سلام.
CVG اخيرا با كارگردان بازي (ML( Marcus Lehto و رئيس انجمن (community boss) بازي
(BJ (Brian Jarrard براي جريانات پشت انتشار اين پرژه ي عظيم مصاحبه كرده.
چه چيزي Halo : Reach رو تبديل به بايان و خاتمه نميكنه؟چرا اين پروژه Halo4 نيست؟
ML : وقتي كه ما با ايده هاي جديد و تصورات نوي خود بعد از پايان Halo 3 آمديم, تيم ما به 2 گروه تقسيم شد يك تيم رويODST كار ميكردند و من تيم ديگر را بردم و شروع كرديم به فكر كردن در مورد تمام احتمالاتي كه پيش رويمان بود.
ما توانستيم با يه مسير شكاف دار ديگه ادامه بديم ولي كاري كه ما واقعا مي خواستيم انجام بديم - ايده اي بود كه اتفاقي به ذهنمون رسيد و ما عاشقش شديم - ايده ي برگشتن به قبل از بازي اول بود.
ما مي خواستيم معارفه و مقدمه اي از اين سري بسازيم, برگرديم به زمان قبل از Master Chief ,برگرديم به مبدا و منشا اين سري.و Reach به عنوان يك سياره ي افسانه اي يكي از گزينه هاي عالي اي بود كه بازي رو حول آن بچرخونيم.يك دنياي غني و پربار با افسانه ها و قصه هاي عالي پيرامون آن : '' Okay , تمام شد, ما چيزاي زيادي براي انجام دادن پيدا كرديم پس ميتونيم يك داستان بيكران و عظيم با آن خلق كنيم.''
آيا نسبت به Halo هاي ديگر احساس متفاوتي به آدم دست ميده؟ آيا دلهره آورتره؟
ML : مطمئنا.منظور من اينه كه اين بازي اساسا يك Haloست.ما نمي خواهيم كه پايه و اساس چيزي كه در Halo خوب است و موجب اين شده كه طرفداران ,Halo رو دوست داشته باشند, به هم بريزيم - ولي در كل بله متفاوت است.
ما داريم در مورد داستان سقوط سياره اي با 700 ميليون جمعيت صحبت ميكنيم.كلا داستان تكان دهنده و دلهره آوريست.Covenantها بر شما تسلط پيدا ميكنند و اين در همه جا جريان پيدا ميكنه.از ابتدا شما پايان را ميدانيد (From the beginning you know the end). اتفاقات درون داستان و چيزي هاي جالب در مورد كاركتر ها در هر سو , چيز هايي كه مي خواهند از آنها مراقبت كنند, اتفاقاتي كه با آن روبرو هستند, مشكلات و دلهره ها در هنگام ديدن سقوط Reach ... اين قسمتهايي از اتفاقات رنج آور و ناراحت كننده آن است.
و همانطور كه ميدانيد ما ميخواستيم از لحاظ بصري تم تيره تري به آن بدهيم.ما نمي خواستيم در دنياي اشباع شده ي تاريكي و دنياي در حال جنگ قدم بگذاريم, اين سياره (Reach) هنوز پر طراوت و روشن و درخشان است.
ولي ما مي خواستيم كه ملت عاشق اين سياره بشن و احساس كنند كه واقعي است و ملت اونجا واقعا زندگي ميكنند, فرهنگ و تمدن هايي واقعا در اين سياره زندگي ميكنند.
با گذشت زمان وارد صحنه ي نبرد مي شويد و داستان آشكار ميشود و پي ميبريد كه اين سياره چه بوده و واقعا چرا مهمتر است.
پس مسلما روند و آهنگ تاريكتري دارد.ما داريم از ديدگاه جدي تري به تعادل ديالوگها و خودCovenant ها فكر ميكنيم - كه تا حدي تازه ,جديد , و ترسناك بشوند و اين قطعا يكي از بخش هاي مهم بازيست.
شما قبلا اومديد و گفتيد كه اين آخرين Halo ي شماست.آيا اين صحت داره؟ آيا اين فشار رو روي تيم شما بيشتر نميكنه ؟
BJ : بله ما رسما ميتوانيم بگوييم كه بازي بعدي ما قطعا Halo نيست.و قرار هست كه يك دنياي كاملا نو, يك تجربه ي كاملا جديد از بانجي باشه, چيزي كه وقتي زمانش رسيد ما خيلي از صحبت كردن ازش هيجان داشته باشيم.
ميدوني, اين شايد خيلي زود باشه كه بگيم ما ديگه اصلا هيچوقت Halo نميسازيم.ما هميشه يه جاي ويژه در قلبمون براي Halo داريم.ولي در آينده ي قابل پيش بيني, ديگر هيلويي از ما نميبينيد.من فكر ميكنم كه حق با شماست, فكر ميكنم يه مقدار فشار به تيم القا ميشود.
اگر ما ديگر به دنياي Halo بر نگرديم بايد بسيار مطمئن باشيم كه بازي آخر ما بهترينه.و حداقل براي طرفدارانمان يه چيز واقعا ويژه از خودمان به جا بگذاريم.
شما ميگيد كه برخي از المان هاي اين عنوان يه جورايي از دوباره خلق كردن (re-imagining) عنوان Combat Evolved بوجود اومده؟
ML : گفتن يه همچين چيزي مسلما منصفانه هست.برگرداندن داستان به اتفاقات قبل از Combat Evolved . ما همه ي گزينه هاي شايسته رو پيش روي خود داريم.ما ميدانستيم در آن زمان Elite يكي از كساني بودند كه دستور ميدادند.ما اونها رو دوباره خلق كرديم كه احساس تازگي و نو بودن اونها به Player منتقل بشه- و همينطور در مورد Covenant ها.
ما نگاهي تازه به كاركتر ها انداختيم,در بعضي موارد از ابتدا آنها را دوباره سازي كرديم- روح تازه اي به آنها بخشيديم. ولي ما هنوز هسته ي اصلي - آنهايي كه ظرافت و زيبايي آنها رو قبلا در Combat Evolved ديده بوديم - رو دست نخورده باقي گذاشتيم .
BJ : در ابتدا ما (Bungie) نه تنها در Combat Evolved بلكه به تمام Halo هاي قبلي نگاهي انداختيم.ما اساس Halo هاي قبلي را تشريح كرديم كه ببينيم واقعا چه چيزي اين تجربه رو براي Player ها بوجود آورده و ان را معني كرده. ما ميخواستيم آنها را به بازي جديد منتقل كنيم و آنها را گسترش دهيم و تقويت كنيم.
فقط Halo : Reach نبود كه Elite ها از Combat Evolved در آن حظور داشتند : چون فكر ميكنم كه ما از طرفدارانمون شنيديم كه جوي رمز آلود ,حيرت انگيز, غريب همراه با پويش و جست و جو (exploration) در آن بازي - آزادي عمل , اتفاقات و محيط هاي آن - وجود داشت.
و اين قطعا يكي از اهداف اصلي Reach بود - تا هم يه جوري آن حس هيبت, رمز آلود بودن و پويش را به اين سري برگردانيم در عين حال كه همه چيز رو به جلو مي بريم - از شخصيت پردازي ODST گرفته و صرف زمان براي داستان بازي تا همه ي چيز هاي نويي كه در انجمن هاي online گفته شد - و آنها را به Halo 2,3 آورديم.
به طور ايده آل, اين بهترين كاري بود كه ميتوانستيم انجام دهيم.واقعا, Reach بزرگترين و عاليترين Halo است.
ML : در ده سال گذشته خاطره هاي شگفت انگيزي وجود داشته. برگرديم به پاييز 1997 وقتي كه Halo را شروع كرديم من در اولين روز آنجا بودم, وقتي كه فقط من بودم و 2 نفر ديگه.
ما بزرگ شدن Halo را فراتر از رويا هاي بزرگ و شيرين خود ديديم.و ما قطعا بهترين قسمت هاي اين سري را در Reach قرار ميدهيم.
شما از آغاز سري Halo در اين پروژه شركت داشتيد و حالا با Reach به پايان آن نزديك ميشويم.از يك طرف اين ناراحت كننده است كه ديگر نميتوانيد اين دنيا را پيش ببريد ولي از طرف ديگه بعضي چيز ها را ممكن ميكند. آيا اين شامل ساختن بازي براي كنسول ديگر مانند PS3 ميشود؟
BJ : من فكر ميكنم الان آينده ي ما يه جورايي مشخص نيست و ما با دادن جزئيات زياد در مورد آن راحت نيستيم. ما الان يه تيم كامل ديگر - گروهي كه روي Reach كار نميكنند - داريم و آنها روي پيدايش چيزي كه قرار است پروژه ي بزرگ بعدي ما باشد كار كرده اند.
يك مقدار زود است كه در مورد جزئيات و ويژگي ها صحبت كنيم ولي, ميدوني, فكر كنم كه ما يه تركيب واقعا خوب از نيروهاي (افراد) جديد و قديمي در استوديومون داشتيم.خيلي از بچه ها مثلا Marcus سيزده ساله كه در Bungie كار ميكنند ,كسايي كه از همان ابتداي بوجود آمدن Halo اينجا بودند. آنها با انرژي ميگن: ''آيا ميتونيم دوباري اين كار رو انجام بديم؟ سآيا ميتونيم دوباري يه چيزي (Halo) با اين شكوه و عظمت بسازيم؟'' اين چيزيه كه بيشتريا ميگن.
آيا قولي در مورد 3D بودن و Project Natal به ملت ميديد؟
BJ : اين يه عنوان براي Natal نيست.از همان ابتدا هم اين عنوان قرار بود كه براي كنترلر هاي فعلي ساخته بشه. ميليون ها نفر ,ميليارد ها ساعت Halo را با كنترلر هاي فعلي تجربه كردند.و اينگونه Halo را شناختند و آن را تجربه كردند.اصلا, وقتي كه ما نصف راه ساخت بازي رو طي كرده بوديم, Natalي در كار نبود, هيچ راهي هم براي آن وجود ندارد.
اما در مورد 3D ,كي از آينده خبر داره. مهندسين ما هميشه دنبال نو آوري هستند و هر وقت كه عنواني از Bungie مطرح شد چيزهاي نو و تازه اي انجام دادند كه قبلا انجام نداده بوديم.مهندسين ما پيروي نميكنند , هدايت ميكنند.
ML : ورژني كه از Reach داشتيم خيلي بزرگ و هجيم بود كه نياز بود engine را دوباره سازي كنيم.همه چيز از انيميشن گرفته تا استفاده از متور گرافيكي سايه زني (graphics engine shaders) و هوش مصنوعي و سيستم UI , نياز به پيشرفت چشمگيري داشت.
يه دورنماي كلي از Natal به ما ميديد - Bungie آن را در آينده چگونه ميبيند؟
BJ : نظر شخصيم رو ميگم, من Natal رو در E3 سال گذشته ديدم و يه كم هم امتحانش كردم.بسيار برانگيزنده و تاثير گذار بود.من ball game رو بازي كردم.جالب بود. Natal پتانسيل زيادي داره كه, نحوه ي لذت بردن از بازي و نحوه ي بازي كردن رو تغيير بده.
ما براي ديدن اينكه چگونه سازنده ها ازش استفاده ميكنند, هيجان زده ايم.به طور كلي كاري كه ما الن داريم انجام ميديم با Natal جور در نميومد - ولي من ميدونم كه افراد زيادي اون بيرون هستند كه كاراي واقعا جالبي باهاش انجام ميدهند.
به كدوم Halo بيشتر افتخار ميكنيد و آيا كاري هست كه بخواهيد به گذشته برگرديد و آن را تغيير بدهيد؟
ML : سوال بسيار سختيست, مثل اينكه بپرسيم: كدام يك از بچه هات رو دوست داري و كدام رو دوست نداشتي به دنيا بيان ؟ صادقانه, اين سوال براي من قابل جواب دادن نيست.
چيز هاي زيادي در هر شماره وجود دارد كه ما آنها را فوق العاده عالي انجام داديم.و يه سري كارها هم هست كه هر وقت به عنوان هاي قبلي نگاه ميكنم مي گويم:اين بدترين چيز ممكنه.
اصلا چرا ما اونكار را انجام داديم؟.براي هر عنوان هم قسمت هاي خوب و هم قسمت هاي بد وجود دارد. يكي از دلايلي كه ما در مورد Reach بسيار هيجان زده ايم اينه كه همه ي آن چيز هاي خوب را به Reach آورديم. من چرت و پرت ( bullshit ) نميگم, اين كار رو ما واقعا داريم انجام
ميديم.
اصلا چرا ما اونكار را انجام داديم؟.براي هر عنوان هم قسمت هاي خوب و هم قسمت هاي بد وجود دارد. يكي از دلايلي كه ما در مورد Reach بسيار هيجان زده ايم اينه كه همه ي آن چيز هاي خوب را به Reach آورديم. من چرت و پرت ( bullshit ) نميگم, اين كار رو ما واقعا داريم انجام
ميديم.
BJ : من خودم رو جاي يك كسي كه از بيرون ناظر است ميگذارم تا در مورد بازي نظر بدم و عيب هاش رو بگم. براي من, به عنوان كسي كه در ساخت انجمن (community) نقش داشته, كلا انتشار Halo 2 شبكه ي XBOX LIVE رو تعريف كرد. ما ايده ي matchmaking به عنوان يك قابليت مجازي بوجود آورديم.
من پشيمانم كه نميتونم برگردم و Firefight ها و match-making رو در ODST درست كنم.من فكر ميكنم كه كاري كه انجام شده رو دوست داشته باشيم.ما اين رو از طرفداران, مطبوعات و سايت ها شنيديم.من فكر ميكنم قطعا اين چيزيه كه بايد دوست داشته باشيم تا قادر به انجام كارهامون باشيم, ولي در زمان ODST نه آزادي عمل و نه زمان داشتيم.
ما مقدار زيادي از پروژه رو كامل كرديم, و اين شايد دليلي باشه كه چرا ODST تا الان به اندازه اي كه ما ميخواستيم بازي نشده. ODST عمر كوتاه تري نسبت به Halo هي قبلي داشت. ولي Reach براي ما فرصتيست تا آنها را جبران كنيم.
مرسي - GOOD LUCK
در ضمن چون با موبايل اين پست رو دادم عكس نتونستم بزارم و اگه مشكل ويرايشي يا چيزي داشت: sorry
در اولين فرصت هم عكس هاشو ميزارم هم اگه مشكلي داشت ويرايش ميكنم
در اولين فرصت هم عكس هاشو ميزارم هم اگه مشكلي داشت ويرايش ميكنم
آخرین ویرایش: