Far Cry 2

Death Proxy

مدیر انجمن
از لا به لای درختان می‌گذری، با رودخانه ای مواجه می‌شوی به سرعت از ان عبور می‌کنی و به منطقه بعدی می‌رسی. با استفاده از دوربین موقعیت نیروهای دشمن را می‌بینی. ناگهان چشمانت به یک بشکه بنزین بر می‌خورد. با استفاده از ان تعداد زیادی از دشمنان را اتش می‌زنی. یک مسلسل ثابت برای شما در خانه ای مشکل ایجاد می‌کند و صدمه ی زیادی به شما وارد می‌کند. RPG خود را اماده می‌کنید و با شلیک یه راکت خانه کاملا خراب می‌شود. سوار جیپی که در گوشه انبار است می‌شوید. در ادامه جاده به صحرایی مملو از شن می‌رسید. چشمانتان از شدت نور خورشید ازیت می‌شود. گرما باعث می‌شود مریضی شما خود را نشان بدهد. دیگر توان حرکت ندارید. جعبه قرص ها را از جیب خود در می‌اورید، جعبه خالی است و قرصی در ان وجود ندارد. دیگر نمی‌توانید بر روی پاهای خود باستید، از هوش می‌روید. گرمای افریقا منتظر شماست.
در سال 2004 استدیویی به نام Crytek به وسیله Ubisoft عنوانی را روانه بازار کرد که Far Cry نام داشت. عنوانی که هرچند معروف نبود ولی بعد از چند هفته انچنان سر و صدایی به پا کرد که همگان نبوغ برادران Yerli را ستودند. بعد از موفقیت FC، Crytek، Cry Engine و گذشت چند سال استدیوی Crytek به EA پیوست و تمامی همکاری های خود را با Ubisoft قطع کرد. تنها مواردی که Crytek برای Ubisoft باقی گذاشت موتور Cry Engine 1 و امتیاز عنوان Far Cry بود که از همان ابتدا مطعلق به Ubisoft به حساب می‌امد. بعد از این قطع رابطه اینده سری عناوین FC در حاله ای از ابهام فرو رفت و تمام طرفداران این بازی از اینده این عنوان بی خبر بودند تا اینکه در سال گذشته Ubisoft تایید کرد که شعبه منترال بر روی نسخه دوم این عنوان در حال کار کردن می‌باشد. شاید بیشتر دوستداران این بازی از اینکه استدیوی دیگری غیر از Crytek بر روی ادامه این عنوان کار می‌کرد ناراحت شده بودند ولی Ubi با نمایش اولین عکس ها و ویدیو ها نشان داد که هنوز هم یکی از قدرتمند ترین شرکت ها در زمینه ساخت بازی است. Ubisoft Montreal قبلا هم شایستگی های خود را با ساخت عناوینی همچون سری PoP، سری Splinter Cell و Assassins Creed نشان داده بود. Ubisoft Montreal اینبار هم بیشتر انتظارات را بر آورده کرده و عنوانی در خور نام FC روانه بازار کرده.

در ابتدای بازی شما این امکان را دارید که از بین 9 شخصیت یکی را انتخاب کرده و بازی را با ان شروع کنید. هر کدام از این شخصیت ها دارای خصوصیت های بدنی مختص خود هستند که شما را برای ادامه بازی کمک می‌کنند، به طور مثال بعضی از شخصیت ها دارای وزن پایینی هستند که به شما این امکان را می‌دهند که با سرعت بیشتری حرکت کنید و دیرتر خسته بشوید یا در موردی دیگر بعضی از انها دارای وزن بالا و کلا اندامی بزرگتر هستند، این شخصیت ها دیرتر از پا در می‌ایند ولی دارای سرعت پایین تری هستند. هر شخصیت دارای پیش زمینه ی خاصی می‌باشد. این پیش زمینه ها نقشی در بازی ندارند و فقط برای این در بازی ذکر شده اند که شخصیت های قابل بازی دارای شخصیت پردازی بهتری باشند. بعد از انتخاب شخصیت وارد بازی می‌شوید. شما در ابتدا سوار بر ماشینی هستید و راننده شما را از فرودگاه سوار کرده و قصد دارد تا هتل برساند. ماموریت شما در افریقا این می‌باشد که به دنبال فردی به نام The Jackal بگردید و او را متوقف کنید. در بازی ذکر نمی‌شود که شما در چه کشوری هستید. ولی در گذشته اعلام شده بود که این کشور در افریقای مرکزی واقع است. در این منطقه دو گروه مشغول به فعالیت هستند که با نام های UFLL (United Front for Liberation and Labour) و APR (Alliance for Popular Resistance) شناخته می‌شوند. همان طور که میدانید افریقا دارای منابع زیادی می‌باشد که بیشتر انها مربوط به الماس می‌شود. سنگی که افراد زیادی به خاطر کسب ان جان خود را از دست داده اند. سنگی که مردمان بی گناه افریقا همیشه به خاطر ان زیر فشار بودند. این دو گروه برای کسب الماس دچار رقابتی شده اند و به خاطر همین رقابت جنگ بزرگی در بین انها رخ داده. The Jackal فردی است که بر هر دو جناح یعنی UFLL و APR اسلحه می‌فروشد و با این کار خود همواره باعث می‌شود که جنگ ادامه داشته باشد. وقتی شما به هتل میرسید به خاطر مریضی که دارید از هوش می‌روید. وقتی که به هوش می ایید می‌بینید که بر روی یک تخت در هتل هستید و فردی بالای سر شماست. درست حدس زدید ان فرد کسی نیست جز The Jackal . او در ابتدا تمام اسلحه های شما را گرفته و تنها چاقویی برای شما باقی می‌گذارد. در این سکانس The Jackal بعد از صحبت کردن با شما این فرصت را به شما می‌دهد تا زندگی خود را ادامه دهید، در ابتدا معلوم نیست که The Jackal چرا این کار را انجام می‌دهد ولی در ادامه قصد The Jackal از این حرکت معلوم می‌شود. این قسمت از داستان بازی مقدمه ای بود بر شروع بازی که به ان پرداختیم.

942192_20080307_screen001.jpg

کلیت داستان این بازی خوب کار شده اما نحوه بد روایت ان لطمه بزرگی به بازی وارد کرده لطمه ای که باعث می‌شود داستان بازی جذابیت خود را در اوایل و اوسط بازی نشان ندهد و این مشکل خیلی از گیمر ها را از ادامه دادن بازی منصرف می‌کند. داستان بازی عموما در مکالمه ها قابل درک است و اگر کسی از زبان خوبی بهره مند نباشد در اصل چیزی از داستان نمی‌فهمد. افراد حاضر در این بازی اکثرا دارای شخصیت پردازی خوبی نیستند و در انتها شما از خود می‌پرسید که چرا ان مرد به من کمک کرد، چه هدفی داشت و چه سودی می‌برد. در کل این بخش به خاطر روایت بد نمره ای متوسط کسب می‌کند و انتظارات را تا حدودی بر اورده نمی‌کند.

گیم پلی یکی از ارکانی بود که FC در سال 2004 به وسیله ان موفقیتی بزرگ کسب کرد. در این شماره شاهد گیم پلی روان اما خسته کننده ای هستید که صدمه زیادی به بازی وارد کرده. مکانیزم کلی گیم پلی به این صورت می‌باشد که دیگر شما شاهد مراحل خطی نیستید. برای رد کردن مراحل راه های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از انها از سد دشمنان بگذرید. در این شماره در هر لحظه این امکان را دارا هستید که نقشه ای را در اورده و به کمک GPS مسیر خود را پیدا کنید. این نقشه در بعضی مناطق دارای 3 مرحله بزرگنمایی و در بعضی دیگر دارای 2 مرحله بزرگنمایی می‌باشد. زمانی که نقشه را در دست دارید می‌توانید با نگه داشتن کلیدی دوربینی در دست بگیرید و موقعیت دشمن را بسنجید. زمانی که دوربین را در دست دارید اگر یک مسلسل ثابت یا مهمات یا بسته کمک های اولیه را ببینید در نقشه شما علامتگذاری شده و می‌توانید به سرعت مکان انها را پیدا کنید. همان طور که اشاره کردیم الماس در افریقا دارای ارزش بالایی می‌باشد. در FC 2 واحد پولی همان الماس است. الماس در بازی به دو صورت کسب می‌شود. راه اول این است که ماموریت انجام دهید و در مقابل الماس دریافت کنید. راه دوم به این صورت می‌باشد که در بعضی مناطق کیف هایی حاوی الماس وجود دارد. اما این کیف ها مخفی شده اند. زمانی که شما در نزدیکی کیف باشید GPS شما چشمک می‌زند هرچه به این کیف ها نزدیک تر شوید GPS تند تر چشمک می‌زند. در بازی نوار سلامتی شما به چند قسمت تقسیم شده که با اثابت گلوله به شما از این قسمت ها کاسته شده و نوار سلامتی شما خالی می‌شود.البته اگر این قسمت ها تا اخر خالی نشوند بعد از مدتی دوباره پر می‌شوند. در صورتی که کل این نوار ها خالی شود و تنها یک قسمت از ان باقی بماند زمانی که می‌خواهید سلامتی خود را بازگردانید، شخصیت با انجام حرکات متفاوت کاری می‌کند که حال شما بهتر شود و یک قسمت از نوار سلامتی بازگردد. به طور مثال او در بعضی مواقع گلوله را از پا یا دست خود در می‌اورد، یا اگر شما از بلندی پرت شده باشید دست خود را جا می اندازید. بعد از انجام این کارها می‌توانید با تزریق یک امپول سلامتی خود را بدست اورید. البته تعداد این امپول ها محدود می‌باشد و باید انها را جایگزین کنید.همچنین در بعضی مواقع حال شما به خاطر مبتلا بودن به مالاریا بد می‌شود در این لحظه باید یک عدد قرص بخورید تا حالتان خوب شود. این قرص ها را می‌توانید با ماموریت گرفتن از دکتر یا پدر روحانی جایگزین کنید.

944400_20080919_screen003.jpg

اسلحه ها دارای تنوع خوبی هستند، همین طور هر کدام از انها دارای قابلیت های خاصی می‌باشند که انها را از همدیگر متمایز می‌کند. در نقشه بعضی از مغازه ها مربوط به اسلحه می‌شوند که از دو بخش تشکیل شده اند. یک بخش مربوط به انبار و مکان تحویل اسلحه و قسمتی دیگر مربوط به محل خرید ان می‌شود. در قسمت خرید زمانی که وارد شدید یک کامپیوتر را مشاهده می‌کنید. وقتی از ان استفاده می‌کنید می‌توانید تمامی اسلحه های ازاد و قفل را همراه با قیمت ببینید. در بخش دوم می‌توانید امکانات مربوط به افزایش قدرت اسلحه ها را مشاهده کنید و در بخش سوم نیز وسایلی همچون جای اضافه برای نگهداری اسلحه، لباس استتار و... را تهیه کنید. زمانی که اسلحه را خریدید این امکان را دارید که از قسمت تحویل ان را برداشته و استفاده کنید. در این شماره امکان حمل 4 اسلحه به طور همزمان وجود دارد. البته یکی از این 4 تا همیشه به وسیله خنجر اشغال است. در قسمت دوم باید سلاح کمری را حمل کنید که با
UZI نیز جایگزین می‌شود. در قسمت سوم مسلسل و در قسمت اخر نیز سلاح سنگین همچون RPG، مسلسل بزرگ، خمپاره انداز و... را می‌توانید حمل کنید. زمانی که هر دشمن را می‌کشید اسلحه ان بر روی زمین می‌افتد وقتی اسلحه را برمی‌دارید می‌بینید که بدنه ان زنگ زده و رنگ و روی ان رفته. در هنگام استفاده در بعضی مواقع اسلحه گیر (Jam) می‌کند و شما برای استفاده دوباره باید گیر ان را برطرف کنید. این مشکل وقت شما را می‌گیرد و باعث می‌شود شما اسیب ببینید. البته این مسئله در اسلحه های نو وجود ندارد. اگر مدت زیادی از اسلحه نو استفاده کنید ان نیز دارای مشکل می‌شود. شما در یک زمان این قابلیت را دارا هستید که نارنجک و Molotov cocktail را حمل کنید. در این شماره چیزی به نام Aim یا نشانه وجود ندارد. فقط زمانی می‌توانید به صورت دقیق شلیک کنید که با اسلحه خود Zoom کرده باشید. یکی از نکاتی که در بازی وجود دارد این می‌باشد که شما در بازی چیزی به نام HUD مشاهده نمی‌کنید، فقط زمانی که میخواهید سلامتی خود را بازگردانید یا خشاب اسلحه را عوض کنید HUD پدیدار می‌شود. این مسئله به واقعی تر شدن بازی کمک به سزایی کرده. در بعضی مناطق کلبه هایی وجود دارند که با تسخیر انها می‌توانید در انجا به استراحت بپردازید. البته در طول بازی کلبه های شما پیشرفت تر می‌شوند به طور مثال درون انها مهمات،بسته سلامتی و... یافت می‌شود و در بیرون ان نیز همیشه ماشینی وجود دارد. در FC 2 شاهد چرخش شب و روز به صورت Real Time هستید. اگر می‌خواهید ماموریتی را در شب انجام دهید می‌توانید به کلبه رفته ساعت خود را تنظیم کنید و بخوابید تا شب شود. بعد از ان می‌توانید ماموریت خود را انجام دهید. همان طور که گفتیم راه های زیادی برای رد کردن ماموریت ها وجود دارد، یکی از روش ها استفاده کردن از امکانات مخفی کاری می‌باشد. به طور مثال از خنجر یا اسلحه صدا خفه کن دار استفاده کنید یا اینکه در شب بدون کشتن نگهبانی به هدف خود برسید. در طول بازی شما با افرادی بر می‌خورید که می‌توانید با انها دوست شوید. زمانی که ماموریت اصلی دریافت می‌کنید این دوست ها با زنگ زدن به شما راه های دیگری را بهتان پیشنهاد می‌کنند که اگر انها را انجام دهید ماموریت اسان ولی طولانی تر می‌شود. همچنین بعضی از این دوست ها زمانی که شما نیاز به کمک دارید به بالای سزتان می‌ایند و شما را نجات می‌دهند. در بازی 4 نوع ماموریت وجود دارد. 1- ماموریت های اصلی که داستان را جلو می‌برند و در ازای انجام انها مقداری الماس دریافت می‌کنید. 2- ماموریت هایی که توسط اسلحه فروش ها به شما داده می‌شوند. زمانی که این ماموریت ها را انجام می‌دهید امکانات اضافی در اسلحه فروشی برای شما ازاد می‌شود. 3- ماموریت هایی که توسط دکل مخابراتی از سوی افرادی ناشناس به شما واگذار می‌شود. در ازای انجام انها الماس دریافت می‌کنید. در مورد چهارم و اخر از دوستان خود ماموریت دریافت می‌کنید. وقتی این ماموریت ها را انجام می‌دهید، کمک های انها به شما بیشتر می‌شود. یکی از ایراداتی که می‌توان به این قسمت گرفت این است که تمام ماموریت های جانبی یکنواخت و تکراری هستند و بعد از مدتی به شدت خسته کننده می‌شوند. هوش مصنوعی در این شماره نسبت به FC 1 دارای افت فاهشی شده. در کل هوش مصنوعی متغیر است به این صورت که در بعضی از صحنه ها بسیار خوب کار می‌کند ولی در بعضی دیگر به قدری بد می‌باشد که شما را به فکر وادار می‌کند که چرا این دشمن من را نمی‌کشد و تنها به من نگاه می‌کند! یکی از مواردی که در اینباره بسیار جالب طراحی شده این می‌باشد که زمانی که یکی از دشمن ها زخمی می‌شود دوستان او سعی می‌کنند او را نجات بدهند. به طور مثال شما از فاصله ای دور با یک اسلحه تک تیر انداز پای یکی از دشمنان را مورد اثابت گلوله قرار می‌دهید. سپس مشاهده می‌کنید که او روی زمین می‌افتد، بعد از چند لحظه یکی از دوستان او امده و او را بلند می‌کند و حرکت می‌دهد تا از موقعیت خارج شوند. اینجاست که می‌توانید با مورد هدف قرار دادن نفر دوم هر دو انان را سرنگون کنید. اما در بسیاری از جاها دشمنان فقط برای کشته شدن در مقابل شما قرار می‌گیرند و هیچ هدف دیگری ندارند. وقتی یکی از دشمن ها از ماشین خود خارج می‌شود چند لحظه شما را نگاه می‌کند و بعد تصمیم می‌گیرد که شلیک کند. این چند ثانیه باعث می‌شود که طرف مقابل به راحتی توسط شما کشته شود. سوار شدن بر وسایل نقلیه یکی از مواردی هست که به خوبی در بازی گنجانده شده. در این شماره شاهد چندین وسیله نقلیه از جمله: ماشین سواری، جیپ، کامیون، قایق، کایت، Buggy و... هستید. هر کدام از این وسایل دارای کنترل مخصوص به خود می‌باشند. ماشین سواری و جیپ دارای سرعتی تقریبا مساوی هستند اما بر روی بعضی از جیپ ها مسلسلی بسته شده که شما می‌توانید به کمک ان تعداد زیادی از دشمنان را از پای در اورید. کامیون ها به سختی خراب می‌شوند و از قدرت خوبی برخوردارند. قایق که می‌توان گفت تنها وسیله نقلیه ای می‌باشد که بر روی اب حرکت می‌کند دارای تنوع نیست و تنها یک نوع قایق را در طول بازی مشاهده می‌کنید. یکی از وسایلی که در بازی به ندرت پیدا می‌شود کایت است. شاید شما تنها چند بار کایت را ببینید که ان هم فقط بر روی مناطق بلند می‌باشد. در کل وسایل نقلیه موجود در بازی دارای کنترل نرم و روانی هستند و رانندگی با انها لذت بخش طراحی شده. کاری که شما باید در این بازی ان را بسیار انجام دهید. زمانی که با وسیله نقلیه خود تصادف می‌کنید یا گلوله به ان اثابت می‌کند دودی از جلوی ان خارج می‌شود. هرچه شدت صدمه بیشتر باشد این دود تیره تر ایجاد می‌شود. در این واقع شما می‌توانید با پیاده شدن از ماشین و باز کردن کاپوت ان به وسیله یک اچار موتور را تعمیر کنید. این قسمت در عین اینکه به عنوان یک نو اوری کوچک به حساب می‌اید اما نقصی بزرگ دارد. به طور مثال ممکن است ماشین چپ شود بعد از صاف شدن ان می‌بینید که که از جلوی ماشین دود بیرون می‌اید، بعد شما کاپوت را باز می‌کنید و پیچ را محکم می‌کنید. به نظر شما صدمات ناشی از چپ شدن به وسیله محکم کردن یک پیچ درست می‌شود؟ مسلما جواب منفی است. در این زمینه سازندگان هیچ کاری انجام نداده اند و ان را به همین صورت رها کرده اند. در بعضی مناطق ایستگاه اتوبوس وجود دارد که گیمر می‌تواند با سوار شدن بر انها به نقاط دیگر به سرعت برود. این امکان باعث می‌شود که شما مجبور نشوید مسافت های بسیار طولانی را خودتان طی کنید. یکی از نکات ضعف گیم پلی به این صورت می‌باشد که در بعضی از مسیر ها مکان هایی به نام Guard Post وجود دارد. در این Guard Post ها تعدادی دشمن حاضر هستند که برای شما مشکل ایجاد می‌کنند. نکته جالب این است که وقتی تمام انها را از پای در اورید بعد از 2 دقیقه تمام انها بر می‌گردند و انگار که هیچ اتفاقی نیوفتاده. سیستم ذخیره بازی به این صورت می‌باشد که در بعضی جا ها بسته هایی وجود دارند که اگر روی انها کلیک کنید می‌توانید بازی را ذخیره کنید. FC 2 از گیم پلی ای روان و خوب بهره می‌برد اما تکراری شدن انچنان ضربه ای به بازی وارد کرده که هیچ چیز نمی‌تواند ان را جبران کند.

942192_20080715_screen001.jpg

گرافیک یکی از ارکان سری FC محسوب می‌شود که همیشه جزو بهترین ها بوده. FC در سال 2004 به عنوان یکی از بهترین ها در زمنیه گرافیک شناخته شد. اکنون شاید نتوان FC 2 را بهترین گرافیک لقب داد ولی حتما می‌توان ان را جزو 5 گرافیک برتر این نسل انتخاب کرد. در ابتدای ساخت بازی Ubisoft کد های موتور Cry Engine 1 را در اختیار داشت. انها با تغییراتی که در این موتور دادند، موتور جدیدی طراحی کردند که 97 % کدهای ان با Cry Engine 1 فرق دارد. نام این موتور گرافیکی DUNIA است. یکی از خصوصیاتی که DUNIA دارد، این می‌باشد که کاملا با سخت افزار کنسول ها هماهنگ و بهینه سازی شده و قدرت خود را توانسته بر روی کنسول نیز نشان بدهد. به نظر می‌رسد که با موفقیتی که این موتور کسب کرده باید شاهد استفاده شدن ان در بازی های اینده Ubisoft باشیم.
محیط های سر پوشیده و بسته بسیار خوب طراحی شده اند و از تکسچر های خوبی بهره می‌برند. مدل های شخصیت ها در حالت خوبی هستند ولی عالی نیستند. صورت شخصیت ها دارای انیمیشن های جالبی نمی باشند. حتی نوع حرکت لب و دهن کاملا با صداگذاری هماهنگ نیست و حس خوبی را به شما منتقل نمی‌کند. یکی از نکاتی که سازندگان به نظر می‌رسد وقت بسیار زیادی بر روی طراحی ان گذاشته اند انفجار ها و اتش ها می‌باشد. باد بر روی اتش ها تاثیر گذار است. به طور مثال وقتی شما یک قسمت کوچک از یک علفزار را اتش می‌زنید، این اتش به تدریج به جاهای دیگر علفزار نیز منتقل می‌شود و کل دشت را می‌سوزاند. اگر در این بین درختی نیز وجود داشته باشد ان هم می‌سوزد. فیزیک علف ها و بوته ها خوب طراحی شده اما این در مورد درخت ها صدق نمی‌کند. زمانی که با ماشین از بین علف ها رد می‌شوید، انها کاملا شکسته و خم می‌شوند اما زمانی که با ماشین به یک درخت می‌کوبید هیچ اتفاقی نمی افتد. باد به جز تاثیر گذاشتن بر روی اتش بر روی درخت ها و بوته ها نیز تاثیر می‌گذارد و انها را تکان می‌دهد. انفجار ها بسیار طبیعی طراحی شده اند. زمانی که یک بشکه را منفجر می‌کنید، بشکه به هوا رفته و رد اتش و دود پشت سر ان به نمایش در می‌اید که بسیار جذاب است. طراحی محیط های خارجی بسیار عالی کار شده (لازم به ذکر است که بیشتر محیط های بازی از کشور کنیا برگرفته شده). محیط های خارجی به دو قسمت جنگلی و خارجی تقسیم می‌شوند. در جنگل شاهد درختان افریقایی هستید که به خوبی طراحی شده اند. تمامی جاده ها خاکی هستند و زمانی که با ماشین در انها حرکت می‌کنید، خاک در هوا معلق می‌شود و دید ماشین عقبی را از بین می‌برد. اما یک نکته وجود دارد و ان این است که سطح جاده نسبت به رد شدن وسیله های نقلیه تاثیر پذیری ندارد و شکل کلی ان تغییر نمی‌کند. در مناطق صحرایی پوشش گیاهی انچنانی وجود ندارد و کاملا هم یک امر طبیعی محسوب می‌شود. اب در FC 2 بسیار خوب طراحی شده و بازتاب نور خورشید بر روی ان کاملا دیده می‌شود. اما نکته ای وجود دارد. زمانی که شما به زیر اب می‌روید می‌بینید که هیچ چیزی وجود ندارد. همچنین به خاطر گل الود بودن اب شما دید خوبی ندارید. تاثیر پذیری اب زیاد جالب نیست. تنها زمانی که با قایق در ان حرکت می‌کنید موج های بسیار خفیفی در پشت ان ایجاد می‌شود و کف در پشت قایق به وجود می اید که زیاد جالب نیست و جزو نقاط ضعف گرافیکی بازی به حساب می‌اید. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم در بازی چرخش روز و شب وجود دارد. این عمل به وسیله Real Time Ambient Maps ایجاد شده و به خوبی تاثیر خود را در بازی گذاشته. نورپردازی یکی از نقاط قوت FC 2 محسوب می‌شود. سازندگان با استفاده از تکنیک های Real Time Lighting و Dynamic Soft Shadow جلوه هایی را در بازی ایجاد کرده اند که بسیار چشم نواز می‌باشد. سایه ها به طور خوبی از محیط تاثیر می‌گیرند. به این صورت که حتی زمانی که شاخه های درختان تکان کوچکی می‌خورند سایه انها به طور دقیق تکان می‌خورد. در مناطق صحرایی شما شاهد سایه هایی هستید که همراه با غبارند و کاملا واضح نیستند. این کار به وسیله تکنیک Smooth Shadow در بازی گنجانده شده. در هنگام صبح یا بارش باران مه غلیظی به وسیله تکنیک گرافیکی Volumetric Layer تمام محیط را فرا می‌گیرد و حس خوبی را به شما منتقل می‌کند. وقتی که از یک محیط تاریک بیرون را نگاه می‌کنید شاهد نور زیادی هستید و زمانی که وارد محیط نورانی می‌شوید کم کم چشم شما به نور محیط عادت می‌کند. این تکنیک که Ambient Map نام دارد در بیشتر بازی های امروزی کاربرد دارد و در این بازی نیز به کار رفته. شخصیت شما در بازی هیچگونه سایه ای ندارد. این نکته را می‌توان به عنوان تنها نقطه ضعف در سایه پردازی بازی به حساب اورد. نور خورشید کاملا پویا طراحی شده و زمانی که از لا به لای درختان ان را نگاه می‌کنید، اشعه های نور خورشید چشمان شما را ازار می‌دهد. در کل می‌توان گفت که نورپردازی FC 2 یکی از برترین نورپردازی های موجود در صنعت گیم می‌باشد. تخریب پذیری اجسام و کلبه ها زیاد جالب نیست. زمانی که ماشینی را منفجر می‌کنید، ماشین اتش می‌گیرد و می‌سوزد. جالب اینجاست که هیچ قطعه ای از ان به اطراف پرت نمی‌شود. وقتی در داخل کلبه چوبی نارنجکی می‌اندازید قسمت هایی از کلبه خرد و جدا می‌شود. اما این عمل بسیار مصنوعی جلوه می‌دهد و تکه های خرد شده به بدترین نحو ممکن در هوا پخش می‌شوند. مساحت نقشه بازی چیزی حدود 50 کیلومتر مربع می‌باشد. این نقشه وسیع تنها یک بار بارگذاری می‌شود و شما دیگر در طول بازی شاهد هیچگونه بارگذاری نیستید. در FC 2 می‌توانید چیزی در حدود 8 کیلومتر را در مقابل ببینید. این قابلیت توسط سیستم Terrain LOD در بازی گنجانده شده و البته لازم به ذکر است که در این 8 کیلومتر تمام جزییات قابل دیدن هستند. در زمینه گرافیکی نسخه های کنسولی نسبت به نسخه PC دارای چند ضعف هستند که عبارتند از: پایین تر بودن رزولوشن نسبت به نسخه PC، تکسچر ها کمی در نسخه PC بهترند، سایه ها در نسخه های کنسولی نسبت به PC دارای لبه های تیزتری هستند. در کل تیم سازنده با طراحی موتور گرافیکی DUNIA تحولی بزرگ در گرافیک عناوین کنسولی ایجاد کرده. هرچند گرافیک FC 2 به هیچ وجه قابل مقایسه با Crysis نیست اما شما شاهد گرافیکی خوب هستید که در کنار فریم ریت ثابت کمک به سزایی به موفقیت این عنوان کرده.

942192_20080715_screen003.jpg

امروزه در صنعت فیلم و بازی سازندگان به این نتیجه رسیده اند که موسیقی می‌تواند یکی از عواملی باشد که یک فیلم با بازی را موفق کند یا باعث شکست ان شود. در FC 2 موسیقی وجود دارد اما به چه صورت؟ به جرات می‌توان گفت Ubisoft Montreal کمترین وقت خود را بر روی طراحی و ساخت قطعه های موسیقی گذاشته. موسیقی های FC 2 در مقابل FC 1 مانند یک شکست خورده بزرگ می‌ماند. از خود قطعه های موسیقی که بگذریم نحوه استفاده از انها نیز کاملا غلط است. در موقعیت های اکشن و سریع بازی موسیقی های ضعیف به کار رفته و عملا اصلا شنیده نمی‌شوند، یا زمانی که سوار بر ماشین هستید و در حال تعقیب و گریز میباشید، موسیقی هایی پخش می‌شوند که هیچ هیجانی را به شما منتقل نمی‌کنند. در اصل می‌توان گفت استفاده بد جا از موسیقی مشکل این بخش است نه کلیت قطعه های ان. صداگذاری در کل بسیار عالی کار شده. هر اسلحه صدای مخصوص خود را دارد و این دقت تیم صداگذاری بازی را نشان می‌دهد. حتی زمانی که یک اسلحه دچار گیر می‌شود صدای ان تغییر می‌کند. صداگذاری شخصیت ها دارای کیفیت بالایی می باشد ولی سرعت بالای دیالوگ ها برای کسانی که از زبان قوی ای بهره نمی‌برند ایجاد مشکل می‌کند. در این بخش می‌توان به صداگذاری The Jackal اشاره کرد که به بهترین نحو اجرا شده. صدای ماشین ها کاملا از همدیگر تفکیک شده اند و اگر شما دقت کنید حتی از روی استارت یک ماشین می‌توانید بفهمید که چه نوعی است. زمانی که در جنگل حرکت می‌کنید صدای جانوران مختلف و صدای تکان خوردن شاخ و برگ به خوبی به گوش می‌رسد و حس خوبی را منتقل می‌کند. یکی از نقاط قوت این بخش صداگذاری اتش و انفجار ها به حساب می‌اید. حتی صدای سوختن یک برگ را می‌توانید بشنوید. در کل تیم صداگذاری FC 2 به جز موسیقی در بقیه بخش ها کار بسیار عالی را انجام داده.

942192_20081009_screen003.jpg

در بخش مالتی پلیر شاهد مد های رایج در دنیای گیم همچون Deathmatch، Team Deathmatch، Capture the Diamond (این مد همان Capture the Flag هست که در FC 2 به جای پرچم باید الماس تیم حریف را بردارید) و Uprising موجود می‌باشد. Uprising مدی است که در ان هر تیم یک کاپیتان دارد. وظیفه هر تیم این می‌باشد که از کاپیتان خود محافظت کنند تا او نقاط مهم را تسخیر کند. در این بخش امکان بازی کردن به صورت 16 نفره وجود دارد ولی قابلیت split-screen در بازی وجود ندارد. قسمت مالتی پلیر FC 2 بر پایه کلاس بندی ساخته شده و 6 کلاس در ان موجود می‌باشد. The Commando نقش سرباز معمولی را دارد، Sharpshooter برای تیر اندازی در مسافت های دور کار امد می‌باشد، Guerilla برای مبارزات نزدیک، Rebel قابلیت استفاده بهینه از مواد انفجاری را دارد، Gunner قابلیت استفاده از سلاح های سنگین را داراست، Saboteur نیز برای کسانی که می‌خواهند به صورت مخفی کاری بازی کنند مناسب است. هر کدام از این کلاس ها دارای اسلحه های مخصوص به خود هستند. در این بخش با کشتن افراد دیگر به شما تعدادی الماس خونین تعلق می‌گیرد. از این الماس ها برای پیشرفته تر کردن اسلحه های خود می‌توانید استفاده کنید. همچنین در بخش مالتی پلیر FC 2 همچون قسمت داستانی ان می‌توانید از وسایل نقلیه برای حرکت کردن در نقشه استفاده کنید. یکی از نقاط ضعف این بخش وسیع بودن بیش از حد نقشه های ان می‌باشد که اگر تعداد گیمر ها کم باشد بازی کردن را بسیار سخت و کسل کننده می‌کند.

در کل Far Cry 2 عنوانی سرشار از نو اوری های نا کار امد می‌باشد که سازندگان به خوبی نتواستند از انها استفاده کنند. داستان در کل خوب نوشته شده ولی جذابیت خاصی ندارد. همچنین نحوه غلط روایت ان ضربه ای بزرگ به بازی زده. گیم پلی بعد از 3 یا 4 ساعت به شدت خسته کنند می‌شود و گیمر را از ادامه دادن بازی منصرف می‌کند. FC 2 دارای 20 ساعت گیم پلی مفید است که مقدار زیادی محسوب نمی‌شود ولی همان طور که گفتیم مشکلاتی که در بازی وجود دارد باعث خسته کننده بودن ان شده. گرافیک را می‌توان به عنوان نقطه قوت FC 2 در نظر گرفت بخشی که هرچند بسیار عالی طراحی شده ولی کاملا هم روان اجرا می‌شود و این خود یک امتیاز برای بازی به حساب می اید. موسیقی در بازی نقش انچنانی ایفا نمی‌کند و این در اصل صداگذاری است که امتیاز خوبی دریافت می‌کند. در اخر باید گفت که شاید اگر این بازی نام FC را یدک نمی‌کشید موفقیت بیشتری را کسب می‌کرد. اما همین عنوان با جذابیت هایی که برای شما به ارمغان می اورد ساعت ها شما را مشغول می‌کند. البته برای به اتمام رساندن FC 2 باید صبر را به عنوان اولین فاکتور در نظر بگیرید.


جمع بندی نهایی:


  • گیم پلی :
المان های خوبی در بازی وجود دارد اما تکرار ضربه بزرگی به ان زده.

  • گرافیک :
قوی ترین بخش بازی همین قسمت است، گرافیک این عنوان در عین عالی بودن بسیار روان است، نورپردازی بسیار عالی

  • صدا گذاری :
صداگذاری در تمامی زمینه ها به جز موسیقی بسیار خوب کار شده.

  • جذابیت :
داستانی معمولی اما با روایتی بسیار بد، تخریب پذیری مصنوعی، شخصیت پردازی نا مناسب، تکراری شدن بازی بعد از چند ساعت اولیه


امتیاز کل: 7.9 از 10
( امتیاز کل میانگین نیست)


اگر مایل هستید که داستان کامل این عنوان را مطالعه کنید به تاپیک زیر مراجعه کنید.

داستان Far Cry 2
 
آخرین ویرایش:
سلام ببخشید من یه مشکل تو این بازی دارم هرکاری هم میکنم رفع نمیشه (حتی چند بار از جاهای مختلف نصب کردم)
در مرحله 1 بعد از اینکه از روی تخت بلد میشی و یه کم تیر اندازی میکنی و از حال میری
از هوش که در میای توی یه اتاق هستی درسته؟
کلا این صفحه برای مات هست هیچ کاری انجام نمیده
توی یوتیوب که دیدم تو این قسمت سریع یه کم جون میده بهت بعد اون مرده دم در واستاده خودش میره
اما برای من صفحه بازی تار هست(توی این قسمت) و هیچ کاری نمیکنه چیکار باید بکنم؟
 
یعنی خداییش به این میگن نقد. بعد 12 سال این نقد هنوزم معرکه هست. توصیف فیزیک آب وقتی با قایق روش حرکت می کنید، نموندن رد ماشین روی جاده های خاکی، صدای سوختن یک برگ، صدای متفاوت استارت ماشین ها و ... نشون از ریزبینی و دقت به جزئیات آقای طالبیان هست.
 
  • Like
Reactions: HIGH VOLTAGE

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or