توضیحاتی در رابطه با روند طراحی و توسعه PES نسل نهمی با موتور گرافیکی Unreal Engine
طی بررسی هایی که صورت گرفته از نحوه کار کونامی و بسیاری از استودیوی هایی که قصد دارن بازی خودشون رو توسط موتور گرافیکی Unreal Engine 5 بسازن دقیقا به چه صورت هستش ؟!
یعنی به عبارتی کمپانی که داره بازی سالیانه میده قصد داره قبل از انتشار رسمی موتور گرافیکی Unreal Engine 5 بازی خودش رو با این موتور گرافیکی بسازه ولی به خاطر این که این موتور گرافیکی منتشر نمیشه باید چی کار کنه ؟!
کمپانی اپیک و سازندگان موتور گرافیکی سری Unreal Engine 5 کاری کردن که شما میتونید بازی خودتون رو با موتور گرافیکی نسخه Unreal Engine 4 شروع کنید و بعد از انتشار رسمی نسخه Unreal Engine 5 بازی خودتون رو به راحتی به Unreal Engine 5 منتقل کنید و ادامه کار با نسخه پنجم این موتور گرافیکی باشه.
این صحبت ها به صورت رسمی در سایت اپیک و بخش موتور گرافیکی Unreal Engine توضیح داده شده
پس کونامی بازی PES 2022 رو با موتور گرافیکی Unreal Engine 4.26 منتشر میکنه و در ادامه و نسخه های بعدی به راحتی در ادامه کار توسعه بازی خودش رو با موتور گرافیکی Unreal Engine 5 ادامه میده و دقیقا قصد چنین کاری رو داره و اصلا انتخاب این موتور گرافیکی دقیقا بخشیش به خاطر همین موارد بوده.
هدف اصلی کونامی از انتخاب موتور گرافیکی Unreal Engine دقیقا همین بوده . پشتیبانی عالی کمپانی سازنده موتور گرافیکی، یعنی اپیک و تیم سازنده بازی یعنی PES Production دیگه بیهوده و بیجهت وقت خودش رو صرف بهینه سازی موتور گرافیکی در طول یک سال نمیکنه. بازی های سالیانه تیم های سازنده وقت محدودی دارن و باید موتور گرافیکی در دسترسشون باشه که همه چیر آماده باشه و کار های بهینه سازی و باگ گیری و سر خود بازی صورت بگیره و نه این که تیم سازنده اول بیاد موتور گرافیکی رو توسعه بده و بعد در مرحله بعد بیاد جزئیات و مشخصات و قدرت و .. موتور گرافیکی رو با بازی مورد نظر وفق بده.
بخشی از گرفتاری های PES Production دقیقا یکی از این موارد بوده، که اصلا انتظار چنین چیزی رو نداشتن . بعد از این که استودیوی کوجیما بسته شد و روند توسعه بازی های کونامی به یک باره در بازه های زمانی 2013 و 2014 تعطیل شد دقیقا تیم سازنده PES موند در پوست گردو و باید تمامی طراحی و توسعه موتور گرافیکی FOX رو خودشون انجام میدادن.
Julien Merceron و رویای از دست رفته ....
julien Merceron کارگردان فرانسوی و رهبر بخش فنی بازی های متال گیر و PES 2015 و PES 2016 در اروپا که یکی از ارکان اصلی پیشرفت بازی 2015 Pro Evolution Soccer بوده که تمامی پیشرفت های بازی در بخش گرافیک و انیمیشن های PES از نسخه 2015 به بعد بر عهده این شخص بوده، که سر آخر پیشرفت اصلی کارش رو در نسخه Pro Evolution Soccer 2016 دیدیم. او فوق لیسانس ریاضیات، و یک برنامه نویس ماهر بود و یک مسیر مشخص را دنبال می کرد که منجر به ورود او به صنعت گیم در سال 1993 شد.
julien Merceron فرد بسیار با تجربه و با پیشینه ای درخشان بود که وارد کونامی شد. همین طور ترکیب و ادغام انیمیشن های بازی با موتور گرافیک و پیشرفت چشمگیر انمیشن های PES 2016 رو همگی میتونیم به این شخص نسبت بدیم. julien Merceron در ساخت Assassin's Creed در بخش فنی و همین طور بازی های Splinter Cell ، Rayman و Deus Ex وFINAL FANTASY نقش بسزایی داشت. تحت رهبری او بود که Tomb Raider Underworld 2008 و Deus Ex Human Revolution 2011 متولد شدند. استعداد او به سرعت شناخته شده بود و برنامه نویس، مدیر فنی و سپس در سال 1999 مدیر فنی در سطح جهانی. بنابراین julien Merceron در آن بازه زمانی همه کاره یوبی سافت می شود ، کسی که مسئول نظارت استراتژیک بر ابزارهای جدید توسعه ، هدایت تحقیق و توسعه و معرفی نوآوری های فنی در مدار تولید بود.
در اون سال ها هر وقت اسمی از بازی های یوبیسافت و Eidos Interactive میومد این شخص نفر اصلی و از ارکان اصلی بازی بزرگ شرکت یوبیسافت بوده و بعد تر در توسعه و پیشرفت موتور گرافیکی FOX Engine از ارکان اصلی پیشرفت های بازی در بخش گرافیکی و فیزیک و انیمیشن ها بوده ( وقتی وارد کونامی میشه رهبری بخش فنی موتور گرافیکی فاکس رو بر عهده میگیره ) در ادامه داستان julien Merceron هم به خاطر کنار کشیدن کونامی از ساخت بازی های پرخرج، این کمپانی رو ترک میکنه و تیم سازنده PES بیش از پیش تنها تر میشه و توسعه بازی فوتبالی هر سال به کندی پیش میره .
این شخص حتی در مصاحبه ویدئویی گفته بود که بعد از فروپاشی کوجیما استودیو و بسیاری از استودیو های بازی سازی کونامی، حتی این فکر به ذهنشون رسیده بود که کار با موتور فاکس رو کنار بذارن و رو به یک موتور تیرد پارتی بیارن. ولی محدودیت وقت اصلا اجازه این کار رو به اون ها نداد.
در نسخه PES 2015 جالبه بدونید که توسعه بخش گرافیک بازی خیلی دیر انجام شده بود ( 3 ماه قبل از e3 ) و استدیوی تازه تاسیس PES در لندن انگلستان تازه داره نیروی کار بیشتری میگیره ( که این استودیو خیلی زود تعطیل میشه ) و تهیه کننده بازی در مصاحبه ای در سال 2014 گفته که استدیوی انگلستان سری PES سال به سال نیروی های کارش بیشتر میشن و توسعه بیشتری پیدا میکنه، که این امر هیچ وقت تحقق پیدا نکرد و استودیوی کمکی PES Production در انگلستان خیلی زود کارش به پایان میرسه و برای همیشه بسته میشه.
همین طور باید به دوستان بگم که تیم های سازنده به سورس موتور گرافیکی Unreal Engine 5 دسترسی دارن، ولی باید بعد از انتشار رسمی این موتور گرافیکی بازی هاشون رو منتشر کنن تا از پشتیبانی کمپانی اپیک بهره مند باشن.