دیدن شباهتهای بین بازی Resident Evil 4 و Village کار سختی نیست، چرا که بازی Village تا حدود زیادی جانشین معنوی رزیدنت اویل ۴ است.از زمان انتشار نسخه بازسازیشده Resident Evil 3، شایعات زیادی درباره اینکهResident Evil 4 بازی بعدی از این مجموعه است که بازسازی میشود، مطرح شده بودند. تا اینجای کار، این شایعات به دو اطلاعیه رسمی منتهی شدند. یکی این که انتشار نسخه VR (واقعیت مجازی) بازی به همین تازگی مورد اعلام قرار گرفت؛ که از یک نظر این خودش نوعی بازسازی است. خیلی از طرفداران این نسخه را نزدیکترین مورد به بازسازی Resident Evil 4 میدانند که میتوانست گیرشان بیاید.
پاسخ دیگر به این شایعات هم اطلاعاتی بود که میتوانست مربوط به بازیResident Evil Village باشد. بعضی از افشاگران (لیکرها) احتمالاً با خودشان فکر کردند که این بازی، بازسازیِ بازی چهارم است که البته فهمیدن دلیلش هم خیلی سخت نیست. هر دویِ این بازیها خیلی شبیه به هم هستند و به نوعی Village به منزله یک جانشین معنوی برای Resident Evil 4 است. حالا وقتش رسیده این شباهتها را ببینیم.
۸. جریان داشتن در منطقهای نامشخص در اروپا
بازی Resident Evil 4 در قسمتی نامشخص از اروپا در حولوحوش اسپانیا اتفاق افتاد. زبانِ بازی هم کاملاً تاییدکننده این مورد بود. دلیل اینکه چرا هیچوقت برای این منطقه یک نام درستوحسابی انتخاب نشد، احتمالاً این بود که توسعهدهندگانِ بازی در شرکت کپکام نمیخواستند مردمِ ملیّت خاصی را ناراحت کنند و یا شاید هم میخواستند بدون مواجهه با هیچ محدودیتی، بازی را همان طوری طراحی کنند که خودشان میخواستند. احتمالاً این موارد در خصوص بازی Resident Evil Village هم صدق میکند. جدا از خود دهکده، یک قلعه هم درResident Evil 4 وجود داشت که این بازی در واقع از آن جا شروع میشود و وقایعی بیشتر انتظار بازیباز را میکشند.
۷. بازرگان (مرد تاجر)
با این که در Resident Evil 5 مغازهای وجود داشت که میتوانستید از آن خرید کنید، اما چیزی در آن بازی نبود که جای مرد تاجر را بگیرد. آن مغازه فقط یک منو بود. بنابراینResident Evil 4 و این بازی (ویلج) تنها دو بازیِ این مجموعه هستند که در آنها یک مغازهدار و تاجر وجود دارد. هرچقدر هم که مرد تاجر به لطف تکیهکلامها و رفتارهای مرموزش در Resident Evil 4 عالی بود، اما به پای Duke در بازی Village نمیرسد. دوک نه تنها کاریزمای بیشتری دارد، بلکه به Ethan در داستان بازی کمک میکند و در همرنگ جماعت شدن بهتر عمل میکند.
صحنه آغازین هر دو بازی خیلی شبیه هم هستند. به جای روستاییان اسپانیاییزبان که سعی دارند لئون را بکشند، (در رزیدنت اویل ویلج) ایتن توسط روستاییهایی تعقیب میشود که به گرگینه تبدیل شدهاند. ایتن برای بیشتر کردن شانس نجات خود میتواند با استفاده از تختهچوب، محیط اطرافش را سد کند تا از خودش محافظت کند و بتواند بهتر به دشمنانش شلیک کند. البته اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم، Resident Evil 5 هم این مکانیسم را در خود داشت، اما شباهتهای این دو بازی برای مقایسه بیشتر هستند.
لئون یک چمدان دارد که میتواند وسایل و تجهیزاتش را درون آن بگذارد. این یعنی هر چیزی که بازیکن میتواند استفاده کند، اما نه موارد کلیدی. با اینکه هیچکس نمیتواند منطق پشت این سازوکار را درک کند، اما شاهد بازگشت همان نوع از چمدان به Resident Evil Village هستیم.البته یک تفاوت بزرگ در این است که چمدان بازی Village در ابتدای کار بزرگتر از چمدان لئون است. این یعنی بازیباز زمان کمتری را برای مرتب کردن وسایلش در این چمدان صرف میکند که همین باعث میشود سفر کلّی بازیباز در Resident Evil Village کمتر خستهکننده باشد.
4. قایقها و ماهیهای هیولا
یکی از حماسیترین باسفایتها در Resident Evil 4 آنجایی بود که لئون در حال هدایت یک قایق روی دریاچهای بود و در همان زمان با نیزهای بزرگ به یک هیولاماهی غولپیکر حمله میکرد. در این بازی اما هیچ صحنهای وجود ندارد که در آن با یک ماهی هیولامانند درگیر نبرد شوید. البته دقیقا چنین چیزی نیست. در بازی Resident Evil Village هم قایق هست و هم یک باس که به شکل یک ماهی غولپیکر است. نحوه مبارزه با این باس بسیار متفاوت است، که البته این تفاوت به معنی بهتر بودن آن است و باعث میشود بازیباز حسابی حواسش را جمع کند.
3. انگلها
قارچ Mold که برای اولین بار در بازی Resident Evil VII (رزیدنت اویل 7) به نمایش در آمد، ظاهری بسیار متفاوت داشت. در این بازی هم باسها و یا موجوداتی وجود دارند که ویژگیهایی مشابه با ظاهر انگلهای Las Plagues (لاس پلاگاس) در Resident Evil 4 دارند.اگر قرار بود کسی برای اولین بار به طراحی ظاهر یک انگل بیگانه و فرازمینی بپردازد، اساساً چنین چیزی به فکرش میرسید. نمونههایی از این دست در این بازی شامل تغییر و تحولهایMoreau و ارتباطهایی میشود که دونا با عروسکهایش برقرار میکند. کامل توضیح داده نمیشود که چرا ظاهر آنها در Resident Evil 7 متفاوت است، اما این بازی هم از نظر ظاهر این موجودات عجیبالخلقه دست کمی ندارد.
۲. حالت Mercenaries Mode
این حالت فقط یک ارتباط مبهم بین این دو بازی است که باز هم ارزش توجه را دارد. Resident Evil 4 اولین بازیای نبود که حالت Mercenaries را در دل خود داشت. بلکهResident Evil 3: Nemesis بود که این ویژگی را داشت، هرچند که از لحاظ فنی هم حالت مشابهی در Resident Evil 2 وجود داشت. نکته مورد بحث این است که این ویژگی در بسیاری از بازیهای این مجموعه بعد از Resident Evil 4 وجود نداشت و وقتی بفهمیم که قرار است شاهد بازگشت این حالت باشیم، متعجب میشویم. نسخه Mercenaries در بازی Village آیتمهایی خوبی دارد که میشود آنها را آنلاک کرد، از جمله یک شمشیر نوری.
۱. داستانی حول محور نجات یک دختر
لئون در Resident Evil 4 وظیفه دارد دختر رئیسجمهور را نجات دهد. هدف اصلی Ethan در Resident Evil Village هم نجات دخترش یعنی رز است. نحوه پیشروی این دو داستان خیلی متفاوت از هم، اما هدف اصلی شخصیتهای اصلی آنها یکی است. خوشبختانه در این بازی هیچ ماموریت اسکورتی وجود ندارد، چون علیرغم این حقیقت که Resident Evil 4 یک بازی عالی بوده و هنوز هم هست، اما اسکورت اشلی میتوانست بعضی وقتها اعصابخردکن باشد.
البته میتوانست راهی وجود داشته باشد که ایتن بتواند رز را در یک کولهپشتی مخصوص حمل بچه یا چیزی شبیه به این با خودش ببرد. Mandalorian این کار را با Baby Yoda انجام داد و این مجموعه سریال، عملاً یک مأموریت اسکورت بود که آخر سر به یک نمایش تلویزیونی تبدیل شد. قرار گرفتن مسئولیت مراقبت از یک بچه بر عهده ایتن، باعث توسعه شخصیت او میشد؛ چیزی که او هنوز هم بین این بازی و Resident Evil VII فاقد آن است.