گزارش 25 سالگی PS2: آغاز محوریت داستان در دنیای گیم

Tatsumaru

Searching For Light
کاربر فعال
مسیری که PlayStation 2 برای تبدیل شدن به پرفروش ترین کنسول تاریخ طی کرد، نه تنها دنیای گیم را متحول کرد، بلکه در تصویر کلی تر بر فرهنگ نیز اثر قابل ملاحظه ای داشت. عناوینی مانند Grand Theft Auto: San Andreas, God of War, and Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty، دوران جدیدی از تعامل داستانی را آغاز کردند. عصری که بازی ها در توجه و اعتبار با فیلم ها رقابت کردند و نه فقط در انجمن ها و نشریات تخصصی، بلکه در روزنامه ها و تلویزیون های جریان اصلی بازتاب یافتند.

به مناسبت 25 مین سالگرد انتشار کنسول PS2 در اروپا، Shawn Layden که نقش های کلیدی در سونی از جمله معاونت اروپا را داشته، گفته که این کنسول حقیقتا آغازگر محوریت داستان در دنیای گیم بود. او گفته:
"در استودیوی لندن PlayStation، این فرصت برای ما ایجاد شد تا عنوانی مانند The Getaway را بسازیم که حداقل از نظرمن اولین تجربه سینماتیک گیمینگ است. انگار فیلم Guy Ritchie بود. با این تفاوت که شما در آن حضور داشتید. میدانستیم که مسئله تنها گیم پلی نیست. برای قانع کننده بودن و واقع گرایانه بودن داستان، باید از نویسندگان واقعی داستان استفاده میشد. باید کسانی را به کار میگرفتید که کارشان فیلمنامه نویسی بود تا داستان بازی ها را بنویسند. متوجه میشوید در حال ساختن بازی هستید که فقط تیر اندازی نیست. بلکه یک داستان است و شاید هیجان انگیز ترین لحظه PS2 برای من در لندن بود."

او در مورد فرمت DVD و امکان پخش فیلم هم گفته:
"باندل هایی به همراه فیلم Matrix عرضه میکردیم. به دلیل فضا و امکانی که به ما میداد، خیلی زود این فرمت را انتخاب کردیم.

او گفته در سال اول عرضه، کمی ترس داشتیم. زیرا به بازی های زیادی نیاز بود و امیدوار بودیم که محتوای بیشتری برای آن تولید شود. ریسک زیادی را متحمل شدیم.
او بیان کرده که در دوران PS2، گیمینگ به یک پدیده فرهنگی تبدیل شد. اولین بار بود که بدون خجالت میتوانستید درباره دستگاه بازی خود حرف بزنید. لوگوها روی تی شرت ها قرار گرفتند و در فضاهای عمومی مانند بارها(دلستر خوری ها) درباره بازی های جدید حرف زده میشد.
shawn-layden.jpg
the-getaway.jpg
ps2 mag.jpg
25 Years of PS2: ‘It Was Really the Beginning of Narrative-Driven Gaming’ - IGN
 
حرفهای جالب و درستی زده،PS2 اون انقلاب تلفیق کاراکتر با داستان و گیم پلی و گرافیک رو ایجاد کرد،بازیا روح دار شدن و در خاطرات ما هک شدن،هیچوقت یادم نمیره که میرفتیم در کنار بازی کتابچه های راهنمای بازی هم میخریدیم،زمانی که حال هممون بهتر بود،دوران نوستالژی که نه تنها برای ما ایرانیا بلکه برای خودش خارجی ها هم دوران مهم و خاطره‌انگیزی بود
 
مسیری که PlayStation 2 برای تبدیل شدن به پرفروش ترین کنسول تاریخ طی کرد، نه تنها دنیای گیم را متحول کرد، بلکه در تصویر کلی تر بر فرهنگ نیز اثر قابل ملاحظه ای داشت. عناوینی مانند Grand Theft Auto: San Andreas, God of War, and Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty، دوران جدیدی از تعامل داستانی را آغاز کردند. عصری که بازی ها در توجه و اعتبار با فیلم ها رقابت کردند و نه فقط در انجمن ها و نشریات تخصصی، بلکه در روزنامه ها و تلویزیون های جریان اصلی بازتاب یافتند.

به مناسبت 25 مین سالگرد انتشار کنسول PS2 در اروپا، Shawn Layden که نقش های کلیدی در سونی از جمله معاونت اروپا را داشته، گفته که این کنسول حقیقتا آغازگر محوریت داستان در دنیای گیم بود. او گفته:
"در استودیوی لندن PlayStation، این فرصت برای ما ایجاد شد تا عنوانی مانند The Getaway را بسازیم که حداقل از نظرمن اولین تجربه سینماتیک گیمینگ است. انگار فیلم Guy Ritchie بود. با این تفاوت که شما در آن حضور داشتید. میدانستیم که مسئله تنها گیم پلی نیست. برای قانع کننده بودن و واقع گرایانه بودن داستان، باید از نویسندگان واقعی داستان استفاده میشد. باید کسانی را به کار میگرفتید که کارشان فیلمنامه نویسی بود تا داستان بازی ها را بنویسند. متوجه میشوید در حال ساختن بازی هستید که فقط تیر اندازی نیست. بلکه یک داستان است و شاید هیجان انگیز ترین لحظه PS2 برای من در لندن بود."

او در مورد فرمت DVD و امکان پخش فیلم هم گفته:
"باندل هایی به همراه فیلم Matrix عرضه میکردیم. به دلیل فضا و امکانی که به ما میداد، خیلی زود این فرمت را انتخاب کردیم.

او گفته در سال اول عرضه، کمی ترس داشتیم. زیرا به بازی های زیادی نیاز بود و امیدوار بودیم که محتوای بیشتری برای آن تولید شود. ریسک زیادی را متحمل شدیم.
او بیان کرده که در دوران PS2، گیمینگ به یک پدیده فرهنگی تبدیل شد. اولین بار بود که بدون خجالت میتوانستید درباره دستگاه بازی خود حرف بزنید. لوگوها روی تی شرت ها قرار گرفتند و در فضاهای عمومی مانند بارها(دلستر خوری ها) درباره بازی های جدید حرف زده میشد.
View attachment 401839
View attachment 401840
View attachment 401838
25 Years of PS2: ‘It Was Really the Beginning of Narrative-Driven Gaming’ - IGN
عالی بود احمد جان، دمت گرم، چه دورانی بود واقعا
 
دوران طلایی که بازیهای تک‌نفره و داستان محور اهمیت داشتن و با هر بازی زندگی میکردیم... نه مثل الان آنلاینهای بی سر و ته...

بازی تک نفره الانم هست
ولی کافیه یه سری سبکها مثل fps نگاه بندازید حالا ۹۰ درصد مولتی پلیر شدن بازیاش بماند الباقی هم کمپین تک نفره ضعیف... یا یه سری از بازیهای همون سبک دیگه نیستن (الان اتفاقی تو اینستا یه تیکه از MoH Risisng Sun رو دیدم)
 
عالی بود احمد جان، دمت گرم، چه دورانی بود واقعا
مخلصم حسین جان. لطف داری.
واقعا دوران عجیب و در عین حال زیبایی بود. اول که اومده بود اصلا کپی خور نبود. بازی اورجینال متال گیر 2 رو دفعه اول که دیدم اصلا حالم دگرگون شد. 45 هزار تومن میفروختن. بارها میرفتم توپخونه و از پشت ویترین نگاهش میکردم.
بعدها اول توسط دیسک بوت کپی خور شد که بازی ها به صورت سی دی اجرا میشد. مدتی که گذشت، کپی دی وی دی وارداتی از بازی ها اومد و کپی خورهای بی دردسر و پایدارتر مثل آی سی مسیح. همون کپی ها هم اوائل اصلا ارزون نبود. کد ورونیکا رو اولین بار دوازده هزار تومن خریدم.
راجع به متال گیر 2 بگم که این شاهکار، یه فصلی از دوران گیمری خیلی ها مون رو ورق زد. داستان عمیق و سینماتیک هایی که مو به تن سیخ میکرد. داریم راجع به 24 سال پیش حرف میزنیم. اون گیم پلی و ترکیبش با این نوع روایت داستان، انصافا شبیه به معجزه بود در زمان خودش. موسیقیش همین الان هم تکان دهنده است.
خلاصه که حقیقتا یاد جوانی بخیر.
 
فکر کنم 7 یا 8 سالم بود که من ps1 داشتم، یه روز داشتیم از خونه خالم برمیگشتیم که یه ویدئو کلوپی تو راه دیدمو گریه زاری میکردم که بابام برام بازی بخره:D

از ماشین پیاده شدم با مامانم و رفتیم داخل
مغازه، هیچ وقت یادم نمیره که چجوری مسخ یکی از تلویزیون ها شده بودم که gta 3 داشت داخلش پلی میشد.

پلیس 5 ستاره، گرافیک خدااااا، شخصیت اول از ماشین پیاده میشد شلیک می‌کرد به پلیسا فرار می‌کرد، هلیکوپتر تو صحنه،و....اصلا اوووف

من هفت ساله اوردوز کردم رسما از چیزایی که میدیدم(امکان نداشت بچه باشید عاشق این gta لعنتی نشید. حتی همین الانم حرفشو میزنم دلم باز اون زمان رو میخواد)

خلاصه من گیر دادم که این بازی رو میخوام، مامانم گفت باشه، رفت پیش مغازه دار گفت این بازی رو بدید به پسرم، مغازه دارم گفت خانوم پلی استیشن آقا پسرتون شماره چنده؟(نمیدونستم چیزی به اسم تغییر نسل وجود داره)

ما گفتیم یعنی چی شماره چنده :|

گفت سیاهه یا طوسیه؟
من اشاره کردم به یه ps1 تو مغازه که مدل مال من اینه و طوسیه

مغازه دار هم گفت عمو باید پلی استیشنت سیاه باشه که بتونی اینو بازی کنی

گفتم خب مال منم سی دی میخوره چه فرقی میکنه اینو میزارم تو اون 😢:D

گفت نمیشه اگه بزاری پلی استیشنت آتیش میگیره :|

خلاصه از مغازه اومدیم بیرون ولی قلب من موند تو کلوپ.

یادش بخیر بچه محل ها رو جمع میکردم، می‌نشستم و مثل این کاهن های پیر معبد براشون تعریف می‌کردم که چی دیدم، اونا هم کف می‌کردن

میگفتم:یه پلی استیشن هست که سیاهه و یه بازی داره مثل درایور 2 ولی خیلیییی طبیعی تره، اصلا خود واقعیته :D
کلا ده دقیقه بازی رو دیدم اندازه ده ساعت ازش تعریف میکردم

Ps:تا مدت ها به ps2 میگفتم، پلی استیشن سیاه

اینو تو تاپیک gta vi نوشتم ،هنوز که هنوزه ps2 برا من اوج تغییر نسل بود
 
Shawn Layden در مورد رقابت بین تیمی که با پلی استیشن 2 و آنهایی که با بقیه سازنده ها کار میکردند جمله جالبی گفته:
"انگار یک کشتی موجودات بیگانه در حیاط پشتی ما فرود آمده بود!"
میگه بهنرین مهندسان، طراحان و متخصصان فیزیک گیم وارد یک اتاق در استودیو میشدن که هیچ فرد دیگری اجازه ورود نداشت. ولی همه میدونستن اونجا چه خبره.
shawn.jpg
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or