100 بازیساز برتر تاریخ از دیدگاه IGN - بخش پنجم

به نظر شما بهترین بازیساز کدوم گزینه هست ؟


  • مجموع رای دهنده‌ها
    24
  • نظرسنجی بسته شده است .

Dinosaur

Loyal Member
سلام !
بالاخره پخش پنجم و آخر این مقاله

===================

20. Koji Kondo
koji_kondo_keyartboxart_160w.jpg


اگر در مورد Theme و موسیقی متن بازیها بخواهیم یک نفر رو انتخاب کنیم , بدون شک اولین انتخاب میتونه Koji Kondo باشه. این موزیکدان کارکشته در سال 1983 به Nintendo ملحق شد و از اون موقع تا امروز آهنگهای تعداد زیادی از بازیهای این شرکت رو ساخته. بازیهایی مثل Super Mario Bros , The Legend Of Zelda و Star Fox .
نکته جالب اینجاست که او این آهنگ های زیبا رو با ترکیبی از 4 ساز دیجیتالی ساخته.آهنگهایی که به یکی از شناسه های Nintendo تبدیل شده اند. موسیقی Super Mario Bros یکی از موسیقی هایی هست که به محض شنیده شدن قابل شناسایی هست و حتی خیلی ها برای زنگ موبایل از این موسیقی استفاده می کنند. کارهای Kondo بلندپروازانه و تا حد زیادی سینمایی هستند , به طوری که بعضی وقتها اون رو با آهنگسازان بزرگی چون John Williams مقایسه می کنند. کارهای او آنقدر محبوب و به یاد ماندنی هستند که برای بازیهای جدید هم تا حد امکان به Theme های اولیه پایبند مونده و براساس موسیقی اولیه بازی , موسیقی جدیدی میسازه , مثل بازی Super Mario Sunshine که موسیقی اون رو براساس Super Mario Bros نوشت.
Kondo کسی نیست که فقط محدود به آهنگ های قدیمی خودش باشه و در بعضی موارد مثل The Legend Of Zelda : Ocarina Of Time موسیقی های جدیدی میسازه که بسیار شنیدنی و زیبا هستند. او در این سالها هم روی پروژه هایی مثل سری بازیهای Super Smash Bros کار کرده و در ساخت آهنگ های Super Mario Galaxy هم نقشی عمده داشته.
Super Mario Bros - 1985
The Legend Of Zelda - 1987

Star Fox - 1993
The Legend Of Zelda : Ocarina Of Time - 1998
Super Mario Galaxy - 2007



19. Warren Spector
Warren-Spector_BIO2boxart_160w.jpg


بازیهای RPG در خون Warren Spector جریان دارند. او ابتدا روی RPG های کاغذی مثل Dungeons & Dragons کار می کرد تا اینکه در اواخر دهه 80 به شرکت Origin Systems رفت و روی پروژه های Wing Commander و Ultima مشغول به کار شد.
سری بازیهای Ultima (و در مقامی بالاتر Ultima Underworld) از اولین بازیهای RPG با سبک اول شخص بودند. پروژه های بعدی مثل System Shock و Thief هم جای پای او رو در صنعت بازی محکم تر کردند. Spector در سال 1996 به همراه John Romero , Tom Hall , Todd Porter و Jerry O`Flaherty استودیوی Austin از شرکت Ion Storm رو تآسیس کردند و بازی محبوب و ارزشمند Deus Ex رو ساختند.
موفقیت Deus Ex باعث شد نقش Spector در Ion Storm بالاتر بره و روی دو پروژه همزمان بعدی یعنی دنباله Deus Ex و همچنین Thief 3 نظارت داشته باشه که هر با یک موتور گرافیکی ساخته می شدند.
در سال 2004 هم Spector شرکت Ion Storm رو برای رسیدگی به امورات شخصی رها کرد و در سال 2005 شرکت Junction Point Studios رو تآسیس نمود. شرکتی که در سال 2007 توسط Disney Interactive خریداری شد , امری که به نظر Spector خیلی خوب بود. او در مصاحبه ای با Escapist در این مورد گفت : "من کار کردن با Disney رو خیلی دوست دارم , چون دیگه از ساختن بازی در مورد آدم های سیاه پوش که کارشون کشت و کشتار هست خسته شدم. دیگه دوست ندارم بازی اون شکلی بسازم."
البته قرار نیست Warren Spector در Disney بازیهایی براساس افسانه پریان بسازه , ولی اگه این کار رو هم بکنه باز مطمئن هستیم صنعت بازی رو تکون خواهد داد.
Ultima VI : The False Prophet - 1990
Wing Commander - 1990
Ultima Underworld : The Stygian Abyss - 1990
System Shock - 1994
Crusader : No Remorse - 1995
Thief : The Dark Project - 1998
Deus Ex - 2000



18. Peter Molyneux
Peter-Molyneux_BIOboxart_160w.jpg


Peter Molyneux رو میشه نمونه ای از یک آدم جاه طلب با آرزوهای بزرگ دونست. در طول 20 سالی که او مشغول بازیسازی بوده , در تعدادی از بزرگترین و متفاوت ترین بازیهای این سالها شرکت داشته. او در زمان حضورش در شرکت Bullfrog روی سری بازیهای Populous و Dungeon Keeper و سری شبیه سازی Theme کار می کرد. بازیهایی که هرکدوم در سبک خودشون نمونه ای قدرتمند و بزرگ بودند و امروزه هم بازیهایی ارزشمند به حساب میان. بازیهایی که تفاوت های زیادی با همدیگه داشتند و گاه به شدت مفرح و جالب بودند.
Peter در سال 1997 شرکت Bullfrog رو ترک کرد و استودیوی خودش به نام Lionhead رو تآسیس نمود که تا امروز هم در همین شرکت مشغول به کار هست. این استودیو در اوائل کار مستقل بود و بازیهای بزرگی چون Black & White و Fable رو به گیمرها عرضه کرد که هر دو تجربه هایی ارزشمند و زیبا بودند.
Molyneux بازیسازی افسانه ای هست که انتظارات گیمرها رو از بازیهاش بالا برده و به دلیل ساخت بازیهایی کامل و زیبا برای همیشه جاودان شده. ایده های او همیشه از تکنولوژی جلوتر هستند و گاهی اوقات همین ایده ها باعث ایجاد مشکل برای او میشن و سطح انتظار رو از بازیهای او بیشتر از حد معمول می کنند.
ما از Peter Molyneux به خاطر تمام زحماتش برای از بین بردن محدودیت ها و رنگ بخشیدن به تخیلات بازیکن ها تشکر می کنیم.
Populous - 1989
Theme Park - 1995
Black & White - 2001
Fable - 2004
Fable II - 2008



17. Dan Houser & Sam Houser
danhouser_boxboxart_160w.jpg



sam-houserboxart_160w.jpg


برادران Houser این روزها بیشتر از همه چیز به خاطر سری بازیهای Grand Theft Auto شناخته میشن. کسانی که هیچ کس فکرش رو هم نمی کرد به این سرعت این قدر مشهور بشن. اونها ابتدا از کار در شرکت BMG شروع کردند و سپس وارد صنعت بازی شدند. همین کار در BMG باعث شد اونها خیلی از مفاهیم دنیای موسیقی رو با خودشون به دنیای بازی بیارن.
یکی از اولین پروژه های اونها Grand Theft Auto II بود که نقشی هرچند کوچک در ساخت این بازی معروف داشتند. تجربیات ارزشمندی که اونها از GTA II بدست آوردند باعث شد نسخه بعدی بازی که به حالت سه بعدی هم منتقل شده بود , نمونه ای از یک بازی Open World کامل و واقعی باشه. اونها با توجه به علاقه ای که به شهر نیویورک داشتند و با استفاده از فرهنگ و آداب و رسوم آمریکایی به علاوه بهره گیری از دنیای موسیقی , تجربه ای جدید و تآثیرگذار ایجاد کردند. از Soundtrack های بازی (که اکثرآ لیسانس شده بودن ولی خیلی ها هنوز فکر میکنن برای بازی ساخته شدن) تا داستان او کار این دو برادر بود. ( که البته از کسی مثل Lazlow Jones هم در بخش داستان کمک هایی گرفته بودند)
بازی Grand Theft Auto III و دنباله های اون خیلی زود به پروژه هایی عظیم و با بودجه زیاد و البته فروشی فوق العاده تبدیل شدند و قرارداد اخیر اونها با Take-Two و زیر نظر این مجموعه ماندن هم باعث شد مطمئن باشیم بازیهای بزرگ اونها به این زودی تموم نمیشن.
Grand Theft Auto III - 2001
Max Payne - 2001
Grand Theft Auto : Vice City - 2002
Manhunt - 2003
Grand Theft Auto : San Andreas - 2004
Grand Theft Auto IV - 2008



16. Gabe Newell
Gabe-Newell_BIOboxart_160w.jpg


Gabe Newell رو میتونیم نماد شرکت Valve Software بدونیم. شرکتی که او بعد از کار روی پروژه ناموفق Microsoft Bob تآسیس کرد. او باعث شد بازی موفق Half Life خلق بشه. بازی ای که در حقیقت براساس نسخه ای از موتور گرافیکی Quake بعد از دستکاری ها و تغییرات خیلی زیاد در این موتور ساخته شد. او باعث گسترش پخش دیجیتال (Digital Distribution) شد (به کمک سرویس مخصوص Valve با نام Steam). او در ساخت موتور گرافیکی بسیار قدرتمند Source Engine نقش اساسی داشت , موتوری که سازندگان زیادی برای ساخت بازیهاشون ازش استفاده کردند. او به پیشرفت بازیهای اپیزودی کمک شایانی کرد. (سری Half Life و اپیزودهای اول و دوم این سری). او نقش عمده ای در کمک به تولید پروژه های Community-Born که قابلیت فروش رو داشتند مثل Counter Strike , Day Of Defeat , Gunman Chronicles , Portal و Left4Dead ایفا کرد. تنها کاری که تا حالا از Gabe Newell ندیدیم , استراحت کردن و بیکار بودن هست.
تلاش های زیاد Newell و روحیه خستگی ناپذیر اون باعث شده Valve نه تنها به شرکتی پرآوازه در زمینه ساخت بازیهای منحصربفرد تبدیل بشه , بلکه به سرپناهی برای گیمرهای تازه کار و همین طور حرفه ای که قصد ساختن Mod برای بازیهای این شرکت رو دارن تبدیل بشه. خیلی از این Mod ها و تغییرات در بازیهای Valve بعدها به پروژه هایی قابل فروش و بزرگ تبدیل میشن یا در سیستم Steam به فروش میرسن و Newell در این راه زحمات زیادی میکشه.
تآثیری که Gabe Newell و Valve روی صنعت بازی گذاشتند غیر قابل انکاره. از گیم پلی Half Life و نسخه بعدی این بازی که معماهای محیطی جالبی رو به بازیکنها نشون داد گرفته تا تکنولوژی و موتور گرافیکی و البته آزادی عملی که شرکت Valve به عنوان یک شرکت مستقل داره. اونها به کمک سرویس Steam با استقلال کامل به انتشار و ارائه بازیهاشون می پردازند و زیر سایه هیچ شرکتی نیستند.
Half Life - 1998
Counter Strike - 2000
Half Life 2 - 2004

The Orange Box - 2007
Left 4 Dead - 2008


15. Richard Hilleman
Richard-Hilleman_BIO1boxart_160w.jpg


بخش EA Sports از شرکت EA امروزه به عنوان یکی از قدرت های برتر صنعت بازی شناخته میشه. شرکتی که تقریبآ در هر رشته ورزشی حرف اول رو میزنه. Richard Hilleman در سال 1990 آغازگر جریانی بود که باعث شد EA Sports به شکل امروزی خودش دربیاد. او روی بازی فوتبال آمریکایی ای با نام John Madden Football کار کرد و به کمک Scott Orr باعث شد سری بازیهای محبوب Madden شکل بگیره.
این دو نفر سعی داشتند بازی دو نفره ای بسازند که علاوه بر مفرح بودن , از کنترلی عالی بهره مند باشه. سری بازی Madden از اون روز تقریبآ روی هر کنسولی عرضه میشه و با ارائه تکنولوژی های جدید طرفدارانش رو راضی میکنه و در عین حال هنوز هم بازی ای مفرح و مهیج هست. سری بازیهای Madden امروزه بزرگترین سری بازیهای آمریکای شمالی هستند که البته این موضوع رو تا حدی مدیون عرضه سالانه خودشون می باشند ولی به هیچ وجه نباید از زیبایی و اعتیادآور بودن این شبیه ساز ورزشی بگذریم که با Option های مختلف خودش در حالتهای Singleplayer و Multiplayer باعث جذب میلیونها بازیکن میشه.
البته Madden تنها نقطه قوت کارنامه Hilleman نیست. او تهیه کننده اجرایی خیلی از بازیهای EA Sports بوده. بازیهایی چون NHL Hockey , NHLPA Hockey , PGA Tour Golf و Tiger Woods . کار او روی سری بازیهای Madden در اواسط دهه 90 تموم شد , ولی او به کار روی دیگر پروژه های EA Sports ادامه داد و باعث شد سبک Sports به سبکی محبوب و همه گیر تبدیل بشه.
John Madden Football - 1990
John Madden Football '93 - 1992
NHL '94 - 1993
Tiger Woods '99 PGA Tour Golf - 2008



14. Jess Cliffe & Minh Le
Jess-Cliffe_BIO2boxart_160w.jpg



Minh-Le_BIO2boxart_160w.jpg


داستان زندگی این دو نفر میتونه آرزوی هر Mod سازی باشه. اونها روی ساخت یک Mod براساس بازی Half Life کار کرده و بازی ای ساختند که علاوه بر اینکه بسیار محبوب شد , با بازیهای دیگر هم تفاوت های زیادی داشت و به دلیل مفرح و اعتیادآور بودنش برای فروش در نظر گرفته شد. بازی ای که باعث شد Jess و Minh به شرکت Valve بپیوندند.
Le و Cliffe سازندگان یکی از محبوب ترین FPS های تاریخ هستند , یعنی بازی Counter Strike . اونها تقریبآ همه کارهای Counter Strike رو خودشون انجام دادند. حتی برای صداگزاری بازی هم از صداهای خودشون استفاده کردند. مثل این صدا متعلق به Cliffe هست : "Steak Together , Team" یکی از دلایل محبوبیت این بازی این بود که هر چند وقت یک بار به وسیله Patch هایی به روز شده و نقشه ها و اسلحه ها و حالت های جدیدی بهش اضافه میشد. Counter Strike روز به روز پیشرفت می کرد و کامل تر می شد و باگها و مشکلات ناشی از بالانس نبودن رو از بین می برد. مشکلاتی مثل امکان چت صوتی و متنی بعد از مردن که اجازه همکاری ناعادلانه بازیکن های مرده به هم تیمی ها رو میداد. همین طور مشکل Hall Of Death .
Counter Strike به پدیده ای جهانی تبدیل شد و هنوز هم خیلی ها در بیش از 20000 سرور این بازی مشغول به انجام او هستند. بازی ای که در تورنمنت های جهانی و لیگ های مختلف سهم بزرگی داشته و خیلی ها رو مجذوب خودش کرده. Mod های زیادی برای Half Life و همین طور Half Life 2 تهیه شدن ولی بحث Counter Strike جداست و موفقیت این بازی باورنکردنیه. بازی ای که استانداردهای جدیدی در بازیهای Online ایجاد کرد و به الگویی برای دیگر سازنده ها تبدیل شد.
بعدها Le شرکت Valve رو ترک کرد ولی Cliffe در این شرکت باقی موند و روی پروژه هایی مثل Portal , Half Life 2 و Left4Dead کار کرد.
Counter Strike - 2000
Counter Strike : Source - 2004



13. Tokuro Fujiwara
Tokuro-Fujiwara_BIOboxart_160w.jpg


چه چیزی یا چه کسی میتونه Shinji Mikami خالق سری بازیهای ترسناک Resident Evil رو بترسونه ؟
جواب این سوال طبق چیزی که خود Mikami گفته جناب آقای Tokuro Fujiwara هست. کارگردان و تهیه کننده برجسته Capcom که بهش لقب Professor F رو دادند. Mikami در مصاحبه ای در سال 2001 در مورد او گفت : "او برای من مثل یک استاد ترسناک میمونه , یک استاد شیطانی ! من هیچ وقت نمیتونم باهاش رقابت کنم و مجبورم خودم رو به پاش بندازم. او قدرتی داره که باعث میشه ترسناک به نظر بیاد. در حالی که نه هیکل چندان بزرگی داره و نه تن صداش رو بالا میبره ولی روح و حال و هوایی داره که بقیه مردم ندارند."
چه چیزی میتونه باعث ترس و احترام Mikami نسبت به Fujiwara باشه ؟
شاید به این دلیل که او بیش از 20 سال در صنعت بازی خدمت کرده و سازنده دو تا از محبوب ترین سری بازیهای Capcom بوده.
Fujiwara در اواسط دهه 80 بازی Ghosts N' Goblins رو ساخت. بازی ای که هنوز هم یکی از سخت ترین بازیهای تاریخ به حساب میاد. دو سال بعد Professor F بازی بزرگ دیگه ای برای Capcom ساخت , بازی Mega Man . او روی پروژه های دیگه ای هم نقش داشت , مثل Strider و Bionic Commando و همین طور دنباله های Mega Man و البته بازی ترسناک Resident Evil .
او در سال 1996 بعد از 13 سال Capcom رو ترک کرد و استودیوی خودش به نام Whoopee Camp رو تآسیس نمود و بازی Tomba ! رو در سبک Action/Adventure برای PlayStation تهیه کرد که به عقیده خودش بزرگترین دستاورد شخصیش هست. در سال 2000 هم دنباله Tomba ! رو ساخت و سپس به عنوان تهیه کننده اجرایی به سراغ Deep Space رفت.
البته او بعدها دوباره به Capcom پیوست و در سال 2006 بازی Ultimate Ghosts N' Goblins رو برای PSP ساخت. آخرین پروژه او هم بازسازی عنوان قدیمی Bionic Commando بوده که از طرف منتقدین تحسین شد و روی سه پلتفورم خودش در هفته اول 130000 بار دانلود شد.
اصلآ جای تعجب نداره که این مرد باعث ترس Shinji Mikami میشه.
Ghosts 'N Goblins - 1986
Mega Man - 1987
Mega Man 2 - 1987
Super Ghouls 'N Ghosts - 1991
Street Fighter II Turbo - 1993
Mega Man X - 1993
Street Fighter Alpha : Warrior`s Dreams - 1996
Resident Evil - 1996
Tomba ! - 1998



12. David Crane
David-Crane_BIOboxart_160w.jpg


David Crane یکی از موسسان شرکت Activision بود و نقش به سزایی در ایجاد اولین پروژه های اساسی این شرکت مثل Pitfall ! , Decathlon , Ghostbusters و Little Computer People (که میشه به عنوان اولین بازی تربیت حیوان بهش نگاه کرد) داشت.
ایده های نابی که از مغز متفکری به نام Crane بیرون می اومدند باعث شدند شرکت Activision در اوائل دهه 80 به موفقیت های زیادی برسه. او بعد از خارج شدن از Activision هم از نبوغ و هوش سرشارش استفاده کرد و در شرکت Absolute Entertainment بازی زیبای A Boy & His Blob رو ساخت. یکی از به یاد ماندنی ترین عناوین Absolute برای کنسول NES که نه تنها باعث شد جای پای Crane به عنوان یکی از بزرگان صنعت ثابت بمونه , بلکه نشون داد او با نظارت و کار کردن روی هر پروژه ای میتونه باعث موفقیت اون بشه.
در سال 1995 آقای Crane به همراه دوست و همکارش Garry Kitchen دوباره به فکر تآسیس شرکت جدیدی افتادند و Skyworks Technologies رو تآسیس کردند که بعدها Skyworks Interactive نام گرفت. این روزها Skyworks سرگرم ساخت نرم افزار برای iPhone و همین طور اداره سرویس advergame.com هست که روی بازیهای Arcade کار میکنه و با سایتهایی مثل Candystand.com و ESPN Arcade در ارتباط هست.
Pifall ! - 1982
Decathlon - 1983
Ghostbusters - 1984
Little Computer People - 1985
A Boy And His Blob - 1989



11. Richard Garriott
richard_garriott_keyartboxart_160w.jpg


Richard Garriott کسی هست که افتخار بزرگی چون فضانوردی (البته به صورت تفریحی) رو تجربه کرده ولی اسم او به این دلیل در لیست ما جای داره که خالق جهان های مجازی بزرگیست که بازیکنها رو در خودشون غرق می کنند. مهم ترین ساخته او سری بازیهای Ultima هست که بارها از سوی منتقدین تحسین شده و یکی از بنیان گذاران سبک RPG امروزی می باشد.
سری Ultima یکی از عظیم ترین سری بازیهای کامپیوتری هست که 9 نسخه رو شامل میشه. 9 نسخه ای که در 3 تریلوژی تقسیم شده و قدمتی بیش از 20 سال داره. البته عظمت این سری تنها دلیل مشهور شدن اون نیست , بلکه این سری تونست به خوبی از سیستم شخصیت سازی , داستان و حال و هوای RPG های کاغذی محبوب مثل Dungeons & Dragons استفاده بکنه و بازی ای زیبا و به یاد ماندنی بسازه. در یک کلام این سری تونست رویای دیرینه طرفداران D&D رو در دنیای بازی تحقق ببخشه.
در کنار نسخه های اصلی Ultima , تعداد زیادی نسخه فرعی و Spin-Off هم از این سری تولید شدند. بازیهای World Of Ultima و Ultima Underworld توانستند مفاهیم این سری رو گسترش داده و به وسیله تکنولوژی های جدید ابداعات زیادی در دنیای بازی انجام بدهند. برای مثال Ultima Underworld اولین بازی 3 بعدی بود که به بازیکن اجازه میداد به بالا و پایین خودش نگاه بکنه. در سال 1997 هم Garriott بازی Ultima Online رو ساخت که یکی از اولین و مهم ترین MMO های تاریخ هست. بازی ای که نه تنها باعث محبوب شدن این سبک شد , بلکه هنوز هم توسط خیلی ها در حال بازی شدن هست !
موفقیت های Garriott در سبک MMO با بازیهایی مثل City Of Heroes و City Of Villains ادامه پیدا کرد و آخرین پروژه او هم Tabula Rasa بوده که یک بازی Online RPG آینده نگرانه با عناصر تیراندازی در کنار ویژگی های معمول سبک RPG هست.
Ultima I : The First Age Of Darkness - 1980
Ultima IV : Quest Of The Avatar - 1985
Ultima VII : The Black Gate - 1992
Ultima Underworld : The Stygian Abyss - 1992
Ultima Online - 1997
City Of Heroes - 2004



10. John Carmack
johncarmack_keyboxart_160w.jpg


John Carmack رو یکی از پدران سبک FPS امروزی میدونن. کسی که از بزرگان برنامه نویسی کامپیوتری به شمار میاد و از موسسان id Software در کنار John Romero , Adrian Carmack و Tom Hall بوده که همگی در شرکت Softdisk که کار می کردند که ناشر مجلات دیسکتی بود.
اونها در ابتدا با شرکت Apogee Software در ارتباط بودند که به id Software کمک می کرد بازیهای خودش رو به صورت Shareware عرضه بکنه. (Shareware یعنی در ابتدا بازیکن به صورت مجانی کمی از بازی رو جلو میره و بعد اگه خوشش اومد نسخه کامل اون رو میخره) نقش عمده Carmack در ساخت بازیهایی مثل Commander Keen , Wolfenestein 3D , Doom و Quake باعث شد نام او به عنوان کسی که همواره به پیشرفت بازیهای FPS و جلو رفتن تکنولوژی فکر میکنه شناخته بشه.
او یکی از طرفداران نرم افزارهای Open Source هست و در این راه گام هایی هم برداشته. (مثل Source Code های 3 نسخه اول Quake که تحت لیسانس GNU عرضه شدند) موتورهای گرافیکی ساخته شده Carmack و id Software از زمان Wolfenestein 3D توسط بقیه سازنده ها به خدمت گرفته شده و از قدرت بالای اونها استفاده کرده اند. John در این سالها همچنان به پیشرفت تکنولوژی کمک کرده و با موتور گرافیکی Doom 3 گامی بلند در ساخت سایه های واقع گرایانه برداشت. همچنین تکنولوژی MegaTextures رو به وجود آورد که به کمک اون یک Texture ساده میتونه در نقاط زیادی از محیط بازی استفاده بشه و از استفاده از Texture های تکراری و اضافی جلوگیری به عمل بیاد.
تفکر خاص Carmack و ایده های او باعث شده خیلی ها دنباله رو این شخصیت بزرگ باشند. اگه منصف باشیم باید بگیم که خیلی از تکنولوژی ها و پیشرفت های امروز دنیای بازی بدون کمک John Carmack به وجود نمی اومد.
Wolfenstein 3D - 1992
Doom - 1993
Quake - 1996
Quake II - 1997
Return To Castle Wolfenstein - 2001
Enemy Territory : Quake Wars - 2007



9. Yu Suzuki
yu_suzuki_headshotboxart_160w.jpg


او یکی از بزرگترین بازیسازان SEGA در دوران رشد بازیهای Arcade هست. کسی که در شکل گیری پروژه های بیشماری از Virtua Fighter و Ferrari F355 Challenge گرفته تا Hang-On و After Burner II و Out Run سهیم بوده. بازیهایی که هرکدوم نقش عمده ای در موفقیت SEGA در زمینه بازیهای آرکید و خانگی داشتند. او رییس بخش Amusement Machine Research و همین طور Development Departmant 2 در SEGA بود و علاوه بر ساخت بازیهای نام برده , در ساخت و شکل گیری کابین های آرکید منحصر بفرد هم نقش داشت. همین طور کار پورت و انتقال خیلی از بازیهای این شرکت از آرکید به کنسول های خانگی رو برعهده گرفته بود.
او بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشکده علوم Okayama در اوائل دهه 80 جذب شرکت SEGA شد و از همون موقع روی برنامه نویسی و تهیه بازیهای آرکید این شرکت کار کرد. در اوائل دهه 90 بود که با هیاهوی بازیهای 3 بعدی , او هم مشغول ساخت Virtua Racing و سری بازیهای Virtua Fighter شد که این دومی هنوز هم یکی از کامل ترین و پیشرفته ترین سری بازیهای Fighting آرکید و کنسولی محسوب میشه.
Suzuki همچنین یکی از اولین خالقین سبک Sandbox بود. بازی زیبا و تحسین شده Shenmue که با سرمایه ای هنگفت ساخته شد , مدتها پیش از بازیهایی چون Grand Theft Auto III و Fallout 3 بازیکنها رو در دنیایی عظیم با NPC هایی جاندار و حقیقی غرق کرده بود. بازی ای که خیلی از طرفداران سینه چاک اون شب ها خواب ساخته شدن قسمت سومش رو می بینند.
Virtua Fighter - 1995
Virtua Cop - 1996
Fighters MegaMix - 1997
Shenmue - 2000

Daytona USA - 2001
Shenmue - 2001


8. Ralph Baer
STARS_Ralph-Baerboxart_160w.jpg


Ralph Baer پدرخوانده بازیهای کامپیوتری هست. یا اگه دقیق تر بگیم پدر کنسول های بازی خانگی هست. (زمانی که هر بازی یک کنسول به حساب می اومد) البته او اولین کسی نیست که یک بازی کامپیوتری ساخت , ولی کسی هست که برای اولین بار این تکنولوژی رو به تلویزیون ها آورد. اتفاقی که در سال 1966 افتاد , زمانی که هنوز حتی دستگاه های Arcade هم ساخته نشده بودند.
اختراع Baer کنسولی به نام Magnavox Odyssey بود. اولین کنسول بازی خانگی که پیش از Pong هم عرضه شد. بازیهای این کنسول سیاه و سفید بودند ولی امکان استفاده از یک پوشش مخصوص هم وجود داشت که بازیکن با قرار دادن اون رو تلویزیون بازی رو رنگی می دید. همچنین این کنسول هیچ صدایی از خودش درنمی آورد. نکته جالب هم این بود که این کنسول با چیزهایی مثل ژتون و برگهای امتیاز عرضه می شد که به بازیکنان اجازه ثبت امتیاز و رقابت رو می داد. یک جور Board Game پیشرفته !
Ralph Baer علاوه بر ساخت اولین کنسول خانگی , اولین Light Gun رو هم ساخت که در بازی Shooting Gallery استفاده می شد. سیستم Odyssey موفقیت زیادی بدست نیاورد که نیمی از اون به تفکر اشتباه مردم برمی گرده که فکر می کردند برای بازی کردن با این کنسول به تلویزیون های Magnavox نیاز دارند. ولی این کنسول زمینه ساز ساخت کنسول های خانگی بعدی شد. چند سال بعد بازار پر از کنسول های مختلف شده بود و روز به روز هم به تعداد اونها اضافه می شد. کنسول های خانگی به محبوبیت زیادی رسیده بودند و هرکسی دوست داشت یکی از اونها رو در خونه خودش داشته باشه.
Ralph Baer بعدها Simon رو هم ساخت که البته یک بازی کامپیوتری نبود ولی منبعی برای ساخت چندین و چند بازی کامپیوتری در آینده شد.
Shooting Gallery - 1968
Simon - 1978



7. Shinji Mikami
shinji_mikami_keyartboxart_160w.jpg


Shinji Mikami در سال 1996 با ساخت بازی Resident Evil باعث شد سبک Survival Horror که از زیرشاخه های بازیهای Action به حساب میاد , دوباره سر زبونها بیفته و بعد از تلاشی که Alone In The Dark برای معرفی این سبک کرد , اون رو دوباره بین گیمرها جا بندازه.
Mikami در سال 1990 بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه Doshisha به شرکت Capcom پیوست و در اولین سالهای حضورش به عنوان روی یک بازی در سبک Quiz و دو بازی براساس ساخته های Disney کار کرد. در سال 1993 او به مقام طراح بازی رسید و بازی Goof Troop رو برای کنسول SNES طراحی نمود. بازی ای که آخرین بازی شاد و سبک او بود. Mikami تصمیم گرفته بود روی بازی ای خشن تر و برای رده سنی بالاتر کار بکنه. او با الهام گرفتن از بازی Sweet Home که در سال 1989 برپایه یک فیلم سینمایی برای کنسول Famicom عرضه شده بود و همین طور با الگو گرفتن از فیلم ساز افسانه ای صاحب سبک در ژانر فیلم های ترسناک یعنی George Romero در سال 1996 اولین قسمت از سری بازیهای محبوب Resident Evil رو خلق نمود.
بعد از موفقیت Resident Evil , او به عنوان تهیه کننده و ناظر روی دو نسخه بعدی از این سری کار کرد و البته در کنارش کارگردان بازی Dino Crisis هم بود. بعد از ساخته شدن و تکمیل Dino Crisis , استودیوی شماره 4 Capcom تشکیل شد که Mikami مدیریت اون رو برعهده گرفت. او در این شرکت به عنوان تهیه کننده اجرایی روی پروژه های مختلفی کرد و تهیه کننده بازی Resident Evil : Code Veronica برای Dreamcast هم بود.
یک سال بعد از عرضه Code : Veronica X برای PlayStation 2 , او به سمت بازیسازی برای Nintendo رفت و مسوولیت ساخت چندین پروژه رو برای کنسول GameCube برعهده گرفت. بازیهایی چون Resident Evil 0 , P.N.03 و البته بازی فوق العاده موفق Resident Evil 4 . بازی ای که سری بازیهای RE رو از نو تعریف کرد و با دوربینی جدید , گیم پلی ای متمایز و داستان و محیط های متفاوت با نسخه های قبلی , هم از نظر تجاری و هم از نظر کیفی به موفقیت زیادی رسید و جزو بهترین بازیهای نسل قبل قرار گرفت.
بعد از موفقیت RE4 , Mikami استودیوی 4 رو ترک کرد و به Atsushi Inaba و Hideki Kamiya در Clover Studios پیوست. او قبل از اینکه Capcom در سال 2007 این استودیو رو تعطیل کنه روی بازی God Hand نظارت داشت. این روزها هم Shinji Mikami در شرکت Seeds Inc (که بعدها Platinum Games نام گرفت) با تعدادی از دیگر بزرگان صنعت بازیسازی ژاپن مشغول کار روی پروژه های جدیدی هست که مطمئن هستیم بار دیگر دنیای بازی رو متحول خواهد کرد.
Resident Evil - 1996
Resident Evil 2 - 1998
Resident Evil 3 : Nemesis - 1999
Dino Crisis - 1999
Resident Evil Code : Veronica - 2000
Devil May Cry - 2001
Onimusha : Warlords - 2001
Resident Evil 4 - 2004
Killer 7 - 2007



6. Hideo Kojima
hideo_kojima_headshotboxart_160w.jpg


Hideo Kojima در طول بیش از 20 سالی که در صنعت بازیسازی حضور داشته , به یکی از بزرگان این صنعت تبدیل شده. او در سال 1986 جذب شرکت Konami شد و روی تعدادی از تآثیرگذارترین بازیهای این سالها کار کرد. اولین بازی او یعنی Metal Gear رو به عنوان آغازگر سبک Stealth Action میدونن. سبکی که بعدها به شدت محبوب و پرطرفدار شد. بازی Metal Gear نقش عمده ای در ساخت بازیهای مخفی کاری چون Tenchu , Splinter Cell و ... داشت.
Kojima از قدیم علاقه زیادی به صنعت فیلم و کارگردانی داشت. او بعدها برای رسیدن به این هدف خودش و نشون دادن ذوق و استعداد بالایی که در داستان گویی داشت , دنیای بازی رو انتخاب کرد. دنیایی که بعد از ملحق شدن Kojima به اون دچار تغییر و تحولات اساسی شد.
اولین تلاش های او به کنسول MSX مربوط میشه. او در طراحی چندین بازی برای MSX نقش داشت که تقریبآ همه اونها از نظر تجاری به موفقیتی نرسیدند ولی Kojima ناامید نشد. او در سال 1987 تونست بازی Metal Gear رو بسازه که این دفعه به فروش خیلی خوبی دست یافت و جای پای Kojima رو در Konami محکم کرد. در ادامه با ساخته شدن هر پروژه , مقام Kojima هم در این شرکت بالا و بالاتر می رفت و بعد از ساختن بازیهایی چون Snatcher و Policenauts و البته ادامه های Metal Gear , بالاخره نوبت بازی Metal Gear Solid رسید. بازی ای که سکوی پرتاب Hideo Kojima بود و باعث شد جهانیان اسم این کارگردان و بازیساز خوش ذوق رو به خاطر بسپارند. بعدها نقش Kojima در Konami به قدری بالا رفت که او تونست Kojima Productions رو در اوائل سال 2005 تآسیس کرده و به جای اینکه نگران جنبه اقتصادی بازیها باشه , فقط روی طراحی و ساخت اونها تمرکز بکنه.
پروژه های اخیر Kojima چه در سری Metal Gear Solid و چه در سایر بازیها , باعث شده استانداردهای جدیدی در صنعت بازیسازی به وجود بیاد و کیفیت بازیهای کامپیوتری با فیلمهای هالیوودی قابل رقابت باشه. سری بازیهای Zone Of The Enders توانستند قدرت بالای کنسول PlayStation 2 رو به همگان نشون داده و بازیهای قبلی Kojima مثل Snatcher و Policenauts در زمان خودشون نمونه های موفقی از یک بازی با داستان پیچیده و قوی هستند. البته Metal Gear Solid 4 رو هم نباید فراموش کنیم که خیلی زود به یکی از بزرگترین بازیهای این نسل تبدیل شد.
Hideo Kojima بیش از 20 سال در خدمت دنیای بازی بوده و با ساخت بازیهایی منحصربفرد و تآثیری که در بازیهای آینده داشته , میراثی عظیم برای خودش به جای گذاشته.
Metal Gear - 1988
Snatcher - 1992
Policenauts - 1994
Metal Gear Solid - 1998
Metal Gear Solid 2 : Sons Of Liberty - 2001
Zone Of Enders : The 2nd Runner - 2003
Metal Gear Solid 3 : Snake Eater - 2004
Metal Gear Solid 4 : Guns Of The Patriots - 2008



5. Gunpei Yokoi
yokoi_gunpei_keyboxart_160w.jpg


او یکی از بزرگترین بازیسازان برای کنسول های دستی Nintendo بود. کنسول هایی که تا پیش از ظهور Sony و کنسول PSP با یکه تازی به پیشرفت خودشون ادامه می دادند. Yokoi خالق کنسول Game Boy بود. کنسولی که آغازگر سیاست های جدید Nintendo و مفهوم جدیدی از سرگرمی بدون نیاز به تکنولوژی بالا و گرافیک های پر زرق و برق هست. سیاستی که در نسل جدید با عرضه کنسول های Wii و DS دنبال شد , کنسول هایی که گرچه از نظر سخت افزاری پیش رقیبانشون شرمنده بودند , ولی از نظر سرگرم کننده بودن و محبوبیت همه اونها رو پشت سر گذاشتند.
Gunpei Yokoi در ساخت و شکل گیری صنعت بازیهای قابل حمل نقش بسیار زیادی داشته. کسی که سازنده و خالق کنسولهای Game & Watch , Game Boy و البته کنسول عجیب و سردرد آور Virtual Boy بوده. او در کنار اینها روی بازیهای زیادی هم کار کرده و فقط به سخت افزار نپرداخته. از بزرگترین پروژه هایی که او در شکل گیری اونها سهم عمده ای داشته , میشه به سری بازیهای Metroid و Kid Icarus اشاره کرد. البته او مربی و مرشد Shigeru Miyamoto هم به حساب میاد که خودش افتخار خیلی بزرگی هست. او در ساخت D-Pad های امروزی هم نقش زیادی داشت. همین D-Pad های + شکلی که این روزها در دسته های همه کنسولها دیده میشه.
آخرین سالهای حضور Yokoi در صنعت بازی خیلی تلخ و ناراحت کننده هست. بعد از شکست بدی که کنسول Virtual Boy خورد , او از Nintendo اخراج شد و برای کار روی یک کنسول دستی جدید به شرکت Bandai رفت. او زحمات زیادی برای ساخته شدن کنسول دستی WonderSwan کشید ولی این کنسول هیچ وقت عرضه نشد. در نهایت هم Gunpei Yokoi در سال 1997 وقتی 56 سالش بود , در یک تصادف رانندگی درگذشت.
Donkey Kong - 1981
Mario Bros - 1983
Kid Icarus - 1986
Metroid - 1986
Dr. Mario - 1990
Super Metroid - 1994



4. Hironobu Sakaguchi
sakaguchi_hiro_headshotboxart_160w.jpg


Hironobu Sakaguchi در طول بیش از دو دهه , دو شرکت بازیسازی تآسیس کرد , یک فیلم هالیوودی با جلوه های ویژه فوق العاده کارگردانی نمود و در شکل گیری یکی از بزرگترین سری بازیهای تاریخ نقش داشت. کارنامه او برای کسی که می خواست یک مهندس برق بشه اصلآ بد نیست.
Sakaguchi در اوائل دهه 80 با کمک Masafumi Miyamoto شرکت Square رو تآسیس کرد. شرکتی که خیلی موفق نبود و تا نزدیکی ورشکستگی هم رفت , تا اینکه Sakaguchi همه توان و قدرت خودش رو روی Final Fantasy گذاشت. بازی ای که یا به کل Square رو نابود می کرد یا باعث نجات این شرکت می شد. بالاخره Final Fantasy عرضه شد و به موفقیتی عظیم دست پیدا کرد و زمینه ساز ساخت ده ها ادامه برای کنسول های مختلف گردید. مثل اینکه Square به اشتباه کلمه Final رو برای این بازی انتخاب کرده بود.
Sakaguchi در دهه های 80 و 90 در نقش های مختلفی از تهیه کننده و کارگردان گرفته تا ناظر روی بازیهای Square کار کرد. بازیهای بزرگی چون 9 عنوان اول Final Fantasy , Final Fantasy Tactics و بازیهای محبوبی مثل Xenogears , Parasite Eve , Ehrgeiz و Chrono Trigger همگی حداقل در قسمتی از کار مدیون او هستند. خیلی ها عقیده دارند Sakaguchi در SquareSoft کار نمی کرد , بلکه او خود SquareSoft بود.
وقتی در سال 2003 شرکتهای SquareSoft و Enix با هم ترکیب شده و Square Enix رو تشکیل دادند , او شرکتی که خودش تآسیس کرده بود رو رها کرد و Mistwalker رو در سال 2004 ایجاد نمود و با کمک مالی Microsoft روی پروژه هایی چون Blue Dragon و Lost Odyssey برای کنسول XBOX 360 کار کرد. شور و اشتیاق او برای بازیسازی بعد از بیش از 20 سال هنوز هم خاموش نشده و او هنوز هم به جان بخشیدن به ایده های خلاقانه خودش ادامه میده.
Final Fantasy - 1990
Final Fantasy IV - 1991
Final Fantasy VI - 1994
Chrono Trigger - 1995

Super Mario RPG : Legend Of The Seven Stars - 1996
Final Fantasy VII - 1997
Tobal No.1 - 1997
Parasite Eve - 1998
Final Fantasy Tactics - 1998
Xenogears - 1998
Brave Fencer Musashi - 1998
Final Fantasy X - 2001
Blue Dragon - 2007
Lost Odyssey - 2008



3. Will Wright
Will-Wright_BIO2boxart_160w.jpg


Will Wright بدون شک یکی از پایه گذاران طراحی مدرن و امروزی بازیهاست. ساختن بازیهای بزرگی چون SimCity , The Sims و بازی اخیر او یعنی Spore باعث میشه نام او رو به عنوان یکی از بزرگترین طراحان و بازیسازان تاریخ در این لیست قرار بدیم. او یکی از معدود افراد این صنعت بزرگ هست که با شناخت عمیق خودش از فرهنگ و جامعه میتونه ساعتها شما رو پای صحبت های جالبش بنشونه.
اولین بازی او در سال 1984 با عنوان Raid On Bungling Bay ساخته شد ولی سری بازیهای SimCity بودند که باعث شهرت Wright شدند. سری بازیهایی که در اواخر دهه 80 و اوائل دهه 90 تقریبآ در همه جنبه ها استانداردهای جدیدی برای بازیهای شبیه ساز امروزی خلق کردند. او بعدها هم شبیه ساز زندگی به نام The Sims رو ساخت که فوق العاده محبوب شد و به فروشی عظیم دست یافت. Wright از اون زمان تقریبآ روی همه پروژه های شرکت Maxis (که خودش هم در تآسیس اون سهم داشت) نظارت و همکاری داشته. موفقیتی که او در این شرکت بدست آورد , دست او رو برای ساخت پروژه های عظیم تر و جاه طلبانه تر بعدی باز کرد که از عناوینی خطی به بازیهایی Sandbox گونه تبدیل شدند.
Wright بعدها هم به ساختن بازیهای Sim ادامه داد که همگی جزو محبوب ترین بازیهای تاریخ به حساب میان. موفقیت و محبوبیت فوق العاده زیاد The Sims باعث شد او به فکر ساخت پروژه ای بلندپروازانه به نام Spore بیفته. شبیه سازی که رفتار مخلوقات شما رو از مرحله تک سلولی تا بزرگترین مراحل مثل اکتشاف در کهکشان ها دنبال می کنه. ایده ای که در ابتدا غیرممکن به نظر می اومد ولی بعدها با عرضه بازی در سال 2008 به واقعیت تبدیل شد. بازی ای که هم از نظر منتقدین خیلی خوب عمل کرد و هم فروش بالایی داشت.
او در گفتگویی با سایت Apple.com گفته بود : "وقتی شما یک موجود زنده در کنار خودتون داشته باشین و هر روز با اون زندگی کنین , به سختی متوجه تغییرات روزمره اون موجود میشین. ولی اگه 50 سال از اون دور باشین و دوباره اون رو ببینین , تغییر و تحولاتی که اون موجود در این سالها داشته خیلی راحت براتون مشخص میشه."
ما هم با نگاه کردن به لیست بازیهای Wright و تلاشی که او در بزرگ شدن صنعت بازی داشته , به ایده های همیشه تازه او احترام می گذاریم و منتظر پروژه های بعدی او هستیم.
SimCity - 1989
SimEarth : The Living Planet - 1991
The Sims - 2000
The Sims 2 - 2004
Spore - 2008


2. Sid Meier
Sid-Meier_BIOboxart_160w.jpg


او با حدود 30 سال حضور در صنعت بازی , یکی از بزرگان و پدران بازیهای کامپیوتری آمریکایی به شمار میاد. Sid Meier به همراه Bill Stealey شرکت MicroProse رو در سال 1982 تآسیس کردند تا روی بازیهایی کار کنند که سهم اساسی در پیشرفت صنعت بازی داشته اند. اولین پروژه های این شرکت بازیهایی مثل Spitfire Ace , F-15 Strike Eagle , F-19 Stealth Fighter , Silent Service و Sid Meier`s Pirates ! بودند که تقریبآ همگی عناوینی تحسین شده و بزرگ هستند.
البته افتخارات Meier به همین جا ختم نمیشه و بیشترین شهرت او به خاطر ساخت بازیهایی چون سری Railroad Tycoon , Colonization و Civilization هست. قبل از عرضه Civilization II جناب Stealey سهم Meier رو از مالکیت MicroProse خرید و او شرکت جدیدی به نام Firaxis رو ایجاد کرد و به ساخت بازیهای بزرگ خودش ادامه داد. بازیهایی مثل Alpha Centauri , Civilization III و Civilization IV . البته از آخرین پروژه های او چون بازسازی Pirates ! و بازی Sid Meier`s Civilization : Revolution هم نباید گذشت. بازی ای که مفاهیم سری Civilization رو این دفعه به کنسول های نسل جدید آورده بود.
Sid Meier هنوز هم در Firaxis مشغول کارگردانی و بازیسازی هست و نبوغ و استعداد خودش رو به رخ همگان میکشه. او جایگاهی در تالار افتخارات موزه کامپیوتر (Computer Museum Hall Of Fame) داره , جایزه یک عمر دستاورد در صنعت بازی رو از Academy Of Arts & Sciences گرفته و کسی هست که همیشه به دوستان و شرکتش وفادار مونده. او الگویی کامل و استثنایی برای همه طراحان و بازیسازان محسوب میشه.
Sid Meier`s Pirates ! - 1987
Railroad Tycoon - 1990
Sid Meier`s Civilization - 1991
Sid Meier`s Civilization II - 1997
Railroad Tycoon II - 1998
The Sims - 2000
Sid Meier`s Civilization III - 2001
Sid Meier`s Civilization IV - 2005
Sid Meier`s Civilization : Revolution - 2008



1. Shigeru Miyamoto
miyamoto_head2_keyboxart_160w.jpg


انتخاب سختی نبود. هیچ کس در صنعت بازیسازی به خلاقیتی که او داره نمیرسه. هیچ کس نمیتونه تآثیری که او روی بازیهای بعد از خودش داشته رو انکار بکنه. بازیساز افسانه ای Nintendo یعنی آقای Shigeru Miyamoto به این دلیل در صدر لیست ما قرار گرفته که نمونه ای کامل از یک بازیساز پیشگام در این صنعت محسوب میشه. کسی که در حدود 3 دهه به این صنعت خدمت کرده. بازیهای او به همون اندازه که از طرف گیمرها تحسین می شوند , به الگویی برای تقلید بازیسازان دیگه تبدیل می گردند.
لیست بازیهای او به تنهایی نشون دهنده بزرگی و عظمت این بازیساز هست. بازیهای بزرگی چون Donkey Kong , Mario Bros و The Legend Of Zelda . علاوه بر این او روی بازیهای دیگه ای هم نظارت داشت و در شکل گیری اونها کمک کرد , مثل Wave Race , Mario Kart , F-Zero و Star Fox . او هیچ وقت از شغل و حرفه خودش خسته نشده و در هر دوره سهم به سزایی در پیشرفت دنیای بازی داشته. تآثیری که بازی Super Mario 64 در زمینه پلتفورمرهای 3 بعدی گذاشت انکارناپذیره. بازی شاد و دوست داشتنی Pikmin برای خیلی ها خاطره انگیزه. بازی Nintendogs با حال و هوای اعتیادآور خودش میلیون ها هوادار داره. او باعث قرار گرفتن Analog Stick روی دسته های کنسولی و همین طور Rumble Pack برای شوک دار کردن دسته ها شد. همچنین سهم به سزایی در شکل گیری کنسول دو صفحه ای DS داشت.
حتی با گذشت 30 سال از ساخت اولین بازی او یعنی Donkey Kong برای دستگاه های Arcade , هنوز خلاقیت و استعداد عجیب او برای کمک به پیشرفت این صنعت از بین نرفته. وقتی رقیبان Nintendo به فکر استفاده از قدرتمند ترین سخت افزارهای ممکن برای کنسول های نسل جدیدشون افتادند , او روی کنسولی ساده ولی با کنترل و گیم پلی ای متفاوت کار می کرد. او کنسول Wii رو به همراه بازی Wii Sports عرضه کرد و ... بقیه داستان رو خودتون بهتر میدونین. در این سالها Nintendo کمک زیادی به گسترده شدن صنعت بازی کرده و گروه های جدیدی از مردم رو به این صنعت جذب نموده. ساخت ابزارآلاتی مثل Wii Fit هم در این راه بی تآثیر نبوده.
اصلآ دوست نداریم به این زودی ها خبر کناره گیری این استاد 53 رو از دنیای بازی بشنویم. کسی که درخشان ترین و بزرگترین ستاره در کهکشان عظیم بازیهای کامپیوتری به حساب میاد.
Donkey Kong - 1981
Super Mario Bros - 1985
The Legend Of Zelda - 1987
Star Fox - 1993
Super Mario 64 - 1996
The Legend Of Zelda : Ocarina Of Time - 1998
Pikmin - 2001
The Legend Of Zelda : Twilight Princess - 2006
Super Mario Galaxy - 2007

موفق و پیروز باشین
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or