سلام !
مقاله اي كه مي خوانيد مروري بر بازي هاي بزرگ سال 2009 است. تمام سبك ها در اين ليست جا دارند و سعي شده با دقت تمام و مفيد و مختصر به ان پرداخته شود. بازي ها بر اساس نمره دريافتي طبقه بندي شده اند. توجه داشته باشيد اين نمره ها سليقه اي هست. با توجه به اينكه مي خواستم مطلبي كامل را براي شما دوستان تهيه كنم از سه دوست عزيزم يعني ياشار ذولفقاريان ( Red_Yashar ) , محمد ( Death Proxy ) , كيوان ( Kenji ) دعوت كردم تا انها هم نظرات و نمرات خود را در مورد بازي ها قرار دهند. بايد از اين سه به خاطر زحمت هايشان تشكر ويژه اي داشته باشم. به دليل زياد بودن مطلب , ان را به 9 قسمت تقسيم كرده ام كه هر كدام به صورت جدا گذاشته مي شود. بخش زير بخش پنجم اين مقاله است.
100 بازي برتر سال 2009 - قسمت اول
100 بازي برتر سال 2009 - قسمت دوم
100 بازي برتر سال 2009 - قسمت سوم
100 بازي برتر سال 2009 - قسمت چهارم
100 بازي برتر سال 2009 - قسمت پنجم
100 بازي برتر سال 2009 - قسمت ششم
100 بازي برتر سال 2009 - قسمت هفتم
100 بازي برتر سال 2009 - قسمت هشتم
100 بازي برتر سال 2009 - قسمت اخر
RacePro
ناشر: Atari
سازنده: SimBin
سبك: Racing
زمان انتشار: January
X360
شايد خيلي ها نميدونند بزرگترين كشور در زمينه مسابقات رانندگي كدام كشور است و شايد خيلي ها به خاطر مجار بودن سرعت در المان و وجود فردي همچون مايكل شوماخر فكر كنند اين كشور( المان ) بزرگترين قهرمانان در زمينه ماشين سواري دارد. اگر شما هم اين چنين تصور مي كنيد طرز فكر شما غلط است. طبق امار برنامه تلويزيوني Top Gear ( بزرگترين شو تلويزيوني در زمنيه ماشين كه توسط BBC تهيه مي شود) 60 درصد قهرمانان ماشين سواري دنيا در هر رشته اي شامل افراد سوئدي مي شود. استوديو SimBin كه بزرگترين استوديو در زمينه شبيه سازي مسابقات ماشين سواري هم هست يك استوديو سوئدي است. معروفترين سري بازي اين شركت GTR است كه به طرز وحشتناكي هم سخت است. اين شركت مدتي پيش قرار بود يك بازي GTR براي X360 به صورت انحصاري عرضه كند كه بعد از توقف پروژه و قطع همكاري THQ با SimBin و تغيير ان اسم اين بازي به RacePro تغيير كرد كه يك IP جديد به حساب مي ايد. اين بازي اولين بازي SimBin است كه بر روي كنسول عرضه ميشود. گرافيك بازي در سطح بسيار خوبي قرار دارد اما به هيچ وجه قابل مقايسه با طراحي ماشين ها در GT 5 نيست. در اين بازي شما بايد به صدمه نديدن ماشين خود توجه زيادي بكنيد هر چند اين بازي تا حدودي اسان تر از GTR است اما فراموش نكنيد اين بازي يك بازي كاملا شبيه سازي شده است و اگر فكر مي كنيد با وجود GT به يك بازيكن حرفه اي تبديل شده ايد بازي به مراتب سخت تري همچون RacePro فراموش كرديد. اين بازي داراي حدود 300 نوع ماشين است كه از هر لحاظ همانند واقعيت ان طراحي شده است. فيزيك بازي بسيار عالي طراحي شده است و شايد نمونه ان را در بازي نديده باشيد. اين بازي داراي هر دو مد Single Player و Multi-Player مي باشد. اگر طرفدار سري بازي هاي شبيه سازي هستيد خريد اين بازي براي شما واحب است.
...............
ياشار: یک بازی ریسینگ صد در صد رئال و واقعی. سبکی که متاسفانه اصلا در آن تبحر نداشته و علاقه ای هم ندارم. از بعد گرافیکی هم با وجود GRID، به چشم نمی آید. 5/10
محمد: بی شک یکی از بهترین شرکت ها در زمینه ساخت شبیه سازی ریسینگ شرکت Simbin بوده که با عرضه GTR به موفقیت بسیار خوبی دست پیدا کرد. اینبار این شرکت به صورت انحصاری برای 360 عنوانی را در دست ساخت دارد که در زمینه گرافیک رقیب های بسیاری دارد ولی در زمینه گیم پلی خیر. 9/10
كيوان: در کمبود بازیهای اتومبیل رانی (شبیه سازی) این بازی میتواند بدرخشد. اما اگر GT 5 در سال 2009 عرضه شود، RacePro در رقابت با این بازی حرفی برای گفتن نخواهد داشت. 7.8/10
نظر شخصي: مطمئنا اين بازي بهترين بازي شبيه سازي خواهد بود كه براي X360 عرضه مي شود. 8/10
نمره كلي : 7.4/10
BioShock 2: Sea of Dreams
ناشر: 2K
سازنده: 2K Marin
سبك: FPS
زمان انتشار: Fall
PC , X360 , PS3
ساختن بازي هاي بزرگ هميشه هم چيز خوبي نيست مخصوصا اگر تيم سازنده تيم بزرگي نباشد. BioShock چه خوب چه بد بزرگترين بازي سال 2007 بود از هر لحاظ به جز فروش البته. و توانست بيش از نيمي از جوايز را درو كند و بالاترين امتيازت را نصيب خودش كند. بازي در حدود 2.5 ميليون نسخه فروخت و تازه از اين ميزان 1 ميليون مختص PC بود. Ken Levine شايد هيچ وقت فكر نميكرد بازي كه ساخته است انقدر معروف شود اما مطمئنا ميدانست با معروف شدنش بازي او هم فنا مي شود. Strauss Zelnick مدير Take -Two زماني كه موفقيت بزرگ اين بازي رو ديد اعلام كرد كه شماره هاي بعدي هم از اين بازي عرضه مي شود. Irrational Games خالق بازي توسط اين شركت خريداري و به دو بخش 2K Boston/2K Australia تقسيم شد. Take -Two هم كار ساخت بازي رو بر عهده 2K Marin كه به تازگي در كاليفرنيا احداث شده بود گذاشت. بدتر از ان Ken Levine ديگر در بازي نقشي نداشت و فقط به عنوان يك ناظر بر روي بازي نظر مي داد. مدتي بعد يكي از كارمندان 2K Marin اعلام كرد BioShock 2 هم يك
Prequel خواهد بود و هم يك Sequel !! بعد از ان چندين Artwork منتشر شد و به صورت غير رسمي اعلام شد اينها براي BioShock 2 هستند كه البته هيچ شباهتي به قسمت اول نداشتند. اميدوارم 2K Marin بازي بسازد كه شايسته نام BioShock باشد.
...............
ياشار: هر چند انتظار عنوانی در حد قسمت اول را نمی توان از این دنباله داشت اما باید اعتراف کنم که به شدت از تیزر بازی لذت بردم. 7/10
محمد: هرچند شماره اول این عنوان با ساخته های سازنده خود کاملا فاصله داشت ولی در کل نظرات را به خود جلب کرد. اگر این شماره هم روند نسخه اول را تکرار کند هیچ موفقیتی را کسب نخواهد کرد. 7/10
كيوان: اگر سازندگان موفق بشوند همان جو و حال هوای نسخه اول رو حفظ کنند + تغییرات کوچکی در گیمپلی، مطمئناً عنوان موفقی خواهد شد. 9/10
نظر شخصي: فكر نميكنم اين عنوان همانند قسمت اول عالي از اب دربياد اما عرضه يك بازي قابل قبول دور از دست رس نيست. 7/10
نمره كلي : 7.5/10
I Am Alive
ناشر: Ubisoft
سازنده: Darkworks
سبك: Action
زمان انتشار: Spring
PC , X360 , PS3
فرق شركتي مثل Ubisoft با ديگر شركت ها , رسيك هاي بزرگ و خلق IP هاي بزرگ هر 1 الي 2 سال يك بار است. اين بازي قرار است به يك franchise بزرگ مثل بازي هاي ديگر Ubisoft همچون Prince of Persia تبديل شود. Alain Corre در اين مورد گفته بود:"بله, ما به فكر دنباله براي اين بازي هستيم. زماني كه شما يك franchise جديد كه مدت زمان ساختش به طول مي انجامد رو به وجود مياريد و براي ساخت ْآن سرمايه زيادي ميگذاريد تا آن را عرضه كنيد دوست داريد اون را نگه داريد و دوباره آن را تكرار كنيد. اين بازي يك بچه جديد براي ما هست و ما اميد هاي زيادي به آن داريم." بازي I Am Alive توسط استوديو فرانسوي Darkworks ساخته ميشود كه به خاطر بازي همچون Cold Fear معروف شده است. Guillaume Gouraud تاسيس كننده اين استوديو ميگويد:"ما ميخواهيم براي گسترش بيشتر بازي خودمان آن را واقع گريانه تر جلوه دهيم براي اينكه با اين كار ميتواينم بازي خود را عمومي تر كنيم.ما مسير خودمون از سمت بازي هاي ترسناك كلاسيك مثل Alone in the Dark: The New Nightmare در سال 2001 به سمت بازي كه سانحه اي همچون Cold Fear عوض كرديم. و در حال حاضر بازي ما بيشتر به سمت بازي هاي واقع بينانه تر رفته است و اين همان چيزي است كه ما ميخواهيم با بازي جديد خودمون تجديد كنيم." اين بازي در زمان حال در شيكاگو ميگذرد به دلايل نا معلوم شهر دچار يك زمين لرزه وحشتناك مي شود و همه چيز از بين مي رود. Adam شخصيت اصلي بازي است كه در اين بازي به جاي اينكه شهر را نجات دهد به فكر زندگي خود باشد. در اين بازي بسياري از تصميم هاي شما كار ساز است و باعث مرگ و يا زنده ماندن شما مي شود. هدف اصلي بازي زنده ماندن است. هر چند بازي نمايشي نداشته است اما به احتمال زياد game play بازي شبيه Mirror’s Edge مي باشد. بازي برگرفته از سه فيلم Children of Men , Cloverfield , I Am Legend برگرفته شده است. و البته اين بازي از ديگر بازي هاي Darkworks ملايم تر است و درجه ان +16 است. اميدوارم اين بازي به يك سري موفق ديگر تبديل شود.
...............
ياشار: نام Jade Raymond در دل طرفداران Assassin’s Creed جایگاه ویژه ای دارد. بازی جدید وی، ظاهرا با الهام از فیلم I Am Legend ساخته شده و استفاده از تم های سیاه Fallout گونه و نبرد برای بقا می تواند بسیار جالب باشد. 7/10
محمد: شاید نتوان از روی یک تریلر CG درباره عنوانی نظر داد ولی کلیت و ایده بازی بسیار جالب به نظر میرسد.البته نباید فراموش کرد که Jade Raymond در ساخت این بازی نقش دارد. 7/10
كيوان: اول از همه بذارید بگم اگر این بازی بدترین بازی تاریخ هم باشد باز هم در ایران طرفدار خواهد داشت چرا ؟ جواب سادست... حضور Jade Raymond در تیم سازنده این بازی!!
به هر حال امیدوارم بازی خوبی توسط Ubisoft ساخته شود، هیچ کس از بازی خوب بدش نمیاد. 7.5/10
نظر شخصي: Darkworks ايده اي را در نظر گرفته كه حاصل ان يك بازي بي نظير و يا يك بازي شكست خورده تبديل خواهد شد. نشان دادن يك شيكاگو خراب شده كار اساني نيست مخصوصا اگر قصد داشته باشيد واقع گرا باشيد. شخصا نظز مثبتي به بازي دارم و با توجه به ريسك پذيري بالاي Ubisoft مطئنم بازي خوبي خواهد بود. 8.5/10
نمره كلي : 7.5/10
Saboteur
ناشر: EA
سازنده: Pandemic Studios
سبك: Action / Stealth
زمان انتشار: 2009
PC , X360 , PS3
Saboteur يكي ديگر از بازي هاي جنگ جهاني است كه درحال ساخت توسط استوديو Pandemic مي باشد. تا قبل از تعداد كمي از بازهاي جنگ جهاني مخفي كاري بوده است. سال 2009 دو عنوان مخفي كاري برگرفته از جنگ جهاني منتشر مي شود كه Saboteur يكي از ان ها است. داستان بازي درباره يك فرد به نام Sean هست كه يكي از پرسنل مسابقات ماشين سواري در پاريس است. وي به 3 چيز در زندگي خودش اهمين ميدهد 1 - دوستانش 2 - ماشين 3 - زن ها . بعد از اينكه نازي هاي تك تك دوستان وي را مي كشند وي به صورت خودكار وارد عمل ميشود. در اين بازي شما بايد با خرابكاري هايي كه ميكنيد موجبات بر هم زدن ارتش المان را داشته باشيد. داستان بازي برگرفته از زندگي William Grover-Williams كه يك قهرمان جنگ و قهرمان مسابقات اتومبيل راني بوده است برداشته شده است. در بازي سيستمي به نام Will to fight كه به اسم WtF شناخته مي شود وجود دارد. زماني كه نازي ها زياد هستند و تعدادي از ان ها وجود دارد رنگ هاي بازي به صورت خاكستري مي شود و علامت سربازان نازي به صورت قرمز روشن در مي ايد و زماني كه درجه Wtf بالا است بازي به صورت تمام رنگي در مي ايد. گرافيك بازي در سطح خوبي قرار دارد و رنگ بندي هاي بازي بسيار جالب است.نمايش خاصي از game play بازي ارائه نشده است. اما به نظر شبيه Prisoner of War است. بايد ببينيم Pandemic چه خوابي براي ما ديده است.
...............
ياشار: مرد نامرئی! عنوانی که علی رغم کنسل نشدن، مدت ها نامرئی بوده و خبری از آن نداشتیم. با وجود ایده های Okami مانند بازی برای رنگامیزی، سکوت Saboteur نگران کننده است. 6/10
محمد: بازی ای که در زمان جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد و شما را در نقش یک شورشی قرار میدهد. هرچند سوژه بازی کلیشه ای است ولی نمایش های بازی امیدوار کننده است. 7.5/10
كيوان: به شخصه علاقه زیادی به بازیهای WW II دارم و مطمئنا این بازی نیز مورد علاقه من هست. سبک action و stealth این بازی دقیقا همان چیزی است که من میخوام. 8/10
نظر شخصي: اين بازي خيلي منو ياده The Great Escape , Prisoner of War مي اندازاد و بازي بسيار جالبي خواهد شد به نظرم. 8.5/10
نمره كلي : 7.5/10
The Lord of the Rings: Conquest
ناشر: Electronic Arts
سازنده: Pandemic Studios
سبك: Action
زمان انتشار: January 15
PC , X360 , PS3 , DS
سري بازي هاي The Lord of the Rings جز بازي هاي برتر و خوب EA هستند. شماره جديد اين بازي The Lord of the Rings: Conquest توسط يكي از استوديو هاي داخلي اين شركت يعني Pandemic Studios در حال ساخت ان است. هدف اصلي بازي نشان دادن جنگ هاي بزرگ و بردن بازيكن به نبردها بسيار بزرگ همچون نبرد هايي كه در فيلم بازگشت پادشاه ( قسمت سوم The Lord of the Rings ) ببرد. در بازي شما قابليت برداشتن كاراكتر از هر دو طرف خوب و بد هستيد. Pandemic از شركت Weta Digital ( اين شركت يك شركت جلو هاي ويژه و مدل سازي است و متعلق به پيتر جكسون مي باشد. ) براي ساخت مدل هاي ديجيتالي خود كمك گرفته است. بازي علاوه بر بخش تكنفره داراي بخش Multi-Player است كه اين بخش داراي مد هايي همچون : capture the flag , Conquest , deathmatch و ... خواهد بود. game play اين بازي بي نهايت شبيه يكي ديگر كار هاي اين استوديو يعني Star Wars: Battlefront مي باشد و منبع اصلي game play برگرفته از همين اثر است. بازي داراي 16 مپ مختلف مي باشد كه شما در ان مبارزه مي كنيد كه 9 تاي ان براي قسمت بخش Good Campaign مي باشد و 7 تاي ان براي Evil Campaign مي باشد. بازي داراي 17 قهرمان همچون : Aragorn , Legolas , Gandalf , Frodo و.... براي بخش خوب و : Sauron , Saruman , Witch-King و... براي بخش بد موجود مي باشد. بازي داراي چهار كلاس به نام هاي Warrior , Archer , Scout , Mage مي باشد البته قرار است يك كلاس ديگر هم به بازي اضافه شود. مشكل Conquest كمبت هاي نه چندان خوب و تنوع ضربه پايين است كه به عنوان مشكل اصلي بازي به حساب مي ايد بايد ديد ايا Pandemic چاره اي براي اين مشكل ديده است و يا بازي با همين مشكل عرضه ميشود. ميدان هاي مبارزه واقعا بزرگ و شلوغ است و حس بودن در جنگ را به شما كاملا القا مي كند.
...............
ياشار: شاید بازی گرافیک بدی داشته و گیم پلیش بسیار سطحی باشد که همه ی کارشناسان را بدبین کرده اما هر اثری که در آن بتوان در نقش شخصت های منفی ارباب حلقه ها بازی کرد و هابیت های اعصاب خرد کن را کشتار و شهرشان رو نابود کرد، ارزشمند است. 6/10
محمد: واقعا دنیای LOTR پتانسیل تبدیل شدن به یک بازی RPG ناب را داشت و این پتانسیل را EA کشف کرد و اکنون هم در حال ساخت عنوانی از این دنیا به صورت RPG میباشد که با نمایش های خود تا کنون بسیار عالی به نظر میرسد. 8.7/10
كيوان: به عنوان یکی از طرفداران LOTR خیلی منتظر عرضه یک بازی اکشن یا RPG با کیفیت بر اساس سری کتابهای LOTR بودم.
به نظر میرسه این بار میتونیم شاهد یک بازی خوب باشیم و امیدوارم هرچه زودتر تاریخ عرضه بازی فر ارسد. 8/10
نظر شخصي: ايده بازي بسيار عالي است مخصوصا نشان دادن تمام ميدان هاي جنگ LOTR از نگاه هر دو جناح اما انيمشن هاي بازي چنگي به دل نميزند و گرافيك بازي واقعا تاريخ گذشته است اما اينها از جذابيت بازي انچنان نميكاهد. 7.5/10
نمره كلي : 7.5/10
They
ناشر: Interactive Media Consulting
سازنده: Metropolis Software
سبك: FPS
زمان انتشار: 2009
PC , X360 , PS3
خيلي جالب است كه يك سال خورده اي به عرضه يك بازي عكس ان بر روي كارت هاي گرافيكي Nvidia باشد مخصوصا اگر گرافيك بازي در حالت كلي خيلي عالي به نظر نيايد. اين بازي Games Convention 2007 با نشان دادن يك Trailer معرفي شد. بازي در سال 2012 ميگذرد زماني كه يك سري موجودات عجيب به زمين حمله كرده اند اين روبات ها خود توسط موجوداتي به نام Phantom كه دراري هوش مافوق بشري هستند هدايت ميشوند شما در نقش يك سرباز انگليسي همراه با دوستاتان بايد اين موجودات را از بين بيريد و از راز اين موجودات هولناك پرده برداريد. اما بحث در مورد گرافيك. چيز بسيار جالب در بازي رنگ بندي است البته اشتباه نكنيد طراحي اسلحه , محيط , دشمنان همه در سطحي عالي هستند اما رنگ بندي بازي ديوانه كننده است. تصور كنيد رنگ هاي فسفري و قرمز اغراق شده را در يك محيط مرده مثل Goew 1 قرار دهيد حاصل ميشود به نام They كه بي نهايت از اين خاصيت سود برده است. نكته بعدي اين است كه They اصالتا يك بازي PC است و براي كنسول ها پورت ميشود. اما بزرگترين نكته They قابليت ارتقا اسلحه ان است. فرض كنيد جاي ماشين در سري بازي هاي NFS اسلحه وجود داشت !! در بازي شما هر چيزي كه فكرشو مي توانيد بكنيد بر روي اسلحه سوار مي كنيد حتي مي توانيد ان را رنگ اميزي كنيد و رده هاي رنگي را روي ان بكشيد ( خودتان بكشيد مثل نقاشي كردن ). همچنين هر logo اي كه دوست داريد را بر روي اسلحه قرار دهيد. به گفته سازنده ها اسم اين سيستم Gun Tuning System مي باشد. تمام نمايش هاي بازي تنها 4 ماه بعد از شروع ساخت بازي نشان داده شده است كه اين خود جاي تحسين دارد. فيزيك بازي با استفاده از PhysX بسيار عالي است و محيط قابليت تخريب پذيري را دارد. همچنين بازي بين 10 الي 12 ساعت game play دارد. مي بينيد كه They بازي بي نهايت جذابي مي رسد فقط اميدوارم game play بازي داراي جذابيت باشد.
...............
ياشار: ایده ی Customize کامل یک اسلحه بسیار خوب است و در این زمینه تیم عالی کار کرده اما خود بازی و اکشنش چی؟ 5/10
محمد: یکی از متفاوت ترین FPS های سال 2009 که کمی هم شبیه به Bioshock است. البته از نظر من هم رده قرار دادن عنوانی به خوبی they با Bioshock اصلا درست نیست و نباید از یاد برد که روزی بازی به نام System Shock وجود داشت که در اینده Bioshock قصد داشت شبیه ان باشد ولی ... اما از نظر من They میتواند موفقیتی بیش از Bioshock کسب کند. 9.2/10
كيوان: محیطها و طراحی این بازی منو یاد Dark Sector میندازه اما به نظر میرسه در طراحی دشمنان خلاقیت خوبی به کار رفته است.
همچنین داستان بازی نیز جالب به نظر میرسد. 7/10
نظر شخصي: يكي از جذاب ترين FPS هاي امسال با رنگ بندي بي نظير و المان هاي جالبي همچون ساخت اسلحه به هر شكل. 9/10
نمره كلي : 7.5/10
Wolfenstein
ناشر: Activision Blizzard
سازنده: id Software / Raven Software
سبك: FPS
زمان انتشار: 2009
PC , X360 , PS3
پدر بازي هاي FPS برگشته تا باز هم نام خود را بالاتر از همه برگرداند اما كار بسيار سختي دارد. ساخت اين بازي از سال 2004 شروع شده است و نزديك به پنج سال است كه در حال ساخت مي باشد. B.J. Blazkowicz باز هم شخصيت اصلي و قهرمان بازي است. داستان بازي دقيقا بعد از اتفاقات Return to Castle Wolfenstein به وقوع ميپونند. در سال 1943 در حالي كه جنگ جهاني دوم به اوج خود رسيده است هيتلر قصدا دارد دنيا را تسخير كند. Heinrich Himmler به همراه هيتلر ارتشي را به نام Black Sun درست كردند كه داراي قدرت هاي ماورالطبيعه است. و قصد دارند امپراطوري رايش را در تمام جهان مسلط كنند. B.J. Blazkowicz مامور متوقف كردن اين پروژه است. وي خود در اين بازي داراي قدرت هاي ماورالطبيعه مي باشد.اتفاقات درون يك شهر ميافتد . ماموريت ها و كوست ها تو رو در موقعيت هاي متفاوتي قرار ميدهد . هر وقت كوستي رو به درستي انجام ميدهيد قسمت بيشتري از شهر ازاد ميشود . بازي يه جور مسير غير خطي دارد . در بازي چيز هايي به صورت Random در مسير وجود دارد كه راه تو رو سد ميكند . در طول بازي شما ديگر تنها نيستيد. بعضي مواقع نيرو هاي مقاومت به شما كمك خواهند كرد. شما همچنين وارد Shroud ميشويد . يك نمونه واقع گرايانه از يك شهر . جايي كه ترسيم كننده قدرت براي نازي ها است. ميبيند سعي شده جو بازي بي نظير درست شود. متاسفانه نسبت به بازي واكنش هاي خوبي نديدم وخيلي ها ان را يك FPS كاملا معمولي دانستند. گرافيك بازي مزيد بر اين علت شده چون بازي از سال 2004 در حال ساخت بوده است از موتور ID Tech 4 استفاده ميكند هر چند تا جايي كه امكان داشته اين موتور بهينه شده است اما باز هم بعضي بافت هاي كاملا قديمي و كهنه به نظر ميسرسند انتظار گرافيك بهتري از اين بازي بعد از 5 سال كار بي وقفه مي رفت. در نمايش هاي بازي فيزيك بازي بسيار جالب به نطر ميرسيد همچنين مقدار خون استفاده شده در بازي بسيار است و اگر شما يك نارنجك به سمت مهاجمان پرتاب كنيد بدن انها تكه تكه مي شود. يك سري اسلحه غير طبيعي و جادويي هم در بازي وجود دارد كه شما قابليت استفاده از ان را داريد. رنگ بندي بازي به خاطر استفاده از ID Tech 4 بيش ار حد مرده به نظر ميرسد. در نسخه اول بازي Wolfenstein ه Boss اخر بازي شخص ادلف هيتلر بود و انتظار ميرفت در اين بازي هم شاهد حضور وي باشيم كه مسئولان ID اين امر را تكذيب كردند. بايد ديد ايا Wolfenstein موفق خواهد بود يا خير
...............
ياشار: نمایش بازی در E3 بسیاری را نا امید کرد. به نظر می رسد که سرنوشتی شومی همانند Quake 4 در انتظار این نام کلاسیک است. 5/10
محمد: یکی از بهترین FPS هایی که در گذشته بازی کردم نسخه های قبلی این عنوان بود که هر کدام جذابیت خاص خود را داشتند. در زمان خود ان عنوان ها از لحاظ گرافیکی بسیار قدرتمند بودند ولی این نسخه به خاطر استفاده از موتور نه چندان جدید کمی از بازی های روز عقب مانده است. 7.5/10
كيوان: بالاخره خاطره خوش سری بازیهای Wolfenstein در سال 2009 زنده میشود.
به شخصه خیلی منتظر این بازی هستم. 9/10
نظر شخصي: بازگشت يكي از محبوب ترين بازي هاي من. متاسفانه تا به حال انتقادات زيادي از بازي شده است اما شخصا اميد زيادي به بازي دارم. 8.5/10
نمره كلي : 7.5/10
Dark Void
ناشر: Capcom
سازنده: Airtight Studios
سبك: Action
زمان انتشار: 2009
PC , X360 , PS3
بازي Dark Void يكي ديگر از بازي هاي بزرگي هست كه قرار هست امسال منتشر شود . بازي اكتبر سال پيش توسط Capcom هم زمان با معرفي SF IV و عرضه Lost Planet براي PS3 معرفي شد . بازي توسط استوديو Airtight Studios واقع در امريكا ساخته خواهد شد. اين تيم قبل از اين سابقه ساخت بازي بي نظير Crimson Skies: High Road to Revenge را داشتند. بعد از بسته شدن FASA توسط Microsoft به خاطر نا موفق بودن Shadow Run تعداد زيادي از انها به Airtight Studios امدند. نكته جالب اين است كه اين بازي توسط UE3 ساخته ميشود و اولين بازي در بين بازي هاي Capcom در اين نسل هست كه توسط UE3 ساخته ميشود ( ليسانس UE3 براي بار دوم به تازگي توسط Capcom براي ساخت يك بازي نامعلوم كه در شبعه كپكام اروپا ساخته ميشود ليسانس شد ) بازي در نمايشگاه E3 در غرفه Capcom به صورت قابل بازي وجود دارد. بازي Dark Void يك بازي ديگر در سبك sci-fi action-adventure هست . بازي مخلوطي از مبارزات در هوا و زمين است كه در دنيايي متوازي به نام Void اتفاق مي افتد . در بازي شما نقش فردي به نام Will رو بر عهده ميگيريد. ويل كه يك خلبان هست در شرايط خارق العاده اي قرار ميگيره. وي خلبان مخصوص حمل بار بود كه سقوط در مثلث برموردا باعث به طله افتادنش در Void ميشه. در حالي كه قهرمان ما زماني به خودش مياد كه خود در يك كشمكش و درگيري بزرگ پيدا مكينه . وي براي نجات جان خودش سر دسته گروهي به نام باز مانده ها ميشود ( The Survivors ). اين گروه كه در Void به تله افتاده براي مقابله در برابر تهاجم بيگانگان استادگي ميكنند تا جلوي پيشروي انها به زمين بگيرند. Dark Void يك تركيب فوق العاده بين مبارزه هاي در زمين و اسمان هست كه تجربه اي پر هيجان رو بين بازي هاي سوم شخص به وجود اورده ., مبارزات عمودي در Dark Void به بازكنان اجازه ميدهد كه از ارتفاع 1000 فوتي معلق باشه و دشمنانشو از بالا و پايين پرتاب كنه. به مبارزه طلبيدن جاذبه زمين تنها بخشي از مبارزات شما در Dark Void است . ويل ميتونه راكت قدرتمند خودش تقويت كنه كه اين كار به اون اجازه ميده تا در حال حركت در هوا هر موجودي در روي زمين رو هدف بگيره و به اون تير اندازي كنه. سيستم گريپ فوق العاده به بازيكنان اجازه ميده تا از يك بلندي به بلندي ديگر بپرندو همچنين سفينه هاي فضايي( UFO ) رو در هوا بدزدند.Void يك سياره متوازي هست در جايي كه موجودات بيگانه شيطان صفتي به نام The Watchers منتظر شما هستند .داستان اسرار اميز بازي برگرفته از تئوري خيانت و پديده هاي عجيب شكل گرفته است. game play بازي بر گرفته شده از دو بازي Gears of War و Star Wars : Bounty Hunter است. سيستم UFO دزدي در بازي هم بسيار زيبا كار شده است. بايد ديد ايا اين بازي موفق خواهد شد يا خير
...............
ياشار: عنوانی سرگرم کننده از تیمی خوشنام. فقط امیدوارم بخش های Gears of War گونه کم باشند و بخش های پرواز و آزادی حرکت در محیط های بزرگ زیاد. کارگردانی هنری بازی هم کمی نیاز به تغییر و ابتکار دارد. 7/10
محمد: بازی ای جدید از Capcom که در سبک سوم شخص در حال ساخت است. تم تخیلی بازی همراه با سبک گیم پلی ان میتواند عنوانی خوب را به وجود اورد. 7.9/10
كيوان: این بازی دارای گیمپلی انحطاف پذیری است و همچنین چندین المان جدید را به سبک Action/Adventure اضافه کرده است که باعث میشود شاهد یک گیمپلی تکراری و کلیشهای نباشیم. 8.3/10
نظر شخصي: بازي خيلي جالبي هست مخصوصا درگيري هاي بين زمين و هوا اما احتمال ميدهم اين خاصيت بعد از مدتي تكراري شود. 7.5/10
نمره كلي : 7.6/10
Tom Clancy's H.A.W.X
ناشر: Ubisoft
سازنده: Ubisoft Romania
سبك: Combat flight simulator
زمان انتشار: March 3
PC , X360 , PS3
براي اولين بار يك بازي به اسم Tom Clancy در سبك flight simulator ميبينم. اين بازي كه قبلا Tom Clancy's Air Combat نام داشت توسط Ubisoft Romania كه قبل از اين دو بازي در همين سبك به نام Blazing Angels 1&2 ساخته است , عرضه مي شود. داستان بازي در سال 2012 مي گذرد. جايي كه PMC ها قدرت زيادي پيدا كردند و يكي از همين PMC هاي قدرتمند به امريكا حمله مي كند. بازي در همان دنيا Tom Clancy's Ghost Recon ميگذرد و شما در يكي از ماموريت ها بايد Captain Scott Mitchell رهبر گروه Ghost نجات دهيد. David Crinshaw شخصيت اصلي بازي است كه عضو سابق نيرو هوايي امريكا بوده است وي حالا در يك گروه كه برگفته شده از اعضاي فوق العاده باهوش و خبره است به نام H.A.W.X عضويت دارد مدتي بعد از ان وي به PMC ها ملحق مي شود و ماموريت هاي هوايي براي ان ها انجام مي دهد تا اينكه انها به امريكا حمله مي كنند و وي از انها جدا و براي دفاع از كشورش دوباره به نيرو هوايي باز مي گردد. داستان بازي بعد از حوادث Ghost Recon Advanced Warfighter 2 و قبل از حوادث Tom Clancy's EndWar اتفاق مي افتد. تيم Ubisoft Romania تبحر خود را قبلا در بازي هايي Combat flight simulator نشان داده است بازي حال حاضر هم بازي زيبايي است و البته تا حدود زيادي شبيه Ace Combat شركت Namco است. اين بازي داراي هر دو بخش Single-Player , Multi-Player است و در قسمت Multi-Player بازيكنان قابليت co-op تا 4 نفر را دارند. گرافيك بازي در حد خوبي قرار دارد اما نمي توان لقب عالي را به ان داد. با توجه به اينكه تمام عناوين Tom Clancy بازي هاي حداقل خوبي مي شوند مي توان انتظار يك بازي خوب را داشت.
...............
ياشار: یک عنوان Tom Clancy دیگر، این بار در نقش خلبان. مقایسه با Ace Combat 6 در مورد این بازی گریز ناپذیر است و به نظر نمی رسد که HAWX بتواند خود را به Ace برساند. 5/10
محمد: به نظر میرسد که دوران حکومت Ace Combat در این سبک به پایان خود رسیده. Hawx از گرافیکی خارق العاده بهره میبرد که همراه با داستانی قوی که با سری GRAW نیز ربط دارد میتواند عنوانی عالی از اب در اید. 8.6/10
كيوان: رقیبی سرسخت و جدی برای سری Ace Combat
این بازی در نوع خودش عالی است. 9/10
نظر شخصي: بازي جالبي به نظر مي رسد اما واقعا شباهت زيادي به AC دارد. 8/10
نمره كلي : 7.6/10
Tenchu 4: Shadow Assassins
ناشر: Ubisoft
سازنده: Acquire
سبك: Stealth
زمان انتشار: February
Wii , PSP
خيلي جالبه كه بعد از 9 سال خالقان اصلي Tenchu بازگشته اند تا شماره 4 اين بازي را بسازند. امري كه باعث شادي طرفدارن خواهد شد. اخرين شماره اين سري كه توسط Acquire ساخته شد Tenchu 2: Birth of the Stealth Assassins براي PS1 بود. اين شماره هشتمين قسمت اين سري و چهارمين قسمتي است كه توسط Acquire ساخته مي شود. Acquire در اين سال ها مشغول ساخت سري بازي هاي Way of the Samurai بوده است اما با Tenchu 4 مي خواهد بازگشت موفقيت اميزي به اين مجموعه داشته باشد. شخصيت هاي اصلي اين بازي هم همانند گذشته Rikimaru و Ayame خواهند بود. Rikimaru داراي قدرت زياد است و Ayame در مخفي كاري بيشتر مهارت دارد. بازي در زمان ژاپن فئودالي مي گذرد. بازي داراي 10 ماموريت اصلي و 50 ماموريت فرغي مي باشد. در نسخه Wii شما با Wii Remote براي كشتن , پريدن , حمله كردن استفاده مي كنيد. بازي در حال حاضر در ژپان منتشر شده است و به زودي در ديگر نقاط جهان پخش خواهد شد. بايد ديد ايا يالاخره سري Tenchu به اوج باز خواهد گشت يا خير .
...............
ياشار: بالاخره نینجای افسانه ای از چنگ From Software رها شده و به آغوش سازندگان اصلی اش بازگشته اما در این سفر در دام کنسول Wii افتاده که حداقل به عقیده ی نگارنده، مخصوص بازی های نینجایی M نیست. 7/10
محمد: شماره اول Tenchu یکی از بهترین ها در سبک مخفی کاری بود که بر روی PS عرضه شد، اما این اواخر با تغییر سازنده سابقه این بازی کاملا به باد رفت. این شماره نیز توسط سازنده اصلی بعد از 9 سال در حال ساخت است. باید دید که سازندگان میتوانند از پتانسیل بالای Wii استفاده کنند و عنوانی خوب را روانه بازار کنند. 8.5/10
كيوان: میتونم بگم خیلی خوشحالم که این بازی در کنار Wii برای PSP هم عرضه میشه و بالاخره من بعد از چند وقت PSP رو روشن میکنم.
ضمن اینکه من سبک Stealth/Ninja رو خیلی دوست دارم اگر کنترل روی PSP عذاب آور نباشد. 8/10
نظر شخصي: هر چند سري Tenchu به صورت كامل اشباع شده اما ساخت بازي توسط سازندگان اصلي ان هم بعد از 9 سال نويد يك اثر خوب را مي دهد. 7.5/10
نمره كلي : 7.7/10
مقاله اي كه مي خوانيد مروري بر بازي هاي بزرگ سال 2009 است. تمام سبك ها در اين ليست جا دارند و سعي شده با دقت تمام و مفيد و مختصر به ان پرداخته شود. بازي ها بر اساس نمره دريافتي طبقه بندي شده اند. توجه داشته باشيد اين نمره ها سليقه اي هست. با توجه به اينكه مي خواستم مطلبي كامل را براي شما دوستان تهيه كنم از سه دوست عزيزم يعني ياشار ذولفقاريان ( Red_Yashar ) , محمد ( Death Proxy ) , كيوان ( Kenji ) دعوت كردم تا انها هم نظرات و نمرات خود را در مورد بازي ها قرار دهند. بايد از اين سه به خاطر زحمت هايشان تشكر ويژه اي داشته باشم. به دليل زياد بودن مطلب , ان را به 9 قسمت تقسيم كرده ام كه هر كدام به صورت جدا گذاشته مي شود. بخش زير بخش پنجم اين مقاله است.
100 بازي برتر سال 2009 - قسمت اول
100 بازي برتر سال 2009 - قسمت دوم
100 بازي برتر سال 2009 - قسمت سوم
100 بازي برتر سال 2009 - قسمت چهارم
100 بازي برتر سال 2009 - قسمت پنجم
100 بازي برتر سال 2009 - قسمت ششم
100 بازي برتر سال 2009 - قسمت هفتم
100 بازي برتر سال 2009 - قسمت هشتم
100 بازي برتر سال 2009 - قسمت اخر
RacePro
ناشر: Atari
سازنده: SimBin
سبك: Racing
زمان انتشار: January
X360
شايد خيلي ها نميدونند بزرگترين كشور در زمينه مسابقات رانندگي كدام كشور است و شايد خيلي ها به خاطر مجار بودن سرعت در المان و وجود فردي همچون مايكل شوماخر فكر كنند اين كشور( المان ) بزرگترين قهرمانان در زمينه ماشين سواري دارد. اگر شما هم اين چنين تصور مي كنيد طرز فكر شما غلط است. طبق امار برنامه تلويزيوني Top Gear ( بزرگترين شو تلويزيوني در زمنيه ماشين كه توسط BBC تهيه مي شود) 60 درصد قهرمانان ماشين سواري دنيا در هر رشته اي شامل افراد سوئدي مي شود. استوديو SimBin كه بزرگترين استوديو در زمينه شبيه سازي مسابقات ماشين سواري هم هست يك استوديو سوئدي است. معروفترين سري بازي اين شركت GTR است كه به طرز وحشتناكي هم سخت است. اين شركت مدتي پيش قرار بود يك بازي GTR براي X360 به صورت انحصاري عرضه كند كه بعد از توقف پروژه و قطع همكاري THQ با SimBin و تغيير ان اسم اين بازي به RacePro تغيير كرد كه يك IP جديد به حساب مي ايد. اين بازي اولين بازي SimBin است كه بر روي كنسول عرضه ميشود. گرافيك بازي در سطح بسيار خوبي قرار دارد اما به هيچ وجه قابل مقايسه با طراحي ماشين ها در GT 5 نيست. در اين بازي شما بايد به صدمه نديدن ماشين خود توجه زيادي بكنيد هر چند اين بازي تا حدودي اسان تر از GTR است اما فراموش نكنيد اين بازي يك بازي كاملا شبيه سازي شده است و اگر فكر مي كنيد با وجود GT به يك بازيكن حرفه اي تبديل شده ايد بازي به مراتب سخت تري همچون RacePro فراموش كرديد. اين بازي داراي حدود 300 نوع ماشين است كه از هر لحاظ همانند واقعيت ان طراحي شده است. فيزيك بازي بسيار عالي طراحي شده است و شايد نمونه ان را در بازي نديده باشيد. اين بازي داراي هر دو مد Single Player و Multi-Player مي باشد. اگر طرفدار سري بازي هاي شبيه سازي هستيد خريد اين بازي براي شما واحب است.
...............
ياشار: یک بازی ریسینگ صد در صد رئال و واقعی. سبکی که متاسفانه اصلا در آن تبحر نداشته و علاقه ای هم ندارم. از بعد گرافیکی هم با وجود GRID، به چشم نمی آید. 5/10
محمد: بی شک یکی از بهترین شرکت ها در زمینه ساخت شبیه سازی ریسینگ شرکت Simbin بوده که با عرضه GTR به موفقیت بسیار خوبی دست پیدا کرد. اینبار این شرکت به صورت انحصاری برای 360 عنوانی را در دست ساخت دارد که در زمینه گرافیک رقیب های بسیاری دارد ولی در زمینه گیم پلی خیر. 9/10
كيوان: در کمبود بازیهای اتومبیل رانی (شبیه سازی) این بازی میتواند بدرخشد. اما اگر GT 5 در سال 2009 عرضه شود، RacePro در رقابت با این بازی حرفی برای گفتن نخواهد داشت. 7.8/10
نظر شخصي: مطمئنا اين بازي بهترين بازي شبيه سازي خواهد بود كه براي X360 عرضه مي شود. 8/10
نمره كلي : 7.4/10
BioShock 2: Sea of Dreams
ناشر: 2K
سازنده: 2K Marin
سبك: FPS
زمان انتشار: Fall
PC , X360 , PS3
ساختن بازي هاي بزرگ هميشه هم چيز خوبي نيست مخصوصا اگر تيم سازنده تيم بزرگي نباشد. BioShock چه خوب چه بد بزرگترين بازي سال 2007 بود از هر لحاظ به جز فروش البته. و توانست بيش از نيمي از جوايز را درو كند و بالاترين امتيازت را نصيب خودش كند. بازي در حدود 2.5 ميليون نسخه فروخت و تازه از اين ميزان 1 ميليون مختص PC بود. Ken Levine شايد هيچ وقت فكر نميكرد بازي كه ساخته است انقدر معروف شود اما مطمئنا ميدانست با معروف شدنش بازي او هم فنا مي شود. Strauss Zelnick مدير Take -Two زماني كه موفقيت بزرگ اين بازي رو ديد اعلام كرد كه شماره هاي بعدي هم از اين بازي عرضه مي شود. Irrational Games خالق بازي توسط اين شركت خريداري و به دو بخش 2K Boston/2K Australia تقسيم شد. Take -Two هم كار ساخت بازي رو بر عهده 2K Marin كه به تازگي در كاليفرنيا احداث شده بود گذاشت. بدتر از ان Ken Levine ديگر در بازي نقشي نداشت و فقط به عنوان يك ناظر بر روي بازي نظر مي داد. مدتي بعد يكي از كارمندان 2K Marin اعلام كرد BioShock 2 هم يك
Prequel خواهد بود و هم يك Sequel !! بعد از ان چندين Artwork منتشر شد و به صورت غير رسمي اعلام شد اينها براي BioShock 2 هستند كه البته هيچ شباهتي به قسمت اول نداشتند. اميدوارم 2K Marin بازي بسازد كه شايسته نام BioShock باشد.
...............
ياشار: هر چند انتظار عنوانی در حد قسمت اول را نمی توان از این دنباله داشت اما باید اعتراف کنم که به شدت از تیزر بازی لذت بردم. 7/10
محمد: هرچند شماره اول این عنوان با ساخته های سازنده خود کاملا فاصله داشت ولی در کل نظرات را به خود جلب کرد. اگر این شماره هم روند نسخه اول را تکرار کند هیچ موفقیتی را کسب نخواهد کرد. 7/10
كيوان: اگر سازندگان موفق بشوند همان جو و حال هوای نسخه اول رو حفظ کنند + تغییرات کوچکی در گیمپلی، مطمئناً عنوان موفقی خواهد شد. 9/10
نظر شخصي: فكر نميكنم اين عنوان همانند قسمت اول عالي از اب دربياد اما عرضه يك بازي قابل قبول دور از دست رس نيست. 7/10
نمره كلي : 7.5/10
I Am Alive
ناشر: Ubisoft
سازنده: Darkworks
سبك: Action
زمان انتشار: Spring
PC , X360 , PS3
فرق شركتي مثل Ubisoft با ديگر شركت ها , رسيك هاي بزرگ و خلق IP هاي بزرگ هر 1 الي 2 سال يك بار است. اين بازي قرار است به يك franchise بزرگ مثل بازي هاي ديگر Ubisoft همچون Prince of Persia تبديل شود. Alain Corre در اين مورد گفته بود:"بله, ما به فكر دنباله براي اين بازي هستيم. زماني كه شما يك franchise جديد كه مدت زمان ساختش به طول مي انجامد رو به وجود مياريد و براي ساخت ْآن سرمايه زيادي ميگذاريد تا آن را عرضه كنيد دوست داريد اون را نگه داريد و دوباره آن را تكرار كنيد. اين بازي يك بچه جديد براي ما هست و ما اميد هاي زيادي به آن داريم." بازي I Am Alive توسط استوديو فرانسوي Darkworks ساخته ميشود كه به خاطر بازي همچون Cold Fear معروف شده است. Guillaume Gouraud تاسيس كننده اين استوديو ميگويد:"ما ميخواهيم براي گسترش بيشتر بازي خودمان آن را واقع گريانه تر جلوه دهيم براي اينكه با اين كار ميتواينم بازي خود را عمومي تر كنيم.ما مسير خودمون از سمت بازي هاي ترسناك كلاسيك مثل Alone in the Dark: The New Nightmare در سال 2001 به سمت بازي كه سانحه اي همچون Cold Fear عوض كرديم. و در حال حاضر بازي ما بيشتر به سمت بازي هاي واقع بينانه تر رفته است و اين همان چيزي است كه ما ميخواهيم با بازي جديد خودمون تجديد كنيم." اين بازي در زمان حال در شيكاگو ميگذرد به دلايل نا معلوم شهر دچار يك زمين لرزه وحشتناك مي شود و همه چيز از بين مي رود. Adam شخصيت اصلي بازي است كه در اين بازي به جاي اينكه شهر را نجات دهد به فكر زندگي خود باشد. در اين بازي بسياري از تصميم هاي شما كار ساز است و باعث مرگ و يا زنده ماندن شما مي شود. هدف اصلي بازي زنده ماندن است. هر چند بازي نمايشي نداشته است اما به احتمال زياد game play بازي شبيه Mirror’s Edge مي باشد. بازي برگرفته از سه فيلم Children of Men , Cloverfield , I Am Legend برگرفته شده است. و البته اين بازي از ديگر بازي هاي Darkworks ملايم تر است و درجه ان +16 است. اميدوارم اين بازي به يك سري موفق ديگر تبديل شود.
...............
ياشار: نام Jade Raymond در دل طرفداران Assassin’s Creed جایگاه ویژه ای دارد. بازی جدید وی، ظاهرا با الهام از فیلم I Am Legend ساخته شده و استفاده از تم های سیاه Fallout گونه و نبرد برای بقا می تواند بسیار جالب باشد. 7/10
محمد: شاید نتوان از روی یک تریلر CG درباره عنوانی نظر داد ولی کلیت و ایده بازی بسیار جالب به نظر میرسد.البته نباید فراموش کرد که Jade Raymond در ساخت این بازی نقش دارد. 7/10
كيوان: اول از همه بذارید بگم اگر این بازی بدترین بازی تاریخ هم باشد باز هم در ایران طرفدار خواهد داشت چرا ؟ جواب سادست... حضور Jade Raymond در تیم سازنده این بازی!!
به هر حال امیدوارم بازی خوبی توسط Ubisoft ساخته شود، هیچ کس از بازی خوب بدش نمیاد. 7.5/10
نظر شخصي: Darkworks ايده اي را در نظر گرفته كه حاصل ان يك بازي بي نظير و يا يك بازي شكست خورده تبديل خواهد شد. نشان دادن يك شيكاگو خراب شده كار اساني نيست مخصوصا اگر قصد داشته باشيد واقع گرا باشيد. شخصا نظز مثبتي به بازي دارم و با توجه به ريسك پذيري بالاي Ubisoft مطئنم بازي خوبي خواهد بود. 8.5/10
نمره كلي : 7.5/10
Saboteur
ناشر: EA
سازنده: Pandemic Studios
سبك: Action / Stealth
زمان انتشار: 2009
PC , X360 , PS3
Saboteur يكي ديگر از بازي هاي جنگ جهاني است كه درحال ساخت توسط استوديو Pandemic مي باشد. تا قبل از تعداد كمي از بازهاي جنگ جهاني مخفي كاري بوده است. سال 2009 دو عنوان مخفي كاري برگرفته از جنگ جهاني منتشر مي شود كه Saboteur يكي از ان ها است. داستان بازي درباره يك فرد به نام Sean هست كه يكي از پرسنل مسابقات ماشين سواري در پاريس است. وي به 3 چيز در زندگي خودش اهمين ميدهد 1 - دوستانش 2 - ماشين 3 - زن ها . بعد از اينكه نازي هاي تك تك دوستان وي را مي كشند وي به صورت خودكار وارد عمل ميشود. در اين بازي شما بايد با خرابكاري هايي كه ميكنيد موجبات بر هم زدن ارتش المان را داشته باشيد. داستان بازي برگرفته از زندگي William Grover-Williams كه يك قهرمان جنگ و قهرمان مسابقات اتومبيل راني بوده است برداشته شده است. در بازي سيستمي به نام Will to fight كه به اسم WtF شناخته مي شود وجود دارد. زماني كه نازي ها زياد هستند و تعدادي از ان ها وجود دارد رنگ هاي بازي به صورت خاكستري مي شود و علامت سربازان نازي به صورت قرمز روشن در مي ايد و زماني كه درجه Wtf بالا است بازي به صورت تمام رنگي در مي ايد. گرافيك بازي در سطح خوبي قرار دارد و رنگ بندي هاي بازي بسيار جالب است.نمايش خاصي از game play بازي ارائه نشده است. اما به نظر شبيه Prisoner of War است. بايد ببينيم Pandemic چه خوابي براي ما ديده است.
...............
ياشار: مرد نامرئی! عنوانی که علی رغم کنسل نشدن، مدت ها نامرئی بوده و خبری از آن نداشتیم. با وجود ایده های Okami مانند بازی برای رنگامیزی، سکوت Saboteur نگران کننده است. 6/10
محمد: بازی ای که در زمان جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد و شما را در نقش یک شورشی قرار میدهد. هرچند سوژه بازی کلیشه ای است ولی نمایش های بازی امیدوار کننده است. 7.5/10
كيوان: به شخصه علاقه زیادی به بازیهای WW II دارم و مطمئنا این بازی نیز مورد علاقه من هست. سبک action و stealth این بازی دقیقا همان چیزی است که من میخوام. 8/10
نظر شخصي: اين بازي خيلي منو ياده The Great Escape , Prisoner of War مي اندازاد و بازي بسيار جالبي خواهد شد به نظرم. 8.5/10
نمره كلي : 7.5/10
The Lord of the Rings: Conquest
ناشر: Electronic Arts
سازنده: Pandemic Studios
سبك: Action
زمان انتشار: January 15
PC , X360 , PS3 , DS
سري بازي هاي The Lord of the Rings جز بازي هاي برتر و خوب EA هستند. شماره جديد اين بازي The Lord of the Rings: Conquest توسط يكي از استوديو هاي داخلي اين شركت يعني Pandemic Studios در حال ساخت ان است. هدف اصلي بازي نشان دادن جنگ هاي بزرگ و بردن بازيكن به نبردها بسيار بزرگ همچون نبرد هايي كه در فيلم بازگشت پادشاه ( قسمت سوم The Lord of the Rings ) ببرد. در بازي شما قابليت برداشتن كاراكتر از هر دو طرف خوب و بد هستيد. Pandemic از شركت Weta Digital ( اين شركت يك شركت جلو هاي ويژه و مدل سازي است و متعلق به پيتر جكسون مي باشد. ) براي ساخت مدل هاي ديجيتالي خود كمك گرفته است. بازي علاوه بر بخش تكنفره داراي بخش Multi-Player است كه اين بخش داراي مد هايي همچون : capture the flag , Conquest , deathmatch و ... خواهد بود. game play اين بازي بي نهايت شبيه يكي ديگر كار هاي اين استوديو يعني Star Wars: Battlefront مي باشد و منبع اصلي game play برگرفته از همين اثر است. بازي داراي 16 مپ مختلف مي باشد كه شما در ان مبارزه مي كنيد كه 9 تاي ان براي قسمت بخش Good Campaign مي باشد و 7 تاي ان براي Evil Campaign مي باشد. بازي داراي 17 قهرمان همچون : Aragorn , Legolas , Gandalf , Frodo و.... براي بخش خوب و : Sauron , Saruman , Witch-King و... براي بخش بد موجود مي باشد. بازي داراي چهار كلاس به نام هاي Warrior , Archer , Scout , Mage مي باشد البته قرار است يك كلاس ديگر هم به بازي اضافه شود. مشكل Conquest كمبت هاي نه چندان خوب و تنوع ضربه پايين است كه به عنوان مشكل اصلي بازي به حساب مي ايد بايد ديد ايا Pandemic چاره اي براي اين مشكل ديده است و يا بازي با همين مشكل عرضه ميشود. ميدان هاي مبارزه واقعا بزرگ و شلوغ است و حس بودن در جنگ را به شما كاملا القا مي كند.
...............
ياشار: شاید بازی گرافیک بدی داشته و گیم پلیش بسیار سطحی باشد که همه ی کارشناسان را بدبین کرده اما هر اثری که در آن بتوان در نقش شخصت های منفی ارباب حلقه ها بازی کرد و هابیت های اعصاب خرد کن را کشتار و شهرشان رو نابود کرد، ارزشمند است. 6/10
محمد: واقعا دنیای LOTR پتانسیل تبدیل شدن به یک بازی RPG ناب را داشت و این پتانسیل را EA کشف کرد و اکنون هم در حال ساخت عنوانی از این دنیا به صورت RPG میباشد که با نمایش های خود تا کنون بسیار عالی به نظر میرسد. 8.7/10
كيوان: به عنوان یکی از طرفداران LOTR خیلی منتظر عرضه یک بازی اکشن یا RPG با کیفیت بر اساس سری کتابهای LOTR بودم.
به نظر میرسه این بار میتونیم شاهد یک بازی خوب باشیم و امیدوارم هرچه زودتر تاریخ عرضه بازی فر ارسد. 8/10
نظر شخصي: ايده بازي بسيار عالي است مخصوصا نشان دادن تمام ميدان هاي جنگ LOTR از نگاه هر دو جناح اما انيمشن هاي بازي چنگي به دل نميزند و گرافيك بازي واقعا تاريخ گذشته است اما اينها از جذابيت بازي انچنان نميكاهد. 7.5/10
نمره كلي : 7.5/10
They
ناشر: Interactive Media Consulting
سازنده: Metropolis Software
سبك: FPS
زمان انتشار: 2009
PC , X360 , PS3
خيلي جالب است كه يك سال خورده اي به عرضه يك بازي عكس ان بر روي كارت هاي گرافيكي Nvidia باشد مخصوصا اگر گرافيك بازي در حالت كلي خيلي عالي به نظر نيايد. اين بازي Games Convention 2007 با نشان دادن يك Trailer معرفي شد. بازي در سال 2012 ميگذرد زماني كه يك سري موجودات عجيب به زمين حمله كرده اند اين روبات ها خود توسط موجوداتي به نام Phantom كه دراري هوش مافوق بشري هستند هدايت ميشوند شما در نقش يك سرباز انگليسي همراه با دوستاتان بايد اين موجودات را از بين بيريد و از راز اين موجودات هولناك پرده برداريد. اما بحث در مورد گرافيك. چيز بسيار جالب در بازي رنگ بندي است البته اشتباه نكنيد طراحي اسلحه , محيط , دشمنان همه در سطحي عالي هستند اما رنگ بندي بازي ديوانه كننده است. تصور كنيد رنگ هاي فسفري و قرمز اغراق شده را در يك محيط مرده مثل Goew 1 قرار دهيد حاصل ميشود به نام They كه بي نهايت از اين خاصيت سود برده است. نكته بعدي اين است كه They اصالتا يك بازي PC است و براي كنسول ها پورت ميشود. اما بزرگترين نكته They قابليت ارتقا اسلحه ان است. فرض كنيد جاي ماشين در سري بازي هاي NFS اسلحه وجود داشت !! در بازي شما هر چيزي كه فكرشو مي توانيد بكنيد بر روي اسلحه سوار مي كنيد حتي مي توانيد ان را رنگ اميزي كنيد و رده هاي رنگي را روي ان بكشيد ( خودتان بكشيد مثل نقاشي كردن ). همچنين هر logo اي كه دوست داريد را بر روي اسلحه قرار دهيد. به گفته سازنده ها اسم اين سيستم Gun Tuning System مي باشد. تمام نمايش هاي بازي تنها 4 ماه بعد از شروع ساخت بازي نشان داده شده است كه اين خود جاي تحسين دارد. فيزيك بازي با استفاده از PhysX بسيار عالي است و محيط قابليت تخريب پذيري را دارد. همچنين بازي بين 10 الي 12 ساعت game play دارد. مي بينيد كه They بازي بي نهايت جذابي مي رسد فقط اميدوارم game play بازي داراي جذابيت باشد.
...............
ياشار: ایده ی Customize کامل یک اسلحه بسیار خوب است و در این زمینه تیم عالی کار کرده اما خود بازی و اکشنش چی؟ 5/10
محمد: یکی از متفاوت ترین FPS های سال 2009 که کمی هم شبیه به Bioshock است. البته از نظر من هم رده قرار دادن عنوانی به خوبی they با Bioshock اصلا درست نیست و نباید از یاد برد که روزی بازی به نام System Shock وجود داشت که در اینده Bioshock قصد داشت شبیه ان باشد ولی ... اما از نظر من They میتواند موفقیتی بیش از Bioshock کسب کند. 9.2/10
كيوان: محیطها و طراحی این بازی منو یاد Dark Sector میندازه اما به نظر میرسه در طراحی دشمنان خلاقیت خوبی به کار رفته است.
همچنین داستان بازی نیز جالب به نظر میرسد. 7/10
نظر شخصي: يكي از جذاب ترين FPS هاي امسال با رنگ بندي بي نظير و المان هاي جالبي همچون ساخت اسلحه به هر شكل. 9/10
نمره كلي : 7.5/10
Wolfenstein
ناشر: Activision Blizzard
سازنده: id Software / Raven Software
سبك: FPS
زمان انتشار: 2009
PC , X360 , PS3
پدر بازي هاي FPS برگشته تا باز هم نام خود را بالاتر از همه برگرداند اما كار بسيار سختي دارد. ساخت اين بازي از سال 2004 شروع شده است و نزديك به پنج سال است كه در حال ساخت مي باشد. B.J. Blazkowicz باز هم شخصيت اصلي و قهرمان بازي است. داستان بازي دقيقا بعد از اتفاقات Return to Castle Wolfenstein به وقوع ميپونند. در سال 1943 در حالي كه جنگ جهاني دوم به اوج خود رسيده است هيتلر قصدا دارد دنيا را تسخير كند. Heinrich Himmler به همراه هيتلر ارتشي را به نام Black Sun درست كردند كه داراي قدرت هاي ماورالطبيعه است. و قصد دارند امپراطوري رايش را در تمام جهان مسلط كنند. B.J. Blazkowicz مامور متوقف كردن اين پروژه است. وي خود در اين بازي داراي قدرت هاي ماورالطبيعه مي باشد.اتفاقات درون يك شهر ميافتد . ماموريت ها و كوست ها تو رو در موقعيت هاي متفاوتي قرار ميدهد . هر وقت كوستي رو به درستي انجام ميدهيد قسمت بيشتري از شهر ازاد ميشود . بازي يه جور مسير غير خطي دارد . در بازي چيز هايي به صورت Random در مسير وجود دارد كه راه تو رو سد ميكند . در طول بازي شما ديگر تنها نيستيد. بعضي مواقع نيرو هاي مقاومت به شما كمك خواهند كرد. شما همچنين وارد Shroud ميشويد . يك نمونه واقع گرايانه از يك شهر . جايي كه ترسيم كننده قدرت براي نازي ها است. ميبيند سعي شده جو بازي بي نظير درست شود. متاسفانه نسبت به بازي واكنش هاي خوبي نديدم وخيلي ها ان را يك FPS كاملا معمولي دانستند. گرافيك بازي مزيد بر اين علت شده چون بازي از سال 2004 در حال ساخت بوده است از موتور ID Tech 4 استفاده ميكند هر چند تا جايي كه امكان داشته اين موتور بهينه شده است اما باز هم بعضي بافت هاي كاملا قديمي و كهنه به نظر ميسرسند انتظار گرافيك بهتري از اين بازي بعد از 5 سال كار بي وقفه مي رفت. در نمايش هاي بازي فيزيك بازي بسيار جالب به نطر ميرسيد همچنين مقدار خون استفاده شده در بازي بسيار است و اگر شما يك نارنجك به سمت مهاجمان پرتاب كنيد بدن انها تكه تكه مي شود. يك سري اسلحه غير طبيعي و جادويي هم در بازي وجود دارد كه شما قابليت استفاده از ان را داريد. رنگ بندي بازي به خاطر استفاده از ID Tech 4 بيش ار حد مرده به نظر ميرسد. در نسخه اول بازي Wolfenstein ه Boss اخر بازي شخص ادلف هيتلر بود و انتظار ميرفت در اين بازي هم شاهد حضور وي باشيم كه مسئولان ID اين امر را تكذيب كردند. بايد ديد ايا Wolfenstein موفق خواهد بود يا خير
...............
ياشار: نمایش بازی در E3 بسیاری را نا امید کرد. به نظر می رسد که سرنوشتی شومی همانند Quake 4 در انتظار این نام کلاسیک است. 5/10
محمد: یکی از بهترین FPS هایی که در گذشته بازی کردم نسخه های قبلی این عنوان بود که هر کدام جذابیت خاص خود را داشتند. در زمان خود ان عنوان ها از لحاظ گرافیکی بسیار قدرتمند بودند ولی این نسخه به خاطر استفاده از موتور نه چندان جدید کمی از بازی های روز عقب مانده است. 7.5/10
كيوان: بالاخره خاطره خوش سری بازیهای Wolfenstein در سال 2009 زنده میشود.
به شخصه خیلی منتظر این بازی هستم. 9/10
نظر شخصي: بازگشت يكي از محبوب ترين بازي هاي من. متاسفانه تا به حال انتقادات زيادي از بازي شده است اما شخصا اميد زيادي به بازي دارم. 8.5/10
نمره كلي : 7.5/10
Dark Void
ناشر: Capcom
سازنده: Airtight Studios
سبك: Action
زمان انتشار: 2009
PC , X360 , PS3
بازي Dark Void يكي ديگر از بازي هاي بزرگي هست كه قرار هست امسال منتشر شود . بازي اكتبر سال پيش توسط Capcom هم زمان با معرفي SF IV و عرضه Lost Planet براي PS3 معرفي شد . بازي توسط استوديو Airtight Studios واقع در امريكا ساخته خواهد شد. اين تيم قبل از اين سابقه ساخت بازي بي نظير Crimson Skies: High Road to Revenge را داشتند. بعد از بسته شدن FASA توسط Microsoft به خاطر نا موفق بودن Shadow Run تعداد زيادي از انها به Airtight Studios امدند. نكته جالب اين است كه اين بازي توسط UE3 ساخته ميشود و اولين بازي در بين بازي هاي Capcom در اين نسل هست كه توسط UE3 ساخته ميشود ( ليسانس UE3 براي بار دوم به تازگي توسط Capcom براي ساخت يك بازي نامعلوم كه در شبعه كپكام اروپا ساخته ميشود ليسانس شد ) بازي در نمايشگاه E3 در غرفه Capcom به صورت قابل بازي وجود دارد. بازي Dark Void يك بازي ديگر در سبك sci-fi action-adventure هست . بازي مخلوطي از مبارزات در هوا و زمين است كه در دنيايي متوازي به نام Void اتفاق مي افتد . در بازي شما نقش فردي به نام Will رو بر عهده ميگيريد. ويل كه يك خلبان هست در شرايط خارق العاده اي قرار ميگيره. وي خلبان مخصوص حمل بار بود كه سقوط در مثلث برموردا باعث به طله افتادنش در Void ميشه. در حالي كه قهرمان ما زماني به خودش مياد كه خود در يك كشمكش و درگيري بزرگ پيدا مكينه . وي براي نجات جان خودش سر دسته گروهي به نام باز مانده ها ميشود ( The Survivors ). اين گروه كه در Void به تله افتاده براي مقابله در برابر تهاجم بيگانگان استادگي ميكنند تا جلوي پيشروي انها به زمين بگيرند. Dark Void يك تركيب فوق العاده بين مبارزه هاي در زمين و اسمان هست كه تجربه اي پر هيجان رو بين بازي هاي سوم شخص به وجود اورده ., مبارزات عمودي در Dark Void به بازكنان اجازه ميدهد كه از ارتفاع 1000 فوتي معلق باشه و دشمنانشو از بالا و پايين پرتاب كنه. به مبارزه طلبيدن جاذبه زمين تنها بخشي از مبارزات شما در Dark Void است . ويل ميتونه راكت قدرتمند خودش تقويت كنه كه اين كار به اون اجازه ميده تا در حال حركت در هوا هر موجودي در روي زمين رو هدف بگيره و به اون تير اندازي كنه. سيستم گريپ فوق العاده به بازيكنان اجازه ميده تا از يك بلندي به بلندي ديگر بپرندو همچنين سفينه هاي فضايي( UFO ) رو در هوا بدزدند.Void يك سياره متوازي هست در جايي كه موجودات بيگانه شيطان صفتي به نام The Watchers منتظر شما هستند .داستان اسرار اميز بازي برگرفته از تئوري خيانت و پديده هاي عجيب شكل گرفته است. game play بازي بر گرفته شده از دو بازي Gears of War و Star Wars : Bounty Hunter است. سيستم UFO دزدي در بازي هم بسيار زيبا كار شده است. بايد ديد ايا اين بازي موفق خواهد شد يا خير
...............
ياشار: عنوانی سرگرم کننده از تیمی خوشنام. فقط امیدوارم بخش های Gears of War گونه کم باشند و بخش های پرواز و آزادی حرکت در محیط های بزرگ زیاد. کارگردانی هنری بازی هم کمی نیاز به تغییر و ابتکار دارد. 7/10
محمد: بازی ای جدید از Capcom که در سبک سوم شخص در حال ساخت است. تم تخیلی بازی همراه با سبک گیم پلی ان میتواند عنوانی خوب را به وجود اورد. 7.9/10
كيوان: این بازی دارای گیمپلی انحطاف پذیری است و همچنین چندین المان جدید را به سبک Action/Adventure اضافه کرده است که باعث میشود شاهد یک گیمپلی تکراری و کلیشهای نباشیم. 8.3/10
نظر شخصي: بازي خيلي جالبي هست مخصوصا درگيري هاي بين زمين و هوا اما احتمال ميدهم اين خاصيت بعد از مدتي تكراري شود. 7.5/10
نمره كلي : 7.6/10
Tom Clancy's H.A.W.X
ناشر: Ubisoft
سازنده: Ubisoft Romania
سبك: Combat flight simulator
زمان انتشار: March 3
PC , X360 , PS3
براي اولين بار يك بازي به اسم Tom Clancy در سبك flight simulator ميبينم. اين بازي كه قبلا Tom Clancy's Air Combat نام داشت توسط Ubisoft Romania كه قبل از اين دو بازي در همين سبك به نام Blazing Angels 1&2 ساخته است , عرضه مي شود. داستان بازي در سال 2012 مي گذرد. جايي كه PMC ها قدرت زيادي پيدا كردند و يكي از همين PMC هاي قدرتمند به امريكا حمله مي كند. بازي در همان دنيا Tom Clancy's Ghost Recon ميگذرد و شما در يكي از ماموريت ها بايد Captain Scott Mitchell رهبر گروه Ghost نجات دهيد. David Crinshaw شخصيت اصلي بازي است كه عضو سابق نيرو هوايي امريكا بوده است وي حالا در يك گروه كه برگفته شده از اعضاي فوق العاده باهوش و خبره است به نام H.A.W.X عضويت دارد مدتي بعد از ان وي به PMC ها ملحق مي شود و ماموريت هاي هوايي براي ان ها انجام مي دهد تا اينكه انها به امريكا حمله مي كنند و وي از انها جدا و براي دفاع از كشورش دوباره به نيرو هوايي باز مي گردد. داستان بازي بعد از حوادث Ghost Recon Advanced Warfighter 2 و قبل از حوادث Tom Clancy's EndWar اتفاق مي افتد. تيم Ubisoft Romania تبحر خود را قبلا در بازي هايي Combat flight simulator نشان داده است بازي حال حاضر هم بازي زيبايي است و البته تا حدود زيادي شبيه Ace Combat شركت Namco است. اين بازي داراي هر دو بخش Single-Player , Multi-Player است و در قسمت Multi-Player بازيكنان قابليت co-op تا 4 نفر را دارند. گرافيك بازي در حد خوبي قرار دارد اما نمي توان لقب عالي را به ان داد. با توجه به اينكه تمام عناوين Tom Clancy بازي هاي حداقل خوبي مي شوند مي توان انتظار يك بازي خوب را داشت.
...............
ياشار: یک عنوان Tom Clancy دیگر، این بار در نقش خلبان. مقایسه با Ace Combat 6 در مورد این بازی گریز ناپذیر است و به نظر نمی رسد که HAWX بتواند خود را به Ace برساند. 5/10
محمد: به نظر میرسد که دوران حکومت Ace Combat در این سبک به پایان خود رسیده. Hawx از گرافیکی خارق العاده بهره میبرد که همراه با داستانی قوی که با سری GRAW نیز ربط دارد میتواند عنوانی عالی از اب در اید. 8.6/10
كيوان: رقیبی سرسخت و جدی برای سری Ace Combat
این بازی در نوع خودش عالی است. 9/10
نظر شخصي: بازي جالبي به نظر مي رسد اما واقعا شباهت زيادي به AC دارد. 8/10
نمره كلي : 7.6/10
Tenchu 4: Shadow Assassins
ناشر: Ubisoft
سازنده: Acquire
سبك: Stealth
زمان انتشار: February
Wii , PSP
خيلي جالبه كه بعد از 9 سال خالقان اصلي Tenchu بازگشته اند تا شماره 4 اين بازي را بسازند. امري كه باعث شادي طرفدارن خواهد شد. اخرين شماره اين سري كه توسط Acquire ساخته شد Tenchu 2: Birth of the Stealth Assassins براي PS1 بود. اين شماره هشتمين قسمت اين سري و چهارمين قسمتي است كه توسط Acquire ساخته مي شود. Acquire در اين سال ها مشغول ساخت سري بازي هاي Way of the Samurai بوده است اما با Tenchu 4 مي خواهد بازگشت موفقيت اميزي به اين مجموعه داشته باشد. شخصيت هاي اصلي اين بازي هم همانند گذشته Rikimaru و Ayame خواهند بود. Rikimaru داراي قدرت زياد است و Ayame در مخفي كاري بيشتر مهارت دارد. بازي در زمان ژاپن فئودالي مي گذرد. بازي داراي 10 ماموريت اصلي و 50 ماموريت فرغي مي باشد. در نسخه Wii شما با Wii Remote براي كشتن , پريدن , حمله كردن استفاده مي كنيد. بازي در حال حاضر در ژپان منتشر شده است و به زودي در ديگر نقاط جهان پخش خواهد شد. بايد ديد ايا يالاخره سري Tenchu به اوج باز خواهد گشت يا خير .
...............
ياشار: بالاخره نینجای افسانه ای از چنگ From Software رها شده و به آغوش سازندگان اصلی اش بازگشته اما در این سفر در دام کنسول Wii افتاده که حداقل به عقیده ی نگارنده، مخصوص بازی های نینجایی M نیست. 7/10
محمد: شماره اول Tenchu یکی از بهترین ها در سبک مخفی کاری بود که بر روی PS عرضه شد، اما این اواخر با تغییر سازنده سابقه این بازی کاملا به باد رفت. این شماره نیز توسط سازنده اصلی بعد از 9 سال در حال ساخت است. باید دید که سازندگان میتوانند از پتانسیل بالای Wii استفاده کنند و عنوانی خوب را روانه بازار کنند. 8.5/10
كيوان: میتونم بگم خیلی خوشحالم که این بازی در کنار Wii برای PSP هم عرضه میشه و بالاخره من بعد از چند وقت PSP رو روشن میکنم.
ضمن اینکه من سبک Stealth/Ninja رو خیلی دوست دارم اگر کنترل روی PSP عذاب آور نباشد. 8/10
نظر شخصي: هر چند سري Tenchu به صورت كامل اشباع شده اما ساخت بازي توسط سازندگان اصلي ان هم بعد از 9 سال نويد يك اثر خوب را مي دهد. 7.5/10
نمره كلي : 7.7/10
آخرین ویرایش: