10 معامله و قرارداد موثر در صنعت بازیهای کامپیوتری

Aurlito

کاربر سایت
سلام.
سایت بریتانیایی MCV یک لیست Top 10 از معاملات و قرار دادهای شوک آور و موثر در این صنعت تهیه کرده که میتونید در اینجا مشاهده کنید و اون رو در دو قسمت براتون قرار میدم.
در ضمن به علت اینکه ترجمه ی کلمه به کلمه ی متن اصلی ملزم نیست، توضحاتی هم بهش اضافه شده.
با تشکر.
1- Take Two، استدیوی DMA Designs را میخرد.
سپتامبر 1999- 11 میلیون دلار
Infogrames ناشر فرانسوی و صاحب قبلی DMA هنوز میبایست سر این خود را سرزنش کند. با انجام این معامله، T2 که مدتی قبل از آن BGM را خریده، و سم هاوزر را برای تاسیس Rockstar به نیویورک فرستاده بود به سودی کلان در سالهای بعد دست یافت.
.
این معامله مسبب چه شد؟
همکاری دو زیرمجوعه T2- در ابتدا GTA2، و بعد سکوئلهای موفق دیگر GTA که جزء پرفروشترین عناوین قرار دارند. و همینطور، مدیر اجرایی اداری(CEO) شرکت EA، نظر به همچشمی روی Rockstar باز کرد.
2- EA روی Ubi سرمایه گذاری میکند
دسامبر 2004-100 میلیون دلار
هنگامی که EA اعلام کرد 20% سرمایه را روی Ubisoft در یک معامله ی فرانسوی گذاشته است(یعنی 20% تامین سرمایه IPـها و یا به عبارت دیگه، 20% سهام این شرکت)، فروشگاههای ایالات متحده در صبح دوشنبه 20 دسامبر خواب از سر پراندند.

EA از لحاظ سرمایه گذاری روی یوبی، در رتبه ی دوم بود، زیرا 28% درصد از سهام را خانواده ی گالیمو(Guillemot) در بر داشتند.

وال استریت ژورنال اکتساب سرمایه را بین 85 میلیون تا 100 میلیون دلار اعلام کرد.

این معامله مسبب چه شد؟
سود EA از یوبی به 24.8% سهام این شرکت رسید-که میتوان آنرا آسیب بزرگی به صنعت به حساب آورد.
3- Infogrames... همه چیز را میخرد!
1996 تا 2003- بالای 500 میلیون دلار
ماموریت یکنفره ی مدیر اسبق این کمپانی،Bruno Bonnell، با سرمایه ای بالا، این بود که هر کمپانی ارزشمند، چه از لحاظ سابقه و چه از لحاظ پتانسیل و برنامه را خریداری نماید.

شروع معاملات، در سال 1996 بود که اینوگرامز استدیوی Ocean Software را با 100 میلیون خریداری نمود. این سلسله معاملات با خرید Philips Media BV در سال بعد ادامه یافت.

در سال بعد-1998، این شرکت، ناشری به نام OziSoft را که امروزه Infogamers Australia نام داره را با 66.5% سهام شریک شد و متعاقبا و با سراسیمگی، به شرکت ABS Multimedia، Arcadia و Gamecity GmbH خریداری گردیدند.

مبلغ اولیه به طور جد در سال 1999 خرج شد- با خرید Gremlin Interactive به 40 میلیون دلار، Accolade با 60 میلیون دلار و Beam Software، که بعدها Melbourne House نام گرفت.

در همان سال، یکی از گرانترین معاملات تاریخ شرکت، با خرید 70% کمپانی GT Interactive به قیمت 35 میلیون دلار انجام گرفت. با خرید این کمپانی، سه استدیوی زیرمجموعه هم به نامهای Humongous Entertainment، Legend Entertainment و Reflections Interactive، خالق فرنچایز Driver، متعلق به اینفوگرامز شدند.

شروع هزاره ی جدید باعث کاهش سرمستی بانل نگردید، چرا که Paradigm Entertainment به 19.5 میلیون، و سازنده ی بازیهای هوا و هواپیمایی، Den-o-Tech Int. به قیمت 5 میلیون خریداری شدند.

در سال 2001 این شرکت Hasbro Interactive و برند Game.com را با 100 میلیون دیگر خریداری کرد، که متعاقب آن برند Atari و چند لیلبل کلاسیک دیگر متعلق به اینفوگرامز شد.

سرانجام، اینفوگرامز 80% باقی مانده ی استدیوی Eden Games را به 4.1 میلیون، و Shiny Entertainment را به 47 میلیون خریداری کرد که استدیوی اخیر حق ساخت بازی Enter The Matrix را از آن خود کرد.

این معاملات مسبب چه شد؟
وام این شرکت به نسبت سال 1999، از 55 میلیون به 493 میلیون در سال 2003 افزایش یافت که موجب بلاتکلیفی اینفوگرامز، و برند آتاری گردید.

در آخر، این وام موجب ورشکستگیهای زیادی گردید، Gremlin در سال 2003 تعطیل شد، Reflections و فرنچایز آن، Driver در سال 2006 به 35 میلیون به یوبی سافت واگذار شد، و Melbourne House هم در همان سال به Oz Company فروخته گردید.

در هر صورت، سرمایه گذاری های اخیر شرکت، و همچنین گماشتن Phil Harrison و David Gardner در مقامات ارشد نشان میدهد که هوای شرکت در دست صاحبان آن هست. بانل با 3 میلیون دلار به عنوان حق الزحمه، اینفوگرامز را ترک کرد.
4- Rare، Microsoft را میخرد
سپتامبر 2002- 375 میلیون
استدیوی Rare، واقع در واریک شایر(Warwickshire) در بریتانیا یک دولوپر موفق در دهه 90 بود.
که با عناوینی همانند Donkeykong 64، Goldeneye 007 و Banjo-Kazooie نامی مترادف با نینتندو شد.

درهر حال، در سال 2002، در جلسه ی XO مایکروسافت در کاخ Pierre Cardin در Cannes، اعلام شد که برادران Stamper، موسسان کمپانی شرکتشان را به قیمتی زیاد به مایکروسافت فروخته اند و همچنین، نینتندو 49% سهام خود در شرکت را واگذار کرده است.(البته هنوز سهام داره)

این معامله مسبب چه شد؟
ریر یک First-Part Developer برای مایکروسافت مبدل شد و عناوینی فرست پارتی مانند Banjo-Kazooie را در درست ساخت دارد. برادران استمپر نیز برای "فرصتهای بیشتر" سال پیش ریر را ترک کردند. البته سهام نینتندو برای طرفداران X360 مشکل ساز است، طوری که در سال قبل Goldeneye 007 برای XBLA کنسل شد.
5- SCI شرکت Eidos را میخرد
آپریل 2005- 76.1 یورو
در سال 2005، تیم سه نفره ی Jane Cavanagh، Bill Ennis و Rob Murphy توانست در مقابل John Riccitiello و Bono بایستند و بنابراین، عوض EA، شرکت SCi توانست Eidos Interactive را در بریتانیا خریداری نمیاد.

این معامله مسبب چه شد؟
نمیتوان چیزی گفت، زیرا ایدوس یک شرکت مستقل است و باید گفت که تیم Sci در آن حل شده است.


بزودی...
 
  • Like
Reactions: g4mer
2k کمپانی IRRATIONAL Game را میخرد ... اینم واقعا بزرگ و موثر برای 2k بود به نظر من.
همچنین illusion هم که به 2k پیوست صد در صد با Mafia2 همه را شکه خواهد کرد.
 
6- Bullfrog ، EA را میخرد.
ژونیواری 1995- به قیمت نامعلوم

تخلط این دو کمپانی باعث شد که EA چند عدد از موفقترین بازیهای PC خود را از جمله Syndicate Wars، Theme Hospital و Dungeon Keeper را عرضه کند.

این معامله مسبب چه شد؟
در سال 2000 این استدیو با EA UK در چرسی لندن مخلوط شده، و در سال 2004 رسما تعطیل شد و EA UK جای آنرا گرفت. این استدیو حق ساخت بازیهای Harry Potter را از WB دریافت داشته است.

John Riccitiello مدیر اجرایی اداری(CEO)ی EA در فبرای امسال در گردهمایی DICE لاس وگاس اظهار داشت:“Bullfrog… no longer exists today because something broke. ... and I'll simply state that EA blew it.”
(دلیل عدم ترجمه ی این جمله اینه که افعال Broke و Below رو نمیشه کاملا معنی کرد و 2 تا معنی داره.
7- Havas، دو کمپانی Sierra Online و Blizzard را به دست می آورد.
نوامبر 1998- 800 میلیون دلار(تخمینا)
بلیزارد قبل ازینکه CUC آنرا در سال 1996 بخرد، مانند یک توپ پینبال به این طرف و آنطرف پرت میشد.

دوسال بعد در سال 1998، کمپانی CUC صاحب بلیزارد، 80% ارزش سهام خود را از دست داده، و زیرمجموعه ی Vivendi، یعنی Havas بدون هیچ اتلاف وقت Blizzard و Sierra Online که در آن زمان کوچکتر از حالا بود را خرید.

این معامله مسبب چه شد؟
Sierra و Blizzard، هردو از بزرگترین ناشرها و سازنده ها به شمار آمدند. به مسبب World of Warcraft، بلیزارد تبدیل به موفقترین ناشر در طول تاریخ گردید و همین موفقیت خود سبب یک معامله ی 19 میلیاردی Activision Blizzard شد.

8- Game شرکت Gamestation را میخرد.
می 2008- 74 میلیون یورو
یکی از پرخرجترین معاملات در صنعت بریتانیا.

این معامله مسبب چه شد؟
من واقعا نمیدونم این معامله توی لیست چیکار میکنه، جهت اینکه ناقص نشه حذفش نکردم.

9- Square با Enix ترکیب میشود.
اپریل 2003- قیمت نامعلوم
درو اول آپریل سال 2003، دو ناشر بزرگ ژاپنی Enix و Square با هم مختلط شدند که باعث ضرر سهامداران اسکوار شد، اما در سود سهامداران انیکس فرقی پیش نیامد. رییس کمپانی جدید، Yoichi Wada شد، کسی که قبل ان رییس اسکوار بود.

این معامله مسبب چه شد؟
نظم انتشار بازیهای دو شرکت در اروپا. برای مثال، Valkyrie Profile که هرگز به اروپا نرسیده بود، سکوئل آن برای PS2 و بازسازی آن برای PSP به اروپا رسید.

همچنین، فرنچایز Dragon Quest یکی از بزرگترینهای ژاپن، با نسخه هفتم آن به اروپا رسید که از همه جای دنیا فروش بیشتری را عاید اسکوارانیکس کرد.

10- نینتندو قرار داد خود را با سونی برهم زد.
سال 1988- مبلغ نامعلوم
شایعه ای که متعاقب معامله ی سونی و نینتندو بود، این بود که سونی قصد ساختن یک Add-On سی دی درایو به نام SNES-CD بسازد. Hiroshi Yamauchi، رییس نینتندو بعدا از این معامله ناراضی شد و پروژه را کنسل کرد.

سونی بعد ازین تصمیم گرفت از نتیجه ی پروتوتایپ خود برای نینتندو، یک کنسول مستقل تهیه کند که هنوز یک پورت برای کارتریجهای SENS در خود داشت.

اما مسلما نینتندو ساکت ننشست و شکایتنامه ای مبنی بر این تنظیم کرد که عنوان "Play Station" متعلق به این شرکت بوده و سونی اجازه ی استفاده از آن را ندارد. در اکتبر 1991 پروژه ی سونی کنسل شد.

در سال 1993، سونی دوباره کار خود را آغاز نمود، اما اینبار فاصله ی بین دو کلمه ی Play و Station افتاد و نام کنسول Playstation گردید. همچنین پورت کارتریج SNES را هم حذف کرد تا دستاویز دیگری برای نیتندو نباشد.

این معامله مسبب چه شد؟
اگر نینتندو این پروژه را کنسل نمیکرد، شاید امروزه سگا هنوز در صحه ی حیات صنعت میزیست و Nintendo در دو نسل متعاقب عقب نمیماند. شاید نینتندو در حال حاظر با DS و Wii از سونی و مایکروسافت جلوتر باشد، اما نباید فراموش کرد که GC و N64 هرگز به پای پلی استیشن نرسیدند. دو کنسول سونی، فروش بسیار کردند طوری که PS2 هنوز تولید میشود. و نباید فراموش کرد که با بددستی Saturan و کارتریجی بودن رسانه ی N64، این پلی استیشن با فضای دیسک CD خود بود که باعث پیشرفت صنعت شد.

ممنون
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or