- Jan 25, 2018
- 6,600
- نام
- Albiceleste
سری بازی Dino Crisis فرانچایزی کلاسیک و به شدت محبوب از Capcom است که به عقیده طرفدارانش، در سبک خود بهترین است. در این مقاله به نکاتی پرداخته میشود که باید درباره این مجموعه بدانید.کپکام سازنده بعضی از بزرگترین فرانچایزها در صنعت بازیهای ویدئویی است. این فرانچایزها باعث خلق ژانرهای مختلفی از بازیها شدند، اما از آن مهمتر، نقش قابل توجهی در مشروعیت بخشیدن به بازیهای ژانر خاص وحشت-بقا داشتهاند.
رزیدنت اویل آن فرانچایز بزرگ کپکام در سبک وحشت و بقا است که همه درباره آن صحبت میکنند، اما Dino Crisis نقطه عطفی را در تاریخ این کمپانی سازنده بازی نشان میدهد. بازی جای زامبیها را با دایناسورها عوض میکند و باید همان قدر مورد تشویق و توجه قرار میگرفت که بازی رزیدنت اویل گرفت. برای سالهاست که Dino Crisis فراموش شده و از آن خبری نیست، اما این بازی تاریخچهای جذاب دارد که عمیقتر و فراتر از درک مردم است.
همیشه دیدن تغییر بازیهای ویدئویی در فرآیند توسعه جذاب است، حالا بعضی وقتها این تغییر تدریجی است و در برخی دیگر از موارد، کل بازی دچار تغییر اساسی میشود. گزینه دوم اتفاقی بود که برای داینو کرایسیس رخ داد. این بازی در اصل قرار بود در جنگل جریان داشته باشد، جایی که خطرات طبیعی مثل مارها و گوریلها دشمنان بازیبازها هستند. زمانی که شینجی میکامی (Shinji Mikami) به تیم توسعه بازی اضافه شد، این ایده به ذهنش رسید که جای این المانهای طبیعی را با دایناسورها عوض کند و آنوقت بازی میتوانست اوج بگیرد و بیشتر وحشت-محور بشود.
شینجی میکامی از جهات قابل توجهی به متحول کردن ژانر وحشت-بقا کمک کرد، پس باعث تعجب نیست که او میخواست پا را فراتر بگذارد و مسیری نسبتاً متفاوت از بازیهای Resident Evil پیش بگیرد. به خاطر ماهیت سریعتر و باهوشتر دایناسورهای بازی و نحوه استفاده منظمتر بازی از عنصر ترس در مقایسه با زامبیهای آهستهتر بازی رزیدنت اویل، میکامی تصمیم گرفت بازی Dino Crisis را به جای ژانر وحشت-بقا به ژانر Panic Horror اختصاص بدهد. ژانری که میکامی میخواست با استفاده شدیدتر از وحشت در بازی به آن دست پیدا کند، اما متاسفانه، مرگ Dino Crisis این روند را کند کرد.
نسخه اصلی داینو کرایسیس از نظر به نمایش گذاشتن لیستی از دایناسورهای شناختهشده با هدف تنوع بخشیدن به این تهدیدات ماقبل تاریخی، خوب عمل کرد. دشمن اصلی شما در بازی، ولاسیرپترهای فراوانی هستند که با آنها زیاد برخورد میکنید، اما ترانادانها، تریزینوسورها و صدالبته تیرانوسوروسها هم هستند که ماموریت رجینا را سختتر میکنند.
با ابن حال، برنامههایی برای اضافه کردن تریسراتوپسها و آنکیلوسورها به عنوان گونههایی دیگر از دشمنان به بازی وجود داشت، اما این دایناسورها در همان مراحل اولیه توسعه بازی حذف شدند. جالب میشد اگر میدیدیم میکامی با این دایناسورها در بازی چه میکرد.
شینجی میکامی برای به کمال رساندن حس ترس در بازی، نهایت تلاشش را کرد داینو کرایسیس تا جای ممکن خوب بهنظر برسد. Resident Evil 2 پلیاستیشن را تا مرزهای خودش پیش برد، ولی Dino Crisis موتوری (انجین) کاملاً جدید خلق کرد تا به واقعی بودن چیزها تا حد ممکن کمک کند. یک مثال بارز از این موضوع در تیرانوسوروس دیده میشود که بزرگترین تهدید و Boss آخر بازی است. مدل این هیولا که در زمان خودش یک شاهکار واقعی بود، از ۵۰۰ پولیگان ساخته شده که تا حد امکان، به واقعی بودن کمک کند.
اگر کسی میخواست از داستان رجینا و دیلان در Dino Crisis 2 چیزهای بیشتری دستگیرش شود، منطقی بود برای گرفتن جوابهایشان به داینو کرایسیس ۳ مراجعه کنند. به جای آن، دنباله این بازی در ایکسباکس، بیشتر شبیه یک ریبوت با مجموعهای از شخصیتهای جدید است. با در نظر گرفتن این نکته، عملاً یک بازی داینو کرایسیس دیگر به شکل Gun Survivor 3: Dino Stalker وجود دارد.
این مجموعه بازی که برای آن باید از اسلحه فیزیکی کنسول بازی استفاده میکردید، معمولاً مجموعه رزیدنت اویل را در خود دارد، اما Dino Stalker به Dino Crisis بر میگردد و سعی میکند برای داستان شخصیتهای آن، تصویری روشن خلق کند و همه اینها همزمان با انتظار مردم برای داینو کرایسیس ۳ رخ داده است.
بر خلاف انتظار، با اینکه ممکن است فرانچایز Dino Crisis در حال حاضر منقرض شده باشد، شخصیت اصلی این مجموعه یعنی رجینا (که در حقیقت یک اسم مستعار مخفی است)، در تعدادی از بقیه عناوین کپکام حضور داشته و به شیوههای جالبی به او ادای احترام شده است.
هم Resident Evil 3: Nemesis و هم Dead Rising 3 لباسهای رجینا را به عنوان یک کاستوم اضافه برای شخصیتهای بازی در نظر گرفتهاند. رجینا در مجموعه بازی کراساور نقشآفرینی Namco x Capcom حضور پررنگتری داشت، بازیای که حتی یک اکشنفیگور از او از طریق این فرانچایز جداگانه منتشر شده بود.
داینو کرایسیس ۳ یک بازی پیشرفته است که در فضا و صدها سال در آینده جریان دارد، اما طرح اصلی برای این بازی با نسخههای قبلی آن هماهنگی بیشتری داشت. طرح اولیه درباره یک بازی شامل پناهگاهی زیرزمینی بود که در آن انسانها باید با ترس و وحشت زندگی کنند، چرا که دنیای روی زمین تحت فرمانروایی دایناسورها است. ولی بعد از وقایع ۱۱ سپتامبر، کپکام میخواست از یک بازی با محوریت کلانشهری تخریبشده فاصله بگیرد. شینجی هیگوچیو ماکوتو کامیا به فرآیند تولید بازی ملحق شدند و چشمانداز این دنباله بهآهستگی تغییر کرد.
عجیب نیست اگر بین بازیهای ویدئویی، کامیکها و انیمهها یک کراساور باشد که اغلب در آن داستان بازی دور از همه این رسانهها، بازتعریف میشود. داینو کرایسیس به سطح بالایی از معروفیت رسید که از بازی اول، یک مجموعه کامیک شش شمارهای از هنگکنگ اقتباس شد. این مجموعه مصور از محتوای بازی کمی فاصله میگیرد، اما اقتباسی رضایتبخش از فصل اولِ داستان رجینا است. این کامیک راهی جالب برای تجربه کردن وقایع اولین بازی است، بهخصوص برای آنهایی که هیچوقت فرصتی برای بازی کردن آن نداشتند.
در تلاش برای خلق جنبههای هنری متفاوت در بازیهای Dino Crisis، شینجی میکامی برای خلق نشانههای بازی، به The Lost World: Jurassic Park و Aliens رجوع کرد. علاوه بر این فیلمهای اکشن و ترسناک که منبع الهامی برای داستان و محیط بازی بودند، بعد از داشتن نگاهی به مانگا Cyber Blue و با هدف شخصیتپردازی بهترِ رجینا و همراهش به عنوان شخصیتهای اصلی بازی، دیالوگهای بازی بازنوشته شدند. در اقدام جالب دیگری هم طی توسعه Dino Crisis ، ویرایشگر استوریبرد بازی یعنی شینجی هیگوچی به انیمه Sayonara Jupiter! نگاه کرد تا برای یک ایستگاه فضایی قابل تبدیل، ایده پیدا کند.
طرفداران Dino Crisis مشتاق یک عنوان جدید در این مجموعه یا یک بازسازی از آن بودند، چیزی شبیه به همان چیزهایی که برای فرانچایز Resident Evil رخ داد. با این وجود، یک بازی داینو کرایسیس دیگر هم وجود دارد که خیلی از مردم حتی از وجود آن خبر ندارند. Crisis: Dungeon in Chaos که همزمان با داینو کرایسیس ۳ برای ایکسباکس منتشر شد، یک بازی موبایلی اول شخص در سبک تیراندازی ساختهشده در سال ۲۰۰۳ است. مرکز توجه بازی Third Energy و Rampaging Dinosaurs است، اما داستانی سطحی دارد. متاسفانه این بازی نتوانست در احیای علاقهها به این مجموعه کار خاصی بکند و از ریشههای وحشت خود یک قدم فاصله دارد.
آخرین ویرایش: