ما درین مقاله، از هر کنسول، چندین بازی را از لحاظ گرافیکی، برگزیدیم و آنها را از چهارجنبه بررسی کردیم و از هر جنبه، یک برنده را برای شما معرفی خواهیم کرد.
جنبههای برگزینش عبارتند از:
الف) Playstation
متال گیر سالید نه تنها از لحاظ داستان برتر بود، بلکه گرافیک برتری در آن زمان داشت. محیط واقعی، کاراکترهایی با جزئیات صحیح (برعکس اکثر بازیهای آن زمان)، کاتسینهایی سینمایی و با جزئیات، تمام اینها متال گیر سالید را یک قدم جلوتر از زمان خود، از لحاظ گرافیکی، گذاردند و همچنین، بازیهای دیگر به متعاقب متال گیر سالید رفتند، بنابراین انتخاب ما مسلما MGs خواهد بود.
داستانی حماسی نبود که FFVII را محبوب و برتر ساخت، رندر و شیدینگ زیبایی بود که به بازی حسی میان 2 بعدی و 3 بعدی میداد، نزدیک به آن چیزی که در این نسل شاهد آن هستیم نیز درین امر کارگر بود. اما این عمل در قدیم، به سختی انجام میپذیرفت، مخصوصا برای یک بازی که 40 دقیقه کاتسین بصورت FMV داشت و افکتهای آن نیز بسیار جالب توجه بودند. Square Enix در آن زمان نیروی زیادی روی بازی گذاشته بود، و تیم گرافیکی بازی توانستند که گرافیکی نزدیک به داستان بازی تهیهکنند که به نوبهی خود قابل تحسین است.
نمیتوانیدتصور کنید که این بازی، چگونه با بیتوجهی ساخته شده بود. در یک زمان کم، سرمایه ی کم، پشتیبانی قلیل، و... که تنها بازی را با عناون سیمپسونهای معروف بروی آن امیدوارکننده میساخت. فریمریت کم، حرکت کاراکترهای سریع و بی جزئیات، تنها دو مورد شکایت از گرافیک بازیست. حتی قالب اصلی بازی هم مشکل دارد، کشتیگیری و سیمپسونها؟ عاقلانه نیست.
ب) Sega Saturan
Virtua Fighter 2 بازیای بود که فیالحقیقه مترصد را دچار شگفتی میکرد، چه زمان عرضه روی آرکید و چه وقتی که روی ساتوران عرضه شد، بدون اینکه فریم آن در کنسول افت کند، و همواره روی 60 میماند. فیالواقع نزدیکی نسخهی کنسول با نسخهی آرکید ما را به انتخاب این بازی واداشت.
از عکسی که بالا قرار داده شده علت این انتخاب را درمیابید. بعلت اینکه بازی از لحاظ گیمپلی ساده بود، ( پنزر درگون یک بازی On-Rail Shooter است)، سازندگان وقت بیشتری روی گرافیک گذارده و با کارکترهای جالب توجه و تازه، دیوها و موجودات جدید، بازیکننده را شگفت زده کردند.
یک فیلم مذخرف، بازیای مذخرف خواهد داشت. هرچند عنوان Street Fighter را داشته باشد. اسپرایتهای این بازی، از کاراکترهای واقعی فیلم مدلبرداری گشته بودند که سرعت کمی داشتند و با محیط مچ نمیشدند و انسان را خسته میکردند. و خود محیطها نیز بسیار بسیار از زمان عقب بودند. ازین اشتباهات زیاد در بازیهای سبک فایتینگ به وجود میآید، همسان این بازی، Mortal Kombat The Movie روی Sega Master System بود.
جنبههای برگزینش عبارتند از:
1- به یاد ماندنی ترین جهش گرافیکی (تازه بودن گرافیک، بطوری که بازیهای دیگر را کاملا تحت شعاع قرار بدهد)
2- برتری تکنیکی (سازگاری با سخت افزار، استادکاری در تمامی جنبه های تکنیکی و فنی)
3- ابداع و نوآوری (زیبایی هنری)
4- بدترین گرافیک (گرافیک بد، از هر لحاظ)
این مقاله در چندین قسمت، ارائه خواهد گشت و در هر قسمت، ما برای 2 کنسول بررسی خواهیم داشت.2- برتری تکنیکی (سازگاری با سخت افزار، استادکاری در تمامی جنبه های تکنیکی و فنی)
3- ابداع و نوآوری (زیبایی هنری)
4- بدترین گرافیک (گرافیک بد، از هر لحاظ)
الف) Playstation
1- بهترین جهش گرافیکی
Metal Gear Solid
عرضه: 1998
عرضه: 1998
متال گیر سالید نه تنها از لحاظ داستان برتر بود، بلکه گرافیک برتری در آن زمان داشت. محیط واقعی، کاراکترهایی با جزئیات صحیح (برعکس اکثر بازیهای آن زمان)، کاتسینهایی سینمایی و با جزئیات، تمام اینها متال گیر سالید را یک قدم جلوتر از زمان خود، از لحاظ گرافیکی، گذاردند و همچنین، بازیهای دیگر به متعاقب متال گیر سالید رفتند، بنابراین انتخاب ما مسلما MGs خواهد بود.
2- برتری تکنیکی
Tekken 3
تاریخ عرضه: 1998
یکی از تنها بازیهایی که در وضوح تصویر حداکثر کنسول Playstation اجرا میشد، یعنی 480×640، این بازی بود. شاید کمی مشکلات فنی در آن بود، اما فریمریت بالای بازی، زمان لود کم و برتریهای تکنیکی دیگری که Tekken 3 در یک کنسول خانگی را، تبدیل به نسخهی همسانش روی آرکید میکرد، ما را به این انتخاب واداشت.تاریخ عرضه: 1998
3- ابداع و نوآوری
Final Fantasy VII
تاریخ عرضه: 1997
تاریخ عرضه: 1997
داستانی حماسی نبود که FFVII را محبوب و برتر ساخت، رندر و شیدینگ زیبایی بود که به بازی حسی میان 2 بعدی و 3 بعدی میداد، نزدیک به آن چیزی که در این نسل شاهد آن هستیم نیز درین امر کارگر بود. اما این عمل در قدیم، به سختی انجام میپذیرفت، مخصوصا برای یک بازی که 40 دقیقه کاتسین بصورت FMV داشت و افکتهای آن نیز بسیار جالب توجه بودند. Square Enix در آن زمان نیروی زیادی روی بازی گذاشته بود، و تیم گرافیکی بازی توانستند که گرافیکی نزدیک به داستان بازی تهیهکنند که به نوبهی خود قابل تحسین است.
4- بدترین گرافیک
Simpsons Wrestling
تاریخ عرضه: 2001
تاریخ عرضه: 2001
نمیتوانیدتصور کنید که این بازی، چگونه با بیتوجهی ساخته شده بود. در یک زمان کم، سرمایه ی کم، پشتیبانی قلیل، و... که تنها بازی را با عناون سیمپسونهای معروف بروی آن امیدوارکننده میساخت. فریمریت کم، حرکت کاراکترهای سریع و بی جزئیات، تنها دو مورد شکایت از گرافیک بازیست. حتی قالب اصلی بازی هم مشکل دارد، کشتیگیری و سیمپسونها؟ عاقلانه نیست.
ب) Sega Saturan
1- به یادماندنی ترین جهش گرافیکی
Nights into Dreams
سال عرضه: 1996
این بازی، به علل زیادی، از جمله ریتم گیمپلی، کنترل آنالوگ، و مهمتر از همه، گرافیک زیبا، به یاد همه مانده است. به جز دو بعدی بودن آن، حس آزادیای که گرافیک بازی به انسان القاء میکرد، آنرا برتر و به یادماندنی، و نمونهی بازیهای دیگر میساخت.سال عرضه: 1996
2- برتری تکنیکی
Virtua Fighter 2
سال عرضه: 1995
سال عرضه: 1995
Virtua Fighter 2 بازیای بود که فیالحقیقه مترصد را دچار شگفتی میکرد، چه زمان عرضه روی آرکید و چه وقتی که روی ساتوران عرضه شد، بدون اینکه فریم آن در کنسول افت کند، و همواره روی 60 میماند. فیالواقع نزدیکی نسخهی کنسول با نسخهی آرکید ما را به انتخاب این بازی واداشت.
3- ابداع و نوآوری
Panzer Dragon
سال عرضه: 1995
سال عرضه: 1995
از عکسی که بالا قرار داده شده علت این انتخاب را درمیابید. بعلت اینکه بازی از لحاظ گیمپلی ساده بود، ( پنزر درگون یک بازی On-Rail Shooter است)، سازندگان وقت بیشتری روی گرافیک گذارده و با کارکترهای جالب توجه و تازه، دیوها و موجودات جدید، بازیکننده را شگفت زده کردند.
4- بدترین گرافیک
Street Fighter the Movie
سال عرضه: 1995
سال عرضه: 1995
یک فیلم مذخرف، بازیای مذخرف خواهد داشت. هرچند عنوان Street Fighter را داشته باشد. اسپرایتهای این بازی، از کاراکترهای واقعی فیلم مدلبرداری گشته بودند که سرعت کمی داشتند و با محیط مچ نمیشدند و انسان را خسته میکردند. و خود محیطها نیز بسیار بسیار از زمان عقب بودند. ازین اشتباهات زیاد در بازیهای سبک فایتینگ به وجود میآید، همسان این بازی، Mortal Kombat The Movie روی Sega Master System بود.