نسخه اصلی Resident Evil 4 برای همیشه یکی از مهمترین بازیهای رایانهای تاریخ خواهد بود و استانداردِ بازیهای ژانر تیراندازی سوم شخص مدرن را تعیین خواهد کرد.بازی Resident Evil 4 که اغلب از آن به عنوان تأثیرگذارترین بازی رایانهای دهه ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ یاد میشود، با زاویه دوربین از پشت سر (یا همان زاویه از روی شانه) و تیراندازیهای دقیق و سریع خود، ژانر تیراندازی سوم شخص را از نو تعریف کرد. بعداً بازیهای تیراندازی سوم شخص زیادی با الهام از رزیدنت اویل ۴ ساخته شدند، اما این Resident Evil 4 بود که به خاطر ترکیب بینقص خود از نبردهای سوم شخص و مشخصههای ژانر بقا-وحشت، همچنان به عنوان یکی از بهترین بازیهای تمام تاریخ شناخته میشود.
رزیدنت اویل ۴ در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۵ منتشر شد و با تحسین تعداد زیادی از منتقدان روبرو شد. این بازی با انتشار مجدد در قالب یک نسخه HD بر روی کنسولهای مدرن و همچنین نسخه بازسازیشده که قرار است در مارس ۲۰۲۳ منتشر شود، در دسترس همه مخاطبان قرار دارد. با این که این بازی یک مسیر کاملاً متفاوت از عناوین قبلی Resident Evil را در پیش گرفته بود، اما خیلیها آن را به خاطر کارگردانی شجاعانهاش تحسین کردند.
استفاده از زاویه دوربین از پشتِ سر، باعث توجه مداوم به دشمنان و محیطها میشد و کاری میکرد بازیبازها در دنیای درون بازی غرق شوند و همین باعث شد تا Resident Evil 4 چشمانداز بازیهای تیراندازی سوم شخص مدرن را تغییر دهد. علاوه بر این موارد، تمرکز Resident Evil 4 بر روی هدفگیری دقیق باعث شکلگیری سبک جدیدی از مبارزه شد که بازیبازها را به اتخاذ روشی آگاهانهتر و دقیقتر در تیراندازی تشویق میکرد.
استفاده Resident Evil 4 از نمای دوربین از پشت سر، در ترکیب با جلوههای بصری بهتر آن، آغازگر سبک جدیدی شد که به بازیباز این امکان را میداد تا همه اتفاقات بازی را از چشم شخصیت خود ببینند. با گذاشتن دامنه دید بیشتر در اختیار بازیباز، کپکام سعی کرد از گوشه و کنارهای تنگ و باریک عناوین قبلی Resident Evil فاصله بگیرد و بیشتر روی محیطهای وسیع و گستردهای متمرکز شود که در آنها، دشمنان از همه جهت به سمت بازیباز هجوم میآورند. برای جبران کردن میدان دید وسیعتر بازیباز،RE4 اغلب دشمنان را به صورت دستهای به سراغ بازیباز میفرستد و او را مجبور میکند تا با واکنشهای سریع و دقت بیشتر در تیراندازی، بتواند با موفقیت بر این حجم عظیم از تهدیدات غلبه کند.
هدفگیری دقیق، به مکانیسمهای تیراندازی رزیدنت اویل ۴ عُمقی باورنکردنی میبخشد و بازیباز را مجبور میکند برای به حداکثر رساندن کارایی سلاحهای خود،گلولههایش را هدر ندهد. همین آزادی در هدفگیری، باعث میشود بسته به شلیک بازیباز به نقاط مختلف بدن زامبیها، اتفاقات مختلفی بیفتد. مثلاً بازیباز میتواند با شلیک به دستهای دشمن، او را خلع سلاح کند یا با شلیک به پاهای او، از جلو آمدنش جلوگیری کند. هد شات کردنِ دشمن هم به بازیباز این فرصت را میدهد که با چاقو به دشمن حمله کند؛ این حمله هم باعث هدر نرفتن مهمات او میشود و از طرفی هم باعث آسیب Area-of-effect میشود که روشی عالی برای کنترل تودهای از دشمنان است.رزیدنت اویل ۴ با ترکیب زاویه دید از روی شانه و هدفگیری دقیق، نسل جدیدی از بازیهای ژانر تیراندازی سوم شخص را به دنیا معرفی کرد. زاویه دوربین از پشت سر هنوز هم استاندارد بازیهای کامپیوتری برای هدفگیری دقیق است و تقریباً در تمام بازیهای تیراندازی سوم شخص منتشرشده بعد از رزیدنت اویل ۴ وجود دارد.
پایه و اساس بازیهایی مانند Uncharted از کمپانی Naughty Dogs و Gears of War از استودیو Epic Games بر پایه این سبک قرار دارد که در آن از یک دوربین با زاویه باز در حین گشتگذار در بازی استفاده میشود و دوربین با نمایِ از پشت سر، صرفاً برای هدفگیری دقیق در نظر گرفته شده است. علاوه بر این بازیها، چند بازی از ژانرهای دیگر نیز از زاویه دید Resident Evil 4 الهام گرفتند که میتوان از بین آنها به بازیهای The Legend of Zelda: Breath of the Wild اشاره کرد که از زاویه دوربین پشت سر برای انواع هدفگیریهای دقیق مثل پرتاب تیرِ کمان یا پرتاب سلاحهای تیز مثل چاقو استفاده میکرد.
با این که Resident Evil 4 پایهگذار بازیهای تیراندازی سوم شخص بود که بعدها عرضه شدند، اما همچنان توانست سبک گیمپلی خودش را به مرحله کمال برساند و خودش را در جایگاه یکی از بهترینهای بازیهای خلقشده در تاریخ بنشاند. Resident Evil 4 در باطن یک بازی اکشن است، اما چند عنصر بازیهای کلاسیک ژانر بقا-وحشت را در ساختار خود حفظ میکند، عناصری نظیر مدیریت منابع و قابلیت حرکت محدود. در رزیدنت اویل ۴، مهمات منبعی هستند که ارزش بسیار بالایی دارند، یعنی این که بازیباز باید گلولههای خود را هدر ندهد و از تمام مکانیزمهای بازی استفاده کند تا بدون از دست دادن منابعش، بتواند انبوه دشمنان را از بین ببرد. علاوه بر این موارد، Tank controlهای بازی رزیدنت اویل ۴، بازیباز را مجبور میکند در موقعیتی قرار بگیرد که خطر آسیب دیدن را به حداقل برساند و در عین حال قدرت شلیک سلاحهای خود را حداکثر کند.
بازی Resident Evil 4 همیشه یکی از با اهمیتترین بازیهای نسل خود باقی خواهد ماند و راه را برای تعداد بیشماری از مجموعههای مورد تحسین منتقدان هموار میکند تا جای پای او بگذارند. رزیدنت ایول ۴ نه تنها سبک تیراندازی سوم شخص را از نو تعریف کرد، بلکه تقریباً بر همه انواع دیگر ژانرهای بازیهای رایانهای هم تاثیر گذاشت. مهم نیست که آیا کپکام میتواند در بازسازی سال ۲۰۲۳ خود از Resident Evil 4 موفق به بهبود نسخه اصلی شود یا نه، هیچ چیز و هیچ کس نمیتواند تاثیری را که نسخه اصلی Resident Evil 4 بر دنیای بازیهای رایانهای گذاشته است کمرنگ کند.