
صنعت بازی های رایانه ای بر روی ایده های بزرگ، شانس و تلاش های زیاد ساخته شده است.آقای Mark Cerny سی سال گذشته زندگی خود را صرف گیمینگ کرده است و بازی هایی ساخته اند که ما با آنها بزرگ شده ایم.او در گذشته ای دور بر روی عناوینی نظیر Marble Madness, Missile Defense 3D, the classic California Games کارکرده است تعداد زیادی بازی دیگر نظیر بعدها ارائه کرد.آقای Cerny به عنوان یک برنامه نویس کار خود را آغاز کرد و پس از ترقی های مختلف هم اکنون یکی از برترین مشاوران صنعت بازی سازی تبدیل شده است.Mark Cerny شکل تازه ای به صنعت بازی ها داده است و جامعه گیمینگ سود زیادی از کارهای او برده است.

Mark Cerny در اولین بازی خود طراحی و تهیه کنندگی را برعهده داشت و نام این بازی Disruptor که یک شوتر در زمان آینده بود و پس از انتشار بر روی اولین PlayStation محبوبیت خوبی کسب کرد.این درحالی بود که بازی های خوب شوتری برای کنسول ها عرضه نشده بود و Disruptor یک فرصت عالی به شمار می رفت.خیلی از ما آقای Cerny را با سری بازی Crash Bandicoot می شناسیم.بازی پلتفرمر تک نفره که برای PlayStation عرضه شده بود.پس از عرضه سه عنوان پلتفرمر دیگر او Crash Bash را نیز برای سری محبوب Crash معرفی کرد.برخی از گیمرها ممکن است بازی های او نظیر Spyro و Jak and Daxter, و Ratchet and Clank را نیز به یاد آورند.او لیست بزرگی از بازی های بسیار خوب دارد که نقش کم رنگی در آنها ایفا نکرد و در دیگر بازی ها نیز به بقیه کمک کرد.
داشتن چنین فردی با این سابقه برای صنعت گیم یک نعمت است.صنعتی با رقابت بالا که در آن خیلی از کمپانی و بازی سازان خوب دیگر سهم عادلانه خود را ندیدند.Mark Cerny کنار نکشید و تنها به کمک هایش، بلکه با ایدلوژی که در صنعت بازی ها ارائه می کند بسیار موثر است.در سال 2004 آقای Mark Cerny توانست جایزه خود را از International Game Developers Association بابت زحماتش دریافت کند.دریافت این جایزه تعجب آور نیست! او در اواسط 1970 به عنوان یک نوجوان و همراه برادرش بر روی یک عنوان سه بعدی RPG کار می کرد اما متاسفانه نتوانستند آن را تمام کنند.

یکی از دلایلی که این بازی ساخته نشد این است که وقتی دو نفر دست در ساخت یک بازی ببرند نتیجه مناسب نخواهد بود.تکنولوژی نیز آن زمان در زمینه 3D پیشرفت نداشت.با توجه به این وضعیت و چنین پسر نوجوانی میشد فهمید که او چه آینده درخشانی خواهد داشت.در 17 سالگی به کار در Atari مشغول شد و در سال 1994 به استدیو بازی سازی Universal راه پیدا کرد.نام و مقامی برای خود دست و پا کرد و بعدها به کارهایش لیاقت خود را ثابت کرد.
عرضه Crash Bandicoot در بازار انفجاری به راه انداخت به طوری که یکی از محبوب ترین و بهترین بازی های PS شد.او بعدها در ساخت بازی های کنسول PlayStation 2 کمک شایانی کرد.
او ایده ای را ارائه کرد که دیگر بازی سازان پس از هزینه های هنگفت و تلاش های فراوان تازه نفهمند که کارشان یک عنوان ضعیف بوده و این مدت در حال ادامه آن به همان وضعیت بودند.آنها کمی فراتر از دموهای تکنیکی بودند که مردم نمی بایست می دیدند و این پیش نمایش اجازه می داد که سازندگان و تهیه کنندگان متوجه شوند کدام قسمت از بازی آنها کار می کند و کجا کار نمی کند.
دید او و ایده هایش در صنعت باعث شکل گیری کنسول هایی نظیر PlayStation 3 به طور مستقیم بود.بازی هایی نظیر Killzone و Resistance باعث محبوبیت او شد.او باعث شد PS3 به رقابت PC ها در ضمینه گرافیک و 3D برود که در نتیجه اگر PS3 بهتر نبود، حداقل برابر با PC بود.او هم اکنون با سونی بر روی کنسول نسل هشتم این کمپانی یعنی PS4 و یک بازی با نام Knack کار می کند.

او به عنوان یکی از معماران مطرح PS4 سونی حساب می شود و نقش مهمی در پیشرفت این کنسول داشته است.آقای سرنی از سال ها قبل با بازی سازان در مشورت بوده است تا ایده های آن را در مورد PS4 بداند.او ایده های خودش را با جامعه گیمرها در میان می گذارد و ایده هایی که توسط بازی سازان و جامعه پذیرفته نمی شود را به خاطر خواهد سپرد.او از سفرهای طولانی و ملاقات با افراد گوناگون می گوید.او همچنین به خاطر کارهایش نظرات منفی و بووووووو کشیدن های مختلف از سوی سازندگان دریافت کرد.

او به جای قبول کردن این کارها به عنوان توهین و تمسخر، آنها را به عنوان عشق به بازی ها تکنولوژی می بیند و شانسی برای بهتر شدن موارد مختلف می داند.
برخی کمپانی ها و بازی سازها صنعت گیم را به عنوان یک سرگرمی ساده و پول در آوردن نگاه می کنند، درحالی که Cerny آن را یک روش زندگی،بخشی از شخصیت یک نفر می می داند که این عادت خود را تعریف می کند.
Mark Cerny تاثیر کمی بر روی صنعت گیم نداشت و این صنعت به افراد بیشتری حتی با نصف استعداد او نیاز دارد.تا زمانی که کمپانی ها ارزش واقعی بازی ها و عناوین بزرگ را بدانند، این افرادی نظیر Mark Cerny هستند که رویاها را به حقیقت می پیوندند تا ما لذت ببریم
Gamingbolt