چرا بازی های ایرانی کمتر موفق می‌شوند؟

ps4 only

کاربر سایت
سلام دوستان خوبید؟
برای من سوال بزرگی پیش آمده
اینکه چرا بازی های ایرانی کمتر به دستاورد خوبی میرسند
میخواستم بپرسم به عنوان گیمر یا بازیسازی یا هر علاقه ای ک دارید
چه دلایلی ممکنه براتون باشه که یک بازی ایرانی رو باارزش ندونید؟
تقلید؟
ایده های تکراری؟
کمبود محتوا؟
گرافیک؟
داستان؟
و .....
 
کمبود بودجه و حمایت، اگرم حمایت شه بازی حتما باید طبق یه سری چهارچوب که هممون میدونیم چیَن ساخته شه که گند میخوره به کل بیس بازی
یه دلیل دیگش هم به نظرم اینه یه تیم 4 5 نفره میخواد بازی بسازه در حد ویچر 3 :/
 
کمبود بودجه و حمایت، اگرم حمایت شه بازی حتما باید طبق یه سری چهارچوب که هممون میدونیم چیَن ساخته شه که گند میخوره به کل بیس بازی
یه دلیل دیگش هم به نظرم اینه یه تیم 4 5 نفره میخواد بازی بسازه در حد ویچر 3 :/
آره یا الگوی بازیسازی خیلی ها سری بازی های کالاف هست
 
  • Like
Reactions: che-jaleb
چون دست کم گرفته میشن
من از ایام قدیم در کنار بازی ها روز رو pc بازی میکردم هم بازیا ایرانی

بعضی بازیا ایرانی کم و کاستی ها فراوانی داشتن
اما بعضی بازیا ایرانی واقعا عالی بودن
اما با بی مهری رو به رو شدن

? مثلا بازی شبان یک نمونه بارزش بود
واقعا عالی بود یه تجربه دوست داشتنی که داشتم
? اما انقدر فروش نرفته بود مغازه تو ولیعصر هر بازی 500 تومن می‌فروخت بازم کسب نمیخرید

final_LQ_logo_persian.jpg


در صورتی که سایت ها خارجی مثل
adventureclassicgaming.com
بازی بررسی کرده بود به بازی 4 از 5 داده بود

این یک نمونه از هزاران نمونه بود
یا بازی ارتش فرازمینی و ......

?⭐ حالا جالب اینجاست هموطنان گیمر ایرانی میرن برا بازی خارجی indie در حد آتاری یهو 30 دلار میده
اما برا یه بازی خوب ایرانی حتی 5000 تومنم نمیدن

طرف برا بازی VVVVVV تو استیم 5 دلار داده بود
صد رحمت به بازی آتاری
عکس از بازی

220px-VVVVVV_-_The_Tomb_of_Mad_Carew.png
 
چون دست کم گرفته میشن
من از ایام قدیم در کنار بازی ها روز رو pc بازی میکردم هم بازیا ایرانی

بعضی بازیا ایرانی کم و کاستی ها فراوانی داشتن
اما بعضی بازیا ایرانی واقعا عالی بودن
اما با بی مهری رو به رو شدن

? مثلا بازی شبان یک نمونه بارزش بود
واقعا عالی بود یه تجربه دوست داشتنی که داشتم
? اما انقدر فروش نرفته بود مغازه تو ولیعصر هر بازی 500 تومن می‌فروخت بازم کسب نمیخرید

final_LQ_logo_persian.jpg


در صورتی که سایت ها خارجی مثل
adventureclassicgaming.com
بازی بررسی کرده بود به بازی 4 از 5 داده بود

این یک نمونه از هزاران نمونه بود
یا بازی ارتش فرازمینی و ......

?⭐حالا جالب اینجاست هموطنان گیمر ایرانی میرن برا بازی خارجی indie در حد آتاری یهو 30 دلار میده
اما برا یه بازی خوب ایرانی حتی 5000 تومنم نمیدن
خب دلیل چیه ک پول نمیدن یا حمایت نمیکنند؟ چون اسم سازنده ایرانی داره یا ؟
بازی هایی ک مثال زدید واقعا خوب بودن و اگر حمایت میشدن در حال حاضر نتایج قدرتمندی رو میدیدیم
 
  • Like
Reactions: che-jaleb
ما بازیساز هستیم و تازه شروع کردیم
این سوال هم برای همین بود
پرسیدم از یک جامعه گیمر که چرا و چرا و چرا؟
چی بسازیم طرفدار پیدا میکنه؟ چی بسازیم حمایت میشه؟
 
  • Like
Reactions: che-jaleb
خب دلیل چیه ک پول نمیدن یا حمایت نمیکنند؟ چون اسم سازنده ایرانی داره یا ؟
بازی هایی ک مثال زدید واقعا خوب بودن و اگر حمایت میشدن در حال حاضر نتایج قدرتمندی رو میدیدیم

چون مرغ همسایه غازه
و چون سازنده ایرانیه دوست دارن مفتی به دستش بیارن

دیگه حساب کن قدیم من آلبوم موسیقی رضا یزدانی خریدم
که کلی کاور داشت و طراحی
و کاور جوری بود مثل دفترچه باز میشد
غیر از دیسک موسیقی یه دیسک ویدیو هم داشت
خریدم 3000 تومن
داداش خودم می‌گفت می‌رفتی آلبومشو دانلود میکردی چرا پول دادی خریدی
در صورتی که 3000 تومن پول پفک بود
 
  • Like
Reactions: ps4 only
ما بازیساز هستیم و تازه شروع کردیم
این سوال هم برای همین بود
پرسیدم از یک جامعه گیمر که چرا و چرا و چرا؟
چی بسازیم طرفدار پیدا میکنه؟ چی بسازیم حمایت میشه؟

بازی ارتش فرازمینی ببین
بازی خوبیه تو سبک fps

تو همین فروم یه سری طرفداری از بازیش میکردن میگفتن عالیه می‌خریم
یه سری مسخره میکردن معلوم نبود فازشون چیه و هدف از خلقتشون چی بوده و خود شیفتگی تبر تیر
البته دسته دوم هم کم نبودن
 
  • Like
Reactions: saeedir
به نظرم میتونه مشکل از مارکتینگ بسیار ضعیف و نبود بستر مناسب جهت عرضه هم باشه (حالا الان استیم خیلی بهتر شده برای عرضه بازی، قبلا با گرین لایت حسابی داستان بود عرضه شدنش)( هیولا هم هست ولی متاسفانه تحویل گرفته نشده، با اینکه مشکلات زیادی هم داره ولی برای بازیهایی که فقط بازار هدفشون داخله خیلی پلتفرم مناسبی میتونه باشه هر چند که همین بازار هدف داخل کلا ایدئولوژیش از بیخ اشتباست)
مثلا خیلی از بازیها قبلا توی سوپر مارکت و لوازم تحریر برای فروش گذاشته میشد که تمام تبلیغات بازی هم یه پوستر بود که نه آرت بازی توش معلوم بود نه گیمپلی نه چیز خاصی، تازه این پوستر و بنر توی سطح شهر واسه یه سری بازی خاص بود مثل ارتش های فرازمینی و گرشاسب که بودجه و تیم بزرگتری داشتن نسبتا وگرنه صدها بازی عرضه شده بدون اینکه خیلی از ما ها حتی همین الانشم روحمون ازشون خبردار باشه.
الان واسه موفقیت اولین چیز به نظرم اینه که بازار هدف بین الملل باشه نه داخل بعدشم بیخیال ساخت بازی AAA بشیم فور گاد سِیک :/ والا که هر چی بازی موفق داریم توی عرصه بین الملل ایندی و جمع و جور ولی خلاقانن، مثل انگاره و فرزندان مورتا
 
چون مرغ همسایه غازه
و چون سازنده ایرانیه دوست دارن مفتی به دستش بیارن

دیگه حساب کن قدیم من آلبوم موسیقی رضا یزدانی خریدم
که کلی کاور داشت و طراحی
و کاور جوری بود مثل دفترچه باز میشد
غیر از دیسک موسیقی یه دیسک ویدیو هم داشت
خریدم 3000 تومن
داداش خودم می‌گفت می‌رفتی آلبومشو دانلود میکردی چرا پول دادی خریدی
در صورتی که 3000 تومن پول پفک بود
آخ دقیقا برا محسن چاووشی خودم خریدم و خیلی هم لذت بردم
 
  • Like
Reactions: che-jaleb
به نظرم میتونه مشکل از مارکتینگ بسیار ضعیف و نبود بستر مناسب جهت عرضه هم باشه (حالا الان استیم خیلی بهتر شده برای عرضه بازی، قبلا با گرین لایت حسابی داستان بود عرضه شدنش)( هیولا هم هست ولی متاسفانه تحویل گرفته نشده، با اینکه مشکلات زیادی هم داره ولی برای بازیهایی که فقط بازار هدفشون داخله خیلی پلتفرم مناسبی میتونه باشه هر چند که همین بازار هدف داخل کلا ایدئولوژیش از بیخ اشتباست)
مثلا خیلی از بازیها قبلا توی سوپر مارکت و لوازم تحریر برای فروش گذاشته میشد که تمام تبلیغات بازی هم یه پوستر بود که نه آرت بازی توش معلوم بود نه گیمپلی نه چیز خاصی، تازه این پوستر و بنر توی سطح شهر واسه یه سری بازی خاص بود مثل ارتش های فرازمینی و گرشاسب که بودجه و تیم بزرگتری داشتن نسبتا وگرنه صدها بازی عرضه شده بدون اینکه خیلی از ما ها حتی همین الانشم روحمون ازشون خبردار باشه.
الان واسه موفقیت اولین چیز به نظرم اینه که بازار هدف بین الملل باشه نه داخل بعدشم بیخیال ساخت بازی AAA بشیم فور گاد سِیک :/ والا که هر چی بازی موفق داریم توی عرصه بین الملل ایندی و جمع و جور ولی خلاقانن، مثل انگاره و فرزندان مورتا
جمله آخر ک گفتی طرف AAA نریم بشدت موافقم!
کمال گرایی خر است.
برای بازی های ک میخوایم بسازیم هم کلی برنامه داریم ولی میترسیم!
میترسیم ک همه اینا هدر بره و بازار داخلی اهمیتی قائل نشه
کافه بازار اصلا برای بازیساز ها مناسب نیست
هیولا شناخته شده نیست
استیم و جاهای دیگه تحریمه
 
دوستان دیگر نظری یا صحبتی ندارند ؟
دوست عزیز امیدوارم ناراحت نشید اما اصلی ترین نکته اینه که
ایا شما و تیمتون مهارت های کافی بازی سازی رو دارید ؟ علاقه به تنهایی نمیتونه باعث موفقیت بشه
ایا تیمتون توانایی کار گروهی رو داره ؟ اگر همه بخوان بصورت پاره وقت تو تیم فعالیت کنن هماهنگی زمانبندی کار خیلی مشکلی میشه
ایا به مسائل حقوقی کار گروهی و تقسیم وظایف و سود فکر و صحبت کردید ؟
بازی قرار هست فقط در ایران بفروش برسه یا نه ؟ اگر برنامه فقط فروش در ایران نیست باید فکر پابلیشر و خرید نرم افزار و انجین های بازی سازی بصورت قانونی بود

نمیگم نمیشه بدون بودجه زیاد یا تیم حرفه ای بازی ساخت ولی بازی که ساخته میشه چه کیفیتی خواهد داشت ؟

حالا از این پیش شرط ها که بگذریم
چطور بازیی بسازیم که مخاطب خوشش بیاد :
با یک دست چند تا هندونه برنداریم و نخوایم در شروع کار بازی های AAA بدیم بیرون
مکانیک های بازی قدیمی و ازار دهنده نباشه
بسته به نوع بازی اگر قرار هست داستان داشته باشه بازی ، کپی کاری انجام نشه و داستان پردازی حرفه ای داشته باشه
تصویر گری خوب داشته باشه ( نیازی نیست تکستچر های فوق واقعی داشته باشیم یه بازی پیکسلی هم میتونه قشنگ و هنری باشه مثل بازی چیلدرن اف مورتا )
افکت های صوتی ، صدا گذاری و موسیقی هم به همون اندازه تصویر خوب باشه ( خیلی ها اینو فراموش میکنن )
برای تبلیغ بازی باید هزینه کرد ، یه کمپین تبلیغاتی خوب داشته باشه
زمان عرضه بازی جوری باشه که بشه بیشترین مخاطب رو جذب کرد

به عبارت دیگه باید این مهارت ها رو داشت
کد نویسی ، طراحی هنری ، مهندسی صدا ، بسته به نوع بازی داستان نویسی ، توانایی مدیریت ( مالی، منابع انسانی ، تبلیغاتی )

اینها پایه هست از نگاه یه مخاطب عادی قطعا خیلی نکات ریزی وجود داره که باید از اهل فن برید و بپرسید
 
دوست عزیز امیدوارم ناراحت نشید اما اصلی ترین نکته اینه که
ایا شما و تیمتون مهارت های کافی بازی سازی رو دارید ؟ علاقه به تنهایی نمیتونه باعث موفقیت بشه
ایا تیمتون توانایی کار گروهی رو داره ؟ اگر همه بخوان بصورت پاره وقت تو تیم فعالیت کنن هماهنگی زمانبندی کار خیلی مشکلی میشه
ایا به مسائل حقوقی کار گروهی و تقسیم وظایف و سود فکر و صحبت کردید ؟
بازی قرار هست فقط در ایران بفروش برسه یا نه ؟ اگر برنامه فقط فروش در ایران نیست باید فکر پابلیشر و خرید نرم افزار و انجین های بازی سازی بصورت قانونی بود

نمیگم نمیشه بدون بودجه زیاد یا تیم حرفه ای بازی ساخت ولی بازی که ساخته میشه چه کیفیتی خواهد داشت ؟

حالا از این پیش شرط ها که بگذریم
چطور بازیی بسازیم که مخاطب خوشش بیاد :
با یک دست چند تا هندونه برنداریم و نخوایم در شروع کار بازی های AAA بدیم بیرون
مکانیک های بازی قدیمی و ازار دهنده نباشه
بسته به نوع بازی اگر قرار هست داستان داشته باشه بازی ، کپی کاری انجام نشه و داستان پردازی حرفه ای داشته باشه
تصویر گری خوب داشته باشه ( نیازی نیست تکستچر های فوق واقعی داشته باشیم یه بازی پیکسلی هم میتونه قشنگ و هنری باشه مثل بازی چیلدرن اف مورتا )
افکت های صوتی ، صدا گذاری و موسیقی هم به همون اندازه تصویر خوب باشه ( خیلی ها اینو فراموش میکنن )
برای تبلیغ بازی باید هزینه کرد ، یه کمپین تبلیغاتی خوب داشته باشه
زمان عرضه بازی جوری باشه که بشه بیشترین مخاطب رو جذب کرد

به عبارت دیگه باید این مهارت ها رو داشت
کد نویسی ، طراحی هنری ، مهندسی صدا ، بسته به نوع بازی داستان نویسی ، توانایی مدیریت ( مالی، منابع انسانی ، تبلیغاتی )

اینها پایه هست از نگاه یه مخاطب عادی قطعا خیلی نکات ریزی وجود داره که باید از اهل فن برید و بپرسید
اتفاقا صحبت های شما اصلا ناراحت کننده نبود بلکه یک انرژی هم به ما تزریق کرد! چون ۹۰ درصد صحبت های شما داره برای تیم مون اجرایی میشه.
صرفا شروع کنیم یک کالاف بسازیم نیست :)
 
  • Like
Reactions: Sarvior

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or