سازنده : Naughty Dog
سبک بازی : Action Adventure
ناشر : Sony Computer Entertainment
تاریخ انتشار (شمسی) : ۱۰ آبان ۱۳۹۰
تاریخ انتشار (میلادی) : ۰۱ Nov 2011
استدیو موفق و حرفه ای Naughty Dog در سال ۲۰۰۸ با ساخت IP جدید و انحصاری Uncharted برای کنسول Ps3 ، استارت یک فرانچایز جدید را زد . U1 علی رقم کاستی و ها و ضعف هایش با استقبال خوب منتقدین و همچنین بازیباز ها رو به رو شد . این عنوان که در انحصار سونی به سر می برد با خلق اِلمان های جذاب در ژانر اکشن ، دنیایی جدید را پدید آورد . U1 با گرافیکی بسیار خوب و گیم پلی جذاب توانست موفقیت های نسبتا خوبی کسب کند و ND و البته سونی را قانع سازد که دنباله بعدی این عنوان را با دلگرمی ، پشتکار و همچنین حمایت بهتر در مسیر تولید قرار دهند . پس از حدودا یک وقفه دو ساله ، در اواخر سال ۲۰۰۹ ND نسخه دوم از سری آنچارتد را روانه بازار کرد . این نسخه با یک جهش فوق العاده موفق به دریافت بیش از ۳۰۰ جایزه مختلف از منتقدان شد . نسخه دوم از همه لحاظ پیشرفت چشم گیری داشت . ND نشان داد که چگونه میتوان از امکانات کنسول محدود و البته قدرتمند بیشترین استفاده را کرد . این نسخه علاوه بر انتخاب به عنوان بهترین بازی سال از سوی منتقدین ، به بهترین جایزه بهترین گرافیک نیز نایل آمد . فروش بسیار بالای بازی و استقبال عالی گیمران بدون شک راه را برای ساخت نسخه سوم هموار کرد . سر انجام نسخه سوم بازی با نام Uncharted 3: Drake’s Deception رسما از سوی ND معرفی شد . در ادامه مقاله به پیشنمایش سومین نسخه از سری Uncharted خواهیم پرداخت . داستان بازی همچون دو نسخه قبل مربوط به ماجراجویی Nathan درباره گنج افسانه ای مارکوپولو می باشد . طبق شواهد و اسناد تاریخی جهانگرد معروف و دوست دار هیجان ، ” مارکوپولو ” دارای یک گنج افسانه ای است که در شرق آسیا و آسیا مرکزی مخفی شده است . در نسخه قبل شاهد بودیم که Nathan با سفر به تبت و هیمالیا در پی یافتن این گنج بود که سرانجام موفق با دست یابی به آن نشد این بار Nathan همراه با یار با وفای خود Sully بازهم به دنبال Francis Drake معروف، جد Nathan Drake می روند. آنها پی می برند که Drake به عربستان آمده و به دنبال شهری گمشده و به قولی Atlantis of Sands میگشته است. با کمی تحقیق بیشتر Nathan و Sully متوجه می شوند که یک باستان شناس بریتانیایی به نام T.E. Lawrence هم به وجود چنین شهری پی برده است. این شهر که طبق افسانه ها، Iram نام دارد در منطقه ای بیابانی به نام Rub’al Khali واقع شده است. Lawrence سرنخ های خود را در مورد وجود این شهر از کتاب قرآن به دسته آورده که در آنجا یاد شده بلایی بر سر این شهر نازل شده و این شهر با ساکنانش در زیر شن ها مدفون شده است. .طبق روند مرسوم این دسته از بازی ها وجود یک شخصیت منفی همیشه الزامی ایست ، شخصیتی که در هر شماره از بازی تغییر پیدا میکند. این بار هم با یک شخصیت منفی جدید دیگری روبرو هستیم. البته این شخصیت باهوش تر ، خطرناک تر و البته مونث می باشد. اسم این خانم پولدار و البته تیزهوش کاترین مارلو می باشد. خانم مارلو رییس یک گروه مافیایی سِری است که ریشه های شکل گیری این گروه به زمان ملکه الیزابت ( ملکه انگلستان در قرن ۱۶ و اوایل قرن ۱۷ ) بر می گردد. البته گفته نشده که این گروه دقیقا چه نوع فعالیت هایی انجام می دهد اما این را می دانیم مارلو برای رسیدن به هدفش از سربازانی استفاده می کند که زمانی عملیات های ویژه ای را انجام می دادند که مطمئناً این مسئله باعث سخت تر شدن کار نیتن خواهد شد. اما این سوال پیش می آید که اصلاً این خانوم پولدار چه کاری به دریکِ داستان ما دارد ؟ در اصل خانم مارلو به دنبال انگشتری است که دریک همیشه آن را به همراه یک نخ، به گردنش آویزان می کند و طبق آخرین تریلری که از بازی پخش شد، کاترین ادعا دارد که این انگشتر متعلق به اوست در حالی که در دو نسخه گذشته همیشه اشاره شده بود که این گردنبند متعلق به جدّ درِیک یعنی فرانسیس بوده که به دست نیتن رسیده است! پس از کشمکش های نسخه دوم و عمیق تر شدن رابطه Nathan با Elena و بوجود آمدن روابط عاطفی بین این دو ، در این نسخه شاهد ازدواج Nathan با Elena هستیم . این خبر که در طی نمایش تیزری عنوان شد ، شور و جنجال خاصی بین طرفداران آنچارتد به پا شد و هیجان خاصی به بخش داستانی بازی بخشید . اگرچه این بازی از یک داستان خوب و غنی بهره می برد اما در دو نسخه قبل شاهد آمیختگی مضامین طنز و به اصلاح FUN در بخش داستانی بودیم اما طبق گفته های سازندگان در این شماره با یک داستان کاملا جدی و دراماتیک روبرو خواهیم بود که حتی با مرگ یکی از شخصیت های کلیدی و اصلی بازی روبرو خواهیم بود .
آنچارتد با ارائه یک گیم پلی سراسر هیجان اکشن که در عین حال از یک ادونچر منطقی و پیچیده بهره می برد ، دارای یک تم مخفی کاری بسیار خوب نیز می باشد که با جمع بندی این سه عامل که به صورت موفق در کنار قرار گرفتند به این نتیجه می رسیم که در زمینه گیم پلی ، این بازی یک عنوان تقریبا کامل است . این روند در نسخه سوم به صورت بهتر و جذاب تری پردازش می شود . الگوی اصلی گیم پلی این نسخه از همان نسخه قبل پیروی می کند اما اضافه شدن چندین بخش به این قسمت می تواند باعث جذاب تر شدن آن شود که از آن جمله می توان به بهود نبرد های تن به تن و خلع سلاح کردن دشمنان اشاره کرد. به این صورت که شما می توانید از محیط خود به عنوان سلاح در مقابل دشمن استفاده کنید. مثلا سر وی را به میز کنار دست خود بکوبید و یا او را به دیوار بزنید. می توانید دشمن را از پرتگاه به پایین پرت کنید . از طرف دیگر می توانید از اجسام محیط اطراف خود هم در مبارزات استفاده کنید. مثلا با یک بطری کنار دست خود به صورت دشمن حمله کنید که این حالت به فیلم های Bourne شباهت دارد. البته تمام این حرکت ها به صورت اتوماتیک و تقریبا شبیه به اسپیلینتر سل انجام می شود ولی تنوع آن در کنار انیمیشن خیره کننده بازی به زیبایی مبارزات رنگ و بویی جدید می دهد. اضافه شدن حالت Co-Up به بخش داستانی بازی در دو حالت افلاین و آنلاین نیز نقطه عطفی در بخش گیم پلی بازی به شمار می آید . اما شاید جذاب ترین قسمتی که در این نسخه بهبود یافته است بخش مربوط به پلتفرمینگ بازی باشد . در این نسخه Nathan قادر به کنترل وسایل نقلیه و همچنین اسب در بازی می باشد . بخش چندنفره بازی دارای ۶ مپ مختلف به همراه ۷ مد انتخابی است که تقریبا مشابه آنچه در نسخه دوم شاهد بودیم می باشد :
مُد Co-Op Adventure که در آن سه نفر در نقشه، به ماجراجویی و پیدا کردن یک شی می پردازند که البته با کشتن یکدیگر، دیگری را از پیدا کردن آن آبجکت باز می دارد که واقعاً مُد جذابی است.مُدی که بسیار شبیه به Capture the Flag سری بازی های CoD است، مُد Co-op Hunter می باشد که در آن هر کس به جای برداشتن پرچم و بردن آن به مقرِ خود، عتیقه ها را جابجا می کند. در مُد Free-for-All همه با هم دشمن بوده و هر کس را که در مپ دیدید باید از بین ببرید . تقریباً می توان گفت که این مُد از عناوینی که دارای بخش چند نفره هستند، جدا شدنی نیست!.
بخش Team Deathmatch هم همانند سایر بازی ها است، با این تفاوت که در دو تیم، حداکثر پنج نفر به بازی می پردازند. در این بخش هم مانند سری CoD، پِرک (Perk) هایی وجود دارد که هرکس قبل از شروع بازی، می تواند آن ها را انتخاب کند که تاثیر مستقیمی بر روی گیم پلی می گذارد. مثلاً می توان در آنها، به سریعتر دویدن و یا تقسیم شدن نارنجک به سه قسمت در هنگام پرتاب اشاره کرد. همه موارد در مُد Hardcore با TDM، یکی است، اما فقط پِرک ها از بین می روند و بازیکنان به صورت عادی، تنها به کشتن یکدیگر می پردازند. و در آخر هم مُد Team Objective وجود دارد که در آن، منطقه ای مشخص می شود و تیم ها باید آن منطقه را در اختیار گرفته و امتیاز کسب کنند.
بدون شک یکی از معجزه های گرافیکی سال ۲۰۰۹ یا بهتر بگم یکی از بهترین و برترین گرافیک های کنسولی این نسل عنوانی نیست جز بازی آنچارتد ۲ . استفاده ۱۰۰% از پردازنده Cell کنسول Ps3 گرافیک بسیار چشم نوازی را به تصویر می کشد که می توان این بازی را سمبلی برای گرافیست ها دانست . پرداختن به جزئیات محیط در بازی در سطح بسیار بالایی قرار دارد . جزئیات بافت ها بسیاز زیاد است ، تعداد اشیاء موجود در صحنه ها پر شمار و استفاده از انواع افکت ها مخصوصا افکت بی نظیر آب و و همچنین افکت شن ( که تا به این لحظه در بازی دیگری مشاهده نشده است ) کم نظیر است . فیزیک بازی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته تا جایی که در آخرین نمایش بازی در نمایشگاه Gamescome ، مخاطبان را شوک زده کرد و همه مبهوت فیزیک بازی شدند . اما نکته ای که در U3 حرف اول را می زند و باعث می شود تا از دیگر بازی های TPS جلو تر باشد رنگ بندی فوق العاده آن است که سازندگان در این زمینه بسیار عالی کرده اند . طراحی شخصیت ها و بافت های صورت نیز در طی نمایش ها بسیار خیره کننده به نظر می رسید و پیشرفت در این زمینه به وضوح مشخص است . اما در این نسخه یک سیستم موشن کپچر جدید اضافه شده است که سازندگان بر روی آن بسیار مانور داده و اذعان کرده اند که حرکات صورت بسیار طبیعی و واقعی خواهد بود . سایه زنی نیز در این نسخه پیشرفت قابل ملاحضه ای داشته است و نورپردازی بازی کاملا پویا و داینامیک است و استفاده از ***** های نور مختلف با توجه به لوکشین و منبع نور ، نورپردازی بازی را بسیار واقعی جلوه می دهد . اضافه شدن قابلیت ۳D در کنار چنین گرافیک عظیمی نیز بسیار جذاب و هیجان انگیز خواهد بود . U3 دارای حدودا ۱۴۰ دقیقه کات سین به صورت Pre Render و ساعت ها صحنه های سینمایی می باشد . با توجه به تمام موارد ذکر شده در زمینه گرافیک و همچنین صحبت های سازندگان در طی نمایشگاه GC امسال مبنی پیشرفت عظیم گرافیکی این نسخه نسبت به نسخه قبل ، امید بسیاری بالایی به انتخاب این بازی به عنوان بهترین گرافیک کنسولی سال می رود .
Uncharted 2 با کسب بیش از ۳۰۰ جایزه مختلف از سوی منتقدان جهان و همچنین بدست آودن میانگین ۹۶ از ۱۰۰ امتیاز جهانی بی شک یکی از شاهکار های تاریح گیم به شمار می رود . با توجه به سابقه و کارنامه درخشان ND و همچنین پیشنه سری Uncharted ، بی شک نسخه سوم نیز از این قاعده مستثناء نبوده و با یکی دیگر از شاهکار های صنعت بازی سازی روبرو خواهیم بود . در آخر امیدوارم از این مقاله هر چند کوچک ، استفاده لازم را برده باشید.
با تشکر
نویسنده : Pouria
این مطلب در سایت فصل بازی ( GameSeason.Net ) با همین نام کاربری ( خودم ) موجود است .
دوستان گلم ، خوشحال می شم تا نظرات و انتقادات خودتون رو از این مطلب بیان کنید
این مطلب در سایت فصل بازی ( GameSeason.Net ) با همین نام کاربری ( خودم ) موجود است .
دوستان گلم ، خوشحال می شم تا نظرات و انتقادات خودتون رو از این مطلب بیان کنید
آخرین ویرایش: