از زمان انتشار نخستين نسخه از سري بازي هاي Splinter Cell ، اين بازي با سبك خاص خود توانسته است هوادارن بسياري را براي خود جمع كند و به يك بازي بزرگ در سبك مخفي كاري تبديل شود. پس از روند تكراري در سه نسخه ابتدايي بازي سازندگان در نسخه چهارم سعي كردند با ايجاد تغييراتي جزيي و به ميان كشيدن احساسات سم تغييري در رويه بازي ايجاد كنند تا شاهد يك بازي تكراري نباشيم كه نسبتا نيز موفق بودند ، اكنون در پنچمين و آخرين نسخه از اين بازي سازندگان سبك بازي را به كلي دگرگون كرده و تقريبا آن را به يك بازي اكشن/مخفي كاري تبديل كرده اند كه بايد صبر كرد و ديد آيا ايده هاي بزرگي كه آن ها در سر دارند موفق خواهد شد و يا خير.
سم فيشر بر مي گرد
داستان بازي دو سال پس از وقايع آخرين شماره منتشر از اين سري(Double Agent ) اتفاق مي افتد ، جايي كه سم فيشر Third Echelon را ترك كرده و زندگي آرام و معمولي را همانند مردم عادي براي خورد در مكاني نزديك درياي مديترانه رقم زده است و قصد دارد مدتي از هياهوي به دور باشد اما طولي نمي كشد كه به سم خبر مي رسد Anna Grimsdottir (طرفداران بازي با اين چهره آشنايي دارند) در خطر است . سم نيز كه تاكنون كم مشكل نداشته است بارديگر و اينبار براي نجات تنها كسي كه برايش باقي مانده است وارد ميدان مي شود و براي به دست آوردن افتخارات گذشته بارديگر به سراغ Third Echelon مي رود اما اينبار سم براي خدمت به اين سازمان وارد عمل نشده است بلكه به اين سازمان نزديك شده تا بتواند اهداف شوم آن ها را رسوا كند و بتواند جانت خود و آنا را نجات دهد زيرا آن ها تنها شاهدان جنايايت وسيع اين سازمان هستند و مي توانند خطر ساز باشند.
قوانين تغيير مي كنند
در دمویی که ما مشاهده کردیم سم در میان انبوهی از جمعیت در یک پارک در واشنگتن قرار داشت. او باید به ساختمان انتهای پارک نفوذ می کرد تا اطلاعاتی را از روی سرور پاک کند. برای این کار سم به زنی که لپ تاپی در دست دارد نزدیک شد و لپ تاپ وي را از دستش كشيده و بر روي زمين انداخت در اين لحظه مردم حيرت زده با چشم هاي خيره به سم نگاه مي كردند ، مامورين نيز كه مردم وحشت زده را مشاهده كردند به صحنه نزديك شدند تا ماجرا را بررسي كنند در اين لحظه سم از پشت به مامورين حمله كرده و آن ها را مورد نوازش قرار مي دهد پس از آن سم بايد خود را در ميان جمعيت گم كند( دقیقا کاری که الطیر در Assassin's Cread انجام می دهد) تا مردم به او مشكوك نشوند و به ديگر مامورين خبر ندهد براي اين كار شما بايد سم را به ميان مردم برده و دكمه X دسته را فشار دهيد تا سم در ميان جمعيت گم شود ، دراين لحظه دوربين بازي براي چند لحظه به حالت اول شخص تغيير مي كند تا كنترل بيشتري بر روي افرادي كه در پيش رويتان هستند داشته باشيد پس از مدتي شما به ساختمان مورد نظر كه ماموري در اطراف آن نيست نزديك مي شويد سپس داخل ساختمان شده و به اتاق مورد نظر مي رويد كه يك مامور در آن است ، سم براي كشتن مامور خم شده و پرينتري را از روي ميز بر مي دارد(طريقه بلند كردن پرينتر توسط سم واقعا ديدني است) و آن را به سر مامور مي كوبد ، حالا همه چيز آماده است تا 4 كامپيوتري را هك كنيد (البته اطلاعاتي در مورد نحوه هك كردن در دست نيست). پس ازانجام ماموريت بايد از ساختمان خارج شويد اما نمي توانيد از در اصلي اين كار را انجام دهيد براي اين كار سم اسلحه خود را در آورده و چند تير هوايي شليك مي كند مامورين پارك خود را سريع به صحنه حادثه مي رسانند و در همين مدت سم از در پشتي فرار مي كند.
همان طور كه ديديد سبك بازي كلا تغيير كرده است ، Mathieu Ferland در مورد نقش گيم پلي در بازي و به خصوص درConviction این گونه بیان می کند: در نسل جديد بازي هاي كامپيوتري اكثر بازي سازها به دنبال ارتقاي سطح كيفي و بصري(گرافيك) بازي هستند زيرا در اين نسل گيمرها توجهشان بيشتري به نماي بصري بازي است ، مسلما ما هم به اين خواسته گيمرها احترام ميذاريم اما هدف اصلي ما ارائه ي يك گيم پلي منحصر به فرد با استفاده از قدرت سخت افزارهاي نسل بعد(كه در حال حاضر ديگر نسل كنوني است) است. در سه نسخه اول بازي Splinter Cell تنها راه پيشبرد بازي مخفي شدن در مكان هاي تاريك بود و حمله در شرايط مناسب بود و ما تغييري در گيم پلي ايجاد نمي كرديم بلكه تنها گرافيك بازي را بالا مي برديم اما ما این فاکتور سنتی را تا حدی در Double Agent شکاندیم و نشان دادیم موفقيت در Splinter Cell مختص مکان های تاریک نیست اکنون نیز گيم پلي را به كلي دچار تغيير كرده و سبك جديدي از بازي هاي مخفي كار تحت عنوان active stealth را به شما معرفي مي كنيم كه در آن مخفي شدن در سايه ها راه پيشبرد بازي نيست ، البته هنوز هم مي توانيد بازي را اينگونه پيش ببريد اما كارتان سخت مي شود زيرا سبك بازي تغيير كرده است و اينجا ديگر قوه خلاقيت سم و البته در بعضي اوقات اين شانس است كه او را نجات مي دهد.
همه چيز پويا است
در Conviction تمركز بازي بيشتر بر روي مبارزات تن به تن است البته اين به آن معنا نيست كه سلاح گرم در بازي نيست بلكه نقش آن ها كمرنگ تر از قبل شده است و البته استفاده از آن ها نيز آزاد شده است(يعني مي توانيد بازي را به يك بازي اكشن تبديل كرده و همه را به خاك و خون بكشيد) ، در Convitcion اجسام محيط تبديل به سلاح قدرتمند سم شده اند كه البته تمام اين ها به لطف موتور فيزيك قدرتمند بازي است. طريقه استفاده از اجسام در بازي به سه گونه است:
- برداشتن اجسام برای تهدید دشمن
- برداشتن اجسام برای پرتاب به سمت دشمن
- برداشتن اجسام برای رد گم کردن
براي مثال در يكي از صحنه ها كه ما مشاهده كرديم يكي از گاردها به سم مشكوك شده و به طرف او مي آيد سم ابتدا يك جعبه سيگار را برداشته و پرتاب مي كند تا رد گم كند ، سپس در مكاني مخفي مي شود وقتي كه گارد براي برداشتن جعبه سيگار خم شد سم از پشت صندلي را برداشته و به سر وي مي كوبد و او را نقش بر زمين مي كند(البته صندلي بسته به قدرت ضربه شما آسيب مي بيند و يكباره نمي شكند)، پس بنابر اين دست شما در مبارزات خالي نيست و فقط مشت و لگد سلاح هاي شما نيستند. اما همیشه این شما نیستید که در مبارزات پیروز می شوید زیرا در میان مردم افراد جوان تر و قوی تر از شما نیز هستند و باید به یاد داشته باشید که سم دیگر آن فرد تنومند سابق نیست پس با هر کسی درگیر نشوید.
تاكنون اطلاعات تكنيكي از موتور فيزيك بازي مشاهده نشده است. اما همان طور كه در مثال هاي قبلي هم اعلام كرديم اين موتور بسيار قدرتمند است ، تمام اجسام در بازي به طور طبيعي خرد و شكسته مي شوند ، دشمنان پس از كتك خوردن از سم به زيبايي روي زمين مي افتند و ... . به عنوان مثال در بيرون يك كافه با يكي از مامورين درگير مي شود در ابتدا وي براي خلاص شدن از شر مامورين صندلي و سايه بان را به سمت مامورين پرت مي كند و صندلي به سر مامور برخورد كرده و روي زمين مي افتد اما تعداد آن ها زياد است و مبارزه آن ها به داخل كافه كشيده مي شود در داخل كافه سم يكي از مامورين را كتك مي زند و سپس وي را به سمت يخچال( از مدل مغازه اي) پرت مي كند پس از برخورد مامور با شيشه يخچال شيشه به هزاران تيكه تبديل شده و روي زمين مي ريزد و پس از آن هم سم فرار مي كند.
در طول دمو يك صحنه انفجار هم مشاهده شد كه در حين كوتاهي بسيار زيبا بود سم كه در مخمصه گرفتار شده بود از درون كت سياه رنگ خود يك اسلحه در آورده و به سمت دكه شليك مي كند ، دكه نيز به زيبايي آتش مي گيرد و منفجر مي شود اما سوالي كه اينجا مطرح مي شود اين است كه چه دليلي براي انفجار يك دكه وجود دارد؟
ملافات با سم فيشر جديد
كساني كه تا امروز تمام نسخه هاي قبلي اين سري را بازي كرده باشند مطمئنا مي دانند كه در سه نسخه اول سم فيشر يك فرد تنومند و قوي با لباس ويژه خودش بود ، اما در نسخه چهارم به دليل فشار روحي شديدي(به دليل كشته شدن سارا دختر سم در يك تصادف ساختگي است) كه به سم وارد شد او بسيار پير شد و بخشي از توانايي هاي خود را از دست داد، پس از اين تغييرات امروز و در نسخه پنچم بازي به جرات مي توان گفت سم فيشر به يك شخصيت جديد تبديل شده است(انگار او دوباره متولد شده است) او نه تنها لباس مخصوص حود را به همراه ندارد بلكه اكنون به يك مامور ولگرد خياباني كه براي خودش كار مي كند تبديل شده است ، در حال حاضر لباس ويژه سم تبديل به يك كت سياه شده است ، چهره سم نيز به طور كامل تغيير كرده است شايد در نگاه اول او را نشناسيد ، اكنون سم داراي مو و ريش هاي بلند است و چهره اش نيز بسيار پيرتر در از قبل شده و آثار غم در چهره اش به وضوح نمايان است.
Mary De Marle طراح هنري بازي مي گويد: براي ما خيلي سخت است كه پس از اتفاقات گذشته سم را مانند يك سوپر قهرمان طراحي كنيم و حس "شكست خورده" را در وي القا نكنيم.
نسل جديد به گرافيك ختم نمي شود
Splinter Cell Conviction از موتور قدرتمند Unreal 3 در بخش گرافيك خود استفاده مي كند ، موتور كه اين روزها تمام شركت ها تقريبا يك بازي با آن ساخته اند. اما اينبار سازندگان بازي از نهايت قدرت اين موتور و جديدترين تكنولوژي ها براي خلق زيباترين تصاوير استفاده كردند تا بتوانند Washington D.C (جايي كه بازي در آن اتفاق مي افتد) را به زيباترين حالت ممكن خلق كنند. همان طور كه مي دانيد بازي در استوديوي مونترال(Ubisoft Montreal) در دست ساخت و همين جهت بازي تنها مختص كنسول هاي نسل بعد است از اين رو دست سازندگان در طراحي محيط هاي وسيع و استفاده از جديدترين تكنولوژي ها باز است چيزي كه در Double Agent آن را به طور نصفه نيمه ديديم زيرا بازي هم براي كنسول هاي نسل بعد و هم براي كنسول هاي نسل جديد ساخته شد كه امكان استفاده از Unreal 3 را غير ممكن كرد. از تكنولوژي هاي استفاده شده در بازي مي توان به : Ambient Real Time Maps( نقشه هاي پويا) ، Motion Blur ، Depth Of Filed ، Normal Maps ، Parallax Maps و HDR اشاره كرد كه توضيح آن ها نياز زمان زيادي است.
تريلر منتشر شده از بازي بيشتر بر روي فيزيك و گيم پلي مانور مي داد و توجه كمتري به بخش گرافيك داشت اما با اين حال بازهم شاهد گرافيك خوب و قابل قبولي بوديم به طوري كه محيط پارك با تعداد آبجكت هاي بسيار بالا و پويا(قبلا اشاره شد) خلق شده است همچنين شاهد بافت هاي بسيار طبيعي در بازي هستيم. بازي در شهر واشنگتن اتفاق مي افتد و از اين رو سازندكان تمام تلاش خود را كردند كه اين شهر را به واقعي ترين حالت ممكن خلق كنند ، آنچه ما ديدم قابل قبول بود اما اضحار نظر در اين مورد غير عقلاني است زيرا نه ما شهر واشنگتن را ديديم و نه در تريلر منتشر شده چيز خاصي از اين شهر به نمايش در آمد.
تنها عيبي كه تا به امروز به اين بخش وارد است چهره سم فيشر است ، چهره وي هنوز خيلي مبتديانه و كارتوني است زيرا جزييات آن بسيار كم است و اصلا روي صورت او كار نشده است كه انتظار مي رود اين بخش نيز درست شود.
به طور كلي سازندگان اين بازي در مصاحبات خود بيشتر از فيزيك و گيم پلي استثنايي بازي صحبت مي كنند و كمتر به بخش گرافيكي و هنري بازي اشاره مي كنند به همين علت اطلاعات در مورد اين بخش محدود تر است.
صداگذاري مهمترين عامل تاثيرگذار بر روي فيزيك
همانند نسخه هاي پيشين (از نسخه اول تا نسخه جاري) صداي سم فيشر در اختيار Michael Ironside بوده است اما اينبار نه مثل گذشته ، همان طور كه مي دانيد به موازات پير شدن توانايي ها او كم شده و صدا و چهره ي او نيز مسن تر شده است بنابر اين بايد روي صداي مايكل نيز بيشتر كار شود تا به صداي يك مرد مسن( نه خيلي پير بخورد). يكي از بخش هاي كه تاثير مستقيم بر روي انعطاف پذيري و پوياي محيط در مبارزات دارد صداگذاري است زيرا بايد فرقي بين صداي شكسته شدن شيشه و چوب باهم باشد كه انصافا اين بخش از بازي بسيار عالي از آب در آمده است زيرا در دموي كه ما مشاهده كرديم پس از شكسته شدن و خرد شدن هرشي يا برخورد آن به جايي شاهد صدايي بسيار طبيعي بوديم زيرا سازندگان زبر دستي كردند و از صداهاي از پيش ضبط شده استفاده كردند البته تعداد اين صدا بسيار زياد است بنابراين فكر نكنيد اگر از شش متري پرت شديد و آن شكست صداي برابر با برخورد از فاصله دو متري خواهيم داشت.
برنده يا بازنده
به طور كلي سازندگان بازي دست به كار بزرگي زدند كه ممكن است اين بازي را به يك سوپراستار تبديل كند و يا كاملا برعكس باعث شكست هميشگي آن شود. اين بازي فعلا براي Xbox360 وPC در دست ساخت است كه زياد براي هوادارانPS3 خوشايند نيست ، اما ميتوان انتظار داشت ماجراهاي Double Agent براي اين بازي هم اتفاق بيفتد ، فقط بايد تا زمان انتشار بازي صبر كرد.
آخرین ویرایش: