Dragon’s Dogma
سازنده : Capcom
ناشر : Capcom
تاریخ عرضه : Q1 2012
سبک بازی : Action- RPG
پلتفرم ها : Xbox 360 / PS3
پروژه ای بزرگ در دستان کاپکام...... در تاریخ شرکت کاپکام عناوین بسیار محدودی وجود داشته که تمرکز خاصی بر روی آنها بوده است ، در این بین می توان به سری بازی های رزیدنت اویل اشاره کرد که سرآمد بازی های کاپکام بوده و تعداد افرادی که در پروسه ساخت این بازی با هم همکاری می کردند به بیشتر از 200 تفر می رسید . با این وجود بازی جدید و نقش آفرینی شرکت کاپکام به نام (Dragon’s Dogma) از آن دسته بازی هاییست که افراد زیادی را در پروسه ساخت به خود مشغول کرده. حدود 150 کارمند به صورت تمام وقت در زمینه ساخت این بازی همکاری کی کنند که باعث می شود این بازی به یکی از بزرگترین بازی های ساخته شده کاپکام تبدیل شود. در برنامه ای که در کشور انگلستان برگذار بوده و وب سایت های مختلف از آن دیدن کرده اند اطلاعات نسبتا" خوبی از بازی منتشر شده که جالب و در خور توجه می باشد. یکی از نکات بسیار جالب بازی جهان آزاد ( Open World) بودن کامل بازی است که باعث می شود گیمر در هر منقطه به هر کاری مشغول و بازی را به پیش ببرد. یکی از نکاتی که سازندگان در پروسه ساخت بازی و نمایش ها تاکید خاصی بر آن نکته داشته اند آزاد بودن گیمر و امکان جستوجو و کاوش بی پایان برای بازیکن است که باعث می شود گیمر در طول جریان و داستان بازی بار ها و بارها مناطق مختلف و متنوع بازی را مشاهده کند ولی در هر بار به دنبال آیتم جدید و منحصر بفردی باشد. همین آزادی عاملی خواهد بود که (Dragon’s Dogma-) را نسبت به بازی های سال 2012 برتر می کند. آیتم ها و جزئیاتی که در طول ماموریت ها نسیب گیمر می شود ممکن است در اختیار گیمر دیگر قرار نگیرد و او با آیتم دیگر رو به رو شود . آیتم ها در بازی گسترده و مملوء از جوایز خواهند بود. منتظر نمایش بزرگی از (Dragon’s Dogma) باشید.
معرفی و هیجانات بسیار پیرامون بازی.....زمانی که بازی معرفی شد بازی و نمایش آن با رویکرد های مختلف همراه شد، یکی از آنها تنوع و امکانات گسترده در طراحی شخصیت های مختلف بازی بود که مورد توجه بازیکن ها قرار گرفته ، از این رو المان های در نظر گرفته شده برای این بخش بسیار گسترده تر شده است. به طور مثال برای طراحی شخصیت اصلی بازی امکانات مختلفی در نظر گرفته شده و امکان طراحی 80 شخصیت مختلف با سلاح ها و کلاس های مخصوص در بازی تعبیه شده که نشان از گستردگی بازی می باشد. حدود 40 نوع مدل مو با امکان تغییر رنگ آنها به شکل بسیار گسترده همراه با استایل های مختلف باعث می شود امکان خلق شخصیت های متنوع وجود داشته باشد. بعد از ساخت و آماده سازی شخصیت مورد نظر او بر اساس همان المان و برنامه ای که از قبل طرح ریزی شده وارد بازی می شود و با داستان و رویداد های آن رو به رو خواهد شد.می توان گفت بخش تک نفره بازی گسترده تر از بازی های مشابه می باشد و از المان های های رایج استفاده خوب و مفیدی کرده، با این وجود گیمر توان ساخت گروه های سه نفره را دارد . این گروه ها بر اساس نیاز و مراحل بازی از شخصیت های مختلف تشکیل می شوند که هر کدام کلاس و توانایی منحصر بفردی دارند و تمایز آنها علاوه بر کلاس، نوع برخورد و عکس العمل در میدان نبرد است که باعث ایجاد تفاوت ما بین شخصیت های وابسته و دیگران می شود. در نمایشگاه (E3) و نمایش بازی (Dragon’s Dogma) هسته اصلی گیم پلی و المان های استفاده شده در آن با سرعت بسیار زیاد نظر مخاطبین و منتقدین را به خود جلب کرد. استفاده از عناصر (RPG) با نوآوری های بسیار باعث گستردگی بازی شده که برتری بازی در زمینه های مختلف نسبت به عناوین مشابه را نشان می دهد. شاخه های مهارت متنوع و ارزش تکرار مراحل بنا به گفته سازندگان تنها بخشی از عوامل موفقیت بازی را تشکیل می دهند و برای رسیدن به موفقیت قرار گیری المان های موفق و سازگار با تم بازی بسیار لازم و از مواردی می باشد که استفاده از آنها توسط گیمر لذت خاصی به او منتقل می کند.در نمایشگاه (E3) گرافیک بازی در سطح خوبی قرار داشت با این وجود و در نمایش های جدید بازی شاهد گرافیک بهتری از بازی بوده ایم، نرخ فریم ریت بازی هم نسبت به گذشته از ثبات خوبی بر خوردار است . در بخش گرافیک سایه زنی ها و موارد مربوطه در سطح خوبی قرار دارد.
چند نفره با المان های جدید ........ بازی دارای بخش چندنفره هم خواهد بود. این بخش از ابتدا توسط سازندگان بازی معرفی نشده بود اما در اطلاعات منتشر شده از این بخش، مشخص است که بازی بازی تمرکز زیادی روی قسمت تک نفره و انتخاب های بازیکن و روابط او با هیولات ها دارد
گستردگی و آزادی عمل عنصر اصلی ...... از جمله ویژگی های مثبت بازی گستردگی محیط و آزادی عمل گیمر در طول بازی می باشد . محیط های بسیار گسترده و قابلیت جستوجو در جای جای این محیط ها باعث هیجانی تر شدن و صد البته پرچالش تر شدن بازی شده که با رویارویی شخصیت های منفی مختلف زیبا تر می شود. از جایی که بازی یک جهان آزاد ( Open World) کامل است شخصیت های جانبی یا همان (NPC) ها در بازی نقش مهم و محوری دارند، آنها با دادن ماموریت های کوچک و بزرگ گیمر را با خطرات مختلف که در کمین است رو به رو می کنند از این رو برقراری ارتباط صحیح و درست با آنها در رسیدن به قدرت و مهارت ها تاثیر مستقیمی خواهد داشت. لوکیشن های بازی بسیار زیبا و با مهارت خاصی طراحی شده و گیمر در هر لحظه توان مسافر و جستوجو در هر بخش از محیط را دارا می باشد.کاپکام در توسعه و ساخت بازی تاکید خاصی نسبت به امکان جستوجو داشته از همین رو این قابلیت به یکی از ارکان اصلی بازی تبدیل شده و از همان ابتدا نقش ناجی برای مهارت ها را ایفاء می کند. همان طور که می دانید بازی ( Dead Rising) هم ساخته کاپکام و در سبک جهان آزاد است این بازی( Dragon’s Dogma) به چنان گستردگی ای رسیده که می توان گفت دو بازی (DR) را در خود جا می دهد. طراحی ساختمان ها و لوکیشن های مختلف بازی در نمای بیرونی بزرگ به نظر می آید ولی با ورود به بخش مورد نظر گستردگی و بزرگی آن خودنمایی بیشتری می کند. داخل ساختمان ها ، بیرون از خانه ها ، درون سیاه چالها، در مسیر های پر ازدحام شخصیت هایی وجود دارند که به وظیفه خود یعنی زندگی ادامه می دهند، این (NPC) ها همیشه و در همه حال به کار های روزمره خود مشغول می شوند،کاپکام برای اینکه بازی را به بهترین و واقعیت ترین شکل ممکن طراحی کند برنامه کاری برای تک تک شخصیت های جانبی در نظر گرفته است که آنها در طول 24 ساعت شبانه روز به انجام آنها مشغول شوند و شما در طول مبارزات و گشت و گذار در بازی هرگز لحظه ای را پیدا نخواهید کرد که (NPC) منتظر شما و درخواست ماموریت بماند. بنا به گفته تیم توسعه دهنده بازی آنها برای بهتر شدن بازی از فیلمنامه های مشهور، سریال های موجود، کتاب های مختلف برای ساخت دنیای (Dragon’s Dogma) استفاده کرده اند و مطمئن هستند که بازی بهترین عملکرد را خواهد داشت. جالب است بدانید این بازی بیشتر به یک (Action- Adventure) شباهت دارد تا یک بازی (Action-RPG). با این وجود المان های مختلف در بازی وجود دارند و این المان های ترکیب شده هست که عنصر اصلی بازی را تشکیل می دهد. نقشه جهان نمای(Map ) این بازی به صورت کتاب ها و کاغذ های باستانی طراحی شده تا حس و حال بازی و المان های مختلف آن باهم یکی و همسو باشند.بازی برای جلوگیری از هدر رفتن و اتلاف وقت از سیستم سفر سریع ( Fast Travel) استفاده می کند و این امکان را برای گیمر ها به وجود می آورد که با ورود به یک منطقه جدید امکان بازگشت به منطقه از پیش شناخته شده با (FT) وجود داشته باشد. این عمل با صرف آیتم هایی انجام می شود و امکان استفاده از آنها در هر لحظه و مکان وجود ندارد. وجود (FT) نشانگر وسعت و گستردگی دنیای است (DD)
سرنوشت را شما رقم می زنید ....... زمانی که شخصیت و سرنوشت او در بازی خلق شد گیمر مختار به ایجاد تغییرات در اوست. این تغییرات در تمام جهات و با رویه های مختلف صورت می گیرد. عده ای شخصیت را به یک جادوگر تمام عیار و عده ای او را به یک جنگجوی شکست ناپذیر تبدیل می کنند. از این روست که آزادی عمل در بازی نقش بسیار تعیین کننده دارد.سازندگان نام بسیار جالبی برای این بازی و پیچیدگی آن انتخاب کرده اند. آنها به دلایل مختلف که یکی از آنها گستردگی انتخاب در بازی است این بازی را به بازی شطرنج و بازی شاهان تغییر نام داده اند. می توان گفت یکی از مهمترین بخش های بازی محیط و المان های انعطاف پذیر و تعامل پذیر بازی است که خودنمایی می کند.یکی از تمرکزات بازی گیم پلی و مبارزات با دشمنان مختلف می باشد که بسیار هیجانی و پرچالش انجام می شود. در این بازی تعداد و تعدد دشمنان بسیار زیاد است و گیمر در هر لحظه با دشمنان و شخصیت های مختلف رو به رو می شود از این رو روش و طریقه های مبارزه با دشمنان متفاوت و هر یک از آنها نسبت به دیگری توانایی و ضعفی دارند. مبارزات بسیار جالب انجام می شود گویی که بازی یک گیم اکشن با المان های نقش افرینیست که رو به روی گیمر قرار گرفته و او مجبور می شود از المان های مختلف به روش های مختلف استفاده کند. به احتمال زیاد بازی های اکشن که توان کنترل شخصیت های جانبی بازی را به گیمر می دهد آشنا هستیدو با آنها دست و پنچه نرم کرده اید . در این بازی نیز همانند گیم های اکشن توان کنترل شخصیت های مختلف بازی در دسترس می باشد. این قابلیت همانند بازی اثر جرمی انجام می شود و گیمر می تواند تعدادی از دستورات از پیش تعریف شده را انتخاب و نسبت به شخصیت ها اعمال کند. دستوراتی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد پیشتبانی، کمک رسانی می باشد که در شرایط های مختلف نجات دهنده گیمر است. در بازی محدودیت هایی هم وجود دارد که باعث می شود گیمر در مبارزات و درگیری ها بیشتر از بازی های مشابه دقت به خرج دهد و با برنامه ریزی و اصول صحیح به مبارزه دشمنان برود. از قابلیت های جالب موجود در بازی امکان حملات گروهی و فرار است که در اکثر مواقع بسیار کارآمد خواهد بود. این قابلیت زمانی که با دشمنان بسیار مبارزه می کنید و آنها قوی تر و نیرومند تر از شما هستند، این امکان را به وجود می آورد که بدون از دست دادن شخصیتی از مبارزه دوری کنید. بازی نکات جالب و در خور توجه بسیاری دارد یکی از آنها استفاده از نقاط ضعف دشمنان همراه استفاده از جادو های مختلف است که توان ایجاد درگیری های بسیار چالش برانگیز را فراهم می کند. اگر بازی Shadow of the Colossus را انجام داده باشید و با المان های آن آشنا باشید حتما" با سکو بازی و استفاده از ضعف های دشمنان هم آشنایی دارید. این بازی هم در شرایط های مختلف بخصوص هنگام مبارزه با دشمنان قدرتمند تمرکز خاصی بر روی ضعف دشمنان دارد و در این راه گیمر را با استفاده از روش های مختلف مختار و آزاد در مقابل آنها قرار می دهد.
Dragon's Dogma در عین گستردگی و وسعت سعی می كند مضامین تازه ای هم داشته باشد. قابلیت Customize كردن جالبی به نام Pawn در بازی وجود دارد. با این قابلیت امکان ایجاد تغییرات بر روی سه شخصیت همراه وجود دارد و می توان برای آنها شغل یا سمتی در نظر بگیرید. همانطور كه شخصیت خود را می سازید، می توانید آن ها را هم شخصیت پردازی كنید. انواع و اقسام موها را انتخاب كنید، صورت آن ها را طراحی كنید و خالكوبی به آن ها اضافه كنید و رنگ پوستشان را مشخص كنید. حتی می توانید كلاس آن ها را هم مشخص كنید و شخصیت آن ها را هم خودتان بسازید . قابلیت جدید بازی امکان تبادل شخصیت ها در بازی است به طور مثال دو شخصیت دیگر را می توانید از بازی دوست خودتان دانلود كنید! می توانید با وصل شدن به بخش آنلاین از آنها درخواست کنید كه به گروه شما ملحق شوند و با هم بازی را پیش ببرید. شما می توانید هر شخصی را در كره زمین همكاری دعوت كنید و یك تیم خوب تشکیل دهید. این شخصیت ها بیش از اینكه فقط جنبه آنلاین بازی را نگه دارند، تأثیر زیادی هم روی داستان دارند. كوبایاشی می گوید كه Pawnها انسان واقعی نیستند، ولی همانند آن ها رفتار می كنند. آن ها وقتی از فرمان شما اطاعت می كنند كه آن فرمان منطقی باشد. شما می توانید گذشته این Pawnها را هم طراحی كنیدهر چه میزات گذشته Pawn ها توسط شما تغییر کند آینده و سرنوشت آنها نیز تغییر می کند. در این بازی سه شخصیت شما را همراهی می کنند، دو شخصیت جنگجو و دیگری جادوگر است، جادوگر می تواند سلامتی هم تیمی های خود را افزایش دهد و كارهای جالبی با استفاده از جادو انجام بدهد. Pawnها در حین مبارزه زیاد صحبت می كنند و به شما می گویند كه چه كاری می خواهند انجام دهد.
جنگ ها و درگیری ها در بازی به اشکال مختلف انجام می شود و در این بین استفاده از سلاح ها ، جادو، و حقه های مختلف باعث می شود نبرد بین شخصیت ها جذاب تر و زیبا تر از بازی های مشابه انجام شود. هر یک از دشمنان در بازی ضعف های بخصوص خود را دارند و در ابتدای مبارزه باید این ضعف را پیدا کرده سپس با توجه به ضعف و مهارت های موجود، مبارزه را به سمت شکست دادن دشمنان هدایت کرد. در نمایشگاه E3 سال گذشته این بازی با به نمایش گذاشت حالت های سینماتیک مبارزات تحولات عظیمی در شرکت کاپکام به وجود آورد. یکی از آنها وجود کشمکش در بازی و ایجاد شرایط مختلف است که باعث پر چالش تر شدن بازی می شود این عمل جذابیت بازی را تا آخرین لحظات حفظ می کند. با وجود اینکه سازندگان ژاپنی سبک و المان های خاص خود را برای بازی های (RPG) دارند ولی توجه به مخاطبین جهانی بخصوص غربی ها را فراموش نکرده و از المان های اصلی موجود در بازی های غربی به خوبی در این بازی استفاده کرده اند. ژاپنی ها با ساخت بازی های مختلف نشان داده اند که توان و پتانسیل بسیار خوبی در زمینه ساخت بازی های (RPG) دارند از این رو انتظار می رود این بازی هم به یکی از بهترین بازی های ساخته شده در ژاپن تبدیل شود .
شخصیت بازی شبیه انسان هاست و مانند آن ها مبارزه می کند، اما مشخص شد که او از دنیای دیگری آمده و هرگز پیر نمی شود و نمی میرد. در دموی نمایش داده شده از این بازی، مشخص شده که گیمر توان فراخوانی هیولا های مختلف را. نکته جالب اینجاست که این موجودات را هم می توانید شخصی سازی کنید و برای آن ها طراحی منحصر به فردی را در نظر بگیرید. بازیکنان می توانند با توجه به کلاسی که در آن قرار دارند و در آن مبارزه می کنند، قدرت های خاصی به موجوداتی که در بازی احضار می کنند، بدهند. شش کلاس مختلف در بازی وجود دارند که می توانید از آن ها در بازی استفاده کنید. در Party که قهرمان بازی در آن قرار دارد، یک موجود خارق العاده دیگر نیز قرار دارد و باعث روان تر شدن روند بازی می شود. زمانی که شما به دنیای Rift پا می گذارید، هزاران هیولای مختلف را مشاهده خواهید کرد. خیلی از آن ها تحت کنترل بازیکنان دیگر هستند که توسط آن ها ساخته شده و در Severهای این بازی آپلود شده اند تا بازیکنان دیگر آنها را مشاهده کنند. همانند بازی Demon’s Souls بازیکنان می توانند هیولاهای خود را به کمک سایر بازیکنان هم بفرستند. در این حالت آن ها برای شما XP، پول و دانش به همراه می آورند. این کار نقش مهمی در بازی ایفا می کند و همین طور فواید بسیاری برای شخصیت اصلی بازی خواهد داشت.
شما در یک Party چهار نفره به مبارزه خواهید پرداخت. در این نبردها سه جنگجوی دیگر نیز در کنار شما مبارزه خواهند کرد. بازیکن می تواند به آن ها فرمان دهد که چه کارهایی انجام دهند و به کجا بروند. در نمایشگاه Gamescom کمپانی Capcom نحوه کارکرد این سیستم را به نمایش درآورد. در حقیقت این سیستم به بازیکن اجازه می دهد که شخصیت ها دیگر درست همانند شخصیت اصلی بازی با طراحی های منحصر به فرد در کنار قهرمان اصلی بازی کنند. بازیکن به عنوان یک فرد برگزیده این قابلیت را دارد که موجوداتی از یک دنیای دیگر که Rift نام دارند را در محیط بازی احضار کند. مبارزه با Bossها اگر چه همانند Lost Planet است، اما دیگر نقطه زرد مورد نظری برای حمله وجود ندارد و شما می توانید از هر استراتژی كه می خواهید برای نابودی آن ها استفاده كنید. می توانید با نگه داشتن تیر در كمان قدرت بیشتری به آن ببخشید و ناگهان آن را رها كنید تا با قدرت زیادی شلیك شود. یكی از قابلیت های جالب بازی این است كه شما می توانید هر قسمتی از بدن هیولا را كه دوست دارید، بگیرید و از آن بالا بروید و همانند سایر بازی های هم سبك، نقطه مورد نظری وجود ندارد كه در زمانی خاص از آن بالا بروید. شما می توانید در دنیای بازی حركت كرده و از هر كسی كه اطلاعات كافی در مبارزه و یا شناخت نقاط ضعف هیولاها دارد، سوال بپرسید. در بازی تیمی، كارهای معمول این سبك (مثل احیاء دوباره یار خودی و یا استفاده از جادو برای ارتقاء توانایی ها و مهارت های هم تیمی ها) را می توانید انجام دهید. همچنین می توانید با Boost دادن به هم تیمی هایتان، او را به سمت بالا تر پرت كنید تا سریع به قسمت های بالایی یك هیولا برسد مسلماً مبارزه تنها بخش این بازی نیست، چون ما با یك محیط بزرگ و Open-World روبرو هستیم كه شما می توانید زمان زیادی را صرف گشت و گذار و كشف مناطق جدید كنید.