با سلام.
دقیقا نمیدونستم جای دقیق برای ایجاد این ترد کجا میتونه باشه ولی خب اینجا گذاشتمش... دوستان در مدیریت اگر زمانی این ترد جاش اینجا درست نیست زحمت انتقال رو بکشن. خیلی ممنون.
اول دوست داشتم که پرونده ی چندتا بازی رو مثل LBP و یا Final Fantasy و LO رو تهیه کنم و اینجا بذارم ولی دیدم یه کار کمی جدیدتر انجام بدم بهتره و به همین دلیل تصمیم گرفتم یک پرونده ی شاید تقریبا کامل از جناب Hideo Kojima که البته معرف حضور همتون هستش تهیه کنم. ایشون مرد برگزیده ی سال گذشته از دید مجله ی Famitsu نیز بود. در هر صورت امیدوارم که این پرونده به درد دوستان بازیسنتری عزیز بخورد.
نام: Hideo Kojima یا 小島秀夫 یا Kojima Hideo
تاریخ تولد: August 24, 1963
محل تولد: Tokyo, Japan
همانطور که همه میدانید ایشان یک طراح و سازنده ی بازیهای رایانه ای در ژاپن هستند که در Konami کار میکنند. قبلا ایشان نایب رییس این کمپانی نیز بودند. تصمیم ندارم زیاد به چیزهایی اشاره کنم که معمولا عادی هست. دوست دارم بیشتر کمی وارد زندگی و گذشته ی ایشان بشیم و به عبارتی یه پروفایل از ایشان هم با هم مرور کنیم تا کمی بیشتر با ایشان آشنا بشیم. پس در ابتدا یک نگاه کلی به زندگی کوجیما میندازیم:
در سال 1963 در توکیو و در ژاپن متولد شد. وقتی سه سالش بود به سمت غرب ژاپن حرکت کرد. کوجیما میگوید در ابتدای زندگی بارها با مرگ دست و پنجه نرم کرده است.
هنگامی که او یک بچه بود خانواده اش به یک شهر کوچک با نام Shiraski رفتند. خیلی زود خانواده ی او به ناحیه ی Kansai حرکت کردند. کوجیما به این موضوع اشاره میکند که وقتی کودک بود معمولا اوقات خود را در خانه به تنها و با تماشای تلویزیون پر میکرد. او میگوید چون پدر و مادرش معمولا سر کار بودند او وقتی از مدرسه به خانه میرسید برای پر کردن اوقات خود تلویزیون تماشا میکرد.
" هر وقت مسافرت میروم و وارد هتل میشم سراغ تلویزیون میروم تا به احساس تنهایی غلبه کنم."
اولین بار که او خواست تا یک هنرمند شود، هنجارهای اجتماعی ژاپن که باعث میشد مردم به دنبال یک کار امن و پر درامد باشند بارها باعث سست شدن و دلسردی وی شد. عامل دیگری که او را از این که یک هنرمند شود دلسرد میکرد آن بود که عموی خودش نیز یک هنرمند بود ولی با این حساب مشکلات مالی به او خیلی فشار میاورد.
بالاخره او تصمیم خود را گرفت و نویسندگی خود را با چند داستان کوتاه آغار کرد و آنها را برای چند مجله فرستاد ولی هرگز هیچ ناشری برای چاپ آنها پیدا نکرد. او به این نکته نیز اشاره کرد که داستان های کوتاه او حدد 400 صفحه بودند در صورتیکه مجله تنها به یک داستان کوتاه 100 صفحه ای نیاز داشت. سرانجام او توجه خودش را متمرکز کار دیگری کرد و تصمیم گرفت با دوستانش یک فیلم بسازند به وسیله ی دوربین 8mm که داشتند.
این یک نگاه کوتاه به اوایل زندگی کوجیما بود. کوجیما مدتها پیش در مصاحبه ای که با شبکه ی G4 داشت به نکات بسیار جالبی در مورد زندگی خود و اینکه چگونه یک طراح بازیهای رایانه ای شد اشاره کرد.
با اینکه کوجیما در دانشگاه رشته ی اقتصاد میخوانده ولی بیشتر وقت آزاد خود را با بازیهای رایانه ای و البته Famicom مشغول میکرده. در چهارمین سال دانشگاه ، کوجیما همه را با یک خبر غافلگیر میکند: "من قصد دارم وارد صنعت گیم شوم!!! "
در سال 1986 کوجیما به عضویت Konami در میاید و در آنجا طراح و نقشه کش میشود. او در اولین سالهای عضویت در Konami چون با برنامه نویسی و کارهای دیگر آشنایی نداشت به خاطر ناتوانیش مرتبا توبیخ میشد. حتی یک بار کوجیما تصمیم گرفت تا این کار را ترک کند ولی به خاطر عشقی که نسبت به آن داشت این اتفاق نیفتاد.
اولین بازی که کوجیما در آن شرکت داشت دنباله ی بازی Antarctic Adventure که Penguin Adventure نام داشت بود که به صورت دستیار کارگردان فعالیت میکرد. اولین بازی که کوجیما واقعا در ساخت و توسعه ی آن نقش داشت Lost Warld که یک بازی پلتفورمر بود و در سال 1986 ساخته شد.
اولین بازی که او رلیز کرد Metal Gear بود. این بازی در 1987برای MSX2 کامپیوتر های خانگی در ژاپن و البته برخی نقاط اروپا عرضه شد. مرکز توجه این بازی در مورد یک عضو نیروی ویژه با کد رمز Solid Snake بود. یک قسمت دیگر از بازی Metal Gear نیز بعدا برای Nintendo Entertainment System عرضه شد هرچند که کوجیما درگیر کارگردان این ورژن نبود.
پروژه ی بعدی کوجیما بازی با نام Snatcherبود که برای NEC PC-8801 و MSX2 در سال 1988 و در ژآپن عرضه شد. هنگامی که کوجیما و گروهش داستان بازی را تمام میکرند آنها مجبور شدند که Act نهایی بازی را به دلیل محدودیت های زمانی رها کنند.
در سال 1990 کوجیما مشغول دو محصول جدید برای MSX2بود که یکی SD Snatcher و دیگر قسمت جدید از بازی Metal Gear با عنوان Metal Gear 2: Solid Snake بود.SD Snatcher یک بازی RPG بود که هم مسیر با خط داستانی Snatcher پیش میرفت. او همچنین بازی Snatcher را در سال 1992 برای PC Engine Super CD-ROM بازسازی کرد.
در سال 1994 کوجیما بازی Policenauts را برای NEC PC-9821 تولید کرد. او همچنین بعدا این بازی را در سال 1995 برای 3DO بازسازی کرد و البته ورژن های PlayStation و Sega Saturn این بازی نیز در سال 1996 عرضه شدند.
با عرضه ی بازی Metal Gear Solid در سال 1998 برای Play Station کوجیما در عرصه ی بازیهای رایانه ای به شهرت بین المللی دست یافت.MGS اولین قسمت از بازی Metal Gear بود که دارای گرافیک 3D و همچنین voice acting بود. این بازی به دلیل کارگردانی و گیم پلی بسیار خوب و همچنین خط داستانی و شخصیت پردازی قوی بسیار مورد توجه قرار گرفت.
در اوایل سال 2000 کوجیما اولین جزییات در مورد قسمت جدید بازی MGS با نام Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty برای Play Station2 را عرضه کرد. جزییات بسیار قوی گرافیکی و فیزیک و گیم پلی بازی آن را به یکی از بهترین بازیهایی که پیش بینی میشد تبدیل کرد. همانطور که انتظار میرف بازی با یک موفقیت بسیار عالی همراه بود و تحسین بسیاری از منتقدین را متوجه خود کرد و بیشتر این توجهات به دلیل خط داستانی و گرافیک و همچنین شخصیت پردازی بازی بود.
پیش از عرضه ی MGS2 کوجیما بازی و انیمه Zone of the Enders را در سال 2001 تولید کرد. در سال 2003 وی بازی Boktai: The Sun Is in Your Hand را برای Game Boy Advance ساخت. در این بازی بازیکن در نقش یک شکارچی خون آشام جوان ایفای نقش میکند.
یک تیم دیگر داخل Konami با همکاری Silicon Knights مشغول کار بر روی Metal Gear Solid: The Twin Snakes که یک Ramake برای Game Cube از بازی Metal Gear Solid بود، شدند که این بازی تمم خصیصه های گیم پلی MGS2 را دارا بود و البته Ryuhei Kitamura نیز در آن نظارت داشت. این بازی در سال 2004 عرضه شد.
بعد از آن کوجیما همچنین کارگردانی Metal Gear Solid 3: Snake Eater برای PS2 را برعهده گرفت. این بازی در November 17, 2004و نسخه ی ژاپنی آن در تاریخ December 16 عرضه شد. ورژن اروپای این بازی در March 4, 2005 رلیز شد. پاسخ منتقدان نسبت به این بازی بسیار مساعد بود.در آن زمان کوجیما در حال ساخت ادامه ی Boktai با نام Boktai 2: Solar Boy Django برای Game Boy Advance بود.
او همچنین بازی Metal Gear Acid را برای PSP عرضه کرد. این بازی turn-based یک action-oriented کوچک نسبت به دیگر MGS ها بود که بیشتر توجه اش به strategy بود. این بازی در ژاپنDecember 16, 2004عرضه شد. دنباله ی این بازی Metal Gear Ac!d 2 در تاریخ March 21, 2006 عرضه گشت.
کوجیما میخواست تا Solid Snake در بازی Super Smash Bros. Melee حضور داشته باشد اما به دلیل مشکلات چرخه ی توسعه Nintendo از اضافه کردن Snake ناتوان ماند.هنگامی که ساخت Super Smash Bros. Brawl اعلام شدMasahiro Sakurai با کوجیما تماس گرفت تا بر روی Snake در بازی کار کنند. کوجیما همچنین بر روی مرحله ی Snake در SSBB کار کرد.
در اواخر سال 2008 کوجیما برای Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots با Shuyo Murata همکاری کرد. او همچنین اعلام کرد که این آخرین MGS هست که در آن حضور دارد و میخواهد وقت آزاد بیشتری برای پروژه های دیگر داشته باشد.
کوجیما در MTV Game Awards 2008 در آلمان جایزه دریافت کرد. در سخنرانی، او به زبان انگلیسی توضیح داد:
"من باید بگویم به هرحال اکنون که این جایزه را دریافت کردم باید توضیح بدهم که قصد ندارم کناره گیری کنم. من تا زمانی که زنده هستم میخواهم بازی بسازم."
کوجیما علاقه ی قابل توجهی به فیلم دارد و داستانها و کارکترهای او معمولا الهام بخش هستند مانند Snatcher که از آن خیلی از فیلمهای علمی تخیلی الهام گرفتند مانندBlade Runner ، Akira ، The Thing ، Invasion of the Body Snatchers و The Terminator.
فکر میکنم تا به این حد توضیحات در مورد کوجیما کافی باشه... در آخر هم یک لیست از پروژه هایی که او در ساختشان نقش داشته را مینویسم و امیدوارم که به دردتون بخوره:
موفق و پیروز باشید.
دقیقا نمیدونستم جای دقیق برای ایجاد این ترد کجا میتونه باشه ولی خب اینجا گذاشتمش... دوستان در مدیریت اگر زمانی این ترد جاش اینجا درست نیست زحمت انتقال رو بکشن. خیلی ممنون.
اول دوست داشتم که پرونده ی چندتا بازی رو مثل LBP و یا Final Fantasy و LO رو تهیه کنم و اینجا بذارم ولی دیدم یه کار کمی جدیدتر انجام بدم بهتره و به همین دلیل تصمیم گرفتم یک پرونده ی شاید تقریبا کامل از جناب Hideo Kojima که البته معرف حضور همتون هستش تهیه کنم. ایشون مرد برگزیده ی سال گذشته از دید مجله ی Famitsu نیز بود. در هر صورت امیدوارم که این پرونده به درد دوستان بازیسنتری عزیز بخورد.
نام: Hideo Kojima یا 小島秀夫 یا Kojima Hideo
تاریخ تولد: August 24, 1963
محل تولد: Tokyo, Japan
همانطور که همه میدانید ایشان یک طراح و سازنده ی بازیهای رایانه ای در ژاپن هستند که در Konami کار میکنند. قبلا ایشان نایب رییس این کمپانی نیز بودند. تصمیم ندارم زیاد به چیزهایی اشاره کنم که معمولا عادی هست. دوست دارم بیشتر کمی وارد زندگی و گذشته ی ایشان بشیم و به عبارتی یه پروفایل از ایشان هم با هم مرور کنیم تا کمی بیشتر با ایشان آشنا بشیم. پس در ابتدا یک نگاه کلی به زندگی کوجیما میندازیم:
در سال 1963 در توکیو و در ژاپن متولد شد. وقتی سه سالش بود به سمت غرب ژاپن حرکت کرد. کوجیما میگوید در ابتدای زندگی بارها با مرگ دست و پنجه نرم کرده است.
هنگامی که او یک بچه بود خانواده اش به یک شهر کوچک با نام Shiraski رفتند. خیلی زود خانواده ی او به ناحیه ی Kansai حرکت کردند. کوجیما به این موضوع اشاره میکند که وقتی کودک بود معمولا اوقات خود را در خانه به تنها و با تماشای تلویزیون پر میکرد. او میگوید چون پدر و مادرش معمولا سر کار بودند او وقتی از مدرسه به خانه میرسید برای پر کردن اوقات خود تلویزیون تماشا میکرد.
" هر وقت مسافرت میروم و وارد هتل میشم سراغ تلویزیون میروم تا به احساس تنهایی غلبه کنم."
اولین بار که او خواست تا یک هنرمند شود، هنجارهای اجتماعی ژاپن که باعث میشد مردم به دنبال یک کار امن و پر درامد باشند بارها باعث سست شدن و دلسردی وی شد. عامل دیگری که او را از این که یک هنرمند شود دلسرد میکرد آن بود که عموی خودش نیز یک هنرمند بود ولی با این حساب مشکلات مالی به او خیلی فشار میاورد.
بالاخره او تصمیم خود را گرفت و نویسندگی خود را با چند داستان کوتاه آغار کرد و آنها را برای چند مجله فرستاد ولی هرگز هیچ ناشری برای چاپ آنها پیدا نکرد. او به این نکته نیز اشاره کرد که داستان های کوتاه او حدد 400 صفحه بودند در صورتیکه مجله تنها به یک داستان کوتاه 100 صفحه ای نیاز داشت. سرانجام او توجه خودش را متمرکز کار دیگری کرد و تصمیم گرفت با دوستانش یک فیلم بسازند به وسیله ی دوربین 8mm که داشتند.
این یک نگاه کوتاه به اوایل زندگی کوجیما بود. کوجیما مدتها پیش در مصاحبه ای که با شبکه ی G4 داشت به نکات بسیار جالبی در مورد زندگی خود و اینکه چگونه یک طراح بازیهای رایانه ای شد اشاره کرد.
با اینکه کوجیما در دانشگاه رشته ی اقتصاد میخوانده ولی بیشتر وقت آزاد خود را با بازیهای رایانه ای و البته Famicom مشغول میکرده. در چهارمین سال دانشگاه ، کوجیما همه را با یک خبر غافلگیر میکند: "من قصد دارم وارد صنعت گیم شوم!!! "
در سال 1986 کوجیما به عضویت Konami در میاید و در آنجا طراح و نقشه کش میشود. او در اولین سالهای عضویت در Konami چون با برنامه نویسی و کارهای دیگر آشنایی نداشت به خاطر ناتوانیش مرتبا توبیخ میشد. حتی یک بار کوجیما تصمیم گرفت تا این کار را ترک کند ولی به خاطر عشقی که نسبت به آن داشت این اتفاق نیفتاد.
اولین بازی که کوجیما در آن شرکت داشت دنباله ی بازی Antarctic Adventure که Penguin Adventure نام داشت بود که به صورت دستیار کارگردان فعالیت میکرد. اولین بازی که کوجیما واقعا در ساخت و توسعه ی آن نقش داشت Lost Warld که یک بازی پلتفورمر بود و در سال 1986 ساخته شد.
اولین بازی که او رلیز کرد Metal Gear بود. این بازی در 1987برای MSX2 کامپیوتر های خانگی در ژاپن و البته برخی نقاط اروپا عرضه شد. مرکز توجه این بازی در مورد یک عضو نیروی ویژه با کد رمز Solid Snake بود. یک قسمت دیگر از بازی Metal Gear نیز بعدا برای Nintendo Entertainment System عرضه شد هرچند که کوجیما درگیر کارگردان این ورژن نبود.
پروژه ی بعدی کوجیما بازی با نام Snatcherبود که برای NEC PC-8801 و MSX2 در سال 1988 و در ژآپن عرضه شد. هنگامی که کوجیما و گروهش داستان بازی را تمام میکرند آنها مجبور شدند که Act نهایی بازی را به دلیل محدودیت های زمانی رها کنند.
در سال 1990 کوجیما مشغول دو محصول جدید برای MSX2بود که یکی SD Snatcher و دیگر قسمت جدید از بازی Metal Gear با عنوان Metal Gear 2: Solid Snake بود.SD Snatcher یک بازی RPG بود که هم مسیر با خط داستانی Snatcher پیش میرفت. او همچنین بازی Snatcher را در سال 1992 برای PC Engine Super CD-ROM بازسازی کرد.
در سال 1994 کوجیما بازی Policenauts را برای NEC PC-9821 تولید کرد. او همچنین بعدا این بازی را در سال 1995 برای 3DO بازسازی کرد و البته ورژن های PlayStation و Sega Saturn این بازی نیز در سال 1996 عرضه شدند.
با عرضه ی بازی Metal Gear Solid در سال 1998 برای Play Station کوجیما در عرصه ی بازیهای رایانه ای به شهرت بین المللی دست یافت.MGS اولین قسمت از بازی Metal Gear بود که دارای گرافیک 3D و همچنین voice acting بود. این بازی به دلیل کارگردانی و گیم پلی بسیار خوب و همچنین خط داستانی و شخصیت پردازی قوی بسیار مورد توجه قرار گرفت.
در اوایل سال 2000 کوجیما اولین جزییات در مورد قسمت جدید بازی MGS با نام Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty برای Play Station2 را عرضه کرد. جزییات بسیار قوی گرافیکی و فیزیک و گیم پلی بازی آن را به یکی از بهترین بازیهایی که پیش بینی میشد تبدیل کرد. همانطور که انتظار میرف بازی با یک موفقیت بسیار عالی همراه بود و تحسین بسیاری از منتقدین را متوجه خود کرد و بیشتر این توجهات به دلیل خط داستانی و گرافیک و همچنین شخصیت پردازی بازی بود.
پیش از عرضه ی MGS2 کوجیما بازی و انیمه Zone of the Enders را در سال 2001 تولید کرد. در سال 2003 وی بازی Boktai: The Sun Is in Your Hand را برای Game Boy Advance ساخت. در این بازی بازیکن در نقش یک شکارچی خون آشام جوان ایفای نقش میکند.
یک تیم دیگر داخل Konami با همکاری Silicon Knights مشغول کار بر روی Metal Gear Solid: The Twin Snakes که یک Ramake برای Game Cube از بازی Metal Gear Solid بود، شدند که این بازی تمم خصیصه های گیم پلی MGS2 را دارا بود و البته Ryuhei Kitamura نیز در آن نظارت داشت. این بازی در سال 2004 عرضه شد.
بعد از آن کوجیما همچنین کارگردانی Metal Gear Solid 3: Snake Eater برای PS2 را برعهده گرفت. این بازی در November 17, 2004و نسخه ی ژاپنی آن در تاریخ December 16 عرضه شد. ورژن اروپای این بازی در March 4, 2005 رلیز شد. پاسخ منتقدان نسبت به این بازی بسیار مساعد بود.در آن زمان کوجیما در حال ساخت ادامه ی Boktai با نام Boktai 2: Solar Boy Django برای Game Boy Advance بود.
او همچنین بازی Metal Gear Acid را برای PSP عرضه کرد. این بازی turn-based یک action-oriented کوچک نسبت به دیگر MGS ها بود که بیشتر توجه اش به strategy بود. این بازی در ژاپنDecember 16, 2004عرضه شد. دنباله ی این بازی Metal Gear Ac!d 2 در تاریخ March 21, 2006 عرضه گشت.
کوجیما میخواست تا Solid Snake در بازی Super Smash Bros. Melee حضور داشته باشد اما به دلیل مشکلات چرخه ی توسعه Nintendo از اضافه کردن Snake ناتوان ماند.هنگامی که ساخت Super Smash Bros. Brawl اعلام شدMasahiro Sakurai با کوجیما تماس گرفت تا بر روی Snake در بازی کار کنند. کوجیما همچنین بر روی مرحله ی Snake در SSBB کار کرد.
در اواخر سال 2008 کوجیما برای Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots با Shuyo Murata همکاری کرد. او همچنین اعلام کرد که این آخرین MGS هست که در آن حضور دارد و میخواهد وقت آزاد بیشتری برای پروژه های دیگر داشته باشد.
کوجیما در MTV Game Awards 2008 در آلمان جایزه دریافت کرد. در سخنرانی، او به زبان انگلیسی توضیح داد:
"من باید بگویم به هرحال اکنون که این جایزه را دریافت کردم باید توضیح بدهم که قصد ندارم کناره گیری کنم. من تا زمانی که زنده هستم میخواهم بازی بسازم."
کوجیما علاقه ی قابل توجهی به فیلم دارد و داستانها و کارکترهای او معمولا الهام بخش هستند مانند Snatcher که از آن خیلی از فیلمهای علمی تخیلی الهام گرفتند مانندBlade Runner ، Akira ، The Thing ، Invasion of the Body Snatchers و The Terminator.
فکر میکنم تا به این حد توضیحات در مورد کوجیما کافی باشه... در آخر هم یک لیست از پروژه هایی که او در ساختشان نقش داشته را مینویسم و امیدوارم که به دردتون بخوره:
Metal Gear series
- Metal Gear Solid Touch (2009: iPod Touch, iPhone)*
- Metal Gear Online: Scene Expansion (2009: PlayStation 3)*
- Metal Gear Online: Meme Expansion (2008: PlayStation 3)*
- Metal Gear Online: Gene Expansion (2008: PlayStation 3)*
- Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots/Metal Gear Online (2008: PlayStation 3) – writer/producer/director*
- Metal Gear Acid Mobile (3rd Quarter of 2008: Mobile Phones)
- Metal Gear Solid Mobile (2008: MKristin Datilloobile Phones)
- Metal Gear Solid: Portable Ops Plus (2007: PlayStation Portable) – writer/original concept/executive producer*
- Metal Gear Solid 2: Bande Desinee (2007: DVD) – producer/director*
- Metal Gear Solid: Portable Ops (2006: PlayStation Portable) – writer/original concept/executive producer*
- Metal Gear Solid: Digital Graphic Novel (2006: PlayStation Portable) – producer/director*
- Metal Gear Solid 3: Subsistence (2005: PlayStation 2) – writer/producer/director*
- Metal Gear Acid 2 (2005: PlayStation Portable) – producer*
- Metal Gear Acid (2004: PlayStation Portable) – producer*
- Metal Gear Solid 3: Snake Eater (2004: PlayStation 2) – writer/producer/director*
- Metal Gear Solid: The Twin Snakes (2004: GameCube) – writer/producer/original director*
- Metal Gear Solid 2: Substance (2002: PlayStation 2) – writer/producer/director*
- The Document of Metal Gear Solid 2 (2002: PlayStation 2) – producer/director*
- Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (2001: PlayStation 2) – writer/producer/director*
- Metal Gear: Ghost Babel (2000: Game Boy Color) – producer/supervising director*
- Metal Gear Solid: Integral (1999: Playstation) – writer/producer/director*
- Metal Gear Solid (1998: PlayStation) – writer/producer/director*
- Metal Gear 2: Solid Snake (1990: MSX2, 2004: Mobile Phones, 2005: PlayStation 2) – writer/director*
- Metal Gear (1987: MSX2, 2004: Mobile Phones 2005: PlayStation 2, 2006: i-revo) – writer/director ("game design")*
Snatcher/Policenauts series
- Policenauts (1994: PC98, 1995: 3DO, 1996: Playstation, 1996: Saturn) – writer/director*
- Snatcher CD-ROMantic (1992: PC-Engine) – writer/director*
- SD Snatcher (1990: MSX2) – original writer*
- Snatcher (1988: PC88 & MSX2) – writer/director*
Boktai series
- Lunar Knights (2006: Nintendo DS) – producer*
- Boktai: Sabata's Counterattack (2005: Game Boy Advance) – producer*
- Boktai 2: Solar Boy Django (2004: Game Boy Advance) – producer*
- Boktai: The Sun Is in Your Hand (2003: Game Boy Advance) – producer*
Zone of the Enders series
- Zone of the Enders: The 2nd Runner (2003: Playstation 2, 2003: Special edition for Playstation 2) – producer*
- Zone of the Enders (2001: Playstation 2) – producer*
Tokimeki Memorial Drama Series
- Tokimeki Memorial Drama Series Vol. 3: Tabidachi no Uta (1999: Playstation & Saturn) – executive director
- Tokimeki Memorial Drama Series Vol. 2: Irodori no Love Song (1998: Playstation & Saturn) – planner/producer
- Tokimeki Memorial Drama Series Vol. 1: Nijiiro no Seishun (1997: Playstation & Saturn) – planner/producer/drama director
Other Games
- Gaitame Baibai Trainer: Kabutore FX (2009: Nintendo DS)*
- Twelve Tender Killers (2008: Mobile Phones) – producer*
- Super Smash Bros. Brawl (2008: Wii) – designer of Shadow Moses Island stage.
- Kabushiki Baibai Trainer Kabutore! Next (2007: Nintendo DS) – producer*
- Stock Trading Trainer : Kabutore (2006: Nintendo DS) – producer*
- Lost Warld [sic] (1986: MSX, cancelled) – writer/director*
- Penguin Adventure (1986: MSX) – assistant director
Movies
- Versus (2000) – cameo (extra)
- Azumi (2003) – cameo (extra)
- Metal Gear Solid (TBA) – executive producer/writer
- Mega64 - himself
Voice acting roles
- Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (2008) – Voice of God
- Metal Gear Solid: Integral (1999) – Genola
- Policenauts (1994) – AP Officer B
موفق و پیروز باشید.