این سطح شامل هیچ تغییری برای مشترکین فعلی پلی استیشن پلاس نمی شود
قابلیت دانلود 2 تا 3 بازی در ماه (برای ماه جولای Crash Bandicoot 4: It’s About Time, Man of Medan, Arcadegeddon)
تخفیف های استثنایی
فضای ذخیره سازی ابری برای سیو بازی ها
دسترسی به بخش آنلاین
برخی از عناوین کاتالوگ
God of War
Naruto to Boruto: Shinobi Striker
Nickelodeon All-Star Brawl
علاوه بر محتوای PS Plus Essential, شامل حداکثر 400 بازی PS4 و PS5 می باشد
تمام مزایای سطح PlayStation Plus Essential را ارائه می دهد
دسترسی به کاتالوگ بازی های پلی استیشن که شامل حداکثر 400 مورد از سرگرم کننده ترین عناوین PS4 و PS5 است، از جمله عناوین بسیار محبوب و پرفروش استودیوهای فرست پارتی پلی استیشن و شرکای third-party. عناوین سطح Extra قابلیت دانلود دارند
برخی عناوین بزرگ fp و tp
Returnal (PS5)
Ghost of Tsushima: Director’s Cut (PS5)
Demon’s Souls (PS5)
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales (PS4/PS5)
Bloodborne (PS4)
Death Stranding: Director’s Cut (PS5)
Control: Ultimate Edition (PS4/PS5)
Horizon Zero Dawn (PS4)
Red Dead Redemption 2 (PS4)
Hollow Knight (PS4)
Assassin’s Creed Valhalla (PS4/PS5)
همانطور که از نام پریمیوم بر می آید، این سطح نه تنها طرحهای PS Plus Essential و Extra را شامل می شود، بلکه عناوین PS3 را از طریق سیستم کلاود که شامل بازی های کلاسیک بزرگیست در دسترس کاربران این سطح قرار می دهد
تمام مزایای سطوح Essential و Extra را شامل می شود
340 بازی اضافه نسبت به طرح های قبلی ارائه می دهد که شامل:
بازیهای PS3 از طریق استریم ابری در دسترس هستند
کاتالوگی از آثار کلاسیک خاطره انگیز، هم بصورت استریم و هم دانلود از عناوین ارجینال PS2 و PSP در دسترس است
نسخههای آزمایشی بازیها با زمان محدود در این سطح در دسترس خواهند بود تا به بازیکنان اجازه دهد قبل از خرید، برخی عناوین را ابتدا امتحان کنند
برخی عناوین کلاسیک
Tekken 2 (Download)
Wild Arms (Download)
Bioshock Remastered (Download)
Arc the Lad: Twilight of the Spirits (Download)
Ape Escape (Download)
ICO (Stream)
F.E.A.R. (Stream)
مشکل دریفت در کنترلر دوال سنس:
در یک نظر سنجی در وبسایت IGN در ماه فوریه، ۱۰ درصد از شرکت کنندگان اعلام کرده بودند که تاکنون دچار مشکل دریفت دسته ps5 شده اند که رقمی ناچیز است، با اینحال برخی کاربران که مشکل دریفت داشته اند گزارش داده اند در آپدیت های جدیدی که سونی ارائه داده این مشکل کاملا برطرف شده است. همچنین این مشکل میتواند به پتانسیومتر دسته، فنر های داخلی و یا یک جسم آلوده داخلی مرتبط باشد.
تست دریفت کنترلر
ابتدا وارد این سایت شوید، اتصال سیمی دوال سنس را با PC برقرار کنید، پس از اتصال شاهد صفحه زیر خواهید بود، گزینه های مختلفی اعم از تست محرک آداپتیو تریگرها وجود دارد، طریقه تست آنالوگ ها بحث امروز ما خواهد بود
در بخش AXIS، آنالوگ سمت چپ با اعداد 0 و 1 شناخته می شود و آنالوگ سمت راست با اعداد 2 و 3، پس از اتصال دوال سنس ممکن است شاهد ارتعاشاتی در مرکز یک نقطه باشید، این لرزش ها در مرکز در صورتی طبیعی هستند که جابه جایی زیادی به اطراف نداشته باشند و حول محور خود با اعدادی که تغییرات را نمایان می کنند اختلاف بسیار کوچکی داشته باشند
آنالوگ ها را با توجه به مثال زیر بر روی خطوط ببرید (هر 4 جهتXY) بر روی هر جهتی که آنالوگ ها را قرار دادید چند ثانیه بایستید، اگر در یکی از جهات بر روی خطوط مشخص شده آنالوگ پرش هایی به اطراف داشت و واکنش عصبی داشت باید آن آنالوگ اسپری شود
در پایان تیک گزینه Test Circularity را بزنید، حالا آنالوگ سمت چپ و راست را به آرامی یک دور کامل بچرخانید، باید تمام دایره پر رنگ شده باشد، اگر یه قسمت از دایره خالی مانده و رنگی نباشد، مشکل کنترلر در آن قسمت جدی است
قبل از هر اقدامی جهت تعمیر کنترلر؛ ابتدا مطمئن شوید اشکال در یک بازی خاص وجود دارد یا در تمام بازی ها، برای حل مشکل ابتدا باید آنالوگ ها را بوسیله contact cleaner (پیشنهاد نمی کنم چون مدل های موجود بیشترش آبه) یا الکل 70% داخل آنالوگ ها را فقط مرطوب کنید، به چرخاندن آنالوگ ها به مدت 30 ثانیه ادامه دهید. اگر مشکل برطرف نشد با یک گوش پاک کن آغشته به الکل تا جایی که امکان دارد قسمت توپی آنالوگ و دور آن را تمیز کنید، سونی در آپدیت های اخیر برخی مشکلات کاربران راا در این خصوص حل کرده است، در آخرین آپدیت دوال سنس 0282 اکثرا مشکل آنالوگ را گزارش کرده اند، ممکن است با آپدیت بعدی این مشکلات مرتفع شود
حل مشکل دریفت کنترلر با تعویض قطعه پلاستیکی سنسور پتانسیومتر
در صورتی که با آموزش قبل مشکل دریفت کنترلر حل نشد، ابتدا قطعه پلاستیکی سنسور پتانسیومتر (مغزی) دوال سنس را تعویض کنید، تعویض آنالوگ استیک زمانی باید انجام شود که دریفت آنالوگ در تمام بازی ها بصورت جدی خودنمایی می کند، متاسفانه کیفیت قطعه آنالوگ استیک هایی که به فروش می رسد بالا نیست و بهتر است جانب احتیاط برای تعویض رعایت شود، در صورتی که این مشکل با جهت خاصی در "تستر کنترلر" که آموزش آن را قرار دادیم نمایان و با تمیز کردن غیر قابل حل است، ابتدا قطعه پلاستیکی سنسور پتانسیومتر را تعویض کنید که در بازار موجود است، این کار از عهده کاربر بر می آید ولی نیازمند ابزار صحیح برای باز کردن قاب های دوال سنس است، ما صرفا با بخش تعویض قطعه پلاستیکی سنسور پتانسیومتر کار داریم و آموزش باز کردن دوال سنس را می توانید در کانال های بی شماری مشاهده کنید
در بعضی مواقع به دلیل برهم ریختن میدان مغناطیسی درون پتاسیومتر آنالوگ ها، انالوگ به اصطلاح حالت گیجی و عدم کنترل پیدا می کند که نیازی به تعویض کل انالوگ استیک نیست و تنها با تعویض پتانسیومتر ها یا قطعه پلاستیکی این مشکل حل می شود.
در آموزش ویدئویی زیر طریقه تعویض آن شرح داده می شود، پس از خارج کردن قطعه پلاستیکی حتما از خالی بودن گردوغبار درون سنسور پتانسیومتر اطمینان حاصل کنید
لینک ویدئو
چند راهکار ساده برای کسانی که ساعت های طولانی به انجام بازی های مختلف اختصاص می دن و می خوان بیش از حد استاندارد شارژ باطری رو سیو کنن
دکمه PS را بزنید، به بخش Accessories برید Wireless Controller و در پایان Cntroller Settings را انتخاب کنید
Brightness of Controller Indicators یا لایت بار: این نوار در بازی ها با توجه به وضعیت و نوار سلامتی تغییر رنگ می ده روی کنترلر، با انتخاب گزینه Dim می تونید تا حدی غیر فعالش کنید
Vibration Intensity: می تونید میزان قدرت ویبره را تنظیم کنید، در 4 حالت قوی، متوسط، ضعیف و خاموش قابل تنظیمه، این حالت رو می تونید برای بازی های آنلاین که زمان طولانی تری بهشون اختصاص می دید در نظر بگیرید تا میزان شارژ بیشتری ذخیره بشه
Trigger Effect Intensity: این قابلیت مثل ویبره در 4 حالت قوی، متوسط، ضعیف و خاموش قابل تنظیمه، عناوینی که از این قابلیت پشتیبانی می کنن باعث می شن روی تجربه بازیکن تاثیر مستقیم داشته باشه، از این رو با توجه به تشخیص خودتون می تونید روی درجه مورد نظر تنظیم کنید
Controller Speaker: اگر از هدست استفاده می کنید می تونید صدای اسپیکر کنترلر رو قطع کنید
به Settings سپس System و به Power Saving بروید،Set Time Until Controllers Turn Off را بر روی Minutes 10 قرار دهید تا هنگامی که از دوال سنس استفتده نمی کنید بصورت خودکار پس از 10 دقیقه خاموش شود
نیاز به باز کردن پنلهای کناری برای تمیز کردن کنسول PS5 نیست
روش هایی برای تمیز کردن dust catchers، گردهای داخلی و همچنین شیارها در آموزش های ویدئویی وجود دارد، روش هایی که غالبا با باز کردن قاب های کناری کنسول میسر است، اما روشی بسیار ساده و بدون دردسر وجود دارد که شما می توانید به راحتی تا حد زیادی dust catchers و بصورت کامل شیارهای PS5 خود را برق بیندازید، کافیست به یک دستگاه دمنده دسترسی داشته باشید، روی دور کم با استفاده از لوله خرطومی با هدایت هوا در جلو و پشت کنسول شاهد خروج گردو غبار از آن خواهید بود، از آنجایی که dust catchers پایینتر از فن کنسول قرار دارد با فشار هوا در این سوراخ ها به بیرون هدایت و مستقیم از شیارهای کنسول خارج می شود
چه زمانی باید کنسول را گردگیری کنم؟
زمانی که گردوخاک بر روی شیارهای کنسول، جلو بالا و پشت آن را پوشانده باشد
در عکس زیر که توسط من گرفته شده با استفاده از دستگاه دمنده تمام شیارها کاملا تمیز شده، بدون استفاده از هیچ ابزار دیگری
با الیاف خشن مثل مسواک عین ایشون TronicsFix به جون شیارهای PS5 نیوفتید چون به راحتی خط و خش روی پلاستیک و دیگر قسمت ها می ندازه، اگر هم خواستید اینکارو انجام بدید فقط با برس رنگ سایز کوچک باشه که الیاف نرمی داره
بررسی پیغام خطای CE-108255-1
این خطا با پیغام «مشکلی در این بازی یا برنامه پیش آمده است» نمایان می شود
کاربرانی که با کد خطای CE-108255-1 مواجه می شوند در هنگام لود شدن یا در جریان بازی بصورت ناگهانی با این پیغام مواجه می شوند و از بازی خارج می شوند. ممکن است کاربران این کد خطا را فقط در یک بازی تجربه کنند، برخی دیگر ممکن است آن را به طور مداوم در همه بازی های خود ببینند، همچنین ممکن است کاربران هنگام تلاش برای دسترسی به PlayStation Network این خطا را دریافت کنند.
این پیغام معمولا نرم افزاری است و برای هر کاربری ممکن است اتفاق بیوفتد، فرقی نمی کند کنسول شما سری 10 یا 11 باشد این یک کد خطای عادی است، فقط در برخی موارد خاص که بصورت جدی در همه بازی ها بصورت مداوم این پیغام نمایان می شود، تنها راه ممکن تعمیر یا تعویض کنسول می باشد
دلایلی که این خطا بر روی کنسول شما نمایان می شود را ذکر می کنیم
فایل های بازی خراب (corrupted game files) شده
اگر پلی استیشن 5 شما کد خطای CE-108255-1 را فقط هنگام اجرای یک بازی خاص نشان میدهد و بقیه بازیهای شما مشکلی ندارند، ممکن است دلیل آن ناقص یا خراب بودن فایلها، سیو یا آپدیت ها باشد. اگر یک بازی یا بروزرسانی به طور کامل نصب نشود، ممکن است هر از گاهی این پیغام نمایان شود
باگ های بازی
دشمن اصلی این خطا باگ های وحشتناک بازی می باشد، برخی باگ ها صرفا به مشکلات درون بازی مربوط نمی شود و سیستم عامل و سخت افزار کنسول را هدف قرار می دهد، به عنوان مثال بازی FIFA انواعو اقسام مشکلات از جمله این خطا در PS5 و پیغام اورهیت (داغ شدن بیش ازحد) در کنسول ایکس باکس XSX را ایجاد می کند، بازی Cyberpunk 2077 با اینکه آپدیت های بی شماری دریافت کرده، این پیغام در مواردی بر روی کنسول نمایان می شود و هر بازیکنی ممکن است یکبار با این کد خطا در این بازی مواجه شود
دیسک بازی
اگر با گذاشتن یک دیسک بازی این خطا را دریافت می کنید، ممکن است علت مشکل به دیسک بازی مرتبط باشد، دیسک را از لحاظ کثیفی، خراشیدگی، ترک خوردگی مورد بررسی قرار دهید، هر یک از این موارد می تواند باعث از کار افتادن بازی شود زیرا کنسول شما قادر به جمع آوری اطلاعات کامل برای بارگیری صحیح بازی نیست
نقص نرم افزاری ناشناخته
برای برخی از دارندگان PS5، ممکن است به دلیل آپدیت نبودن سیستم عامل، با کد خطای CE-108255-1 مواجه شوند. برای کاهش احتمال مواجهه با خطاهای PS5، کنسول را آپدیت کنید
سخت افزار
برای برخی از دارندگان بدشانس PS5، دلیل اصلی خطای CE-108255-1 PS5 می تواند چیزی جدی مانند خرابی سخت افزار باشد. اگر خطا در همه بازی ها نمایان می شود یعنی کنسول شما دچار مشکلی جدی شده که با روش هایی که در بالا ذکر شد مرتفع نمی شود
خطای CE-108255-1 ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، اگر نمی دانید چه کاری انجام دهید، راه حل هایی که می توانید امتحان کنید را در زیر بیاموزید
1. بازی را به روز کنید
اگر فقط هنگام اجرای یک بازی با خطای CE-108255-1 مواجه شدید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید که آن بازی آخرین نسخه آپدیت خود را دریافت کرده، برای انجام این کار به سادگی بررسی کنید که آیا اخیرا یک بهروزرسانی برای آن نصب کردهاید یا خیر
2. آپدیت کنسول
چه مشکل داشته باشید چه نداشته باشید، باید نرم افزار سیستم پلی استیشن 5 خود را مانند بازی ها به روز نگه دارید
3. بازی را حذف و دوباره نصب کنید
همچنین اگر دلیل اصلی کد خطا، فایل ذخیره بازی باشد، اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که فایل ذخیره قبل یا دیگری را بارگیری کنید
همچنین می توانید برای حذف بازی مورد نظر روش زیر را دنبال کنید
در صفحه اصلی PS5 خود، با انتخاب نماد چرخ دنده واقع در گوشه سمت راست بالای صفحه، به تنظیمات بروید
اگر خطا فقط هنگام اجرای یک بازی خاص رخ می دهد و شما نسخه فیزیکی آن را دارید، ابتدا مطمئن شوید که دیسک تمیز است. خراش، ترک، کثیفی یا اثر انگشت روی سطح دیسک می تواند مانع خواندن صحیح دیسک توسط کنسول شود
5. Rebuild database
یکی از راههای رفع مشکل احتمالی نرمافزار، فرآیندی به نام Rebuild database است، برای انجام این کار، باید PS5 خود را در حالت Safe Mode بوت کنید. برای راه اندازی مجدد PS5 به حالت ایمن:
6. Factory reset your PS5
بازنشانی به تنظیمات کارخانه، تمام اطلاعات داخل کنسول را پاک کرده و آن را به حالت اولیه بازمیگرداند
7. تعمیر یا تعویض کنسول
برای تعویض کنسول در صورت داشتن گارانتی با شرکت گارانتی کننده یا اگر ایران نیستید با پشتیبانی سونی تماس بگیرید. تعدادی از دارندگان PS5 گزارش داده اند که هیچ یک از راه حل های پیشنهادی کمکی به رفع این مشکل نکرده است، اگر این مورد برای شما صادق است و هیچ یک از راه حل هایی که در این راهنما ذکر می کنیم بر روی کنسول شما کار نمی کند، می توانید مطمئن شوید که PS5 شما دچار نقص سخت افزاری شده است و باید تعمیر یا تعویض شود
مدتیه درون بازی به خودی خود تصویر سیاه میشه ولی کنسول روشنه و مشخصه در حال کاره، بعد از مدتی تصویر برمی گرده ولی دوباره مشکل رفتن تصویر پابرجاست
این اشکال تنها از کابل HDMI کنسول می باشد، کنسول را خاموش کنید، کابل را کامل از TV و کنسول جدا کنید و دوباره آن را جا بزنید، در صورت بروز دوباره مشکل کابل معیوب است و با تعویض کابل مشکل کاملا حل می شود. برای خرید کابل مخصوص کنسول حتما به توصیه های سوالات متداول توجه کنید
Your PS5 is too hot: پیغام اورهیت کردن یا داغ شدن بیش از حد کنسول دارم، در بازی های PS4 این پیغام رو مشاهده نکردم ولی در بازی های PS5 این پیغام ظاهر و کنسول خاموش می شه
فرقی نمی کند شما کی و کجا این پیغام را دریافت می کنید، در هر صورت نباید هیچ بازی ای تا رفع کامل این مشکل اجرا شود چون کنسول برای شرایط کاری سخت طراحی شده است و تا رسیدن به بالاترین دما پیغامی ظاهر نمی گردد ولی همچنان این دمای بالا حتی با ظاهر نشدن پیغام اورهیت، به کنسول شما در حال صدمه زدن است و ممکن است صدمات جبران ناپذیری به برد کنسول به مرور زمان وارد کند.
راه حل اول: مشکل از محل قرار گیری کنسول است
ابتدا مطمئن شوید کنسول در مکانی قرار دارد که گردش هوا به درستی جریان دارد، کنسول را بر روی الیافی مثل فرش به هیچ عنوان قرار ندهید، سطح صیقلی بهترین مکان برای کنسول است، فاصله کنسول تا دیوار حداقل باید 10 سانتی متر باشد. در صورت رعایت موارد فوق و حل نشدن مشکل ادامه آموزش را دنبال کنید.
راه حل دوم: کنسول مشکل نرم افزاری دارد، توسط کاربر قابل انجام است
قبل از انجام عملیات از اطلاعات خود بک آپ بگیرید چون حافظه ذخیره سازی فرمت می شود. کنسول را خاموش کنید شارژر سیمی کنترلر را به کنسول و دسته بزنید، تا پایان توضیحات اتصال سیمی را قطع نکنید، دست خود را روی دکمه پاور کنسول نگه دارید، ابتدا یک صدای بوق می شنوید، چند ثانیه بعد صدای بوق دوم را می شنوید، دست خود را از روی دکمه بردارید، اگر پیغام دکمه PS ظاهر شد دکمه روی کنترلر را بزنید، گزینه 5 REBUILD DATABASE، انتخابش می کنید و هر سوالی پرسیده شد YES می زنید، کنسول فرمت کردن را شروع می کند، صبر کنید تا کنسول ریست شود، بعد از ریست اطلاعاتی که از شما می خواهد را کامل کنید، اتصال وای فای را همان ابتدا برقرار کنید تا کنسول را آپدیت کند، پس از اینکه وارد صفحه اصلی کنسول شدید، گزینه SETTINGS، سپس SYSTEM و درپایان SYSTEM SOFTWARE UPDATE را انتخاب می کنید، اگر پیغام داد بروزرسانی انجام شده یعنی کار به اتمام رسیده، اگر پیغام آپدیت داد اجازه دهید آپدیت انجام و کنسول ریست شود، اتصال سیمی دسته را حالا می توانید قطع کنید، یک بازی مختص PS5 اجرا کنید و به مدت طولانی به انجام بازی بپردازید، اگر در طول این مدت پیغامی نداشتید مشکل کامل برطرف شده و نرم افزاری بوده، اگر برطرف نشد راه حل سوم تنها گزینه پیش روی شماست.
راه حل سوم: کنسول مشکل سخت افزاری دارد، توسط کاربر با مسئولیت خودش قابل انجام است ولی توصیه نمی گردد
کنسول باید به طور کامل باز شود تا از سلامت فیزیکی پردازنده، پایه هیت سینک و لیکوئید متال اطمینان حاصل شود و پس از یافتن مشکل نسبت به رفع آن اقدام گردد، مشکلاتی از قبیل محل قرارگیری پایه یا لیکوئید متال که قابل رویت هستند با کمی حوصله و دقت بالا می توان مشکل را مرتفع کرد، ولی در صورتی که ظاهر مواردی که نام برده شد مشکلی نداشت، کنسول باید به تعمیرکاری که تجربه کافی در ریبال کنسول دارد تحویل داده شود تا اقدامات لازم را برای تعمیر انجام دهد.
UPS و استابیلایزر
پلی استیشن 5 اکنون اینجاست و همه قصد خرید این کنسول را دارند، با تمام ملاحظاتی که در خصوص ایمنی PS5 بکار برده می شود، اکثرا این سوال برایشان پیش می آید که برای محافظت از PS5 آیا به یک UPS نیاز است
با یک Uninterruptible Power Supply یا به اختصار UPS می توانید به راحتی از PS5 خود در برابر قطع ناگهانی برق محافظت کنید، در صورت قطع برق امکان آسیب جدی به کنسول وجود دارد، قطع برق می تواند منجر به از دست دادن سیو و پیشرفت بازی شود، این روزها در شهرهای بزرگ ایران قطعی برق مداوم به معظلی جدی بدل شده، آیا محافظ های ولتاژ مثل استابیلایزر می توانند جلوی آسیب به کنسول را بگیرند، استابیلایزر آسیب فیزیکی به پاور را به حداقل می رساند ولی قطعات دیگر به هیچ عنوان در امان نیستند، محافظ های مرسوم ولتاژ تنها زمانی می توانند کارایی خود را نشان دهند که شوک های ناگهانی به شبکه وارد می شود، مانند رعدوبرق یا زمانی که برق می آید، این شدت جریان در ابتدا بسیار بالاست و اینگونه محافظ ها جریان را بصورت ایمن به دیوایس ها انتقال می دهند، ولی چرا استابیلایزرها با خاصیت های خود در صورت قطع برق به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای PS5 نیستند.
همانگونه که اطلاع دارید PS5 از حافظه ذخیره سازی پرسرعت SSD استفاده می کند. محققین دانشگاه اوهایو ۱۵ مدل مختلف حافظه SSD را که توسط ۵ شرکت متفاوت تولیدشده بود به همراه تعدادی هارد معمولی را در معرض آزمایشهای مختلفی برای امتحان مقاومت آنها در مقابل قطعی برق قرار دادند. اسامی شرکتهای تولیدکننده در این آزمایش ذکر نشده است، بعضی از مدلهای استفاده شده در آزمایش اختصاصاً برای کاهش صدمات ناشی از قطع برق طراحی شده بودند. شش نقص کلی در حافظههای مورد آزمایش قرار گرفته وجود داشت:
اشکالات نوشتاری: اطلاعات بهصورت تصادفی بر روی بیتهای حافظه نوشته شده بودند.
ثبت اطلاعات پراکنده: اطلاعات بهصورت نادرست و در مکانهای اشتباه ثبت شده بودند.
ثبت ناقص اطلاعات: به دلیل قطع ناگهانی برق، حجم اطلاعات ثبت شده کمتر از میزان واقعی آنها بود.
خرابی اطلاعاتی که اطلاعات دیگر را تشریح میکنند یا ابرداده ها (Metadata): اطلاعات ساکن در لایه FTL میان حافظه SSD و سیستمعامل خراب شده بودند.
سوختن حافظه: در اثر قطعی برق حافظه SSD بهطورکلی سوخته بود.
عدم ترتیب بندی اطلاعات (تسلسل): اطلاعات به ترتیبی که باید نوشته شوند، ثبت نشده بودند.
از ۱۵ حافظه مورد آزمایش قرار گرفته که ده مدل مختلف را تشکیل میدادند و توسط ۵ سازنده متفاوت تولیدشده بودند، تنها یک مدل که توسط یک سازنده مشخص ساخته شده بود هیچ مشکلی در هنگام قطع برق نداشت. در این آزمایش همانطور که ذکر شد، یک حافظه SSD بهطور کامل سوخت و یکسوم از این حافظهها به دلیل خرابی ترتیب بندی اطلاعات آنها کاملاً غیرقابل استفاده شدند. سایر حافظههای SSD نیز در معرض خطر از دست دادن اطلاعات در هنگام قطع برق هستند، حتی مدل های پیشرفتهنیز از این قائده مستثنی نیست. گروه تحقیقاتی که این آزمایش را ترتیب داده بود مدعی است که هیچکدام از حافظههای مورد آزمایش قرار گرفته در شرایط قطعی برق عملکرد مناسبی را که انتظار میرود ندارند.
از این رو استابیلایزرها نمی توانند پس از قطعی برق از کنسول محافظت کنند و جلوی آسیب را بگیرند که میزان کاراییشان در این خصوص به صفر می رسد، تنها راه محافظت از کنسول و حافظه ذخیره سازی در صورت قطعی مکرر برق UPS است.
پاسخ به سوالات شما:
UPSها از باتری داخلی بهره می برند که قابل تعویض است، بسته به مصرف برق کنسول می توانید UPS مناسب آن را تهیه کنید، با توجه به نیاز خود از ظرفیت های مختلف باتری ها برای نگهداری شارژ می توان استفاده کرد.
PS5 من چقدر برق مصرف می کند:
مصرف برق PS5 در اجرای بازی های مختلف مقدار متفاوتی "وات" مصرف می کند، مثلا در بازی مایلز مورالز که یک بازی جهان باز با تکنیک سنگین RT اجرا می شود مصرف برق آن در حالت پیک به 200 وات می رسد که بالاتر از یک بازی خطی و فاقد RT است، این منابع متغیر است.
چگونه مصرف برق PS5 خود را محاسبه کنم:
در زیر کنسول PS5 یک عدد درج شده، 1.65A، این عدد نشانگر مصرف برق کنسول یعنی 360 وات است، بنابراین UPSــی که خریداری می کنید باید *بالاتر از 600VA* که معادل 360 وات است باشد. ظرفیت انتخابی با توجه به TV شما متغیر است، 850VAبه بالا توصیه می گردد
چه UPSــی خریداری کنم:
خوشبختانه UPSها در ایران ارائه دهنده مدل های مختلف با توجه به نیاز کاربران است، مدل های خارجی و حتی ایرانی معتبر قابل اطمینان هستند، برند APC یکی از معتبرترین UPSــهاست، دستگاه هایی که منبع تغذیه آن ها بسیار حساس بوده و نباید هیچگونه نویزی به آن وارد شود و شکل موج خروجی به صورت سینوسی کامل و بدون قطعی و بدون وابستگی به ولتاز ورودی لازم باشد پیشنهاد میگردد از یو پی اس ONLINE استفاده شود، چنانجه ورود نویز یا تغییر شکل موج خروجی سیستم از درجه اهمیت کمتری برخوردار باشد یو پی اس های Line_Interactive توصیه می شود.
در هنگام خرید UPS به چه مواردی توجه کنم:
آنلاین یا لاین اینتراکتیو بودن، اطمینان از سالم بودن باتری، نرم افزار و سیستم حفاظت UPS، توان، گارانتی، زمان شارژ، نویز فن
در صورت قطعی برق:
ارزش خرید UPS نسبت به کارایی و قیمت: 100%
ارزش خرید محافظ ولتاژ یا استابیلایزر نسبت به کارایی در هنگام رفتن برق و قیمت: پایین
در صورت آسیب فیزیکی (شوک، ضربه، حمل و نقل نامناسب) به کنسول و معیوب شدن SSD داخلی، آیا می توان SSD دیگری جایگزین آن کرد؟
حتی با در اختیار داشتن کنسولی دیگر برای جدا کردن قطعه SSD و جایگزینی آن، تغییری رخ نخواهد داد. SSD داخلی دارای کد منحصر به خود می باشد که تنها با برد اصلی کنسول شروع به کار خواهد کرد، اگر SSD کنسول معیوب شود قابل تعویض نخواهد بود




برخی از عناوین کاتالوگ
God of War
Naruto to Boruto: Shinobi Striker
Nickelodeon All-Star Brawl
علاوه بر محتوای PS Plus Essential, شامل حداکثر 400 بازی PS4 و PS5 می باشد


برخی عناوین بزرگ fp و tp
Returnal (PS5)
Ghost of Tsushima: Director’s Cut (PS5)
Demon’s Souls (PS5)
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales (PS4/PS5)
Bloodborne (PS4)
Death Stranding: Director’s Cut (PS5)
Control: Ultimate Edition (PS4/PS5)
Horizon Zero Dawn (PS4)
Red Dead Redemption 2 (PS4)
Hollow Knight (PS4)
Assassin’s Creed Valhalla (PS4/PS5)
همانطور که از نام پریمیوم بر می آید، این سطح نه تنها طرحهای PS Plus Essential و Extra را شامل می شود، بلکه عناوین PS3 را از طریق سیستم کلاود که شامل بازی های کلاسیک بزرگیست در دسترس کاربران این سطح قرار می دهد





برخی عناوین کلاسیک
Tekken 2 (Download)
Wild Arms (Download)
Bioshock Remastered (Download)
Arc the Lad: Twilight of the Spirits (Download)
Ape Escape (Download)
ICO (Stream)
F.E.A.R. (Stream)



ابتدا وارد این سایت شوید، اتصال سیمی دوال سنس را با PC برقرار کنید، پس از اتصال شاهد صفحه زیر خواهید بود، گزینه های مختلفی اعم از تست محرک آداپتیو تریگرها وجود دارد، طریقه تست آنالوگ ها بحث امروز ما خواهد بود
در بخش AXIS، آنالوگ سمت چپ با اعداد 0 و 1 شناخته می شود و آنالوگ سمت راست با اعداد 2 و 3، پس از اتصال دوال سنس ممکن است شاهد ارتعاشاتی در مرکز یک نقطه باشید، این لرزش ها در مرکز در صورتی طبیعی هستند که جابه جایی زیادی به اطراف نداشته باشند و حول محور خود با اعدادی که تغییرات را نمایان می کنند اختلاف بسیار کوچکی داشته باشند
آنالوگ ها را با توجه به مثال زیر بر روی خطوط ببرید (هر 4 جهتXY) بر روی هر جهتی که آنالوگ ها را قرار دادید چند ثانیه بایستید، اگر در یکی از جهات بر روی خطوط مشخص شده آنالوگ پرش هایی به اطراف داشت و واکنش عصبی داشت باید آن آنالوگ اسپری شود
در پایان تیک گزینه Test Circularity را بزنید، حالا آنالوگ سمت چپ و راست را به آرامی یک دور کامل بچرخانید، باید تمام دایره پر رنگ شده باشد، اگر یه قسمت از دایره خالی مانده و رنگی نباشد، مشکل کنترلر در آن قسمت جدی است


در صورتی که با آموزش قبل مشکل دریفت کنترلر حل نشد، ابتدا قطعه پلاستیکی سنسور پتانسیومتر (مغزی) دوال سنس را تعویض کنید، تعویض آنالوگ استیک زمانی باید انجام شود که دریفت آنالوگ در تمام بازی ها بصورت جدی خودنمایی می کند، متاسفانه کیفیت قطعه آنالوگ استیک هایی که به فروش می رسد بالا نیست و بهتر است جانب احتیاط برای تعویض رعایت شود، در صورتی که این مشکل با جهت خاصی در "تستر کنترلر" که آموزش آن را قرار دادیم نمایان و با تمیز کردن غیر قابل حل است، ابتدا قطعه پلاستیکی سنسور پتانسیومتر را تعویض کنید که در بازار موجود است، این کار از عهده کاربر بر می آید ولی نیازمند ابزار صحیح برای باز کردن قاب های دوال سنس است، ما صرفا با بخش تعویض قطعه پلاستیکی سنسور پتانسیومتر کار داریم و آموزش باز کردن دوال سنس را می توانید در کانال های بی شماری مشاهده کنید

در آموزش ویدئویی زیر طریقه تعویض آن شرح داده می شود، پس از خارج کردن قطعه پلاستیکی حتما از خالی بودن گردوغبار درون سنسور پتانسیومتر اطمینان حاصل کنید
لینک ویدئو
چند راهکار ساده برای کسانی که ساعت های طولانی به انجام بازی های مختلف اختصاص می دن و می خوان بیش از حد استاندارد شارژ باطری رو سیو کنن







روش هایی برای تمیز کردن dust catchers، گردهای داخلی و همچنین شیارها در آموزش های ویدئویی وجود دارد، روش هایی که غالبا با باز کردن قاب های کناری کنسول میسر است، اما روشی بسیار ساده و بدون دردسر وجود دارد که شما می توانید به راحتی تا حد زیادی dust catchers و بصورت کامل شیارهای PS5 خود را برق بیندازید، کافیست به یک دستگاه دمنده دسترسی داشته باشید، روی دور کم با استفاده از لوله خرطومی با هدایت هوا در جلو و پشت کنسول شاهد خروج گردو غبار از آن خواهید بود، از آنجایی که dust catchers پایینتر از فن کنسول قرار دارد با فشار هوا در این سوراخ ها به بیرون هدایت و مستقیم از شیارهای کنسول خارج می شود


در عکس زیر که توسط من گرفته شده با استفاده از دستگاه دمنده تمام شیارها کاملا تمیز شده، بدون استفاده از هیچ ابزار دیگری


با الیاف خشن مثل مسواک عین ایشون TronicsFix به جون شیارهای PS5 نیوفتید چون به راحتی خط و خش روی پلاستیک و دیگر قسمت ها می ندازه، اگر هم خواستید اینکارو انجام بدید فقط با برس رنگ سایز کوچک باشه که الیاف نرمی داره



این خطا با پیغام «مشکلی در این بازی یا برنامه پیش آمده است» نمایان می شود
کاربرانی که با کد خطای CE-108255-1 مواجه می شوند در هنگام لود شدن یا در جریان بازی بصورت ناگهانی با این پیغام مواجه می شوند و از بازی خارج می شوند. ممکن است کاربران این کد خطا را فقط در یک بازی تجربه کنند، برخی دیگر ممکن است آن را به طور مداوم در همه بازی های خود ببینند، همچنین ممکن است کاربران هنگام تلاش برای دسترسی به PlayStation Network این خطا را دریافت کنند.
این پیغام معمولا نرم افزاری است و برای هر کاربری ممکن است اتفاق بیوفتد، فرقی نمی کند کنسول شما سری 10 یا 11 باشد این یک کد خطای عادی است، فقط در برخی موارد خاص که بصورت جدی در همه بازی ها بصورت مداوم این پیغام نمایان می شود، تنها راه ممکن تعمیر یا تعویض کنسول می باشد
دلایلی که این خطا بر روی کنسول شما نمایان می شود را ذکر می کنیم

اگر پلی استیشن 5 شما کد خطای CE-108255-1 را فقط هنگام اجرای یک بازی خاص نشان میدهد و بقیه بازیهای شما مشکلی ندارند، ممکن است دلیل آن ناقص یا خراب بودن فایلها، سیو یا آپدیت ها باشد. اگر یک بازی یا بروزرسانی به طور کامل نصب نشود، ممکن است هر از گاهی این پیغام نمایان شود

دشمن اصلی این خطا باگ های وحشتناک بازی می باشد، برخی باگ ها صرفا به مشکلات درون بازی مربوط نمی شود و سیستم عامل و سخت افزار کنسول را هدف قرار می دهد، به عنوان مثال بازی FIFA انواعو اقسام مشکلات از جمله این خطا در PS5 و پیغام اورهیت (داغ شدن بیش ازحد) در کنسول ایکس باکس XSX را ایجاد می کند، بازی Cyberpunk 2077 با اینکه آپدیت های بی شماری دریافت کرده، این پیغام در مواردی بر روی کنسول نمایان می شود و هر بازیکنی ممکن است یکبار با این کد خطا در این بازی مواجه شود

اگر با گذاشتن یک دیسک بازی این خطا را دریافت می کنید، ممکن است علت مشکل به دیسک بازی مرتبط باشد، دیسک را از لحاظ کثیفی، خراشیدگی، ترک خوردگی مورد بررسی قرار دهید، هر یک از این موارد می تواند باعث از کار افتادن بازی شود زیرا کنسول شما قادر به جمع آوری اطلاعات کامل برای بارگیری صحیح بازی نیست

برای برخی از دارندگان PS5، ممکن است به دلیل آپدیت نبودن سیستم عامل، با کد خطای CE-108255-1 مواجه شوند. برای کاهش احتمال مواجهه با خطاهای PS5، کنسول را آپدیت کنید

برای برخی از دارندگان بدشانس PS5، دلیل اصلی خطای CE-108255-1 PS5 می تواند چیزی جدی مانند خرابی سخت افزار باشد. اگر خطا در همه بازی ها نمایان می شود یعنی کنسول شما دچار مشکلی جدی شده که با روش هایی که در بالا ذکر شد مرتفع نمی شود

1. بازی را به روز کنید
اگر فقط هنگام اجرای یک بازی با خطای CE-108255-1 مواجه شدید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید که آن بازی آخرین نسخه آپدیت خود را دریافت کرده، برای انجام این کار به سادگی بررسی کنید که آیا اخیرا یک بهروزرسانی برای آن نصب کردهاید یا خیر
2. آپدیت کنسول
چه مشکل داشته باشید چه نداشته باشید، باید نرم افزار سیستم پلی استیشن 5 خود را مانند بازی ها به روز نگه دارید
3. بازی را حذف و دوباره نصب کنید
همچنین اگر دلیل اصلی کد خطا، فایل ذخیره بازی باشد، اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که فایل ذخیره قبل یا دیگری را بارگیری کنید
همچنین می توانید برای حذف بازی مورد نظر روش زیر را دنبال کنید
در صفحه اصلی PS5 خود، با انتخاب نماد چرخ دنده واقع در گوشه سمت راست بالای صفحه، به تنظیمات بروید
- Select Storage
- Select Console storage
- Select Games and Apps
- Select the game(s) you’d like to delete
- Select Delete to delete the game
اگر خطا فقط هنگام اجرای یک بازی خاص رخ می دهد و شما نسخه فیزیکی آن را دارید، ابتدا مطمئن شوید که دیسک تمیز است. خراش، ترک، کثیفی یا اثر انگشت روی سطح دیسک می تواند مانع خواندن صحیح دیسک توسط کنسول شود
5. Rebuild database
یکی از راههای رفع مشکل احتمالی نرمافزار، فرآیندی به نام Rebuild database است، برای انجام این کار، باید PS5 خود را در حالت Safe Mode بوت کنید. برای راه اندازی مجدد PS5 به حالت ایمن:
- پلی استیشن 5 خود را با فشردن دکمه پاور کنسول و نگه داشتن آن برای سه ثانیه خاموش کنید
- بعد از خاموش شدن کنسول، دکمه پاور را دوباره فشار دهید و نگه دارید. دکمه را پس از این که صدای دومین بوق کنسول را شنیدید رها کنید. اولین بوق بعد از فشردن پاور کنسول پخش میشود، و دومی حدودا هفت ثانیه بعد آن
- کنترلر را با کابل USB وصل کنید و دکمه پلی استیشن را روی آن فشار دهید.
- کنسول را با نگه داشتن دکمه پاور خاموش کنید
- بعد از این که چشمک زدن نور پاور متوقف شد، کابل پاور را از کنسول جدا و آن را برای حدودا ۲۰ دقیقه رها کنید.
- کابل را دوباره وصل و برای ورود به Safe Mode اقدام کنید.
چه گزینههایی در Safe Mode در اختیار داریم؟
بعد از ورود به Safe Mode، هفت گزینه خواهید دید که هر کدام کارهای متفاوتی انجام میدهند:- Restart PS5: از Safe Mode خارج میشود و کنسول را در شرایط عادی ریستارت میکند.
- Change Video Output: رزولوشن صفحه نمایش را تغیر میدهد. اگر با صفحه سیاه و سایر مشکلات مربوط به صفحه نمایش مواجه شدید، این گزینه میتواند به دردتان بخورد.
- Update System Software: اینجا میتوانید نرم افزار کنسولتان را با استفاده از دانلود مستقیم، و یا نصب از طریق یک هارد USB بهروزرسانی کنید.
- Restore Default Settings: تنظیمات کنسولتان را به حالت پیشفرض کارخانه برمیگرداند. توجه داشته باشید که دادههایی که در کنسول ذخیره دارید دست نخورده باقی خواهند ماند.
- Rebuild Database: کنسول را اسکن و یک دیتابیس جدید از تمام محتویات سیستم ایجاد میکند. این گزینه برای برطرف کردن مشکل گیر کردن دانلودهای کنسول هم کاربردی است.
- Reset PS5: تمام اطلاعات داخل کنسول را پاک کرده و آن را به حالت کارخانه بازمیگرداند.
- Reset PS5 (Reinstall System Software): همانند گزینه بالا، اما با این تفاوت که نرمافزار سیستم کنسول هم پاک شده و به حالت کارخانه بازمی گردد
6. Factory reset your PS5
بازنشانی به تنظیمات کارخانه، تمام اطلاعات داخل کنسول را پاک کرده و آن را به حالت اولیه بازمیگرداند
7. تعمیر یا تعویض کنسول
برای تعویض کنسول در صورت داشتن گارانتی با شرکت گارانتی کننده یا اگر ایران نیستید با پشتیبانی سونی تماس بگیرید. تعدادی از دارندگان PS5 گزارش داده اند که هیچ یک از راه حل های پیشنهادی کمکی به رفع این مشکل نکرده است، اگر این مورد برای شما صادق است و هیچ یک از راه حل هایی که در این راهنما ذکر می کنیم بر روی کنسول شما کار نمی کند، می توانید مطمئن شوید که PS5 شما دچار نقص سخت افزاری شده است و باید تعمیر یا تعویض شود




راه حل اول: مشکل از محل قرار گیری کنسول است
ابتدا مطمئن شوید کنسول در مکانی قرار دارد که گردش هوا به درستی جریان دارد، کنسول را بر روی الیافی مثل فرش به هیچ عنوان قرار ندهید، سطح صیقلی بهترین مکان برای کنسول است، فاصله کنسول تا دیوار حداقل باید 10 سانتی متر باشد. در صورت رعایت موارد فوق و حل نشدن مشکل ادامه آموزش را دنبال کنید.
راه حل دوم: کنسول مشکل نرم افزاری دارد، توسط کاربر قابل انجام است
قبل از انجام عملیات از اطلاعات خود بک آپ بگیرید چون حافظه ذخیره سازی فرمت می شود. کنسول را خاموش کنید شارژر سیمی کنترلر را به کنسول و دسته بزنید، تا پایان توضیحات اتصال سیمی را قطع نکنید، دست خود را روی دکمه پاور کنسول نگه دارید، ابتدا یک صدای بوق می شنوید، چند ثانیه بعد صدای بوق دوم را می شنوید، دست خود را از روی دکمه بردارید، اگر پیغام دکمه PS ظاهر شد دکمه روی کنترلر را بزنید، گزینه 5 REBUILD DATABASE، انتخابش می کنید و هر سوالی پرسیده شد YES می زنید، کنسول فرمت کردن را شروع می کند، صبر کنید تا کنسول ریست شود، بعد از ریست اطلاعاتی که از شما می خواهد را کامل کنید، اتصال وای فای را همان ابتدا برقرار کنید تا کنسول را آپدیت کند، پس از اینکه وارد صفحه اصلی کنسول شدید، گزینه SETTINGS، سپس SYSTEM و درپایان SYSTEM SOFTWARE UPDATE را انتخاب می کنید، اگر پیغام داد بروزرسانی انجام شده یعنی کار به اتمام رسیده، اگر پیغام آپدیت داد اجازه دهید آپدیت انجام و کنسول ریست شود، اتصال سیمی دسته را حالا می توانید قطع کنید، یک بازی مختص PS5 اجرا کنید و به مدت طولانی به انجام بازی بپردازید، اگر در طول این مدت پیغامی نداشتید مشکل کامل برطرف شده و نرم افزاری بوده، اگر برطرف نشد راه حل سوم تنها گزینه پیش روی شماست.
راه حل سوم: کنسول مشکل سخت افزاری دارد، توسط کاربر با مسئولیت خودش قابل انجام است ولی توصیه نمی گردد
کنسول باید به طور کامل باز شود تا از سلامت فیزیکی پردازنده، پایه هیت سینک و لیکوئید متال اطمینان حاصل شود و پس از یافتن مشکل نسبت به رفع آن اقدام گردد، مشکلاتی از قبیل محل قرارگیری پایه یا لیکوئید متال که قابل رویت هستند با کمی حوصله و دقت بالا می توان مشکل را مرتفع کرد، ولی در صورتی که ظاهر مواردی که نام برده شد مشکلی نداشت، کنسول باید به تعمیرکاری که تجربه کافی در ریبال کنسول دارد تحویل داده شود تا اقدامات لازم را برای تعمیر انجام دهد.

پلی استیشن 5 اکنون اینجاست و همه قصد خرید این کنسول را دارند، با تمام ملاحظاتی که در خصوص ایمنی PS5 بکار برده می شود، اکثرا این سوال برایشان پیش می آید که برای محافظت از PS5 آیا به یک UPS نیاز است
با یک Uninterruptible Power Supply یا به اختصار UPS می توانید به راحتی از PS5 خود در برابر قطع ناگهانی برق محافظت کنید، در صورت قطع برق امکان آسیب جدی به کنسول وجود دارد، قطع برق می تواند منجر به از دست دادن سیو و پیشرفت بازی شود، این روزها در شهرهای بزرگ ایران قطعی برق مداوم به معظلی جدی بدل شده، آیا محافظ های ولتاژ مثل استابیلایزر می توانند جلوی آسیب به کنسول را بگیرند، استابیلایزر آسیب فیزیکی به پاور را به حداقل می رساند ولی قطعات دیگر به هیچ عنوان در امان نیستند، محافظ های مرسوم ولتاژ تنها زمانی می توانند کارایی خود را نشان دهند که شوک های ناگهانی به شبکه وارد می شود، مانند رعدوبرق یا زمانی که برق می آید، این شدت جریان در ابتدا بسیار بالاست و اینگونه محافظ ها جریان را بصورت ایمن به دیوایس ها انتقال می دهند، ولی چرا استابیلایزرها با خاصیت های خود در صورت قطع برق به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای PS5 نیستند.
همانگونه که اطلاع دارید PS5 از حافظه ذخیره سازی پرسرعت SSD استفاده می کند. محققین دانشگاه اوهایو ۱۵ مدل مختلف حافظه SSD را که توسط ۵ شرکت متفاوت تولیدشده بود به همراه تعدادی هارد معمولی را در معرض آزمایشهای مختلفی برای امتحان مقاومت آنها در مقابل قطعی برق قرار دادند. اسامی شرکتهای تولیدکننده در این آزمایش ذکر نشده است، بعضی از مدلهای استفاده شده در آزمایش اختصاصاً برای کاهش صدمات ناشی از قطع برق طراحی شده بودند. شش نقص کلی در حافظههای مورد آزمایش قرار گرفته وجود داشت:
اشکالات نوشتاری: اطلاعات بهصورت تصادفی بر روی بیتهای حافظه نوشته شده بودند.
ثبت اطلاعات پراکنده: اطلاعات بهصورت نادرست و در مکانهای اشتباه ثبت شده بودند.
ثبت ناقص اطلاعات: به دلیل قطع ناگهانی برق، حجم اطلاعات ثبت شده کمتر از میزان واقعی آنها بود.
خرابی اطلاعاتی که اطلاعات دیگر را تشریح میکنند یا ابرداده ها (Metadata): اطلاعات ساکن در لایه FTL میان حافظه SSD و سیستمعامل خراب شده بودند.
سوختن حافظه: در اثر قطعی برق حافظه SSD بهطورکلی سوخته بود.
عدم ترتیب بندی اطلاعات (تسلسل): اطلاعات به ترتیبی که باید نوشته شوند، ثبت نشده بودند.
از ۱۵ حافظه مورد آزمایش قرار گرفته که ده مدل مختلف را تشکیل میدادند و توسط ۵ سازنده متفاوت تولیدشده بودند، تنها یک مدل که توسط یک سازنده مشخص ساخته شده بود هیچ مشکلی در هنگام قطع برق نداشت. در این آزمایش همانطور که ذکر شد، یک حافظه SSD بهطور کامل سوخت و یکسوم از این حافظهها به دلیل خرابی ترتیب بندی اطلاعات آنها کاملاً غیرقابل استفاده شدند. سایر حافظههای SSD نیز در معرض خطر از دست دادن اطلاعات در هنگام قطع برق هستند، حتی مدل های پیشرفتهنیز از این قائده مستثنی نیست. گروه تحقیقاتی که این آزمایش را ترتیب داده بود مدعی است که هیچکدام از حافظههای مورد آزمایش قرار گرفته در شرایط قطعی برق عملکرد مناسبی را که انتظار میرود ندارند.
از این رو استابیلایزرها نمی توانند پس از قطعی برق از کنسول محافظت کنند و جلوی آسیب را بگیرند که میزان کاراییشان در این خصوص به صفر می رسد، تنها راه محافظت از کنسول و حافظه ذخیره سازی در صورت قطعی مکرر برق UPS است.

UPSها از باتری داخلی بهره می برند که قابل تعویض است، بسته به مصرف برق کنسول می توانید UPS مناسب آن را تهیه کنید، با توجه به نیاز خود از ظرفیت های مختلف باتری ها برای نگهداری شارژ می توان استفاده کرد.









ارزش خرید UPS نسبت به کارایی و قیمت: 100%
ارزش خرید محافظ ولتاژ یا استابیلایزر نسبت به کارایی در هنگام رفتن برق و قیمت: پایین












محتویات PlayStation5 در هر دو نسخه:
۱- یک عدد کنسول!
۲- یک عدد کنترلر
۳-پایه کنسول
۴-کابل HDMI
۵- کابل USB از نوع Type C
۶-کابل برق
۷- دفترچه راهنمای کنسول
CFI سه حرف جدید ثبت شده برای مشخص شدن محصول PS5 در پارت نامبر می باشد، حرف A در پارت نامبر، اشاره به نسخه حاوی درایو دارد و حرف B اشاره به نسخه دیجیتال
تاریخ انتشار | کشور (ریجن) | پارت نامبر (شماره ساخت) |
Nov 2020 | Japan | CFI-1000A01 - And B |
Nov 2020 | Australia | CFI-1002A |
Nov 2020 | Russia, Ukraine, India, Central Asia | CFI-1008A - And B |
Nov 2020 | Mexico, Central America, South America | CFI-1014A - And B |
Nov 2020 | US, Canada (North America) | CFI-1015A - And B |
Nov 2020 | Europe, Middle East, Africa | CFI-1016A - And B |
Nov 2020 | Singapore, other Asian countries | CFI-1018A - And B |
July 2021 | Japan | CFI-1100A01 |
August 2021 | Australia | CFI-1102A |
August 2021 | Russia, Ukraine, India, Central Asia | CFI-1108A |
(محدودیت استور به زبان کشور چین و ساخت اکانت فقط با ریجن چین امکان پذیر است) | China | CFI-1109A |
August 2021 | Mexico, Central America, South America | CFI-1114A |
August 2021 | Europe, Middle East, Africa | CFI-1116A |
2022 | - | CFI-1215 And 16 |
Ratchet & Clank: Rift Apart | Limited/Special Edition | CFI-1016A |
Horizon Forbidden West | Limited/Special Edition | CFI-1116A |

آپدیت اپلیکیشن با خطا مواجه شده است.
راه حل:
فایل آپدیت اپلیکیشن مورد نظر شما به درستی نصب نشده است. از آپدیت بودن سیستم عامل پلی استیشن 5 مطمئن شوید و دوباره تلاش کنید.

خوانش دیسک امکان پذیر نیست.
راه حل:
۱. کنسول را خاموش کنید و آن را از برق بکشید. دوباره آن را روشن کنیدو دیسک را امتحان کنید.
۲. کنسول را ریستارت کنید و دوباره امتحان کنید.
۳. اگر هنوز با این خطا مواجه میشوید، دیسکهای دیگر را امتحان کنید تا از سلامت درایو نوری پلی استیشن 5 مطمئن شوید.
۴. از تمیز بودن دیسک مطمئن شوید و آن را با دستمالی نرم و تمیز، پاک کنید.

فضای کافی در SSD پلی استیشن 5 وجود ندارد.
راه حل:
از تنظیمات کنسول وارد منوی Storage شوید و فضای خالی SSD را بررسی کنید. برای خالی کردن درایو به ناچار باید اپلیکیشنهای دیگر را پاک کنید. برای این کار، بازی یا اپلیکیشنی را که دیگر لازم ندارید انتخاب کرده و با فشار دادن دکمه OPTIONS، از منوی کشویی ظاهر شده، گزینه Delete را انتخاب کنید.

در حال حاضر علت پدیدار شدن این خطا مشخص نیست و راه حلی برای آن پیدا نشده است.

امکان اتصال به سرور وجود ندارد.
راه حل:
۱. از تنظیمات شبکه پلی استیشن، وضعیت شبکه PSN را بررسی کنید.
۲. پلی استیشن 5 را ریستارت کنید و دوباره وضعیت اتصال به PSN را بررسی کنید.
۳. تا جایی که امکان دارد، پلی استیشن 5 را با کابل LAN به مودم یا روتر خود وصل کنید.
۴. مطمئن شوید که اتصال بیسیم بین مودم و پلی استیشن 5 به اندازه کافی قوی باشد. پیشنهاد میشود که هر دو دستگاه در یک اتاق باشند و مانعی میان آنها نباشد.
۵. مودم را خاموش و پس از پنج دقیقه، دوباره روشن کنید.
۶. شاید مودم شما نیاز به بروزرسانی داشته باشد. با مشورت با شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت، فرمور مودم را آپدیت کند.
۷. در تنظیمات روتر، پورتهای زیر را باز کنید:
TCP: 80 – 443 – 3479 – 3480 و UDP: 3478 – 3479 – 49152~65535
برای انجام این تنظیمات حتما با شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت مشورت کنید.
۸. در تنظیمات شبکه، از IP استاتیک استفاده کنید.
۹. به صورت موقت از DNSهای رایگان استفاده کنید. برای مثال، میتوانید از دو DNS زیر استفاده کنید.
Primary: 1.1.1.1
Primary: 8.8.4.4
Secondary: 8.8.8.8
تضمینی برای کارآمدی این DNSها وجود ندارد و با جستجو در اینترنت میتوانید DNSهای بیشتری نیزی پیدا کنید.
۱۰. ممکن است شبکه به علت ترافیک بالا در دسترس نباشد. کمی صبر کنید و در زمان دیگری برای اتصال به PSN تلاش کنید.

خطایی در اجرای سیستم عامل یا دیتای بازی یا اپلیکیشن دیده شده است.
راه حل:
از آپدیت بودن سیستم عامل پلی استیشن 5 مطمئن شوید و آن را آپدیت کنید.

پروسه دانلود موفقیتآمیز نبود.
راه حل:
دانلود را متوقف و لغو کرده و بازی یا اپلیکیشن مورد نظر خود را دوباره دانلود کنید.

سیستم عامل پلی استیشن 5 به آپدیت نیاز دارد.
راه حل:
۱. پلی استیشن 5 را به اینترنت وصل کنید تا عملیات آپدیت آغاز شود.
۲. اگر نتوانستید با استفاده از قدم قبل، پلی استیشن 5 را آپدیت کنید، فایل آپدیت را روی فلش USB ریخته و از منوی System در تنظیمات کنسول، آپدیت را نصب کنید.
۳. شما همچنین میتوانید فایل آپدیت را روی یک DVD یا بلوری بریزید و با قرار دادن دیسک در درایو نوری پلی استیشن 5، آپدیت کنسول را نصب کنید.

محتویات دیسک درون پلی استیشن 5، با دیتای نصب شده مغایرت دارند.
راه حل:
بازی را پاک کرده و آن را دوباره با استفاده از دیسک نصب کنید و پس از پایان نصب، بازی را آپدیت کنید.

خطایی پیش آمده است.
راه حل:
نت پلی استیشن 5 را قطع کنید. بازی را پاک کنید و با اتصال مجدد به اینترنت، آن را از روی دیسک یا از Library نصب کنید.

امکان دانلود یا کپی وجود ندارد.
فعلا راه حلی برای این خطا وجود ندارد.

امکان آپدیت اپلیکیشن وجود ندارد.
راه حل:
این خطا زمانی نمایش داده میشود که پلی استیشن 5 هنگام پروسه آپدیت خاموش شده باشد. بازی یا اپلیکیشن را پاک کنید و دوباره نصب کنید.

هنگام اجرای بازی خطایی به وجود آمده است.
راه حل:
بازی را بسته و دوباره اجرا کنید. اگر هنوز این خطا مشاهده میشود، موارد زیر را امتحان کنید:
۱. بازی را پاک کرده و دوباره نصب کنید.
۲. کنسول را خاموش کنید و در حالت Safe Mode بوت کنید. سپس گزینه 5. Rebuild Database را انتخاب کنید.
۳. از منوی System در تنظیمات پلی استیشن 5، کنسول را ریست کنید و به تنظیمات کارخانه بازگردانید. توجه کنید که این کار تمام اطلاعات کنسول شما را پاک خواهد کرد.
۴. اگر هنوز با این خطا مواجه میشوید، کنسول شما نیاز به کارشناسی و تعمیر دارد.

مشکلی در اجرای سیستم عامل یا دیتای بازی وجود دارد.
راه حل:
مطمئن شوید که سیستم عامل پلی استیشن پنج و بازی شما آپدیت شده باشند و آخرین فرمور و آپدیت نصب شده باشد.
?خطای CE-108360-8
اتصال دوربین پلی استیشن را بررسی کنید.
راه حل:
۱. مدل قدیمی دوربین پلی استیشن به یک آداپتور برای اتصال به پلی استیشن 5 نیاز دارد. مطمئن شوید که این اتصال به درستی انجام شده است.
۲. روشنایی اتاق را بیشتر کنید.
۳. فاصله خود از دوربین و زاویه آن را بررسی کنید.
۴. تنظیمات دوربین را در منوی Devices در تنظیمات پلی استیشن 5 بررسی کنید.

امکان اتصال به سرور وجود ندارد.
۱. وضعیت شبکه PSN را از منوی Network در تنظیمات پلی استیشن 5 چک کنید.
۲. وضعیت سرورهای بازی را بررسی کنید.
۳. ممکن است ترافیک شبکه زیاد باشد. در زمانی دیگری اتصال به سرورها را امتحان کنید.

در حال حاضر علت پدیدار شدن این خطا مشخص نیست و راه حلی برای آن پیدا نشده است.

سیستم عامل پلی استیشن 5 به آپدیت نیاز دارد.
راه حل:
۱. پلی استیشن 5 را به اینترنت وصل کنید تا عملیات آپدیت آغاز شود.
۲. اگر نتوانستید با استفاده از قدم قبل، پلی استیشن 5 را آپدیت کنید، فایل آپدیت را روی فلش USB ریخته و از منوی System در تنظیمات کنسول، آپدیت را نصب کنید.
۳. شما همچنین میتوانید فایل آپدیت را روی یک DVD یا بلوری بریزید و با قرار دادن دیسک در درایو نوری پلی استیشن 5، آپدیت کنسول را نصب کنید.

در حال حاضر علت پدیدار شدن این خطا مشخص نیست و راه حلی برای آن پیدا نشده است.

امکان اجرای دیسک بلوری وجود ندارد.
راه حل:
۱. از تمیز بودن دیسک مطمئن شوید و با دستمالی نرم و خشک سطح آن را پاک کنید.
۲. دیسک دیگری را امتحان کنید تا از سالم بودن درایو بلوری پلی استیشن 5 مطمئن شوید.
۳. مطمئن شوید که دیسک را درست درون دستگاه گذاشتهاید. اگر پلی استیشن 5 را به صورت عمودی استفاده میکنید، سطح قابل خوانش دیسک باید رو به راست باشد. اگر پلی استیشن 5 را به صورت افقی استفاده میکنید، سطح قابل خوانش دیسک باید رو به پایین باشد.
۴. اگر هنوز با این خطا مواجه میشوید، کنسول شما نیاز به تعمیر دارد.

اتصال دوربین پلی استیشن را بررسی کنید.
راه حل:
۱. مدل قدیمی دوربین پلی استیشن به یک آداپتور برای اتصال به پلی استیشن 5 نیاز دارد. مطمئن شوید که این اتصال به درستی انجام شده است.
۲. روشنایی اتاق را بیشتر کنید.
۳. فاصله خود از دوربین و زاویه آن را بررسی کنید.
۴. تنظیمات دوربین را در منوی Devices در تنظیمات پلی استیشن 5 بررسی کنید.

این خطا هنگام انتقال اطلاعات از پلی استیشن 4 به پلی استیشن 5 مشاهده میشود.
راه حل:
۱. اگر دو کنسول به صورت بیسیم به یک شبکه وصل هستند، یک یا هر دوی آنها را با کابل LAN به روتر وصل کنید.
۲. روتر را خاموش و پس از ۵ دقیقه دوباره روشن کنید و این عملیات را دوباره تکرار کنید.
۳. اگر فقط قصد انتقال اطلاعات Save بازیها را دارید، روشهایی مانند فضای ابری آنلاین یا فلش USB را امتحان کنید.
از انجام دادن این کارها بپرهیزید:
از گزینه Network Test استفاده نکنید.
کنسول را در حالت Rest Mode قرار ندهید.

در حال حاضر علت پدیدار شدن این خطا مشخص نیست و راه حلی برای آن پیدا نشده است.

امکان اتصال به سرور وجود ندارد.
راه حل:
۱. از تنظیمات شبکه پلی استیشن، وضعیت شبکه PSN را بررسی کنید.
۲. پلی استیشن 5 را ریستارت کنید و دوباره وضعیت اتصال به PSN را بررسی کنید.
۳. تا جایی که امکان دارد، پلی استیشن 5 را با کابل LAN به مودم یا روتر خود وصل کنید.
۴. مطمئن شوید که اتصال بیسیم بین مودم و پلی استیشن 5 به اندازه کافی قوی باشد. پیشنهاد میشود که هر دو دستگاه در یک اتاق باشند و مانعی میان آنها نباشد.
۵. مودم را خاموش و پس از پنج دقیقه، دوباره روشن کنید.
۶. شاید مودم شما نیاز به بروزرسانی داشته باشد. با مشورت با شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت، فرمور مودم را آپدیت کند.
۷. در تنظیمات روتر، پورتهای زیر را باز کنید:
TCP: 80 – 443 – 3479 – 3480 و UDP: 3478 – 3479 – 49152~65535
برای انجام این تنظیمات حتما با شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت مشورت کنید.
۸. در تنظیمات شبکه، از IP استاتیک استفاده کنید.
۹. به صورت موقت از DNSهای رایگان استفاده کنید. برای مثال، میتوانید از دو DNS زیر استفاده کنید.
Primary: 1.1.1.1
Primary: 8.8.4.4
Secondary: 8.8.8.8
تضمینی برای کارآمدی این DNSها وجود ندارد و با جستجو در اینترنت میتوانید DNSهای بیشتری نیزی پیدا کنید.
۱۰. ممکن است شبکه به علت ترافیک بالا در دسترس نباشد. کمی صبر کنید و در زمان دیگری برای اتصال به PSN تلاش کنید.

خطایی در استفاده از سرویس PlayStation Now پیش آمده است.
راه حل:
۱. مطمئن شوید که اینترنت شما برای استریم بازیهای PlayStation Now کارآمد است.
۲. پلی استیشن 5 را ریستارت کنید و آن را با استفاده از کابل LAN به روتر وصل کنید.
۳. اگر از اتصال بیسیم استفاده میکنید، بهتر است که روتر و پلی استیشن 5 در کمترین فاصله ممکن از هم باشند و مانعی میان آنها نباشد.
۴. مودم را خاموش و پس از پنج دقیقه، دوباره روشن کنید.
۵. مودم را آپدیت کنید. برای این کار با شرکت ارائه دهنده اینترنت مشورت کنید.
۶. اگر بازی قابل دانلود است، به جای استریم، آن را دانلود کنید.
۷. ممکن است ترافیک شبکه بسیار زیاد باشد. در زمان دیگری تلاش کنید.






























سایت PROSPEROPatches.com در خصوص دانلود دیتای بازی های PS5 بروز و کامل است





















































































































- کنسول
- یک عدد کنترلر Dual Sense
- کابل شارژ USB-A به USB-C برای شارژ کنترلر
- کابل برق
- کابل HDMI 2.1
- استند کنسول
- راهنمای راه اندازی کنسول

PlayStation-5-Initial-Setup--Startup--Dashboard-and-Gameplay.mp4
?5 اشتباه رایج که کاربران پس از خرید کنسول انجام می دهند
View attachment 555.mp4

View attachment 9999.mp4
آخرین ویرایش: