- Metro: Last Light
- PC, Xbox 360, Playstation 3
- Published by Deep Silver
- Developed by 4A Games
- French release: Available
- US release: Available
مقدمه : شهر مسکو مکانی است برای پناهندگان حادثه اتمی . شهر خالی از سکنه با جهش یافتگانی خطرناک که دنبال طعمه در ورای تاریکی میگردند. اینجا حس تنهایی و غربت موج میزند و کمبود مهمات و غذا بر آن دامن میزند . تقریبا پس از سال2007 بود که اعضای خلاق استدیوی GSC Game World یکی از بهترین بازیهای سبک FPS survival horror یعنی شاهکار S.T.A.L.K.E.R را روانه بازار کردند و با نقد های بسیار مثبتی هم روبرو شدند . این گروه آنقدر خوب کار کرد که در لوای پشتبیانی ناشرش ، مقدمات ساخت نسخه دوم بازی را آماده کرد . اما افسوس که زمان به آنها پشت کرد و بعد از اختلافاتی که هنوز ریشه اش نامشخص است ، تیم اصلی GSC Game World به 2 تیم تبدیل شد . تیم جدید استدیویی جدا برای خود ساخت و نام 4A Games برخود نهاد . اعضای اصلی این تیم ، همان کسانی بودند که شاهکار S.T.A.L.K.E.R را خلق کردند و در حال حاضر پس از ساخت Metro 2033 ، نسخه ای جانبی با نام Metro: Last Light را روانه بازار کردند . بازی ای که علی رغم اینکه نسخه ای جانبی است ، اما کاملا وفادار به نسخه اصلی و رمان این سری ساخته شده .
داستان : داستان بازی ادامه غیر رسمی نسخه اول است . داستان بازی برخلاف نسخه اول ربطی به رمان اصلی بازی ندراد و اینبار هم توسط Dmitry A. Glukhovsky نگارش شده . Dmitry A. Glukhovsky نویسنده رمان سری METRO است که بارها مورد ستایش و تشویق قرار گرفته و از آثار وی چندین مدیا و کمیک با نام های مختلف به رشته تحریر در آمده . اینبار هم او وظیفه نگارش داستان بازی را داشته و باز هم شاهد داستانی قدرتمند همانند نسخه اول هستیم . داستان کاملا بر پایه شماره قبلی بازی و بدون توجه به رمان METRO 2033 نوشته شده . شخصیت اصلی بازی نیز همانند نسخه قبل Artyom است و اینبار هم یکی از یاران اصلی او به نام Khan دربازی به او کمک میکند .
محوریت داستان بازی به صورت خط و حول و حوش تنها Dark One زنده بازی است که اصلی ترین حوادث بازی را رقم میزند و در آخر با پایانی غم انگیز تمام میشود . داستان بازی به لطف حضور Glukhovsky بسیار عمیق و با تامل نوشته شده و از این لحاظ ایرادی نمیتوان به داستان گرفت . بدون هیچ گونه اغرقی میتوان داستان بازی را در زمره بهترین داستان های تاریخ صنعت گیم جای داد و نشانه آن هم رمان نویس بزرگی همچون Glukhovsky و آثار مختلف ساخته شده از روی رمان های اوست .
گیم پلی : Metro: Last Light از معدود بازیهایی است که دارای گیم پلی ای واقع گرایانه است . تمام اندازه ها و استایل دشمنان و NPC های بازی مقایسی کوچک شده از واقعیت است و تمام انیمیشن های بازی Motion-Capture شده است و به نرمی و روانی اجرا میشوند . سازنده در بخش گیم پلی دست بازیباز ، برای بازی کردن را باز گذاشته و بازیباز بسته به میل خود میتواند بازی را اکشن سا مخفی کاری به پایان برساند . حتی برخی از قسمت های بازی را میتوان بدون شلیک یک گلوله نیز به پایان رساند . گیم پلی بازی عمدتا حرکت از نقطه A به B است . اما به مدد گرافیک و اتمسفر بی نظیری که سازنده پدید آورده ، حرکت در محیط های رادیواکتیویته بازی ، به لطف جلوه های ویژه واقع گرایانه و حس تنهایی بی نظیر بازی مبنی بر حمله موجودات جهش یافته بی نظیر و خستگی ناپذیراست . برای اینکه حس تنهایی بیشتری به بازیباز دست دهد ، سازنده اینبار ماموریتهای تنهایی بیشتری را برای بازیباز تدارک دیده . البته مشکل اصلی گیم پلی این نسخه آسان تر شدن بازی به دلیل افزایش تیر است .
همانند نسخه قبل واحد پول بازی ، فشنگ هایی است که بازیباز باید از گوشه و کنار محیط پیدا کند و یا اینکه میتواند با جست و جو در محیط ، سلاح های جدید پیدا کرده و آنها را بفروشد و سود خوبی بدست آورد . علاوه بر مشکل ذکر شده ، چیزی که گاهی اوقات مشکل ساز میشود ، هوش مصنوعی پر نوسان بازی است که گاهی اوقات بی نظیر است و واکنش هایی بسیار طبیعی را از خود نشان میدهد و گاهی اوقات بسیار ضعیف و ناامید کننده ظاهر میشود .همانند نسخه قبل قابیلت ارتقا سلاح ها و شخصی سازی بسیار اندک آنها را دارد و در هر ایستگاه قادر به خرید و فروش مهمات و تعویض یا ارتقا سلاح خود است . بازیMetro: Last Light در هر 2 محیط مترو و محیط خرابه های شهری بی نظیر و با جوی فوق العاده ساخته شده که همواره بازیباز را وادار با کشفت و بررسی نقاط گوناگون نقشه بازی میکند. بازیباز در بسیاری از مواقع و هنگام بیرون رفتن از محیط مترو قادر به تنفس با ماسک است و کمبود فیـــــــلترهوای ماسک نیز مزید برعلت شده و هیجان بازی را بالا میبرد تا بازیباز را وادار به جست و جو در محیط کند .
بخش بیرونی محیط مترو به دلیل تراکم گاز سمی حاصل از رادیواکتیو همواره سمی است و بازیباز مدام باید به دنبال فیـــــــلترهوای جدید بگردد و در درگیری ها نیز باید مراقب ضربه نخوردن و ترک برنداتشن ماسک خود باشد . در غیر اینصورت فقط فیـــــــلترهوا کارساز نخواهد بود و بازیباز نیاز مبرمی به ماسک جدید پیدا میکند . درگیری های در گیم پلی مترو به خوبی ساخت و پرداخته شده . به طوریکه میتوان تفاوت درگیری با سلاح های مختلف و تاثیر تیر آنها بر زره دشمن یا بر حیوانات مختلف را دید . مثلا سلاحی گازی در بازی وجود دارد که با تنها با یک تیرش میتوان دشمن و حیوانات ارتقایافته را از پا در آورد ، در صورتی که برای همین کار با شاتگان باید بین 2 تا 4 گلوله را خالی کنید تا دشمن را ا پا در آوردید . به لطف واقع گرایی بازی ، شاهد تغییراتی در جهت این مورد هستیم که میتوان از آن به نداشتن هم تیمی در تمام لحظات نبرد ، SET PEACE های سینماتیک ، یکی 2 موجود غول پیکر به عنوان غول هر بخش که بر اثر مواد سمی رادیواکتیو بیش از حد معمول بزرگ شده اند باشیم که بر جذابیت های بازی افزوده .
گرافیک : با توجه به این مهم که 4A Games سعی داشته بازی واقع گرایانه ای بسازد و با توجه به شاهکار قبلی آنها یعنی S.T.A.L.K.E.R ، خلق محیط های بکر و بینظیر و جو فوقالعاده تاثیر گذار به همراه جلوه های ویژه ای که حس زنده بودن را تداعی میکند دور از ذهن نبود . 4A Games سابقه خوبی در طراحی و پیاده سازی جلوه های ویزه بینظیر با حس اتمسفریک خارق العاده در سری S.T.A.L.K.E.R را داشته و ارتقا یافته همان موارد را در مترو پیاده سازی کرده . موتور بازی همانند نسخه قبل 4A Engine است که اینبار برای خلق محیط هایی باورپذیر تر ارتقا یافته و قابلیت های جدیدی همچون Motion Blu ، Blur و .. به آن اضافه شده . گرافیک بازی بی نظیر نیست ، اما بسیار زیبا و تاثیر گذار است و به لطف موتور قدرتمند خود و پشتبانی از DX 11 و SHADER MODEL 4 در PC یک سرو گردن بالاتر از نسخه کنسولی است . اما گرافیک نسخه کنسولی هم با توجه به نسخه قبلی خود بسیار پیشرفت کرده و شاهد افکت های بینظیر اب و جلوه های دود و مه در بازی هستیم که به عمق گیم پلی بازی افزوده شده . افکت های به کار رفته باد و بروان و باران مخصوصا در قسمتی از بازی که بازیباز باید از روی پلی بزرگ عبور کند ، واقعا بی نظیر و در حد خودش شاهکار است .
موسیقی و صدا گذاری : اوج کار 4A Games چه در شاهکار S.T.A.L.K.E.R و چه در نسخه قبلی بازی ، صداگذاری شخصیت ها به زبان روسی است که عمق خاصی به گیم پلی بازی میدهد . مخصوصا که با نواهایی دلنشین از موسیقی به صورت غیر ممتد گوش بازیباز را نوازش میدهد و کار نواختن آن توسطAlexey Omelchuk صورت گرفته . صدا گذاری شخصیت ها بسیار خوب انجام شده ، اما مشکل Lip Sync در شخصیت ها دیده میشود که البته به دلیل لهجه روسی زیاد قابل تشخصی و بد قلق کار نشده و قابل چشم پوشی است . صدای اسلحه ها و صدا گذاری محیط ، حیوانات و ... همگی بسیار عالی و در سطح بالای قرار دارند و البته اندکی ایراد در صدا وجود دارد و برخی از نقاط دارای اغراق هایی در صدا گذاری است که با طبیعت همخوانی ندارد .
[TABLE="class: outer_border, width: 800, align: center"]
[TR]
[TD]داستان
[/TD]
[TD]گیم پلی
[/TD]
[TD]گرافیک
[/TD]
[TD]صدا گذاری و موسیقی
[/TD]
[TD]ارزش
[/TD]
[TD]امتیاز[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]10
[/TD]
[TD]9
[/TD]
[TD]8
[/TD]
[TD]9
[/TD]
[TD]8
[/TD]
[TD]8.8[/TD]
[/TR]
[/TABLE]