ویدیوی جعلی دوربین لومیا 920، و سقوط آزاد قیمت هر سهم کمپانی بعد از مراسم دیروز

black guard

کاربر سایت
Jun 1, 2012
42
نام
مهدی
nokia-pureview.jpg


دیروز در مراسم رونمایی از تلفن‌های جدید نوکیا، برای نشان دادن تأثیری که قابلیت "تثبیت نوریِ تصویر" (OIS یا Optical Image Stabilization) بر روی ویدیو‌های گرفته شده توسط دوربین لومیا 920 می‌گذارد، ویدیویی پخش شد که در آن یک نفر در حال دوچرخ سواری در کنار جاده بود. اما از آنجایی که همه این تصور را در سر داشتند که ویدیو با خود لومیا 920 گرفته شده، کشف یک مورد در ویدیو باعث شگفتی شد. همان‌طور که می‌بینید انعکاس تصویر فیلمبردار در شیشهٔ پنجرهٔ یک کاروان پارک شده در کنار جاده، نشان می‌دهد که ویدیو با یک دوربین حرفه‌ای گرفته شده.

منابع محلی در شهر اسپو در فنلاند نیز تأیید کرده‌اند که این ویدیو در اصل با یک دوربین متفاوت (نه لومیا 920) ضبط شده. یکی از مدیران نوکیا در بلاگ این کمپانی چنین توضیح داده: «البته که ویدیو با دوربین 20 میلیمتری گرفته شده، ولی باید توضیح دهیم که این ویدیو فقط برای نشان دادن قابلیت OIS بوده. این تصویر با لومیا 920 گرفته نشده. ما به خاطر سردرگمی به وجود آمده عذرخواهی می‌کنیم.»

با این وجود نوکیا خیلی زود یک ویدیوی دیگر ارائه کرده که این مرتبه در آن قابلیت OIS با استفاده از خود لومیا 920 به تصویر در آمده، و از آنجایی که کیفیت آن چشمگیر است این پرسش به وجود می‌آید که چرا نوکیا در همان مرتبه اول این ویدیو را ارائه نکرد و باعث این اتفاق ناگوار شد؟

از این مورد که بگذریم، از مراسم دیروز بدین سو، یعنی تا لحظه انتشار این مطلب ، ارزش هر سهم نوکیا در بازارهای سهام مختلف دنیا بین 13 تا 16 درصد افت کرده. این موضوع فقط به ویدیوی جعلی ربط ندارد، یا بهتر است بنویسیم ربط بسیار ناچیزی دارد. اثر بزرگتر را ناامیدی سرمایه‌گذاران از تلفن‌های معرفی شده بر جای گذاشته.

چالش بزرگ این است که سایر کمپانی‌های دنیا در حال کار کردن روی تلفن‌های نسل 4، 5 یا 6 خود هستند ولی نوکیا تازه فصل 1 داستان خود را نوشته که آن هم چندان به مذاق سرمایه‌گذاران بورس -که پول را بو می‌کشند- خوش نیامده.

یک تأثیر بد دیگر را باید این دانست که در مراسم حرفی از قیمت و زمان عرضه دو تلفن جدید به میان نیامد و به نظر می‌رسد دلیل این تصمیم، انتظار نوکیا برای معرفی سایر محصولات باقی مانده شهریور داغ است تا پس از آن، استراتژی قیمت‌گذاری و عرضه خود را اجرایی کند. با توجه به اینکه تمام کمپانی‌ها سعی می‌کنند زودتر محصولات خود را به بازار عرضه کنند، عدم اعلام قیمت از سوی نوکیا خیلی زود تأثیر منفی خود را نشان داده.

حالا می‌توان دو پیش‌بینی داشت؛ یا مصرف‌کنندگان دست نوکیا را خواهند گرفت و به خاطر زیبایی تلفن‌های لومیای جدید و سایر ویژگی‌ها، پول‌های خود را به جیب این کمپانی سرازیر می‌کنند. یا اینکه سناریوی بر عکس رخ می‌دهد و به خاطر مشخصات سخت‌افزاری نه چندان اغواکننده، سنگینی و ضخامت بیشتر نسبت به رقبا، روی خوش به پرچم‌دار تلفن‌های نوکیا نشان نمی‌دهند که در این صورت، باید منتظر نشست و دید که آیا مایکروسافت -البته در زمان مناسب و در پایین‌ترین قیمت- سهام نوکیا را خریداری و آن را به زیر مجموعه خود اضافه می‌کند یا خیر. در غیر این دو صورت، به نظر می‌رسد باید با نوکیا خداحافظی تلخی کرد. نظر شما در این باره چیست؟
منبع
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر