نقد و بررسی Tomb Raider Anniversary

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743


Wii_TRAnniversary_DVD.jpg





Publisher:
Eidos

Developer:
Eidos

Genre:
Action, Adventure, Puzzle

Players:
1

Release Date:
13th Nov 2007

مقدمه :

همیشه برای تمام گیمر ها این سوال که در نقش چه کسی بازی میکنند ، مطرح میشود و در این نسخه از Tomb Raider سازندگان به این سوال در مورد Lara Croft جواب میدهند ، که چگونه وارد فعالیت هایی اینچنینی شد.

تقریبآ تمامی گیمر ها یا کسانی که با بازیهای کامپیوتری اشنایی دارند،نام سری بازیهایTomb Raider و طبعآ Lara Craft (لارا کرافت) برایشان غریب نیست. در نسخه قبلی این بازی یعنی نسخه «افسانه» بازی بسیار خوبی را ارائه داد و این نسخه بازی Tomb Raider به نام Anniversary نیز در تاریخ Jun 5, 2007 منتشر کرد که در آن لارا هنوز در جستجوی هدف خود در معابد می باشد. موتور گرافیکی بازی مانند نسخه قبل می باشد در این نسخه سعی داشتند بازی ای را ارائه دهد که تلفیقیست از سری اول این بازی و نسخه «افسانه» ،اما برای بوجود آمدن تنوع در بازی شاهد تفاوت هایی بین این دونسخه می باشیم . آشکارترین تفاوت بین این نسخه و نسخه افسانه را می توان در دشمنان یافت زیرا در نسخه «افسانه» دشمنان شما غالبآ انسان ها بودند ؛ ولی در این نسخه دشمنان شما بیشتر از حیوانات و موجودات خیالی تشکیل شده اند ، که میتوان از بین حیوانات خرس ، گرگ و موش و از بین موجودات خیالی دایناسور و «ارتش آتلانتیس» را نام برد که نخستین هیولایی است که با آن برخورد می کنید .

در این نسخه بعضی از وسایل ارزشمند لارا از او گرفته شده مانند چراغ قوه و PDA. همچنین لارا دیگر گوشی (Headset) خود را به همراه ندارد تا بتواند همانند نسخه قبل با همکارش زیپ ارتباط بر قرار کند . محیط های بازی نیز مثل نسخه های قبل مکان های متفاوتی را شامل می شود که از جمله آن ها می توان به کوه های پرو ، یونان و آتلانتیس اشاره کرد که شما در نقش لارا در این مکان ها به انجام ماموریت های مختلف می پردازید تا به هدف خود برسید . این بازی که به مناسبت دهمین سالگرد ورود نام لارا کرافت به صنعت بازی سازی ساخته شده است یک بازی بسیار عالی برای کسانی است که از نسخه های قبلی بازی را پسندیده اند و دوست دارند باز هم همراه با لارا در این معبد ها به دنبال گنجینه ها بروند ولی اینبار در بازسازی نسخه ی اول بازی ...


p1hwi6l6qme38bvin9zp.jpg


داستان و نحوه ی روایت آن
:

Lara Croft دختر جوان یکی از خانواده های اشرافی بریتانیا است که در زمان کودکی پدرش به معابد و مکان های باستانی میرفته و بر روی آثار باستانی و تمدن های قدیمی مطالعه میکرد ، به خاطر شغل پدرش ، خود لارا هم به صخره نوری و ورزش های آکروباتیک علاقه ی بسیار داشت و در سنین نوجوانی هم گاهی همراه با پدرش به بعضی معابد میرفت.
قبل از مرگ ، پدرش به دنبال یک "کلید" سه تکه در یکی از افسانه های قدیمی بود که هیچ وقت پیدا نکرد ، حال در شروع این نسخه با لارا تماس گرفته شده و او را دعوت به همکاری در پیدا کردن این "کلید" به نام Scion (اسکیان) میکنند.

در افسانه ای باستانی آمده که سه خدای آتلانتیس هر کدام یک قسمت از این کلید را میسازند و قدرت خود را در آن ذخیره میکنند تا فرمانروای آتلانتیس از آن در رفاه مردم استفاده کند ولی وقتی یکی از سه خدای آتلانتیس تلاش میکند که هر سه قسمت را به دست آورد و قدرت کامل را به دست بگیرد ، دو خدای دیگر قسمت های کلید را از هم جدا کرده و هر کدام را در گوشه ای از زمین پنهان میکنند و خدای سوم به زمانی دوردست در آینده ، به صورت یک انسان عادی ، تبعید میشود.

در افسانه گفته شده هر کس هر سه قسمت کلید را پیدا کند و به هم متصل کند قدرت خدایان آتلانتیس را کسب میکند و میتواند دوباره ، با استفاده از «ارتش آتلانتیس» بر زمین فرمانروایی کند.

گرافیک:

موتور گرافیکی بازی همان موتور نسخه قبلی با کمی تغییرات است و میتوان گفت گرافیک بازی در حد مطلوب و جذابی است اما در مقابل پیشرفت صنعت گیم در این عرصه میتوان گفت بازی از نظر گرافیک و فیزیک خیلی هم موفق نیست البته این به منظور ضعف در گرافیک بازی نیست ! گرافیک بازی جذابیت های بسیار زیادی دارد جلوه ها و رنگ های متفاوتی در بازی به کار رفته که همه ی این عوامل محیط جذابی را پدید آورده . بحث در مورد گرافیک این بازی کمی دشوار است زیرا با تمام جذابیتی که گرافیک بازی دارد اما نمیتوان آن را یک بازی کامل از نظر گرافیکی دانست . نکته دیگری که باعث میشود گرافیک بازی کمی کسل کننده به نظر برسد طراحی محیط های بازی است بر خلاف نسخه قبلی بازی بیشتر در مقبره ها و مکان های تاریک رخ میدهد که با چند ساعت بازی کردن گیمر احساس خستگی و خواب آلودگی میکند . برای مثال ممکن است شما 2 ساعت در یک محیط تاریک و کسل کننده مجبور باشید کارهای انجام دهید که یک در باز شود و بعد از عبور از در دوباره همین روند را ادامه دهید ، البته چون سازندگان تلاش در بازسازی کامل و دقیق نسخه ی اول بازی داشته اند این مساله را میتوان نقطه ی قوت بازی در نظر گرفت چون محیط ها دقیقا محیط های نسخه ی اول هستند ولی به خاطر تنوع کم محیط ها گیمر هایی که نسخه ی اول را بازی نکرده اند این مساله را نقطه ی ضعف در نظر میگیرند . یک سری جلوه جذاب در بازی به کار رفته که باعث جذابیت بیشتر گرافیک بازی میشود برای مثال جلوه آب ؛ هنگامی که از آب بیرون می آید کاملا خیسی بدن کاراکتر را احساس می . انعکاس نور اطراف و تاثیر آن بر روی اجسام خصوصیت دیگری است که در نسخه قبلی خیلی کمرنگ تر بود اما در این نسخه به طور دقیق و حرفه ای به آن پرداخته شده شما به آتشی بزرگ نزدیگ می شوید اطراف شما را نوری قرمز رنگ و متحرک فرا می گیرد که گرمای آن را حس می کنید در کل جلوه های بسیار در این بازی به کار رفته که وجود آنها باعث میشود گیمر بتواند محیط های تاریک و روند کند بازی را تحمل کند . طراحی های بازی دقیق و بی نقص می باشد اما متاسفانه خیلی خوب از این خصوصیت در بازی استفاده نشده با وجود طراحی ها و گرافیک جذاب بازی اما محیط پردازی در این بازی باعث شده خصوصیات گرافیکی بازی کمی کسل کننده شود . نور پدردازی بازی هم همانند نسخه قبلی جذابیت های خاص خود را دارد برای مثال در یک محیط بسیار تاریک قرار دارید بعد از گذشتن از چندین معما از در عبور می کنید و به راه روی بزرگی می رسید در حال دویدن در راهرو هستید که ناگهان نور بسیار شدیدی را مشاهده می کنید کمی که جلوتر می رسید وارد فضای روشن و گرم می شوید که نور پردازی به شدت خودنمایی می کند . میتوان گفت در این بازی مجموعه ای از بهترین جلوه ها گرد هم آمدند تا محیط های یک نواخت بازی را برای گیمر جدید و تازه نگه دارند. طراحی محیط های که کاراکتر در آنها به حل معماها می پردازد با وجود طراحی و گرافیک عالی زیاد جالب نیستند بر خلاف نسخه قبلی که بازی بیشتر در محیط های جذاب و زنده رخ میداد برای مثال در کوهستان ، در شهر مکانهای گرم و روشن در تاریکی شب و ... اما در این نسخه بیشتر مکانهای چون زیر زمین های نمور و تاریک طراحی شده است و بیشتر روند بازی در این مکانها سپری میشود . مشکل دیگر در طراحی های بازی نبود شخصیت ها است و جذابیت بازی را تا حد زیادی کاهش داده است ...


متریالها بازی واقعا عالی می باشد همین متریالها در بازی جلوه های بسیار جذابی را به وجود آورده است برای مثال فلزات و طلاهای که در بازی قرار دارد جلوه بسیار طبیعی و زیبای دارند. نقش و نگارهای و تصاویر که بر روی دیوارها و سنگ ها هک شده است باعث ایجاد محیطی تاریخی و جذاب میشود که احساس می کنید سالها پیش چنین محیط های بنا شده اند البته تمام سعی سازندگان هم به همین خاطر بوده که محیط های را خلق کنند که پر از اسرار و رازهای باشد که در گذشته از آنها استفاده شده و تا حدود بسیار زیادی این بازی گیمر را با محیط ها و آداب و رسوم گذشته و رازها و افسانه های انسانهای اولیه آشنا می کند که امروزه همه ی آنها برای ما غیر قابل باور است . . گرافیک بازی در محیطی وهم آلود با شفافیت تصویر بسیار بالا محیطی عجیب را به وجود آورده است که مطمئنا برای گیمرها تجربه ای تازه و متفاوتی است . نکته جذاب دیگر در گرافیک بازی تاثیر عوامل محیطی بر کاراکتر است برای مثال لباس کاراکتر با پرش و گرفتن دیوارهای کثیف سیاه می شود و لکه های سیاه بر لباس . صورت . و بدن کاراکتر مخصوصا زانوهای او به صورت بسیار طبیعی نمایان میشود خود این موضوع نشان دهنده دقت سازندگان بازی در گرافیک است و جالب تر با پرش به درون آب لباس کاراکتر تمیز میشود – البته این مساله در نسخه ی قبلی هم رعایت شده بود - . این دسته از خصوصیات بازی ممکن است حتی به چشم هم نیایند و گمیر متوجه آنها نشود ولی وجود این خصوصیات گرافیکی در بازی باعث جذابیت بیشتر گرافیک میشود . ریزه کاری در گرافیک بازی بسیار زیاد است ...
سایه پردازی هم در بازی یکی از جذابیت های گرافیک بازی به حساب می آید ، می باشد برای مثال کاراکتر بازی از سایه پردازی کاملی بهرمند است و نمیتوان از این مورد ایرادی گرفت زیرا بی نقص و جذاب می باشد و محیط بازی نیز سایه پردازی دقیق و کاملی دارد . نور پردازی بازی هم یکی از خصوصیت های بوده که تا امروز این بازی از آن بهرمند بوده وجود پرتوهای حجیم نو در بازی بسیار خود نمایی می کند که در کمتر بازی شاهد آن بودیم در قسمت های که نور شدیدی در فضای تاریک وجود دارد شما ذرات خاک و گرد وغبار را مشاهده می کنید که مطابق با دنیای واقعی است.

large.jpg


موسیقی و صداگذاری:

صداگزاری این بازی را می توان به 3 دسته صدا های شخصیت اصلی ، صدای دشمن و صدا های موجود در محیط تقسیم کرد .

برای بررسی صداگذاری ای که برای شخصیت اصلی در نظر گرفته شده است باید در اول دانست که یک انسان چه نوع صداهایی را می تواند از خود برون سازد . یک از صداها صدای راه رفتن است

صدای راه رفتن لارا بسیار خوب طراحی شده است و فرد در راه رفتن بر روی شی های مختلف صداهای متفاوتی را می شنود و همین طور وقتی که لارا می ایستد نیز فرد بازی کننده صدای خفیفی را می شنود که نشان از ایستادن لارا از حرکت است .

صدای شلیکی که لارا به وسیله اسلحه اش به وجود می آورد هم تقریبا خوب درست شده است و فرد شاهد این است که اگر تیر به دیوار بخورد صدای کمانه شدنش هم شنیده می شود . چون لارا در این قسمت دیگر گوشی خود را به همراه ندارد کمتر صحبت می کند ولی در صحبت هایش هم باز هم لهجه انگلیسی او کاملا معلوم است . لارا در حرکات و پرش هایش هم حرف هایی می زد که نشان از احساس او از اطرافش است که این را هم می توان در زخمی شدن او به وسیله حیوانات به خوبی مشاهده کرد .

صداگزاری حیوانات زیاد خوب نبوده و دارای اشکالات بسیاری است که من به چند نمونه از آن ها اشاره می کنم . یکی از آن ها این است که وقتی شما در معبدی هستید که فضای آن بسته است قطعا هر صدایی باید منعکس شود ولی صدای دشمنان شما برای مثال وقتی که زوزه می کشند منعکس نمی شود و شما تنها یک صدا را می شنوید و یا این که صدای همه گرگ ها به صورت یک زوزه است که همه شان به یک شکل اند و نکته مهم در مورد گرگ ها این است که آیا هر وقت گرگی بخواهد حمله کند روزه می کشد ؟ قطعا صدای دیگری از خود در می آورد که صدای زوزه اصلا به این نوع صدا نزدیک نیست . از خوبی های صداگذاری بر حیوانات هم می توان به این اشاره کرد که حیوانات در هنگامی که در حال مردن هستند صدایی از درد در می آورند که شاید این تنها وجه خوب صداگذاری بر روی حیوانات باشد .

صدا هایی که در محیط اطراف بازی وجود دارد بسیار جالب می باشد و می توان گفت بعد از صداگذاری بر روی خود لارا ، صداگذاری بر روی محیط است که به صورت خوبی انجام گرفته است . شما در این بازی وقتی که ساکت می ایستید متوجه صداهای جالبی می شنوید که بیشترشان با مقصدی که پیش رو دارید یکسان هستند . صدای آبشار یکی از بهترین مثال هایی است که می توان از صدای خوب محیط بازی نام برد .

large.jpg



و موسیقی بازی هم مناسب با وضعیت شما تغییر میکند و حتی در لیست Track های بازی میتوانید ببینید که در رویارویی با هر دشمن در هر مرحله ی خاص برای شما یک موسیقی جداگانه پخش میشود که فوق العاده به کسل نشدن گیمر کمک میکند.

هوش مصنوعی:


هوش مصنوعی خیلی خوب طراحی شده ولی بازی جایی برای قدرت نمایی ندارد زیرا تمام مبارزه های بازی در مبارزه ی نزدیک خلاصه میشود و تمام هدف های شما در کمتر از 10 متری شما قرار دارند و نمیتوانند از دور به شما حمله کنند ، پس تمام فعالیت های دشمنان شما باعث در "رسیدن به شما" و "حمله کردن به شما" خلاصه میشود که زمینه ی وسیعی برای قدرت نمایی به هوش مصنوعی بازی نمیدهد ، البته هوش مصنوعی بازی مشکلاتی هم دارد که بیشتر به نفع شما تمام میشود ! برای مثال : با توجه به اینکه گرگ ها در این بازی شنا نمیکنند ، اگر چند گرگ به شما حمله کردند و شما هم در نزدیکی آب بودید میتوانید به داخل آب بپرید و گرگها در کنار آب ساکن میمانند ، شما به هر طرف هم که بروید آنها همان جا ساکن میمانند و به شما اجازه میدهند آنها را دور بزنید و از پشت به آنها حمله کنید !


این کلید همان Scion است ، در این نسخه از بازی شرکت Natla Tech لارا را دعوت به همکاری برای پیدا کردن سه قسمت Scion میکند ولی در اواسط بازی متوجه میشویم که آنها فقط از توانایی های لارا برای پیدا کردن کلید استفاده میکردند و طبق نقشه ، بعد از پیدا کردن کلید سعی کردند او را بکشند.

پس از اینکه لارا جان سالم به در برد به دنبال قسمت های دیگر کلید رفت که هر کدام در گوشه ای از کره ی زمین پنهان بودند و در همین حین فهمید که خدای زن آتلانتیس همان Natla ست که میخواهد دوباره به قدرت برسد ؛ پس در ادامه ی داستان بازی جزئیات چگونگی پیدا کردن Scion و چگونگی نابود کردن آن و ارتش آتلانتیس روایت می شود.

large.jpg


گیم پلی و بازیکن :

گیم پلی بازی بسیار شیرین و جذاب است حرکات آکروبات بسیار زیادی در بازی قرار دارد که جذابیت بازی را خیلی بیشتر کرده است گیم پلی در این بازی تشکیل شده از عنصرهای چون پرش . بالارفتن . دویدن در محیط . حرکات سریع شلیک کردن و ... است . که هرکدام جذابیت خاص خود را دارد گیم پلی نسبت به نسخه قبلی خیلی بهتر شده است و حرکات جدید و جذاب تری به بازی افزوده شده است که هرکدام میتوانند به شیوه های مختلفی صورت گیرند برای مثال کاراکتر بازی میخواهد از دیواری به دیوار دیگری پرش کند این پرش بر اساس فاصله دیوارها با هم مشخص میشود اگر فاصله کوتاهی باشد کاراکتر خیلی راحت به طرف دیگر می پرد به دونه اینکه برایش مشکلی پیش آید اما در فاصله های بلند کاراکتر مجبور است پرشی بسیار بلند و متفاوت با قبل داشته باشد که در این میان ممکن است برایش مشکلی پیش آید و تعادل خود را از دست بدهد که گیمر در این صورت باید او را کنترل کند . در کل گیم پلی خیلی جذاب و گسترده است و حرکات بسیار زیادی در بازی نهفته است هنگامی که با صلاح های مختلف شلیک می کنید تمام اعضای بدن کاراکتر عکس العمل نشان میدهد دست ها و پاهای او هم همراه با شلیک گلوله حرکت می کند کاراکتر بازی می تواند از هر برآمدگی کوچکی هم برای رسیدن به بالا استفاده کند البته کمی هم غیر طبیعی است که در تمام مراحل بازی قسمت های وجود دارد که کاراکتر می تواند از آنها بالا برود یا عبور کند ! گیم پلی بازی با بازیهای دیگر متفاوت است در این بازی بر خلاف بازیهای دیگر شما فقط باید حرکات آکروبات انجام دهید و مبارزات و دشمن ها خیلی کم هستند و بیشتر گیم پلی این بازی تشکیل شده از بالارفتن از دیوارها ، پرش به دیوار دیگر ، راه رفت روی دیوار و ... که به بازی حالتی آکروبات گونه بخشیده است گیم پلی بازی به صورتی است که شما باید از موانع عبور کرده و به مکانهایی برسید و با برداشتن شیئی و کار گذاشتن آن در مکانی راهی برای خود باز کنید و در بخشهایی دیگر به حل معماهای منطقی نسبتا ساده بپردازید . گیم پلی بازی بسیار نرم و انعطاف پذیر می باشد برای مثال هنگامی که کاراکتر حرکات آکروباتی را از خود نشان میدهد بسیار طبیعی و زیبا این حرکات در محیط صورت می گیرد که گیمر کاملا متوجه انعطاف پذیری بدن کاراکتر میشود . حرکات صورت کاراکتر در شرایط مختلف مانند ترسیدن . تعجب کردن و ... هم جای تعریف دارد چشمان کاراکتر همیشه در حال برسی اطراف می باشد و رفتارهای کاراکتر همیشه از روی چهره و حرکاتش مشخص میشود . نحوه شلیک صلاح ها در بازی هم جای تعریف دارد و طبیعی و جذاب است طوری که احساس می کنید واقعا صلاح در دست دارید نه اینکه یک تکه پلاستیک ... کاراکتر بازی از سرعت عکس العمل بالای بهرمند است به همین دلیل سرعت شلیک و تعویض خشاب بسیار بالای دارد طوری که کمی هم غیر طبیعی به نظر میرسد . نکته جذاب دیگر در گیم پلی بازی وجود صحنه های عکس العمل سریع است که صورت دمو اجرا می شود و جذابیت بسیار زیادی دارد که به شما دمویی نشان داده میشود که در آن شما باید نسبت به اتفاقی که میفتد کلید و جهت درست را فشار دهید تا آسیب نبینید ... قابلیت دیگری هم که به این نسخه اضافه شده است Rage Meter برای دشمنان است ، هنگامی که پشت سر هم به یک دشمن تیر بزنید عصبانی شده و به طرف شما حمله میکند که شما باید به موقع جاخالی داده و در زمان درست تیر بزنید تا دشمن از پا درآید.

ارتباطی که یک بازی با بازیکن بر قرار می کند رابطه ی مستقیمی با عوامل موجود در بازی دارد که از آن عامل ها می توان به گرافیک خوب ، داستان زیبا ، صداگذاری دقیق و ... اشاره کرد . داستان ، عامل مهمی است که بازیکن را می تواند به سمت بازی سوق دهد و کاری کند که فرد به شخصیت های بازی نزدیک شود و بتواند آن ها را درک کند ولی به خاطر این که بازی سازان به داستان توجه نمی کنند و سعی دارند که بیشتر روی بقیه عوامل مخصوصا گرافیک کار کنند پس بازیکن باید به وسیله این عوامل با بازی رابطه پیدا کند و بتواند ان را درک کند. گرافیک و صداگذاری بازی ، بازیکن را در محیطی کاملا واقعی قرار می دهد و به این گونه است که فرد خود را در آن محیط احساس می کند . در نسخه قبلی بازی Tomb Raider ، بازیکن شاهد داستان خوبی بود که در آن لارا به د دنبال گذشته خود بود و در این نسخه نیز شاهد داستانی نسبتا خوب هستیم که البته ممکن است در اول بازی برای کسانی که نسخه های قبلی را بازی نکرده اند داستان بازی بسیار بی پایه و اساس باشد ولی در ادامه بازی داستان بازی جهت خاصی می گیرد و به خوبی نسخه ی اول را روایت میکند که برای کسانی که نسخه ی اول را بازی کرده اند کاملا قابل درک است ولی برای کسانی که نسخه ی اول را بازی نکرده اند اگر بخواهند دنبال یک منشا و منبع و پایه برای داستان بگردند قابل درک نیست ، زیرا داستان این نسخه در کل شروع یک داستان جدید است و نیازی به گذشته و پایه ندارد.


large.jpg

نتیجه ی نهایی
:

Tomb Raider همیشه یکی از بهترین عناوین در جدول بازی ها بوده ، چه زمانی که «گرافیک» در بازی ها معنایی نداشته و چه حال که (متاسفانه) گرافیک حرف اول را میزند ، در همه حال این بازی با ارائه ی وضعیتی مطلوب در تمام پارامتر های سنجش یک بازی توانسته به خوبی به نیازهای گیمرها پاسخ دهد و اگر کسی حتی یک نسخه از این سری را بازی نکند واقعا ضرر کرده !


large.jpg

 

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743
آقا من تا حالا تو عمرم تامب ریدر بازی نکردم:))
یه کاری می کنی بازی کنم.

بررسی درخواستی بازی هم میذاری.

اگه بازی ماجراجویی دوست داری اصلا تام رایدر از دست نده سری بازیش انقدر محبوبه که از روی بازیش فیلم ساختن

اسم بازی که میخوای بهم پیام بده اگه با بازیش آشنا باشم نقد و بررسیشو میزارم
 

ag1360

کاربر سایت
Sep 28, 2013
363
من نتونستم هیچ بررسی رو برای Disaster Day of Crisis تو این سایت پیدا کنم. خودم تا پایانشو بازی کردم. به نظرم کم کم جزو ۲۰ بازی برتر Wii هست.

خب پس من تامب ریدر رو باید آزمایش کنم.
 

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743
من نتونستم هیچ بررسی رو برای Disaster Day of Crisis تو این سایت پیدا کنم. خودم تا پایانشو بازی کردم. به نظرم کم کم جزو ۲۰ بازی برتر Wii هست.

خب پس من تامب ریدر رو باید آزمایش کنم.

چشم روی چشمم بررسی بازیشو میزارم خودمم بازیش کردم بازی قشنگیه آیتم آیتم بودن بازیش جالبه

آره حتما بازی کن
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر