نقد و بررسی SoulCalibur Legends

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743
13912-soul-calibur-legends.png



سری Soulcalibur توسط namco، سکوئل بازی ای به اسم Soul Edge هستند. سبک این سری، Fighting و Weapon-Based هست- طوری که هر کاراکتر در سری، اسلحه و فنون مخصوص خودش رو داراست و از حیث موضوعیت داستانی، پیرامون دو شمشیر میگرده. شمشیر اول، بعد از ادوار خونریزی و عداوت، دارای یک روح خبیث به نام The Soul Edge شده، و یک شمشیر که برای پایداری در برابر شمشیر اول ساخته شده یعنی The Soul Calibur- این دو شمشیر کل داستان بازی رو تشکیل میدند.

SoulCalibur همیشه جزوء بهترین فاینتینگها محسوب میشود علارغم اینكه همیشه پایین تر از عنوانهایی چون tekken و combat از لحاظ طرفدار بوده است(حداقل در داخل كشور)، ولی همیشه یك بازی خوش ساخت هست. نسخه چهارم این بازی چند وقتی است كه منتشر شده است، در نگاه اول بازی، باز هم همان بازی فاینتینگ-شیمشیری همیشگی با همان جذابیت و تنوع فنها است، باز هم همان كل كلهای بازی دو نفره در دل و خون بازی شما را به جان رقیبتان كه در بغل دست شماست و دسته دیگر كنسول در دست اوست می اندازد ولی این یك فاینتینگ جدید نیست... باز همان فنها، باز همان شخصیتها، باز هم همان تیپ از بازی را میبینیم ولی چیزی كه است بازی بسیار جذابتر از نسخه های قبلی است، جذابیتی كه ریشه در پیشرفتهایی دارد كه در این نقد آنها را میخوانید.


large.jpg

در مورد اینكه این بازی چه نوع داستانی دارد نمیتوان توضیح داد! چون هر شخصیت برای خود یك داستان جداگانه ای دارد و اینطور باید بیش از 25 داستان جداگانه را برایتان تعریف كنم!! البته قسمت داستان بازی با اینكه برای یك بازی فاینتینگ مناسب است ولی بسیار ضعیف ، سطحی و البته كوتاه درست شده است! طوری كه اگر این قسمت را اصلا درست هم نمیكردند فكر نكنم لطمعه ای به بدنه این بازی میزد و كسی صدایش در می آمد كه چرا این فایتینگ حالت داستانی ندارد! داستان كلی بازی در مورد دو شمشیر به نامهای The Soul Edge و The Soul Calibur است كه بسیار قدرتمند هستند و در دست دو شخصیت تاریكی و روشنایی بازی قرار دارند!در حقیقت در هر یك از این شمشیرها یكی روح پلیدی و دیگری روح خوبی نهفته شده است... شخصیتهای بازی در اصل برای بدست آوردن این دو شمشیر به جان هم افتاده اند. تا بعد از شكست همدیگر به دنبال یكی از این شمشیرها با قول آخر هر كدام از شمشیرها كه متفاوت هستند مبارزه كنند.


large.jpg


چشم در چشم هم ...منتظر تك فرصتهایی برای از پیش رو بردن حریف...​

مانند هر بازی فایتینگ دیگر ، گیم پلی بازی نیز یك سری جنگ و درگیری بین دو یا چند نفر را به تصویر میشكد. شما مانند بازیهای هم سبك باید یك شخصیت را انتخاب كنید تا در موارد مختلفی او را دنبال كنید به صورت داستانی او را پیگیری كنید كه البته همانطور كه گفتم بسیار كوتاه و سطحی است یا به صورت دو نفره با دوست خود بازی كنید، یا به صورت شبكه بازی كنید.فقط در این بین چند انتخاب هم وجود دارد كه كارایی های جدیدی در سبك فایتینگ است.

اگر شما تا به حال هیچ سری از این بازی را بازی نكرده اید پیشنهاد میكنم حتما این سری از بازی را تجربه كنید چون این یك فایتینگ عادی نیست! بازیی هست كه شخصیتها یك استیل ویژه ای از شمشیر بازی را در آن نشان میدهند! این بازی با فایتینگهای دیگر تفاوتهای اساسی دارد هر چند در آن طعم تخیل نیز وجود دارد ولی بسیار جذاب و درگیر كننده ساخته شده است، بر خلاف بسیاری از فایتینگها كه به صورت بیشتر رزمی مانند تیكن یا بیشتر تخیلی مانند كمبت هستند این بازی چیزی ما بین این دو است و جذابیت بازی كردن آن نیز از همین رو بسیار بالاست.

صدها فن مختلف؛ برای درست كردن رقابتی فراموش نشدنی...


large.jpg

فنون موجود در بازی با شمشیر یا وسایلی كه در دست یارهایتان هست پایه سازی شده است، هر چند شما حركات متعددی به جزء استفاده از شمشیر نیز دارید مثلا میتوانید حریف را هل بدهید یا بهش لگد بزنید یا زیر پا بزنید. هر كاراكتر توانایی های بلقوه و همچنین نقاط ضعف خاص خود را دارد و میتوان گفت یك حالت تعادل بین هر كاراكتر به جزء چند كاراكتر پایانی بازی برقرار است. فنون ویژه و قدرتمندی نیز برای هر كاراكتر پایه گذاری شده است كه مخصوص آن كاراكتر است و میتواند خون زیادی از حریف ببرد. هر چند كه توانایی بالایی برای برخی حركات باید داشته باشید ولی، یك راه میانبر نیز این میان گذاشته شده است تا افراد مبتدی بیشتر از بازی لذت ببرند! و آن زدن دو دكمه برای انجام حركات تصادفی است! حالا این یعنی چه با زدن آن دو دكمه به صورت كاملا شانسی كاراكتر دست شما ضربه ای را میزند و این شاید یك ضربه قدرتی باشد و یا یك ضربه ساده! این حالت چه سودی دارد، وقتی شما در حال شكست خوردن هستید بهترین كاربرد را دارد و با زدن آن دو دكمه آخرین شانس خود را نیز تست میكنید... حالا چه اتفاقی می افتد، شاید یك ضربه محكم پیش بیاید و بازند به برنده تبدیل شود و شاید هم یك ضربه ساده و قابل دفع باشد و بلافاصله حریف ضربه بعد و آخر را به شما بزند و شما را بازنده مبارزه كند، پس آن دو دكمه مانند یك تیر در تاریكی عمل میكند! تعداد فنهای موجود در بازی بیش از 100 مورد است و هر كاراكتر برای خود حركات خاصی دارد، هر چند ممكن است برخی فنها یك جور باشد ولی اكثر فنها متفاوت و خاص درست شده اند.

معرفی كوتاه

Kilik

فرزندی از امپراطوری مینگ در چین، او فردی 23 ساله است كه از میله ای گرد برای مبارزاتش استفاده میكند. او از شماره اول بازی تا به همین شماره در بازی بوده است و هر دفعه با حركات جدیدی به بازی اضافه شده است! اسم اسلحه او Kali-Yuga است كه توانایی جذب انرژی های مختلف را در خودش دارا است، انرژیهایی از نوع خوب یا شیطانی.او بسیار سریع و قوی درست شده است و طرفداران زیادی نیز در بازی برای خودش پیدا كرده است.

Sophitia Alexandra

او یك زن جنگو است كه 25 سال سن دارد و اهل آتن در یونان است، اومگا نام شمشیر او است و یك شمشیر مقدس محسوب میشود كه Sophitia آن را از خدای آتش و فلزكاری یونان گرفته است. این شیمشیر آسیب بسیار زیادی را به دشمن وارد میكند و بسیار قوی است. او زنی بسیار ماهر است و فنهای متنوع او شما را شگفت زده میكند.او در تمام سری Soulcalibur در این بازی حضور داشته است و طرفداران بسیار زیادی نیز دارا است.خواهر او Cassandra نیز در این بازی وجود دارد.

Hong Yun-seong

هنگ فردی اهل كره جنوبی با 18 سال سن است، او از شمشیر چینی برای مبارزه با دشمنانش استفاده میكند ،سبك او مخلوطی از حركات سریع پا و شمشیر زنی چینی است. او در شمارهای دو و سه بازی نیز حضور داشته و او نیز از طرفداران شمشیر Soulcalibur است. اسم شمشیر او طوفان سفید است كه از خانواده اش به او ارث رسیده است.

Cassandra Alexandra

او در حقیقت خواهر كوچك Sophitia است كه 21 سال سن دارد!او نیز شمشیر هم نام خواهر دارد ولی از نظر فنی او با خواهر خود متفاوت است و فنهای متفاوتی را نسبت به او در بازی اجرا میكند.او از شماره دوم به بعد وارد بازی شده است.

Astaroth

آستاروس یكی از شخصیتهای بازی است كه 7 سال سن دارد! و در یكی از سرزمین درخشان پالگایا كه یكی از سرزمینهای پارس است به دنیا آمده است او از سری دوم بازی وارد این كاروزار شد.اسلحه او یك تبر بزرگ است كه با جادوهای زیادی آن درست شده است، او در اصل خدای جنگ است و حتی Ares خدای جنگ یونان را هم شكست داده است، او از طرفداران اسلحه Soul Edge است.او قدرت زیادی دارد ولی مشكل او كند بودنش است كه همیشه برای او مشكل ساز میشود!

Tira

تیرا یكی از شخصیتهای بازی است كه 17 سال سن دارد و همچنین در جایی ناشناخته در اروپا به دنیا آمده است،او از شمشیری بسیار عجیب استفاده میكند كه شبیه تیغی بزرگ است،او در شماره سوم وارد بازی شد و اكنون در چهارمین شماره از بازی نیز آن را خواهید دید.او بسیار سریع و ماهر است و حركات بسیار عجیبی را انجام میدهد. او یكی از سریعترین شخصیتهایی است كه میتوانید از آن استفاده كنید و به سرعت دشمنان سنگین بازی را شكست دهید.

Lizardman

لیزاردمن یكی از آن شخصیتهایی است كه در شماره اول بازی خود را به همگان معرفی كرد و بعد از اینكه در سری دوم بازی غایب بود خود را در سری سوم و حالا در چهارم به بازی برگردانده است، او موجودی 36 ساله اهل شهر اسپارتا واقع در یونان است، او یك تبر كوچك برای جنگیدن دارد ولی در عوض او با همان تبر كوچك فنهای زیادی دارد تا دشمنان را از پا در بیاورد.اسم تبر كوچك او گرودج است و سپرش را نیز آیا نامگذاری كرده است.


Chai Xianghua

چای از شخصیتهای جالب بازی است، او دختری 20 ساله اهل چین است، او از یك شمیشر تیز چینی به نام كریتا یوگا استفاده میكند. او در تمام سری بازی حضور داشته است و توانایی ها و فنهای بسیار زیادی را دارد.شیمشیر او یادگار مادرش است او در هنگام مرگ مادرش این شمشیر را از او گرفته است. او مهارتهای شمشیر زنی خود را نیز از مادر خود آموخته است و هر موقع به شمشیر خود نگاه میكند به یاد او می افتد.


large.jpg


زیاد روی دفاع كردن حساب باز نكنید...

در بازی حالت جدیدی از دفاع به وجود آمده است تا شمایی كه دل به ضد حملات خوش كرده اید و همه بازی را با دفاع كردن به گند میكشید كمی زجر بكشید! وقتی شما بیش از حد معمول دفاع میكنید دایره سبزی كه در بقل تولبار خون شما وجود دارد به رنگ قرمز نزدیك و نزدیك تر میشود و حالا رقیب شما میتواند در لحظه معین كه قرمزترین لحظه است با یك ضربه دفاع را شكسته و نفوذ كند.این حالت یك نكته مثبت از دید من در بازی است چون سازندگان با مطالعه بر روی بازی این كار را كرده اند و به نظر این عمل به جذابیت بازی می افزاید. حالا فرض میكنیم اگر این تولبار نبود چه مشكلاتی پیش می آمد: دو فرد در حال مسابقه هستند و بازی هم تایمی است! آن دوست زرنگ یك ضربه به شما میزند و به عقب میرود و تمام طول آن تایمر(مثلا 2 دقیقه) را دفاع میكند و بعد با همان یك ضربه كه تنها یك دهم از خون شما را برده برنده میشود و موجب خشم شما و شكستن دستگاه میشود!(پس ببینید چقدر نامكو باهوش عمل كرده!)بعد از اینكه دفاع شكسته شد هنوز یك دفاع دیگر در برابر دشمن است:هر شخصیت در بازی علاوه بر خون یك تولبار سه تكه ای در پایین قسمت تولبار خون خود دارد كه در ابتدای مبارزه به رنگ سبز است، اسم این تولبار armor (زره) است كه به شما میزان استقامت شما را نشان میدهد! پس از اینكه دفاع شما شكسته شد حالا دشمن به شما حمله میكند اگر سریع و وارد باشد با ضربات سریع میتواند armor شما را به پایان برساند و وای به حال شما كه armor تان تمام شده! حالا به چند ضربه ساده خون شما به كل به باد رفته و حالا زمان مرگ و ضربه نهایی برای كاراكتر پیروز است! منطقی ترین حالت، دفاع و بعد حمله است و اینكه بیش از حد به هیچ عنوان دفاع نكنید تا دچار این نوع مشكلات نشوید.

بعد از هر مبارزه و یك جنگ بلاخره یك نفر پیروز و دیگری بازنده ماجرا میشود، در بازیهای مختلف فایتینگ مسائل گوناگونی را در آخر مبارزات میبینیم! مثلا به یاد بیاورید در پایان بازی combat یك حالت finishing برای هر فرد وجود دارد! ولی مثلا در بازی چون tekken بعد از تمام شدن تولبار دشمن به زمین پرت میشود و میبازد و هیچ finishingی دیده نمیشود. در این بازی نیز به نوعی حالت finishing درست شده است ... ولی این فقط در صورت قابل دیدن است كه شما تمام armor حریفتان را تمام كرده باشید! حالا شما با زدن چهار دكمه همزمان میتوان صحنه زیبای آخر و تمام شدن كار حریفتان را ببینید.

large.jpg


گیم پلی بازی بسیار جذاب است.

آشنایی بیشتر با شخصیتها...

همان طور كه میدانید اساس بازیهای فایتینگ بر روی شخصیتهای بازی است... اكنون به معرفی كوتاه برخی از شخصیتهای بازی میپردازیم.(چهار شخصیت خانم و چهار شخصیت مرد!)

بازی شخصیتهای متفاوتی دارد كه فكر نكنم نیازی به معرفی همه آنها در نقد باشیم... در هیمن حد نیز مناسب میرسد.

در مورد شخصیتها میتوان گفت، شخصیت پردازی مناسب است ولی برخی شخصیتها انگار برای جنگیدن نیامدند!! بلكه فقط برای ... بازی وارد این بازی شده اند!! مثلا چه فایده دارد یك شخصیت زن در یك بازی یك لباس مسخره .... بپوشد!! در حالی كه باید از جان خود محافظت كند!!‍!مشكل بعدی در اینجا این است كه برخی شخصیت ها از خیلی از لحاظ شبیه هم بوده حتی در نوع رفتار، حركات، فنها و... كه واقعا تعجب بر انگیز است!


بازی علاوه بر حالتهای مسابقه ای دو نفره-تك نفره با كامپیوتر- آنلاین* داستانی* حالت The Tower Of Lost Souls را نیز دارا است، در این حالت شما میتوانید توانایی های خود را محك بزنید. اگر شما توانایی كشتن دشمنان را یك جان دارید میتوانید این قسمت را تست كنید شما از یك جایی از این برج بازی را آغاز میكنید و همین طور با كشتن تك به تك حریفان به سمت بالا میروید بدون اینكه بعد از كشتن هر حریف خون شما پر شود باید این مسیر را ادامه دهید! این حالت در بازیهای هم سبك نیز دیده شده است ولی بازی به شكلی تازه تر میخواهد آن را به شما نشان بدهد. همچنین میتوانید از برج پایین بروید كه در این حالت باید با تعداد زیادی دشمن جنگ كنید و فرقش با حالت بالا رفتن این است كه شما در این حالت یك یار كمكی نیز به همراه خود دارید تا در موقع اینكه خونتان كم شد یار كمكی به داد برسد تا خونتان پر شود. در كل این قسمت بسیار جذاب است.


شخصیت مورد علاقه خود را سفارشی كنید...

در بازی با انجام دادن مسابقات مختلف به شما امتیازاتی داده میشود كه شما میتوانید با این امتیازات یارهای مخفی و همچنین بسیاری از موارد مخفی بازی را آزاد كنید ولی اصل این امتیازات در قسمت آپگرید كردن شخصیتها كاربرد دارد در بازی برای اولین بار در یك بازی فایتینگ میتوانید لباس، ذره، شمشیر و بسیاری از قسمتهای كاراكتر خود را تغییر و آپگرید كنید. در این حالت شما گذینه های زیادی برای تغییر دارید... مدل موی شخصیت را تغییر دهید، به او زیور آلات اضافه كنید، لباسهای مختلف به تن شخصیت كنید.در این بازی مانند یك بازی فوتبال كه هر شخصیت قدرتهای مختلفی از 1 تا 100 دارد اینبار شخصیتها قدرتهای مختلفی از 1 تا 70 دارند كه قابل ارتقاء است.البته این تغییر دادن ها در حالت مختلف متفاوت است مثلا در حالتهای غیر مرحله ای و خودمانی میتوانید فقط به عوض كردن لباس، مو و اینطور چیزها بسنده كنید ولی قسمتهای دیگر میتوانید تواناییهای كاراكتر مورد نظر خود را نیز افزایش بدهید.همچنین در قسمت آنلاین نیز میتوانید از كاراكترهای آپگرید شده خود استفاده كنید و به جنگ حریفهای واقعی خود بروید.

قابلیت آپگرید كردن كاراكترها بسیار عالی است و این عمل به سمتی شما را پیش میبرد كه چندین بار بازی را تست كنید و با لباس جدید حریفتان را نابود كنید،پس یك نكته بسیار مثبت و یك نوآوری چشم گیر در بازی محسوب میشود.


large.jpg

محیطهای بازی بسیار زیبا و پر جزئیات است...

محیط بازی بسیار زیبا و عین حال حیرت انگیز و در برخی مواقع خنده دار است!! پر از اجزای مختلف، در مكانها و محلهای مختلف كه دور نمای بسیار زیبایی را به تصویر میكشد! كمتر میبینیم در یك محیط بسته نبردها انجام شود و بیشتر در محیطهای باز (بعضی زمینها بسته هم هست)میتوانید نبردها را ملاحظه كنید. تقریبا هر شخصیت برای خود یك محیط مجزا دارد كه مخصوص خود اوست كه در هنگام نبردها در آن زمین نبرد صورت میگیرد. در محیط بازی شاید مثلا اگر در جنگل باشید در كنار تصویر و در محیط حیوانی را ببینید كه در حال تماشای مسابقه است! یا از كنار راه میگذرد!! و اینها تعجب بر انگیز است! شما با یك محیط باز رو به رو هستید كه حداكثر 5 متر (به متراژ بازی)طول دارد و شما در طول آن میتوانید به عقب و جلو بروید تا محیط پیرامون را ببنید.محیط های گوناگونی مانند، محیطهایی در بالای برج با آن غروب زیبایش، در كنار ساحل با آن دور نمای زیبا و رفت و آمد مرغان دریایی،محیطهای یخی ، محیطهای داغ و... را میتوانید در بازی مشاهده كنید.

بازی در یك كلام زیباست، واقعا زیبا! چه از لحاظ كاراكترها كه از جزئیات بسیار بالایی درست شده اند و چه از لحاظ محیط بازی كه در بالا بخشی از زیبایی آن را بازگو كردیم. وقتی شخصیت بازی یك فن را اجرا میكند تمام اجزای بدن او در حركت و تكاپو می افتد و جلوه های بصری زیبایی را درست میكند. سایه ها بسیار زیبا و طبق تابش آفتاب روی زمین نقش بسته است.جزئیات چه در صحنه های نزدیك ، چه دور موج میزند. مشكل این قسمت این است كه برخی شخصیتها بیش از حد فانتزی درست شده اند ولی برخی شخصیتها بسیار زیبا و طبیعی ساخته شده اند! جزئیات كسچری محیط بسیار بالاست و هیچ چیز بی جزئیاتی در بازی دیده نمیشود... وقتی شخصیتها روی زمین بازی لیز میخورند و یا میپرند ممكن است گرد و خاكی بلند شود و یا اگر شمشیری به زمین بخورد ممكن است قسمتی از زمین به تكه های ریزی تبدیل شود(كه البته بستگی به جنس زمین دارد!).افكتهای تصویری بالایی در نبردها دیده میشود،مصلا در برخورد دو شمشیر با هم و یا در برخورد شمشیر با سپر!! یا در هنگام زدن حركات قدرتی! اینها افكتهایی هستند كه در بعضی مواقع چشم گیر به نظر میرسند. در كل میتوان گفت گرافیك بازی بسیار زیبا و دلنشین است هر چند انتظارات از این بازی بیشتر از این بود ولی به نظر گرافیك بسیار خوب میرسد.

آهنگهای بازی متنوع و جذاب درست شده اند و هر شخصیت برای خود صدای خاصی دارد! اینها از ویژگیهای برتر صداگذاری بازی محسوب میشوند بعلاوه اینكه شما شاهد ریزه كاریهایی زیبای دیگری نیز هستید مثلا صدای برخورد شمشیرهای مختلف با هم بسیار شنیدنی درست شده است و صداها از تنوع بالایی برخوردارند... بعد از برخورد شمشیر به بدن حریفان بسته به نوع ضربه(قدرت) و محل ضربه جدا صدای متفاوتی از حریف در می آید كه اینها از قدرت بسیار بالای صداگذاری بازی خبر میدهد.صدای دیالوگهای شخصیتها با قیافه و صورت شخصیتها كامل مچ است و بسیار زیبا و منطقی دیالوگها بیان میشوند.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر