نقد و بررسی | inFAMOUS 2 ، نمایش دوباره قدرت الکتریسیته ، در ذات یک اَبرقهرمان .

  • Thread starter Thread starter Kavigne
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Kavigne

کاربر سایت
دو سال پیش SONY عنوانی را با نام inFAMOUS به ساخته استودی خوشنام Sucker Punch روانه بازار کرد که علی رغم تبلیغات و مارکتینگ نه چندان مناسب ، موفقیت بزرگی را برایشان به ارمغان آورد.عنوانی Open World و ابر قهرمانی که داستان فردی به نام Cole MacGrath را روایت می کند ؛ وی بوسیله شیئی موسوم به Ray Sphere صاحب قدرت خارق العاده ای یعنی کنترل الکتریسیته را [به قیمت جان صدها نفر] بدست آورده و میتواند ازان به اشکال مختلفی استفاده کند . در نسخه اول Kessler که درواقع شکل دیگری از خود کول است ، از زمان آینده آمده بود تا او را از خطر بزرگی به نام the Beast که غولی عظیم الجثّه است و قصد نابودی بشریت را دارد آگاه سازد ...
ماه ها ازین اتفاق میگذرد و کول به همراه دوستش Zeke در شهر Empire City خود را برای رویارویی با the Beast آماده میکنند که این موجود سر میرسد و پس از مبارزه ی نابرابر کول با the Beast و پی بردن کول به این موضوع که بسیار ضعیفتر از آن است که در مقابل او ایستادگی کند و او را شکست دهد فرار را بر قرار ترجیح داده و به همراه Zeke و مامور Lucy ، NSA که از نسخه اول بازی همراه آنهاست به شهر New Marais می گریزند . the Beast نیز به آرامی آنها را تعقیب میکند و در سر راه خود هر چیزی را نابود میکند .

ss_preview_FINAL_35.jpg.jpg


New Marais هم آنچنان اوضاع آرامی ندارد و تحت کنترل Joseph Bertrand III است که تیشه به ریشه ابر قهرمانانی مانند کول میزند و میخواهد خود منسب دار قدرت باشد . او که از از حضور کول در شهر آگاه میشود در صدد نابودی وی بر میآید و کول نیز که برای افزایش قدرت برای رویارویی با the Beast به New Marais آمده بود ، اکنون دشمنانی جدید را بر سر راه خود میبیند . وی میداند با جمع آوری تکه های Blast Core که در سراسر شهر پراکنده شده اند میتواتند قدرت خود را افزایش دهد . اما ماجرا به همین سادگی ها نیست و داستان بازی پیچش و گستردگی های بسیار زیادی دارد .
آنچه باعث هر چه بهتر در آمدن قصه بازی شده ، نوع روایت کمیک وار آن است ، به علاوه باز گذاشتن دست گیمر در تصمیمات مهم و انتخاب میان خوبی بدی ... میان پرده های بازی عملا از دو جنس هستند ، حالت اول که توسط خود موتور بازی رندر میشودن و کارگردانی بسیار عالی و گاها شوخی های جالب آن در هر چه بیشتر در گیر کردن گیمر نقش بسزایی دارد و نوع دوم که شناسنامه بازیست دموهای کمیک بوک مانند است که در واقع از تصاویری که افکتهایی نظیر الکتریسیته ، آب ، دود و ازین دست پدیده ها در آن تصاویر متحرک هستند تشکیل شده . نخستین چیزی که در بازی توجه ما را به خود جلب میکند پیشرفت قابل ملاحظه گرافیک بازی نسبت به نسخه قبلیست که برای یک بازی Open World فوق العاده عالی کار شده است ؛ گستردگی محیط و فضاسازی شهر New Marais ، نورپردازی خیره کننده ، دورنمای (Draw Distance) بسیار عالی ، انیمیشنهای بهبود یافته شخصیت های بازی و افکتهای نفس گیر الکتریسیته مخصوصا در تاریکی شب چشم هر بیننده ای را به خود مجذوب میکند ؛ به تمام این موارد نرخ فرم بسیار مناسب را [که تنها در موارد بسیار شلوغ اندکی افت میکند] اضافه نمایید تا شاهد بهترین گرافیک یک بازی Open World در کنسولهای نسل حاضر باشیم . inFAMOUS از 30% قدرت پردازنده Cell کنسول PS3 استفاده میکرد که با توجه به آشنایی بیشتر سازنده با این پردازنده این رقم در inFAMOUS 2 به بالای 50% میرسد .در یک کلام میتوان گفت Sucker Punch برای گرافیک بازی سنگ تمام گذاشته است .
من باب رعایت کلیشه ها و استاندارد های رایج ژانر Open World بازی دارای یک Mini map بوده که محل ماموریت های اصلی وفرعی بازی بر روی آن مشخص شده است .

ss_preview_Cutscene_15.jpg.jpg


ماموریت های اصلی بازی بسیار متنوع و درگیرکننده اند ، چیدمان آنها نیز بسیار هوشمندانه است . خیلی کم پیش میآید که دو ماموریت شبیه هم را پشت سر هم انجام دهید . سیستم مبارزات بازی به دوسته تقسیم میشوند ؛ دسته اول melee combat ، که برای 2 inFAMOUS از نو طراحی شده است . با استفاده از Amp که سلاح دست ساز و اهدایی Zeke به کول است صورت میپذیرد .این سلاح که از لحاظ عملکرد و ظاهر شبیه یک چوب بیسبال است چندان هم خوش دست نیست . درواقع اولین نقطه ضعف بازی همین Melee Combat است که بنظر میرسد بدلیل نزدیکی بیش از حد دوربین بهزی به کول مشکل ساز شده است . البته با کمی بازی کردن و پیشروی در بازی این مشکل تا حدود زیادی برطرف میشود و به اصطلاح قلق آن دستتان می آید . این ضربات با دکمه مربع انجام میشود و میتوانید کومبوهای محدودی پیاده کنید . با چند ضربه پیاپیِ معمولی میتواتنید شاهد Finisher های زیبایی که با دکمه مثلث امکان پذیر است باشید .بخش دوم مبارزات که عمده آنها را تشکیل میدهد Shooter بازیست که بسیار روان ،خوش دست و لذت بخش طراحی شده است . به جای عنوان های معمولی شوتر سوم شخص که با تغییر اسلحه شاهد گلوله های مختلف هستیم در inFAMOUS 2 خبری از تغییر اسلحه نیست ، چون اصلا اسلحه ای درکار نیست و گلوله های الکتریکی مستقیما از دستان کول شلیک میشوند . در عوض می توان با کسب امتیازات تجربه (XP) انواع مختلفی از گلوله ها مانند "سه تایی با تک شلیک" یا "گلوله مگنوم الکتریکی" و ... را (unlock) باز کنید . بازی دارای اندک المان ها نقش آفرینی نیز میباشد که میتوانید با انجام ماموریتهای اصلی و فرعی و انجام برخی کارها در شهر XP کسب کنید و قدرتهای کول را Upgrade نمایید . سیستمی در بازی تحت عنوان Karma وجود دارد و بیان گر حالت شخصیتی کول است ؛ شما میتواند بسته به کارهایی که انجام میدهید Karma ـی خوب یا بد کسب کنید ...

ss_preview_FINAL_43.jpg.jpg


اما آنچه باعث میشود شخصیت کول مثبت و یا منفی شود تصمیمات و انتخابهای که شامل سه دسته اصلی میباشند . دسته اول کارهای عادی ایست که در شهر و هنگام گشت و گذار به آنها بر میخورید . برای مثال مردم بی گناه و عادی توسط دشمنانتان گروگان گرفته شده اند ؛ اگر آنها را بکشید کارمای منفی و اگر گروگان گیر ها رو بکشید و مردم عادی را نجات دهید کارمای مثبت دریافت خواهید کرد . یا مثلا در برخی مکانها بر روی دیوارها بمب کار گذاشته شده ، که یک پلیس در کنار آن ایستاده است . اگر زود بجمبید و برق آن را از کار بیندازید و بمب را خنثی کنید ، کارمای مثبت و اگر از دور با شلیک به آن ، منفجرش کنید ، کارمای منفی دریافت میکنید . چندین مورد ریز و درشت دیگر هم ازین دست کارها که تعدادشان در سطح شهر کم نیستند وجود دارد . البته یک سوتی هم در مکانیزم یکی از آنها وجود دارد ! اگر با یک گردباد الکترونیکی (lonic vortex) [که یکی دیگر از قابلیت های کول است] گروگانگیرها و مردم عادی را باهم نابود کنید ، برایتان کارمای مثبت(خوب) دربر خواهد داشت !
ماموریت های جانبی هم از نظر Karma سه دسته کلی هستند : حالت خنثی ، حالت شیطانی(بد) و حالت خوب . که انجام آنها میتواند به دریافت کارمای متناسب با خود منجر شود .با توجه به این که شخصیت کول در جهت Hero (قهرمان) ویا inFAMOUS (منفور)سوق پیدا کند ، برخورد مردم عادی با او متفاوت است ؛ آنها شخصیت قهرمان کول را دوست دارند و هر کجا اورا ببینند به استقبالش رفته و برایش دست میزنند ، و ازو عکس میگیرند . بالعکس ، از کول منفی و منفور استقبال خوبی نمیکنند و او را عامل بدبختی و بلایی که سرشان آمده است میدانند ، ضمنا ، به او ناسزا هم میدهند !
ss_preview_5611830740_45995bc577_o.jpg.jpg

و بالاخره دسته سوم و اصلی که انتخاب بین خوبی بدی به اختیار گیمر گذارده میشود ، ماموریت های اصلی یا همان Story Mission ـها هستند . در حین پخش دموی ابتدای چند تا از ماموریتهای اصلی ، ناگهان میان پرده متوقف شده و دو گزینه پیش رویتان میگذارد و با رنگهای آبی و قرمز بین عمل خوب و بد تمییز قائل میشود . چقدر خوب میشد که مانند نسخه اول به شعور مخاطب احترام گذارده میشد و خود گیمر بدون راهنمایی بازی از بین دوگزینه موجود ، یکی را انتخاب میکرد ...
با توجه به مجموعه اعمال کول و انتخابهای او در طول داستان ، میتوانید شاهد یکی از پایان های دوگانه بازی باشید . همین دوپایانه بودن بازی میتواند انگیزه ای برای تکرار بازی باشد .از دیگر قدرتهای کول میتوان به بلند کردن اشیاء سنگین مانند ماشین ها و پرتاب آنها اشاره کرد . در طول بازی دو زن به نامهای Kuo و Nix که از اعضای گروه مقاومت در برابر Bertrand است کل را در رسیدن به هدف کمک میکنند . آنها بر اثر انجام گرفتن آزمایشات اساسی بر روی DNAـشان ، جهش یافته و قدرتهای فرا بشری دارند ؛ Kuo قدرت کنترل یخ و استفاده از آن در برابر دشمنان را دارد ، Nix نیز قدرت گلوله های آتشین را دارا میباشد . نکته این جاست که همکاری با هر یک از آنها ، باعث میشود که قدرتهای آنها را نیز فراگرفته و در اختیار داشته باشید .
علاوه بر دشمنان عادی ، دشمنان بسیار عظیم الجثّه نیز در شهر New Marais وجود دارند که نتیجه آزمایشات Joseph Bertrand بر روی انسان هاست . مبارزه با آنها نیازمند تمرکز و استفاده هر چه بیشتر و متناسب تر از قدرتهای شماست و کمی توانایی به خرج دادن گیمر را میطلبد . البته بازی به هیچ عنوان سخت نیست ... نحوه خط سلامتی بازی این گونه است که اگر به مدت زیاد مورد آسیب واقع شوید تصویر به حالت سیاه و سفید در می آید ؛ حال یا باید برای مدت چند ثانیه پناه گرفته تا Recovery کنید و یا یک منبع الکتریکی پیدا کرده و با گرفتن انرژی آن بلافاصله به حالت عادی سلامتی برگردید . در کل بازی نسبت به نسخه اول کمی ساده تر شده است .

ss_preview_5611832122_80fb0dca31_o.jpg.jpg


شهر New Marais از 4 قسمت اصلی تشکیل شده که عبارتند از مرکز شهر ، قسمت زاغه نشین حومه شهر، پارکهای جنگلی و نیروگاه ها . که از لحاظ ظاهر و فضاسازی با هم متفاوتند . بالا رفتن از ساختمان ها و برجها بسیار راحت و آسان است و کول ،به راحتی میتواند با پرش های متوالی و با سرعت از لبه ای به لبه دیگر بپرد . صدا گذاری محیطی بازی ، خیلی خوب است و صدای انفجار ها ، شلیک اسلحه ها و همه و همه به بهترین شکل پیاده سازی شده است . شخصیت های اصلی بازی نیز ، دارای دوبله های مناسبی هستند و بخصوص صداگذاری خود Cole (که البته دوبلور او ، با Cole نسخه اول بازی متفاوت است.) و Nix عالی و حرفه ای صورت گرفته است . موزیکهای بازی هم دارای تنوع مناسبی هستند و به موقع و به جا و با توجه به موقعیت ، با ریتم مناسب نواخته میشوند ...
بازی دارای یک مُد به نام User-generated content است که به گیمرها اجازه میدهد ماموریتهای خود از جمله پلتفرمینگ ، مبارزات ، مخفی کاری ، ریسینگ و ... را در دنیای inFAMOUS 2 بسازند و به اشتراک بگذارند .
inFAMOUS 2 ، نمایشی با شکوه از تلفیق کامیک بوک و بازی های رایانه ایست ؛ که چه از لحاظ داستان سرایی ، و چه گیم پلی حرفهای زیادی برای گفتن دارد . بی تردید این عنوان ، از بهترین بازیهای سال 2011 و همچنین از بهترین بازی های کنسول PlayStation 3 است که با توجه به پیشرفتهای زیاد نسبت به نسخه اول ، یادآور پیشرفتها و تغییرات مثبت Uncharted 2 نسبت نسخه نخست آن است . انجام آن را به تمام طرفداران بازی های اکشن ، پیشنهاد میکنیم .

=======================


 
آخرین ویرایش:
خُپ :d کیوون خان خسته نباشی.
نقد بدی نبود، ینی خوب بود. روند عادی طی می‌کرد.
در کل رضایت بخش بود. ;;)
یه دوتا چیز کوچولو رو بهشون برس:
البته یک سوتی هم مکانیزم یکی از آنها وجود دارد !
جانِ من "سوتی" توی نقد کلمه‌ی مناسبیه؟!:d
Story Mission ـها
اینم همچین صورت خوشی نداره. :d
مرسی.
پانوشت: راستی یه کلمه‌ی بسیار مناسب و درخور توجه واسه بازی پیدا کردم: "نفرت انگيز شنيع".
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or