چند روز پیش در Game Developer's Conference 2009 متشکله در شهر سنفرانسیسکو، برای اولین بار تکنولوژی OnLive معرفی شد.
مسلما واژهی "برنامهی زنده" برای عموم ملموس و قابل درک است. در یک تصویر که به صورت زنده، در اینترنت و یا تلوزیون پخش میشود، ما فریمهایی که فیلمبرداری میشود را با وقفهای در حد میلیثانیه میبینیم. اما چه میشود اگر ما همینکار را با یک بازی انجام دهیم؟
میدانیم که صفحهی نمایشگر هنگام نمایش یک بازی، پیکسل به پیکسل، اطلاعاتی را که از آداپتور گرافیک دریافت میکند را برایمان نمایش داده و هرثانیه، بین 5 تا 90 بار آنرا تغییر میدهد. جهت این تغییر، تنها آداپتور گرافیک اینکار را انجام نمیدهد بلکه طی یک پایپلاین عظیم و پیچیده، عمل خواسته شده توسط کیبورد، موس و یا کنترلرٰ- پردازش شده و به صفحهی نمایش به صورت اشکال به نظر شما میرسند.
تابحال، این پایپلاین در هنگام یک بازی، توسط کامپیوتر خود شما انجام میگرفته است و اجزای سختافزاری مختلفی که به مینبورد کامپیوتر شما متصلند، اینکار را انجام میدادند. عملی که OnLive قصد دستیابی به آنرا دارد، انتقال این پایپلاین که مسقطالراس آن کیبورد، موس و یا دستگاه کنترلر شماست، به یک کامپیوتر سرور دیگر است. این کامپیوتر سرور، برای شما پردازشها را انجام داده، و آنرا به صفحهی نمایش شما میفرستد و شما حتی نیاز به آداپتور گرافیکی هم ندارید.
هرشخصی میتواند از این تکنولوژی استفاده کند. فیالواقع، با وجود OnLive، میتوانید برای بازی Crysis، از تلوزیون HD و یا لپتاپ هرچندان ضعیف خانهی خود استفاده کنید، بدون هیچ سختافزار قابل ذکری، جز کنترلر و OnLive MicroConsole که توضیح داده خواهد شد.
اولین راه دسترسی به OnLive، استفاده از پلاگین آن در کامپیوتر شماست که حجم کمی داشته و روی هر سیستم عاملی از جمله مکینتاش و ویندوز قابل استفاده است.
راه دوم که بهتر به نظر میرسد، استفاده از OnLive MicroConsole میباشد. این دستگاه یک سر به خط دارای اینترنت برودبند وصل شده، و سر دیگر آن به نمایشگر شما، که میتواند هرچیزی باشد. با استفاده کنترلر دستگاه، به شبکهی OnLive وصل میشوید، بازی را انتخاب کرده و فیالفور، بازی مورد نظر را با فریم ریت 60 بار ریفرش در ثانیه بازی میکنید و فیالواقع، یک ویدئوی زنده از بازی خود مشاهده میکنید.
مایکروکنسول و کنترلر آن
حداقل سرعت لازمه برای مشاهدهی این ویدئو، 1.5 مگابایت در ثانیه است که رزولوشن 480p را به خوبی ساپورت خواهد کرد. مسلما هرچه کیفیت ویدئو بالاتر رود، سرعت بیشتری لازم است. بالاترین رزولوشن ساپورت شده یعنی 720p را میتوان با یک اینترنت با سرعت 5 مگابایت در ثانیه مشاهده نمود و بازی کرد.
مایکروکنسول، که عکس آنرا در بالا مشاهده میکنید، تقریبا کمی از یک PSP بزرگتر است. این دستگاه، همانطور که گفته شد، دومین راه دسترسی به OnLive است و متشکل است از دو پورت USB، یک پورت مینی USB جهت برق متناوب و خروجی HDMI بعلاوهی ساپورت بلوتوث جهت کیبورد، موس و کنترلر. اگر تلوزیون معمولی دارید، باید از یک کانورتور HDMI استفاده نمایید. فرض نمیرود که این دستگاه کوچک بیش از 150 دلار قیمت داشته باشد.
مانند XBL، آنلیو دارای اشتراک مقطعی خواهد بود. سازندگانی که به این تکنولوژی پیوستهاند، عبارتند از:
اولین راه دسترسی به OnLive، استفاده از پلاگین آن در کامپیوتر شماست که حجم کمی داشته و روی هر سیستم عاملی از جمله مکینتاش و ویندوز قابل استفاده است.
راه دوم که بهتر به نظر میرسد، استفاده از OnLive MicroConsole میباشد. این دستگاه یک سر به خط دارای اینترنت برودبند وصل شده، و سر دیگر آن به نمایشگر شما، که میتواند هرچیزی باشد. با استفاده کنترلر دستگاه، به شبکهی OnLive وصل میشوید، بازی را انتخاب کرده و فیالفور، بازی مورد نظر را با فریم ریت 60 بار ریفرش در ثانیه بازی میکنید و فیالواقع، یک ویدئوی زنده از بازی خود مشاهده میکنید.
مایکروکنسول و کنترلر آن
حداقل سرعت لازمه برای مشاهدهی این ویدئو، 1.5 مگابایت در ثانیه است که رزولوشن 480p را به خوبی ساپورت خواهد کرد. مسلما هرچه کیفیت ویدئو بالاتر رود، سرعت بیشتری لازم است. بالاترین رزولوشن ساپورت شده یعنی 720p را میتوان با یک اینترنت با سرعت 5 مگابایت در ثانیه مشاهده نمود و بازی کرد.
مایکروکنسول، که عکس آنرا در بالا مشاهده میکنید، تقریبا کمی از یک PSP بزرگتر است. این دستگاه، همانطور که گفته شد، دومین راه دسترسی به OnLive است و متشکل است از دو پورت USB، یک پورت مینی USB جهت برق متناوب و خروجی HDMI بعلاوهی ساپورت بلوتوث جهت کیبورد، موس و کنترلر. اگر تلوزیون معمولی دارید، باید از یک کانورتور HDMI استفاده نمایید. فرض نمیرود که این دستگاه کوچک بیش از 150 دلار قیمت داشته باشد.
مانند XBL، آنلیو دارای اشتراک مقطعی خواهد بود. سازندگانی که به این تکنولوژی پیوستهاند، عبارتند از:
- Take-Two
- Ubisoft
- Epic
- Atari
- Codemasters
- Warner Bros
- THQ
- EA
- Eidos