معرفی تکنولوژی OnLive

Aurlito

کاربر سایت
gdc-09-onlive-announcement-and-details-20090323081236605.jpg


چند روز پیش در Game Developer's Conference 2009 متشکله در شهر سن‌فرانسیسکو، برای اولین بار تکنولوژی OnLive معرفی شد.
مسلما واژه‌ی "برنامه‌ی زنده" برای عموم ملموس و قابل درک است. در یک تصویر که به صورت زنده، در اینترنت و یا تلوزیون پخش می‌شود، ما فریم‌هایی که فیلمبرداری میشود را با وقفه‌ای در حد میلی‌ثانیه می‌بینیم. اما چه می‌شود اگر ما همین‌کار را با یک بازی انجام دهیم؟

می‌دانیم که صفحه‌ی نمایشگر هنگام نمایش یک بازی، پیکسل به پیکسل، اطلاعاتی را که از آداپتور گرافیک دریافت می‌کند را برایمان نمایش داده و هرثانیه، بین 5 تا 90 بار آنرا تغییر میدهد. جهت این تغییر، تنها آداپتور گرافیک اینکار را انجام نمی‌دهد بلکه طی یک پایپ‌لاین عظیم و پیچیده، عمل خواسته شده توسط کیبورد، موس و یا کنترلرٰ- پردازش شده و به صفحه‌ی نمایش به صورت اشکال به نظر شما میرسند.

تابحال، این پایپ‌لاین در هنگام یک بازی، توسط کامپیوتر خود شما انجام می‌گرفته است و اجزای سخت‌افزاری مختلفی که به مین‌بورد کامپیوتر شما متصلند، اینکار را انجام می‌دادند. عملی که OnLive قصد دستیابی به آنرا دارد، انتقال این پایپ‌لاین که مسقط‌الراس آن کیبورد، موس و یا دستگاه کنترلر شماست، به یک کامپیوتر سرور دیگر است. این کامپیوتر سرور، برای شما پردازش‌ها را انجام داده، و آنرا به صفحه‌ی نمایش شما می‌فرستد و شما حتی نیاز به آداپتور گرافیکی هم ندارید.

iqgq3mrarm6p1tp471r.gif


هرشخصی می‌تواند از این تکنولوژی استفاده کند. فی‌الواقع، با وجود OnLive، می‌توانید برای بازی Crysis، از تلوزیون HD و یا لپ‌تاپ هرچندان ضعیف خانه‌ی خود استفاده کنید، بدون هیچ سخت‌افزار قابل ذکری، جز کنترلر و OnLive MicroConsole که توضیح داده خواهد شد.
اولین راه دسترسی به OnLive، استفاده از پلاگین آن در کامپیوتر شماست که حجم کمی داشته و روی هر سیستم عاملی از جمله مکینتاش و ویندوز قابل استفاده است.
راه دوم که بهتر به نظر می‌رسد، استفاده از OnLive MicroConsole می‌باشد. این دستگاه یک سر به خط دارای اینترنت برودبند وصل شده، و سر دیگر آن به نمایشگر شما، که می‌تواند هرچیزی باشد. با استفاده کنترلر دستگاه، به شبکه‌ی OnLive وصل می‌شوید، بازی را انتخاب کرده و فی‌الفور، بازی مورد نظر را با فریم ریت 60 بار ریفرش در ثانیه بازی می‌کنید و فی‌الواقع، یک ویدئوی زنده از بازی خود مشاهده می‌کنید.

gdc-09-onlive-introduces-the-future-of-gaming-20090324013909224-000.jpg



مایکروکنسول و کنترلر آن

حداقل سرعت لازمه برای مشاهده‌ی این ویدئو، 1.5 مگابایت در ثانیه است که رزولوشن 480p را به خوبی ساپورت خواهد کرد. مسلما هرچه کیفیت ویدئو بالاتر رود، سرعت بیشتری لازم است. بالاترین رزولوشن ساپورت شده یعنی 720p را میتوان با یک اینترنت با سرعت 5 مگابایت در ثانیه مشاهده نمود و بازی کرد.

مایکروکنسول، که عکس آنرا در بالا مشاهده می‌کنید، تقریبا کمی از یک PSP بزرگتر است. این دستگاه، همانطور که گفته شد، دومین راه دسترسی به OnLive است و متشکل است از دو پورت USB، یک پورت مینی USB جهت برق متناوب و خروجی HDMI بعلاوه‌ی ساپورت بلوتوث جهت کیبورد، موس و کنترلر. اگر تلوزیون معمولی دارید، باید از یک کانورتور HDMI استفاده نمایید. فرض نمیرود که این دستگاه کوچک بیش از 150 دلار قیمت داشته باشد.

مانند XBL، آن‌لیو دارای اشتراک مقطعی خواهد بود. سازندگانی که به این تکنولوژی پیوسته‌اند، عبارتند از:


  • Take-Two
  • Ubisoft
  • Epic
  • Atari
  • Codemasters
  • Warner Bros
  • THQ
  • EA
  • Eidos
نسخه‌ی آزمایشی OnLive در تابستان امسال عرضه شده و می‌توانیم پاییز امسال، منتظر عرضه‌ی کامل این تکنولوژی در ورطه‌ی عمومی باشیم.
 
ممنون از مطلبت ولی این مگابایت در ثانیه غلط هست ... 1.5 مگابیت در ثانیه هست ... همون طوری که میدونید هر بایت متشکل از 8 بیت هست و اینترنت به فرض 512 کیلو بیت در ثانیه برابر است با 62 کیلو بایت در ثانیه ...
 
با این شرکت های بزرگی که ازش پشتيبانی ميکنن ، يعنی همچين چيزی واقعا ممکنه و داره راه ميوفته؟ کسی از اطلاعات بيشتر خبر نداره؟
این که واقعا فوق العاده هست ( البته برای کشور هايی که به مردمشون ارزش و اهميت ميدن )

 
شک نکنین که این تکنولوژی سریعا همه گیر میشه ولی اگه بخوایم منطقی در نظر بگیریم

عملا کمپانی های بزرگی تولید کننده کنسول باید برن جلو بوق بزنن چون این وسط کمپانی های بزرگ بازی سازی ترجیح میدن برا اینکه بازی هاشون کپی غیر مجاز نشه از این تکنولوژی استفاده کنن

بعد واسه اینکه این کنسول ها بازار خود رو داشته باشن میان همچین سرور هایی رو بر پا میکنن
بعدش چون مشکلات ساخت همچین سروری کمتر از عرضه یه کنسوله اینه که هرکی از مامانش قهر کنه میاد یه سرور میزنه و این یعنی شروع انحصار بازی


با این کارشون گند میزنن به بازار گیم
به نظرم افتضاحه
 
اینم یه راه حل دیگه و صد البته کاملا موثر برای جلوگیری از انتشار غیر قانونی بازی هاست! دیگه دیسکی در کار نیست که بخوان از روش کپ بزنن! هر می خواد استفاده کنه ماهی 5 دلار برای حق عضویت میده هر بازی هم بخواد بازی کنه باید 30-40 دلار بده! ولی حیف که این کارا هیچ فایده ای برای ما نداره!:laughing: تا قبل از این حداقل می تونستیم ( هر چند غیرقانونی) بازی کنیم ، ولی الآن دیگه بازی هم نمی تونیم بکنیم ، چون نه پهنای باند لازم رو داریم نه تهیه اشتراکش به این راحتی خواهد بود! البته به عنوان مثال دارم میگم و بر فرض محال اینکه همه شرکت ها به این روش روی بیارن!

در کل اینا خودشون رو پ*ا*ر*ه هم بکنن نمی تونن از دست ملت شریف ایران یک قرون هم کاسب بشن! :biggrin1:

اگه کسی طالبه می تونه اینا رو از این همه رنج و عذاب نجات بده و بهشون بگه اینقدر به خودشون فشار نیارن!

در سطح جهانی هم با وجود MS و Sony و Nintendo و کنسول هاشون فکر نمی کنم طرح زیاد موفقی باشه!
فکر کن لنگر بزنه کابل رو بترکونه : بازی تعطیل! | سرور در حال ارتقاع می باشد : بازی تعطیل! | سرور مشکل پیدا کرده : بازی تعطیل! | سرور هک شده : بازی تعطیل! | کابل تلفن خونه پوکید : بازی تعطیل! | مشترک گرامی دسترسی به این سایت امکان پذیر نمی باشد : بازی تعطیل! :biggrin1:|

تازه این Pingـی که اینا مد نظرشون هست رو 1 درصد کل کانکشن های دنیا هم ندارن! در مقابل response time یک سیستم Game خانگی که چیزی در حدود 10 ms یا کمتر هست ، و همچنین با در نظر گرفتن اینکه یک شبکه Local هم پینگی بالای 20 ms بین سیستم هاش برقراره ، این مسئله قابل تأمل هست....
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or