سری بازی های Gran Turismo همواره جزو بهترین های سبک racing simulator بوده که از زمان عرضه نسخه اول بازی در سال 1998 بر روی PlayStation 1 تا حالا چیزی حدود 50 میلیون فروش داشته است.
و حالا Gran Turismo 5 با نقش پررنگ تر و مهم تر نسبت به دیگر سری ها قرار است بر روی PS3 عرضه شود.بر طبق برنامه های بیان شده توسط شرکت سازنده یعنی Polyphony Digital ,سونی قصد دارد تا پایان سال جاری نسخه پیش زمینه بازی را که به ما چیزی را که باید از نسخه نهایی انتظار داشته باشیم به اسم Gran Turismo 5 Prologue عرضه کند.که همچنین به صورت قابل دانلود از PlayStation Store هم قابل دسترس خواهد بود.نسخه کامل بازی هم در سال 2008 میلادی عرضه خواهد شد.
مصاحبه ای که در زیر خواهید خواند با جناب آقای Kaz Yamauchi سازنده و خالق سری بازی های GT انجام شده.آخرین باری که ما (kikizo) او را دیدیم و با او صحبت کردیم چیزی حدود 4 سال پیش بود که او برای ما جزییاتی از GT4 که قرار بود در همان سال برای PS2 عرضه شود آشکار کرد.و حالا و پس از عرضه Gran Turismo HD او قصد دارد که همین رویه را برای Gt5 هم انجام دهد.
خوب حالا به خود مصاحبه می پردازیم:
__________________________________________________________________________
میشه گفت که ادامه دادن ساخت سری بازی GT با بالاترین حد استاندارد های کیفیتی به مقدار زیادی سخت تر شده؟
خوب,من احساس می کنم .. بله.مطمئنا مشکلاتی به طور آشکار وجود دارند.ولی ما همواره قصد داشتیم تا بهترین کیفیت بصری ممکن را در هر دوره بسازیم.که حالا هم با کنسول Ps3 امکان پذیر است.در یک بازی racing منظر و سیمای بازی یکی از مهمترین رکن های بازی است.زیرا شما در حال مسافرت در یک سرعت سریع هستید ,شما به یک رزولوشن بالا احتیاج دارید تا بتوانید اشیا را در مسیر حرکت بسازید.و مقدار کافی سرعت صحنه هم دیگر رکن است که با کمک 60 فرم در رزولوشن 1080p بهترین تجربه یک بازی ریسنیگ را به شما اهدا می کند.
یکی از یا شاید کلی ترین مشکل بازی Gran Turismo 4 غیر قابل دسترس بودن ان بود طوری که بیشتر گیمرها نمی توانستند با آن به راحتی ارتباط برقرار کنند.آیا شما راه حلی برای این موضوع در Gran Turismo 5 پیدا کرده اید؟
خوب ما در نسخه پنجم شاهد دو level از فیزیک و درجه هستیم.1.Standard که مخصوص تازه کاران و مبتدی ها است و2. Professional که مخصوص گیمر های حرفه ای است و در آن از مهمترین قوانین فیزیک استفاده شده که این درجه می تواند به عنوان یک بخش آموزش برای دنیای واقعی باشد.!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا گیمر ها با استفاده از مود استاندارد می توانند بازی را قابل دسترس تر احساس کنند یا چیز دیگری مثل این موضوع؟
دقیقا braking assist و چیزهای طبیعی ای از این قبیل در مقوله های مختلف قرار دارند که می توانید آنها را انتخاب کنید.در اصل هسته فیزیکی بازی به خودی خود باعث حفظ اعتدال می شود.و در بخش Professional واقعا شاهد بخش جالبی هستید.این بخش فقط باعث سخت تر شدن بازی نمی شود این بخش اشتبهات شما را بهبود می بخشد.این بخش بیشتر مربوط به گیمر های hardcore است:اگر مرتکب اشتباه شوید تاوان آن را هم خواهید داد!خوب برای توضیح بیشتر:ببینید بخش استاندارد بیشتر شبیه سری های قبلی Gran Turismo است.در حالی که Professional به طور حد اکثر به مسایل فیزیکی مربوط است.در حقیقت طراحی یک بازی شبیه ساز برای یک گیمر تازه کار با فردی مثل مایکل شوماخر زیاد کار ساده ای نیست.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
ممکنه نظرتون را درباره بازی Forza MotorSport 2 برای کنسول X360 را به ما بگید؟و مخصوصا این که در آن بازی قابلیت بسیار خوبی در طراحی ماشین ها با جزییات فروان بود آیا ما شاهد این قابلیت معتاد کننده در Gt5 هستیم؟
خوب راه ما و FM 2 زیاد نزدیک به هم نیست.آنها روش خود را دارند ولی ما در تلاشیم تا به هسته با ارزش بازی های ریسنیگ بپردازیم و آن را در بهترین کیفیت استاندارد هایی که می توانیم بسازیم.من سعی دارم که که تفاوت ها را بگویم به این منظور مثالی می زنم.مثلا شما می توانید یک ساعت بخرید که پر از امکانات است ولی از هر کدام به مقدار خاصی ولی می توانید ساعت دیگری بخرید که درسته که عملکرد های خیلی زیادی ندارد ولی همه این امکانات در نهایت خود هستند.
یقینا دموی اخیری که از این بازی به نمایش در امد واقعا شگفت انگیز بود می توانید کمی از استاندارد های به کار رفته بر روی PS3 به ما بگویید.
به طور میانگین,مدل ماشین ها در GT5 Prologue دارای 200,000 پلی گان هستند.این پنجاه بار بیشتر از رقمی است که ما در GT4 برای Ps2 استفاده کردیم.که در GT4 به طور میانگین چیزی حدود 4,000 پلی گان بود.پس در این نسخه 50 بار افزایش داشته.و اکنون ما شاهد جزییات خارق العاده ای هستیم.
نکته برجسته بعدی دوربین داخل ماشین است.زیرا ما در این نسخه درون ماشین ها را هم با جزییات کامل طراحی کرده ایم.شما در این نما با جزییات کاملی مواجه هستید از قبیل چرم درون ماشین و داشبورد و .... که کاملا نسبت به GT4 تکمیل شده اند.
همچنین GT5 Prologue به شما اجازه می دهد تا به غیر از خودتان با 15 ماشین دیگر در یک پیست به رقابت بپردازید.که در Gt4 این عدد 6 بود.
در نهایت کیفیت بصری درون بازی هم 1080p, 60fps است.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
با وجود 16 ماشین در هر پیست و اینکه replay ها بیشتر از خود بازی به یک مسابقه ریسنیگ واقعی شبیه هستند آیا این دلیل ران شدن بازی در replay ها با 30fps است؟
بله درست است.اینجا دو دلیل وجود دارد.برای مثال در خود بازی دوربین کاملا ثابت است پس مقدار قدرتی که می خواهید قابل اندازه گیری است.در حالی که در یک replay دوربین ممکن است zoom in یا zoom out به صورت کاملا واید انجام دهد. و میزان قدرت کاملا بی ثبات است پس تصمیم گرفیتم درون بازی با 60 فرم بر ثانیه ران شود و ریپلی های بازی با 30 فرم بر ثانیه همراه با افکت های بیشتری از قبیل motion blur.
یکی دیگر از نکات برجسته این نسخه وجود انسان های حقیقی در کمار پیست و همین طور انسان هایی به عنوان تیم شما.خوب کمی در این باره بگویید و بگویید که اینها همه گرافیک واقعی و همزمان بازی هستند؟
همه چیز هایی که گفتید کاملا همزمان و در رزولوشن 1080p صورت می گیرد.و همه چیزهایی که شما در محل تعمیرات پیست می بینید از قبیل دکور و لباس خدمه و هم تیمیانتان و ... همه کاملا با دنیای واقعی مطابقت دارد برای مثال اگر شما یک ماشین از کمپانی Ferrari را انتخاب کنید همه عوامل بالا با توجه به طرح اصلی آن در دنیای واقعی طراحی شده.و با توجه به تعویض کمپانی آنها هم تغییر می کند.و همین طور در این منطقه استفاده محسوسی از تکنولوژی high dynamic range شده.زیرا ما قصد داشتیم تا کیفیت در نهایت و حداکثر خود باشد که به هدفمان هم رسیدیم.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
در مورد ماشین های اضافه شده در این قسمت نسبت به نسخه قبلی برای ما بگویید.
{Yamauchi کنترلر را بر می دارد تا این موضوع را شرح دهد.}خوب این الگوی اولیه Nissan GTR است.نیسان و دیگر کمپنی ها در Tokyo Motor Show که در امتبر برگذار می شود ماشین ها و تولید ها جدید خود را آشکار می کنند و ما هم تا پایان امسال قصد اضافه کردن وسایل نقلیه جدید را به بازی داریم.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
خوب این اولین باری است که این محصول نیسان دیده شده؟
بله این اولین باری است که در یک بازی دیده شده.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
این می تونه بازتابی از یک رابطه قوی با کمپانی های سازنده ماشین باشد-خوب شما در چه مرحله از وجود car damage هستید؟Forza یک طیف وسیع از damage را دربر داشت.آنها با ما گفتند که آنها به این دلیل می توانند از این موضوع استفاده کنند چون رابطه نزدیکی با شرکت های سازنده ماشین دارند.شما چه چیزی برای گفتن دارید؟
من فکر می کنم آنها level های مختلفی از damage را دشتند که بستگی داشت به رابطه آنها با هر کدام از برندها.منظورم این است که,ما هنوز دارای محدودیت هایی هستیم که با سازندگان ماشین پیمان کرده ایم.حتی در Forza برای مثال یک ماشین از ماشین دیگر با برند دیگر خسارت بیشتری می بیند.و این موضوع هم به خاطر محدودیت هایشان با آن برند است.و این موضوع در مورد ما هم صدق می کند.در حقیقت نکات اصلی که ما به آن پرداختیم چیزهایی مثل AI عالی,فیزیک,مدل ماشین ها,1080p, 60fps و 16 ماشین در آن واحد در یک پیست بود ولی باید بگم بله ما damage هم داریم,تغییر آب و هوا هم داریم و غیره.ولی ابتدا به ساخت ارکان اصلی می پردازیم بعد به اضافه کردن و بهبود بخشیدن این قبیل موضوعات.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا هم اکنون AI دچار خطا می شود؟یا اینکه المان های پویایی وجود دارد که بر روی AI رانندگان دیگر ماشین ها در طول مسابقه تاثیر می گذارد.و حالا که شما با Ps3 سر و کار دارید نظرتان در این بارهی چیست؟
در حقیقت سخت ترین قسمت ساخت AI این بازی این بود که چه طور AI ای برای ماشین های حریف طراحی کنیم که آنها بدون ایجاد تصادف و خراب کردن مسابقه همچنان سعی در بهتر کردن موقعیتشان در مسابقه کنند.باید بگم ما AI کاملا جدیدی طراحی کردیم که کاملا با هدف هایمان منطبق بود و باعث می شد که هوش جالبی از حریفان در یک مسابقه ببینیم.
شما ابتدا-انتهای بازی را کاملا وسیع طراحی کردید چیزی که به یک عادت در بین بازی های ریسنیگ حال حاضر تبدیل شده.کمی در این باره توضیح می دهید.
ابتدا-پایان بازی در این نسخه کاملا منحصر بفرد است.در استاندارد های بازی های پیشین این گونه عمل می شد که ابتدا یک صفحه عنوان را میدید و با انتخاب مود های زیر مجموعه و در آخر انتخاب ماشین و پیست وارد بازی می شدید.ولی در این بازی این قسمت کاملا دگرگون شده.ما این قسمت را از درس هایی که از قبل آموختیم طراحی کردیم.چه اتفاقی می افتد اگر تجربه GT را با نکات online ترکیب کنیم.!به طور خلاصه,هر یوزر دارای 'Mypage' خصوصی خودش همراه با دنیای Gran Turismo است.گیمر های می توانند ماشین ها,عکس ها و ... را که مورد علاقه شان است در Mypage خودشان به عنوان کلکسیون ماشین و بک گراند های صفحه اصلی شان استفاده کنند.
چیزی که الان به شما نشان می دهم بک گراندی از یک شهر آلمانی در نزدیکی پیست Nürburgring است.ولی در آخر شما شاهد بک گراند هایی از توکیو,لندن و هر جای دیگری خواهید بود.در کل لوکیشن های گوناگون همراه با ماشین های گوناگون تر.با جستجو در بالای صفحه Mypage تان می توانید نقشه جهان نما و جایی که هم اکنون در آن حضور دارید را ببینید.و همچنین می تواند پلیر های دیگری را که با آنها آشنا شدید را نیز ملاقات کنید.برای مثال یک دوست در لندن شما می توانید ساعت آنجا,آب و هوا و ... آنجا را نیز ببینید.این برنامه به شما کمک می کند که در مدیرت زمان بندی خود دقیق شوید و اطلاعات مفیدی از قبیل افراد آنلاین و مسابقاتی که جدید ایجاد شده و ... را به شما می دهد.
و اگر به علایم پایین صفحه نگاه کنیم می توانیم وارد مسابقات بشویم.خیلی آسان.نکته بعدی Garage است.ممکن است بعضی چیز های این قسمت با franchise GT آشنا باشد.در این قسمت لیست ماشین هایی که از دنیای GT کسب کرده اید را مشاهده می کنید.دقیقا شبیه نسخه قبلی GT.وقتی شما بازی را برای اولین بار آغاز میکنید هیچ ماشینی در گاراژ وجود ندارد.ولی وقتی به بازی می پردازید و در بازی پیشرفت می کنید ماشین های بیشتری بدست می آورید.
نکته بعدی TV است.این چیزی است که به ماشین ها به صورت ویدئویی مربوط می شود.-می تونه یک TV show مشهور باشه که در حال پرداختن به ماشین ها است.-می تونه ویدوئو هایی باشد که Polyphony خودش آنها را می سازد.- میتونه برنامه هایی باشه که شرکت های سازنده ماشین برای ما ارسال می کنند.و هر چیزی باشه که به ماشین ربط داشته باشه.
Album دیگر نکته برجسته بازی در پروفایل کاربران است.برای مثال در مود عکس می توانید عکس های جالبی از تجربه تان در دنیای GT بگیرید.و آنها را در آلبوم خود قرار داده و به دوستانتان نشان دهید.این موضوع برای فیلم های replay هم صدق می کند.برای مثال من می توانم بهترین رکورد خودم در گذراندن پیست Nürburgring ضبط و برای دوستان بفرستم تا آنها برای شکست دادن من تلاش کنند.
و آخرین آیکونی که داریم Home است.ما قصد داریم تا یک تجربه عالی و یک پارچه از تجربه بین Home و دنیای Gt و کاربران PS3 داشته باشیم.تا همه از آن راضی باشند.
می تونید به طور کامل شرح دهید که چه طور Gt با سرویس Home کنسول Ps3 متحد و یک پارچه می شود؟
می تونم یک مثال بزنم.شما عازم دنیای home هستید و یک در را باز می کنید که پشت آن دنیای GT وجود دارد.شما وارد آن می شوید آنجا یک قسمت آنلاین وجود دارد.و در آنجا همان طور که شاهد آیکون های خود بازی بودید آیکون های آن در دنیای Home را می بینید,ماشینی را که در حال چرخش است را می بینید.به هر حال ما سعی داریم این قسمت را کامل تر بکنیم و از ایده های جدید استفاده کنیم.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
شایعه هایی وجود دارد مبنی بر عرضه سرویس Home بر روی PSP حال اگر حقیقت داشته باشد شما چه ایده هایی برای GT Mobile دارید؟
حدس های متفاوتی وجود دارد ولی اگر این موضوع اتفاق بیفتد ما هم بی کار نمی نشینیم.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا امکان دارد که هم اکنون به ما از پیشرفت پروژه GT Mobile بر روی PSP خبر بدهید؟
در حال حاضر تمرکز ما بر روی نسخه GT5 برای سال آینده است.ولی شاید بعد از آن GT Mobile هم عرضه کردیم.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
OK ولی گویا شما گفته بودید که این بازی قبل از GT5 عرضه می شود؟
در حال حاضر منطق برای ما حکم می کند که ابتدا کار بر روی PS3 را تمام کنیم سپس سراغ PSP برویم.
نظرتان در مورد rumble چیست زیرا همه می دانیم که عرضه خواهد شد.پس بازخورد شما از آن چیست آیا از آن استفاده خواهید کرد؟
بله.درست است.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.
__________________________________________________________________________
دموی بازی Gran Turismo 5 Prologue در تاریخ October 26 همزمان با Tokyo Motor Show در ژاپن عرضه خواهد شد.
با تشکر و سپاس!......