دوستان عزیز هفته گذشته افتخار اینو داشتم تا به عنوان نمایندهای از ایران و سایت بازی سنتر و مجله بازینما با سایت noobfeed مصاحبهای انجام بدم. این سایت قبلا با افراد معروفی مثل کوری بارلاگ کارگردان god of war و همچنین Steven L. Kent نویسنده سایت USA Today مصاحبه کرده. من به عنوان یک نویسنده و منتقد در خصوص وضعیت صنعت بازیها و شرایط اون تو ایران صحبت کردم. نظرات من در این مصاحبه نظرات سایتهای بازیسنتر و بازینما نیست و کاملا به صورت شخصی گفته شده. در ادامه سعی کردم قسمت هایی از مصاحبه خودمو ترجمه کنم. ترجمه مصاحبه به خواسته تعدادی از دوستان و همچنین ادمین سایت noobfeed انجام شده. برای خوندن متن کامل میتونید به سایت noobfeed برید:
Interview: Bahram Bigharaz | Video Game Critic at BaziCenter and Bazinama
ما با بهرام بیغرض منتقد و نویسنده بازیسنتر و بازینما صحبت کردیم و جالبه که بدونیم نظرات اون راجع به صنعت بازیسازی چیه.
خبرنگار: برای ما از خودت و گذشته خودت بگو.
بهرام: من بهرام هستم. به عنوان یک جورنالیست بازی ها از سال ۲۰۱۲ فعالیت خودمو شروع کردم. شروع کار من به عنوان یک خبرنگار در سایت بازیسنتر بود. در اون زمان بیشتر وظیفه من خلاصه میشد به ترجمه خبر ها. بعد از حدودا یک سال اولین نقد خودمو برای بازی Trials Rising نوشتم و بعد از اون کار خودمو به عنوان یک منتقد در سایت شروع کردم. همچنین در کنار بازیسنتر برای مجله بازینما هم نقد مینویسم. در کنار این ها، ماه گذشته از رشته سونوگرافی فارغ التحصیل شدم. در آخر هم اضافه کنم که حدود ۶ سال قبل از ایران به آمریکا مهاجرت کردم.
خبرنگار: وظایف تو در سایتهای بازی سنتر و بازینما چیه؟
بهرام: تو بازی سنتر معمولا نقد مینویسم اما در کنار اون بعضی وقتها بازی های جدیدو استریم میکنم و در همایش هایی مثل E3 شرکت میکنم. البته جدیدا در حال ساخت برنامههای ویدیویی به صورت هفتگی هستیم که در بعضی از قسمت ها به تیم بازیسنتر کمک میکنم. در بازینما هم برای بعضی از شماره ها نقد مینویسم.
خبرنگار: به عنوان یک جورنالیست این روز ها فکر کنی چه چیزی خیلی مطرح و ترند شده؟ آیا حمایت هم میکنی ازش؟
بهرام: حس میکنم این روز ها Gaming Service هایی مثل EA Access و گیم پس و همچنین کلاود خیلی ترند شدن. اره من ازشون حمایت میکنم. سرویسی مثل گیمپس به بازیساز های مستقل کمک میکنه تا بازی که ساختن بیشتر دیده بشه. همچنین به گیمر هایی مثل خودم کمک میکنه تا کلی در هزینهها صرفه جویی کنند. درباره کلاود باید بگم که خیلی هنوز زوده تا بگیم آینده صنعت به سمتش میره، اما احتمالا شرکت هایی مثل گوگل و مایکروسافت پتانسیل زیادی در کلاود دیدن که به سمت اون رفتند. اما خودم در کل حس میکنم کلاود آینده روشنی داره و ما گیمر هم کلی ازش استفاده خواهیم کرد.
خبرنگار: برای بهبود، ویرایش و خوانا بودن مطالبت چه روش موثری پیشنهاد میکنی؟
بهرام: همه چیز به علاقه به نوشتن بر میگرده. من دوست دارم که بنویسم پس این بهم کمک میکنه تا بهترین مسیر را برای پیشرفت پیدا کنم. همچنین تجربه خیلی به من کمک کرده. به یاد دارم زمانی که مدرسه میرفتم، همیشه بلند ترین انشا هارو مینوشتم و همیشه داستانی هایی در ذهنم برای بازگو کردن داشتم.
خبرنگار: چالش برانگیزترین بخش نگارش ، به ویژه هنگامی که در مورد مقاله ها و بررسی ها صحبت می شود ، چیست؟
بهرام: چالش برانگیز ترین بخش برای من زمانی است که باید راجع به شاهکار هایی مانند God of War بنویسم. تو این موارد پیدا کردن جملات و کلماتی که بتونن به درستی بازی را وصف کنند سخت ترین بخش کار حساب میشه. من باید بتونم خواننده متقاعد کنم که چرا این بازی یک عنوان بی نقص حساب میشود.
خبرنگار: آیا تا به حال برای نوشتن یک مطلب پا را فراتر از وضایفی که بهت داده شده گذاشتی؟
بهرام: اره. زمان هایی وجود داره که فشار زیادی روی من وارد بوده به خاطر مسائل شخصی و همچنین برای رسوندن نقد به تاریخ ایمبارگو. من باید تمام تلاش خودمو میکردم تا نقدم به موقع آماده بشه و تو این شرایط سعی کردم هر چه در توان دارم برای انجام این کار استفاده کنم. البته در نهایت خوشحالم که موفق هم بودم.
خبرنگار: تا حالا شده انتقاد های منفی بگیری نسبت به متنی که نوشتی؟ جوابت چی بوده؟
بهرام: تقریبا اکثر اوقات نظرات مثبت و منفی راجع به نقد، پیشنمایش و نمره ای که برای نقد در نظر گرفتم وجود داره. سعی میکنم با خواننده های مطالب در سایت بازیسنتر صحبت کنم و اون ها نظرات خودشونو بهم میدن. اگر حس کردم درست باشه، سعی می کنم برای بهبود کارم ازشون استفاده کنم.
خبرنگار: به نظرت بهترین راه برای نظارت به کار و کیفیت کار چیه؟
بهرام: تعهد به کار! وقتی بازی می کنم و راجع بهش مینویسم، این وظیفه و تعهد من است که به صورت حرفهای بتونم بازی را تصیف کنم. و هر چی بیشتر مینویسم تعهد من به من کمک میکند تا پیشرفت کنم.
خبرنگار: میتونی راجع به زمانی بگی که یک مسیر جدید و یا مسیر خودتو رفتی؟
بهرام: ایده های فراوانی وجود داره که قبلا به سراغشون رفتم. بعضی از اون ها موفقیت آمیزد بودن و بعضی هم نه. به عنوان مثال در سایت بازی سنتر ما به تازگی به سراغ ساخت ویدیو های هفتگی رفتیم و باید ببینم در بلند مدت چه نتیجهای به ما میده.
خبرنگار: چه چیزی در بازی ها بیشتر از همه هیجان زدت میکنه؟ خارج از محیط کار، چه مقدار در هفته بازی میکنی؟
بهرام: بلند پروازی و فراتر از آن بیشتر از همه منو هیجان زده میکنه. مثل تجربه ای که قبلا با Alan Wake داشتم. همچنین من علاقه زیادی به سبک ریسینگ دارم و احتمالا منو میتونید در حال تجربه فورتزا و درت پیدا کنید.
بستگی داره. اکثر آخر هفته ها بازی می کنم و در طول هفته هم وقتی سرم شلوغ نباشه بازی میکنم.
خبرنگار: چه تجربه ای دوست داری در آینده بازی های ویدیویی برات داشته باشه؟
بهرام: دوست دارم وقتی خونه نیستم و یا مسافرت میرم به بازی های خودم دستری داشته باشم. فکر کنم به زودی با کلاود این امکان به وجود بیاد.
خبرنگار: آینده بهرام بیغرض چیه؟
بهرام: به عنوان یک جورنالیست دوست دارم به ماجراجویی خودم در دنیای بازیها ادامه بودم. دوست دارم بنویسم و یک روز هم داستان خودمو مینویسم. همچنین به عنوان یک تکنیسین سونوگرافی، باید تعادلی بین کارم در بیمارستان و کار به عنوان یک نویسنده پیدا کنم.
اما در نهایت دوست دارم با مشکلاتی که خواننده های ما در ایران مواجع هستند مصاحبه خودمو تموم کنم. اول از همه داخل ایران هیچ تعرفهای برای قیمت بازی ها وجود نداره. بدین معنا که هر فروشگاه محلی میتونه قیمت مدنظر خودشو برای یک بازی ارایه بده و مثل بقیه کشور ها قیمت مشخصی وجود نداره. اینم اضافه کنم که کمپانی های بزرگ مثل مایکروسافت، نیتندو و سونی برای منطقه ما فروشگاهی در نظر نگرفتن و این تقریبا غیر ممکنه که ما بخوایم با واحد ارزی کشور خودمون بازی به صورت دیجیتالی بخریم. در نهایت اگر خوش شانس باشیم و بازیو تهیه کنیم، بخش های چند نفره بعضی از بازی ها برای ما در دسترس نیستند. به این دلیل که ناشر تصمیم گرفته تا از تجربه اون بازی محروم بشیم. می تونم به دویژن ۲ و اپکس اشاره کنم. امیدوارم روزی فرا برسه که تمام کشور ها در کنار یکدیگر بتونن دنیای بازی ها را بدون هیچ گونه مشکلی تجربه کنند.
تشکر میکنم برای حمایتتون!
Interview: Bahram Bigharaz | Video Game Critic at BaziCenter and Bazinama
ما با بهرام بیغرض منتقد و نویسنده بازیسنتر و بازینما صحبت کردیم و جالبه که بدونیم نظرات اون راجع به صنعت بازیسازی چیه.
خبرنگار: برای ما از خودت و گذشته خودت بگو.
بهرام: من بهرام هستم. به عنوان یک جورنالیست بازی ها از سال ۲۰۱۲ فعالیت خودمو شروع کردم. شروع کار من به عنوان یک خبرنگار در سایت بازیسنتر بود. در اون زمان بیشتر وظیفه من خلاصه میشد به ترجمه خبر ها. بعد از حدودا یک سال اولین نقد خودمو برای بازی Trials Rising نوشتم و بعد از اون کار خودمو به عنوان یک منتقد در سایت شروع کردم. همچنین در کنار بازیسنتر برای مجله بازینما هم نقد مینویسم. در کنار این ها، ماه گذشته از رشته سونوگرافی فارغ التحصیل شدم. در آخر هم اضافه کنم که حدود ۶ سال قبل از ایران به آمریکا مهاجرت کردم.
خبرنگار: وظایف تو در سایتهای بازی سنتر و بازینما چیه؟
بهرام: تو بازی سنتر معمولا نقد مینویسم اما در کنار اون بعضی وقتها بازی های جدیدو استریم میکنم و در همایش هایی مثل E3 شرکت میکنم. البته جدیدا در حال ساخت برنامههای ویدیویی به صورت هفتگی هستیم که در بعضی از قسمت ها به تیم بازیسنتر کمک میکنم. در بازینما هم برای بعضی از شماره ها نقد مینویسم.
خبرنگار: به عنوان یک جورنالیست این روز ها فکر کنی چه چیزی خیلی مطرح و ترند شده؟ آیا حمایت هم میکنی ازش؟
بهرام: حس میکنم این روز ها Gaming Service هایی مثل EA Access و گیم پس و همچنین کلاود خیلی ترند شدن. اره من ازشون حمایت میکنم. سرویسی مثل گیمپس به بازیساز های مستقل کمک میکنه تا بازی که ساختن بیشتر دیده بشه. همچنین به گیمر هایی مثل خودم کمک میکنه تا کلی در هزینهها صرفه جویی کنند. درباره کلاود باید بگم که خیلی هنوز زوده تا بگیم آینده صنعت به سمتش میره، اما احتمالا شرکت هایی مثل گوگل و مایکروسافت پتانسیل زیادی در کلاود دیدن که به سمت اون رفتند. اما خودم در کل حس میکنم کلاود آینده روشنی داره و ما گیمر هم کلی ازش استفاده خواهیم کرد.
خبرنگار: برای بهبود، ویرایش و خوانا بودن مطالبت چه روش موثری پیشنهاد میکنی؟
بهرام: همه چیز به علاقه به نوشتن بر میگرده. من دوست دارم که بنویسم پس این بهم کمک میکنه تا بهترین مسیر را برای پیشرفت پیدا کنم. همچنین تجربه خیلی به من کمک کرده. به یاد دارم زمانی که مدرسه میرفتم، همیشه بلند ترین انشا هارو مینوشتم و همیشه داستانی هایی در ذهنم برای بازگو کردن داشتم.
خبرنگار: چالش برانگیزترین بخش نگارش ، به ویژه هنگامی که در مورد مقاله ها و بررسی ها صحبت می شود ، چیست؟
بهرام: چالش برانگیز ترین بخش برای من زمانی است که باید راجع به شاهکار هایی مانند God of War بنویسم. تو این موارد پیدا کردن جملات و کلماتی که بتونن به درستی بازی را وصف کنند سخت ترین بخش کار حساب میشه. من باید بتونم خواننده متقاعد کنم که چرا این بازی یک عنوان بی نقص حساب میشود.
خبرنگار: آیا تا به حال برای نوشتن یک مطلب پا را فراتر از وضایفی که بهت داده شده گذاشتی؟
بهرام: اره. زمان هایی وجود داره که فشار زیادی روی من وارد بوده به خاطر مسائل شخصی و همچنین برای رسوندن نقد به تاریخ ایمبارگو. من باید تمام تلاش خودمو میکردم تا نقدم به موقع آماده بشه و تو این شرایط سعی کردم هر چه در توان دارم برای انجام این کار استفاده کنم. البته در نهایت خوشحالم که موفق هم بودم.
خبرنگار: تا حالا شده انتقاد های منفی بگیری نسبت به متنی که نوشتی؟ جوابت چی بوده؟
بهرام: تقریبا اکثر اوقات نظرات مثبت و منفی راجع به نقد، پیشنمایش و نمره ای که برای نقد در نظر گرفتم وجود داره. سعی میکنم با خواننده های مطالب در سایت بازیسنتر صحبت کنم و اون ها نظرات خودشونو بهم میدن. اگر حس کردم درست باشه، سعی می کنم برای بهبود کارم ازشون استفاده کنم.
خبرنگار: به نظرت بهترین راه برای نظارت به کار و کیفیت کار چیه؟
بهرام: تعهد به کار! وقتی بازی می کنم و راجع بهش مینویسم، این وظیفه و تعهد من است که به صورت حرفهای بتونم بازی را تصیف کنم. و هر چی بیشتر مینویسم تعهد من به من کمک میکند تا پیشرفت کنم.
خبرنگار: میتونی راجع به زمانی بگی که یک مسیر جدید و یا مسیر خودتو رفتی؟
بهرام: ایده های فراوانی وجود داره که قبلا به سراغشون رفتم. بعضی از اون ها موفقیت آمیزد بودن و بعضی هم نه. به عنوان مثال در سایت بازی سنتر ما به تازگی به سراغ ساخت ویدیو های هفتگی رفتیم و باید ببینم در بلند مدت چه نتیجهای به ما میده.
خبرنگار: چه چیزی در بازی ها بیشتر از همه هیجان زدت میکنه؟ خارج از محیط کار، چه مقدار در هفته بازی میکنی؟
بهرام: بلند پروازی و فراتر از آن بیشتر از همه منو هیجان زده میکنه. مثل تجربه ای که قبلا با Alan Wake داشتم. همچنین من علاقه زیادی به سبک ریسینگ دارم و احتمالا منو میتونید در حال تجربه فورتزا و درت پیدا کنید.
بستگی داره. اکثر آخر هفته ها بازی می کنم و در طول هفته هم وقتی سرم شلوغ نباشه بازی میکنم.
خبرنگار: چه تجربه ای دوست داری در آینده بازی های ویدیویی برات داشته باشه؟
بهرام: دوست دارم وقتی خونه نیستم و یا مسافرت میرم به بازی های خودم دستری داشته باشم. فکر کنم به زودی با کلاود این امکان به وجود بیاد.
خبرنگار: آینده بهرام بیغرض چیه؟
بهرام: به عنوان یک جورنالیست دوست دارم به ماجراجویی خودم در دنیای بازیها ادامه بودم. دوست دارم بنویسم و یک روز هم داستان خودمو مینویسم. همچنین به عنوان یک تکنیسین سونوگرافی، باید تعادلی بین کارم در بیمارستان و کار به عنوان یک نویسنده پیدا کنم.
اما در نهایت دوست دارم با مشکلاتی که خواننده های ما در ایران مواجع هستند مصاحبه خودمو تموم کنم. اول از همه داخل ایران هیچ تعرفهای برای قیمت بازی ها وجود نداره. بدین معنا که هر فروشگاه محلی میتونه قیمت مدنظر خودشو برای یک بازی ارایه بده و مثل بقیه کشور ها قیمت مشخصی وجود نداره. اینم اضافه کنم که کمپانی های بزرگ مثل مایکروسافت، نیتندو و سونی برای منطقه ما فروشگاهی در نظر نگرفتن و این تقریبا غیر ممکنه که ما بخوایم با واحد ارزی کشور خودمون بازی به صورت دیجیتالی بخریم. در نهایت اگر خوش شانس باشیم و بازیو تهیه کنیم، بخش های چند نفره بعضی از بازی ها برای ما در دسترس نیستند. به این دلیل که ناشر تصمیم گرفته تا از تجربه اون بازی محروم بشیم. می تونم به دویژن ۲ و اپکس اشاره کنم. امیدوارم روزی فرا برسه که تمام کشور ها در کنار یکدیگر بتونن دنیای بازی ها را بدون هیچ گونه مشکلی تجربه کنند.
تشکر میکنم برای حمایتتون!