سازنده: MercurySteam
ناشر: Konami
پلتفرم: PC - Xbox 360 - PS3
سری Castlevania علاوه بر داشتن هوادارن بسیار، از قدمت زیادی برخوردار است و داستان آن اکثرا پیرامون یک موضوع بوده: دراکولای افسانه ای به عنوان تهیدیدی برای بشریت بر میخیزد و از طرفی دیگر خانواده بلمانت با شلاق های معروف خود دست بکار می شوند تا با نابود کردن دراکولا او را با خواب صد ساله بفرستند. در Castlevania: Lords of Shadow که به نوعی ریبوت حساب می شود داستان کمی دستخوش تغییراتی شد و در Lords of Shadow 2 ما عملا در نقش شخصیت منفی همیشگی سری قرار گرفته ایم. به جرات زبانم از هایپی که گرفتار آن شده بودم برای بازی دوم عاجز است اما واقعا این بازی چه کرد؟
بازگشت شاهزاده تاریکی
داستان بازی دنباله مستقیمی بر وقایع Mirror of fate قلمداد می شود. گبرئیل بلمانت به عنوان یکی از برترین مبارزان انجمن برداری نور، تمامی اربابان سایه به ترتیب کورنل، کارمیلا و زوبک را از میان بر میدارد و دست آخر خود را در حضور ابلیس یا همان سیطن می یابد. پس از مبارزه ای نفس گیر او سیطن شکست خورده و تبعید می شود اما این پایان راه برای گبرئیل نیست. موجودی بسیار قدرتمند و اهریمنی قرار است مجددا ظهور است که او را با نام فراموش شده می شناسند. دختر کارمیلا که در قصر تنها مانده گبرئیل را به مبارزه با آن موجود و نجات بشریت فرا می خواند اما در حین راه خون خود را در اختیار گبرئیل میگذارد تا او بنوشد که این کار به مرگ دخترک ختم می شود. گبرئیل سیطن را محو کرد، هیولای باستانی را در هم شکست، اما به چه قیمت؟ همسر خود را از دست داده، از پسر خود که در آینده او را می کشد بی خبر است و هم اکنون خون یک خون آشام در رگ های او جریان دارد و به شاهزاده تاریکی تبدیل می شود. پس از وقایعی که در Mirror of fate شاهد هستید (این بازی برای 3DS، Xbox 360 و PS3 عرضه شده و برای PC نیز تا آخر این ماه خواهد آمد) گبرئیل به خواب بسیار دراز مدتی فرو میرود. او ضعیف و خسته از خواب بر میخیزد و خود را در شهر مدرنی می یابد که بر روی پایه های قصر بنا شده. پس از کمی گشت متوجه موجودی جهنمی می شود که دارد از لاشه یک انسان تغذیه می کند، به زور سعی می کند از خود دفاع کند اما نمی تواند و درست در لحظه مرگ محافظ زوبک او را نجات می دهد و گبرئیل را پیش او میبرد. زوبک پیشنهاد می کند تا گبرئیل شیطان را نابود سازد تا در عوض صلیب قدیمی و قدرتمند خود را برای نابودی خودش باز پس گیرد داستان LOS 2 حرف های بسیار برای گفتن می توانست داشته. باشد، سوالات زیادی بی جواب مانده بود اما متاسفانه بازی از روایت جالبی برخوردار نیست و جابجایی های مکرر بین گذشته و حال فقط به سوالات شما اضافه می کند تا اینکه جوابی دهد. در آخر اینکه مانند بایوشاک بازی تمام می شود و تصمیم گیری بر عهده خودتان می ماند که چطور پایان را تصور کنید! با این وجود صحنه های جالب و غافلگیری های خاصی در این بازی انتظار شما را می کشد که از لو دادن آنها صرف نظر می کنیم تا اینکه خودتان تجربه کنید. اما به صورت کلی این بازی آنطور که انتظار میرفت در بخش داستان ارضاء کننده نیست.
حملاتی مرگبار و خونین
Castlevania فقط داستان نیست و از گیم پلی بسیار مناسبی بهره می برد. در زمانی که LOS برای کنسول ها عرضه شد ما شاهد افت فریم شدیدی در بازی بودیم که برای عنوان Hack Slash قابل قبول نیست. پس از آن نیز با آمدن نسخه PC این مشکل به کلی رفع شد ولی ما چیزی که ما در همه انها شاهد بودیم، تجربه ای بی همتا از زنجیر زنی با صلیب مخصوص، سوار شدن بر حیوانات درنده و وحشی، باس های های خارق العاده و غیره بودیم. اما قضیه این بار در LOS 2 فرق می کند. شما دیگر انسان و مبارز تاریکی نیستید، بلکه خودتان شاهزاده آن هستید! که خود همین مسئله باعث می شود تغییراتی را در اسلحه ها شاهد باشیم. اولین تغییر سلاح های جدید است که در گذشته ما آن را در غالب دو جادوی الهی و شیطانی شاهد بودیم. حال هر کدام از آنها نه تنها تاثیرات جدید دارند بلکه ظاهر تازه ای به خود گفته اند. با فعال کردن جای شیطانی در اینجا دو دستکش مخصوص را همانند آنهایی که در DMC شاهد بودیم صاحب می شوید و از طرف دیگر جادوی الهی تبدیل به پوچی (Void) شده است که با فعال شدن یک شمشیر آبی رنگ سرد را در دستان خود خواهید گرفت. تاثیرات آنها مانند گذشته است و یک سری موارد جدید هم دریافت کرده اند به عنوان مثال با انتخاب شمشیر Void نه تنها از سلامتی دشمنان کم کرده و به خود اضافه می کنید، بلکه با پرتاب خنجرهای سایه (که با فعال شدن هر جادو تغییر شکل میگیرند) می توانید یک سری از دشمنان را در جای خود منجمد کنید. با اضافه شدن یکی سری از دشمنان زره پوش اهمیت جادوی شیطانی بیشتر شده و از آن برای نابودی زره استفاده می شود و پرتاب خنجر منجر به یک شلیک یک گلوگه آتشین می شود. خود این دو تغییرات مناسبی هستند و تنوع جدیدی را به وجود می آورند تا کمبوهای تازه ای یاد بگیرید و فقط از اول تا آخر بازی از Whip استفاده نکنید. آیتم های متفرقه به کلی عوض شده اند. نه تنها تعداد آنها اضافه شده بلکه تغییرات جالبی را به گیم پلی میاورند. بعضی از آنها مانند کند کردن زمان به ضربات به دشمن، استفاده از راهنما برای پیدا کردن آیتم های مخفی، بوست مخصوص برای بی نهایت شدن جادوها و غیره جدید هستند در حالی که برخی دیگر مانند مدال اژدها عملکردی همانند کریستال صورتی رنگ بازی های قبلی را دارد با این فرق که دیگر چیزی احظار نمی کنید و خودتان تبدیل به اژدها می شود (البته هر چقدر از آبکی بودن این صحنه بگوییم کم گفتیم!) لازم به ذکر است که این آیتم ها را می توانید از مغازه چوباکابرا (همان موجود کوتوله سمج که در LOS جادوهای ما را میدزدید) هم تهیه کنید. تمام کننده های بازی یک گزینه اضافه دارند. در اولین LOS دشمنان را پس از گیج شدن می توانستید با یک تمام کننده نابود کنید، اما در اینجا این نابود کردن تغییر کرده و گبرئیل با خوردن خون دشمنان (که به سلامتی هم اضافه می شود) آنها را از هم میدرد. دوربین بازی هم اکنون دیگر قفل نیست و بسیار بسیار کنترل محیط های مبارزه و نگاه به اطراف بهتر شده است.
زیبا اما نه در حد و اندازه گذشته ... اصواتی گوش نواز و دلنشین
گرافیک هنری LOS هیچ گونه حرفی برای باقی ماندن نمیگذاشت و تنوع بسیار زیاد محیطی حکم فرما بود. از جنگل های چشم نواز گرفته تا قبرستان تایتان ها و دهکده متروکه همه بی نظیر بودند. عده ای از این مورد واحمه داشتند که LOS 2 به خاطر استفاده از محیط های مدرن در این زمینه شکست بخورد اما اصلا چنین نیست. هر چند به هیچ وجه تنوع گذشته را دیگر شاهد نیستیم و فقط کل به دالان های تاریک قصر و شهری بی جان ختم شده اما با اینحال طراحی شهری از معماری Gothic بسیار مناسبی بهره می برند. شهر مدرن است اما وقتی به ساختمان ها نگاه می کنید همه را مانند قصر های قدیمی می بینید که قفط مصالح جدید دارند که این مورد هم بی دلیل نیست زیرا کل شهر بر پایه های قصر عظیم دراکولا بنا شده! در بحث گرافیک فنی هم LOS 2 به خوبی عمل می کند. کیفیت محیط ها خوب است و فریم ریت بسیار مناسبی را بدون هیچ گونه افت شاهد هستیم.
در بخش صداگذاری نیز همچنان LOS بی نظیر است. صداپیشگان به خوبی دیالوگ های خود را اجرا می کنند و تن صدای مناسبی برای همه انتخاب شده. به همه اینها موزیک های عالی بازی را نیز اضافه کنید.
از آهنگ متن منوی بازی گرفته تا برخی ترانه های مبارزات که با آلات موسیقی مدرن ترکیب شده اند به موقع و زیبا هستند.
مثبت = صداپیشگی عالی و بی نقص - بهینه شدن گیم پلی، کنترل ها و صد البته دوربین - اجرای بسیار روان بازی بدون مشکلات فنی نظیر باگ، افت فریم و غیره - موزیک های بسیار خوب - طراحی هنری حیرت انگیز (محیط شهر - قصر) - تغییرات اعمال شده در آیتم های جانبی - تعداد زیادی باس فایت با طراحی های منحصر به فرد خود
منفی = یک سری مشکلات گیم پلی مانند همین ضربات Unblockable که بسیار زیاد هستند یا فراوانی آیتم های رنگ و وارنگ که بازی رو در صورت استفاده به شدت آسون می کنند - مبارزه با دشمنان مدرن چندان دلچسب نیست و بیشتر مزاحم و اعصاب خورد کن هستند - معماهای کم، پوچ، زورکی و وقت طلف کن - مخفی کاری فاجعه - تحلیل رفتن داستان در نیمه دوم بازی به همراه پایانی نه چندان مناسب
گرافیک: 7
گیم پلی: 8.5
صداپیشگی و موزیک: 10
امتیاز کلی: 7
هایپ به شدت بالا بود ... داستان غیرقابل پیش بینی بود ... یک شاهکار می توانست باشد ... اما در کمال نا امیدی این بازی تمام انتظارات رو لگد مال کرد. یک سری موارد مثل گیم پلی بهینه شدند اما محیط های بازی، اتمسفر، باس ها، شخصیت ها در کسری از ثانیه به فراموشی سپرده می شوند. به عنوان مثال هر سه Acolyte کوچکترین شخصیتی نداشتند، تنوع محیطی بازی حتی یک دهم عنوان قبلی نیست، دشمنان فقط به زامبی و چند تا Demon شاخ دار ختم می شند و غیره. Lords of Shadow 2 بازی سرگرم کننده و دلچسبی است، هر چند در گیم پلی خود بیست نیست اما روی اعصاب هم نمیرود.
حضور در نقش دراکولا لذت خود را دارد اما این بازی آن بمبی که هواداران LOS منتظر بودند از آب در نیامد و گرنه خود نه بازی مضخرفی است نه شاهکار!