- Tomb Raider
- PC, Xbox 360, Playstation 3
- Published by Square-Enix
- Developed by Crystal Dynamics
- French release: Available
- US release: Available
Tomb Rider یکی از عناوینی بود که با تغییرات بسیار زیاد ، برای اولین بار در E3 2012 به نمایش درآمد و علی رغم تغییرات زیاد ، موفق به جلب نمایشی خیره کننده و جلب نظر بسیاری از هواداران بازی شد . کریستال داینامیک ، سازنده این سری ، بعد از وقفه ای طولانی ، با اعلام ساخت نسخه Reboot از این سری تمامی طرفداران را خوشحال کرد و این امید میرود که این Reboot شروع چند گانه ای بی نظیر از کریستال داینامیک باشد . اولین بازی این سری 16 سال پیش در اختیار مخاطبان قرار گرفت . بازی ای که هدفش در آن زمان اکتشاف نقاط تازه در محیط بازی و کشف مقبره های مختلف بود . حتی دراین زمینه نیز 2 فیلم معروف با بازی آنجلینا جولی در نقش شخصیت لارا کرافت ساخته شد که با استقبال خوبی رو برو شد . در واقع میتوان گفت فیلم ساخته شده از معدود فیلم های موفق ساخته شده از روی بازی است . بازی پیش و رو تفاوت زیادی با تریلر E3 ندارد و در واقع مکمل آن تریلر محسوب میشود .
داستان بازی :
لارا کرافت در نقش جوانی است که فارق التحصیل باستان شناسی است . میل بلند پروازانه او به اکتشاف او را راهی جزیره ای اسرار آمیز میکند . نظریه ها و شایعاتی درباره پادشاهی از دست رفته Yamatai وجود دارد که لارا را متقاعد میکند به سمت جزیره حرکت کند . Nishimura یکی از نوادگان این خاندان است که برای پیدا کردن باقیمانده خاندان پادشاهی خود راهی آن جزیره میشود . لارا نیز پس از شنیدن این خبر به همراه گروهی اکتشافی و به رهبری دکتر James Whitman ( یکی از باستان شناسان مشهور ) راهی جزیره میشود . هدف این گروه تحقیقاتی جلوگیری ازنابودی معماری سنتی و قدیمی پادشاهی Yamatai است . در این راه نیز افرادی لارا را همراهی میکنند که از میان آنها میتوان به Conrad Roth و مربی سارا Samantha ازخاندان پادشاهی Yamatai اشاره کرد . پس ازجمع شدن این گروه ، سفر آنها به سمت جزیره مرموز شروع میشود و پس از مدتی به دلیل هوای طوفانی کشتی تحقیقاتی آنها غرق شده و لارا خود را در ساحل جزیره ای مرموز میبیند و ....
گیم پلی :
لارا کرافت دقیقا همانی است که ما میخواهیم . یک بازی با اصالت و جدید . یک بازی بی نظیر و سراسر هیجان . هنر در سرار گیم پلی بازی موج میزند . بازیباز به هیچ وجه با یک بازی خطی رو برونیست و بهتراست اینگونه بگوییم که همواره قادر است به عقب و مراحل قبلی باز گردد . در واقع داستان بازی خطی است و اتفاقات آن در نقشه ای کاملا باز به وقع میپیوندد . داستان بازی به گونه ای نوشته شده که طراحی گیم پلی بر مبنای آن ، روایتی سینماتیک و ماجراجویانه به آن بخشیده و این موضوع در کنار عنصر تنهایی و ناامیدی بازی را بسیار هیجان انگیز کرده . طوریکه همواره بازیباز انتظار چالش های جدید ، همراه با روایتی سینماتیک دارد . کارگردان بازی نیز ، برای خسته نشدن بازیباز ازمکانیزم های متفاوتی استفاده کرده که موجب شده عمق گیم پلی بازی افزایش یابد . این مکانیزم ها در طول زمان بازی به گیم پلی بازی اضافه میشوند و دارای قابلیتهای ارتقا نیز ، میباشند . برای ارتقای این مکانیزم ها که شامل سلاح های گرم وسرد ، وسایل متفرقه و .. میشود بازیباز باید از واحدی به نام XP استفاده کند که با شکستن جعبه ، کشف عتیقه جات ، هدشات دشمن و .... بدست میاید .
روایت داستانی بازی بر مبنای گیم پلی ای سینماتیک بنا شده و بر همین اساس بازیباز با نقشه هایی و داستانی خطی از جنس Far Cry 3 و Alan Weak رو برو هستیم . نقشه ای که تمامی اتفاقات بازی در آن رخ میدهد و بازیباز اکثر محیط های آن را میبینید ، اما به آن دسترسی ندارد واین دسترسی با پیش روی در مراحل و کسب سلاح های و لوازم مخصوص باز میشود . این دسترسی ها با پیش روی داستانی بازی و طی سکانس هایی سینماتیک به شماداده میشود تا علاوه بر جنبه ماجراجویانه بازی ، حس سینماتیک بازی حفظ شود . مثلا شما در همان مراحل اولیه بازی شاهد جعبه هایی بزرگ هستید که لارا به دلیل ضعیف بودن قادر به باز کردن آنها نیست . لارا پس از پیش روی در مراحل وسیله ای مخصوص برای باز کردن درب صندوق و درب های قفل شده پیدا میکند و این در صورتی است که شما حداقل بیش از3 جعبه را از دست داده اید . با این قادرید به عقب بازگردید تا آن صندوق ها را باز کنید .
لارا کرافت ، شخصیت اصلی بازی قابلیت های زیادی دارد . میتواند همچون ناتان دریک ، از در و دیوار بالا رود و خود را آویزان کند ، میتواند جاخالی دهد و از سلاح های مختلف به بهترین نحو ممکن استفاده کند و مهمتر از همه او قادر به انجام دفاعشخصی در برابر دشمنان مسلح است . همچنین میتواند به راحتی و بدون کوچکترین صدایی از میان دشمنان عبور کند و با اصلی قافل گیری ، دشمنان خود را زمین گیر و آنها رانابود کند . سازنده برای هر چه سینمایی شدن بازی و حس تجربه فیلم بازی ، HUD بازی را حذف کرده و برای راهنمایی بازیباز از علامتهایی استفاده میکند که به زیبایی در محیط بازی گنجانده شده . برای زنده ماندن در محیط لارا باید شکار کند و به واسطه این شکار ها XP های مختلفی جمع آوری کند تا بتواند ارتقا ابزارهایش اقدام کند .
سازنده بازی برای هر چه طبیعی تر شدن بازی ، تمامی انیمشن های لارا را به صورت Motion Capture ظبط کرده و این انیمیشن به حس طبیعی تر بودن بازی بسیار کمک کرده . انیمیشن های موجوددر کاراکتر لارا به خوبی دربرابر گرمای سوزان آتش ، باد ، سرما ، آب و ... واکنش نشان میدهد . البته این واکنشها ، با توجه به انیمیشن های ظبط شده برای لارا به صورت کاملا مطلوب و درست نیست و ایراداتی هم دارد . اکثر این ایرادات از عدم توازن موتور فیزیکی بازی نشات میگیرد و این موتور دربرخی از حرکات و انیمیشن های لارا به جای واقع گرا بودن ، بسیار مصنوعی وتخیلی میشود ، اما به خاطر ماهیت بازی هیچ گاه این ایرادات باعث آزار بازیباز و ضعیف شدن گیم پلی نمیشود و با ورود معماهای اندک ، اما منطقی به بازی ، کفه ترازو به سمت جذابیت و سرگرم بودن بازیباز سنگینی میکند .
سازنده برای سینماتیک کردن گیم پلی بازی از مکانزیزم هایی همچون نشستن ، کاور گیری و از کاور بیرون آمدن ، تیراندازی و.... به صورت سنتی استفاده نکرده و از تمامی این اِلمانها به صورت اتوماتیک و بدون هیچ گونه مزاحمتی برای بازیباز استفاده کرده . یکی از نکات جالب گیم پلی بازی تیراندازی به سمت دشمنان است که با توجه به محل برخورد تیر ، عکس العمل مخصوص به تیر خوردن از همان ناحیه را از خودنشان میدهند . لارا کرافت با کشتن دشمنان درخون غرق میشود ، با رفتن درون آب خیس میشود و با آسیب ها جدی به نفس نفس می افتد . این مکانیزم حس واقع گرابودن و سینماتیک بودن گیم پلی بازی را بسیار ارتقا داده ، طوریکه بازی بازندام منتظر صحنه ها واتفاقات جدید است .
بدنیست به مشکلات بازی اشاره ای داشته باشیم . هوش مصنوعی بازی اصلا خوب نیست وکاملا اسکریپت شده و صرفا برای خلق لحظات سینماتیک طراحی شده . هوش مصنوعی همراه بااستایل وتنوع کم چهره دشمنان ، لباس های تکراری ، انیمیشن های بسیار کم دشمنان ... اندکی حس تکرار رادر بازیباز ایجاد میکند . مثلااگر دشمنی که از کوکتل مولوتوف استفاده میکند ، به نزدیکی شمابیاید قادربه انجام هیچ کاری به جزء پرتاب کوکتل مواولتوف نخواهد بود . فیزیک موجود در بازی هم بسیار نامتوازن و اسکریگت شده است به طوریکه فیزیک در بازی فقط بر روی برخی از آبجکتهای مهم تاثیر گذار در روند مراحل تعریف شده و عمدتا برای خلق صحنه های هیجان انگیز و سینماتیک از آن استفاده شده . انیمیشن های لارا علی رغم تعدد زیاد ، مشکلاتی همچون مصنوعی بودن را هم دارد که با توجه به ماهیت بازی و نوع گیم پلی ایراد جدی محسوب نمیشود .
گرافیک :
گرافیک Tomb Rider تلفیقی ازطراحی هنری زیبا در کنار مراحلی بسیار عالی ، رنگ پردازی و نورپرازی با تکنیک های بسیار حرفه ای و زیبا است . سبک و جلوه های گرافیک در بازی به صورتی واقع گراست و بازیباز را در عمق خود غرق میکند . مدل سازی لارا و کیفیت بافت های او با این که بی نظیر نیست ، اما بسیار خوب و در سطح بالایی قرار دارد . مدل سازی دشمنان هم ، همانند شخصیت اصلی در سطح خوبی است . مهمترین نکته بازی که جلوههنری بازی را بسیار زیاد کرده و عمقی واقع گرا به نقشه بازی داده است ، استفاده از تکنیک نورپردازی پیشرفته بازی است . نور پردازی در برخی ازمواقع بسیار اندک ، اغراق شده است و در بسیاری از مواقع واقعا زیبا و حیرت انگیز است . کاملا مشخص است که مراحل بازی با هدفی خاص خلق شده اند و طراح مراحل بازی صحنه هایی را ایجاد کرده که همیشه تحسین بازیباز ها را در پی دارد . نماها و صحنه هایی که با خارج شدن از دهانه یک غار و پس ازتعقیب و گریز دیده میشود واقعا بی نظیر است و به نوعی حسن ختام و پایان یک تریلوژی سینماتیک است .
همچنین سایه های ایجاد شده از نور پردازی بازی به لطف استفاده از Shader Model های پیشرفته DX 10.1 بر روی کنسولها بسیارزیبا واز نظر فنی عالی است . استفاده از Shader Model در بازی به وضوح دیده میشود . صحنه ها و دورنما های نزدیک به واقعیت و بسیار زیبا از لحاظ هنری ، نتیجه استفاده از Shader Model های فریمورک DX است که سازنده به خوبی از پس آن بر آمده . البته کاربران نسخه PC و ویندوز 7 و 8 به لطف Direct Cumput فریم ورک DX 11 میتوانند شاهد سایه زنی بسیارپیشرفته ای باشند که از زبان HLSL برای ساخت آن استفاده شده . بنابر این اینسایه زنی فقط بر روی ویندوز 7 و 8 و با DX 11 قابل مشاهده است . همینطورکاربران PC بر خلاف کنسول بازان میتوانند بااستفاده از آخرین درایور ارئه شده از سوی AMD از تکنیک Treex نیز استفاده کنند که نتیجه آن حالات بسیار طبیعی و تکان های مو بر اثر وزش باد به طبیعی ترین شکل ممکن است . موتور بازی با نام Modified Crystal Engine به خوبی تواسنته از پس چنین صحنه های زیبایی بر آید و حس سینمایی و تلاش برای زنده ماندن را به بازیبازالقا کند .
صدا و موسیقی :
یکی از فاکتور های مهم هر بازی صدا و موسیقی آن است که حسی باور پذیر به هر بازی میدهد . صدا گذاری لارا کرافت دربهترین شرایط خود قرار دارد و حس بسیار باورپذیری به شنونده میدهد . هر چند در برخی از مواقع اندکی اغراق و ناهماهنگی بین لب لاراکرافت و دوبلور وجود دارد ، اما این مشکلات ریز چیزی از صداگذاری و دوبله عالی این عنوان کم نمیکند . تمامی شخصیت های اصلی گروه دارای دوبلور اختصاصی هستند و وظیفه خود را نیز به خوبی انجام داده اند .
موسیقی بازی توسط Jason Graves نواخته شده که در تجربه حس سینمایی و هیجانی بازی تاثیر به سزایی داشت . از کار های مهم Jason Graves در زمینه بازی میتوان به سری Dead Space اشاره کرد که هنر او در زمینه نواختن موسیقی را شنیده ایم . موسیقی بازی به صورت هماهنگ با صحنه های بازی تغییر حالت میدهد تا همچنان حس سینماتیک آن حفظ شود . بازی در زمینه موسیقی هم سطح بسیار بالایی دارد .
نتیجه گیری :
تمامی بازیباز هایی که علاقه مند به تجربه یک بازی سینماتیک با مکانیزم های " اکشن ماجراجویی ، اکتشاف ، پلتفرمینگ و کشتن برای بقا " هستند این بازی فوق العاده را توصیه میکنم و مطمئن باشید از بازی لذت خواهید برد .