شاید باورش براتون سخت باشه ولی در سال 1983 اتفاقاتی افتاد که امکان داشت در نتیجه اونها الان صنعت بازی ها وجود نداشته باشه یا حداقل به این صورتی که ما میبینیم نباشه.در اینجا دلایل این مسئله رو مطرح میکنیم.
تعداد زیاد کنسولها و بازی ها
نسل دوم بازی های کامپیوتری اولین نسلی بود که خود رو مواجه با حمله بسیار زیاد انواع و اقسام کنسولها و نرم افزار های فراوانی شد.به دلیل نبود یه فضای مناسب و سابقه،صنعت امادگی انتقال به نسل بعد رو نداشت.
در زمان سقوط بازار امریکا خودش رو مواجه با چندین کنسول مختلف میدید که انتخاب رو برای مصرف کننده خیلی سخت میکرد.تعدادی از این کنسول ها به دلیل این به بازار ارائه شدند که هنوز نسل بعدی درست تعریف نشده بود،یعنی کسی نمیدونست در چه شرایطی و با چه پیشنیازهایی بایست کنسول خودش رو به بازار ارائه کنه.همچنین به دلیل تعداد بالای کنسول ها شرکت معروفی مثل atari مجبور بود برای عقب نموندن مجبور بود همزمان دو کنسول رو به بازار ارائه و ازشون پشتیبانی کنه.در زیر تعدادی از این کنسول ها رو میبینید:
atari 2600
فکر نکنم نیازی به معرفی داشته باشه
atari 5200
کمی قویتر نسبت به 2600 که معماری بسیار شبیه به کامپیوتر های سری 400/800 خود atari داشت.ولی به دلیل نبود کیبرد و مسائلی دیگه از استفاده نرم افزار های 400/800 روی 5200 جلوگیری میکرد.
Bally Astrocade
توسط midway به بازار ارائه شد که زمان بسیار کمی در بازار بود.
ColecoVision
توسط coleco ارائه شد و قابلیت اجرای بازی های 2600 رو داشت.
Arcadia 2001
توسط emerson company به بازار اومد.از اندازه کوچکی برخوردار بود که به عنوان portable قابل استفاده بود ولی نیاز به تلویزیون portable داشت که در اون زمان بسیار نایاب بودند.
Fairchild Channel F
جدی ترین رقیب atari،بعد از مدتی شرکت سازنده به دلیل اینکه فکر میکرد دوره بازی ها گذشته دیگه ساختش رو ادامه نداد
Magnavox Odyssey²
شماره اول اون یکی از اولین کنسول های خانگی بود.
Intellivision
یکی دیگر از رقبای atari 2600 که یکسال بعد از اون اومد فروش خوبی داشت.
هر کدام از این کنسول ها دارای بازی های مخصوص خودشون بودند و حتی تعدادی بازی های 3rd party هم داشتند-دقت کنید که در اون زمان معمول بود که فقط سازنده کنسول برای دستگاهش بازی میساخت-.تعدادی از این شرکت ها برای سال 1984 کنسول بعدی خودشون رو ارائه کردند-مثلا oddysey3 و atari7800-.همون طور که گفته شد این مسئله خریدار رو با انتخاب های زیادی مواجه میکرد.
مسئله دیگه این بود که به خاطر فاصله کم بین کنسول ها،مخصوصلا کنسول های یک شرکت،تفاوت زیادی بین کارکرد اونها دیده نمیشد.یعنی اون تغییر گرافیکی-کاربردی لازم وجود نداشت و با توجه به حال ابتدایی بازی ها در اون زمان این مسئله در چشم مصرف کننده خیلی فرق نمیکرد.
و در اخر اینکه همون طور که قبلا گفته شد صنعت بازی ها نو پا بود،هم تولید کننده ها و مخصوصا مصرف کننده ها اشنایی چندانی با مواردی که در حال حاضر بدیهی به نظر میان نداشتند.
مورد مهم دیگر تعداد زیاد بازی هایی با کیفیت پایین بود که توسط شرکتهای نوپی کم بودجه به بازار ارائه میشدند.با توجه به اینکه هر شرکتی سرش رو می انداخت پایین و وارد بازار میشد،پس مجبور بود خودش بازی هایی رو در زمان کم و با بودجه محدود برای کنسول ارائه کنه.این مسئله به همراه افتضاح بوجود اومده در مورد بازی E.T (لینک مطلب
)و هم چنین پورت مزخرف بازی pac-man روی 2600 که با شکست وحشتناکی مواجه شد ضربه بسیار بدی به این صنعت نوپا زد.
---در میانه سال 1981 اتاری امتیاز بازی pac-man رو از namco خرید و تصمیم گرفت بازی رو به کریسمس 1981/1982 برسونه.شتاب در عرضه و چند مورد دیگه باعث شد بازی کیفیت بسیار کمی داشته باشه و فروش بسیار پایینی.نکته جالب اینکه 10 ملیون کنسول 2600 تا اون لحظه فروخته شده بود ولی atari تو یه حرکت تو مخی 12 ملیون کارتریج بازی رو تولید کرد.
همونطور که در عکس میبینید ورژن مخصوص 2600 پس زمینه ابی داره،این مسئله به این دلیل برمیگرده که در اون زمان تولید رنگ یه موفقیت تکنیکی بود و قسمت بازار یابی تصمیم گرفت با تبدیل پس زمینه از سیاه به ابی روی این مسئله تاکید کنه.همچنین به علت انتخاب چیپ ارزانتر 4kb نسبت به 8kb امکان نشان دادن بیش از دو شکل وجود نداشت پس مجبور شدند روح ها رو بصورت چشمک زن قرار بدند.میوه ها هم با یه جسم مستطیلی که برای خالی نبودن عریضه ویتامین نام گرفتند عوض شدند.
و در پایان اینکه بازار یابی 2600 بعد از 6 سال از زمان عرضه بی معنی شده بود،چرا؟چون هر کس که دستگاه رو میخواست تا اون زمان دیگه خریده بود،و یه کنسول قوی و به تمام معنا نسل بعدی در بازار وجود نداشت.
ادامه دارد...
تعداد زیاد کنسولها و بازی ها
نسل دوم بازی های کامپیوتری اولین نسلی بود که خود رو مواجه با حمله بسیار زیاد انواع و اقسام کنسولها و نرم افزار های فراوانی شد.به دلیل نبود یه فضای مناسب و سابقه،صنعت امادگی انتقال به نسل بعد رو نداشت.
در زمان سقوط بازار امریکا خودش رو مواجه با چندین کنسول مختلف میدید که انتخاب رو برای مصرف کننده خیلی سخت میکرد.تعدادی از این کنسول ها به دلیل این به بازار ارائه شدند که هنوز نسل بعدی درست تعریف نشده بود،یعنی کسی نمیدونست در چه شرایطی و با چه پیشنیازهایی بایست کنسول خودش رو به بازار ارائه کنه.همچنین به دلیل تعداد بالای کنسول ها شرکت معروفی مثل atari مجبور بود برای عقب نموندن مجبور بود همزمان دو کنسول رو به بازار ارائه و ازشون پشتیبانی کنه.در زیر تعدادی از این کنسول ها رو میبینید:
atari 2600
فکر نکنم نیازی به معرفی داشته باشه
atari 5200
کمی قویتر نسبت به 2600 که معماری بسیار شبیه به کامپیوتر های سری 400/800 خود atari داشت.ولی به دلیل نبود کیبرد و مسائلی دیگه از استفاده نرم افزار های 400/800 روی 5200 جلوگیری میکرد.
Bally Astrocade
توسط midway به بازار ارائه شد که زمان بسیار کمی در بازار بود.
ColecoVision
توسط coleco ارائه شد و قابلیت اجرای بازی های 2600 رو داشت.
Arcadia 2001
توسط emerson company به بازار اومد.از اندازه کوچکی برخوردار بود که به عنوان portable قابل استفاده بود ولی نیاز به تلویزیون portable داشت که در اون زمان بسیار نایاب بودند.
Fairchild Channel F
جدی ترین رقیب atari،بعد از مدتی شرکت سازنده به دلیل اینکه فکر میکرد دوره بازی ها گذشته دیگه ساختش رو ادامه نداد
Magnavox Odyssey²
شماره اول اون یکی از اولین کنسول های خانگی بود.
Intellivision
یکی دیگر از رقبای atari 2600 که یکسال بعد از اون اومد فروش خوبی داشت.
هر کدام از این کنسول ها دارای بازی های مخصوص خودشون بودند و حتی تعدادی بازی های 3rd party هم داشتند-دقت کنید که در اون زمان معمول بود که فقط سازنده کنسول برای دستگاهش بازی میساخت-.تعدادی از این شرکت ها برای سال 1984 کنسول بعدی خودشون رو ارائه کردند-مثلا oddysey3 و atari7800-.همون طور که گفته شد این مسئله خریدار رو با انتخاب های زیادی مواجه میکرد.
مسئله دیگه این بود که به خاطر فاصله کم بین کنسول ها،مخصوصلا کنسول های یک شرکت،تفاوت زیادی بین کارکرد اونها دیده نمیشد.یعنی اون تغییر گرافیکی-کاربردی لازم وجود نداشت و با توجه به حال ابتدایی بازی ها در اون زمان این مسئله در چشم مصرف کننده خیلی فرق نمیکرد.
و در اخر اینکه همون طور که قبلا گفته شد صنعت بازی ها نو پا بود،هم تولید کننده ها و مخصوصا مصرف کننده ها اشنایی چندانی با مواردی که در حال حاضر بدیهی به نظر میان نداشتند.
مورد مهم دیگر تعداد زیاد بازی هایی با کیفیت پایین بود که توسط شرکتهای نوپی کم بودجه به بازار ارائه میشدند.با توجه به اینکه هر شرکتی سرش رو می انداخت پایین و وارد بازار میشد،پس مجبور بود خودش بازی هایی رو در زمان کم و با بودجه محدود برای کنسول ارائه کنه.این مسئله به همراه افتضاح بوجود اومده در مورد بازی E.T (لینک مطلب
)و هم چنین پورت مزخرف بازی pac-man روی 2600 که با شکست وحشتناکی مواجه شد ضربه بسیار بدی به این صنعت نوپا زد.
---در میانه سال 1981 اتاری امتیاز بازی pac-man رو از namco خرید و تصمیم گرفت بازی رو به کریسمس 1981/1982 برسونه.شتاب در عرضه و چند مورد دیگه باعث شد بازی کیفیت بسیار کمی داشته باشه و فروش بسیار پایینی.نکته جالب اینکه 10 ملیون کنسول 2600 تا اون لحظه فروخته شده بود ولی atari تو یه حرکت تو مخی 12 ملیون کارتریج بازی رو تولید کرد.
همونطور که در عکس میبینید ورژن مخصوص 2600 پس زمینه ابی داره،این مسئله به این دلیل برمیگرده که در اون زمان تولید رنگ یه موفقیت تکنیکی بود و قسمت بازار یابی تصمیم گرفت با تبدیل پس زمینه از سیاه به ابی روی این مسئله تاکید کنه.همچنین به علت انتخاب چیپ ارزانتر 4kb نسبت به 8kb امکان نشان دادن بیش از دو شکل وجود نداشت پس مجبور شدند روح ها رو بصورت چشمک زن قرار بدند.میوه ها هم با یه جسم مستطیلی که برای خالی نبودن عریضه ویتامین نام گرفتند عوض شدند.
و در پایان اینکه بازار یابی 2600 بعد از 6 سال از زمان عرضه بی معنی شده بود،چرا؟چون هر کس که دستگاه رو میخواست تا اون زمان دیگه خریده بود،و یه کنسول قوی و به تمام معنا نسل بعدی در بازار وجود نداشت.
ادامه دارد...