- PC, Xbox 360, Playstation 3
- Published by Capcom
- Developed by Ninja Theory
- French release: Available
- US release: Available
- Japanese release: Available
مقدمه :
چندین سال صبر برای دانته ! چندین سال صبر برای رویارویی باشیطان ! و چندین سال صبر برای یک عنوان ! Devil May Cry ( در زبان ژانی デビル メイ クライ ) قطعا ارزش صبر برای چندسال را داشته ، اما نه به عنوان دنباله ای قدرتمند ، بلکه به عنوان بازی جدیدی که سعی در اِشغال بازار های غربی دارد . نسخه جدید Devil May Cry با تغییرات بسیار زیادی همراه بوده و نکات مثبت و منفی زیادی را نیز در خود دارد که سعی بر توضیح و نقد بازی به شکلی منصفانه خواهیم داشت . چهره جدید دانته و اعتراضات بسیار زیاد به دلیل تغییرات صورت گرفته ، ارزشش را داشت و ما با دنیایی جدید از دانته روبرو هستیم . این بازی اصلا دنبالی ای خوب و در حد کمال نیست ، اما به عنوان یک بازی جدید و یک سری جدید از شخصیت دانته با بازی بسیار خوش ساختی رو برو هستیم . در واقع استدیو انگلیسی Ninja Theory بسیار خوب توانسته از پس معجون جدید Devil May Cry بر آید و بازی را با ترکیبی از چند بازی به اوج برساند .
گوشه ای داستان بازی :
Limbo City نام شهر شیاطین و محل اصلی رخداد های حوادث بازی Devil May Cry است . شهری که شیطان بر انسان حکومت میکند و موجوداتی بسیار بد ترکیب را برای خدمت به خودت و حکومت بر بشریت انتخاب کرده . برده هایی که هیچ اراده ای ندارند و کاملا در دستان شیطان کنترل میشوند . دراین شهر افرادی برای مقاله با شیطان و نیروهایش در حال آموزش اند و کاراکتر داستان ما هم جزو همین افراد است . دانته ، یکی از معدود افرادی است که سعی در کشف راز هویت و گذشته خود دارد و در همین راه با گروهی به نام Order آشنا میشود . هدف دانته در این راه نابودی شیطان است در کمال تعجب ، پس از آشنایی با گروه مذکور متوجه میشود که رئیس این گروه برادرش یعنی Vergil است . این 2 گروه پس از متحد شدن با هم تلاش برای حذف شیطان از قدرت را آغاز میکنند ، بی آنکه بدانند شیطان اصلی درون خود آنهاست !
تحلیلی بر داستان :کلت محبوب و همیشگی Dante
داستان و روایت بازی بسیار جالب است . دانته در چشمانی برزخی دارد که هم دنیای مادی را میبیند و هم دنیای شیطانی را . او با دید خود به راحتی قادر است تمامی فعالیت های پلید شیطان و خسارت هایی که بر مردم وارد میکند را ببینید . داستان بازی دیدی کاملا انتقادی به وضع دنیای امروز با تلفیق 2 نگاه مادی و شیطانی است . انتقادی تند به رسانه های گروهی که در جهان امروز ما به درستی قابل مشاهده اند و مشخصا نقش اصلی شیطان ( شخصیت مانداس در بازی ) در بازی به عنوان مالک رسانه ها ، بازیباز را ناخودآگاه یاد یکی از شخصیت های معروف دنیای واقعی و مالک 80% رسانه های مهم خبری دنیا میکند . مثلا دربازی شاهد این موردهستیم که شیاطین به دانته که در حال روشن سازی و آگاه سازی مردم است ، لقب تروریست میدهند و از طرفی هر کار مثبتی که دانته در صد انجام آن است ، آنرا به صورتی غلط از رسانه های خود پخش میکنند تا ذهن ها رو شستشو دهند .در جایی میبینیم که شیاطین شهربازی ای را تخریب میکنند و مقصر اصلی آن حادثه را دانته معرفی میکنند که این مورد بسیار شبیه به حوادث 11 سپتامبر واتفاقات پیرامون آن است . در واقع Limbo City خود بخشی ازدنیای بزرگ Limbo است که شیاطین از Limbo شهر وتمام ساکنین آنرا کنترل میکنند بی آنکه خودشان بدانند . از طرفی تمامیتغییرات در نیای Limbo در شهر Limbo City هم اتفاق می افتد تا شاهد دنیایی زنده باشیم .
این موارد به خوبی شرایط فعلی دنیای ما را نشان میدهد و ازنظر داستانی با داستانی بسیار رو راست روبرو هستیم که انتقادات بسیاری به وضعیت فعلی رسانه ای جهان دارد . از طرفی شاهد این موضوع هستیم که شیاطین به کالاها ونوشیدنی ها و غذا های خود مردم را به خود مشغول میکنند ، آنها را مسموم میکنند و با دوربین های مختلف درون شهری ، زندگی تک تک افراد وهویت آنها ر تحت نظر دارند . تمام این موارد بازیباز را یاد نقش V در فیلم محبوب V For Vendetta می اندازد . قهرمانی که با هک شبکه های تلویزیونی مردم را از طریق پیام های ویدئویی از وجود شیاطین آگاه میکرد و آنها را به مبارزه علیه شیطان فرا میخواند . استدیو انگلیسی Ninja Theory به خوبی توانسته زشتی های جهان ما و دروغ های موجود در آن را به تصویر بکشد و تمامی صحنه ها و روایت داستانی را با هدفی سرگرم کننده و در قالب یک بازی به بازیباز نشان دهد . شیاطین در بازی برای جلوگیری از پیشروی Dante مدام تغییراتی در سطح شهر ایجاد میکنند و تا مانع او شوند ، اما Dante با کمک برادرش و پدرش به راحتی از تمامی این موانع عبور میکند . در لحظه نبرد با شیطان بزرگ هم شاهدیم که او به شکل آهن و سنگ در می آید که معانی متفاوت و بسیار عمیقی در ساختاراین قول نهفته هست .
معرفی Dante و Vergil :
Dante : نام پدرش Sparda و نام مادرش EVA است . در این بازی با جوانی بسیار خوش گذران و یاغی طرفیم . کسی که هیچ اطلاعات و خاطره ای از دوران کودکی اش ندارد و در بازی متوجه میشود برادرش Vergil هم سن اوست ! . زمان تولد Dante پدر و مادرش توسط شیطان بزرگ کشته میشوند و دانته بدون پدر و مادر در یتیم خانه بزرگ میشود بزرگ میشود و دوران جوانی خودش را در موسسه جوانان میگذراند و قصدش انتقام از شیطان برای قتل پدر ومادرش است . اززمان قتل مادرش تا زمان حال 9000 سال گذشته و حالا Dante بازشگته تا انتقامش را از مانداس بگیرد .
Vergil : او دراین بازی با تغییرات بسیاری همراه بوده و درواقع برادر Dante و رهبر گروه Order است . Vergil دراین بازی برای نابودی شیطان به کمک Dante نیاز دارد و برای متقاعد کردن برادرش ، رازهایی از هویت او و گذشته اش را فاش میکند . Vergil بر عکس برادرشدر خانواده مرفه بزرگ شده و در واقع این خانواده سرپرستی او را قبول کرده اند .
Sparda : او پدر Dante و Vergil و یکی از شیاطین قدرتمند است و از زمان آشنایی او با EVA دیگر شیاطین قدرتمند به او لقب خائن داده اند و او را از شهر Limbo City ترد کرده اند . از آن زمان تاکنون کسی او را مشاهده نکرده . پس از ازدواج Sparda با EVA آنها صاحب 2 فرزند شدند و به دلیل خیانت Sparda به شیاطین بزرگ ، آنها در عوض همسر او یعنی EVA را به قتل رساندند و در حال حاضر Sparda با کمک فرزندانش به قصد انتقام ازشیطان بزرگ به پا خواسته . Sparda دست راست و قدرتمند ترین شیطان پس از مانداس ، قاتل مادر Dante و Vergil بود .
گیم پلی :
روند گیم پلی بازی به طور کلی متاثر از شرایط شهر و محیط بازی طراحی شده و در بازی با گیم پلی ای بسیار نرم و روان روبرو هستیم . بازی و گیم پلی فعلی اش از برخی بازیها الگو گرفته که نمونه آنرا میتوانیم در به نمایش درآمدن جزئیات هر مرحله به صورتی جالب بر روی ر و دیوار اشاره کنیم . شهرت اصلی سری دانته گیم پلی روان این سری بوده که در این بازی هم شاهد همان موارد هستیم . یکی از ابدعات جالب درگیم پلی سری Devil May Cry مبارزات هوایی آن است که عمق جالب و فانتزی ای به گیم پلی میدهد . در این عنوان همچنان شاهد پایبندی تیم جدید به قوانین و مکانیزم های اصلی این سری هستیم و حتی شاهد گسترش حرکات هوایی با کمبوهای خاص و ترکیبی هم هستیم . سری Devil May Cry به همراه 2 بازی بزرگ دیگر سبک H&S ، یعنی ( GOF و NINJA ) تنها عنواینی اند که سیستم مبارزات کاملا اختصاصی دارند .
Devil May Cry بازی بسیار روانی است، اما برخلاف نسخه های قبلی خود از سرعت ثابت 30 فریمبر ثانیه استفاده میکند و اصلا نرمی حرکات در نسخه های قبلی در این بازی مشاهده نمیشود . در عوض بازی به صورت کاملا REAR TIME و بدون افت فریم اجرا میشود که لذت بازی را با کمبوهای مختلف دو چندان میکند . سلاح اصلی Dante در این بازی Rebellion است که از طرف پدرش ( Sparda ) برای مبارزه با شیطین قدرتمند به او داده شده . Rebellion قدرتمندترین سلاح بازی است و شامل قابلیت های مختلفیبرای ارتقا است که آنرا به یکی ازمهمترین سلاح هایبازی بدل ساخته . علاوه بر این 2 سلاح ، Dante از 2 سلاح بسیار مهم دیگر نیز استفاده میکند که نقشی اساسی در گیم پلی بازی دارند . اولین سلاح Osiris نام دارد و در واقع قدرتمند ترین سلاح برای حملات هوایی است و ازنظر سرعت بسیار سریع تر Rebellion است و از نظر قدرت به پای آن نمیرسد . سلاح دوم هم Arbiter است که جزو سلاح های شیطانی Dante محسوب میشود و با تمام کندیای که دارد ، بسیار قدرتمند است .
دربازی شاهد انواعی از دشمنان هستیم که حالتی نامرئی دارند و تنها در صورت استفاده ازسلاح های فوق قادر به تشخیص وضربه زدن به آنها هستید که خود جذابیت وچالش گیم پلی بازی را دو چندان میکند . اخرین سلاح ابتکاری و جالب بازی هم Eryx نام دارد . دستکش های جادویی که قدرت بسیاری دارد و برای برخی مکانیزمهای گیم پلی طی مراحل استفاده میشود . این سلاح هم قابلیت نابودی سپر دشمنان را دارد . گیم پلی بازی به گونهای طراحی شده که تا آخر بازیباز را تشنه نگه میدارد و استفاده از مکانیزم ها به قدری خوب انجام شده و جذابیت خود را حفظ کرده است . طوریکه حتی تا 8 ساعت ابتدایی شما اصلا نمیدانید که قرار است چندین سلاح جدید به لیست سلاحهای شما استفاده شود . تنها سلاحی که بدون تغییر به نسخه حال بازگشته ، 2 کلت معروف دانته است که قابلیت ارتقا را همانند دیگر سلاح ها دارد .
در .اقع بهتر است بگوییم که سلاح هایبازی به 3 دسته عادی ، شیطانی و فرشته روبه رو هستیم . هر کدام از این حالت ها هم شرایط مخصوص به خودش را دارد که به خوبی میتوان کمبوهایی ترکیبی از هر 3 نوع آنها را به وجود آورد . بر خلاف نسخه قبل Devil May Cry دیگر نیاز نیست برای تعوض سلاحها بازی را متوقف کنید و تمامی این موارد به صورت زنده در بازی قابل انجام اند . هیجان بازی به دلیل ترکیب عناصر فوق بسیار بالاست و تمام ضربات به خوبی بر روی کنترلر x360 پیاده سازی شده اند . طوریکه به راحتی میتواند بین چند ضرب ها و قابلیت عادی و یا شیطانی Dante تغییر حالت داد .
در بازی سیستم امتیاز دهی مخصوص وجود دارد که Style نام گذاری شده . هر چه قدر ضربات شما طولانی ترباشد ، میزان امتیاز نهایی شما هم بیشتر ودر مقابل ORB مخصوصی برای ارتقا تکنیک های جدیدی را بدست خواهید آورد . برخلاف نسخه قبلی به راحتی قادر به لغو تکنیک های خریداری شده هستید . دشمنان بازی علی رغم چهره بسیار زشت و ترکیب بدشان ، گاهی اوقات ، مخصوصا بر روی درجات سختی بالاتر مزاحمت هایی ایجاد میکنند که با قدرتهای مافوق بشری Dante به راحتی قابل شکست دادن هستند . همچنان تا پایان بازی هم با دشمنان جدیدروبرو میشویم که این مورد عمق خاصی به گیم پلی Devil May Cry میدهد ئ در اواخرابزی نیز شاهد ترکیب تمام دشمنان بازی هستیم . بازی دارای 7 درجه سختی متفاوت است که چالشی جدی برای تمام بازیبازان و حرفهای های سبک H&S است . در واقع گیم گلی بازی بسیار کامل ، هیجان انگیز و در یک کلا با نقص های بسیار بسیار کمی همراه است .
اما بازی مشکلاتی دارد که قابل گفتن است . اولین و بزرگترین مشکل بازی باس های نه چندان قدرتمند و چالش بر انگیز بازی اند . باس هایی که بعداز پیدا کردن الگوی حرکتی آنها و اندکی صبر و تحمل به راحتی قابل شکست میخورند . مهمترین باس بازی هم برادرDante است که به بهترین شیوه ممکن طراحی شده است . دشمنان بازی علی رغم نداشتن هوش مصنوعی نیز ، از الگوهایی یکنواخت استفاده میکنند که کار برای بازیبازبسیار راحت میشود . از طرفی مشکل عجیب Dante نداشتن قابلیت دفاع در برابر ضربات دشمن است که شاید به دلیل سبک انحصاری بازی بشود ازآن چشم پوشی کرد . شخصیت Vergil و Dante تغییرات زیادی داشتند و شاهد تغییراتی از لحاظ داستانی به نسبت نسخه قبل بر روی 2 برادر هستیم .
در نسخه فعلی Dante از Vergil کوچکتر نیست و برخلاف نسخه آخر بازی شاهد تغییرات بسیار زیاد در چهره Vergil بهبدترین شکل ممکن هستیم که دلیل مشخصی برای آن وجود نداشت . از طرفی به دلیل ضعف بسیار زیاد درطراحی مراحل و شخصیت های اصلی ، بازیباز هیچ حس همزاد پنداری با Dante نمیتواند برقرار کند و تنها ارتباط بازیباز با بازی گیم پلی مفرح و عالی آن است . یکی دیگر ازضعف هایمهم این بازی نبود بخش های معما و پازل قدرتمند است . در صورتی که یکی از لازمه های اساسی سبک H&S معما ها و پازل های مبتنی بر فیزیک و مراحل بازی است که عمق گیم پلی رازیاد میکنند . بازی Devil May Cry از چنین معماهایی استفاده میکند ، اما بسیار کم و به میتوان شاهد پازل های قدرتمند بود .
گرافیک :
با شروع بازی ، با سبک آشنای گوتیک و معماری منحصربه فرد آن آشنا میشویم . معماری شهر اصلی بازی به خوبی پیاده سازی شده و البته این خوب بودن فقط مختص به برخی از مناطق بازی است . علی رغم کیفیت و هیجان بسیار بالای گیم پلی بازی ، محیط و طراحی هنری بازی هیچ حرف و هیجان خاصی ندارد و اصلا قابل قبول نیست . گرافیک بازی دقیقا همان گرافیک تاریخ مصرف گذشته بازی های 3 یا 4 سال پیش است . تیم Ninja Theory برای ساخت بازی از موتور UE 3 استفاده کرده . بازی در زمینه گرافیکی اصلا حرفی برای گفتن ندارد و بسیار افتضاح و بد ساخته شده است . مدل سازی شخصیت اصلی Dante و برادرش Vergil به بدترین شکل ممکن است و حتی در میان پرده های بازی نیز دارای کیفیت بافت های بسیار پایینی میباشد . البته شکل هنری و طراحی هنری آنها سطح خوبی دارد ، اما ازنظر بافت و کیفیت پیکسلی بسیار ضعیف هستند .
تنها نکته مثب وعالی بخش گرافیکی ، استفاده ازتکنیک های بی نظیر گرافیکی ( اما بی کیفیت ) در لابه لای مرحل مختلف ، تلفیق مکانیزم های گرافیکی ، تلفیق پیاده سازی مراحل متحرک و مواردی از این دست است که به هیچ عنوان در مقابل ضعف های بزرگ این بخش دیده نمیشود . همچنین افکت های زیبای سلاحهای شخصیت اصلی ودشمنان به خوبی وبه زیبایی پیاده سازی شده . از نکات مثبت دیگر بخش گرافیک بازی میشود به انیمشین های بسیار روان وزیبای بازی اشاره کرد که تمامی آنها MOTION CAPTURE شده اند و با سرعت فریم بسیار خوبی در بازی پردازش میشوند . MOTION CAPTURE بازی در یکی از پیشرفته ترین استدیوهای دنیا صورت گرفته و ازاین نظر بالاترین کیفیت را دارد .
موسیقی و صدا گذاری :
موسیقی در بازی به صورت کاملا هماهنگ و همگام با ضرب گیم پلی پخش میشود و با توجه به نوع حرکات بازیباز تغییر میکند . سبک موسیقی بازی ترکیبی از گیتار الکترونیک و هاردراک است و توسط 2 گروه Noisia و Combicchrist ساخته شده و تمامیموزیک های بازی به صورت اورجینال و انحصاری است . البته برخی از جاها روی اعصاب بازیباز نگون بخت هم رژه میرود . اما در کل موسیقی بازی تنوع خوبی به مبارزات میدهد و شور و هیجان آن را نیز بیشترمیکند . سطح صدا گذاری بازی با وجود تغییر تمامی دوبلورهای شخصیت هایاصلی ، بسیار خوب است و اصلا احساس مصنوعی بودن حرکات و صحبت های شخصیت Vergil و Dante به بازیباز دست نمیدهد . از طرفی هم صدای عناصر محیطی در بازی به خوبی پیاده سازی شده است و شاهد صدا گذاری خوب برای سلاح و دیگر عناصر هستیم .
نتیجه گیری :شکل ظاهری نه چندان مطلوب Vergil
Motohide Eshiro و Alex Jones توانستند علی رغم تغییرات بی شمار در این سری ، بازی را به عنوان سری ای جدید حفظ کند و بازیبازان را امیدوار به ساخت و بهبود نسخه های بهتری از این سری نماید . قطعا طرفداران سری H&S نبایداز چنین معجون خوش ساختی بگذرند .
آخرین ویرایش: