21 شهريور 1390 - وايمكسنيوز- انجمن شرکت های اینترنتی ایران بیانیه ای خطاب به کمیسیون معاملات شرکت ارتباطات زیرساخت صادر کرد.
در این بیانیه موارد تخلف شرکت ارتباطات زیرساخت در تغییر شرایط مزایده تبادل ترافیک وارده بین الملل آمده است و از شرکت زیرساخت درخواست شده تا در مهلت قانونی مقرر نسبت به رفع تخلف اقدام کند؛ و عنوان شده که در غیر اینصورت انجمن ناگزیر به انعکاس موضوع به مراجع ذیربط در جهت ابطال مزایده خواهد بود.
آنچه در ادامه می خوانید متن بیانیه انجمن شرکت های اینترنتی خطاب به شرکت ارتباطات زیرساخت است.
در این بیانیه آمده است؛ همان طوری که مستحضرید شرکت ارتباطات زیرساخت در تاریخ 27/2/90 طی آگهی شماره 3/90 با موضوع " تبادل بخشی از ترافیک VOIP وارده بین الملل" از شرکتهایی که دارای مجوز فعالیت در زمینه ICT از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باشند درخواست کرد تا وفق شرایط مندرج در اسناد اعلامی در مزایده تبادل ترافیک وارده بینالملل شرکت کنند. اگرچه شرکت ارتباطات زیرساخت در مقطع فروش اسناد نسبت به اعمال برخی تغییرات جزیی در اسناد مذکور اقدام کرد، لیکن با توجه به ابلاغ آن، قبل از پایان مهلت تحویل مدارک، بسیاری از شرکتهای متقاضی با وجود تاثیر تغییرات در رتبهبندی نهایی، بدون اعتراض نسبت به تطبیق خود با شرایط جدید اقدام کردند. لهذا پس از تحویل اسناد مزایده، شرکت زیرساخت در دو مرحله ابتدا نسبت به تغییر جهتدار جدول امتیازات فنی و بازرگانی و سپس در اقدامی تعجببرانگیز طی نامهای در آخرین ساعات آخرین روز ماه مبارک رمضان و با قید محرمانه به جمع محدود مزایده گرانی که بر مبنای موضوع اولیه مزایده مدارک خود را به زیرساخت تحویل داده بودند، تغییر اساسی موضوع مزایده ترافیک وارده و انضمام موضوع جدید "ترافیک صادره Origination" به آن را اعلام کرد. لذا توجه آن مقام محترم را به موارد زیر جلب میکند:
1- ارایه خدمات VoIP صادره (Origination) در حال حاضر توسط بیش از 100 شرکت دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت میگیرد و بازنگری در ضوابط ارایه خدمات VoIP یکسویه صادره در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و تحت چهارچوبها و دستورالعملهای تنظیمی شورای عالی رقابت پایان نیافته است. لذا اتخاذ رویکرد یک جانبه و خلاف توافقات صنفی با شرکت ارتباطات زیرساخت در منظم کردن موضوع کسبوکار 100 شرکت دارای پروانه سازمان تنظیم مقررات به مزایده پیمانکاران ترافیک وارده آن هم به صورت ضربتی، اعلام نشده و مخفیانه نتیجهای جز اختلال در فضای رقابتی حوزه کسبوکار شرکتهای مذکور و تضییع فرصتهای اشتغال ایجاد شده در سطح کشور نداشته و بیتردید اقداماتی از این دست موجب ایجاد جو بیاعتمادی فعالان بخش خصوصی به نیات معدود افراد موجه نمایی است که با کمال تاسف دانسته یا نادانسته به واسطه حضور در ساختار سازمانی مجموعهای چون شرکت ارتباطات زیرساخت، ابزار ویژهخواران برای هدایت غیر منصفانه منافع اقتصادی عمومی کشور به مجاری اختصاصی شده و ثمره تلاش دلسوزان و خدمتگذاران به مردم را در ارکان دولت و بخش خصوصی این چنین پایمال میکنند که در این باب سخن ناگفته بسیار داریم.
2- مفاد بند 8 ماده 14 اساسنامه شرکت ارتباطات زیرساخت، تصمیمگیری درخصوص تعرفههای خدمات برای ارایه به مراجع ذیربط همچون سازمان تنظیم مقررات و شورای عالی رقابت را در صلاحیت مجمع عمومی محترم آن شرکت قرار داده است. این انجمن یقین دارد که در صورتی که آن شرکت محترم روند پیشبینی شده در قانون را در این خصوص طی میکرد، برخی اقدامات عجولانه از این دست در معرض اعمال نظرات جامعنگر کارشناسی، اصلاح مقامات ارشد ذیصلاح در مجمع عمومی شرکت زیرساخت و پس از آن مراجع ذیربط همچون سازمان تنظیم مقررات و شورای عالی رقابت قرار میگرفت و نیازی به اتخاذ روندهای مخفیانه و شبههآمیز برای تعیین تعرفه پایه در مزایدههای مرتبط اجرایی کردن آن و تشویش اذهان فعالان مجاز اقتصادی این بخش و تهدید فضای کسبوکارشان نبودیم.
3- همان طور که مستحضرید تمامی شرکتهای فعال در بخش خصوصی بر اساس مفاد آگهی شماره 3/90 با موضوع " تبادل بخشی از ترافیک VOIP وارده بینالملل" در سطح جراید، نسبت به مطالعه اسناد و انجام مطالعات تدوین طرح تجاری مبتنی بر اسناد و موضوع اعلام شده مزایده و انتخاب شرکای تجاری خود، نسبت به حضور در مزایده تبادل ترافیک وارد (Termination) بینالملل وارده اقدام کردند. صرف نظر از موضع صنف در مخالفت اصولی با برگزاری مزایده جهت ترافیک صادره (Origination)، که عرصه یک دهه فعالیت بیش از 100 شرکت دارای پروانه است، این انجمن همچون بسیاری کارشناسان صاحبنظر در حوزه اقتصاد ارتباطات، اقدام آن شرکت در تغییر موضوع و شرایط مزایده پس از تحویل اسناد را به منزله روشی برای تقویت و حمایت غیر منصفانه و عمدی از برخی از شرکتها در قبال برخی دیگر تلقی میکند. چه اینکه در صورت اعلام علنی هدف نهایی مزایده از همان ابتدا شرکتهای متقاضی میتوانستند با تدوین طرح تجاری متفاوت و انتخاب شرکای مناسب در کنسرسیوم در شرایط برتری در رقابت حضور یابند و فرضیه اعمال تغییرات عمدی برای حمایت از برندگان از پیش تعیین شده، را ابطال کنند.
انجمن شرکتهای اینترنتی ایران از آن مقام محترم درخواست میکند تا در مهلت قانونی اعلام شده در شرایط اولیه مزایده مذکور، با در نظر گرفتن آسیبهای ناشی از این اقدام به حقوق مصرفکنندگان، تهدید فضای اشتغال و رقابت فعالان اقتصادی مجاز حوزه VoIP ، نسبت به ابطال مزایده و یا لغو تمامی تغییراتی که پس از تحویل اسناد در مزایده تبادل ترافیک وارده بینالملل اعمال شده و از جمله و به خصوص بازگشت به موضوع اعلام شده اولیه مزایده که همانا "تبادل ترافیک وارده Termination)) بینالملل" است اقدام کند. صنف شرکتهای ارایهدهنده خدمات اینترنت هیچگاه خواهان پیوستن مزایده اعلامی شرکت زیرساخت به فهرست 1839 مزایده و مناقصه ابطال شده بخش دولتی سال اخیر که توسط مراجع نظارتی و به دلیل تخلفاتی نظیر آنچه در این مقال مورد اشاره قرار گرفت نبوده و نیست، لیکن در صورت بیاعتنایی آن کمیسیون محترم به اصلاح روند تخلفآمیز این مزایده و در راستای صیانت از حقوق مشروع فعالان مجاز اقتصادی، ناگزیر به انعکاس موضوع به مراجع قانونی ذیربط، برای ابطال مزایده خواهد بود و بیتردید مسوولیتهای ناشی از تضییع حقوق شرکت ارتباطات زیرساخت، تضییع حقوق برندگان مزایده و تضییع حقوق شرکتهایی که به واسطه عدم اعلام عامدانه علنی و شفاف موضوع نهایی مزایده در مقطع توزیع اسناد، امکان حضور در آن را نیافتهاند بر عهده مقام تصمیم گیرنده مسوول در این خصوص خواهد بود.
منبع:itiran
در این بیانیه موارد تخلف شرکت ارتباطات زیرساخت در تغییر شرایط مزایده تبادل ترافیک وارده بین الملل آمده است و از شرکت زیرساخت درخواست شده تا در مهلت قانونی مقرر نسبت به رفع تخلف اقدام کند؛ و عنوان شده که در غیر اینصورت انجمن ناگزیر به انعکاس موضوع به مراجع ذیربط در جهت ابطال مزایده خواهد بود.
آنچه در ادامه می خوانید متن بیانیه انجمن شرکت های اینترنتی خطاب به شرکت ارتباطات زیرساخت است.
در این بیانیه آمده است؛ همان طوری که مستحضرید شرکت ارتباطات زیرساخت در تاریخ 27/2/90 طی آگهی شماره 3/90 با موضوع " تبادل بخشی از ترافیک VOIP وارده بین الملل" از شرکتهایی که دارای مجوز فعالیت در زمینه ICT از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باشند درخواست کرد تا وفق شرایط مندرج در اسناد اعلامی در مزایده تبادل ترافیک وارده بینالملل شرکت کنند. اگرچه شرکت ارتباطات زیرساخت در مقطع فروش اسناد نسبت به اعمال برخی تغییرات جزیی در اسناد مذکور اقدام کرد، لیکن با توجه به ابلاغ آن، قبل از پایان مهلت تحویل مدارک، بسیاری از شرکتهای متقاضی با وجود تاثیر تغییرات در رتبهبندی نهایی، بدون اعتراض نسبت به تطبیق خود با شرایط جدید اقدام کردند. لهذا پس از تحویل اسناد مزایده، شرکت زیرساخت در دو مرحله ابتدا نسبت به تغییر جهتدار جدول امتیازات فنی و بازرگانی و سپس در اقدامی تعجببرانگیز طی نامهای در آخرین ساعات آخرین روز ماه مبارک رمضان و با قید محرمانه به جمع محدود مزایده گرانی که بر مبنای موضوع اولیه مزایده مدارک خود را به زیرساخت تحویل داده بودند، تغییر اساسی موضوع مزایده ترافیک وارده و انضمام موضوع جدید "ترافیک صادره Origination" به آن را اعلام کرد. لذا توجه آن مقام محترم را به موارد زیر جلب میکند:
1- ارایه خدمات VoIP صادره (Origination) در حال حاضر توسط بیش از 100 شرکت دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت میگیرد و بازنگری در ضوابط ارایه خدمات VoIP یکسویه صادره در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و تحت چهارچوبها و دستورالعملهای تنظیمی شورای عالی رقابت پایان نیافته است. لذا اتخاذ رویکرد یک جانبه و خلاف توافقات صنفی با شرکت ارتباطات زیرساخت در منظم کردن موضوع کسبوکار 100 شرکت دارای پروانه سازمان تنظیم مقررات به مزایده پیمانکاران ترافیک وارده آن هم به صورت ضربتی، اعلام نشده و مخفیانه نتیجهای جز اختلال در فضای رقابتی حوزه کسبوکار شرکتهای مذکور و تضییع فرصتهای اشتغال ایجاد شده در سطح کشور نداشته و بیتردید اقداماتی از این دست موجب ایجاد جو بیاعتمادی فعالان بخش خصوصی به نیات معدود افراد موجه نمایی است که با کمال تاسف دانسته یا نادانسته به واسطه حضور در ساختار سازمانی مجموعهای چون شرکت ارتباطات زیرساخت، ابزار ویژهخواران برای هدایت غیر منصفانه منافع اقتصادی عمومی کشور به مجاری اختصاصی شده و ثمره تلاش دلسوزان و خدمتگذاران به مردم را در ارکان دولت و بخش خصوصی این چنین پایمال میکنند که در این باب سخن ناگفته بسیار داریم.
2- مفاد بند 8 ماده 14 اساسنامه شرکت ارتباطات زیرساخت، تصمیمگیری درخصوص تعرفههای خدمات برای ارایه به مراجع ذیربط همچون سازمان تنظیم مقررات و شورای عالی رقابت را در صلاحیت مجمع عمومی محترم آن شرکت قرار داده است. این انجمن یقین دارد که در صورتی که آن شرکت محترم روند پیشبینی شده در قانون را در این خصوص طی میکرد، برخی اقدامات عجولانه از این دست در معرض اعمال نظرات جامعنگر کارشناسی، اصلاح مقامات ارشد ذیصلاح در مجمع عمومی شرکت زیرساخت و پس از آن مراجع ذیربط همچون سازمان تنظیم مقررات و شورای عالی رقابت قرار میگرفت و نیازی به اتخاذ روندهای مخفیانه و شبههآمیز برای تعیین تعرفه پایه در مزایدههای مرتبط اجرایی کردن آن و تشویش اذهان فعالان مجاز اقتصادی این بخش و تهدید فضای کسبوکارشان نبودیم.
3- همان طور که مستحضرید تمامی شرکتهای فعال در بخش خصوصی بر اساس مفاد آگهی شماره 3/90 با موضوع " تبادل بخشی از ترافیک VOIP وارده بینالملل" در سطح جراید، نسبت به مطالعه اسناد و انجام مطالعات تدوین طرح تجاری مبتنی بر اسناد و موضوع اعلام شده مزایده و انتخاب شرکای تجاری خود، نسبت به حضور در مزایده تبادل ترافیک وارد (Termination) بینالملل وارده اقدام کردند. صرف نظر از موضع صنف در مخالفت اصولی با برگزاری مزایده جهت ترافیک صادره (Origination)، که عرصه یک دهه فعالیت بیش از 100 شرکت دارای پروانه است، این انجمن همچون بسیاری کارشناسان صاحبنظر در حوزه اقتصاد ارتباطات، اقدام آن شرکت در تغییر موضوع و شرایط مزایده پس از تحویل اسناد را به منزله روشی برای تقویت و حمایت غیر منصفانه و عمدی از برخی از شرکتها در قبال برخی دیگر تلقی میکند. چه اینکه در صورت اعلام علنی هدف نهایی مزایده از همان ابتدا شرکتهای متقاضی میتوانستند با تدوین طرح تجاری متفاوت و انتخاب شرکای مناسب در کنسرسیوم در شرایط برتری در رقابت حضور یابند و فرضیه اعمال تغییرات عمدی برای حمایت از برندگان از پیش تعیین شده، را ابطال کنند.
انجمن شرکتهای اینترنتی ایران از آن مقام محترم درخواست میکند تا در مهلت قانونی اعلام شده در شرایط اولیه مزایده مذکور، با در نظر گرفتن آسیبهای ناشی از این اقدام به حقوق مصرفکنندگان، تهدید فضای اشتغال و رقابت فعالان اقتصادی مجاز حوزه VoIP ، نسبت به ابطال مزایده و یا لغو تمامی تغییراتی که پس از تحویل اسناد در مزایده تبادل ترافیک وارده بینالملل اعمال شده و از جمله و به خصوص بازگشت به موضوع اعلام شده اولیه مزایده که همانا "تبادل ترافیک وارده Termination)) بینالملل" است اقدام کند. صنف شرکتهای ارایهدهنده خدمات اینترنت هیچگاه خواهان پیوستن مزایده اعلامی شرکت زیرساخت به فهرست 1839 مزایده و مناقصه ابطال شده بخش دولتی سال اخیر که توسط مراجع نظارتی و به دلیل تخلفاتی نظیر آنچه در این مقال مورد اشاره قرار گرفت نبوده و نیست، لیکن در صورت بیاعتنایی آن کمیسیون محترم به اصلاح روند تخلفآمیز این مزایده و در راستای صیانت از حقوق مشروع فعالان مجاز اقتصادی، ناگزیر به انعکاس موضوع به مراجع قانونی ذیربط، برای ابطال مزایده خواهد بود و بیتردید مسوولیتهای ناشی از تضییع حقوق شرکت ارتباطات زیرساخت، تضییع حقوق برندگان مزایده و تضییع حقوق شرکتهایی که به واسطه عدم اعلام عامدانه علنی و شفاف موضوع نهایی مزایده در مقطع توزیع اسناد، امکان حضور در آن را نیافتهاند بر عهده مقام تصمیم گیرنده مسوول در این خصوص خواهد بود.
منبع:itiran