Sniper : Ghost Warrior 2
سازنده : City Interactive
ناشر : City Interactive
موتور بازی : CryEngine 3
پلتفرم ها : PC/PS3/Xbox 360
سبک بازی : Frist –Person Shooter
ماد های بازی : Single-Player / Multiplayer
جنگ و شبیه ساز....... در سال های گذشته شبیه سازی میادین جنگ گاهی اوقات بسیار چالش برانگیز و گاهی بسیار ساده صورت می گرفت. علاوه بر میادین جنگ در نظر گرفتن المان های رایج آن زمان و استفاده از آنها به نوبه خود بسیار مشکل بوده و این عامل کار را برای سازندگان بسیار مشکل تر می کرد. با این وجود هنوز استدیو هایی وجود دارند که با تمام مشکلات در زمینه طراحی بازی های شبیه ساز بسیار پرکار هستند و بازی های خود و زیبایی را نیز روانه بازار بازی های ویدئویی می کند. در این میان (City Interactive ) از معدود سازنده هاییست که دست به تولید بازی هایی می زند که تنها المان های خاص را مد نظر قرار می دهداز این رو آنها در این عرصه نیز پیشرو هستند. با تمام موضوعات ریز و درشت جدید ترین بازی این شرکت (Sniper : Ghost warrior 2) به زودی عرضه می شود و با خود المان های جدیدی را وارد دنیا بازی های شوترینگ می کند. این بازی همانند نسخه شماره 1 خود بر اساس المان های مخفیکاری و استفاده از لحظات و تک موقعیت ها ساخته شده. گرافیک خیره کننده ، گیم پلی اصولی و چالش های بیشتر از مشخصه های اصلی این بازی به شمار می آید. (City Interactive – CA) سازنده بازی این بازی را دنباله ای بر عنوان پیشین معرفی کرده و بر سیر داستانی آن نیز تاکید خاصی داشته که باعث شده آنها در زمینه ساخت بازی به بسیاری از اصول بازی پیشین پای بند باشند. (Sniper 2) در بسیاری از المان ها از نسخه پیشین، پیشی گرفته و از خصوصیات جدید و متمایزی برخودار است . یکی از بخش های گسترده تر بازی مکان های و لوکیشن ها آن است که مناطق بیشتری را شامل می شود، از مناطق جدید بازی می توان به هیمالیا اشاره کرد . طبق گفته سازنده و بر اساس اطلاعاتی که از تریلر های بازی به دست آمده است بر اساس محیطی که بازی در آن جریان دارد المان های بازی متغیر خواهد بود و اصول به کار رفته در بازی بر اساس لوکیشن بازی تقسیم و طبقه بندی شده است.
گیم پلی پای بند به اصول جدید...... نسخه شماره 2 یا همان ( Sniper 2) ویژگی های بسیار جالبی در خود دارد، از این روست که دو نسخه از یک بازی شباهت زیادی به هم ندارند ولی با این وجود می توان گفت نسخه 2 ادامه دهنده نسخه پیشین است. این بازی ویژگی های جدیدی بسیار خوبی دارد ، از جمله این ویژگی ها می توان به تغییرات و گسترده تر شدن گیم پلی و المان های آن اشاره کرد که بسیار حرفه ای و با اصول واقعی طرح ریزی شده است. بخش مخفیکاری و نابودی در خفا یکی از جدیدترین و گسترده تر بخش های بازی است ، طریقه استفاده از المان های بخش مخفیکاری بسیار حیاتی و آموزش آن در این بازی جزء اولین اقدامات گیمر خواهد بود. در هر صورت بخش مخفیکاری بر اساس المان های واقعی و تجریبات افراد و تیرانداز های واقعی ساخته شده و در پی ریزی آنها از افرادی که تجربه حضور در میادین نبرد را داشته اند استفاده شده تا حس واقعی و طبیعت گرایی آن بیشتر و باور پذیرتر باشد. در این بخش روش ها و راه های مختلفی برای رسیدن به هدف و نابودی او وجود دارد. به طور مثال : شاید در طول انجام ماموریت یکی از افراد دشمن به صورت اتفاقی متوجه حضور شما شده باشد. او به سمت گیمر که در گوشه ای مخفی شده تا هدف را نابود کند نزدیک می شود گیمر در این موقعیت دو راه بیشتر ندارد ، یکی از آنها درگیری رو در رو با دشمن است که باعث می شود دشمنان بیشماری درگیر شوند و احتمال کشته شدن وی وجود دارد، راه دیگر جا به جا شدن و پنهان شدن است که بهترین روش برای شکست دادن اهداف متحرک می باشد. در این صورت گیمر تنها با تغییر مخفیگاه خود امکان از بین بردن دشمنان را پیدا می کند آنهم بصورت کاملا" آهسته و در سکوت مطلق
.
تفاوت ها و نشانه هایی از نوآوری ..... بر خلاف بازی هایی که بر اساس هدفگیری و نقطه گذاری طراحی شده اند این بازی و استفاده از سیستم هدفگیری بسیار مفید خواهد بود. می توان گفت سیستم هدف یابی و هدفگیری بازی به خوبی راهگشا خواهد بود و کمک حال گیمر ها می شود. به طور مثال با استفاده از این سیستم گیمر اهدافی را که گم کرده پیدا می کند و به شکار آنها مشغول می شود.در کل مکانیزم این بخش بسیار کارآمد و با جزئیات کامل است که باعث می شود بسیاری از المان های مورد نیاز عملکرد مفید و حیاتی داشته باشند. به احتمال زیاد با مکانیزم نگه داشتن تنفس و سکوت آشنایی دارید، در فرانچیز ندای وظیفه در نسخه های مختلف آن با بخش تیراندازی و بازی در نقش یک (Sniper) آشنا هستیم. در بازی مذکور امکانی به نام (Hold Breath ) در اختیار گیمر قرار می گرفت که گیمر با استفاده از آن و نگه داشتن تنفس سکوت و آرامش لازم برای شلیک به هدف را به دست می آورد. در این بازی هم سیستم مذکور وجود دارد و گیمر با استفاده از آن می تواند نشانه گر اسلحه را با دقت بیشتر بر روی نقاط مختلف اهداف تنظیم کند و عمل شلیک بسیار ساده تر از گذشته انجام شود. همان طور که می دانید برعکس همین عمل هم وجود دارد و در صورت تکان ها مکرر امکان تمرکز بر روی هدف از گیمر گرفته می شود و تنها موقعیت به دست آمده برای از بین بردن هدف به فنا می رود. محیط سلاح ها مختلف با عملکرد ها متنوع در اختیار گیمر می گذارد، از آنها می توان به وسایلی همانند ( ATV و Truck) اشاره کرد. هر یک از آنها روش و ویژگی خاص خود را دارند . البته هر کدام بسته به محیط بازی از ضعف و برتری خاصی نسبت به دیگری برخوردار هستند که استفاده از آنها و انتخاب صحیح را برای گیمر ساده تر می کند. گاهی اوقات شرایط و موقعیت ها به گونه ای برنامه ریزی می شوند و اتفاقات به شکلی رخ می دهند که امکان فرار آنهم بدون شناخته شدن بسیار سخت می شود. گاهی اتوموبیل ها دشمن و گاهی هلیکوپتر ها وظیفه دنبال و بازگرداندن شما را بر عهده می گیرند. برای مقابله با وسایل جنگی ( به غیر از تانک) می توان راننده و خلبان را با استفاده از سلاح های دوربرد و سیستم هدفگیری پیشرفته نشانه گیری کرد و با کشتن اهداف از تعقیب و کشته شدن جلوگیری کرد. یکی از بخش های این حالت مبارزه با هیلکوپتر هاست که با اصول کلی بازی همخوانی دارد. به طور مثال گیمر در حال فرار از دست هلیکوپتر است ، وی در شرایطی قرار می گیرد که مجبور به کشتن خلبان می شود برای از بین بردن هدف ابتدا باید هدفگیری کند سپس با نگه داشتن تفس شرایط لازم برای شلیک را به دست آورد تا موفق به این عمل شود. بازی در 16 مرحله متنوع و هیجانی پی گیری می شود و حدود 10 ساعت گیم پلی مفید دارد که برای راضی نگه داشتن بازیکن ها مناسب و کافی می باشد. در مورد بخش چند نفره بازی اطلاعات زیادی منتشر نشده است ولی از جایی که ما آگاه هستیم سازنده بازی سعی دارد این بخش را به عنوان سورپرایز برای گیمر ها نگه دارد پس ما نیز منتظر می مانیم
.
آرامش و سوکت / طراحی و زیبایی ......... بخش صداگذاری بازی در خور توجه و عالی انجام شده است ( بر اساس تریلر ها ). صداگذاری به گونه ای انجام شده تا حس واقعی و حضور در میدان نبرد را منتقل کند. هنگام شلیک ها به خوبی صدا خارج شدن گلوله از اسلحه به گوش می رسد و صد البته زمان برخورد گلوله با هدف نیز صدای آشنا خواهد بود، البته زمانی که بازی به حالت سینمایی تغییر وضعیت می دهد صداگذاری بازی نقش محوری خود را به خوبی ایفاء می کند .محیط بازی با صدای موجودات و پرندگان مختلف پرشده و صدای این گونه موجودات گاهی آرامش و گاهی آشوب را وارد ذهن و روان گیمر می کند. هنگام فرار از دست دشمنان و به دلیل آشوبی که به پا شده پرندگان هم آرامش خود را از دست می دهند و حرکات و صدا هایی از خود در می آورند که نشان می دهد خطر نزدیک است و باید سریع تر از محیط خارج شد ولی عکس این عمل هم وجود دارد و هنگامی که سکوت و ارامش حکمفرماست پرندگان هم سکوت اختیار کرده اند . در معدود لحظاتی که شخصیت اصلی بازی صحبت می کند گویندگی وی نیز خوب کار شده است و حس هیجانات مختلف را می توان از تن صدای وی تشخیص داد. گرافیک بازی هم بسیار جالب و نوآورانه طراحی شده ، تمام مناطق بازی بر اساس نمونه های واقعی طراحی شده و زیبایی خاصی را پیدا کرده است. این بازی در مناطق مختلف همانند هیمالیا در جریان خواهد بود ، از جایی که هیمالیا شرایط آب و هوایی خاصی دارد المان های گیم پلی هم بر اساس این شرایط تغییر کرده و همخوانی بسیار مناسب تری با محیط دارد. مناطق جنگلی سر سبزو نشاط خود را دارند و وجود مناطق خطرناک در جنلگ هم یکی از موارد عادی در این بازی خواهد بود. طراحی دره ها در جنگل بسیار جالب شده و سقوط از آنها برای انجام ماموریت بسیار هیجانی انجام می شود. سلاح ها همان طراحی نسخه شماره 1 را دارند و تفاوت زیادی نکرده اند با این وجود سلاح های جدید بازی با شکل و شمایل مختلف ولی با پای بندی به اصول اصلی بازی و زمان روایت آن طراحی و ساخته شده اند و زیبایی خود را دارند.