به نقل از CNN: آخرین باری که ارزش سهام سونی در بازار اینقدر بالا بود، بیل کلینتون رئیسجمهور آمریکا بود و کنسول بازی پلیاستیشن 2 آماده ورود به فروشگاههای آمریکا بود.
این شرکت 78 ساله، که واکمن و پلیاستیشن را اختراع کرده و مدتها بهعنوان نماد الکترونیک مصرفی شناخته میشد، در دو دهه و نیم گذشته دوران سختی را پشت سر گذاشته است. سونی فرصت انقلاب گوشیهای موبایل را از دست داد و با اینکه پلیاستیشن سودآور بوده است، هزینه تولید دیگر محصولات الکترونیکی افزایش یافته و تقاضا کاهش یافته است.
با این حال، با ظهور فرصتهایی در حوزه استریم، سونی تلاش میکند از یک شرکت سنتی در زمینه الکترونیک مصرفی به یک شرکت تولید محتوای اورجینال و سرگرمی تبدیل شود.
این استراتژی نتیجه داده است: در سه سال گذشته، سهام سونی (SONY) از یک رکود چند دههای خارج شده است. اخیراً قیمت سهام سونی در ژاپن به بالاترین میزان خود از مارس 2000 رسیده است، که نشاندهنده اعتماد به توانایی این شرکت برای تحول در عرضه بازیها و حرکت به سمت حوزه سرگرمی است. دامیان تانگ، تحلیلگر بازار سهام در مککواری، به CNN گفت:
"اگر به 30 سال پیش برگردیم، سونی بیشتر بهعنوان یک فروشنده سختافزار شناخته میشد، اما امروز شرکت عمدتاً سود خود را از سرگرمی، شامل بازیها، موسیقی و فیلمها کسب میکند."
کاهش سختافزار، افزایش محتوا
سونی، بهعنوان سومین شرکت بزرگ ژاپن از نظر ارزش بازار، با نوآوری در کسبوکار بازیهای خود فراتر از کنسولها و انجام خریدهایی برای گسترش مالکیت معنوی (IP) خود، مسیر تازهای را پیش گرفته است.
در سال 2021، سونی شرکت انیمهسازی Crunchyroll را خریداری کرد و در سال 2022 شرکت بازیسازی آمریکایی Bungie را با قیمت 3.6 میلیارد دلار به دست آورد.
علاوه بر Sony Interactive Entertainment، که سازنده پلیاستیشن است، شرکت بزرگ Sony Group شامل بخشهایی مانند Sony Pictures (تولیدکننده فیلمهایی مثل سری اسپایدرمن) و Sony Music (شامل Columbia Records) نیز میشود.
سونی در حال تلاش است تا با استفاده از همافزایی بین زیرمجموعههای خود، محتوای سرگرمی اورجینال برای مشتریان تولید کند. این استراتژی در هفتاد و پنجمین دوره جوایز امی در ژانویه به چشم آمد، زمانی که سریال The Last of Us هشت جایزه اصلی دریافت کرد. این اولین بار بود که یک سریال تلویزیونی اقتباسشده از یک بازی ویدیویی در جوایز بزرگ هالیوود مورد توجه قرار گرفت.
The Last of Us، که اولین بار بهعنوان یک بازی ویدیویی در سال 2013 توسط سونی منتشر شد، در سال 2023 به یک سریال تلویزیونی تبدیل شد که در HBO و Max پخش شد.
بدون داشتن یک شبکه استریم اختصاصی، سونی استراتژی خود را بر پایه اعطای مجوز محتوای اورجینال خود به غولهایی مثل نتفلیکس، دیزنی و آمازون بنا کرده است.
رابرت لاوسون، مدیر ارشد ارتباطات سونی، در بیانیهای گفت که از سال 2018، زمانی که این شرکت ناشر EMI را خریداری کرد و سونی موزیک را به بزرگترین ناشر موسیقی جهان تبدیل کرد، سونی حدود 1.5 تریلیون ین در مالکیت معنوی محتوای خود در حوزههای مختلف سرمایهگذاری کرده است.
"گروه سونی استراتژیهای شرکتی خود را به سمت تقویت داراییهای خلاقانه و سرگرمی تغییر داده است،" لاوسون گفت و تأکید کرد که این شرکت تمرکز خود را بر روی "همکاریهای جدید بین شرکتهای تابعه سونی" گذاشته است، از جمله استفاده گسترده از ژانر انیمه.
در سال مالی گذشته که در مارس پایان یافت، بخش سرگرمی سونی، که شامل موسیقی، فیلمها و بازیها میشود، 60 درصد از کل درآمد این شرکت را تشکیل داده است. این در حالی است که یک دهه قبل این رقم فقط 30 درصد بود.
راهی طولانی تا تسلط
تمرکز بر سرگرمی یک تغییر بزرگ نسبت به ریشههای سونی است.
در سال 1946، آکیو موریتا و ماسارو ایبوکا شرکتی به نام Tokyo Telecommunications Engineering Corporation تأسیس کردند که اولین نوار مغناطیسی ژاپن را در سال 1950 عرضه کرد. در سال 1958، نام این شرکت به سونی تغییر یافت.
در دهههای 1960 و 70، سونی با تولید محصولاتی مانند تلویزیون رنگی ترینیترون، واکمن و اولین پخشکننده CD در جهان، تبدیل به یک نام آشنا در الکترونیک مصرفی شد.
سونی همچنین از دهه 1990 وارد دنیای بازیهای ویدیویی شد و با انتشار پلیاستیشن در سال 1994 صنعت بازیها را متحول کرد. امروزه نیز کنسول پلیاستیشن 5 همچنان برتری خود را نسبت به رقبا حفظ کرده است.
حرکت به آینده
سونی بهدنبال گسترش IPهای خود در بازیهای ویدیویی و سایر حوزهها است. در سالهای اخیر، عناوینی مانند Helldivers 2 موفقیت بزرگی برای این شرکت به همراه داشتهاند.
اگرچه چالشهایی مانند استقبال ضعیف از برخی فیلمها و بازیها وجود دارد، اما سونی با سرمایهگذاری عظیم در مالکیت معنوی و بازخرید سهام، مسیر خود را بهسوی آیندهای موفق هدایت میکند.
https://edition.cnn.com/2024/12/14/tech/sony-stock-record/index.html