سایه های عشق | نقد و بررسی Shadow of the Colossus HD

  • Thread starter Thread starter Kavigne
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Kavigne

کاربر سایت
هنر در رگ های بازی های رایانه ای جریان دارد و ما سرسری و سطحی به آن مینگریم ؛ شوتر های اول شخص و سوم شخص ، ریسینگ ها ، پلتفرمرها ، ادونچر ها ، HnS ها و سایر بازی ها ، هر یک از دست کم یک هنر از هنر های هفت گانه را در خود دارند و به رخ میکشند ، اما "سایه کلوسوس" خود هنر است ؛ هنری که گر چه ، در قالب یک بازی رایانه ای منتشر شده است ، اما به قدری اوریجینال و بکر است که کمتر انسان با احساسی میتواند به سراغ آن برود و تحت تاثیر آن قرار نگیرد . ترکیب عالی قصه گویی و گیم پلی و چیدمان هر عنصر در سر جای خود ، نشان از خالقی توانمند دارد ؛ موسیقی روحتان را درگیر میکند و کمک در هم ذات پنداری شما با شخصیت بازی می نماید .

86822910754251844047.jpg


Shadow of the Colossus محصول سال 2004 میلادیست که توسط SCEJ منحصرا برای PS2 منتشر و بار دیگر در سال 2011 در غالب یک کالکشن HD Remaster به همراه دیگر بازی استودیو خلاق Team ICO یعنی ICO (/ایکو/) تحت عنوان ICO HD Collection عرضه شده است . بازی در مورد پسری بنام Wander است که شمشیری باستانی وجادویی را از قبیله خود می رباید و با اسب خود Agro به "سرزمین ممنوعه" فرار میکند تا با نابودی 16 غول عظیم الجثه (کلوسوس) و بازگرداندن روح معشوقه اش Mono که اکنون در کالبد کلوسوس هاست ، حیات را به وی ببخشد ... بازی با یک میان پرده فوق العاده تماشایی آغاز میشود که Wander را سوار بر رکاب Agro ، در زیر باران و تابش مهتاب به "سرزمین ممنوعه" وارد میشوند به نمایش میگذارد . حرکات اگرو به شدت طبیعی ، و به یک اسب واقعی نزدیک است . پُلی که وندر از روی آن میگذرد تا به سرزمین ممنوعه برسد ، به زیبایی جلب توجه میکند . این سکانس را بخوبی بخاطر بسپارید تا وقتی سکانس نابودی این پل را در اواخر بازی دیدید ، بفهمید که راه برگشتی برایتان وجود ندارد و هر آنچه هست ، در همین سرزمین رخ میدهد و انتهای سرنوشت شما را تاریخ "سرزمین ممنوعه" در خود نگاه میدارد . نگاه مینیمالیستی ، در طراحی و هسته گیم پلی بازی دیده میشود ؛ همه چیز ساده و بی آلایش است و به نابودی 16 کلوسوس ختم می شود . هیچ مبارزه دیگری نیز وجود ندارد ؛ اما اصلا فکرش را هم نکنید مانند بازی های مزخرف موجود در بازار که در نهایت 6 ساعت گیم پلی مفید دارند و مابقی ، پرسه زدن در حالت های شبکه ای و چند نفره است ، بتونید بازی را به زودی به پایان برسانید .
34410596631737815455.jpg


کنترل وندر ، چه با پای پیاده و چه سوار بر اسب ، خیلی نرم و روان است ؛ سلاح های وندر هم متشکل از یک تیر و کمان ساده و شمشیر است . انتظار اجرای چند ضرب های سنگین و پیچیده را هم با این شمشیر نداشته باشید . مهمترین قابلیت این شمشیر ، نشان دادن محل اختفای این 16 کلوسوس در سرزمین بی انتهای ممنوعست ؛ شمشیر خود را به آسمان برده و آنجا که تابش خورشید را داشته باشیم ، امواجی از این شمشیر منعکس میشود ، و با تغییر زاویه شمشیر جهتی که امواج نور آن را نشان می دهند ، مَسکن غول هاست ...
بازی از Shrine of Worship (معبد پرستش) شروع میشود و با قابلیت مکان یابی شمشیر ، محل غول اول را پیدا میکنید و به استقبال او میروید . بمحض برخورد با اولین غول و استفاده دو سلاح شمشیر و کمان بر علیه آن ، در میابید که بازی ، همانندی ندارد و مثل این را تا بحال تجربه نکرده اید ؛ زیرا ضربات شما کوچکترین تاثیری بر خط سلامتی این کلوسوس ها ندارد !
مبارزه با هر کلوسوس از تلفیق چند سبک تشکیل شده است . تعدادی نقطه حساس بر بدن این کلوسوس هاست ، که بایستی ابتدا به نحوی از پیکر آنها بالا رفته (پلتفرمینگ) ، و شمشیر خود را در آنها فرو کنید (اکشن) . عملا بازی یک پلتفرمر دینامیکیست ، که سکوها (لبه های موجود در پیکر غولها) متحرک هستند و باید با پرش های به موقع ، از یک نقطه به نقطه دیگر بدن کلسوس ، به تمات این نقاط حساس برسید و با فرو کردن شمشیر در آنها ، نهایتا نابودشان کنید .

92428446571801882449.jpg


طراحی این کلوسوس ها ، نقطه قوت و اصلی بازیست ؛ بی نظیر و هنرمندانه . نمونه اولیه آنها ، از اساطیر کهن یونان و ژاپن الهام گرفته شده و به شکل خارق العاده طراحی شده است . برخی از آنها به قدری بزرگ هستند که شما به اندازه یک بند انگشت آنها هستید ! Pelagia یک کلوسوس نابیناست و در عوض صدا ها را خوب تشخیص میدهد . Avion (ققنوس دلتا) ، پرنده است و مبارزه با او بین زمین و هوا و در هنگام پرواز اتفاق می افتد . Cenobia از یک شیر الهام گرفته شده است که از نظر جثه تقریبا اندازه یک شیر واقعیست و کوچکترین در بین سایر کلوسوسهاست ، اما در عوض از تمامی آنهاسریع تر و تهاجمی تر است . از خانواده خزندگان ، و میمونها هم کلسوس در بازی وجود دارد . همانطور که پیشتر اشاره شد شیوه کشتن و نقطه ضعف آنها با یکدیگر متفاوت است . عکس الهمل های این کلوسوها نیز که توسط هوش مصنوعی بازی کنترل میشود فوق العاده است ، میتوانید توجه آنها را با پرتاب تیر یا حتی سوت زدن به خود جلب کنید . دوربین بازی گرچه آزاد است ، و میتوانید با آنالوگ راست آن را آزادانه بچرخانید ، اما معمولا خود در جای مناسب قرار می گیرد . بخصوص زمانی که در حال نبرد هستید ، این دوربین شناورانه چند درجه ای را به چپ و راست میچرخد . با هر ضربه ای که بر پیکره کلوسوس ها وارد میکنید ، حس درد را با نعره هایشان لمس میکنید . این حس با تکان های دوربین بشتر خودنمایی میکند .

20192836118144434895.jpg


من باب درجه سختی نیز بازی فوق العاده بالانس شده رفتار میکند ؛ کشتن کلوسوس اول از دومی ، و دومی از سومی ساده تر است و این رابطه طولی تا شانزدهمین کلوسوس ادامه دارد .
صدا گذاری بازی به بهترین نحو ممکن صورت گرفته است ، عملا دوبله آنچنانی ای برای شخصیت ها صورت نگرفته و کل دیالوگ های بازی را میتوان در یک برگ کاغذ نوشت ، اما شیوه داستان سرایی به کمک بیان عواطف و احساسات ، که خود جوهره اصلی داستان را شکل میدهند ، با اندک میان پرده ها روایت میشود . صداهای محیطی ، صدای آب ، شیهه های Agro و صدای سُمبهایش وقتی با سرعت بر سرزمین ممنوعه میدود ، صدای هر کلوسوس که با توجه به شباهت و منبع الهام کاملا همخوانی دارند و آواهای گنگی که در معبد پرستش به گوش میرسند ، جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نمیگذارند . پس از نابودی هر کلوسوس روح آنها ، به شکل سایه هایی از بدن آنها خارج و به بدن Wander وارد میشوند و با جمع آوری سایه های 16 کلوسوس ، معشوقه خود را حیاتی دوباره ببخشد . با نابودی هر کلوسوس به منوی Save میروید و پس از ذخیره کردن بازی ، دوباره کار خود را از "معبد پرستش" آغاز میکنید . جالب اینجاست که اگر دوباره به محلی که قبلا با یکی از کلوسوسها مبارزه کرده اید بروید ، اسکلت بدن آنها را میبینید که بر روی زمین انباشته شده است ؛ بازی این امکان را به شما میدهد که یکبار دیگر با آن کلوسوس دست و پنجه نرم کنید .

79287473767689811604.jpg


هنگامی که بر روی بدن یک کلوسوس هستید ، همواره بایستی دکمه R1 را نگه دارید ، تا بر اثر تکان خوردن این کلوسوس ها به زمین پرت نشوید و مقداری از خط سلامتی شما کسر نشود که این میزان ، دارای محدودیتیست که در کنار خط سلامتی ، خود دارای یک نشانگر مجزا به شکل یک دایره تو پُر می باشد .
گرافیک بازی آنقدری زیبا و هنرمندانه بود که در نسخه HD نیازی به تغییرات آنچنانی نداشته باشد ، کیفیت بافتها اندکی بهتر و شفاف تر شده ، لبه های زبر اکنون صاف تر و زیباتر شده است و نور پردازی نیز بهبود یافته است ؛ از همه مهمتر ، نرخ فریم بازیست که بر روی عدد 30 قفل و ثابت شده است . بازی اصلی در برخی مواقع افت فریم زیادی داشت ، ولی همچنان از بهترین گرافیکهای PS2 به شمار میرفت . بازی ، از پر افتخار ترین بازیهای PS2 نیز میباشد ؛ بهترین طراحی شخصیت ، بهترین طراحی بازی ،بهترین موسیقی ، اکثر جوایز بهترین طراحی هنری و از برخی دیگر نهاد های مرتبط با بازیهای رایانه ای ، بهترین بازی سال و از آن فراتر ، بهترین بازی دهه و از بهترینهای قرن را کسب کرده و در ویترین افتخارات خود میبیند .
Shadow of the Colossus یقینا عنوانی ورای یک شاهکار است ، در روزگاری که شوترهای نظامی و بازیهای تکراری و خسته کننده بازار را قبضه کرده اند ، SoTC حکم یک جواهر را دارد . این تجربه ناب و خاطره انگیز را به هیچ وجه از دست ندهید .
06486690541451178586.jpg


نکات مثبت :
  • طراحی هنری و استایل گرافیکی خارق العاده
  • شیوه داستان گویی بی نظیر و فوق العاده با پایان بندی عالی
  • موسیقی های شنیدنی و صداگذاری عالی
  • به شدت اوریجینال و بکر
  • مبارزات نفسگیر و هیجان انگیز با 16 کلوسوس

نکات منفی :

  • - - -

امتیاز :

10 / 10
 
بـــــــه بــــــــه بــــــــه! خوراک ِ خودم.
مرسی کیوان.

کامل خوندم. منتها از موسیقی معرکش چیزی نگفتی فقط یه اشاره کوچیک کردی. یکی طلبت.
 
ممنون از نقد :دی البته افت فریم و برخی اشکالاتی که تو بخش دوربین بود خیلی اذیت میکردن :دی
یعنی امروزی‌ها هم به این بازی ها اهمیت میدن؟
 
چقدر خوشحال شدم از دیدن این نقد. درسته خیلی وقته از عرضه ی این بازی میگذره و با ورود نسل جدید کنسولها دیگه ممکنه کسی سراغش نره ولی خوندن این نقد باعث شد خاطرات قشنگی که با واندر و اسبش اگرو داشتم رو مرور کنم.... نقد و بررسی شاهکار ico رو هم بنویسین. خیلی خوب بود. ممنون پ.ن: به قول گینتوکی الان دوره ی بازیهاییه که آدم تمام وقتش صرف دیدن سی جی موویها میشه انگار نشسته داره فیلم میبینه! اما soc مفهوم واقعیه یک بازی بود!
 
یادم میاد تو ps2 دکمه ایره رو میزدی شمشیر رو میبرد بالا و باید به طرفف نور شمشیر حرکت می کردی من اون زمان بچه تر بودم و اخر هم تمامش نکردم.:(

این روز ها دیگه بازی ها بازی نیستن و به قول دوستمون همش فیلم هستش فقط بازی که از اون زمان تا به مانده متال گیر هست.
 
البته افت فریم و برخی اشکالاتی که تو بخش دوربین بود خیلی اذیت میکردن :biggrin1:
افت فریم تو نسخه اصلی اذیت میکرد ، اما تو این نسخه اصلا ؛ به هیچ وجه افت فریم نداشتیم :دی ...
حتی تو مبارزه با "ملوس" اگر یادت باشه فریم روی 15 تا 20 بود ! اما اینجا از 30 پایین تر نمی اومد .
 
این عکسا مربوط میشه به کلوسوس هایی که متأسفانه از بازی نهایی حذف شدن یا که کلا عوض شدن. الان با دیدن این عکسا میفهمم جرا The Last Gaurdian این همه تأخیر خورده. به خاطر وسواس فوق العاده بالاییه که تیم سازنده رو بازیش داره. تو رو خدا نیگاه کنید... یه Concept art نیست که بشه راحت عوضش کرد و یکی دیگه کشید! بلکه تک تک این مدل های سه بعدی رو اینا ساختن ولی در نهایت بنا به هر دلیلی تأیید نشدن. واقعا باید قدر همچین استودیوهایی رو دونست که اینقدر برای بازی که میسازن ارزش قائلن....
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or