رپچر، حکومتی در زیر اقیانوس

GENE

کاربر سایت
May 12, 2007
2,982
نام
مهدی
motto.jpg

The history of Rapture


" سلام. نام من اندرو رایان است. می‌خواهم از شما سوالی بپرسم. آیا یک انسان مستحق نیست که تمام پولی را که با عرق جبین خود بدست آورده، برای خود نگه‌ دارد؟ مردانی که در واشینگتن بر مسند قدرت نشسته‌اند می‌گویند نه، آن پول متعلق به فقیران است. بزرگ‌مردان واتیکان می‌گویند نه، این پول متعلق به خدایان است. سیاستمداران مسکو می‌گویند نه، این پول متعلق به همه مردم است.

من تمام این نظریه‌ها را دور می‌ریزم و به جای آن چیزی متفاوت را انتخاب می‌کنم. من غیر‌ممکن را انتخاب می‌کنم. من ... رپچر را انتخاب می‌کنم".​


رپچر یک کلان شهر عظیم در زیر اقیانوس است که توسط روشن‌فکری به نام اندرو رایان خلق شده است. وی می‌خواست تا خود را از بی‌عدالتی‌های سیاسی، اجتماعی و مذهبی که بعد از جنگ‌جهانی دوم گریبانگیر جوامع بشری شده بود، نجات دهد. این شهر دقیقا در 5 نوامبر 1946 پایه‌گذاری شد. مختصات این شهر در 63/2 دقیقه شمالی و 29/55 دقیقه غربی واقع شده است( حدود 259 مایل به سمت جنوب غربی ایسلند).

location.jpg


نمای کلی


شهر رپچر، ساخته اندرو رایان، در کف اقیانوس اطلس آرام گرفته است. این شهر بزرگ از ساختمان‌هایی در نهایت هنر و زیبایی که توسط شبکه‌ای از تونل‌های شیشه‌ای به هم متصل شده‌اند تشکیل شده است. همچنین زیردریایی‌های تک سرنشین و خوش‌ساختی نیز در پایگاه‌های مختلفی تعبیه شده است که به کمک آن‌ها می‌توان به نقاط مختلف شهر سفر کرد. مساحت این تاسیسات حدودا به اندازه شهر نیویورک می‌باشد. رپچر شهری کاملا مستقل می‌باشد. هسته اصلی و مرکز کنترل شهر، مکانی است به نام هیفسوز( Hephaestus) که دفتر خصوصی اندرو رایان نیز در آن‌جا واقع شده است. الکتریسته، آب اشامیدنی، تهویه هوا و سیستم دفاعی شهر همگی به هیفسوز وابسته هستند. بدون وجود هیفسوز، ساخت رپچر غیر ممکن بود. رپچر هیچگونه ارتباطی با دنیای خارج ندارد. تنها راه رسیدن به آن از طریق زیردریایی‌هایی است که در یک فانوس‌دریایی متروک تعبیه شده‌اند.

lighthouse.jpg


اهداف شهر رپچر


" نه خدایان و نه شاهان... فقط انسان"

هدف اصلی شهر رپچر خلق جامعه‌ای است که از قید و بند‌های مذهبی و دولتی آزاد باشد. در آن‌جا نوع دوستی و کمک به هم‌نوع مفهومی ندارد و هر کس به دنبال سود و منفعت خود می‌باشد. بهترین و درخشان‌ترین نوع حکومت در جهان که آزادی در انتخاب را به شهرواندن خود پیشنهاد می‌کند. در رپچر هیچ‌کس تحت فرمان نظام دولتی و مذهبی نیست. به جای پایبندی به روابط و ضوابط اخلاقی، در رپچر ارزش‌هایی مانند "‌منطق" و " دلایل علمی" راهنمای ساکنان شهر هستند. بهرحال این مدینه فاضله، مشکلات خاص خود را نیز دارد. رپچر شهری کاملا مکانیزه می‌باشد و هر چیزی در این شهر، جزو اموال شخصی شهر حساب شده و برچسب قیمت دارد. مواد دارویی و بهداشتی، سیستم بهسازی و تخلیه فاضلاب و حتی اکسیژن موجود در شهر، دارای قیمت مشخصی هستند.



با پیاده سازی این سیستم، شهروندانی که شانس و اقبال خوبی نداشتند و جزو طبقه متوسط و فقیر رپچر می‌شدند کم‌کم از دست اندرو رایان خشمگین و ناراحت شدند. اندرو رایان دستور داده بود که هیچ‌کس به جز شهروندان رپچر نباید از وجود چنین شهری اطلاع داشته باشند. در این میان مردی به نام Frank Fontaine، تشکیلاتی مخفی برای خود تشکیل داد. او در زمینه جرم و جیانت نابغه بود. اندرو رایان به دنبال کسب ثروت از شهروندان بود ولی Frank Fontaine قصد داشت که حکومت کل شهر را از آن خود کند. او با نام مستعار Atlas( اطلس)، شروع به پایه‌گذاری یک جنگ داخلی در رپچر کرد.

Frank_Fontaine.jpg

حمل و نقل


حمل و نقل در شهر رپچر توسط زیردریایی‌های مخصوصی به نام Bathysphere که به شکل کپسول‌های کوچک و مدوری هستند انجام می‌شود. تنها یک ورودی به شهر رپچر وجود دارد که از طریق یک فانوس دریایی متروکه بر سطح اقیانوس اطلس می‌باشد. رپچر از قسمت‌های متفاوتی تشکیل شده که توسط راه‌های ریلی به یکدیگر متصل شده‌اند.

bathsphere.jpg


علم و دانش


دانشمندان نخبه‌ای در شهر رپچر وجود داشتند. یکی از جهش‌های علمی بزرگی که در رپچر اتفاق افتاد تولید پلازمید از ماده‌ای به نام آدام بود. آدام ماده‌ای است ناپایدار که از سلول‌های یک نوع حلزون دریایی بدست می‌آید. آدام مانند یک سرطان خوش‌خیم است که وقتی وارد بدن شود، سلول‌ها را نابود کرده و آن‌ها را با نوع ناپایداری از همان سلول جایگزین می‌کند. این ماده توسط دکتر Tenenbaum کشف شد.

slug.jpg


روزی یکی از حلزون‌های دریایی، دست یکی از کارگران رپچر را که برای مدت‌های طولانی فلج بود، گاز می‌گیرد. دست این کارگر شفا پیدا می‌کند. بعد از این ماجرا بود که دکتر Tenenbaum ماده آدام را کشف کرد. البته این حلزون‌های دریایی به اندازه‌ای نبودند که بتوانند آدام لازم برای آزمایشات را تامین کنند. دکتر در آزمایشی دریافت که اگر این حلزون را در معده یک میزبان کاشت کنند، می‌توانند مقدار آدام را 20 تا 30 برابر افزایش دهند. این همان ایده اولیه خلق خواهر کوچولو‌ها و یتیم‌خانه شد. در واقع نقش این خواهر کوچولو‌ها به عنوان " کارخانجات تولید و نگهداری آدام" بود. در جنگی که بعد‌ها رخ داد، نقش آن‌ها کمی تغییر داده شد. وظیفه آن‌ها این بود که آدام را از بدن اجساد استخراج کرده و در درون خودشان بازیافت کنند. در همان زمان، دانشمندان دست به خلق بیگ ددی‌ها نیز زدند. انسان‌هایی مسلح با توانایی‌های بسیار بالا در لباس‌هایی به شکل لباس غواصی که وظیفه‌شان دفاع از خواهر کوچولو‌ها در برابر خطرات احتمالی بود.

Bigg-&-sis.jpg


وجود آدام در بدن میزبان در طولانی مدت باعث اثرات مخربی می‌شد و مواد ژنتیک موجود در آن، DNA فرد را تغییر می‌داد. کم‌کم برخی از ساکنان رپچر دچار جهش‌های سلولی دائمی شدند و اثرات فیزیکی و روانی مخربی در بدن آن‌ها بروز پیدا کرد. همچنین این افراد به شدت معتاد به استفاده از آدام می‌شدند. به این افراد اسپلایسر می‌گویند.


پلازمید‌ها سرم‌های مخصوصی هستند که از آدام بدست می‌آیند. وقتی کسی از این سرم‌ها استفاده کند، جهش‌های ژنتیکی در بدن او بوجود می‌آید و قدرت‌های ویژه‌ای به او می‌دهد. پلازمید‌ها در رپچر به یک صنعت تبدیل شدند. پلازمید‌ها را برای انجام کار‌های متفاوت استفاده می‌کردند. از درمان طاسی سر گرفته تا حرکت اجسام به کمک نیروی ذهن.


یکی دیگر از زمینه‌های پیشرفت رپچر، در صنعت رباتیک و سلاح‌های هوشمند بود. turret‌ها و دوربین‌های مداربسته از جمله این موارد بودند. Turret‌ها در سیستم دفاعی شهر استفاده می‌شوند و سه نوع متفاوت دارند: مسلسل‌دار، آتش‌زن و موشک‌زن.


شروع یک پایان


در 31 دسامبر 1958، آشوب عظیمی از کارگران طبقات پایین رپچر که توسط اطلس(Frank Fontaine) رهبری می‌شدند بر علیه شهرواندان ثروتمند و طبقه بالای رپچر( مانند رستوران کشمیر) آغاز شد. این کار نه تنها جرقه یک جنگ داخلی را روشن کرد بلکه مدیریت اندرو رایان را نیز مورد تهدید و براندازی قرار داد. علیرغم تلاش‌های اندرو رایان برای سرکوب این شورش، رپچر از حالت عادی خارج شد و هرج و مرج به‌تدریج سراسر آن را فرا گرفت. در این زمان استفاده از پلازمید‌ها از سوی هر دو گروه وسعت یافت.


مناطق مختلف رپچر


Arcadia: باغ‌ها و مناطق کشاورزی
Apollo Square: مرکز حمل و نقل و مخفیگاه اطلس
Farmer's Market: بازار اصلی شهر برای فروش محصولات شیمیایی و غیره.
Fort Frolic: منطقه سرگرمی و هنر
Hephaestus: تاسیسات تولید نیروی شهر
Medical Pavilion: انیستیتوی درمان و داروی رپچر
Neptune's Bounty: تنها محل ماهیگیری رپچر
Olympus Heights: آپارتمان‌های سازمانی
Point Prometheus: محل تولید و خلق بیگ ددی‌ها و خواهر کوچولو‌ها
Proving Grounds: موزه تاریخ طبیعی و محل تمرین بیگ ددی‌ها
Rapture Central Control: محل سکونت و دفتر خصوصی اندرو رایان
Smuggler's Hideout: مرکز شروع اشوب‌های اطلس
Rapture Zoo: باغ وحش رپچر
Athena's Glory: آپارتمان‌های سازمانی
Fontaine Futuristics: کارخانجات تولید آدام


------------------------------------------------------------​

در قسمت بعدی منتظر داستان Bioshock باشید.
 

GENE

کاربر سایت
May 12, 2007
2,982
نام
مهدی
ممنون بچه ها.

این Rapture Zoo کجایrapture هست؟
سه تا گزینه آخر از مکان های قابل بازی نیستند. توی Audio Log ها بهشون اشاره شده. البته مثل اینکه قراره توی Bioshock 2 این مراحل هم قابل دسترسی باشند.
 
  • Like
Reactions: cobliboy

FaRd!N

Nothing as it Seems
کاربر سایت
Aug 30, 2007
14,104
نام
فردین
مهدی جان واقعا دستت درد نکنه به دنبال چنین چیزی بودم.

باورتون نمیشه بگم من توی بایوشاک گم شدم و داستان این بازی برام یه علامت سوال گنده بود. منتظر داستانش هستم تا ببینم آخرش چرا زدیم رایان رو کشتیم :p
 
  • Like
Reactions: cobliboy

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر