گزارش رئیس سابق ایکس‌باکس: دیگر خبری از رقابت داغ پلی‌استیشن و ایکس‌باکس نیست

Farh@d

There is no description of the situation
کاربر فعال

1000010151.jpg

«جنگ کنسولی سالم بود، اما دیگر شور و هیجان گذشته را ندارد» – پیتر مور

پیتر مور، مدیر اجرایی سابق ایکس‌باکس، در مصاحبه‌ای گفت که جنگ کنسولی بین پلی‌استیشن و ایکس‌باکس در گذشته به نفع صنعت بازی بود و رقابت بین آن‌ها باعث رشد این حوزه شد. او اشاره کرد که در اوایل دهه ۲۰۰۰، بازی‌های ویدیویی هنوز به عنوان یک رسانه جدی شناخته نمی‌شدند و رسانه‌های عمومی آن‌ها را مقصر مشکلات اجتماعی می‌دانستند. اما رقابت شدید بین کنسول‌ها کمک کرد تا بازی‌ها به جایگاه بالاتری در صنعت سرگرمی برسند.

مور اعتراف کرد که عمداً به این رقابت دامن می‌زد، زیرا گیمرها از جنگ پلی‌استیشن و ایکس‌باکس لذت می‌بردند و این توجه، به رشد صنعت کمک می‌کرد. او به شوخی‌های تبلیغاتی معروفش، مثل خالکوبی تاریخ عرضه Halo 2 و Grand Theft Auto IV روی بدنش، اشاره کرد و گفت که این نوع تبلیغات در آن زمان ضروری بودند.
1000010149.jpg
اما امروز، مور معتقد است که شرایط تغییر کرده است. او گفت که مایکروسافت اگر می‌توانست، ساخت کنسول را متوقف می‌کرد و فقط روی عرضه بازی‌ها تمرکز می‌کرد، اما هنوز تقاضای زیادی برای خرید سخت‌افزار وجود دارد. به گفته او، مدل ایده‌آل مایکروسافت شبیه به نتفلیکس است، جایی که بازیکنان می‌توانند بدون نیاز به کنسول، مستقیماً بازی‌ها را روی هر دستگاهی اجرا کنند. با این حال، او اشاره کرد که هنوز هم مردم به سخت‌افزار علاقه دارند، به‌ویژه با موفقیت‌هایی که نینتندو در این زمینه کسب کرده است.

مور همچنین گفت که تصاحب اکتیویژن بلیزارد مسیر مایکروسافت را تغییر داده است. او تأکید کرد که این دیگر جنگ کنسولی قدیمی، با رقابت شدید برای جذب مشتری و افزایش سهم بازار، نیست و در حال حاضر، این رقابت بیشتر جنبه اقتصادی پیدا کرده است. به گفته او، این تغییر باعث شده که بخشی از هیجان و شور رقابت که قبلاً در صنعت بازی وجود داشت، از بین برود.​
 
مایکروسافت سعی داشت با تکیه به پول و تصاحب IPهای قدیمی و شناخته شده پلیرارو مجبور کنه بیان به سمت اکوسیستمی که خودش تعیین کرده. چون خودش توانایی ارائه اون کیفیت رو نداشت و نمادهاش اعم از هیلو و گیرز افت کرده بودن، عرضه ساخت IP جدید نداشت و سری FH رو فاکتور بگیریم عملا نمیتونستن بازی +90 و گوتی محور بسازن. چندین ساله که یه IP از خود مایکروسافت حتی جزو نامزدهای بازی سال هم نیست؟ EA و یوبیسافت نامزد و حتی برنده داشتن بعد اینا نه! :))
منتهی دار و دسته اسپنسر نفهمیدن که با زور و پول نمیشه کیفیت رو خرید. شو تبلیغاتی خرید بتزدا و اکتیویژن که کل نسلو باهاش پر کردن آخرش این شد که سریز X و S روی هم از One فاجعه هم کمتر فروختن و اونور PS5 داره هرسال رکورد میزنه و خواسته و ناخواسته بازیای مولتی پلتفرم بیشتری انحصارش میشه.
تموم زحماتی که بخش گیمینگ مایکروسافت انجام داد تا آخر نسل ۷ و حتی اول نسل ۸ به لطف حماقتای اسپنسر دود شد رفت هوا و ناشر مولتی پلتفرم شدن رفت! حقیقتا که گند زدن به همچین میراثی استعداد بالا و منحصر به فردی میخواست که فقط از شومن مزخرفی مثل اسپنسر برمیومد.
رقابت داغی که پیتر مور میگه سر ابتذال اسپنسر شده زمین بازی سونی. بدون هیچ رقیبی عشقی نسلو طی میکنه با ریمستر بازی نسل 8 و ساخت و کنسلی کیلویی بازیای گس! چون کسی نیست بازار اینارو تهدید کنه. نه شوکیسی میبینیم نه خبری از استودیوهاش هست. اینا همه و همه زیر سر مدیریتیه که با ریاست یه نابلد یه پلتفرمو به ابتذال کشید و بجای اینکه مورد انتقاد قرار بگیره، توسط یه جماعت بدتر و سمی تر از خودش داره پرستیده میشه!
 
مایکروسافت سعی داشت با تکیه به پول و تصاحب IPهای قدیمی و شناخته شده پلیرارو مجبور کنه بیان به سمت اکوسیستمی که خودش تعیین کرده. چون خودش توانایی ارائه اون کیفیت رو نداشت و نمادهاش اعم از هیلو و گیرز افت کرده بودن، عرضه ساخت IP جدید نداشت و سری FH رو فاکتور بگیریم عملا نمیتونستن بازی +90 و گوتی محور بسازن. چندین ساله که یه IP از خود مایکروسافت حتی جزو نامزدهای بازی سال هم نیست؟ EA و یوبیسافت نامزد و حتی برنده داشتن بعد اینا نه! :))
منتهی دار و دسته اسپنسر نفهمیدن که با زور و پول نمیشه کیفیت رو خرید. شو تبلیغاتی خرید بتزدا و اکتیویژن که کل نسلو باهاش پر کردن آخرش این شد که سریز X و S روی هم از One فاجعه هم کمتر فروختن و اونور PS5 داره هرسال رکورد میزنه و خواسته و ناخواسته بازیای مولتی پلتفرم بیشتری انحصارش میشه.
تموم زحماتی که بخش گیمینگ مایکروسافت انجام داد تا آخر نسل ۷ و حتی اول نسل ۸ به لطف حماقتای اسپنسر دود شد رفت هوا و ناشر مولتی پلتفرم شدن رفت! حقیقتا که گند زدن به همچین میراثی استعداد بالا و منحصر به فردی میخواست که فقط از شومن مزخرفی مثل اسپنسر برمیومد.
رقابت داغی که پیتر مور میگه سر ابتذال اسپنسر شده زمین بازی سونی. بدون هیچ رقیبی عشقی نسلو طی میکنه با ریمستر بازی نسل 8 و ساخت و کنسلی کیلویی بازیای گس! چون کسی نیست بازار اینارو تهدید کنه. نه شوکیسی میبینیم نه خبری از استودیوهاش هست. اینا همه و همه زیر سر مدیریتیه که با ریاست یه نابلد یه پلتفرمو به ابتذال کشید و بجای اینکه مورد انتقاد قرار بگیره، توسط یه جماعت بدتر و سمی تر از خودش داره پرستیده میشه!
چه انتقاد و چه پرستش تاثیری در مسیری که مایکروسافت قرار بود طی کنه نمی‌گذاشت.

توییتر و ردیت و اینستاگرام هیچ تأثیری نمی‌گذاشتند. مایکروسافت بعد از لانچ نسل هشتم رقابت رو باخته بود. مایکروسافت در نسل هفتم به خاطر ماهیت مارکت لیدری که پیدا کرده بود بر روی استودیو های ترد پارتی متکی بود تا فرست پارتی. چیزی که سونی در نسل هشتم بهش دچار شد که تا جایی پیش رفتن که بازی استودیو فرست پارتی رو کنسل کردند چون بیش از اندازه شبیه به اساسینز کرید بود.

ساخت IP زمان میبره و مایکروسافت این موهبت رو نداشت جز سه‌گانه گیرز هیلو و فورتزا.

چرا فکر می‌کنی مایکروسافت چراغ سبز میداد برای تصاحب ناشر ها و استودیو ها ؟ برای گیم پس. و وقتی استراتژی گیم پس آنطور که فکر می‌کردند جواب نداد، مولتی پلتفرم شدن تنها راه حل بود.
 
اقای مور یک 10 سالی دیر رسیده :D رقابت داغ یک 10 سالی میشه که وجود نداره دیگه :D

پول و سرمایه هم تا یک جایی میتونه با خرد و نواوری رقابت کنه، کمااینکه چین هرگز نمیتونه جا پای امریکا بگذاره...
 
ماکرو شرکت نرم افزاری بوده و هست بر خلاف سونی که شرکتی سخت افزاری بوده و همیشه کیفت بالای محصولاتش زبانزده و خودشون هم میدونن با سونی در سخت افزار نمیشه رقابت کرد.این نسل کاملا ماکرو میدان و واگذار کرده به سونی و با پول و سیاست های کثیف فیل اسپنسر فقط امیدش به ساخت چیزی شبیه نتفلیکس گیمینگ هستش.
اگه ماکرو موفق بشه که البته خیلی بعید بنظر میاد فاتحه گیمینگ و بازی های با کیفیت خوندس چون دیگه کمیت برای این شرکت مهمه نه کیفیت گیم پس گواه این حرف .پول تنها چیزیه که برای شرکت های امریکایی مهمه و بس صنعت سینمای این کشور هم این تفکر و دنبال میکنه و وضعیتش شده این.
سونی با کنسول ها و البته بازی هاش آخرین سنگر صنعت گیمه . بماند یه عده هم با دون پاشی ماکرو (گیم پس) دچار این توهم شدن که ماکرو آینده صنعت گیمه و ادم دروغ گویی مثل فیل شده حضرتشون.
 
مایکروسافت سعی داشت با تکیه به پول و تصاحب IPهای قدیمی و شناخته شده پلیرارو مجبور کنه بیان به سمت اکوسیستمی که خودش تعیین کرده. چون خودش توانایی ارائه اون کیفیت رو نداشت و نمادهاش اعم از هیلو و گیرز افت کرده بودن، عرضه ساخت IP جدید نداشت و سری FH رو فاکتور بگیریم عملا نمیتونستن بازی +90 و گوتی محور بسازن. چندین ساله که یه IP از خود مایکروسافت حتی جزو نامزدهای بازی سال هم نیست؟ EA و یوبیسافت نامزد و حتی برنده داشتن بعد اینا نه! :))
منتهی دار و دسته اسپنسر نفهمیدن که با زور و پول نمیشه کیفیت رو خرید. شو تبلیغاتی خرید بتزدا و اکتیویژن که کل نسلو باهاش پر کردن آخرش این شد که سریز X و S روی هم از One فاجعه هم کمتر فروختن و اونور PS5 داره هرسال رکورد میزنه و خواسته و ناخواسته بازیای مولتی پلتفرم بیشتری انحصارش میشه.
تموم زحماتی که بخش گیمینگ مایکروسافت انجام داد تا آخر نسل ۷ و حتی اول نسل ۸ به لطف حماقتای اسپنسر دود شد رفت هوا و ناشر مولتی پلتفرم شدن رفت! حقیقتا که گند زدن به همچین میراثی استعداد بالا و منحصر به فردی میخواست که فقط از شومن مزخرفی مثل اسپنسر برمیومد.
رقابت داغی که پیتر مور میگه سر ابتذال اسپنسر شده زمین بازی سونی. بدون هیچ رقیبی عشقی نسلو طی میکنه با ریمستر بازی نسل 8 و ساخت و کنسلی کیلویی بازیای گس! چون کسی نیست بازار اینارو تهدید کنه. نه شوکیسی میبینیم نه خبری از استودیوهاش هست. اینا همه و همه زیر سر مدیریتیه که با ریاست یه نابلد یه پلتفرمو به ابتذال کشید و بجای اینکه مورد انتقاد قرار بگیره، توسط یه جماعت بدتر و سمی تر از خودش داره پرستیده میشه!
بعد معامله اکتیویژن نادلا و امی هنینگ تصمیم گرفتن مایکروسافت به این سمت بره و فیل و سارا هیچ قدرتی نداشتن و ندارند که بخوان مخالفت کنند .سر قیمت ps5pro همه حتی فن های اون کنسول هم فهمیدن مایکروسافت نباید از این رقابت بیاد بیرون که فعلا از سخت افزار نمیخواد بیاد بیرون. حالا درسته سونی انحصاریهای درجه یکی داره و مایکروسافت در حد سونی نیست ولی خیلی از گیمرها خصوصا خارجیا انحصاری براشون مهم نیست من فکر میکنم گند بالمر و دن متریک سر اوایل نسل هشتم و استفاده عالی کمپانی رقیب اعتماد گیمرها رو از مایکروسافت کامل سلب کرد وگرنه این نسل مایکروسافت از نسل قبل خیلی بهتر بوده اما موفقیت کمتری در فروش داشته .
 
  • Like
Reactions: Farh@d
همین چند وقت پیش تو تاپیک خود ایکس باکس اشاره کردم افول ایکس باکس از زمان دن ماتریک شروع شد یعنی همون سال ها 2008 اما پیتر مور آنچنان شالوده ایکس باکس رو قوی
پی ریزی کرده بود که این افول اصلا تا سال 2012 به چشم نمیومد یعنی درست زمانی که سونی the last of us در اون e3 فضایی و سخنرانی باشکوه جک ترتون رونمایی کرد فهمیدیم که ایکس باکس دیگه آی پی جدید تو چنته نداره و سال هایی که عملا صرف هزینه کینکت و بازی هاش شده بود تازه داشت آثار مخربش آشکار میشد.
بعد هم که e3 2013 دیدیم دن متریک چه آبروریزی کرد بگذریم ایکس باکس از همه این وقایع جون سالم به در برد اما خرید اکتیویژن ضربه نهایی رو بر پیکره نیمه جان ایکس باکس وارد کرد خیلی خوشحالم که میبینم بالاخره پیتر مور افسانه ای به این موضوع پرداخت یعنی نه دن ماتریک ایکس باکس نابود کرد نه گیم پس این خرید اکتیویژن با طرح فیل اسپنسر و چراغ سبز نادلا بود که دودمان ایکس باکس به باد داد.
شاید اگر استیو بالمر هنوز مدیرعامل ماکروسافت بود این خرید انجام نمیشد و اگرم انجام‌میشد داخل میدون مبارزه میموند و تا آخرین نفس میجنگید.
پیتر مور‌ و بالمر زمانی که کنسول xbox 360 با مشکل سه چراغه شدن مواجه شد و تا مرز تعطیلی برند پیش رفتن ایکس باکس رو با وجود ضرر هنگفت چند میلیارد دلاری نجات دادن.
اما از اونجا که نادلا آدم فرار به جلویی هست ترجیح داد به آینده ای که نیومده فکر کنن مثل کلاد و نتفلیکس که شاید ده ها سال هنوز با این عصر فاصله داشته باشیم.
واقعا غم‌ انگیز اینقدر راحت تسلیم شدن و این میراث رو به تاراج گذاشتن .
 
آخرین ویرایش:
همین چند وقت پیش تو تاپیک خود ایکس باکس اشاره کردم افول ایکس باکس از زمان دن ماتریک شروع شد یعنی همون سال ها 2008 اما پیتر مور آنچنان شالوده ایکس باکس رو قوی
پی ریزی کرده بود که این افول اصلا تا سال 2012 به چشم نمیومد یعنی درست زمانی که سونی the last of us در اون e3 فضایی و سخنرانی باشکوه جک ترتون رونمایی کرد فهمیدیم که ایکس باکس دیگه آی پی جدید تو چنته نداره و سال هایی که عملا صرف هزینه کینکت و بازی هاش شده بود تازه داشت آثار مخربش آشکار میشد.
بعد هم که e3 2013 دیدیم دن متریک چه آبروریزی کرد بگذریم ایکس باکس از همه این وقایع جون سالم به در برد اما خرید اکتیویژن ضربه نهایی رو بر پیکره نیمه جان ایکس باکس وارد کرد خیلی خوشحالم که میبینم بالاخره پیتر مور افسانه ای به این موضوع پرداخت یعنی نه دن ماتریک ایکس باکس نابود کرد نه گیم پس این خرید اکتیویژن با طرح فیل اسپنسر و چراغ سبز نادلا بود که دودمان ایکس باکس به باد داد.
شاید اگر استیو بالمر هنوز مدیرعامل ماکروسافت بود این خرید انجام نمیشد و اگرم انجام‌میشد داخل میدون مبارزه میموند و تا آخرین نفس میجنگید.
پیتر مور‌ و بالمر زمانی که کنسول xbox 360 با مشکل سه چراغه شدن مواجه شد و تا مرز تعطیلی برند پیش رفتن ایکس باکس رو با وجود ضرر هنگفت چند میلیارد دلاری نجات دادن.
اما از اونجا که نادلا آدم فرار به جلویی هست ترجیح داد به آینده ای که نیومده فکر کنن مثل کلاد و نتفلیکس که شاید ده ها سال هنوز با این عصر فاصله داشته باشیم.
واقعا غم‌ انگیز اینقدر راحت تسلیم شدن و این میراث رو به تاراج گذاشتن .
چرنده.
ده ها سال؟ قول میدم 5 سال دیگه همین ایران خودمون سر تا سرش فیبر نوریه. یه سریا عین شما فکر میکردن با عصر موبایل های مدرن فاصله داریم ولی تو 10-15 سال همه چی عوض شد.
آینده ای که نیومده! اومده و در دسترسه و به مرور فراگیر تر هم میشه.
نتفلیکس هم دیدی چقدر فراگیره.
 
  • Like
Reactions: Farh@d
ویدگیم با فیلم و سریال خیلی تفاوت داره و مدل نتفلکیس رو ویدیو گیم لزوما جواب نمیده. جواب هم نداد که مایکروسافت الان اومده سراغ مولتی پلتفرم کردن بازیاش.

این حرفو تو همین انجمن خیلی ها 2...3 سال پیشم گفتن ولی یه عدم میگفتن نه مدل گیم پس و اکوسیستم و .... اینقدر خفنه که مایکرو بازارو قبضه میکنه ولی همین مدل خفن باعث شد xb کلا به فنا بره و الان دنبال اینن که بتونن بازیهاشونو تو همه پلتفرما منتشر کنن تا اکوسیستمشون باقی بمونه. :D
من خودم حدس میزنم تو چند سال آینده همین گیم پس باز هم با تغییراتی تو ابعاد و قیمت و .... مواجه خواهد شد و ماهیتش از اینی هم که هست بیشتر آب بره و عوض بشه

.​
 
آخرین ویرایش:
بعد معامله اکتیویژن نادلا و امی هنینگ تصمیم گرفتن مایکروسافت به این سمت بره و فیل و سارا هیچ قدرتی نداشتن و ندارند که بخوان مخالفت کنند .
بنظرم امی هنینگ مقصر نیست دراکمن مقصره .
 
پیتر موری که رفته بالای منبر رئیس سابق سگا بخش امریکا هم بوده
در همین مصاحبه می گه با مرگ دریمکست دوران گذار سختی در شرکت داشتیم، در ژانویه 2001 رسما اعلام کردیم در حال مبدل شدن به ناشری هستیم که مالکیت انحصاری عناوینمان را از این پس به تمام پلتفرم ها خواهیم برد، چیزی به نام عناوین فرست پارتی وجود نداشت و واقعا روز سختی بود
 
  • Like
Reactions: Farh@d
بعضی اشتباهات را آدم همان لحظه نمی‌فهمد، اما وقتی می‌فهمد که دیگر کار از کار گذشته.
مایکروسافت، ایکس‌باکس را با دست خودش از یک کنسول شکست‌خورده، به یک رقیب قدرتمند برای پلی‌استیشن تبدیل کرد،
و بخش بزرگی از این موفقیت، مدیون پیتر مور بود؛ مردی که نبض دنیای بازی‌ها را در دست داشت.
او می‌دانست که گیمرها فقط دنبال سخت‌افزار قوی‌تر یا اشتراک‌های ارزان نیستند،
بلکه دنبال هیجان، احساس و خاطره‌هایی هستند که تا سال‌ها در ذهن‌شان بماند.
و همین شد که ایکس‌باکس ۳۶۰، با بازی‌هایی مثل هیلو، گیرز آو وار و ماس افکت، به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین کنسول‌های تاریخ تبدیل شد.
همه حس می‌کردند ایکس‌باکس یک روح دارد، یک هویت، یک دلیل برای عاشق شدن.
اما بعدش چی شد؟
مایکروسافت، به‌جای اینکه این مسیر را ادامه بدهد،
به‌جای اینکه پیتر مور را نگه دارد، او را از دست داد… و جای او را آدم‌هایی پر کردند که فقط عدد و رقم بلد بودند.
بنظرم از اون موقع کم کم ایکس‌باکس مسیرش را گم کرد، فلسفه‌اش را از یاد برد، و کم‌کم از چشم‌ها افتاد.
فیل اسپنسرهم آدم بدی نبود. اتفاقاً خیلی هم برای ایکس‌باکس زحمت کشید،
ولی او آمده بود تا چیزی که خراب شده را ترمیم کند، نه اینکه یک امپراتوری بسازد.
استودیو خرید، سرویس گیم‌پس را راه انداخت، قوی‌ترین کنسول ممکن را ساخت
اما هرچقدر هم که تلاش کرد، باز هم نتوانست پلی‌استیشن را از دل گیمرها بیرون بکشد.
چرا؟
چون مشکل، فقط قدرت و پول نبود.
مشکل این بود که ایکس‌باکس، وقتی نباید، آدم هاییاشتباهی را نگه داشت و آدم درستی را از دست داد.
شاید اگر پیتر مور می‌ماند،
شاید اگر آن عشق و هیجان قدیمی هنوز زنده بود،
امروز جنگ ایکس‌باکس و پلی‌استیشن، هیجان‌انگیزتر از همیشه بود.
ولی خب باید این رو هم بدونیم قصه‌ها همیشه اون‌جوری که باید، پیش نمی‌روند
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or