صحبت کردن از بازیهای نقشآفرینی در نسل هشتم رنگ بوی متفاوتی از دو نسل گذشته دارد. به هر حال در این نسل، کهنهکار های RPG مشغول خلق آثار نهچندان خوشایندی مثل Fallout 76 , Anthem و Mass effect Andromeda بودند؛ اما شاید آنقدر هم که فکرش را میکردیم کمرنگ شدن بزرگان برایمان گران تمام نشد، به هر حال این موضوع باعث شد متوجه تازه نفسها و کوچکترهایی بشویم که محصولات بسیار سرگرم کنندهای را آماده کردهبودند. با این مقدمه، از شما دعوت میکنم که از موردعلاقهترین بازیهای نقشآفرینی نسل متفاوت هشتم دیدن کنید.
۱۰- Tokyo Mirage Sessions♯FE
کمپانی Atlus سالها با تولید بازیهای SMT محصولات لایقی را به مخاطبان ارائه کردهبود؛ اما هیچوقت این محصولات در جوامع مختلف مورد توجه واقع نمیشدند. اما نسل هشتم دورهی اقبال این کمپانی بود. بازی Tokyo Mirage، به سفارش غول ژاپنی صنعت بازی یعنی نینتندو ساخته شد تا هویت دو بازی Fire Emblem و Shin Megami Tensei را در هم آمیزد و محصول زیبایی را خلق کند. این بازی هرچند ایراداتی در زمینه داستان سرایی دارد؛ اما به راحتی یک نقشآفرینی ژاپنی آبرومند است که مکانیکهای گیمپلی و سیستم آپگرید و ارتقا سطح فوقالعاده دارد و میتواند نزدیکترین تجربه به P5 بر روی کنسولهای WiiU و سویچ باشد.
۹- Octopath Traveler
یکی دیگر از شگفتیهای نسل هشتم بازیهای نقشآفرینی، این بود که دهانسوز ترین آش Square Enix ابدا یک Final Fantasy نبود. بازی Octopath Traveler چشم نوازترین پیکسلآرتی است که کسنولها تا به خود دیدهاند. محتوای بسیار زیاد، سیستم مبارزه نوبتی اصولی و سیستمهای نقشآفرینی قدرتمند، همه دست به دست هم دادند تا یکی از بهترین نقشآفرینیهای چندسال اخیر را شکل دهند. این جواهر نفیس بعد از سه سال انحصار در پلتفرم نینتندو هم اکنون راه خود را Xbox Game Pass باز کردهاست.
۸- Dragon age: inquisition
پدربزرگهایمان به ما گفته بودند که "سالی که نکوست از بهارش پیداست." اما انگار این موضوع خیلی برای نسلهای بازی صدق نمیکند. بهار نسل هشتم برای بایوور با بردن جوایز متعدد بازی سال همراه بود اما ادامهی این نسل بدترین کابوس این استودیو بود. بازی Dragon age inquisition مانند پدربزرگ خودش Origins یک نفس تازه برای بازیهای نقشآفرینی بود، از دیالوگ نویسی بسیار خوب تا سیستمهای کرفت و لولآپ و ارتقا مهارت، همه چیز به معنای واقعی کلمه نسل جدید بازیهای نقشآفرینی بودند. علاوه بر این جهان فوقالعاده پرجزئیات، صداگذاری بینقص و مبارزات نفسگیر یک "بازی سال" حقیقی را به وجود آورد.
۷- Pillars of Eternity II: Deadfire
فکر میکنم دقیقترین توصیف از اوضاع چندسال اخیر آبسیدیان، دیالوگ معروف سری متالگیر باشد.
۶- Persona 5 Royal
استودیوی Atlus در نسل هشتم نام خودش را تا ابد در تاریخچه بازیهای نقشآفرینی ماندگار کرد. شاهکار دیگر این استودیو در نسل هشتم بازی Persona 5 و نسخهی Royal آن بود. این بازی تمامی مکانیزم های گیمپلی قدیمی را بهبود داد و تعداد بسیار زیادی مکانیزم جدید را معرفی کرد تا بازی حتی یک لحظه هم تکراری نشود. سیستمهای ارتقاء بازی صرفا چند منوی ساده نبودند و با فعالیتهای مربوط به بخش زندگی روزانه ترکیب شده بودند و اعتیادآور ترین سیستم لول آپ یک بازی تقش آفرینی را ساختند. سیستم مبارزات بازی نفس تازهای به جان بازی های نوبتی اضافه کرد و مهر نهایی بر شاهکار بودن این اثر بود.
۵- Xenoblade Chronicles X
بازی Xenoblade Chronicles به راحتی بهترین بازی نقشآفرینی ژاپنی نسل هفتم بود. بعد از موفقیت نسخه اول در غرب ، نینتندو و Monolith Soft توسعهی یک نسخه جدید از مجموعهی Xeno را آغاز کردند. سیارهی Mira یکی از عظیمترین تابلوهای نقاشی صنعت گیم است. جهان پر محتوا، مکانیزم های گیمپلی جذاب و نقشآفرینی واقعی در این بازی موج میزند. این بازی یکی از طولانی ترین بازیهایی است که در این لیست وجود دارند و در عین حال، ارزش تکتک لحظههایی که پای این بازی بگذارید را دارد.
۴- Persona 4: Golden
بار دیگر هم اثری ماندگار از Atlus، بازی Persona 4 یکی از عناوینی بود که در دورهی نسل هفتم برای کنسول نسل ششمی PS2 عرضه شد، نسخهی تکاملیافتهی این بازی در سال ۲۰۱۲ برای کنسول PS VITA عرضهشد و به راحتی به یکی از بهترین بازیهای این کنسول نه چندان محبوب تبدیل شد. بازی P4G به طور کلی از همان فرمولهای سری Persona استفاده میکند البته باید توجه داشت که به خاطر قدیمی بودن به مراتب در سطح پایینتری در مقایسه با P5R قرار دارد، همینطور گرافیک بازی هم چنگی به دل نمینزد؛ اما شخصیت پردازی عمیق، داستان فوقالعاده و نویسندگی بینقص باعث میشود این بازی برای من بهترین بازی سری باشد. این بازی دقیقا مانند اسمش یک مدال طلایی برای بازیهای نقشآفرینی ژاپنی است.
۳- Divinity: origin sin II
اینکه در ناامیدی بسی امید است، به خوبی در نسل هشتم برای هواداران سبک CRPG یا نقشآفرینیهای کامپیوتری تعبیر شدهاست. در کنار فعالیتهای آبسیدیان و سری World of Eternity ، استودیوی لارین هم با خلق دو بازی Divinity نقش بزرگی در احیای سبک CPRG و تبدیل کردن نسل هشتم به دورانی باشکوه برای هواداران این سبک داشته است. بازی Divinity Origin Sin 2 مکانیزمهای گیمپلی فوقالعادهای دارد و سیستم لوت بسیار مناسب، مبارزات تاکتیکی لذت بخش و داستان جذاب و صد البته اجرای بینقص آن در تمامی پلتفرمها حتی سویچ باعث میشود تا Divinity origin sin II یکی از دلرباترین نقشآفرینیهای نسل هشتم باشد.
۲- Fallout 4
قبول دارم که نویسندگی دیالوگهای Fallout 4 به خوبی Fallout 3 و New Vegas نبود، اما به قول قدیمیها دریای Fallout 4 بسیار بزرگتر از آن است که به دهان سگ نجس شود. گانپلی این بازی در بین بازیهای مشابه بی نظیر است، سیستم لوت نوآورانهی بازی باعث میشود تا لوت کردن دز بازی بسیار جذاب تر از Skyrim باشد. سیستم ارتقا سلاح و شخصیت بازی یک نقشآفرینی واقعی خلق کردهبودند و جهان وسیع و غنی بازی در کنار ماموریتهای فرعی بسیار زیاد یک اثر ماندگار و لایق دیگر از تاد هاوارد را تشکیل دادند.
۱- The Outer Worlds
راستش را بخواهید، برای چیدن سه مورد اول این لیست خیلی اذیت شدم، با هر کدام از این بازیها ساعتها خاطره دارم و هر سه بازی به معنی واقعی کلمه فوقالعاده هستند؛ اما در عمیقترین قسمت قلبم، دلتنگی عمیقی که برای شخصیت دوستانهی Ellie ، نگاه آرام Parvati و بقیه شخصیتهای بازی دارم اجازه نمیداد تا بازی دیگری را در رتبه اول بگذارم. آنچه همهی خوبان دارند همه در The Outer Worlds جمع شدهاست، از آرتاستایل زیبای Bioshock و سیستم لوت و ارتقای Fallout گرفته تا زیبایهای رنگ بندی Borderlands و... همهی چیزهای زیبا اینجا هستند تا سفر به جهانهای بیرونی را در خاطرات بازیکنان حک کنند. بی هیچ شکی انتظار برای دنباله the Outer Worlds و همینطور Avowed آن هم با پولهای ساتیا نادلا بسیار سخت است.
بازیهایی که لیاقت یادآوری دارند.
Torment: Tides of Numenera, Disco Elysium, Wasteland 3, Diablo III, Dragon Queen XI S: Echoes of an Elusive .
**** خیلی خوشحالم که تونستم این مطلب رو توی بازیسنتر پخش کنم. این اولین مطلب من توی سایت هست و خیلی از آشنایی با همه خوشبختم. این مقاله در اصل بازنویسی شدهی یه رشته توییت هست که قبلا توی توییتر پخش کردم و امیدوارم همه ازش لذت ببرن. اگه از این نوشته لذت بردین لطفا برای بقیه دوستانتون ارسالش کنین و نظارتتون رو با من در میون بذارین.
۱۰- Tokyo Mirage Sessions♯FE
کمپانی Atlus سالها با تولید بازیهای SMT محصولات لایقی را به مخاطبان ارائه کردهبود؛ اما هیچوقت این محصولات در جوامع مختلف مورد توجه واقع نمیشدند. اما نسل هشتم دورهی اقبال این کمپانی بود. بازی Tokyo Mirage، به سفارش غول ژاپنی صنعت بازی یعنی نینتندو ساخته شد تا هویت دو بازی Fire Emblem و Shin Megami Tensei را در هم آمیزد و محصول زیبایی را خلق کند. این بازی هرچند ایراداتی در زمینه داستان سرایی دارد؛ اما به راحتی یک نقشآفرینی ژاپنی آبرومند است که مکانیکهای گیمپلی و سیستم آپگرید و ارتقا سطح فوقالعاده دارد و میتواند نزدیکترین تجربه به P5 بر روی کنسولهای WiiU و سویچ باشد.
۹- Octopath Traveler
یکی دیگر از شگفتیهای نسل هشتم بازیهای نقشآفرینی، این بود که دهانسوز ترین آش Square Enix ابدا یک Final Fantasy نبود. بازی Octopath Traveler چشم نوازترین پیکسلآرتی است که کسنولها تا به خود دیدهاند. محتوای بسیار زیاد، سیستم مبارزه نوبتی اصولی و سیستمهای نقشآفرینی قدرتمند، همه دست به دست هم دادند تا یکی از بهترین نقشآفرینیهای چندسال اخیر را شکل دهند. این جواهر نفیس بعد از سه سال انحصار در پلتفرم نینتندو هم اکنون راه خود را Xbox Game Pass باز کردهاست.
۸- Dragon age: inquisition
پدربزرگهایمان به ما گفته بودند که "سالی که نکوست از بهارش پیداست." اما انگار این موضوع خیلی برای نسلهای بازی صدق نمیکند. بهار نسل هشتم برای بایوور با بردن جوایز متعدد بازی سال همراه بود اما ادامهی این نسل بدترین کابوس این استودیو بود. بازی Dragon age inquisition مانند پدربزرگ خودش Origins یک نفس تازه برای بازیهای نقشآفرینی بود، از دیالوگ نویسی بسیار خوب تا سیستمهای کرفت و لولآپ و ارتقا مهارت، همه چیز به معنای واقعی کلمه نسل جدید بازیهای نقشآفرینی بودند. علاوه بر این جهان فوقالعاده پرجزئیات، صداگذاری بینقص و مبارزات نفسگیر یک "بازی سال" حقیقی را به وجود آورد.
۷- Pillars of Eternity II: Deadfire
فکر میکنم دقیقترین توصیف از اوضاع چندسال اخیر آبسیدیان، دیالوگ معروف سری متالگیر باشد.
“A strong man doesn’t need to read the ."future. He makes his own
استودیو آبسیدیان که با خلق آثار فاخری مانند KOTOR II و New Vegas حسابی در قلب بازیکنان جا خوش کردهبود، بعد از کشمکشهای بازی Stormslands در شرایط وحشتناکی قرار گرفت. تقریبا همه آنهایی که در آیندهبینی سررشته ای داشتند مرگ آبسیدیان را میدیدند، اما این استودیو قویتر از بادهای سرنوشت بود و توانست با یک کیک استارتر ساده یکی از بهترین بازیهای CRPG را بسازد و به یکی از ارکان احیای این سبک تبدیل شود. بازی Pillars of Eternity II دنباله عنوان نجاتبخش Pillars of Eternity بود. این بازی با سیستم اکتشاف و پاداش بسیار خوب و تازه سازی المانهای CRPG به یکی از اعتیاد آورترین و بهترین آثار نقش آفرینی نسل تبدیل شد.۶- Persona 5 Royal
استودیوی Atlus در نسل هشتم نام خودش را تا ابد در تاریخچه بازیهای نقشآفرینی ماندگار کرد. شاهکار دیگر این استودیو در نسل هشتم بازی Persona 5 و نسخهی Royal آن بود. این بازی تمامی مکانیزم های گیمپلی قدیمی را بهبود داد و تعداد بسیار زیادی مکانیزم جدید را معرفی کرد تا بازی حتی یک لحظه هم تکراری نشود. سیستمهای ارتقاء بازی صرفا چند منوی ساده نبودند و با فعالیتهای مربوط به بخش زندگی روزانه ترکیب شده بودند و اعتیادآور ترین سیستم لول آپ یک بازی تقش آفرینی را ساختند. سیستم مبارزات بازی نفس تازهای به جان بازی های نوبتی اضافه کرد و مهر نهایی بر شاهکار بودن این اثر بود.
۵- Xenoblade Chronicles X
بازی Xenoblade Chronicles به راحتی بهترین بازی نقشآفرینی ژاپنی نسل هفتم بود. بعد از موفقیت نسخه اول در غرب ، نینتندو و Monolith Soft توسعهی یک نسخه جدید از مجموعهی Xeno را آغاز کردند. سیارهی Mira یکی از عظیمترین تابلوهای نقاشی صنعت گیم است. جهان پر محتوا، مکانیزم های گیمپلی جذاب و نقشآفرینی واقعی در این بازی موج میزند. این بازی یکی از طولانی ترین بازیهایی است که در این لیست وجود دارند و در عین حال، ارزش تکتک لحظههایی که پای این بازی بگذارید را دارد.
۴- Persona 4: Golden
بار دیگر هم اثری ماندگار از Atlus، بازی Persona 4 یکی از عناوینی بود که در دورهی نسل هفتم برای کنسول نسل ششمی PS2 عرضه شد، نسخهی تکاملیافتهی این بازی در سال ۲۰۱۲ برای کنسول PS VITA عرضهشد و به راحتی به یکی از بهترین بازیهای این کنسول نه چندان محبوب تبدیل شد. بازی P4G به طور کلی از همان فرمولهای سری Persona استفاده میکند البته باید توجه داشت که به خاطر قدیمی بودن به مراتب در سطح پایینتری در مقایسه با P5R قرار دارد، همینطور گرافیک بازی هم چنگی به دل نمینزد؛ اما شخصیت پردازی عمیق، داستان فوقالعاده و نویسندگی بینقص باعث میشود این بازی برای من بهترین بازی سری باشد. این بازی دقیقا مانند اسمش یک مدال طلایی برای بازیهای نقشآفرینی ژاپنی است.
۳- Divinity: origin sin II
اینکه در ناامیدی بسی امید است، به خوبی در نسل هشتم برای هواداران سبک CRPG یا نقشآفرینیهای کامپیوتری تعبیر شدهاست. در کنار فعالیتهای آبسیدیان و سری World of Eternity ، استودیوی لارین هم با خلق دو بازی Divinity نقش بزرگی در احیای سبک CPRG و تبدیل کردن نسل هشتم به دورانی باشکوه برای هواداران این سبک داشته است. بازی Divinity Origin Sin 2 مکانیزمهای گیمپلی فوقالعادهای دارد و سیستم لوت بسیار مناسب، مبارزات تاکتیکی لذت بخش و داستان جذاب و صد البته اجرای بینقص آن در تمامی پلتفرمها حتی سویچ باعث میشود تا Divinity origin sin II یکی از دلرباترین نقشآفرینیهای نسل هشتم باشد.
۲- Fallout 4
قبول دارم که نویسندگی دیالوگهای Fallout 4 به خوبی Fallout 3 و New Vegas نبود، اما به قول قدیمیها دریای Fallout 4 بسیار بزرگتر از آن است که به دهان سگ نجس شود. گانپلی این بازی در بین بازیهای مشابه بی نظیر است، سیستم لوت نوآورانهی بازی باعث میشود تا لوت کردن دز بازی بسیار جذاب تر از Skyrim باشد. سیستم ارتقا سلاح و شخصیت بازی یک نقشآفرینی واقعی خلق کردهبودند و جهان وسیع و غنی بازی در کنار ماموریتهای فرعی بسیار زیاد یک اثر ماندگار و لایق دیگر از تاد هاوارد را تشکیل دادند.
۱- The Outer Worlds
راستش را بخواهید، برای چیدن سه مورد اول این لیست خیلی اذیت شدم، با هر کدام از این بازیها ساعتها خاطره دارم و هر سه بازی به معنی واقعی کلمه فوقالعاده هستند؛ اما در عمیقترین قسمت قلبم، دلتنگی عمیقی که برای شخصیت دوستانهی Ellie ، نگاه آرام Parvati و بقیه شخصیتهای بازی دارم اجازه نمیداد تا بازی دیگری را در رتبه اول بگذارم. آنچه همهی خوبان دارند همه در The Outer Worlds جمع شدهاست، از آرتاستایل زیبای Bioshock و سیستم لوت و ارتقای Fallout گرفته تا زیبایهای رنگ بندی Borderlands و... همهی چیزهای زیبا اینجا هستند تا سفر به جهانهای بیرونی را در خاطرات بازیکنان حک کنند. بی هیچ شکی انتظار برای دنباله the Outer Worlds و همینطور Avowed آن هم با پولهای ساتیا نادلا بسیار سخت است.
بازیهایی که لیاقت یادآوری دارند.
Torment: Tides of Numenera, Disco Elysium, Wasteland 3, Diablo III, Dragon Queen XI S: Echoes of an Elusive .
**** خیلی خوشحالم که تونستم این مطلب رو توی بازیسنتر پخش کنم. این اولین مطلب من توی سایت هست و خیلی از آشنایی با همه خوشبختم. این مقاله در اصل بازنویسی شدهی یه رشته توییت هست که قبلا توی توییتر پخش کردم و امیدوارم همه ازش لذت ببرن. اگه از این نوشته لذت بردین لطفا برای بقیه دوستانتون ارسالش کنین و نظارتتون رو با من در میون بذارین.