دوباره انسان بودن، اولین نگاه به God of War

Cloud Strife

Loyal Member
26lxyvv4pvtmc9n8kjd1.jpg


کریتوس فکر می‌کنه خدا بودن یک بیماریه و خشم، اثرات جانبی اون. و تمام ترسش اینه که این بیماری به پسرش هم منتقل بشه!

این جمله‌‌ای هست که اصلا انتظار نداشتم تو 24 ساعت گذشته در مورد GoW بشنوم. اما بعد از معرفی شگفت انگیز و مبحوت کننده بازی تو کنفرانس E3‌ سونی، این فرصت رو داشتم تا به صورت خصوص ادامه دمو نمایش داده شده رو ببینم و با کوری بارلاگ، Creative Director بازی، هم یه کپ مختصری بزنیم. بعد از 7 شماره از بازی که در اساطیر یونان اتفاق میفته، 7 بازی که داستان فردی رو روایت می‌کنه که اسیر خشم و انتقام خودش شده، و 7 بازی که باعث شدن دیگه نسبت به این سری سرد و بی‌تفاوت بشم، حالا باید بگم GoW جدید بازی هست که من رو به خودش علاقه‌مند می‌کنه!

من همیشه مبارزات و گرافیک تماشایی GoW رو تحسین کردم. سه گانه اصلی یکی از بهترین و تاثیرگذارترین اکشن‌هایی هست که در این دو دهه اخیر ساخته شده. اما با این حال، هیچ وقت نتونستم با GoW خیلی ارتباط برقرار کنم، و فکر می‌کنم دلیلش جلوتر از همه خود شخصیت کریتوس باشه. مثلا یکی از چیزهایی که من دوست نداشتم و نمی‌پسندیدم شخصیت پردازی کریتوس بود و به نظرم اون عمق لازم برای یک بازی با این ابعاد و داستان رو نداشت، اما خوشبختانه الان همه چیز تغییر کرده.

znh33y3zau4jpo0ua9n1.jpg

ما تا الان داستان یه قهرمان بلامنازع رو تعریف کردیم. الان می‌خوایم به چیزهایی بپردازیم که تا الان گفته نشده. این جمله‌ای هست که بارلاگ بعد از تماشای دمو به من گفت و صادقانه باید اعتراف کنم، برای من این نگاه و رویکرد به GoW بی‌اندازه هیجان انگیزه. من این ایده Post-Last of Us (منظور تاثیراتی هست که TLoU روی صنعت گیم گذاشته و بازی‌هارو مجبور به تغییر در ساختار داستانیشون کرده) رو خیلی می‌پسندم، کریتوس هنو ویژگی‌ها و عقاید منحصر به فرد خودش را حفظ کرده، اما از طرف دیگه می‌دونه دیگه اون شخص سابق نیست و یه پسر از پوست و گوشت و خون خودش داره و باید ازش مراقبت کنه. کریتوس همیشه آدمی بوده که تصمیمات اشتباه گرفته و مجبور بوده تاوانشون رو بپردازه. بارلاگ به من گفت: حالا چی میشه اگه کریتوس فرصت داشته باشه کارهارو یجور دیگه انجام بده؟! سعی کنه اینبار کارهای بهتری انجام بده؟!

همونطور که توی نمایش هم دیدیم، رابطه بین کریتوس و پسرش، و تعهد پدرانه‌ای که نسبت به پسر داره، هسته مرکزی و قلب تپنده GoW جدید محسوب می‌شه. این حسی هست که در تک تک لحظات بازی جاریه، وقتی که پسرش عصبی میشه، تیرش خطا میره و نمیتونه گوزن رو شکار کنه، کریتوس سرش داد می‌زنه. در همین لحظه نوار خشم (Rage Meter) – که توی مبارزات کاربرد داره – شروع می‌کنه به پر شدن و کریتوس سر بچه غر غر می‌کنه. اما وقتی پسر عذرخواهی می‌کنه و خدای جنگ می‌فهمه زیاده روی کرده، نوار خشم هم فروکش می‌کنه. این مدل نکات دقیق و زیرکانه کاملا غیرمنتظره اما به شدت جالب توجه و تحسین کننده هست.

nfh5my0l65i909zn80zd.jpg

وقتی که شما کنترل کریتوس رو در دست می‌گیرید، بلواقع کنترل پسرش هم در اختیار شماست. البته این خیلی پیچیده نیست، چون برای کنترل حرکات پسر فقط یک دکمه درنظر گرفته شده و بسته به شرایط و موقعیت، کارهای مختلف می‌کنه. مثلا توی مبارزات به پدرش کمک می‌رسونه، موقع جست و جوی محیط، موقع رفتن به لوکیشن‌های مختلف، حل پازل‌ها و ... این نسخه از بازی درباری انتقال تجربیات و دانش کریتوس به پسرش هست. در ابتدای بازی کریتوس سعی داره بهش تیراندازی یاد بده اما پسر تمایل چندانی به یادگرفتن شکار نشون نمی‌‌ده، چون هنوز برای کشتن آماده نیست و به همین دلیل دقت لازم و کافی رو نداره، اما کم کم، با ادامه روند بازی تبدیل به یک تیرانداز خیلی ماهر میشه و کریتوس موفق میشه به طور کامل پسر رو آموزش بده.

این رابطه پدرانه، تنها غافلگیری جدید بازی نیست، و تا انتها مدام و بی‌وقفه شمارو متعجب و متحیر خواهد کرد. مثلا وقتی که وارد بازی شدید، دیگه واقعا وارد دنیای GoW‌ شدید و خبری از هیچ Loading، کاتسین و یا صفحه سیاه نیست! یا اینکه کریتوس و پسرش در دنیای اساطیر نورث به سر می‌برن و یک تجربه داستان کاملا خاص و منحصر به فرد خواهند داشت. (از نظر خط زمانی ماجرای GoW جدید بعد از وقایع GoWIII اتفاق میفته اما ربطی به یونان نداره)

بارلاگ توضیح می‌ده به باور عموم GoW شبیه ماشین قدیمی پدر شماست. دوست ندارید خودتون سوارش بشید اما انتظار دارید پدرتون از همون استفاده کنه! و این انتظار غلطی هست. من یه زمان GoW رو برای کنسول PS2 ساختم، اما کارهایی که ما اون موقع با شخصیت، داستان، مبارزات و ی.. کردیم دیگه برای یه بازی مدرن امروزی جواب نمیده. کسی دوست نداره مجدد همون ایده‌هارو بازی کنه و سوار ماشین قدیمی پدرش بشه! من این طرز نگاه بارلاگ رو دوست دارم. کسی که از ابتدای خلق این IP جزو تیم سازنده بوده و باید گفت کسی که کارگردان GoWII بوده و اون بازی رو ساخته الان نمیاد گند بزنه و همه چیزو به هم بزنه! به عقیده بارلاگ ما باید همه تصورات گذشته رو دور بریزیم و به GoW با یک دید کاملا جدید و متفاوت نگاه کنیم. و این فقط شامل داستان و شخصیت نمیشه، بلکه گیم‌پلی و مبارزات و مکانیک‌های بازی هم مستثنی نیست.

a3vz0khnguqise3e0fyv.jpg

همونطور که از نمایش بازی هم مشخص بود و همه متوجه شدن، این یه GoW کاملا جدید و متفاوت خواهد بود. ما الان دنیا رو از پشت شونه‌های کریتوس می‌بینیم، دوربین ثابت گذشته، الان با آنالوگ سمت راست کنترل می‌شه و متحرکه. این خیلی نکته مهمیه، چون دنیای بازی مملو از راه‌های مخفی، قسمت‌های پنهان و کلا گنجینه‌های قابل جمع آوری هست که همه جا پخش شدن. من توی ادامه نمایش E3 دیدم که چطور مراحل مخفی زیاد و آیتم‌های مختلف وجود داشت که می‌شد پیداشون کنی. سلاح و مجمسه و .... علاوه‌بر اینها GoW جدید ویژگی‌های جدید خیلی بیشتری خواهد داشت، مثل یه سیستم عمیق RPG!!

تو نمایش E3 سعی شد چیزی که نشون داده میشه آروم و بیشتر شخصیت محور باشه، تا یه سکانس از نوع GoW اما این به معنی یه GoW ملو و کم هیجان نیست! بارلاگ اطمیمان می‌ده بازی جدید قصد نداره سکانس‌های فوق حماسی و هیجان انگیز گذشته رو دور بریزه و کنار بزاره. دلیلی که باعث شد ما برای نمایش E3 بجای یه سکانس خیلی بزرگ و یه ست پیس خیلی مهیج، این مرحله رو انتخاب کنیم اینه که خوب حضور همچین چیزهایی تو GoW کاملا بدیحی و قابل انتظاره و همه میدونن وجود خواهد داشت، من و SM استاد خلق این مدل چیزها هستیم. در نتیجه خواستیم فن‌های بازی و کسایی که فنش نیستن رو با یه چیز کاملا جدید و غیرقابل انتظار غافلگیر کنیم!

"خدای جنگ جدید درباری آموزش دادن کریتوس به پسرش هست که چطور خوب باشه، و در مقابل پسر به پدر یاد می‌ده که چجوری دوباره یک انسان باشه." این جمله‌ای هست که من هیچ وقت انتظار نداشتم در مورد GoW‌ بشنوم اما باید اعتراف کنم الان که این رو می‌شنوم از قبل خوشحال ترم!
 
خوشم میاد ND یه بازی ساخت کلا همه رو مجبور به تجدید نظر درباری بازی هاشون کرده!:D
الکی نبود n تا منتقد گفتن که The Last Of Us قطعا Citizen Kane صنعت بازیسازی هست، یه خط مشی که سریعا تاثیرش رو بر روی صنعت میبینیم.
 
آقا کتکم نزنید ولی ازینکه پسرش همیشه باهاشه خوشم نیومد:| ولی خب اینکه شجاعت اینو دارن که تا این حد تغییرات ایجاد کنن تو بازی خیلی قابل تقدیره، ایشالا جواب بده و بترکونن:دی
 
مرسی. توی همین چند پاراگراف نگاه سازنده ها رو هم راجع به تغییر استایل بازی و هم راجع به چهره ی جدید کریتوس به بهترین نحو توضیح دادی.
بارها گفته شد که کریتوس یه انسانه. نمی تونه فقط و فقط خشم باشه. فکر میکنه انتقادات (و نه ابراز تنفر) به همین شخصیت برمیگشت که خودش تبدیل شده بود به چیزی که بر علیهش شوریده بود. این چهره ی انسانی کریتوس(بدون اینکه اون جنبه های جنگاورانه قربانی بشن) دقیقا همون چیزیه که منتقدین سابق میخواستن.
این بار کریتوس به واقع یک خدا-انسانه و ستیز این دو نیمه رو توی وجودش توی همین دمو هم میشد مشاهده کرد.
معرفی پسر کریتوس هم اقدام فوق العاده هوشمندانه ای بود که راه رو برای هر ادامه ای باز میزاره.
سوالهای زیادی هست که باید جواب داده بشه. همسر کریتوس کیه، چه بر سرش اومده، اقوامش چه کسانی هستند(خدایان نورس؟)، کریتوس به چه دلیل به این سرزمین اومده همه و همه داستان بازی رو غنی میکنه و حضور کریتوس رو در این محیط جدید توجیه. خوشبختانه سازنده ها اون چیزی رو که من از حرف برخی از منتقدین جدید و کفن پوشان دیروز :D برداشت می کردم اجرا نکردن(شاید هم دلیلی ناراحتی این عده ی معدود همینه!). اینکه کریتوس رو پرت نکردن وسط این محیط جدید تا صرفا مشغول کشت و کار باشه .
عالی بود. عالی.
 
  • Like
Reactions: Ehsan95_76
الکی نبود n تا منتقد گفتن که The Last Of Us قطعا Citizen Kane صنعت بازیسازی هست، یه خط مشی که سریعا تاثیرش رو بر روی صنعت میبینیم.
این خاکستری شدن تصمیمات و کلا همه چی و همه شخصیت ها خیلی خوبه. امیدوارم همه اینجوری شن و اینقدر تصمیمات و کاراکتر های سیاه و سفید و تک/دو بعدی نبینیم دیگه. جا داره یه تشکری از ناتی داگ کنیم:دی
 
  • Like
Reactions: vaan 2
آقا کتکم نزنید ولی ازینکه پسرش همیشه باهاشه خوشم نیومد:| ولی خب اینکه شجاعت اینو دارن که تا این حد تغییرات ایجاد کنن تو بازی خیلی قابل تقدیره، ایشالا جواب بده و بترکونن:D
کریتوس بزرگ منو ببخش اما منم از پسرت خوشم نیومد :|
 
بی نظیره ستینگ بازی، من شدیدا باهاش ارتباط برقرار کردم، واقعا منتظر نمایش های بیشتر ازش هستم، به نظرم خیلی هوشمندانه انتخاب کردن ادامه کار برای این سری رو. فقط خدا کنه هر چه زودتر عرضه بشه.
 
ناتی که سرورمونه:D ولی خب سانتا هم سالارمونه:D
چه قدر لذت بخش که بخشی از sony world wide studio باشی و انتظار و رقابت بازی های اینها را تجربه کنی:D
سانتا کم از ناتی داگ نداره و تنها استودیویی که با ناتی داگ مقایسه میشه تو برهه هایی از زمان بهترم بوده شاید در اینده باز هم بهتر باشه :D و اینکه اسنشن را حساب نکنیم الان هم کمتر نیست :D کلا سانتا بعد از اسنشن اندرریتد شده بود چند وقت که خوشبختانه با قدرت برگشت. خوشحالم که از اسنشن تجربه گرفتنذ و. بازی را وارد سبک جدیدش کردند.
---
TLOU یک داستان ارجینال محسوب میشه. GoW جدید تکامل یک داستان ارجینال. کریتوسی که از خود بی خود شده در پی قرار داد با ایریز و قتل هایی که انجام میده به دیوانگی مفرط و خشم غیر قابل تصور میرسه که در نتیجه دودمان خدایان یونان به فنا میره.
همین کریتوس نابودگر و خشمگین به یکباره تغییر ماهیت میده با وجود بچه و عشق و مسئولیت جدید. امید.
---
TLOU2 از این بازی الهام هایی بگیره خیلی دور از دهن نیست.:D
 
نکته جالب اینه که با این تفاسیر کلا ایده مرگ پسر کریتوس و انتقام مجدد و یا وحشی گری های دوباره کریتوس رو باید گذاشت کنار. بازی از اساس یه تجربه جدید و متفاوت بشه. واقعا هیجان انگیزه! دوست دارم ببینم با این فرم دوربین و ... صحنه های فوق حماسی و اپیک بازی چجوری میشه!:دی
 
راه رفتن کریتوس و زاویه دوربین ادمو یاد بازی هایی مثل اسکایریم هم میندازه:D
گستردگی محتوا و داستان GoW های سانتا به اضافه فضای حماسی نورس و گرافیک گیم پلی صحنه های حماسی باس فایت هایی که از این بازی انتظار میره همه با هم بوی یک بازی گوتی خور که سالها تو یاد میمونه و منبع الهام بازی سازان دیگه را میده:D
سانتا و گاد اف واری که به باس فایت های عظیم و خفن معروفند با این سبک جدید کاملا پتانسیل نابود کردن بقیه گیم ها و ما را دارند:D
 
جا داره از بارلوگ کبیر یه تشکر کرد!اون از بار اولش که اومد جوری GOW رو نجات داد که باعث شد این IP تبدیل بشه به نماد PS اینم از الان که باز اون خط تموم شده رو یجوری پیچونده که دهن زمین و زمانو باز گذاشته!
خیلی دوست دارم بدونم این IP جدید خلق کنه چی میشه!نابغس این بشر
 
  • Like
Reactions: only sony
خوشم میاد ND یه بازی ساخت کلا همه رو مجبور به تجدید نظر درباری بازی هاشون کرده!:D
ماکان دستت درد نکنه بابت مقاله. در مورد ND هم گفتم که تفاوت این استدیو با بقیه استدیوها زیاد هست. کلا چند استدیو تاثیر گذار تو دنیا هستن که تعدادشون به پنج تا نمیرسه. همیشه هم این صنعت رو تحت تاثیر خودشون قرار دادن. یکی از اینها ND هست.
=================
داشتم دوباره نمایش GOW رو نگاه میکردم اصلا وقتی کریتوس رو نشون دادن یه حالی شدم . دمشون گرم
 
دلیلی که باعث شد ما برای نمایش E3 بجای یه سکانس خیلی بزرگ و یه ست پیس خیلی مهیج، این مرحله رو انتخاب کنیم اینه که خوب حضور همچین چیزهایی تو GoW کاملا بدیحی و قابل انتظاره و همه میدونن وجود خواهد داشت، من و SM استاد خلق این مدل چیزها هستیم. در نتیجه خواستیم فن‌های بازی و کسایی که فنش نیستن رو با یه چیز کاملا جدید و غیرقابل انتظار غافلگیر کنیم!

ها این تیکه از مصاحبه خدا بود .. و از کسایی که به خودشون و کارشون ایمان دارن با همچین اعتماد به نفسی واقعا خوشم میاد ...

مشکل دوربین هم نداریم و کنترلش دست خودمونه ...

من خدای جنگ های قبلی رو دوست داشتم ..ولی برای تاپ نبودن و کلا یه بار بیشتر بازیشون نمیکردم ... به خصوص به خاطر گیم پلی که زود تکراری میشد ... ولی این چیزی که نشون دادن پریروز دقیقا همون چیزی بود که من از نسخه جدید بازی میخواستم ... بازی که فقط مربع مربع مثلث نزنی .. و بیشتر و بیشتر در مورد بازی فکر کنی ... به محیط فکر کنی .. به اینکه کحا بری .. به اینکه دفعه بعد چطور مبارزه کنی .. به کارکتر ها و شخصیتشون فکر کنی ... از رفتار و واکنش های متفاوت کارکتر ها سوپرایز و هیجان زده بشی ... باهاشون همزاد پنداری کنی ... نه اینکه فقط بری جلو و سلاخی کنی ... بعید میدونم کسی تونسته باشه با اون همه خشم و نسل کشی تو یونان همدردی و همزاد پنداری کنه ..؟

گیم پلی هم تا خودم تجربه نکنم چیزی نمیشه گفت .. ولی جالب میاد .. البته باید اون صحنه های حماسی رو هم دید .. چون همیشه اوج گیم پلی بازی god همون مبارزا ت عظیم بود ... امیدوارم این ایتم ها و پیدا کردنشون متنوع تر از قبلی ها باشه ...
واقعا به من ثابت شد که بچه های سانتا کارشون رو به خوبی بلدن و منتظر یه چیز خفن هستم ازشون

هیتر های کریتوس هم و کسایی که خواستار حذفش از بازی بودید ..تا فرصت دارید توبه کنید .. وگرنه یه کچل ریشو با یه تبر منتظرتونه ...
...........
در مورد tlou هم یادش بخیر .. اون موقع که ما هی از بازی حرف میزدیم و تعریف و تمجید می کردیم و از اهمیتش میگفتیم و اینکه از بازی های هم دوره خودش فراتره ... بهمون گیر میدادن و جوزده خطالمون میکردن و میگفتن بچه بازی در میاریم و به خاطر انحصاری فودن بازی رو گنده کردیم .. باشد تا همه رستگار شویم ...
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or