کریتوس فکر میکنه خدا بودن یک بیماریه و خشم، اثرات جانبی اون. و تمام ترسش اینه که این بیماری به پسرش هم منتقل بشه!
این جملهای هست که اصلا انتظار نداشتم تو 24 ساعت گذشته در مورد GoW بشنوم. اما بعد از معرفی شگفت انگیز و مبحوت کننده بازی تو کنفرانس E3 سونی، این فرصت رو داشتم تا به صورت خصوص ادامه دمو نمایش داده شده رو ببینم و با کوری بارلاگ، Creative Director بازی، هم یه کپ مختصری بزنیم. بعد از 7 شماره از بازی که در اساطیر یونان اتفاق میفته، 7 بازی که داستان فردی رو روایت میکنه که اسیر خشم و انتقام خودش شده، و 7 بازی که باعث شدن دیگه نسبت به این سری سرد و بیتفاوت بشم، حالا باید بگم GoW جدید بازی هست که من رو به خودش علاقهمند میکنه!
من همیشه مبارزات و گرافیک تماشایی GoW رو تحسین کردم. سه گانه اصلی یکی از بهترین و تاثیرگذارترین اکشنهایی هست که در این دو دهه اخیر ساخته شده. اما با این حال، هیچ وقت نتونستم با GoW خیلی ارتباط برقرار کنم، و فکر میکنم دلیلش جلوتر از همه خود شخصیت کریتوس باشه. مثلا یکی از چیزهایی که من دوست نداشتم و نمیپسندیدم شخصیت پردازی کریتوس بود و به نظرم اون عمق لازم برای یک بازی با این ابعاد و داستان رو نداشت، اما خوشبختانه الان همه چیز تغییر کرده.
ما تا الان داستان یه قهرمان بلامنازع رو تعریف کردیم. الان میخوایم به چیزهایی بپردازیم که تا الان گفته نشده. این جملهای هست که بارلاگ بعد از تماشای دمو به من گفت و صادقانه باید اعتراف کنم، برای من این نگاه و رویکرد به GoW بیاندازه هیجان انگیزه. من این ایده Post-Last of Us (منظور تاثیراتی هست که TLoU روی صنعت گیم گذاشته و بازیهارو مجبور به تغییر در ساختار داستانیشون کرده) رو خیلی میپسندم، کریتوس هنو ویژگیها و عقاید منحصر به فرد خودش را حفظ کرده، اما از طرف دیگه میدونه دیگه اون شخص سابق نیست و یه پسر از پوست و گوشت و خون خودش داره و باید ازش مراقبت کنه. کریتوس همیشه آدمی بوده که تصمیمات اشتباه گرفته و مجبور بوده تاوانشون رو بپردازه. بارلاگ به من گفت: حالا چی میشه اگه کریتوس فرصت داشته باشه کارهارو یجور دیگه انجام بده؟! سعی کنه اینبار کارهای بهتری انجام بده؟!
همونطور که توی نمایش هم دیدیم، رابطه بین کریتوس و پسرش، و تعهد پدرانهای که نسبت به پسر داره، هسته مرکزی و قلب تپنده GoW جدید محسوب میشه. این حسی هست که در تک تک لحظات بازی جاریه، وقتی که پسرش عصبی میشه، تیرش خطا میره و نمیتونه گوزن رو شکار کنه، کریتوس سرش داد میزنه. در همین لحظه نوار خشم (Rage Meter) – که توی مبارزات کاربرد داره – شروع میکنه به پر شدن و کریتوس سر بچه غر غر میکنه. اما وقتی پسر عذرخواهی میکنه و خدای جنگ میفهمه زیاده روی کرده، نوار خشم هم فروکش میکنه. این مدل نکات دقیق و زیرکانه کاملا غیرمنتظره اما به شدت جالب توجه و تحسین کننده هست.
وقتی که شما کنترل کریتوس رو در دست میگیرید، بلواقع کنترل پسرش هم در اختیار شماست. البته این خیلی پیچیده نیست، چون برای کنترل حرکات پسر فقط یک دکمه درنظر گرفته شده و بسته به شرایط و موقعیت، کارهای مختلف میکنه. مثلا توی مبارزات به پدرش کمک میرسونه، موقع جست و جوی محیط، موقع رفتن به لوکیشنهای مختلف، حل پازلها و ... این نسخه از بازی درباری انتقال تجربیات و دانش کریتوس به پسرش هست. در ابتدای بازی کریتوس سعی داره بهش تیراندازی یاد بده اما پسر تمایل چندانی به یادگرفتن شکار نشون نمیده، چون هنوز برای کشتن آماده نیست و به همین دلیل دقت لازم و کافی رو نداره، اما کم کم، با ادامه روند بازی تبدیل به یک تیرانداز خیلی ماهر میشه و کریتوس موفق میشه به طور کامل پسر رو آموزش بده.
این رابطه پدرانه، تنها غافلگیری جدید بازی نیست، و تا انتها مدام و بیوقفه شمارو متعجب و متحیر خواهد کرد. مثلا وقتی که وارد بازی شدید، دیگه واقعا وارد دنیای GoW شدید و خبری از هیچ Loading، کاتسین و یا صفحه سیاه نیست! یا اینکه کریتوس و پسرش در دنیای اساطیر نورث به سر میبرن و یک تجربه داستان کاملا خاص و منحصر به فرد خواهند داشت. (از نظر خط زمانی ماجرای GoW جدید بعد از وقایع GoWIII اتفاق میفته اما ربطی به یونان نداره)
بارلاگ توضیح میده به باور عموم GoW شبیه ماشین قدیمی پدر شماست. دوست ندارید خودتون سوارش بشید اما انتظار دارید پدرتون از همون استفاده کنه! و این انتظار غلطی هست. من یه زمان GoW رو برای کنسول PS2 ساختم، اما کارهایی که ما اون موقع با شخصیت، داستان، مبارزات و ی.. کردیم دیگه برای یه بازی مدرن امروزی جواب نمیده. کسی دوست نداره مجدد همون ایدههارو بازی کنه و سوار ماشین قدیمی پدرش بشه! من این طرز نگاه بارلاگ رو دوست دارم. کسی که از ابتدای خلق این IP جزو تیم سازنده بوده و باید گفت کسی که کارگردان GoWII بوده و اون بازی رو ساخته الان نمیاد گند بزنه و همه چیزو به هم بزنه! به عقیده بارلاگ ما باید همه تصورات گذشته رو دور بریزیم و به GoW با یک دید کاملا جدید و متفاوت نگاه کنیم. و این فقط شامل داستان و شخصیت نمیشه، بلکه گیمپلی و مبارزات و مکانیکهای بازی هم مستثنی نیست.
همونطور که از نمایش بازی هم مشخص بود و همه متوجه شدن، این یه GoW کاملا جدید و متفاوت خواهد بود. ما الان دنیا رو از پشت شونههای کریتوس میبینیم، دوربین ثابت گذشته، الان با آنالوگ سمت راست کنترل میشه و متحرکه. این خیلی نکته مهمیه، چون دنیای بازی مملو از راههای مخفی، قسمتهای پنهان و کلا گنجینههای قابل جمع آوری هست که همه جا پخش شدن. من توی ادامه نمایش E3 دیدم که چطور مراحل مخفی زیاد و آیتمهای مختلف وجود داشت که میشد پیداشون کنی. سلاح و مجمسه و .... علاوهبر اینها GoW جدید ویژگیهای جدید خیلی بیشتری خواهد داشت، مثل یه سیستم عمیق RPG!!
تو نمایش E3 سعی شد چیزی که نشون داده میشه آروم و بیشتر شخصیت محور باشه، تا یه سکانس از نوع GoW اما این به معنی یه GoW ملو و کم هیجان نیست! بارلاگ اطمیمان میده بازی جدید قصد نداره سکانسهای فوق حماسی و هیجان انگیز گذشته رو دور بریزه و کنار بزاره. دلیلی که باعث شد ما برای نمایش E3 بجای یه سکانس خیلی بزرگ و یه ست پیس خیلی مهیج، این مرحله رو انتخاب کنیم اینه که خوب حضور همچین چیزهایی تو GoW کاملا بدیحی و قابل انتظاره و همه میدونن وجود خواهد داشت، من و SM استاد خلق این مدل چیزها هستیم. در نتیجه خواستیم فنهای بازی و کسایی که فنش نیستن رو با یه چیز کاملا جدید و غیرقابل انتظار غافلگیر کنیم!
"خدای جنگ جدید درباری آموزش دادن کریتوس به پسرش هست که چطور خوب باشه، و در مقابل پسر به پدر یاد میده که چجوری دوباره یک انسان باشه." این جملهای هست که من هیچ وقت انتظار نداشتم در مورد GoW بشنوم اما باید اعتراف کنم الان که این رو میشنوم از قبل خوشحال ترم!