درباره چیپ Exynos 5 Octa: استفاده سامسونگ از گرافیک PowerVR به جای Mali

win4win6

کاربر سایت
Sep 14, 2012
514
نام
مهدی

چند ماه قبل، در نارنجی خبر از تلاش سامسونگ برای ساخت چیپ مجتمعی بر اساس معماری
big.LITTLE
کمپانی ARM دادیم. در این نوع معماری، بخش پردازش مرکزی چیپ از
دو پردازنده که هر کدام 4 هسته ای
هستند بهره می برد به این شکل که 4 هسته Cortex A15 برای عملیات های سنگین و 4 هسته Cortex A7 برای عملیات های سبک استفاده می شوند.

اما در CES 2013 سرانجام سامسونگ از اولین چیپ 8 هسته ای بر اساس این معماری رونمایی کرده که
Exynos 5 Octa
نام دارد. حالا سایت anandtech خبرهای جدیدی از واحد پردازش گرافیکی این چیپ منتشر کرده که در نوع خود جالب است. در مراسم معرفی Octa اطلاعاتی درباره GPU داده نشد و با توجه به اینکه چیپ Exynos 5 Dual که در نکسوس 10 به کار رفته بود از گرافیک Mali-T604 شرکت ARM استفاده می کرد، فرض اولیه بر این بود که Octa نیز از گرافیک ARM برخوردار باشد.

ولی بر اساس خبرهای چند منبع مطمئن، anandtech به این اطمینان رسیده که چیپ 8 هسته ای اکتا از گرافیک PowerVR SGX 544MP3 طراحی شده توسط شرکت
Imagination Technologies
با فرکانس کاری 533 مگاهرتز بهره می برد.

SGX 544MP3 قرار گرفته در اکتا، بسیار شبیه SGX 543 استفاده شده در چیپ های A5 و A5X اپل است ولی علاوه بر آن از سخت افزار بافت ساز پشتیبان DirectX کلاس 10 نیز برخوردار است و در چینش 3 ضلعی ها 2 برابر سریع تر عمل می کند. با این حال تغییری در
واحد محاسبه و منطق
مبتنی بر
مدل سایه زنی یکپارچه
میان این دو وجود ندارد.

با توجه به این اطلاعات و فرکانس گرافیکی بسیار تهاجمی، بایستی قدرت پردازشی اگزینوس 5 اکتا جایی بین دو چیپ A5X و A6X اپل قرار داشته باشد (البته با فرض اینکه رابط حافظه سامسونگ هم به اندازه اپل بهینه باشد).

مشاهده تمرکز کمپانی ها بر روی واحد پردازش گرافیکی بسیار خوب است و سامسونگ در مراسم خود گفت که دستگاه های با واحد گرافیکی سریع تر از آیپد جدید (نسل چهارم) در سال 2013 معرفی می شوند و در سال بعد از آن به بازار خواهند آمد.
منبع
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر