تعلل کمپانی EA در ساخت Mass Effect جدید

The Fade

Winds Howling
کاربر سایت
بعد از مدت‌ها صبر و انتظار، عنوان (Mass Effect: Andromeda (ME:A امسال عرضه شد و حقیقتاً، واکنش‌های مساعدی از سوی منتقدین و طرفداران دریافت نکرد و بالطبع، همه‌ی این‌ها بر روی فروش آن موثر بوده، تا حدی که EA همراه با انتشار گزارش مالی خود، خبر از تغییراتی در روند فعلی استودیوی Bioware «بایوور» داده است.

y3de_mass-effect-andromeda-trailer.jpg.pagespeed.ce_.9i-bc4suob.jpg

ابتدا آقای «اندرو ویلسن»، مدیرعامل فعلی EA، اطلاع داده که آن‌ها معرفی IP جدید بایوور را به تعویق انداخته‌اند و هدف آن‌ها «بازبینی اهداف و تحقق انتظارات بازیکنان» است. ویلسن در ادامه افزود:
ME: A عنوان جذابی‌ست؛ برای مدت‌ها در دست ساخت بود و چیزهایی ارائه می‌کند که امضای استودیوی بایوور است، مثل داستان، ابعاد عمیق و خیال‌پردازی. به‌طور کلی، مجموع نقدها انتظارات کلی ما را برآورده نکرد. ما دیدیم که صد نفر از منتقدین به بازی نمره‌ای در حد 80 یا بالاتر داده‌اند که اشتیاق طرفداران را نشان می‌دهد. آن‌ها دنبال چیز خاصی بودند که خیلی از آن‌ها بدست آوردند و بعضی دیگر نه.
اما سخنان آقای ویلسن، فقط ظاهر ماجرا به نظر می‌رسد و Kotaku گزارش داده که EA یک سری از اقدامات را در اولویت قرار داده و هنوز پروژه‌ی بعدی Mass Effect را آغاز نکرده یا بهتر بگوییم، از شروع پروسه‌ی آن جلوگیری کرده‌است. اخراجی در کار نیست و این اقدامات یک سری تغییرات اجرایی در استودیوی شعبه‌ی مونترال، کانادای بایوور را شامل می‌شود. باید بعضی از افراد شاغل در این استودیو به «جید ریموند» در استودیوی EA Motive ملحق شوند که در حال حاضر، مشغول کار بر روی بازیStar Wars: Battlefront 2 است. باقی افراد باید بر روی پشتیبانی از بخش مولتی‌پلیر ME: A تمرکز کنند یا به استودیوی اصلی برای ساخت عنوان جدید کمک کنند که در بالا هم گفته شد، معرفی آن تا آوریل 2018 به عقب افتاده است.
گیم‌اسپات، برای صحت ادعاهای ذکر شده با یکی از اعضای بایوور مونترال، یعنی «یانیک روی»، تماس برقرار کرد و او تمامی این ادعاها را تأیید و اضافه کرد:
ما اعضای بایوور قرار است به استودیوی Motive برای پروژه‌ی در دست ساختشان بپیوندیم و در کنار آن به استودیوی اصلی برای ساخت عنوان جدید کمک کنیم. در سال پیش رو از بایوور بیشتر می‌شنوید.
فارغ از تمامی تغییرات داخل بایوور مونترال، آن‌ها همچنان به پشتیبانی از ME: A ادامه می‌دهند و به تازگی آپدیتی منتشر کرده‌اند که انیمیشن‌های سینماتیک بخش داستانی را بهبود می‌بخشد.

نظر شما چیست؟ آیا این روندی فرسایشی‌ست برای تعطیلی استودیوی مونترال یا خیر؟
 
وقتی استودیو کوچیک میشه نمیشه اسمشو تغییر با توجه به بازخوردها گذاشت ، اگر قرار به تغییر مثبت باشه باید بیشتر به استودیو رسیدگی میشد ، اسم ME اونقدر بزرگ هست که بخاطرش بهترینها رو چه دوباره و یا مقطعی برای کمک به تیم اضافه کنن ، حالا منطق دیوانشون چی میگه ، کلا به حالت تعلیق درش آوردنو ترجیحا به ساپورت اضافات بازی بسنده کردن ، این حرکتشون کمتر از نسخه ای که تحویل دادن نیس، فاتحه پشت فاتحه .
 
ایکاش میشد بایوور از دست EA خارج بشه و به عنوان یه استدیو مستقل کار کنه.
الان مشکل این حرکت EA چیه؟ آندرومدا مشکلاتی داشت که حقیقتا نمیشه گردن ناشر انداخت و مقصر اگه نگیم فقط، بخش خیلی زیادیش خود استودیو بوده. الان هم که بازخوردها رو دیدن، فعلا برای معرفی یا شروع پروژه جدید دست نگه داشتن که نشونه خوبیه. نشون میده ناشر به بازی و بازخورد گیمرها اهمیت میده و نمیخواد اتفاقی که با آندرومدا افتاد، تکرار بشه.
حالا اگه قضیه دیگه ای پشت پرده است، ما خبر نداریم. شاید پس فردا کلا زد استودیو رو تخته کرد ولی بر اساس چیزایی که الان گفته شده، این حرکت، حرکت خوبیه.
 
الان مشکل این حرکت EA چیه؟ آندرومدا مشکلاتی داشت که حقیقتا نمیشه گردن ناشر انداخت و مقصر اگه نگیم فقط، بخش خیلی زیادیش خود استودیو بوده. الان هم که بازخوردها رو دیدن، فعلا برای معرفی یا شروع پروژه جدید دست نگه داشتن که نشونه خوبیه. نشون میده ناشر به بازی و بازخورد گیمرها اهمیت میده و نمیخواد اتفاقی که با آندرومدا افتاد، تکرار بشه.
حالا اگه قضیه دیگه ای پشت پرده است، ما خبر نداریم. شاید پس فردا کلا زد استودیو رو تخته کرد ولی بر اساس چیزایی که الان گفته شده، این حرکت، حرکت خوبیه.

ببین کلا ناشر نقش زیادی روی ساخت بازی داره و اصولا زیاد دخالت میکنه. در این حد که حتی باید داستان رو تایید کنن و تیم سازنده مجبورن سر هر مایل استون پروژه رو به ناشر نشون بدن و اگه راضی نباشن حتی میتونن قرارداد رو کنسل کنن. البته منظورم این نیست که حتما EA گیر داده بازی خراب شده، حرف اینه که ناشر کلا تاثیر زیادی روی پروسه ساخت میزاره.

در مورد بایوور هم حتما یه مشکلی وجود داره که حالا ما نمیدونیم چی ولی باعث شد خیلی از اعضای کلیدی بزارن برن. حالا یا مدیریت استدیو خیلی بد بوده یا EA نتونسته درست مدیریت کنه، به هر صورت نتونستن بحران رو جمع کنن و گند خورد به همه چیز. و اینکه باید در نظر گرفت کلا بایوور داره یه روند نزولی رو طی میکنه. بازی هاش همینجوری دارن ضعیف تر و ضعیف تر میشن و اگه ME2 رو فاکتور بگیریم کامل این روند نزولی مشهوده.
 
ببین کلا ناشر نقش زیادی روی ساخت بازی داره و اصولا زیاد دخالت میکنه. در این حد که حتی باید داستان رو تایید کنن و تیم سازنده مجبورن سر هر مایل استون پروژه رو به ناشر نشون بدن و اگه راضی نباشن حتی میتونن قرارداد رو کنسل کنن. البته منظورم این نیست که حتما EA گیر داده بازی خراب شده، حرف اینه که ناشر کلا تاثیر زیادی روی پروسه ساخت میزاره.

در مورد بایوور هم حتما یه مشکلی وجود داره که حالا ما نمیدونیم چی ولی باعث شد خیلی از اعضای کلیدی بزارن برن. حالا یا مدیریت استدیو خیلی بد بوده یا EA نتونسته درست مدیریت کنه، به هر صورت نتونستن بحران رو جمع کنن و گند خورد به همه چیز. و اینکه باید در نظر گرفت کلا بایوور داره یه روند نزولی رو طی میکنه. بازی هاش همینجوری دارن ضعیف تر و ضعیف تر میشن و اگه ME2 رو فاکتور بگیریم کامل این روند نزولی مشهوده.
قبول دارم ناشر تاثیر زیادی داره ولی در این مورد به خصوص، ایرادایی که آندرومدا داشت ربطی به EA نداشت. قاعدتا خودت هم باید قبول داشته باشی که باگ های زیاد بازی و مشکل مسخره طراحی کاراکتر و Facial Animationهای خنده دار، ایرادایی که آندرومدا بیشترین ضربه رو ازش خورد دیگه به EA ربطی نداره.
این مشکلی که برای آندرومدا بوجود اومده از دو سمت میتونسته باشه. یکی از سمت استودیو سازنده یکی هم از سمت ناشر. سمت ناشر رو که فعلا کسی خبر نداره نمیشه قضاوت کرد ولی سمت استودیو کاملا مشخصه و تو محصول نهایی همه دیدیم و تجربه کردیم. حرف من هم بر اساس شرایط فعلی و اطلاعات قابل اثبات بود. وگرنه قبول دارم EA با دخالت هاش میتونسته خیلی به بازی ضربه زده باشه. ولی تا زمانی که نشه با اطمینان گفت، این حرکتش برای به تعویق انداختن ادامه ME، حرکت خوبیه.
 
  • Like
Reactions: Biohazard
قبول دارم ناشر تاثیر زیادی داره ولی در این مورد به خصوص، ایرادایی که آندرومدا داشت ربطی به EA نداشت. قاعدتا خودت هم باید قبول داشته باشی که باگ های زیاد بازی و مشکل مسخره طراحی کاراکتر و Facial Animationهای خنده دار، ایرادایی که آندرومدا بیشترین ضربه رو ازش خورد دیگه به EA ربطی نداره.
این مشکلی که برای آندرومدا بوجود اومده از دو سمت میتونسته باشه. یکی از سمت استودیو سازنده یکی هم از سمت ناشر. سمت ناشر رو که فعلا کسی خبر نداره نمیشه قضاوت کرد ولی سمت استودیو کاملا مشخصه و تو محصول نهایی همه دیدیم و تجربه کردیم. حرف من هم بر اساس شرایط فعلی و اطلاعات قابل اثبات بود. وگرنه قبول دارم EA با دخالت هاش میتونسته خیلی به بازی ضربه زده باشه. ولی تا زمانی که نشه با اطمینان گفت، این حرکتش برای به تعویق انداختن ادامه ME، حرکت خوبیه.

من تازه ME:A رو شروع کردم، تو این 10 ساعتی که بازی کردم مشکل خاصی با انیمیشن ها و کارکترها نداشتم، حداقل مشکل اصلیم این نبوده! ایراد ME:A از نظر من اینه که اصلا ME نیست. درسته که با توجیح شماره اصلی نبودن میتونه یه چیز جدید باشه اما این چیز جدید به هیچ عنوان جذابیت های سری اصلی رو نداره و به شدت یه بازی معمولی هست. مثلا اولین چیزی که من دلم براش تنگ شد اتمسفر و رنگ بندی های خاص ME Trilogy بود. این یکی خیلی شاد و شنگول میزنه. و این اتمسفر جدید دوست داشتنی نیست.

مساله بعدی هم داستان بدرد نخوره. درسته که خیلی بزرگ و وسیعه اما انصافا این کجا و داستان اصلی کجا! شخصیت پردازی هم همینطور. این گوگولی مگولیا بیشتر به درد قهرمان های یه سریال تین ایجری میخورن تا سری ME. بایوور باخودش چی فکر کرد واقعا؟ از نظر من هیچ کدوم یک دهم کاریزمای شپرد رو هم ندارن و انگار تمام تمرکز بایوور عوض ساخت یه سری شخصیت خفن و موندگار فقط تولید محتوا برای سکانس های پو..رن بوده. و تا اینجای کار تنها نکته مثبتش گیم پلی و ماهیت جست و جو کردن محیط هست که خوشم امد. برای همین معتقدم EA هم به عنوان ناشر چندان بی تقصیر نیست! چرا جلوی ساخت این آشغال رو نگرفت؟ من اگه یه کاره ای بودم اونجا میرفتم میزدم تو سرشون میگفتم وات د فا.ک آر یو دویین اسهولز؟ واقا این چیه اینا ساختن؟
 
تیتر خبر البته بی ربطه قضیه تعلل نیست قضیه بیشتر اینه که EA دیگه نمیخواد بایوور محدود به مس افکت کنه و یکجورایی برای ip MMO جدیدشون و Star wars2 مشغول این دو پروژشون کرده وگرنه بین شماره ۳ تا الانم فاصله کمی نبود که بگیم حالا میخواد تعلل کنه مثل قضیه استودیو ۳۴۳ که ماکرو فقط محدودشون کرده به Halo
 
من تازه ME:A رو شروع کردم، تو این 10 ساعتی که بازی کردم مشکل خاصی با انیمیشن ها و کارکترها نداشتم، حداقل مشکل اصلیم این نبوده! ایراد ME:A از نظر من اینه که اصلا ME نیست. درسته که با توجیح شماره اصلی نبودن میتونه یه چیز جدید باشه اما این چیز جدید به هیچ عنوان جذابیت های سری اصلی رو نداره و به شدت یه بازی معمولی هست. مثلا اولین چیزی که من دلم براش تنگ شد اتمسفر و رنگ بندی های خاص ME Trilogy بود. این یکی خیلی شاد و شنگول میزنه. و این اتمسفر جدید دوست داشتنی نیست.

مساله بعدی هم داستان بدرد نخوره. درسته که خیلی بزرگ و وسیعه اما انصافا این کجا و داستان اصلی کجا! شخصیت پردازی هم همینطور. این گوگولی مگولیا بیشتر به درد قهرمان های یه سریال تین ایجری میخورن تا سری ME. بایوور باخودش چی فکر کرد واقعا؟ از نظر من هیچ کدوم یک دهم کاریزمای شپرد رو هم ندارن و انگار تمام تمرکز بایوور عوض ساخت یه سری شخصیت خفن و موندگار فقط تولید محتوا برای سکانس های پو..رن بوده. و تا اینجای کار تنها نکته مثبتش گیم پلی و ماهیت جست و جو کردن محیط هست که خوشم امد. برای همین معتقدم EA هم به عنوان ناشر چندان بی تقصیر نیست! چرا جلوی ساخت این آشغال رو نگرفت؟ من اگه یه کاره ای بودم اونجا میرفتم میزدم تو سرشون میگفتم وات د فا.ک آر یو دویین اسهولز؟ واقا این چیه اینا ساختن؟

اتفاقا اینجا به نظر من اومده یه فرنچایز بزرگ رو داده دست یه تیم که پروژه ای نداشته. بهشون اعتماد کرده و این همه سال هم بهشون وقت داده. حتی اگه مشکلای تکنیکی هم نبود این از بیس و پایه مشکل داره اصلا ! بعده این همه سرمایه گذاری این قابل قبول حداقل برای منی که سه گانه خودمو باهاش خفه کردم نیست. اتفاقا هر خبر و شایعه ای هم که بوده نشون میده EA کاملا اینجا دستشون رو باز گذاشته و اینا هم جوری پیش رفتن که شعبه اصلی هم صداش دراومده بوده. این یعنی EA اتفاقا حداقل اینجا اعتما کرده بود و دینو تحویل گرفت.
اتفاقا بهتر. تیم بی استعدادی که ME رو به andromeda رسوندن، همون بهتر تعطیل شه و ادامش ندن. تا زمان درست بدن دست تیم اصلی یا کلا ریبوت کنن.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or