قصد تحلیل و یا بررسی سه بازی casual معروف رو دارم
بازی اول :
bejeweled
bejeweled
اولین نسخه بازی bejeweled توسط کمپانی PopCap Games (توسعه دهنده و منتشر کننده ) در سال 2001 منتشر شد
بازی Bejeweled در سبک Tile Matching Puzzle هست که این سبک زیر مجموعه ای از سبک puzzle هست , در کل سری بازی Bejeweled که سه نسخه هست بیش از 75 میلیون نسخه فروش رفته و همچنین بیش از 150 میلیون بار دانلود شده هست
حال به گیم پلی نسخه اول این بازی میپردازیم :
در این بازی هدف و یا مکانیزم اصلی گیم پلی جاجا کردن جواهر ها هست تا بتوانیم حداقل سه جواهر هم رنگ رو به صورت عمودی یا افقی در کنار هم بچینیم و هر چه تعداد بیشری جواهر هم رنگ در کنار هم به صورتیی افقی و یا عمودی بچینیم امتیاز بیشتری کسب میکنیم
حالت معمولی (normal mode)
در این حالت وقتی که bar یا میله پر شود و کامل بشود (سبز رنگ کامل بشود) مرحله بازی یک مرحله بالاتر میرود یا به اصطلاح level up میشود
و بازیکن وقتی که دیگر نمیتواند حرکتی انجام بدهد game over میشود
حالت Time Trial
در این حالت محدودیت زمانی برای بازی کردن اعمال میشود
میله level up از وسط شروع میشود و وقتی که به انتها میرسد یک مرحله بالا میرود مرحله بازی
هرچه مراحل بیشتر بالا میرود محدودیت زمانی شدید تر میشود
تصویری ازیکی از مراحل بازی : (حالت معمولی)
منبع :
Bejeweled - Wikipedia, the free encyclopedia
بازی دوم:
بازی Pac-Man
بازی Pac-Man
این بازی یکی از معروفترین بازیهای casual میباشد و قدمتی نسبتا زیاد در صنعت بازیسازی دارد
بازی Pac-Man توسط کپانی Namco توسع داده شد و در سال 1980 توسط Namco و MidWay منتشر شد (MidWay ناشر آمریکای شمالی هست) , این بازی در سبک Arcade هست
این بازی تقریبا به طور فوق العادی از همان روزهای نخستین انتشارش محبویت خاصی پیدا کرد که حتی در اجتماع و یا جامع هم تاثیراتی گذاشت
حتی انیمشین های تلویزیونی هم از این بازی ساخته شد
کاراکتر اصلی این بازی در بیش از 30 spin off به طور رسمی حضور پیدا کرد
با توجه به مطالب بالا محبوبیت و موفقیت این بازی بدون شبه ی خاصی معلوم هست حال به gameplay این بازی میپردازیم
گیم پلی :
پلیر در اصل Pac-Man رو کنترل میکنه و باید Pac-Man رو از بین پیچ و خم ها عبور بده تا pac-dot ها رو بخوره (نقطه های کوچک) و وقتی که همه نقطه ها رو خورد به مرحله بعد میره
در این بازی چهار دشمن هست که مانع pac-man میشوند و یا بهتر هست بگویم که وقتی که باهاش برخورد میکنند از جان pac-man کم میشه
همچنین pac-man با خوردن نقطه های بزرگتر و چشمک زن میتونه دشمنانش رو بخوره
در زیر میتوانید تصویری از محیط بازی را ببینید :
منبع :
Pac-Man - Wikipedia, the free encyclopedia
بازی Pac-Man توسط کپانی Namco توسع داده شد و در سال 1980 توسط Namco و MidWay منتشر شد (MidWay ناشر آمریکای شمالی هست) , این بازی در سبک Arcade هست
این بازی تقریبا به طور فوق العادی از همان روزهای نخستین انتشارش محبویت خاصی پیدا کرد که حتی در اجتماع و یا جامع هم تاثیراتی گذاشت
حتی انیمشین های تلویزیونی هم از این بازی ساخته شد
کاراکتر اصلی این بازی در بیش از 30 spin off به طور رسمی حضور پیدا کرد
با توجه به مطالب بالا محبوبیت و موفقیت این بازی بدون شبه ی خاصی معلوم هست حال به gameplay این بازی میپردازیم
گیم پلی :
پلیر در اصل Pac-Man رو کنترل میکنه و باید Pac-Man رو از بین پیچ و خم ها عبور بده تا pac-dot ها رو بخوره (نقطه های کوچک) و وقتی که همه نقطه ها رو خورد به مرحله بعد میره
در این بازی چهار دشمن هست که مانع pac-man میشوند و یا بهتر هست بگویم که وقتی که باهاش برخورد میکنند از جان pac-man کم میشه
همچنین pac-man با خوردن نقطه های بزرگتر و چشمک زن میتونه دشمنانش رو بخوره
در زیر میتوانید تصویری از محیط بازی را ببینید :
منبع :
Pac-Man - Wikipedia, the free encyclopedia
بازی سوم:
بازی Tetris
بازی Tetris
بازی Tetris یک بازی در سبک tile matching puzzle هست که در اصل توسط Alexey Pajitnov طراحی و برنامه نویسی شد , این بازی در سال 1984 منتشر شد
این بازی به قدری معروف هست که تقریبا اکثر اشخاصی که حتی کمی در مورد بازی های رایانه ای اطلاع دارند حداقل اسم این بازی را شنیده اند و یا آن را بازی کرده اند
این بازی (و یا در کل سری این بازی ) تقریبا برای همه کنسولهای بازی و کامپیوتر ها منتشر شده هست حتی بر روی بعضی از graphical calculator ها (ماشین حسابهای گرافیکی)
یکی از موفقترین نسخه های این بازی بر روی کنسول بازی دستی Game Boy بوده که فروش بسیار خوبی داشته
در سال 2007 سایت IGN بازی Tetris به عنوان دومین بازی برتر در لیست 100 تایی بهترین بازی های همه زمان قرار داد
در بازی تکه هایی به اسم Tetromino هستند که از به هم پیوستن چند مربع و یا مکعب (نسخه های سه بعدی) تشکیل شده اند و شکلهای گوناگونی دارند (در شکل زیر نمونه ای آمده هست)
این Tetromino ها به صورت اتفاقی و یا random از بالا به پاین در زیمن بازی و یا playing field میافتند
هدف بازی این هست تا این tetromino ها را به صورت دستی جابه جا کرده (همینطور چرخش 90 درجه هم میتنند داشته باشند) تا یک خط افقی از دو بلوک بدون شکاف به وجود بیاد
زمانی که تعداد خاصی از line ها و یا خط ها پاک میشوند بازی به مرحله ای بالاتر میرود و سرعت ریختن آن اجسام هم تندتر میشود
در صورتی که بلوک ها پاک نشوند و همینطور روی هم قرار بگیرند و میدان بازی رو پرکنند پلیر میبازد
در زیر تصویری از گیم پلی این بازی آمده هست :
منبع :
Tetris - Wikipedia, the free encyclopedia
باتشکر
(sadegh93)
سید صادق یوسف زاده
هدف بازی این هست تا این tetromino ها را به صورت دستی جابه جا کرده (همینطور چرخش 90 درجه هم میتنند داشته باشند) تا یک خط افقی از دو بلوک بدون شکاف به وجود بیاد
زمانی که تعداد خاصی از line ها و یا خط ها پاک میشوند بازی به مرحله ای بالاتر میرود و سرعت ریختن آن اجسام هم تندتر میشود
در صورتی که بلوک ها پاک نشوند و همینطور روی هم قرار بگیرند و میدان بازی رو پرکنند پلیر میبازد
در زیر تصویری از گیم پلی این بازی آمده هست :
منبع :
Tetris - Wikipedia, the free encyclopedia
باتشکر
(sadegh93)
سید صادق یوسف زاده
آخرین ویرایش: