دراینجا میخوام با توجه به اطلاعاتی که موجود هست یه تحلیل وبررسی ومقایسه کلی درباره پردازندهای گرافیکی این دو کنسول بشه تا به خیلی از ابهامات و سوئالات پاسخ داده شه..
دوستان توجه داشته باشن این اطلاعات نه نشون میده کنسول خاصی برتری داره نه از کنسول خاصی طرفداری میکنه بلکه صرفا برای اطلاع عموم میباشد تمام این اطلاعات هم منابع قابل اطمینان داره
در طراحی پردازندهها برای یک کنسول باید به یک سری عوامل حیاطی توجه خاصی نمود اول حرارت تولید شده دومم مصرف کم سومم فضای کم چهارم طراحی پردازندهایی بسیار پر قدرت برای گیم با توجه به عوامل گفته شده.
اول از همه میرم سراغ rsx realitySynthesizer پردازنده گرافیک ps3 هست
داخل pack هم چهار تا حافظه 64مگا بایتی و خود gpu
gpu :تعداد ترانزیستورهای بکار رفته 300.4میلیون ترانزیستور میباشد
شرکتهای سازنده :nvidia وsony
توضیحات:rsx در واقع 7800gtx هست ولی بایه تغییراتی در اینترفیس gpu چرا که 7800 ..256bit
میباشد ولی rsx 128bit ولی گفتن این نکته ضرووری هست که rsx رابطه ایی به اندازه پهنای 20gb.s با cell برای خواندن اطلاعات دارد و میتوان مابقی پهنای باند رو از این طریق جبران کرد
خصوصیات:
دارای سرعت پردازش 550mhz باتکنولوجی ساخت 90نانومتر در ابتدا درسال 2008شد 65نانومتر ودر سال 2010 40نانومتر
بر اساس طراحی کارت گرافیکهای سری 7800 nv-47
دارای تکنولوجی برنامه نویسی psgl[opengl es1.1 +nvidia cg]
دارای 24 ردیف موازی پیکسل شیدر که هر ردیف دارای 2عدد پردازشگر نوع برداری 2عدد پردازشگر نوع توضیع دهنده +fog alu+یک عدد txture alu میباشد
دارای 8تا ردیف موازی رائس زن{vertex shader}
هر ردیف شامل یک پردازنده برداری ویک توضیع دهنده هست
دارای 24عدد texture *****ینگ و8عددرئاس زن {vertex texture}
پیکسل شیدر ورائس زن مجزا از هم کار میکنند
دارای دقت 128bit برای رندرینگ پیکسل و پشتیبانی از hdr
دارای ماکزیمم پیکسل fillrate 8.8گیگا پیکسل
دارای 256مگا بایت حافظه جدا از حافظه سیستم
پهنای باند :22.4 از حافظه خود و20تا از cell در مجموع 42.4gb.s
پشتیبانی از تکنولوجی فشرده سازی تکستورها S3TC
تحلیل وبررسی xenos پردازشگر گرافیک
xbox360
در کل این پردازنده نسبت به rsx از طراحی وساختمان پیچیده تری برخوردار است.
همین طور که مشاهده میکنید پردازنده گرافیک xbox360 از دو قسمت تشکیل شده است.
قسمت اول:edram
شرکت سازنده:nec
105میلیون ترانزیستور در ساختش بکار رفته است.
خصوصیات:
دارای192پردازنده پیکسل{توجه نه پیکسل شیدر }این پردازندها برای رنگ زنی پیکسلها anti-aliasing وz/stencil وترکیبات رنگی پیکسلها بکار میرود ..
این موارد باعث میشود تا خیلی از کارهایی که یک پیکسل شیدر انجام میدهد کاسته شود وحتی anti-aliasing مجانی در اختیار پردازنده گرافیک قرار بگیرد .دقیقا مثل پرنده ایی که غذای هضم شده میریزه تو حلق جوجش!!!!!!!!
این 192 پردازنده از 10مگابایت حافظه استفاده میکنند ...نکته ایی هم باید اینجا بگم که عملیاتی که این پردازندها انجام میدن حافظه کمی میبرن ولی به پهنای باند زیادی احتیاج دارن برای همین پهنای باند بین این پردازندها و حافظه 10مگابایتی 256gb.s هست .این پهنای باند بسیار زیاد به پردازندها اجازه میدن تا خیلی سریع وبرق اسا عملیاتی رو که بالا گفتم رو انجام بدن ودر اختیار پردازشگر گرافیکی قرار بدن..
قسمت دوم:gpu
این قسمت از معماری سری r580و r600 ati بهره میبرد ودارای 232میلیون ترانزیستور میباشد
تکنولوجی ساخت 90نانومترسری اولیه 65نانومتر و45نانومتر
خصوصیات:
دارای تکنولوجی سایه زنی متحد Unified shading architecture این تکنولوجی به شما این امکان را میدهد که هر پردازنده برداری بکار رفته در gpu که تعداد انها دراین قسمت هم 192 عدد میباشد
میتواند در یک سیکل یا نقش پیکسل شیدر را بازی کند یا نقش رائس زن را بازی کند یا اینکه میتواند نقش یک تولیید کننده اشکال هندسی را بازی کند این مورد اخر که اشاره شد در کارت گرافیکهای امروزی کامپیوتر به عنوانgeometric shader شناخته میشودو وظیفه اش هم تولید اشکال هندسی میباشد چون در کامپیوتر برعکس کنسول تولید اشکال مختلف در کارت گرافیک انجام میشود ولی در کنسول این کار بیشتر بر عهده cpu میباشد ولی مثل اینکه ایکس باکس سنت شکنی کرده البته علت هم داره .....b-)
فناوری Tessellation یا مفروش سازی یا کاشی کاری
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d1/Finite_element_triangulation.svg
این تکنولوجی همراه با دایریکس11 dx11 عرضه شد ولی مثل اینکه مایکروسافت چون خودش برنامه نویس این رابطه تونسته با برنامه نویسی یه طوری اینو بخورد این کنسول بده
یا اینکه از قبل داشته این فناوری رو روی این کنسول ازمایش میکرده در کل ایکس باکس دارا میتونن خوشحال باشن چون با این فناوری میشه مدلهایی با کیفیت و گرافیک بهتری ساخت
از دیگر فناوری ها هم میشه به :
ارایش منظم تکسچورها و hdr اشاره کرد
ساختار gpu:
دارای 3ردیف که هر ردیف دارای 16عدد پردازنده میباشد.در مجموع دارای48 پردازنده موازی.
هرکدام از این 48 پردازنده دارای 4تا پردازنده برداری ویک توضیع دهنده میباشد که شما در مجموع دارای 192عدد پردازنده برداری برای اهدافی سه گانه میباشید
سرعت پردازش500مگاهرتز
ماکزیمم پیکسل fillrate8گیگاپیکسل
دارای 16واحد تکسچور و16واحد رائس زن تکسچر
توان تولید 500میلیون مثلث در ثانیه
دارای 512مگابایت حافظه مشترک باcpu
دارای پهنای باند 22.4 از حافظه سیستم و 32 ازedram و10.8 از حافظه کش cpu میباشددر مجموع: 65.2GB.S
پشتیبانی از دایکرس سوپر ست super set مخصوص ایکس باکس و دایکرس9c وهم چنینhlsl وassembely
نتیجه گیری
خوب با اطلاعات بدست امده میشه یه نتیجه گیری هایی کرد اول بریم سر فناوری هایی که این gpu پشتیبانی میکنن
پلی استیشن:rsx
دارای فناوری 3d انویدیا ...دارای شتاب دهنده فیزیک انویدیا .....قابلیت فشرده سازی تکسچرها
پشتیبانی از anti-aliasing با کیفیت بهتر
ایکس باکس xenos:
دارای فناوری اتحاد سایه زنی ....دارای فناوری مفروش سازی یا کاشی کاری ....دارای فناوری به نظم در اوردن تکسچرها
محاسن rsx
سرعت بالا تر پردازش نسبت به ایکس باکس ....دارای پیکسل fillrate بالاتر
معایب rsx:
کمبود محسوس رائس زن vertex shaderکه باعث افت کیفت ابجکتها و همچنین کیفیت جزئیات مدلها میشود
کمتر بودن راس زن تکسچرها در rsx نسبت xenos
نداشتن قابلیت یا کم بودن ایجاد اشکال هندسی
دراین مورد cell این وظیفه را دارد
محدودیت در دسترسی به حافظه
کم بودن پهنای باند
محدودیت در استفاده از anti-aliasing
محاسن xenos:
دارای 192 پردازنده جانبی در edram برای کارهایی که در بالا به اونها اشاره شده که باعث رنگ ونورپردازی عالی وهمچنین anti-aliasing مجانی میشه در نتیجه پردازشگر گرافیکی میتونه ازادانه به کارای دیگه بپردازه
قابلیت انعطاف پزیری خوب برای برنامه نویسان
قابلیت تولید 500 میلیون مثلث در ثانیه
پشتیبانی از برخی از امتیازات دایرکس11 در قالب برنامه نویسی که کمک میکنه برای بازی های اینده
دارای رائس زنهای تکسچر بیشتر نسبت به رقیب
دارای ضریب anti-aliasingبیشتر
دارای پیکسل شیدر ورائس زن بیشتر حتی در شرایط برابر
پهنای باند خوب
دسترسی بیشتر به حافظه
معایب xenos:
سرعت پردازش کمتر ....پشتیبانی نکردن از شتاب دهندهای فیزیک ...کیفیت پایین anti-aliasing... تولید حرارت بیشتر ......پیکسل fillrate کمتر نسبت به رقیب
قبل از هر چیز از دوستان بخاطر استقبال خوب تشکر میکنم
یکی دیگر از قسمتهای مهم در پردازش گرافیک رزلوشن تصویر هست ...تشکیل رزلوشن در کنسولها با رزلوشن در کارت گرافیکهای کامپیوتر فرق دارد در کارت گرافیکهای کامپیوتر شما هر چقدر رزلوشن را بالا تر ببرید فشار بیشتری به پردازنده گرافیک وارد میکنید وباعث میشه تا پیکسل های بیشتری رو پردازش کنه ودائمان نرخ فریم ریت بالا وپایین میره ولی در کنسولها چه شما با رزلوشن 640در 480 بازی کنی یا با رزلوشن فول اچ دی 1920در 1080 بازی کنی فرقی بحال پردازشگر گرافیکی کنسول نمیکنه وبا یک نرخ ثابت فریم ریت دائما در حال پردازش هست ..چرا؟؟؟
بخاطر اینکه در کنسول اندازه رزلوشن بازی وهمچنین نرخ فریم ریت بازی توسط بازی ساز تعیین میشه وثابت میمونه وعاملی که باعث کم وزیاد شدن رزلوشن میشه یک تبدیل کننده هست که مستقیما به پردازشگر گرافیکی وصله وتصاویر با نرخ فریم ثابت وارد اون میشه و این تبدیل کننده اونرو به هر رزلوشنی که لازم باشه تبدیل میکنه
در ps3 این عمل رو یک تبدیل کننده که داخل gpu طراحی شده انجام میده وقادر دو تا کانال 1080p رو ساپورت کنه
در xbox360 این کارو chip ana وhana انجام میدن
در داخل این چیپها هم یه دیکودر صدا وجود داره تا بتونند همراه با تصویر صدا با اخرین فناوری ها رو انتقال بدن...
منابع:
http://en.wikipedia.org/wiki/Xenos_(graphics_chip)
http://en.wikipedia.org/wiki/RSX_'Reality_Synthesizer'
http://www.anandtech.com/show/1683/4
http://news.teamxbox.com/xbox/9487/ATI-Releases-Xbox-360-GPU-Technology-Papers/
http://www.anandtech.com/show/1719/8
http://www.beyond3d.com/content/articles/4/
http://www.pcreview.co.uk/forums/thread-1926226.php
دوستان توجه داشته باشن این اطلاعات نه نشون میده کنسول خاصی برتری داره نه از کنسول خاصی طرفداری میکنه بلکه صرفا برای اطلاع عموم میباشد تمام این اطلاعات هم منابع قابل اطمینان داره
در طراحی پردازندهها برای یک کنسول باید به یک سری عوامل حیاطی توجه خاصی نمود اول حرارت تولید شده دومم مصرف کم سومم فضای کم چهارم طراحی پردازندهایی بسیار پر قدرت برای گیم با توجه به عوامل گفته شده.
اول از همه میرم سراغ rsx realitySynthesizer پردازنده گرافیک ps3 هست
داخل pack هم چهار تا حافظه 64مگا بایتی و خود gpu
gpu :تعداد ترانزیستورهای بکار رفته 300.4میلیون ترانزیستور میباشد
شرکتهای سازنده :nvidia وsony
توضیحات:rsx در واقع 7800gtx هست ولی بایه تغییراتی در اینترفیس gpu چرا که 7800 ..256bit
میباشد ولی rsx 128bit ولی گفتن این نکته ضرووری هست که rsx رابطه ایی به اندازه پهنای 20gb.s با cell برای خواندن اطلاعات دارد و میتوان مابقی پهنای باند رو از این طریق جبران کرد
خصوصیات:
دارای سرعت پردازش 550mhz باتکنولوجی ساخت 90نانومتر در ابتدا درسال 2008شد 65نانومتر ودر سال 2010 40نانومتر
بر اساس طراحی کارت گرافیکهای سری 7800 nv-47
دارای تکنولوجی برنامه نویسی psgl[opengl es1.1 +nvidia cg]
دارای 24 ردیف موازی پیکسل شیدر که هر ردیف دارای 2عدد پردازشگر نوع برداری 2عدد پردازشگر نوع توضیع دهنده +fog alu+یک عدد txture alu میباشد
دارای 8تا ردیف موازی رائس زن{vertex shader}
هر ردیف شامل یک پردازنده برداری ویک توضیع دهنده هست
دارای 24عدد texture *****ینگ و8عددرئاس زن {vertex texture}
پیکسل شیدر ورائس زن مجزا از هم کار میکنند
دارای دقت 128bit برای رندرینگ پیکسل و پشتیبانی از hdr
دارای ماکزیمم پیکسل fillrate 8.8گیگا پیکسل
دارای 256مگا بایت حافظه جدا از حافظه سیستم
پهنای باند :22.4 از حافظه خود و20تا از cell در مجموع 42.4gb.s
پشتیبانی از تکنولوجی فشرده سازی تکستورها S3TC
تحلیل وبررسی xenos پردازشگر گرافیک
در کل این پردازنده نسبت به rsx از طراحی وساختمان پیچیده تری برخوردار است.
همین طور که مشاهده میکنید پردازنده گرافیک xbox360 از دو قسمت تشکیل شده است.
قسمت اول:edram
شرکت سازنده:nec
105میلیون ترانزیستور در ساختش بکار رفته است.
خصوصیات:
دارای192پردازنده پیکسل{توجه نه پیکسل شیدر }این پردازندها برای رنگ زنی پیکسلها anti-aliasing وz/stencil وترکیبات رنگی پیکسلها بکار میرود ..
این موارد باعث میشود تا خیلی از کارهایی که یک پیکسل شیدر انجام میدهد کاسته شود وحتی anti-aliasing مجانی در اختیار پردازنده گرافیک قرار بگیرد .دقیقا مثل پرنده ایی که غذای هضم شده میریزه تو حلق جوجش!!!!!!!!
این 192 پردازنده از 10مگابایت حافظه استفاده میکنند ...نکته ایی هم باید اینجا بگم که عملیاتی که این پردازندها انجام میدن حافظه کمی میبرن ولی به پهنای باند زیادی احتیاج دارن برای همین پهنای باند بین این پردازندها و حافظه 10مگابایتی 256gb.s هست .این پهنای باند بسیار زیاد به پردازندها اجازه میدن تا خیلی سریع وبرق اسا عملیاتی رو که بالا گفتم رو انجام بدن ودر اختیار پردازشگر گرافیکی قرار بدن..
قسمت دوم:gpu
این قسمت از معماری سری r580و r600 ati بهره میبرد ودارای 232میلیون ترانزیستور میباشد
تکنولوجی ساخت 90نانومترسری اولیه 65نانومتر و45نانومتر
خصوصیات:
دارای تکنولوجی سایه زنی متحد Unified shading architecture این تکنولوجی به شما این امکان را میدهد که هر پردازنده برداری بکار رفته در gpu که تعداد انها دراین قسمت هم 192 عدد میباشد
میتواند در یک سیکل یا نقش پیکسل شیدر را بازی کند یا نقش رائس زن را بازی کند یا اینکه میتواند نقش یک تولیید کننده اشکال هندسی را بازی کند این مورد اخر که اشاره شد در کارت گرافیکهای امروزی کامپیوتر به عنوانgeometric shader شناخته میشودو وظیفه اش هم تولید اشکال هندسی میباشد چون در کامپیوتر برعکس کنسول تولید اشکال مختلف در کارت گرافیک انجام میشود ولی در کنسول این کار بیشتر بر عهده cpu میباشد ولی مثل اینکه ایکس باکس سنت شکنی کرده البته علت هم داره .....b-)
فناوری Tessellation یا مفروش سازی یا کاشی کاری
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d1/Finite_element_triangulation.svg
این تکنولوجی همراه با دایریکس11 dx11 عرضه شد ولی مثل اینکه مایکروسافت چون خودش برنامه نویس این رابطه تونسته با برنامه نویسی یه طوری اینو بخورد این کنسول بده
یا اینکه از قبل داشته این فناوری رو روی این کنسول ازمایش میکرده در کل ایکس باکس دارا میتونن خوشحال باشن چون با این فناوری میشه مدلهایی با کیفیت و گرافیک بهتری ساخت
از دیگر فناوری ها هم میشه به :
ارایش منظم تکسچورها و hdr اشاره کرد
ساختار gpu:
دارای 3ردیف که هر ردیف دارای 16عدد پردازنده میباشد.در مجموع دارای48 پردازنده موازی.
هرکدام از این 48 پردازنده دارای 4تا پردازنده برداری ویک توضیع دهنده میباشد که شما در مجموع دارای 192عدد پردازنده برداری برای اهدافی سه گانه میباشید
سرعت پردازش500مگاهرتز
ماکزیمم پیکسل fillrate8گیگاپیکسل
دارای 16واحد تکسچور و16واحد رائس زن تکسچر
توان تولید 500میلیون مثلث در ثانیه
دارای 512مگابایت حافظه مشترک باcpu
دارای پهنای باند 22.4 از حافظه سیستم و 32 ازedram و10.8 از حافظه کش cpu میباشددر مجموع: 65.2GB.S
پشتیبانی از دایکرس سوپر ست super set مخصوص ایکس باکس و دایکرس9c وهم چنینhlsl وassembely
نتیجه گیری
خوب با اطلاعات بدست امده میشه یه نتیجه گیری هایی کرد اول بریم سر فناوری هایی که این gpu پشتیبانی میکنن
پلی استیشن:rsx
دارای فناوری 3d انویدیا ...دارای شتاب دهنده فیزیک انویدیا .....قابلیت فشرده سازی تکسچرها
پشتیبانی از anti-aliasing با کیفیت بهتر
ایکس باکس xenos:
دارای فناوری اتحاد سایه زنی ....دارای فناوری مفروش سازی یا کاشی کاری ....دارای فناوری به نظم در اوردن تکسچرها
محاسن rsx
سرعت بالا تر پردازش نسبت به ایکس باکس ....دارای پیکسل fillrate بالاتر
معایب rsx:
کمبود محسوس رائس زن vertex shaderکه باعث افت کیفت ابجکتها و همچنین کیفیت جزئیات مدلها میشود
کمتر بودن راس زن تکسچرها در rsx نسبت xenos
نداشتن قابلیت یا کم بودن ایجاد اشکال هندسی
دراین مورد cell این وظیفه را دارد
محدودیت در دسترسی به حافظه
کم بودن پهنای باند
محدودیت در استفاده از anti-aliasing
محاسن xenos:
دارای 192 پردازنده جانبی در edram برای کارهایی که در بالا به اونها اشاره شده که باعث رنگ ونورپردازی عالی وهمچنین anti-aliasing مجانی میشه در نتیجه پردازشگر گرافیکی میتونه ازادانه به کارای دیگه بپردازه
قابلیت انعطاف پزیری خوب برای برنامه نویسان
قابلیت تولید 500 میلیون مثلث در ثانیه
پشتیبانی از برخی از امتیازات دایرکس11 در قالب برنامه نویسی که کمک میکنه برای بازی های اینده
دارای رائس زنهای تکسچر بیشتر نسبت به رقیب
دارای ضریب anti-aliasingبیشتر
دارای پیکسل شیدر ورائس زن بیشتر حتی در شرایط برابر
پهنای باند خوب
دسترسی بیشتر به حافظه
معایب xenos:
سرعت پردازش کمتر ....پشتیبانی نکردن از شتاب دهندهای فیزیک ...کیفیت پایین anti-aliasing... تولید حرارت بیشتر ......پیکسل fillrate کمتر نسبت به رقیب
قبل از هر چیز از دوستان بخاطر استقبال خوب تشکر میکنم
یکی دیگر از قسمتهای مهم در پردازش گرافیک رزلوشن تصویر هست ...تشکیل رزلوشن در کنسولها با رزلوشن در کارت گرافیکهای کامپیوتر فرق دارد در کارت گرافیکهای کامپیوتر شما هر چقدر رزلوشن را بالا تر ببرید فشار بیشتری به پردازنده گرافیک وارد میکنید وباعث میشه تا پیکسل های بیشتری رو پردازش کنه ودائمان نرخ فریم ریت بالا وپایین میره ولی در کنسولها چه شما با رزلوشن 640در 480 بازی کنی یا با رزلوشن فول اچ دی 1920در 1080 بازی کنی فرقی بحال پردازشگر گرافیکی کنسول نمیکنه وبا یک نرخ ثابت فریم ریت دائما در حال پردازش هست ..چرا؟؟؟
بخاطر اینکه در کنسول اندازه رزلوشن بازی وهمچنین نرخ فریم ریت بازی توسط بازی ساز تعیین میشه وثابت میمونه وعاملی که باعث کم وزیاد شدن رزلوشن میشه یک تبدیل کننده هست که مستقیما به پردازشگر گرافیکی وصله وتصاویر با نرخ فریم ثابت وارد اون میشه و این تبدیل کننده اونرو به هر رزلوشنی که لازم باشه تبدیل میکنه
در ps3 این عمل رو یک تبدیل کننده که داخل gpu طراحی شده انجام میده وقادر دو تا کانال 1080p رو ساپورت کنه
در xbox360 این کارو chip ana وhana انجام میدن
در داخل این چیپها هم یه دیکودر صدا وجود داره تا بتونند همراه با تصویر صدا با اخرین فناوری ها رو انتقال بدن...
منابع:
http://en.wikipedia.org/wiki/Xenos_(graphics_chip)
http://en.wikipedia.org/wiki/RSX_'Reality_Synthesizer'
http://www.anandtech.com/show/1683/4
http://news.teamxbox.com/xbox/9487/ATI-Releases-Xbox-360-GPU-Technology-Papers/
http://www.anandtech.com/show/1719/8
http://www.beyond3d.com/content/articles/4/
http://www.pcreview.co.uk/forums/thread-1926226.php
آخرین ویرایش: