مــامـــور دو جـــانـــبـــه
به نام خدا
با سلام خدمت تمامی کاربران سایت و بازیبازان ایرانی .. امیدوارم هر جا که هستید شاد و خرسند باشید
با یکی از سری مقالتم برای اولین بار در خدمت شما عزیزان هستم
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
تاریکی بهترین و مهم ترین عنصر کار اوست و او دشمنانش را در کمال خونسردی در تاریکی از بین میبرد .. اون معتقد است که تاریکی بهترین جا برای پنهان شدن از چنگال دشمنان است . و این جمله را حتی به دختر خردسالش نیز آموخت . تاریکی تنها یار و یاور او در بحرانی ترین حالت هاست .. و او با به کمک سایه ها به مصاف دشمنانش میرود .. سری بازی های spilinter cell جزو پر مخاطب ترین و بهترین بازی های اکشن مخفی کاری به حساب می آید و بعد از سری متال گیر و هیتمن میدان دار بعدی این سبک این عنوان زیباست که هر مخاطب از هر سبک و سیاقی را راضی نگه میدارد .. سم فیشر کاراکتر اصلی این سری ماموری زیرک و چابکی است که جزو بهترین کاراکتر های بازی های رایانه ای به حساب می آید و مخاطب میتواند به خوبی با وان و گذشته خدشه دارش ارتباط برقرار کند .. هر چند گذشته و هدف او مبهم و نامعلوم است و در
هر شماره وقایع جدیدی رخ میدهد که شاید هیچ ربطی به وقایع نسخه قبلی نداشته باشد .. اما باز طرفدارانش را به هر نحوی راضی نگه میدارد.
مراحل این عنوان بسیار متنوع و جذاب است و بازیکن در بازی 70 درصد در آرامش و 30 در صد در تب و تاب و درگیری مسلحانه است و لحظه ای دریغ عاقبتی جز اجرای بازی از آخرین سیو نخواهد بود .. سازندگان بیشتر بر مخفی کاری اتکا کرده اند و بیشتر مراحل در تاریکی و سکوت تمام به دور از دید دشمن آغاز میشود که میتوانید بدون حتی کوچکترین جلب توجه و خون و خونریزی مرحله مورد نظر را به اتمام رسانید .. سیستم مخفی کاری بیشتر در مراحلی که در شب دنبال میشود مورد استفاده است و در مراحل روز درگیری های نفسگیر و هیجان انگیز بازی خودش را نشان میدهد . سایه زنی ها در تمام شماره های این سری با ظرافت تمام و چشم نواز طراحی شده است و بیشتر اجسام در شب سایه ای از خود تشکیل میدهند .. محیط های بازی عموما بسته است و بازی بیشتر در مناطق ساختمانی دنبال میشود و مورد خاصی برای کاوش و جست و جو ندارد .. شاید بتوان یکی از کمبود های این عنوان را خطی بودن بیش از حد آن دانست و تعداد آیتم های محیط بسیار اندک است و مکان های بازی نیز امکان جست و جو کردن را ندارند .. اما طراحی آنان بسیاز زیبا کار شده است ( حتی در شماره اول در سال 2002 ) .. بافت های اجزا و وسایل موجود در محیط بهترین کیفت را حتی بر روی کنسول های نسل قبل یعنی PS2 پردازش میکرد و محدودیتی در این مورد وجود ندارد و نخواهد داشت . زیرا سازندگان بازی و یوبی سافت برای هرچه متفاوت شدن این عنوان تمام تلاش خود را میکنند تا فرار از سلول بتواند با بقیه عناوینی جدید که گرافیک خارق العاده ای دارند رقابت کند.
قطعا برای ماموری که بیشترین فعالیتش را در تاریکی و به دور از چشم دشمنان انجام میدهد دوربین مادون قرمز بهترین انتخاب باشد .. این دوربین بعد از تاریکی مهم ترین وسیله سم برای پیشبرد مراحل است و در همین جا میتوان فرمولی برای بازی تعریف کرد. تاریکی + دوربین مادون قرمز = پیشبرد بهتر مراحل . اگر تاریکی نباشد دوربین مادون قرمز به کار نمی آید و اگر تاریکی باشد و ان دوربین نباشد پیشبرد مراحل در تاریکی کمی دشوار است و نمیتوان محیط را به خوبی زیر نظر داشت .. از دیگر وسایل مهم مورد استفاده فیشر میتوان به خنجره برنده برای از بین بردن بی سر و صدای دشمنان و کلت با لوله صدا خفه کن اشاره کرد .. اگر تمام این وسایل و عناصر را داشته باید یک مورد دیگر نیز بسیار لازمه کار خواهد بود .. ورزیده بودن و جابکی که در بیشتر مواقع لازم میشود .. سم فیشر میتواند به راحتی از میله ها و دیوارها بالا رود و شاید بتوان او را کمی با الطیر و اتزیو در سری اسسین کرید مقایسه کرد .. در کنار این وسایل میتوان به اسنایپر و عنواع کلت و مسلسل های کوچک و بزرگ مانند MP5 و .. اشاره نمود که در هر بازی حتی با این سبک نیز بتوان دید .. spilinter crell با تمام زیبای هایش در بخش گرافیک و انیمیشن باز هم تحولی در گرافیک این نسل ایجاد نکرد و همواره از یک گرافیک خوب و راضی کننده با آن برهه زمانی انتشار بازی استفاده کرده است و هیچ گاه پیشرو در این امر نبوده است .. اما همواره بهترین انیمیشن و طراحی را به وجود آورده . طراحی سم و دشمنان کاملا دقیق و بدون مشکل کار شده و هیچ گونه ضعفی در آن دیده نشده است . حتی این موضوع مهم ترین اساس این عنوان در سبک سوم شخص است و حرکات تمام کاراکتر ها نرم و روان پردازش میشود و spilinter cell همواره در این بخش میانه رو بوده است.
موسیقی و صدا گزاری بازی حرفی برای گفتن نزاشته است و بسیار خوب عمل میکند و نبض شما را در دست میگیرد .. به طوری که در مواقع مخفی کاری و به دور از دید دشمن کاملا آرام و با ریتمی کند پردازش میشود و کافیست چشم دشمن به جمال مسلحانه فیشر روشن شود که در آن لحظه موسیقی با تمام قوا ریتمی تند و هیجان انگیز را پردازش میکند که دست خوشی از صحنه های غافلگیرانه عنوان dead space ندارد .. البته فیشر تنها برای مخفی ماندن و مخفی کاری آموزش ندیده است و کاملا برای یک درگیری جانانه اماده است و به یک چشم بر هم زدن تمام دشمنان را یکی پس از دیگری پشت سر میگزارد که در این زمان و با از بین بردن دشمنان موسیقی بازی باز ریتم کند و آرامی را طی میکند .. صدا گزاری بازی نیز تا شماره پنجم بر عهده مایکل آیرون ساید بوده و شخصیت سم فیشر با صدای پیشگی اون کاملتر میشود و شاید تغییر صدای سم فیشر در شماره ششم (black list ) چندان برای هوادارن سری فرار از سلول خوشایند نباشد .. اما باز هم شخصیت سم ابعاد دیگر خود را حفط کرده است .. شخصیتی با وجود اینکه ماموری نظامی است اما کار های غیر قانونی نیز انجام میدهد تا به هدف اصلیش برسد .
در آخر قطعا هر بازیبازی یک شماره از این عنوان را تجربه کرده و معنای واقعی پنهان ماندن را فهمیده است .. تاریکی شاید بزرگترین دشمن ما در دوران خردسالی در نیمه های شب بوده اما دیگر آموخته ایم که همین تاریکی در مواقع بحرانی و یا فرار از دست دشمنان بهترین یار و یاور ما باشد .. و در این عنوان بهترین یار این مامور دو جانبه است.
مــامـــور دو جـــانـــبـــه
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید .. منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم
تا مقاله بعد موفق و پیروز باشید . یاعلی مدد
نویسنده : محمد امین گنجی مهر
..
( دوستان عزیز بنده عضو ارشد تحریریه سایت پردیس گیم هستم و از این به بعد سعی میکنم سری مقالاتم رو برای شما کاربران بازی سنتر نیز قرار بدهم )