همانطور که اطلاع دارید به تازگی مراحل جدیدی از بخش چند نفره Halo 5 یکی از انحصاریهای بزرگ کمپانی مایکروسافت رونمایی شد. تغییرات ریز و درشتی در آن دیده میشود، از Smart Scope گرفته تا Sprint و مسایل دیگر. به گفته IGN و نویسنده آن اولین تست بتا Halo 5: Guardians مجذوب کننده بود، اما چیزهایی وجود داشت که بیشتر از همه از آن ها لذت برد. مشخصا این یک هیلویی جدید برای عصر و دورهای جدید است و در عین حال که رنگ بویی تازه به خود گرفته اما حس میکنید که این قسمت یک نسخه متحول شده از Halo 2 است. که البته بسیار چیز خوبی است.
Don’t Panic
بگذارید با دو تا از چیزهایی که به نظر بد میرسند اما در عمل اینگونه نیستند شروع کنیم: ADS و Sprinting ( ADS به معنای نشانه گیری و Sprint به معنای دویدن در بازی است)
بله درست شنیدید، ADS همان مکانیک نشانه گیری شوترهایی نظیر Call of Duty و Destiny که البته در این بازی Smart Scope گفته می شود و طبق گفته Creative Director استودیو 343 گویا تمام اسلحههای بازی به نوعی دارای Smart Scope هستند و هر کدام شکل خاص خود را دارند. قبل از اینکه شروع به ناله و زاری کنید و بگویید که آن ها به بازی گند زدند بهتر است صبور باشید، زیرا بعد از اینکه 3 نفر از اعضای IGN این بازی را انجام دادند هیچکدام Smart Scope را یک عامل زشت و اهانت آمیز برای طرفداران این سری نخواندند، اگر در حالت نشانه گیری حتی یک تیر هم بخورید به سرعت de-scoped میشوید.
با این حال Halo 5 عملا با این کار انتخابی نداشت جز اینکه Sprint را هم در این امر دخیل کند. البته که این موضوع از Halo Reach و Halo 4 شروع شد اما در این قسمت میتوان گفت Halo 5 ترکیبی از نتیجه کار دو شماره قبلی است. همه دارای Sprint بدون محدودیت هستند اما بهای آن این است که Shieldها هرگز به هنگام دویدن شارژ نمیشوند. این بدان معناست که اگر در میان یک مبارزه فکر دویدن یا پرواز کردن به سرتان بزند ممکن است از مخمصه فرار کنید اما حتی یک تیر سرگردان که یک بازیکن از ناکجاآباد شلیک کرده است به شما اصابت کند به صفحه شیرین و دوست داشتنی شمارش respawn منتقل خواهید شد. به شخصه این جریمه خوشمزه را برای یک آدم ترسو در میان مبارزه را دوست دارم.
Movin’ On Up
از دیگر نماهای جنب و جوش Halo 5 زمانی دیده می شود که این قسمت قصد دارد تا راه خود را از دیگر هیلوها جدا کند. آن هم چیزی نیست جز the Thruster Pack. همه میتوانند با زدن دکمه B به سرعت حرکت کنند. همه میتوانند با سرعت زیاد بدوند و با تمام قوا به حریف یک ضربه بزنند که این عمل اگر از رو به رو یا کنارهها انجام شود باعث میشود Shield طرف مقابل از بین برود یا اگر از پشت به او ضربه بزنید بیدرنگ او کشته میشود. همه می توانند با گرفتن دکمه LT در میان زمین و هوا the stabilizer را فعال کنند که باعث میشود فرود شما به زمین را آهسته و شناور سازد. یا حتی همه این توانایی را دارند که به هنگام فرود آمدن از زمین با فشردن thumbstickهای دسته بازی با مشت خود محکم به زمین بکوبند و به افراد نزدیک خود صدمه وارد کنند. تمام این مسائل راههای جدیدی را برای یک مبارزه درگیر کننده ایجاد میکند. مثلا اگر کسی در شمارههای قبل Sword در دست داشت و نزدیک شما بود باید فاتحه خود را میخواندید اما اینبار با حرکت با سرعت زیاد به کنارهها که تنها با یک دکمه انجام میپذیرد میتوانید از دست این شمشیر کشنده فرار کنید که همین امر باعث میشود کسی که Sword را در اختیار دارد با دقت بیشتری از آن استفاده کند. تمام این موارد به پیچیده شدن و سرگرم کننده تر شدن بازی کمک کرده است.
همچنین از دیگر امکانات آن The Clamber نام دارد که اجازه می دهد بر روی لبهها و نقاطی که به راحتی نمیتوان بر روی آن حرکت کرد پا بگذارید. یا همچنین اگر با سرعت زیاد می دوید با زدن دکمه نشستن می توانید بر روی زمین لیز بخورید که بسیار برای جلوگیری از هدشات های کشنده به درد بخور است، البته اگر بتوانید به موقع از آن استفاده کنید.همگی از ابتدا دارای توانایی های مشابه هستند.
Old Hotness
خوب میرسیم به نقشه ها و اسلحه ها. اول باید بگویم که از دیدن دوباره Midship هیجان زده شدم. کمی بزرگتر شده است اما هنوز شبیه به همان Midship است که با Energy Sword آمیخته شده. اسلحه هایی که مشاهده و استفاده شد Pistol، Assault Rifle، SMG، Battle Rifle و Sniper Rifle در کنار نارنجک های معمولی و پلاسما بودند. استفاده و کاربرد همه آن ها آشنا و شناخته شده است. SMG در رینج نزدیک به دشمن بسیار قدرتمندتر شده. همچنین در چند صحنه راکت لانچر نیز دیده شد. در ضمن میتوانم تایید کنم که Pistol در این هیلو بسیار نزدیک به مدل ضعیفتر هیلو 2 شده است.
مپ Empire نیز آنچنان فضای بازی نیست و دارای ستون ها و دیوارهای زیاد است. در این مپ بود که وجود Voiceover-acted را درک کردم. یکی دیگر از قابلیت های این شماره که در بهترین حالت خود میتواند یک چَرَند و در بدترین حالت خود میتواند یک فاجعه باشد اما در حقیقت بسیار کارآمد و به درد بخور است. Spartanها با یکدیگر صحبت میکنند چه هدست داشته باشید چه نداشته باشید. آن ها از شوخی و کنایه به دور هستند بسیار جدی حرف میزنند، درست مثل تیم های مبارز در دنیای واقعی با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. به طور مثال در میان بازی یکی از اسپارتانها می گوید "Reloading Snipes"! یا وقتی هم تیمی شما یکی از دشمنان را شناسایی میکند مکان قرار گیری او را اعلام میکند. این بخش میتواند یک ویژگی درخشان باشد اگر سناریوها و گفت و گوهای مناسب و به اندازه باشند. و خیلی می تواند بهتر شود اگر دیالوگها به اندازه کافی هوشمندانه باشد تا هنگام بازی نشانه ها و اطلاعات کافی را در اختیارتان بگذارد. جا برای کار بسیار دارد که خیلی بهتر و به درد بخورتر شود.
و در آخر Crossfire که در آن بخش دیگری از مولتی پلیر را تجربه کردیم. Team Battle که در آن بعد از کشته شدنتان Respawn ندارد و در آخر یک نفر زنده میماند. تیمی که پنج بار از این مسابقه پیروز بیرون بیاید برنده کلی بازی میشود. من واقعا از این بخش لذت بردم زیرا آن بالانس اسلحه ها، جنگیدن برای اسلحه های قویتر و هرکاری برای زنده ماندن کردن را در Halo 5 نشان میدهد.
For the Suggestion Box
بتای بازی در تاریخ 29 December تا 18 January در نظر گرفته شده است. همچنین سیستم Competitive Skill Ranking نیز بازگشته است. این همان سیستم رنکینگ Halo 2 است که به قول سازنده بازی مدرنیزه شده است. همچنین 343 این اجازه را به طرفداران می دهد که برای انتخاب مپ ها و مودها برای تست در بتا به صورت آنلاین رای گیری کنند. البته به نظر نمی رسد که این آخرین بتا قبل از عرضه رسمی بازی باشد و بتاهای دیگری نیز احتمالا عرضه خواهند شد. به گفته کارگردان بازی این یک Arena Beta از بازیست و Halo 5 دارای تجربه های دیگری از مولتی پلیر نیز خواهد بود.
از مشکلات و مزایای بازی که بگذریم نکته مهمی که در مورد Halo 5 و قبل از عرضه آن وجود دارد در سخن Josh Holmes از استودیو 343 خلاصه می شود: "ما به بازخوردها و فیدبکهای زودهنگام قبل از عرضه نیاز داریم تا تغییرات را در بازی اعمال کنیم. هدف ما ساخت بهترین هیلو است."
We Played the Halo 5: Guardians Multiplayer Beta, and... - IGN