_________بسم الله الرحمن الرحیم_______
توجه:لطفاً متن بنده را با تم سفید سایت بخوانید
تاریخچه کامل سری سونیک قسمت اول
به غیر از سری بازیهای موفق نینتندو تقریباً همه IP های موفق و طولانی جهان دارای افت و خیزهای شدیدی بوده اند.از تامب رایدر و اسپلینتر سل بگیر تا تیکن و مرتال کامبت.اتفاقاً یکی از شدید ترین افت و خیزهای صنعت گیم مربوط میشه به جوجه تیغی محبوب دنیای فابل،ســــونیک
22سالگی سونیک به طرفدارهای این مجموعه پرطرفدار تبریک!!
قصّه ی سقوط جوجه تیغی:بعد از تجربه خوب سونیک هیروز برای خیلی از گیمرها تقریباً خبرها از نسل هفتم رسید.همه سر ذوق داشتند و سازنده ها برنامه هاشون رو برای نسل بعد می ریختند.که خبرها از سونیک جدید رسید.سونیکی جدید با اسمی قدیمی.نبلیغات سگا شدّت گرفت و انتظارات بالا رفت قرار شد همزمان با 15 سالگی سونیک این بازی عرضه شه.یعنی سال 2006.همه چیز به خوبی پیش رفت تا وقتی که بازی عرضه شد.بازی عرضه شده دارای باگ ها فراوان و گرافیک غیر قابل هضم بود و گیم پلی اش جای کار بسیار داشت امّا از داستان خوبی بهره میبرد بهرحال این عنوان با انکه تا حدودی از طرف فن های بازی مورد حمایت قرار گرفت،امّا منتقدان بشدّت اون رو کوبیدند و باعث شدند این بازی (که اسمشو همتون میدونید) بدترین بازی سونیک از لحاظ امتیازات بشه.ولی قبل از مطالعه مطالب مربوط به این عنوان متوسّط(از نظر من عنوان متوسطی بود)به مطالعه مطالبی پیرامون عنوانی که در همان سال ولی قبل از عنوان مذکور و برای نسل قبل عرضه شده بود می پردازیم.عنوانی بشدّت قشنگ وعجیب،ولی در سبک Racingتوجه:لطفاً متن بنده را با تم سفید سایت بخوانید
تاریخچه کامل سری سونیک قسمت اول
به غیر از سری بازیهای موفق نینتندو تقریباً همه IP های موفق و طولانی جهان دارای افت و خیزهای شدیدی بوده اند.از تامب رایدر و اسپلینتر سل بگیر تا تیکن و مرتال کامبت.اتفاقاً یکی از شدید ترین افت و خیزهای صنعت گیم مربوط میشه به جوجه تیغی محبوب دنیای فابل،ســــونیک
22سالگی سونیک به طرفدارهای این مجموعه پرطرفدار تبریک!!
>>>>>Sonic Riders<<<<<
سال عرضه:2006
سازنده و ناشر:طبق معمول
پلتفرم های اصلی:PC,XBOX,GC,PS2
بعد از تجربه فوق العاده موفق Sonic R در 9 سال پیش(دقیقاً نمی دونم کِی؟ولی برای Sega suturn بود)تیم سونیک تصمیم گرفت یک بازی ریسینگ دیگه بسازه!بازی ای که می خواست مثل همیشه کاراکترهای این سری رو مثل بقیه ریسینگ های این شکلی دور هم جمع کنه.امّا نه به شکل سابق!!!
اسکیت هوایی!!!: منوی بازی مثل همیشه زیبا و با پس زمینه آسمونی ـیه و بعد از زدن دکمه شروع سه گزینه Start و Options و Extras روبروتونه.منوی Options که هیچی منوی استارت هم سر بخش گیم پلی بهش رسیدگی میشه،میمونه منوی Extras که شامل ویدئوهای CG داستانی و رکوردها میشه.
خب بعدش میریم سراغ منوی استارت که آغاز گر گیم پلی ـه.در اینجا گزینه های زیادی روبروی شمائه که یکی یکی با توجّه به چیزهایی که من از تجربه بازی به یاد دارم(نامردها!!!من این بازی رو 5 سال پیش بازی کردم نیومدم مقاله بازی هایی رو بنویسم که هنوز تو کشو میز کامپیوترم اند!!)براتون شرح میدم.
منوی اوّل منوی مسابقات معمولیه یا همون Career خودمون!که با ورود به این بخش همه چیز بازی جلو چشمتون میاد.
!!درسته!منوی انتخاب شخصیت ها فقط با چند تفاوت فوق العاده.اولیش اینکه کاراکترها یک کم تغییر قیافه دارن که شامل عینک و تغییر لباس بعضی هاست،دوّم اینکه بازی 16 تا کاراکتر قابل بازی داره که هه!فقط 7 تاشون قابل بازی اندو بقیه قفل اند و الکی الکی هم آزاد نمی شند.نکته بعدی هم اینه که کاراکترهای قابل انتخاب بازی مثل Sonic Heroes بر اساس قدرتشون به سه دسته Speed و Fly و Power تقسیم مشین و نکته بعدی هم(چقدر نکته داره!)حضور 3 شخصیت جدیده به نام های Jet و Wave و Storm که بعداً دربارشون حرف میزنم.آخرین نکته و مهم ترین نکته هم اینه که بعد انتخاب شخصیت شما برای کاراکترتون یه نوع ماشین انتخاب نمی کنید!!!بلکه اسکیت بردهایی رو انتخاب میکنید که با یه سری فناوری های مجهول با فاصله اندکی نسبت به زمین حرکت می کنند!!!! و این اسکیت بردها تنها چیزی هستند که باعث میشه Sonic Riders تبدیل به عجیب ترین و متفاوت ترین ریسینگ ها از نظر خیلی شه!حالا که کاراکترو انتخاب کردید وارد عجیب ترین مسابقه ریسینگ عمرتون می شید!!!!!
اسکیت سواری تو قرن 22:شروع بازی از جاییه که همه شرکت کنندگان اسکیت به دست تو یه خط وایستادن در این هنگام فرمان حرکت میرسه و شما میتونید کاراکترتون رو حرکت بدیدخط شروع 10 متر جلوتره و یه لیزر(بی خطر)هم داره به سمتش میره+اینکه خط شروع دارای جریان الکترسیته فشار قویه(چه جور شروعیه آخه!!؟)کاری که شما می کنید اینه که با کمترین حدّ فاصله نسبت به لیزر در حال حرکت می دوید.مطمئناً در این بین متوجه یکی،دو تا بازیکن احمق میشد که قبل از لیزر به خط شروع رسیدند و دچار برق گرفتگی شدند.هاه هاه هاه!لیزر به خط شروع میرسه و جریان الکترسیته قطع میشه.اگه شما همون طور که گفتم با کمترین حد فاصله با لیزر حرکت میکردین_که کار مشکلیه_بدون اتلاف وقت از خطّ شروع رد شدید و یک Boost افتخاری هم نصیبتون میشه که باعث میشه در همون اوّل مسابقه جزو سه رتبه برتر باشید.امّا اگه ریسک پذیر نباشید و صبر کنید تا لیزر به خط شروع برسه و اون وقت حرکت کنید نه خبری از بوست هست و نه از رتبه بالا.امّا رد شدن از خطّ شروع بدون اتلاف وقت کار پر ریسکیه و اگه کنترل سرعتتونو از دست بدید صاف میرید بغل اون دو سه تا بازیکن خنگی که خدمتتون عرض کردم.
به خط شروع که رسیدید تازه سوار اسکیت بردهاتون میشید و مسابقه واقعی شروع میشه و به نیت شر سازنده ها به نام نوآور تا سر حد مرگ پی میبرید
در برهه اوّل بگم که HUD شما شامل 3 بخش مهم میشه که اولیش نقشه است.دومیش تعداد حلقه هاتونه و مهم ترینشون و آخرینشون نوار سوختتونه که میخوتم در موردش حرف بزنم.
سوخت شما نوار آبی رنگیه که سمت راست صفحه به صورت عمودی قرار داره که بصورت طبیعی شروع به کم شدن می کنه.البته به روش های دیگه ای هم از سوختتون کم میشه مثل Boost Attack که بحثش مفصله.اگر سوخت شما در بازی تموم بشه اسکیت برد شما از کار میفته و مثل شروع بازی اسکیت به دست شروع به دویدن می کنید تا شاید به سوختی برسید در این حالت سرعت شما فوق العاده پایین میاد و کنترل سختی دارید و موجبات آخر شدن شما فراهم میاد.بهتره قبل از اینکه سوختتون تموم شه سوختتون رو پر کنید که برای این کار دو راه مططمئن و رسمی هست.اوّلیش ایستگاه های سوخته که آبی رنگ اند و به محض اینکه به اون ها برسید توقف صورت گرفته و سوخت شما پر میشه.چون شما متوقف میشید احتمال اینکه چند بازیکن از شما جلو بزنند هست!بنابریان واینستید تا سوختتون کامل پر شه و اگه سه چهارم سوختتون پر شد بگازید رو به جلو تا به مسابقه تون لطمه نخوره.راه دوم پر شدن سوختتون هم مقدار سوختیه که توی جعبه های مجهول بازی بدست میاده که مقدارش از 15 تا 60 متغیره!
وقتی شما به بازیکن روبروتون با بوست اتک برخورد می کنید.کاراکتر شما طی یک حرکت ناجوانمردانه با ترساندن طرف روبرو از سرعت او کاسته و باعث میشود که شما از او جلو بزنید.وللش اینارو فقط مواظب باشید یکی این حرکت رو رو خودتون نره که دوباره عقب میفتید.تشخیص اینم که یکی داره با بوست اتک به شما نزدیک مشه از طریق نوار پایین صفحه قابل تشخیصه.مورد بعدی تو بوست اتک Level ایه که تو بازی دارید.بذارید یه توضیح مختصر در مورد لول بدم بعد ...
لول شما تو هر دست بر اساس حلقه هاییه که میخورید محاسبه میشه.لول 1 از همون ابتدا.لول 2 با داشتن 30 حلقه(با ضربه خوردن توسّط دشمنان حلقه های شما از دستتون میره و به لول 1 پرت میشید)و لول 3 با داشتن 60 حلقه،خب حالا من لول می خوام که دقیقاً چی بشه؟
لول ها دو کار مهم در هر بازی انجام میدهند اوّلیش افزایش ظرفیت سوخت مونه.دوّمیش تغییر فزم ضربه های بوست اتک مونه که تو لول سه ضربات تون با توجه به قدرت کاراکترتون میتونه طرفو لوله،پرس!!،و دچار برق گرفتگی بکنه که بازم اخطار می کنم جلوی یه بازیکن لول 3 ای قرار نگیرید.
طبق معمول تو این بازی مثل اکثر این قبیل کارتینگ ها جعبه های مجهول الهویتی وجود دارندکه فرقشون با بازی های مشابه در این سبک اینه که از توشون تیر و بمب و موشک و لیزر و پوست موز بیرون نمیاد.بلکه 5 تا چیز فقط از توشون بیرون میاد.
1.حلقه با تعداد متغیّر
2.سوخت با مقدار متغیّر
3.Flower Power هر سونیک بازی میدونه این آیتم چیکار میکنه دیگه؟(با این آیتم به هر کی برخورد کنید طرف اوت میشه!)
4.Speed Up
Speed Down.5
و شایدم دو سه تا چیز دیگه که یاد من نیست!
همون طور که بهتون بالاتر گفتم کاراکترهای بازی همانند بازی Sonic Heroes به سه کلاس Speed و Fly و Power تقسیم میشوند که هر کدوم خصوصیت های مخصوص به خودشون رو دارند که استفاده درست از آن ها کلّی شما را جلو می اندازد.
تخصص کلاس اسپید کنترل اسکیت بردشون روی لاین های فلزیه که تو بازی وجود دارند.این لاین ها علاوه بر این که باعث افزایش سرعت فوق العاده ای میشوند از راه های میانبر نیز عبور می کنند.البته پریدن از روی زمین به لاین و لاین به لاین کار نسبتاً مشکلیه و اشتباه=افتادن تو چاه یا کم شدن سرعت!
تخصص کلاس Fly طبق معمول تو پروازه و کافیه روی شیب هایی که بالاشون تابلوی کلاس Fly ـه برید و منتظر پرواز خوشی باشید.کنترل این کلاس هنگام پرواز کار مشکلی بوده.سرعت کلاس اسپید هم هنگام پرواز نداره(البته با رفتن میان حلقه های رنگی یه بوست جهت افزایش دوام پرواز میگیرید)ولی میانبر هاش انصافاً بی نظیره .
خصوصیت کلاس پاور هم به خورد کردن موانع سنگی که بقیه اعضا ازش نمیتونن عبور کنند محدود میشه که این قدرت طرز استفاده اش اتوماتیکه و فقط کافیه به مانع سنگی برسید تا کاراکتر خودش اونو خورد کنه.البته راه میانبرهای مخصوص این نوع کلاس مثل دو کلاس دیگه آن چنان کاربردی نیست ولی موقع مواجهه با موانع این کلاس خوب به دادتون میرسه.
مورد آخر گیم پلی بعد از راه مخفی های کمی که به جذابیت های بازی می افزایند.تخته های پرش اند(من این اسمو براشون گذاشتم!)به غیر از بوست اتک و ترمز،شما در بازی قابلیت پرش هم داریدکه 2 جا کاربرد داره اولیش پرش روی لاین های مخصوص کلاس اسپیده.دومیش هم تخته های پرش ه.این تخته های به دو صورت وجود دارند.یکی با شیب 35 درجه یکی هم با شیب 70 درجه(پرشیب)که باید در فاصله 3 متری اون ها دکمه پرش رو نگه داشته و اگر تخته کم شیب بود،جوی استیک رو به جلو و اگه تحته پر شیب بود جوی استیک رو به سمت عقب نگه دارید و به محض اینکه به ته تخته رسیدید دکمه پرش رو ول کنید(وقتی دکمه پرش رو میگیرید پشت اسکیت بردتون یه چراغ آبی پر نور میشه)و سپس پرتاب!
اگه همین طوری بدون انجام کارهایی که من گفتم به تخته برسید و بازیکن بپره.متوجه میشید که پرشتون کوتاه بوده و چند نفر دیگه با اختلاف ارتفاع نسبت به شما پریدند و روی طبقه دوم مسیر فرود اومدند.اگه میخواهید مثل اونا پرش داشته باشید و روی طبقه دوّم مسیر(اکثر مکان های هر نقشه دو طبقه و حتی سه طبقه هستند که اختلاف مسیر بین این سه طبقه موجب جذابیت بازی میشه).فرود بیایید باید کارهایی که تو بند بالا گفتم رو مو به و انجام بدید.بعلاوه هنگامی که شما روی هوا هستید میتونید با تکون دادن جوی استیک در جهت های مختلف،حرکات نمایش انجام داده و اگه صاف به زمین برسید به نسبت حرکت های نمایش که روی هوا انجام دادید به سرعتتون اضافه میشه.
من هر چی از گیم پلی یادم مونده بود رو گفتم فکر نکنم چیزی رو جا گذاشته باشم؟نه؟
یادتون میاد گفتم کلاس اسپید یه قابلیت داره.منظورم همین بود.
داستان سونیک:سوارکاران از یه شب مثلاً معمولی تو Metal City اتفاق میفته سونیک و رفقا(تیلز و ناکلز)در حال قدم زدن اند که صدای شکستن شیشه میاد.از دور سه تا موجود از بالای یه برج به پایین در حال پریدند رویت میشه که سوار بر چیزهایی شبیه اسکیت اند!!!ولی وقتی روی زمین فرود میاند معلوم میشه اون وسایل یک کم با اسکیت برد فرق دارند و پیشرفته تر اند بهرحال..سونیک برای جلوگیری از کار اون ها که احتمالاً نوعی دزدی بوده (و قهرمان بازی) میفته دنبال اونا و پس از یه سری کش مکش سونیک شکست میخوره و اون سه تا که مشخص میشن سه نوع پرنده اند فرار رو برقرار ترجیح میدن و میرن سونیک هم ضایع وارانه از محیط دور میشه
چند وقت بعد(مشخص نیست چقدر:d)......
سونیک حالا واسه این که یه موقعی خدایی نکرده ضایع نشه:d گرفته یه مدل باحال از اون اسکیت برد ها برا خودش گرفته.اتفاقاً یهو از کجا معلوم نیست سر وکله اگمن تو تلویزیون گنده ها پیدا میشه و خبر از نقشه های مزخرف خودش میده.اگمن گروهی رو که متشکل از سه نوع پرنده میشن رو به سونیک معرّفی می کنه گروهی که این طوری اند:
نام:Jet The Hawk
کلاس:Speed
توضیحات(من در آوردی):عقابی مغرور و کلک.متخصص مسابقات و سواری روی اسکیت بردها-خوش تیپ-کم نیار-و سردسته گروه که به دنبال شیء ارزشمندیه که فقط تو بابیلون ـه
نام:Wave the Swallow
کلاس:Fly
توضیحات:تو برخی نظرات با جت تفاوت هایی داره امّا تقریباً رفتارشون عین هم ـه.و بدونید که ویو از جت هم کلک ترو موذی تره.و با صلحو اینا هم رابطه خوبی نداره
نام:Storm The Albatross
کلاس:Power
توضیحات:زیاد استورم رو بیاد ندارم ولی اخلاقیاتش یخورده شبیه ناکلز بود به گمونم و این که اندازه اون دو تا کلک نیستو سریع جوش میاره
بعد معرّفی رفقا توسّط اگمن بعد از یه مسابقه خط داستانی بازی و کشمکش سونیک اینا... و جت اینا.... شروع میشه ایمی هم این وسط ها پیداش میشه تا مسابقه نهایی که تو صحرا اتفاق می افته مسابقه ای که به برنده اش مکعّب بابیلون رو میدهند.چیزی که جت به هیچ وجه نمیخواد از دستش بده...
بقیشو نمی گم نه اینکه اسپویل شه چون یادم نمیاد:dامّا بعد از تموم شدن کمپین داستانی ای که توش فقط سونیک و تیلز و ناکلز قابل بازی اند کمپین بعدی به نمایش در میاد کمپینی که توش ما کلّ وقایع کمپین اصلی رو از دید جت و گروهش مشاهده می کنیم که باعث میشه خیلی از ابهامات داستانی کمپین اصلی بر طرف بشه.پایان اصلی داستانم تو کمپین اصلی ـه که یادمه یه غول خفن آخرش جلوی ما رو میگیره و باید شکستش بدیم.با این که بخشش داستانی بازی داره کم کم از ذهنم پاک میشه ولی یادم مونده که کلیّت داستان و خصیت پردازی ها چه خوب بود.
بعدم این که با تموم کردن کامل بخش داستانی چند کاراکتر آزاد می شن که مهم ترینشون Shadow و Eggman اند که همراه اونا اسکیت و موتور هم به جمع اسکیت برد هاتون اضافه میشه تازه تو بخش کاراکترها 3 شخصیت مهمان هم بود که یادمه یکیشون Ulala بود اون یکی هم میمونه تو Super Monkey Ball بود و سومیش هم اون دختره تو Nigts into Dreams بود.من باید انگار دوباره این بازی رو دانلود کنم احساس می کنم هیچ چی یادم نمیاد:-o
خشک و رنگارنگ:بحث گرافیک بازی تا شروع نشده بگم که نسخهای که من بازی می کردم کلّاً فریم ریتش به طور معمول زیر 25 فریم بر ثانیه بود.مال شما هم این طوری بود؟ ما فرض می گیریم برای شما این طوری نباشه.
اوّل از همه بگم طرّاحی مراحل بینظیر بود از اون شهر فلزیه تا صحرا.بعلاوه تمام نقشه ها به دو بخش شب و روز تقسیم می شدند که اصلاً شبش بینظیر بود از لحاظ طرّاحی و مسیر بنظرم نسبت به روز همون منطقه بهتر بود.دو منطقه Babylon Garden و یه مرحله فانتزی دیگه که از بخش های مختلف بازی های سگا بود که خیلی شاد و نوستالژیک بود وشبش هم بینظیر بود. بابل گاردن هم بینظیر بود.یک شهر آسمونی و متروکه که طرّاحی و مسیر فوق العاده ای داشت.
طرّاحی کاراکتر ها خوب بود و کاراکتر ها مثل Sonic Heroes پر از گوشه و شکستگی نبودند و از طرّاحی بهتری برخوردار بودند.طرّاحی Jet و Wave و Storm هم در نوع خودشون خیلی خوب بودند و ذات پرنده مانندشون به خوبی به آدم منتقل می شد.امّا فیزیک بازی تمام اون همه زیبایی رو قشنگ کوفت آدم میکرد.
گفتم دیگه فیزیک بازی افتضاح بود.احساس یه بازی ریسینگ اصلاً به آدم دست نمیده و دریفت ها خیلی خشک و مصنوعی اند.انگار نبود اصطحکاک با زمین یک کم فیزیک بازی رو دچار تغییرات مسخره ای کرده که تا حدّی به گیم پلی بازی نیز ضربه می زند.
موسیقی و صداگذاری هم در حدب مطلوبی بودند و مثل همیشه تجربه بازی رو بسیار زیباتر می کردند امّا همون طور که گفتم فیزیک بازی باعث میشه هم ارزش گشم پلی بیاد پایین هم ارزش گرافیک فنّی رو
گیم پلی:9
گرافیک:7
موسیقی و...:8
داستان:8
به کل:8.5
امّا روزگار همونطور که گفتم روزگار با خیلی از فرنچایزها به خوبی همیشه رفتار نمی کنه
نگاهی کوتاه بر:
>>>>>Sonic The Hedgehog 2006<<<<<
روزگار گذشت و رسید سال 2006،سالی که به عنوان فن سونیک آرزو می کردم کاش وجود نداشت!(و به عنوان فن زلدا آرزو می کردم 5 بار این سال تکرار شه:d)سالی که شاهد یکی که نه!!بدترین بازی پلتفرمر سونیک از لحاظ متا و منتقدان شدیم.امّا چرا؟میخاهیم تو این بخش مقاله نگاهی بر بدترین سونیک حال حاضر از نظر منتقدها بپردازیمنگاهی کوتاه بر:
>>>>>Sonic The Hedgehog 2006<<<<<
نکـــــــته:من این بازی رو باازی نکردم و فقط بخاطر اینکه حضورش تو مقاله حیاتیه یه نگاه کلّی بهش می کنیم و نمره هم نمیدیم تا شاید روزی این بازی به دستم برسه و بازیش کنم
سال عرضه:2006
ناشر و سازنده:طبق معمول:d
پلتفرم های اصلی:PS3,XB360
سناریوی سخت:درسته!!سناریو و داستانی که سونیک 2006 انتخاب کرده بنظر من نه تو اوّل نسل می تونست خوب جواب بده نه بدست استودیوی از هم پاشیده ST،خب فبل از اینکه همه چیز رو شروع کنیم چند تا اسکرین شات ببینیم و بعد شروع کنیم
مثلاً تو همین جا،چقدر باید تکسچر ها خوب باشند تا یک شهر آتش گرفته درست و حسابی بنظر بیاید
بعدم همون طور که حدس زدید کنترل شدو رو تو این نسخه بر عهده داریم
بنظرم طرّاحی روبات ها تر و تمیز تر از خود سونیک ـه!!!!