مقدمه
شاید این مقاله برای بعضی از شما ها که در گذشته با جیم زندگی کرده بودید خوشایند باشد و نیز آشنایی باشد برای کسانی که این شخصیت محبوب را تا کنون ندیده اند.
Earthworm Jim کاراکتری است که به وسیله Doug TenNapel به وجود آمد. اولین بار در سال 1994 توسط شرکت Shiny Entertainment وارد دنیای بازی های ویدئویی شد. Shiny کم کم شروع به جمع آوری بهترین مهارت ها و استعداد ها در انیماتوری، برنامه نویسی، طراحی و ایجاد جلوه های بصری کرد و در نهایت به تولد جیم منجر شد.
Shiny برای اینکه بتواند کار خود را شروع کند از Doug TenNapel درخواست کرد که شخصیتی را برای اولین بازی آنها خلق کند. آنها به دنبال کاراکتری بودند که بتواند بجنگد، آواز بخواند و بتواند با بدن انعطاف پذیر خود به خوبی ورجه وورجه کند.
Earthworm Jim به وجود آمد و بازی ویدئویی که برایش ساخته بودند موفقیت های بسیار کسب کرد و مورد تحسین بسیاری از جشنواره ها قرار گرفت و بدین صورت جیم راه خود را با خط تولید عروسک ها و برنامه های تلویزیونی ادامه داد.
************************************************** ************************************************** **-
Doug TenNapel
Doug TenNapel یکی از پراستعداد ترین اشخاص در زمینه هنر است. او فعالیت های زیادی در زمینه انیمشن، کامیک بوک ها، بازی های ویدئویی، طراحی گرافیکی، سینما و تلویزیون داشته است.
کارهای گذشته
کار های قبلی او (قبل از جیم) از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. از افتخارات او میتوان به تولید روزنامه های کامیک در شرکت وارنر براس در سال 1940 اشاره کرد. اولین کار TenNapel در رشته انیماتوری کار بر روی The Attack of the Giant Killer Tomatoes بود. از کار های او (قبل از جیم) میتوان، پارک ژوراسیک، Technoclash، The Ren & Stimpy Show: Stimpy's Invention و کتاب جنگل از شرکت والت دیزنی را نام برد.
بعد از کار بر روی Earthworm Jim، او کمپانی خود را بنا کرد و نام آن را The Neverhood گذاشت که از زیر شاخه های Dreamworks به حساب می آمد. اولین بازی آنها با همان نام شرکت و با تکنیک انیمیشن stop-motion به صورت مدل های خمیری، عروسکی و پلاستیکی به وجود آمد. به دنبال آن در سال 1998 آنها بازی Skullmonkeys را تولید و پس از آن نیز بازی سه بعدی مبارزه ای با نام Boombots، که زیاد هم موفق نبود را روانه بازار کردند.
بعد از اینکه The Neverhood تعطیل شد، TenNapel به دنبال پروژه دیگری رفت. او کارتونی به نام Project Geeker را ساخت اما این کارتون دقیقا بعد از فصل 1 دیگر ادامه پیدا نکرد و پروژه آن کنسل شد.
بعد از اینکه او در یک مجمع کتاب نویسی استخدام شد شروع به نوشتن نمایشنامه فیلمی به نام Mothman کرد. قرار بود بعد از پایان این کتاب داستانش به صورت یک فیلم motion picture ساخته شود اما هیچگاه این اتفاق نیفتاد.
رمان های گرافیکی
لیست رمان و داستان های گرافیکی Doug تا بدین روز به شرح زیر است:
Creature Tech - 2002# Tommysaurus Rex - 2004
Earthboy Jacobus - 2005
Iron West - 2006
Re-release of GEAR (in colour) - 2007
Black Cherry - 2007
Flink - 2007
Monster Zoo - 2008
اگر علاقه به کارهای او دارید می توانید به سایت شخصی اش TenNapel.com مراجعه کنید و از کارهای او در حال حاظر با خبر شوید.
************************************************** ************************************************** **
تاریخی بر جیم از سال 1993
اولین بازی های جیم
در سال 1994 Shiny Entertainment به مدیریت David Perry که ناشر اصلی دو بازی اصلی جیم بودند ایجاد شد.
Doug TenNapel اولین طرح های جیم را ارائه کرد. به غیر از جیم،تمامی کاراکتر های موجود در بازی اعم از Evil the cat, Peter Puppy, The Evil Queen Pulsating, Bloated, Festering, Sweaty, Pus-filled, Malformed, Slug-for-a-Bu tt, Psy-Crow, the Princess, Chuck ،Doc Duodenum نیز توسط TenNapel طراحی شدند. اولین صدا گذاری جیم نیز توسط خود تناپل انجام گرفت. در ادامه دو نفر نیز دیگر به تکمیل شخصیت جیم کمک کردند.
Mike Dietz: مهارت طراحی انمیشن استثنائی او روح تازه ای به بازی بخشید. هر دو بازی EartWorm Jim 1,2 توسط طرح های دستی او که بعد با استفاده از تکنیک دیجیتالی به صورت انیمشن دیجیتالی در آمدند کشیده شد. به این کار Animotion گفته می شود. در طراحی EWJ 2 از تکنیک Animotion 2 بهره گرفته شد که توانایی ترکیب رنگ های بیشتر و استفاده از رنگ های سیلیکونی را نیز دارا بود؛ و همچنین بازی داشت مراحل ابتدایی خود برای ورود به دنیای 3 بعدی را می گذراند.
Tommy Tallarico: ساخت آهنگ و موزیک های هر دو بازی را انجام داد. کارهای او به قدری زیبا بود که هنوز هم در خاطرات بسیاری از طرفداران مانده است. قطعه هایی که می ساخت شباهتی به کارهای بتهوون و موسوروسکی داشت و او این سبک موزیک را وارد دانیای جیم کرد.
بیشتر پوستر های تبلیقاتی، جلد و نیز آرت ورک های داخل بازی توسط Michael Koelsch انجام شد. کارهای او و از همه مهمتر طراحی کاور بازی به عنوان یکی از بهترین کارها در سال 1990 برگزیده شد.
هر دو بازی به صورت مولتی پلتفرم ریلیز شدند.
--------------------------------------------------------------------------------
کامیک ها و کارتون های جیم، کرم خاکی
زمانی که دو بازی جیم منتشر شدند کاملا معلوم بود که داستان جیم به همین راحتی ها متوفق نخواهد شد. شخصیت این کرم خاکی به گونه ای بود که نمی توان آن را تنها به بازی ویدئویی و چند آرت ورک محدود کرد. پس تصمیم گرفته شد که مرزهای جیم را بیش از پیش بزرگتر کنند. به دنبال دو بازی جیم، خط تولید سریال های تلویزیونی، کامیک های مصور و اسباب بازی های جیم شروع شدند.
سریال های تلویزیونی
Doug TenNapel تهیه کننده برنامه ها بود. دست اندرکاران دیگر، Roy Allen Smith, David Perry، Kathi Castillo بودند. Douglas Langdale نویسنده اصلی داستان سریال شد. از نویسندگان دیگر می توان به John Behnke, Thomas Hart, Rob Humphrey, Jim Peterson، و Steve Roberts اشاره کرد.
بعد ها استدیوی Universal Cartoon کمی حالت کارتون ها را تغییر داد تا بیشتر به حال و هوای بازی نزدیک باشند. با وجود برخی ایرادات، کرم خاکی با داشتن کاردگردانی بسیار موثر و خط داستانی جدید مرحله جدیدی در این سری آغاز کرد. چندین فصل با نام های "I Love Lucy" ، "The Wizard of Oz" ، "Dune" ،"Start Trek" و "Citizen Kane" به نمایش در آمدن اما بعد از پخش دو فصل آخر در تلویزیون های آمریکا، در سال 1997 این کارتون به دست برادران وارنر کنسل شد. در زیر اسامی اپیزود های را مشاهد می کنید.
اپیزود های فصل 1 در سال 1995
- Sidekicked
The Book of Doom -
Assault and Battery -
Day of the Fish -
Conqueror Worm -
Upholstered Peril -
Sword of Righteousness -
The Egg Beater -
Trout! -
The Great Secret of the Universe -
Bring Me the Head of Earthworm Jim -
Queen What's Her Name -
The Anti-Fish
اپیزود های فصل 2 در سال 1996
The Origin of Peter Puppy -
Opposites Attack! -
Darwin's Nightmare -
The Exile of Lucy -
Evil in Love -
Hyper Psy-Crow -
Peanut of the Apes -
Lounge Day's Journey Into Night -
The Wizard of Ooze -
For Whom the Jingle Bell Tolls
بهتر است به این هم اشاره کنیم که صدا گذاری جیم در سریال ها توسط Dan Castellaneta که وظیفه صداپیشگی Homer در سریال The Simpsons را دارد، انجام می شد.
اسباب بازی ها
به همراه پخش سریال تولید عروسک های جیم نیز شروع شد. طراحی عروسک ها بر پایه سریال بود و موفقیت آنها نیز بستگی به مدت زمان پخش سریال داشت. طراحی آنها بسیار خوب و عالی از آب در آمدند و بعد ها در لباس ها و مدل های بیشتری نیز تولید شدند.
کامیک ها
کتاب های سه گانه ای زیر نظر Marvel Absurd در سال 1995 نوشته شدند. کتاب ها نیز همانند سریال ها سعی داشتند به داستان اصلی بازی وابسته باشند و در عین حال شخصیت ها و ایده های جدیدی را به وجود آوردند.
هر سه کتاب توسط Barry Crainنقاشی و به وسیله Dan Slott نوشته شدند که از سوابق او می توان Ren & Stimpy، سری Batman و She Hulk را نام برد. اما این کتاب ها رفته رفته بدتر شدند تا جایی که شماره سوم آن از هر نظر (طراحی و داستان) به اعماق سیاهی ها سقوط کرد.
بعد از آن کتاب دیگری در انگلستان زیر نظر Arcadia منتشر شد. طراحی و داستان آن را شخصی به نام Tim Perkins انجام داده بود و بیشتر حول سریال های جیم بود. متاسفانه نسخه های کمی از آن منتشر شد و اطلاعات زیادی از آن در دست نیست.
کرم خاکی، جیم 3D و ادامه آن
Earthworm Jim 3D اولین قدم در سه بعدی شدن این عنوان بود. سه بعدی کردن این عنوان بزرگ، بعد از دو عنوان قبلی کار راحتی نبود و ریسک زیادی را می طلبید، همچنین تیمی که بر روی دو بازی قبلی کار کرده و با جیم اخت گرفته بودند دیگر در زمینه بازی سازی حضور نداشته و به زندگی خود مشغول بودند.
مشکل دیگری که متوجه جیم شد، حق لیسانس بازی بود. David Perry و Duog TenNapel لیسانس این کاراکتر را به کمپانی های دیگر فروختند و این شروع ضربه خوردن به جیم بود. زیرا هیچ کس به اندازه خود آنها نمیتوانست با جیم هماهنگی کامل برقرار کند، هیچ کس جیم را نمیشناخت، با دنیای او آشنایی نداشتند و از کارهایش سر در نمی آورند و در نتیجه نباید انتظار یک بازی با کیفیت عناوین قبلی را میداشت.
در سال 1998 به جای Shiny Entertainment، شرکت Vis-plc ساخت جیم 3D را بر عهده گرفت و به وسیله Interplay منتشر شد.
پیشرفتی بدون لطافت
بعد از وعده وعید های بسیار و صحبت های سازندگان در مورد اینکه جیم را به دوران اوج خود باز خواهند گرداند، جیم منتشر شد اما چیزی به غیر از گفته های آنها بود.
از باکس آرت بازی که شروع کنیم با یک طراحی بد و زشت (در مقابل لطافت کاری باکس آرت گذشته) و استفاده از رنگ بندی زشت و جدا از هر گونه جذابیت مواجه می شویم. تمام کسانی که این بازی را انجام دادند، بدون استثناء این بازی را یک لکه شرمی در این سری به حساب آورند. نقد ها و امتیازات بسیار تند و کوبنده نشانه های این بازی بودند.
داستان بازی خیلی عجیب بود، جیم بعد از برخورد سرش به یک گاو !!! راهی بیمارستان می شود و برای اینکه دوباره به هوش بیاید از 4 مرحله مغزش عبور کند؛ حافظه، ترس، تخیل و خوشحالی. که واقعا داستانی عجیب است !!! مراحل بازی بسیار بزرگ طراحی شده بودند، اما خیلی خسته کننده، مخصوصا اینکه باید با دوربین افتضاح بازی دست و پنجه نرم می کردید. صدا گذاری بازی نیز به غیر از چند جمله محدود و به صورت رندوم چیز خاصی نداشت. در طول بازی به غیر از جیم با شخصیت های دیگری نیز آشنا شدیم، پروفسور میمون، پیتر پاپی و چند مورد دیگر که همگی بدون استثنا زشت و بیریخت طراحی شده بودند. مبارزه با، باس ها همگی به یک شکل بودند. انیمیشن حرکات در کل حرفی برای گفتن نداشت و از چند حرکت پرش و راه رفتن برای تمامی کاراکتر ها فراتر نمی رفت. در مورد تعداد و مقدار باگ ها و دیگر موارد صحبت نکنیم بهتر است !!!
Menace 2
در بین سال های 1999 و 2000 Crave Entertainment بازی را نام Menace 2 the Galaxy برای کنسول دستی GB Advanced طراحی کرد. بازی بیشتر بر پایه برنامه های تلویزیونی بود و به جمع آوری سکه ها محدود میشد. چیزی که با جرات می توان گفت در آن زمان تقلید کاملی از ماریو بود. این بازی هم همانطور که پیش بینی میشد با شکست مواجه شد.
در سال 2002، David Perry با Doug TenNapel در مورد یک EWJ دیگر وارد گفتگو شد و کم کم پروژه آماده به کار کرد. چندی بعد Shiny Entertainment به Atari فروخته شد و از این پروژه چیزی بجز نامش نماند. و Shiny با همکاری Atari به سرغ ساخت بازی فیلم هایی نظیر ماتریکس رفت.
EWJ PSP
بعد از این جریانات آتاری به فکر ساخت جیم دیگری افتاد که پافشاری بر ساخته شدند آن توسط Shiny می کرد. پس David و Doug و چند نفر دیگر از تیم شماره 1 بازی دور هم جمع کردند تا در این پروژه همکاری کنند. این بازی دچار چالش های بسیاری شد. آنها دقیق نمیدانستند که چه چیزی بسازند، شاید یک Remake از شماره اول بازی. چند عکس از یکی از مراحل بازی در سراسر اینترنت گذاشته شد که دقیقا بازسازی شده یکی از مراحل شماره 1 بود.
با این وجود طرفداران زیاد خوشحال نبودند زیرا می ترسیدند عاقبت شوم دیگری بر سر جیم بیاید. تا کنون از این بازی خبر زیادی در دست نیست و به نظر می رسد که این پروژه نیز کنسل شده باشد. به هر حال منتظر خبر های بیشتری از این شخصیت خواهیم بود.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
از لینک های زیر میتونید رام های شماره 1 و 2 رو برای شبیه ساز جنسیس (PC) دانلود کنید.
Earthworm Jim 1
Earthworm Jim 2