جمعه گذشته کنسول جدید مایکروسافت در 13 کشور جهان لانچ شد و بسیاری از علاقه مندان فورزا توانستند طعم بازی ریسینگ نسل بعدی را بچشند اما واقعا از نظر تکنیکی فورزا چقدر توانسته است دل طرفداران و منتقدان را بدست آورد؟ برای پاسخ به این سوال سراغ نامی آشنا میرویم تا بتوانیم با استفاده از تجربیات آنان به پاسخ روشنی برسیم.
[FONT=&]بر روی کاغذ ارائه ی فورزا 5 با رزولوشن نیتیو 1080 به صورت اقدامی عامه پسند و پاسخی سریع و واضح برای [/FONT]
[FONT=&]آنانی است که خواستار بازی ریسینگ نسل جدید هستند.
[/FONT]
[/FONT]
[FONT=&]اما فورزا حتی بعنوان یک لانچ تایتل توقع ما را به عنوان جهشی عظیم بازی نسل جدید آنطور که باید برآورده نمیکند. براستی T10 تلاش زیادی برای هر جه زیباتر کردن 200 ماشین موجود در حالت Autovista کرده است همچنین خیلی از ترکهای همیشگی بازی نیز با افزایش سطح جزئیات و گرافیک روبرو شده اند. نسبت به فورتزا 4 پیشرفتهای زیادی حاصل شده اما کاستی های زیادی نیز وجود دارند که نمیگذارند چندان احساس کنیم که با سطحی جدید روبرو هستیم.[/FONT]
[FONT=&]با توجه به رزولوشن 720 شماره ی قبلی بازی و باتوجه به اینکه MSAA در طول بازی در سطوح مختلفی دیده میشد ارتقا رزولوشن به 1080 را نباید خیلی کم اهمیت دانست. در حقیقت ما با رزولوشن 1080*1920 روبرو هستیم کهDraw Distance بسیار خوبی را بوجود می آورد برای مثال در پیست [/FONT][FONT=&]Bernese Alps این سطح از رزولوشن باعث هر چه واضحتر شدن نوک قله ی کوهها شده است. همچتین ارائه تکنولوژی جدیدی در رابطه با رندرینگ هم بسیار موثر بوده است. ماشینهایی مانند هیوندای کوپه که از [/FONT][FONT=&]Matte texturing بهره میبرند بسیار واضح بنظر میرسند که در صورت استفاده از رزولوشن پایینتر این سطح از وضوح امکانپذیر نبود.[/FONT]
[FONT=&]اما همانطور که در گذشته در بازیهایی مثل رایز که از روزولوشن پایینتری بهره مندند دیده ایم راههای دیگری بجز افزایش رزولوشن برای بوجود آوردن تصاویر زیبا در دسترس است. حتی در زولوشن فول اچ دی تصاویر فورتزا از نبود AA رنج میبرند. این بدین معناست که تصاویر گرچه زیبا هستند اما خام هم هستند. تکنیک موشن بلور هم باعث میشوند که تصاویر Pixelated و لبه های ناصاف چندان خود را نشان ندهند. از دید کاکپیت نه چندان زیبا و نا کامل هم نمیتوان چشم پوشی کرد.[/FONT]
[FONT=&]در کل مسلما فورزا 5 نسبت به سلف خود گرافیک بهتری را به نمایش میگذارد اما این افزایش آنقدری نیست که انتظار میرفت. بطور کلی زیبایی در بازی بفور یافت میشود اما باید بگوییم این زیبایی بیشتر از هر بازی نسل جدید دیگری که سراغ داریم احتیاج به صیغل دارد.[/FONT]
[FONT=&]طراحی پیست پراگ نمایانگر آن جیزی است که سازندگان درصدد نمایش به مخاطب بوده اند. اما در مقایسه با نمایشی که درE3 داشتند و از همین پیست هم استفاده کرده اند نسخه ی ریتیل از سطح نازلتری برخوردار است تا جایی که شاهد پرشهای سفید رنگی بر سطح خودرو ها هستیم که پیش از این در فورزا 4 هم دیده میشد. در عین حال تغییراتی هم در جئومتری درختان و تماشاگران کنار جاده رخ داده که از نظر ما چندان بهتر یا بدتر نشده است. اگر چه مشکل ظاهر و ناپدید شدن ناگهانی اشیا در آینه که قبلا شاهدش بودیم تا حدود زیادی بهبود یافته است.[/FONT]
[FONT=&]اما متاسفانه جزئیاتی مانند علف کنار جاده یا تماشاگران چندان با استانداردهای ترک همخوانی ندارند مخصوصا با McLaren P1 زیبایی که شما بوسیله آن مسابقات را شروع میکنید. از سوی دیگر درختان بشدت کم کیفیت و رنگ پریده بنظر میرسند و نبود AA هم به بدتر شدن این وضعیت می افزاید. تماشاگران هم بسیار بی کیفیت هستند که البته با سرعت که از کنارشان رد میشویم چندان به چشم نمی آیند اما در بازنمایش مسابقه این سرعت چندان کمکی نمیکند و ما شاهد آنها خواهیم بود.[/FONT]
[FONT=&]از آنجایی که پیست چک در فورزا 4 موجود نبوده است برای مقایسه به سراغ [/FONT][FONT=&][FONT=&]Bernese Alps[/FONT] رفتیم که تفاوت در نورپردازی و جزئیات دیگر را بررسی کنیم. ابتدای مسابقه از کنار روستایی عبور میکردیم اگرچه که زاویه ی دوربین در دوبازی متفاوت بود ولی براحتی میتوانستیم تفاوت جزئیات را در آن دو مشاهده کنیم. حتی در رزولوشن 1080 هم خام بودن درختان و جزئیات دیگر به چشم می آمد. [/FONT]
[FONT=&]اگرچه نمیتوان منکر بهبود کلی شرایط شد. مشکل اینجاست که برخی از ترکها گویا بیشتر مورد لطف طراحان قرار گرفتند و گرافیک نسل بعدی دارند و دیگران دقیقا همان چیزی هستند که در فورزا 4 شاهدش بودیم.[/FONT]
[FONT=&]اما نکته مثبت اینکه تکچرهای پلاستیک گونه و[/FONT][FONT=&]tarmac texturing فورزا 4 را دیگر نمیبینیم. علفهای کنار جاده نیز طبیعی تر از گذشته است بیشتر قابل ملاحظه ای صورت گرفته است اما باز تمامی اینها گویا با استفاده از [/FONT][FONT=&]trilinear Philtering بدست آمده.[/FONT]
[FONT=&]در زمینه ی نور پردازی نمیتوان [/FONT][FONT=&]lens flare effects و[/FONT][FONT=&] light shaft را نادیده گرفت این تکنیکها بسیار چشم نواز هستند ولی در سطح پیست بسیار بیش از حد نیاز بکار گرفته شده اند. اما گاما بهبود یافته که طیف زیباتری از رنگی آمیزی را به ارمغان آورده است. هاله ی آبی رنگی که در فورزا 4 نیز موجود بود از میان رفته که تجربه ی زیباتری را رقم میزند. فورزا 5 از نظر نور پردازی سطحی بالاتراز سلف خود را ارائه میکند که منجر به رنگ آمیزی زیباتری میشود. اما کار تا به جایی پیش نمیرود که از این نظر بدون نقص باشد.[/FONT]
[FONT=&]این نور پردازی در دید کاکپیت نیز بسیار خود نمایی میکند. در شرایطی که نور بر شیشه جلو بتابد و شرایط مساعد باشد بازتاب تصویر داشبورد و دستان راننده را بر روی شیشه مشاهده خواهید کرد. در یکی از دیدها هم میتوانید بازتاب تصاویر اطراف را بر کاپوت ماشین مشاهده کنید.[/FONT]
[FONT=&]اما در مورد فریم ریت باید بگوییم که بازی در تستهای گوناگون و مسابقات 16 ماشینه با 60 فریم ثابت اجرا میشدو و شاهد هیچگونه افت فریم نخواهید بود. این نکته قابل تاملی است با توجه به اینکه شاهد افزایش رزولوشن تا 1080 و بهبود گرافیکی مخصوصا در پیست چک بوده ایم. [/FONT]
[FONT=&]اما در مورد فریم ریت باید بگوییم که بازی در تستهای گوناگون و مسابقات 16 ماشینه با 60 فریم ثابت اجرا میشدو و شاهد هیچگونه افت فریم نخواهید بود. این نکته قابل تاملی است با توجه به اینکه شاهد افزایش رزولوشن تا 1080 و بهبود گرافیکی مخصوصا در پیست چک بوده ایم. [/FONT]
[FONT=&]نتیجه گیزی"[/FONT]
[FONT=&]باید اذعان کرد که تلاش T10 برای ارائه بازی با 60 فریم و رزولوشن 1080 قابل تقدیر است اما افزایش رزولوشن در این مورد برای فورزا مانند یک شمشیر دولبه است. مانند همیشه طراحی بسیار خوب ماشینها چشمها را بخود معطوف میکند که اکنون افزایش رزولوشن را هم در بر میگیرد اما کاستی هایی نیز وجود دارد. عدم وجود Texture Philtering علفهای بی کیفیت کنار جاده و کم و بی کیفیت شدن تماشاگران نیز در این بازی رخ مینمایند. نور پردازی و موشن بلور بکار گرفته شده در بازی تا حدودی به بهبود وضعیت کمک میکنند. اما با توجه به کانتنت بازی که بشدت نسبت به گذشته کاهش یافته و همچین مسائل تکنیکی که بدان اشاره کردیم کاملا مشخص است که سازنده برای رسیدن به لانچ بسیار عجله کرده است. [/FONT]
[FONT=&]همچین از نبود AA در بازی بسیار نا امید شده ایم بهبود در شرایط کلی بازی شاید قابل مشاهده باشد و مسلما احتیاج به قدرت پردازش بالایی خواهد داشت. اما مقایسه آن با بازی مثل رایز که با رزولوشن پایینتری اجرا میشود برای ما جالب توجه است.[/FONT]
[FONT=&]خوب باید اذعان کرد که تمام این مسائل مربوط به گرافیک است و نباید از تجربه ای که فورزا به ارمغان می آورد نیز قافل شد. علی الخصوص هندلینگ در بازی بسیار خوب کار شده است بویژه در مشارکت با[/FONT][FONT=&]Pirelli. سازندگان سعی در بهبود شرایط دارند. فورزا سطحی از سیمولیشن را به ارمغان می آورد که فقط Polyphony Digital یارای مقابله با آن را دارد. این بازی برای علاقه مندان هاردکور ریسینگ بسیار مفرح خواهد بود.[/FONT]
[FONT=&] اگرچه گیم پلی بازی بسیار عالیست اما گویا بازی بیشتر به یک پروژه در حال ساخت شبیه است تا یک محصول کامل شده. با توجه به نمایشی که در نمایشگاه E3 دیدیم تفاوتها غیر قابل انکار هستند. اما بعنوان جمعبندی اگرچه فورزا بازی صیغل نخورده و جلا نیافته ایست اما بعنوان اولین سیمولاتور نسل بعدی پرچم خود را در خاک فرو کرده است.[/FONT]
آخرین ویرایش: