س) Playstation 2
متال گیر سالید 2 یکی از اولین بازیهایی بود که که هنگام عرضه ی سیستم، منتشر شد. قبل از آن، بازیهایی گه منتشر شده بودند هنوز جلوه ای از نسل قبل، از هر لحاظ داشتند و با بازیهای Dreamcast اصلا قابل مقایسه نبودند. اما این بازی نمایه ای شد جهت نشان دادن قدرت این کنسول، مخصوصا از لحاظ گرافیکی. جدا از بافتهای دقیق، جزئیات بسیار زیاد محیط و کاراکترها و اسلحه، محیط گسترده و قابل رویت، آسمان و آب (مسلما هیچکس غروب خورشید در این بازی را فراموش نمیکند) زیبا، و...، حرکات کاراکترها بود که قدرت کنسول را رونمایی میکرد. تنها مشکلی که در بین حرکات به چشم میخورد، نشست و برخاست کاراکترهای اصلی بود وگرنه راه رفتن دشمنان و تکنیکهای رزمی، با Motion Blur به کار گیری شده در حرکات، بسیار جلوه گر بوند.
بعد از Shadow of Colossus، یکی از آخرین بازیهای Ps2 که در رزولوشن بالایی اجرا میشد، سری God of War فراتر رفته و در آخرین سالهای این کنسول، قدرت آنرا در همه چیز نمایان ساختند. یکی از برتریهای God of War II از لحاظ تکنیکی، این بود که مقیاس محیط در صفحه، بسیار بزرگ بود و شما میتوانستید کوه، دریا، قسمت عظیمی از آسمان، و... را در یک نمای دوربین مشاهده کنید که به نوبه ی خود، GowII را یکتا میساخت. ما درینجا، این جلوه را به جلو راندیم، و نتوانستیم از افکتهای بینقض و محیطهای با جزییات سخن رانیم در حالی که GoWII در این المانها نیز قوی بود.
بازی از لحاظ تکنیکی، همانطور که گفته شد، به اندازه ی GoWII قوی نبود، اما این دلیل نمیشود که نوآوری آنرا به باد فراموشی سپاریم که از بازی فوق الذکر فراتر بود. تمامی دیوهی بازی، ظاهری بسیار غربی داشتند، یعنی با افسانه های اروپایی، سازگاری بیشتری داشتند تا با دیوهای ژاپنی و همین زیبایی باعث میشود که ظاهری مبتدع و نوآورانه را در بازی شاهد باشیم. هنوز، این بازی زیباست، پس از تقریبا سه سال و نیم از تاریخ عرضه.
با اینکه تاریخ عرضه ی بازی، سال اوج Ps2 بود، بازهم از لحاظ گرافیکی مانند یک بازی نسل قبل، که به زور به نسل جدید رانده شده به نظر میرسید. بازیکنهای کریکت معروف، تنها رنگ موی متفاوت داشتند، و اگر رنگ موی یکی از آنها با یکی دیگر یکسان بود، هرگز تقاوتی بین انها مشاهده نمیشد.
بازی کریکت در کشورهای مستعمره ی انگلیس و خود این کشور، طرفداران زیادی دارد ولی شما مسلما نمیدانید کریکت چیست، پس ویدئوی زیر را ببینید تا آنرا دریابید:
http://www.youtube.com/watch?v=W_aVY7X8HmE
ص) Xbox
هیلو، در ابتدای عرضه جلوتر از زمان خود بود، و تا مدت مدیدی جلوتر از زمان خود ماند. در خصیصه های گرافیکی، در زمان خود بر دیگران شاخ بود، یک بازی FPS سنت شکن، که عوض راهروهای طولانی، به ما اجازه میداد در کوهها و تپه ها با موجهای پی در پی دشمنان مبارزه کنیم، با استفاده از اسلحه ی خاص، با افتکهای زیبا، در محیطی با بافتهای زیباتر، با کاراکترهایی با جزئیات. تمامی اینها یک جهش گرافیکی برای هیلو رقم میخوردند.
2- برتری تکنیکی
فرنچایز نینجا گایدن را باری دیگر Tecmo زنده کرد. استدیوی Team Ninja علاوه بر این بازی، Dead or Alive 3 را نیز در همین اوان ساخت که ایندو بازی، از لحاظ گرافیکی یکی از زیبا ترین بازیهای کنسول به حساب می آیند. هردوی این بازیها، کارکترهایی با مدل منحصر به فرد داشتیم، با نورپردازی عالی، افکتهای لایصوف، وغیره، و همه ی اینها در فریم ریت ثابت 60frps.
http://media.ign.com/games/image/ar...st-graphics-of-all-time-20090317034823421.jpg
هرچند که نورپردازی این بازی -که ما میخواهیم بعنوان نقطه ی قوت در ابداع و نوآوری حسابش آوریم- شمه ای از بازی Thief در خورد داشتند، نمیشود آنرا فراموش کزد. مخفیکاری این بازی به نور نیز وابسته بود و نورپردازی هم عالی کار شده بود، درست چیزی که Metal Gear Solid کم داشت، این بازی دارا بود. هرچند ما قصد نداریم که این بازی را از MGs2 بالاتر گیریم، اما نمیتوان بازی را در به تحقق رساندن شعارش، "سبک Stealth Action تصنیع میشود"، تحسین نکرد.
این بازی آنقدر بد نیست که با دیدن آن، دیسکش را درآورده و بشکنید. در واقع، اگر یک آدم فضایی بودید که به زمین آمده، در حالی که بازی ویدئویی در سیاره ی شما معنی نداشت، و این بازی را میدید، داد میزدید، در چه مورد؟ شعف؟ خیر، در مورد سرنوشت انسانها احساس تاسف میکردید!
درین بازی، با ضعف انیمیشن، تصادم، و کاراکترهای ضعیف، که سه المان یک بازی Hack and Slash هستند، دیگر بازی ای نیست که بخواهیم از آن نام ببریم.
هـ) Game Cube
http://media.ign.com/games/image/ar...st-graphics-of-all-time-20090317034756546.jpg
کسی گرافیک F-Zero X در N64 را نمره نداد، چون سرعت بالا را بر گرافیک ارجحیت بخشیدند. اما کسی نبود که برتری تکنیکی F-Zero GX در گیم کیوب را از لحاظ گرافیکی، رد کند. این بازی فریم ریت ثابت 60frps را توام با محیط بسیار بزرگ مقیاس در خود داشت که سرعت بازی نیز به آن اضافه شده، و بازی را از لحاظ تکنیکی برتر میساختند.
میان بازیهای زیاد LoZ، یکی از برترینهای آنان این بازیست. طیف رنگی خیره کننده ی بازی، آسمان با جزئیات و معلوم، دودی که از بدن دشمنان مرده بلند میشد، افکتهای آب زمانی که از جزیره ای به جزیره ی دیگر میرفتید، همه و همه میتوانند این بازی را زیبا و نوآوری سازند.
این بازی بقدری بد بود که قابل وصف در یک عکس نیست، بنابراین، عکسی از آن قرار نمیدهیم. خود در یوتیوب سرچ کنید و ببینید ما چرا این رتبه را به بازی دادیم- گرچه در کنسولهای دیگر نیز میتوانستیم، اما جای خالی نبود.
1- به یاد ماندنی ترین جهش گرافیکی
Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty
سال عرضه: 2001
سال عرضه: 2001
متال گیر سالید 2 یکی از اولین بازیهایی بود که که هنگام عرضه ی سیستم، منتشر شد. قبل از آن، بازیهایی گه منتشر شده بودند هنوز جلوه ای از نسل قبل، از هر لحاظ داشتند و با بازیهای Dreamcast اصلا قابل مقایسه نبودند. اما این بازی نمایه ای شد جهت نشان دادن قدرت این کنسول، مخصوصا از لحاظ گرافیکی. جدا از بافتهای دقیق، جزئیات بسیار زیاد محیط و کاراکترها و اسلحه، محیط گسترده و قابل رویت، آسمان و آب (مسلما هیچکس غروب خورشید در این بازی را فراموش نمیکند) زیبا، و...، حرکات کاراکترها بود که قدرت کنسول را رونمایی میکرد. تنها مشکلی که در بین حرکات به چشم میخورد، نشست و برخاست کاراکترهای اصلی بود وگرنه راه رفتن دشمنان و تکنیکهای رزمی، با Motion Blur به کار گیری شده در حرکات، بسیار جلوه گر بوند.
2- برتری تکنیکی
God of War II
سال عرضه: 2007
سال عرضه: 2007
بعد از Shadow of Colossus، یکی از آخرین بازیهای Ps2 که در رزولوشن بالایی اجرا میشد، سری God of War فراتر رفته و در آخرین سالهای این کنسول، قدرت آنرا در همه چیز نمایان ساختند. یکی از برتریهای God of War II از لحاظ تکنیکی، این بود که مقیاس محیط در صفحه، بسیار بزرگ بود و شما میتوانستید کوه، دریا، قسمت عظیمی از آسمان، و... را در یک نمای دوربین مشاهده کنید که به نوبه ی خود، GowII را یکتا میساخت. ما درینجا، این جلوه را به جلو راندیم، و نتوانستیم از افکتهای بینقض و محیطهای با جزییات سخن رانیم در حالی که GoWII در این المانها نیز قوی بود.
3- ابداع و نوآوری
Shadow of the Colossus
سال عرضه: 2005
سال عرضه: 2005
بازی از لحاظ تکنیکی، همانطور که گفته شد، به اندازه ی GoWII قوی نبود، اما این دلیل نمیشود که نوآوری آنرا به باد فراموشی سپاریم که از بازی فوق الذکر فراتر بود. تمامی دیوهی بازی، ظاهری بسیار غربی داشتند، یعنی با افسانه های اروپایی، سازگاری بیشتری داشتند تا با دیوهای ژاپنی و همین زیبایی باعث میشود که ظاهری مبتدع و نوآورانه را در بازی شاهد باشیم. هنوز، این بازی زیباست، پس از تقریبا سه سال و نیم از تاریخ عرضه.
4- بدترین گرافیک
Cricket 2004
سال عرضه: 2004
سال عرضه: 2004
با اینکه تاریخ عرضه ی بازی، سال اوج Ps2 بود، بازهم از لحاظ گرافیکی مانند یک بازی نسل قبل، که به زور به نسل جدید رانده شده به نظر میرسید. بازیکنهای کریکت معروف، تنها رنگ موی متفاوت داشتند، و اگر رنگ موی یکی از آنها با یکی دیگر یکسان بود، هرگز تقاوتی بین انها مشاهده نمیشد.
بازی کریکت در کشورهای مستعمره ی انگلیس و خود این کشور، طرفداران زیادی دارد ولی شما مسلما نمیدانید کریکت چیست، پس ویدئوی زیر را ببینید تا آنرا دریابید:
http://www.youtube.com/watch?v=W_aVY7X8HmE
ص) Xbox
1- برترین جهش گرافیکی
Halo
سال عرضه: 2001
سال عرضه: 2001
هیلو، در ابتدای عرضه جلوتر از زمان خود بود، و تا مدت مدیدی جلوتر از زمان خود ماند. در خصیصه های گرافیکی، در زمان خود بر دیگران شاخ بود، یک بازی FPS سنت شکن، که عوض راهروهای طولانی، به ما اجازه میداد در کوهها و تپه ها با موجهای پی در پی دشمنان مبارزه کنیم، با استفاده از اسلحه ی خاص، با افتکهای زیبا، در محیطی با بافتهای زیباتر، با کاراکترهایی با جزئیات. تمامی اینها یک جهش گرافیکی برای هیلو رقم میخوردند.
2- برتری تکنیکی
Ninja Gaiden
سال عرضه: 2004
فرنچایز نینجا گایدن را باری دیگر Tecmo زنده کرد. استدیوی Team Ninja علاوه بر این بازی، Dead or Alive 3 را نیز در همین اوان ساخت که ایندو بازی، از لحاظ گرافیکی یکی از زیبا ترین بازیهای کنسول به حساب می آیند. هردوی این بازیها، کارکترهایی با مدل منحصر به فرد داشتیم، با نورپردازی عالی، افکتهای لایصوف، وغیره، و همه ی اینها در فریم ریت ثابت 60frps.
http://media.ign.com/games/image/ar...st-graphics-of-all-time-20090317034823421.jpg
3- ابداع و نوآوری
Tom Clancy's Splinter Cell
سال عرضه: 2002
سال عرضه: 2002
هرچند که نورپردازی این بازی -که ما میخواهیم بعنوان نقطه ی قوت در ابداع و نوآوری حسابش آوریم- شمه ای از بازی Thief در خورد داشتند، نمیشود آنرا فراموش کزد. مخفیکاری این بازی به نور نیز وابسته بود و نورپردازی هم عالی کار شده بود، درست چیزی که Metal Gear Solid کم داشت، این بازی دارا بود. هرچند ما قصد نداریم که این بازی را از MGs2 بالاتر گیریم، اما نمیتوان بازی را در به تحقق رساندن شعارش، "سبک Stealth Action تصنیع میشود"، تحسین نکرد.
4- بدترین گرافیک
Bruce Lee: Quest of the Dragon
سال عرضه: 2002
سال عرضه: 2002
این بازی آنقدر بد نیست که با دیدن آن، دیسکش را درآورده و بشکنید. در واقع، اگر یک آدم فضایی بودید که به زمین آمده، در حالی که بازی ویدئویی در سیاره ی شما معنی نداشت، و این بازی را میدید، داد میزدید، در چه مورد؟ شعف؟ خیر، در مورد سرنوشت انسانها احساس تاسف میکردید!
درین بازی، با ضعف انیمیشن، تصادم، و کاراکترهای ضعیف، که سه المان یک بازی Hack and Slash هستند، دیگر بازی ای نیست که بخواهیم از آن نام ببریم.
هـ) Game Cube
1- بهترین جهش گرافیکی
Resident Evil 4
Resident Evil 4 بازی ای بود که دارندگان Xbox را مورد حسادت قرار میداد. این سری همواره جلوتر از بقیه ی بازیها بودند، البته کمی، و این بار نیز همینطور بود. کارکترهای مربعی، و محیط از قبل رندر شده، همان بود که گیم کیوب احتیاج داشت تا به عنوان یک قوی مورد توجه قرار گیرد. هرچند که این بازی از تک و توک بازیهای اکشن این کنسول بوده و هست.
http://media.ign.com/games/image/ar...st-graphics-of-all-time-20090317034756546.jpg
2- برتری تکنیکی
F-Zero GX
سال عرضه: 2003
سال عرضه: 2003
کسی گرافیک F-Zero X در N64 را نمره نداد، چون سرعت بالا را بر گرافیک ارجحیت بخشیدند. اما کسی نبود که برتری تکنیکی F-Zero GX در گیم کیوب را از لحاظ گرافیکی، رد کند. این بازی فریم ریت ثابت 60frps را توام با محیط بسیار بزرگ مقیاس در خود داشت که سرعت بازی نیز به آن اضافه شده، و بازی را از لحاظ تکنیکی برتر میساختند.
3- ابداع و نوآوری
The Legen of Zelda: The Wind Waker
سال عرضه: 2003
سال عرضه: 2003
میان بازیهای زیاد LoZ، یکی از برترینهای آنان این بازیست. طیف رنگی خیره کننده ی بازی، آسمان با جزئیات و معلوم، دودی که از بدن دشمنان مرده بلند میشد، افکتهای آب زمانی که از جزیره ای به جزیره ی دیگر میرفتید، همه و همه میتوانند این بازی را زیبا و نوآوری سازند.
4- بدترین گرافیک
Badboys: Miami Takedown
سال عرضه: 2004
سال عرضه: 2004
این بازی بقدری بد بود که قابل وصف در یک عکس نیست، بنابراین، عکسی از آن قرار نمیدهیم. خود در یوتیوب سرچ کنید و ببینید ما چرا این رتبه را به بازی دادیم- گرچه در کنسولهای دیگر نیز میتوانستیم، اما جای خالی نبود.