بحرانی از جنس دایناسور : 5 دلیل برای بازگرداندن داینوکرایسیس به عرصه‌ی بازی‌های ویدیویی

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
WCCFdinocrisis.jpg

شاید باورش سخت باشد ، اما امسال داینو کرایسیس 21 ساله می شود. این بازی خارق العاده که توسط طراح خلاق و بزرگ رزیدنت ایول یعنی شینجی میکامی ساخته شده بود، توانست در سال عرضه‌ی خود تحول بزرگی در بازی های سبک وحشت بقا ایجاد کند. اما با انتشار نسخه ی دوم این بازی تیم سازنده نیز تغییراتی به خود دید و آقای تاکومی جای میکامی را گرفت و همین تغییر بزرگ باعث شد سبک بازی نیز به کلی عوض شود و ما شاهد یک بازی اکشن ادونچر باشیم که البته لطمه ای به بازی نزد و از قبل نیز محبوب تر و شناخته تر شد.

داستان به خوبی پیش می رفت که کپکام با ساخت نسخه ی سوم افتضاحی وحشتناک به بار آورد و سال 2003 تبدیل به کابوسی برای هواداران داینو کرایسیس و خود کپکام شد. این شکست فنی و تجاری باعث شد که کپکام دیگر به سراغ این فرنچایز نرود و ریسک ساختن نسخه ی دیگری از این بازی را به خود نداد.

مطمئنا اگر سازندگان قبلی بازی مشغول کار بر روی نسخه ی دیگری از این بازی شوند می توانند باز هم شاهکاری درخور نام داینو کرایسیس خلق کنند، اما همه چیز به کپکام وابسته است و آنها باید تصمیم بگیرند که آیا ادامه ای بر داینو کرایسیس خواهیم دید یا نه. در این مقاله می خواهیم به پنج دلیل مشخص که می توانند داینو کرایسیس را به صنعت بازی برگردانند بپردازیم.



137155


5- روایت داستان می تواند بسیار گسترده و متفاوت باشد

در واقع داستان داینو کرایسیس دارای تعلیقات زیادی بود. به گونه ای که بازیکنان را مجبور می ساخت تا برای دیدن ادامه و تجربه ی مراحل بعد تاب انتظار نداشته باشد. همین جذابیت داستان می تواند یکی از بزرگترین امتیازهای داینو کرایسیس برای بازگشت به نسل جدید بازی های ویدیویی باشد. در زمانی که عناوین آنلاین و بتل رویال به شدت در صدر بورس قرار گرفته اند عناوینی مثل داینو کرایسیس می توانند با روایتی جذاب و سرگرم کننده مخاطبان را ساعت ها پای خود بنشانند.

عنوان جدید این فرنچایز می تواند حتی با ریبوتی از نسخه های پیشین(بازی اول و دوم) دست به انقلاب بزرگی بزند. ریبوتی که بتواند دوباره بازی را به اوج برساند تا راه برای عناوین جدید از این سری باز شود. در سال های اخیر دیده ایم که کپکام توانایی زیادی در ریمیک بازی های قدیمی و بزرگ خود دارد و انجام همین کار بر روی داینو کرایسیس نیز کار سختی برای آنها نخواهد بود. ریمیک داینو کرایسیس می تواند داستانی آپدیت شده به همراه مناطق جدیدی در بازی باشد که رجینا را به عنوان شخصیت اصلی نشان دهد تا هواداران جدید بازی که به احتمال زیاد فرصت تجربه ی نسخه های اولیه را نداشته اند بتوانند با کاراکتر رجینا و دنیای داینو کرایسیس آشنا شوند.



137156


4- گرافیک بازی می تواند خارق العاده باشد

با گذشت21 سال از ساخت نخستین داینو کرایسیس، صنعت گیم شاهد پیشرفت های چشمگیری در حوزه ی گرافیک و جلوه های بصری بوده است. ریمیک هایی که از بازی های قدیمی ساخته شده اند گرافیک ابتدایی و نه چندان جالب این عناوین را به شکل عجیبی تغییر داده اند و آنها را تبدیل به غول های گرافیکی کرده اند.

این قضیه می تواند درمورد داینو کرایسیس هم صدق کند. تصور کنید که در جنگلی سرسبز قدم می زنید و ناگهان برگ های درختان شروع به حرکت می کنند ، شاید بادی وزیده یا خطری در کمین است، خون به روی زمین پاشیده شده و سرخی درخشانش نشان از گرافیکی زیبا و هنرمندانه می دهد، جلوتر که می روید یک دایناسور هولناک و بزرگ منتظر شماست تا با او درگیر شوید، دایناسور که در آب پنهان شده آرام آرام به شما نزدیک می شود و با خروج ناگهانی خود انفجار آب باعث می شود که ناگهان به خود بیایید و منظره ی دیدنی و زیبای جنگل و دریاچه را فراموش کنید. هیچکس نمی تواند منکر زیبایی داینو کرایسیس در نسل بعد باشد. بافت ها ، کاراکترها ، دایناسورها و ساختمان ها میتوانند با گرافیکی محشر تقدیم مخاطبان شوند تا از محیط زیبای بازی لذتی دوچندان ببریم.



137157


3-انعطاف پذیری زیاد بازی

برخلاف رزیدنت اویل که سال های زیادی با سبک ثابت و همیشگی خود مهمان کاربران بوده ، داینوکرایسیس می تواند هر آن تغییراتی بزرگی در خود ایجاد کند. در دو بازی اول از این فرنچایز نیز شاهد بودیم که نسخه ی اول در سبک وحشت بقا ساخته شد و در عنوان بعدی که دنباله ای بر داینوکرایسیس 1 بود در سبک اکشن ادونچر طراحی شد.

همین تفاوت می تواند مهری باشد بر این که بازی جدید این سری نیازی به تقلید از گذشتگان خود ندارد و سازندگان دست بازی در طراحی بازی دارند. انعطاف پذیری این بازی بقدری زیاد است که شاید در نسخه ی بعدی به صورت مخفی کاری و از بالای ساختمان ها به دایناسورهای دشمن حمله کنیم یا با اسلحه ای بزرگ و پر سر و صدا مستقیما به مصاف دایناسورها برویم. همین تغییر سبک می تواند حالت مولتی پلیر را نیز به بازی اضافه کند، تصور اینکه با دوستان خود مشغول شکار دایناسور شوید بسیار لذت بخش نیست؟!




137158


2-زامبی ها دیگر تکراری شده اند

گویا کمپانی های بازی سازی عهد بسته اند که سالانه چندین عنوان با محوریت زامبی ها منتشر کنند. این روند تکراری و کلیشه ای دیگر جوابگو نیست و مخاطبان امروز دنبال تجربه های جدیدتر هستند. این همه بازی که شخصیت های منفی آنها را زامبی ها تشکیل می دهند وجود دارند، اما کدام بازی شما را در مقابل دایناسورها می گذارد؟! دایناسورها از زامبی ها محبوب تر و دوست داشتنی تر نیز هستند و تکراری نیز نیستند. چه بازی بعدی در سبک وحشت بقا باشد و چه اکشن ادونچر ، مواجه با گروه های دایناسورها می تواند پس از مدت ها جانی به بازی ها دهد تا از شر زامبی ها و قصه ی تکراریشان خلاص شوند.

برخلاف زامبی ها که باهوش نیز نیستند و معمولا با دیدن شما شروع به حمله می کنند ، مبارزه با دایناسورهایی که از زمین و آسمان با نقشه هایی متفاوت به شما حمله میکنند بسیار جذاب تر و چالش برانگیزتر خواهد بود. در سال های اخیر شاهد بازی خوب و جالبی که دایناسورها را به عنوان دشمن اصلی شما قرار بدهد نبوده ایم. داینوکرایسیس می تواند با بازگشت خود همانند ققنوسی که از خاکستر سر برمی اورد به میدان بازگردد و نشان دهد که بازی با محوریت دایناسورها می تواند چقدر لذت بخش باشد.



137159


1-شخصیت رجینا فوق العاده است!

رجینا که در داینوکرایسیس 1 و 2 حضور داشت ، همان قدر برای هواداران و داستان بازی اهمیت دارد که وجود دایناسورها در بازی مهم است! رجینا جذابیت های جنسی خاصی نداشت و تنها یک قهرمان بود که در اوج معمولی بودن با دشمنان مواجه می شد و اغلب اوقات هم به پیروزی می رسید. اگر قرار باشد بازی جدیدی از داینوکرایسیس ساخته شود حضور رجینا در آن یکی از الزامات است. سازندگان می توانند درکنار گرافیک نسل نهمی ، بیشتر به شخصیت رجینا بپردازند و ما را با ابعاد بیشتری از زندگی او آشنا کنند.

نکته ی قابل توجهی که درمورد رجینا وجود دارد این است که او مثل برخی قهرمانان رزیدنت اویل تبدیل به ابرقهرمان نمی شود! رجینا زنی است که با اسلحه های معمولی و قابلیت های معمولی خود حساب دشمنانش را می رسد و در این میان با ساخت نسخه ای جدید از داینوکرایسیس می تواند تبدیل به یکی از محبوب ترین و خفن ترین قهرمانان دنیای بازی های ویدیویی شود.



 
آخرین ویرایش:
عمرا دوباره این بازی رو بسازن، با این انجین مزخرفشون که فقط بر اساس موشن کپچر هست میخوان از رو چی دایناسور بسازن؟ دایناسور ساختن اونم تو نسل 9 انیمیشن خفن میخواد با گیم پلی خفن تر که شرکتی مثل CAPCOM هیچوقت نمیتونه بره تو کارش
 
باید دست و چشم و از خیلی چیزها شست تا بشه باهاشون دوباره کارهای بزرگ انجام داد وگرنه بهترین ها هم نمیتونن دوباره تبدیل به بهترین بشن
برای رسیدن به اوج اول باید از زمین بکنی ...

خب به نظرم با اتفاقای نا خوشایندی که در این سالهای ریمیک و ادامه مجموعه های ناب داره میفته دیگه زیاد امیدی به احیای این بازی که خودش داره تبدیل به فسیل میشه نیست ! نمیتونم باور کنم بازسازی خاطرات اون دوران در این دوران بتونه کار درستی باشه برای دوباره لذت بردن ، اگر هدف بر پایه فروش بیشتر باشه در نهایت با محصولی فقط تجاری روبرو خواهیم شد که نه میشه تحسینش کرد و نه میشه نادیده اش گرفت ، مثل داینو کرایسیس سه ...

21 سال انتظار برای ادامه سکانس آخر داینو کرایسیس دو ، زمان کمی نبود ! سه نسل از کنسول های بازی اومدن و رفتن ولی اتفاق خوبی از طرف شرکت سازنده نیفتاد که حالا تازه بیاد بشینه ببینه خب بازی که اسمش معروفه ، خاطر خواه هم که زیاد داره ، موضوع جالبی هم داره ، موفقم که بوده پس میشه زد تو کارش و تبدیلش کرد به یه موفقیت تجاری دیگه مثل برادر بزرگترش رزیدنت اویل !

من بازیی و ریمیک یا همون بازسازی میدونم که از همه جهات بهتر شده باشه نه گرافیک ! حذف بخشی از داستان ، انحراف و تغییر داستان ، تغییر در ظاهر و باطن شخصیت ها ! اینا هیچ کدوم از نظر من درست نیست و نمیتونه باعث موفقیت باشه ، برای رسیدن به موفقیت نیاز به برقراری تعادل بین همه اینهاست پس اگر با بالا بردن گرافیک بتونی همزمان داستان و شخصیت پردازی و احساسات درون بازی و هم به درستی ارتقا بدی موفق خواهی بود .

با احترام به نظر بقیه ولی تا این روند اشتباه ادامه داشته باشه من مخالف بازسازی هستم و ترجیح میدم فسیل بمونه
 
خیلی جالبه اکثر نوستالوژی های گیمرها از بازیهای شرقیه به واسطه اینکه اون زمانها کلا کنسولهای شرقی رو بورس بودن
و الان برخلاف گذشته چندان بخاری از دلوپرهای بزرگ اون زمان بلند نمیشه جز همین کپکام
مثلا Square Enix که کلی فاینال و jrpg داره فقط یه ریمیک ساخته، کونامی که هیچی و ولش کن و...
به نظرم اینا لازمه کلا یه استدیوهایی برای ریمیک بازیاشون بسازن. که البته سرمایه گذاری هم میخواد چون هزینه ریمیک این بازیها با گرافیک الان و کلا بازیسازی بالاست.
 
سال ۲۰۱۵ همون موقعی که ریمیک RE2 معرفی شده بود، ظاهرا کپکام یه پروژه ریبوت داینو کرایسیس رو هم گرین لایت میکنه اما بازی به هر دلیلی کنسل میشه. این نشون میده که خودشون هم نمیدونن با این فرانچایز چه کار کنند.
تا موقعی که یه نفر تو کپکام پیدا نشه که یه ایده ناب داشته باشه و بتونه مدیرهای کپکام رو مجاب کنه که بازی حداقل سه تا چهار میلیون نسخه میفروشه، بنظرم این فرانچایز شانس زیادی برای زنده شدن نداره. واقعا حیف که داینو کرایسیس پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به یه سری بزرگ رو داره.


فرستاده شده از BKK-LX2ِ من با Tapatalk
 
طراحی رجینا عالی بود بنظرم رجینا طرحی از اِلمان های میکس شده از جیل ولنتاین ( Resident Evil 3 1999 ) و ♥️ ایدا ♥️ ( Resident Evil 2 1998 ) هست , بشخصه مخالف ریمیکش هستم مگه انیکه Bluepoint ریمیکش کنه , RE Engine تو طراحی بافت , رفرش ریت و .... ناجور ضعیفه نمیتونه از پسش بر بیاد.
 
احسنت :D

واقعا جای این بازی خالی هست ،شماره اولی که عالی بود هیجانی, پازل‌های جالب که بعضی از آنها واقعا فسفر می‌سوزوند،دومی هم خوب بود ،اما همون‌طور که بهزاد هم در مقاله اشاره کرد سومی یک فاجعه به تمام معنا بود... :-< =((
لحظاتی گوش فرا دهید به این موسیقی save room :x
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or