مجموعه مهاجم مقبره سختیهای خودش را طی کرده، اما در اغلب تاریخِ ۲۵ ساله عمر خود، در کل به عنوان یکی از برترین فرانچایزها در صنعت بازی باقی مانده است.لارا کرافت به عنوان شخصیت اصلی مجموعه بازیهای مهاجم مقبره، که یکی از پرداستانترین شخصیتها در دنیای بازیهای ویدئویی است، از سال ۱۹۹۶ تا به حال در بازیها حضور پیدا کرده است. البته (تا به حال) حضور او در این بازیها بسیار بیشتر از حضور او در دیگر رسانهها شامل رمانها، کتابهای مصور و سه فیلم سینمایی است.
اما تمام بازیهای مهاجم مقبره با هم یکی نیستند. ۲۰ بازی، از جمله چندین بازی در مجموعه اصلی و همینطور چند بازی فرعی (اسپینآف) ساخته شده است. اما بهترینِ بهترین بازیهای مهاجم مقبره، واقعاً متمایز هستند و به گیمرها تجربهای باورنکردنی میبخشند. اگرچه بدون شک در آینده بازیهای بیشتری منتشر خواهد شد، اما این عناوین معرفیشده در مقاله، آن بازیهایی هستند که تا این لحظه بر روی طرفداران تاثیر بزرگی گذاشتهاند.
۱۰. مهاجم مقبره: دنیای زیرین (۲۰۰۸) از لحاظ نبردهای درونِ بازی اصلاً خوب عمل نکرده بود، اما جنبههای اکتشافی بازی خوب بود
خب، مهاجم مقبره: دنیای زیرین تا اینجایِ کار بدترین بازی در این مجموعه بازی نیست. اما بهترین بازی هم نیست. سیستم نبرد درون بازی شاید در این نسخه، کمی خشک و غیرِروان بوده باشد. و خود داستان بازی هم کوتاه، اما همچنان درگیرکننده بود.
با گفتن این نکات، حتی اگر از سازوکارهای خوبِ گیمپلی بازی بگذریم، باید از این بازی بهخاطر گرافیک بالای آن بر روی ایکسباکس ۳۶۰ و پلیاستیشن ۳ یاد کنیم. در نهایت، دنیای زیرین یک بازی نسبتاً خوب بود.
۹. مهاجم مقبره: سالگرد (۲۰۰۷) برداشتی تازه از نسخه اصلی بازی بود، اما نتوانست از آن سبقت بگیرد
این بازی، یک نسخه عجیب در این فرانچایز بود. مهاجم مقبره: سالگرد در اصل یک بازسازی از نسخه اصلی بازی بود که به مناسبت سالگرد آن ساخته شده بود. نکته منفی بازی این بود که به جز گرافیک بهتر، چیز دیگری برای عرضه به طرفداران قدیمی بازی نداشت و بهنظر میرسید یک نسخه غیر قابل مقایسه از گیمپلی بازی لجندبود که سال قبلش (۲۰۰۶) منتشر شده بود.
اما نکته قوت بزرگ این بازی، راه بینقصی بود که بازی برای آوردن طرفداران جدید به دنیای مهاجم مقبره پیدا کرده بود. علاوه بر آن، سر زدن دوباره به نسخه اصلی بازی و رد کردن مراحل آن با عوامل بصری امروزی، تجربهای خوب بود.
فرانچایز ریبوتشده از بازی مهاجم مقبره، دیدی کاملاً جدید از این شخصیت قدیمی بازی به طرفداران میدهد. سایه مهاجم مقبره سومین و تا به جای این کار، آخرین عنوان این بازی در این مجموعه ریبوتشده است.
باید در نظر داشت این بازی به هیچ وجه بازی بدی نیست، اما برای نوآوری در گسترش مباحث مطرحشده در دو عنوان اول این مجموعه کار چندانی نمیکند. تنها مشکل اساسی این بازی، این است که بازی کردنِ سایه مهاجم مقبره، تجربهای دستِ اول نیست.
۷. لارا کرافت گو (۲۰۱۵) یک بازی نوبتی و معمایی در این فرانچایز است
با اینکه سایه مهاجم مقبره کمی تکراری بهنظر میرسید، لارا کرافت گو این شخصیتِ شناختهشده را در یک جهت کاملاً متفاوت به کار گرفت. و نکته خوب این کار این بود که این تغییر جهت واقعاً به طرز شگفتآوری خوب نتیجه داد.
این بازی، یک بازی موبایلی نوبتی بود که فقط روی حل معماها برای کامل کردن مرحلهها تمرکز داشت. این مفهوم حل معما چیزی نیست که برای انتقال آن نیاز به ساخت چند بازی در فرانچایز داشته باشد (یعنی همین یک نسخه هم کافی بود)، اما لارا کرافت گو یک بازی لذتبخش بود که تغییری تازه را در روند بازی ایجاد کرد.
۶. مهاجم مقبره: افسانه (۲۰۰۶) یک ریکاوری موفق برای این مجموعه بازی بود، بعد از اینکه فرشته تاریکی این مجموعه را تقریباً برای همیشه به دره شکست پرت کرد
بعد از عرضه سهگانه اصلی بازی مهاجم مقبره، بازیهای جدید منتشرشده در پیدا کردن جای پای خود مشکل پیدا کردند. طرفداران به چندین دلیل از فرشته تاریک ۲۰۰۳ رضایت نداشتند و حتی اگر هم انتظار بازیهای جدیدی را بعد از این افتضاح میکشیدند، خیلی به آنها چشم امید نبسته بودند.
خوشبختانه، مهاجم مقبره: افسانه موفق شد. این نسخه از بازی، داستانی خوب اما کوتاه داشت که با معماهای عالی و گیمپلی کلاسیک خود با چند تغییر برنامهریزی شده همراه شده بود.سخت است بشود گفت بدون موفقیت افسانه، چه اتفاقی برای این مجموعه بازی میافتاد.
۵. مهاجم مقبره ۲ (۱۹۹۷) یکی از بهترین دنبالههای تاریخ است
برای بسیاری از طرفداران بازیهای مهاجم مقبره، اولین بازی همیشه بهترین بازی در این مجموعه باقی میماند. البته برای این موضوع دلیل منطقی وجود دارد که باعث میشد انتشار دومین بازی در سال ۱۹۹۷ تجربهای پر از استرس برای خالقان آن باشد. خلق یک دنباله رضایتبخش برای یک بازی کلاسیک در حداقل حالت ممکن، شبیه شکستن شاخ غول باشد.
خوشبختانه، مهاجم مقبره ۲ در این مورد عالی عمل کرد. از بین دنبالههای ساختهشده در این مجموعه، این یکی بهشدت فاصله کمی با بیعیبونقص بودن داشت. این بازی در عین ارائه تجربهای جدید به طرفداران، با موفقیت توانست عوامل موفقیت اولین بازی را حفظ کند.
۴. لارا کرافت و نگهبان نو (۲۰۱۰) با یک دیدگاه جدید و بازیِ همکاریمحور یا گروهی، همه چیز را تغییر داد
یک بار دیگر ایجاد تغییری بزرگ در طراحی، برای مجموعه بازی مهاجم مقبره دستاوردهای زیادی به دنبال آورد. مهم است توجه کنیم که نقطه ضعف این اسپینآف در عجیب بودن داستان آن است که در یک یا چند مورد، از معجون اصلی بازی که باعث موفقیت آن شده بود، دور شده بود.
اما این نکته کوچک، تنها چیز بدی است که میشود درباره نگهبان نور گفت. دید بالا به پایین بازی در ترکیب با گرافیک خارقالعاده، گیمپلی گروهی برجسته آن و طراحی درخشان مراحل، بر تمام مشکلات بازی میچربد.
۳. قیام مهاجم مقبره (۲۰۱۶) داستانی عالی را تعریف میکند و از نسخههای قبلی خود، کمتر خطی است
اگر فرانچایز بازیهای مهاجم مقبره باید برای یک چیز مورد احترام قرار بگیرد، آن چیز توانایی این مجموعه در خلق نسخههای دومِ واقعاً خوب است. قیام مهاجم مقبره دومین بازی از مجموعه ریبوتشده است که درست مثل مهاجم مقبره ۲ برای خودش سر و صدایی به پا کرد.
این دنباله همه عوامل موفقیت اولین بازی در این مجموعه ریبوتشده را - از جمله عناصر دنیایباز بیشترِ بازی را که پاسخگوی نظرات منتقدین درباره بیش از حد خطی بودن بازی بود - گرفت و آنها را توسعه داد، بدون اینکه هیچ یک از عوامل موفقیت نسخه قبلی از قلم بیفتد. قیام مهاجم مقبره، ارزش دوباره بازی کردن را دارد و هنوز هم تجربه بازی کردن آن، تجربه ی خوبی است.
۲. مهاجم مقبره (۱۹۹۶) یک اثر همیشه جاودان باقی میماند
صادقانه بخوام بگویم، مهاجم مقبره (۱۹۹۶) و مهاجم مقبره (۲۰۱۳) میتوانند در همچین لیستی، رتبه یک و دو را بین خود جابهجا کنند. هر یک از این بازیها محاسن بهشدت خوبِ خود را دارند که باعث میشوند چشم به رتبه یک لیست بدوزند و بازی دیگر را به رتبه دوم هل بدهند و در عین حال، آن یکی بازی هم دقیقاً همین ویژگی را دارد.
اولین نسخه از بازی مهاجم مقبره در تاریخ، هنوز هم بازی فوقالعادهای است. این بازی در زمان خود نوآورانه بود و هنوز هم تجربهای عالی از بازیهای قدیمی را در عصر نوین گیمینگ به ما میبخشد. این بازی، سوت آغاز مجموعه مهاجم مقبره بود و مسیر همه چیزهای منتشرشده بعدی را - نه فقط برای این مجموعه، بلکه در کل برای بازیهای سهبعدی اکشن/ماجراجویی - مشخص کرد.
۱. مهاجم مقبره (۲۰۱۳) آن ریبوتی بود که لارا کرافت شایسته آن بود
دو دلیل برای برتری ریبوت ۲۰۱۳ بازی مهاجم مقبره بر نسخه اصلی آن در سال ۱۹۹۶ وجود دارد. داستان این بازی کاملاً بهجا و جذاب بود، و بازطراحی لارا کرافت برای عصر نوین گیمینگ فوقالعاده بود. اما دلایل بیشتری هم برای این برتری وجود دارد.
فرانچایز مهاجم مقبره از زمانی که اولین نسخه آن منتشر شد، برای حدود دو دهه است که در صنعت بازی حضور فعال دارد. این فرانچایز بهشدت نیازمند یک بازی بود که به مطرح شدن دوباره آن کمک کند، و مهاجم مقبره (۲۰۱۳) دقیقاً همین کار را کرد. حتی میتوان اینطور استدلال کرد که این بازی، برترین بازی در سبک خودش است و حتی از بهترین بازیهای سری آنچارتد هم جلو میزند.